Nieuw snuitje voor 't fantje Saab met vernieuwde Turbo-motor PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig, gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. VOLKSWAGEN POLO Digijet SUBARU MINI-JUMBO Volwassenen Halogeen Frisse kleuren BBS velgen Prijzen DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 10 oktober 1990 Het nieuwe instappen Volkswagen doet vooral goede zaken met de Golf, die zich ondanks zijn leeftijd nog steeds in een grote belangstelling mag verheugen. Onder die Golf zit al sinds 1975 de Polo, het zogenaamde instapmodel van het Duitse merk. Tot nu toe zijn er zo'n 3 miljoen exem plaren gemaakt, op dit moment in een ritme van 1000 eenheden per dag. Voor 1991 is de Polo op veel belangrijke punten herzien, zowel wat betreft uiterlijk, interieur als de techniek. We reden met alle varianten in de omgeving van de Volkswagen-stad Wolfsburg. Het programma van de nieuwe Polo zal voor Nederland bestaan uit eenentwintig verschil lende varianten. In totaal zijn er vijf verschil lende motoren beschikbaar en drie uitrustingsvarianten. De nieuwe Polo is mak kelijk te herkennen aan het duidelijk fraaiere uiterlijk met nieuwe grille en koplampen, an dere achterlichtunits en gewijzigde achterklep met grotere ruit. De basis 1 liter motor is in principe een oude bekende, maar was al enige tijd niet meer le verbaar. De reden hiervoor was simpel. De 1 liter was niet verkrijgbaar met katalysator. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Met elektronisch geregelde centrale injectie en een geregelde driewegkatalysator is de op gefriste basiskrachtbron goed voor 45 pk. De vernieuwde Polo weet hiermee een top te be reiken van 145 km/u en sprint binnen 20,5 se conden van 0 tot 100 km/u. In het verkeer De min jumbo.' Bij de introductie van de 4 cylinder motor in de Subaru Mini-Jumbo werd vermeld dat de bestaande 2 cylinder versies nog op het pro gramma zouden blijven. Eigenlijk werd hier mee bedoeld dat de voorraad nog verkocht moest worden en dat het daarna afgelopen zou zijn. De Mini-Jumbo heeft vooral wat be treft uiterlijk voor 1991 een zichtbare veran dering ondergaan en is alleen nog maar te koop met de pittige 4-pitter. We reden de SDX met vijf deuren. De nieuwe neus op de Subaru heeft gezorgd voor een grotere lengte. De kleine auto is maar liefst 8 centimeter gegroeid. Voorheen viel de Mini-Jumbo namelijk net onder de 3,20 meter, een voor Japan belangrijke afme ting in verband met wetgeving. Voor Europa is dat uiteraard niet nodig. Vanaf de voorruit is alles nieuw. De motorkap is boller, terwijl het geheel inclusief de bumper verder naar voren steekt. Opvallend zijn ook de nieuwe koplam pen en gewijzigde grille. Verder worden ter verhoging van comfort en stabiliteit voortaan standaard 145/70 R 12 banden gemonteerd. Vreemd genoeg zijn de stóotstrips op de flanken verdwenen, terwijl dit soort auto's uitermate geschikt zijn voor druk stadsverkeer en daar veelal de meeste deukjes worden veroorzaakt. Veruit de sterkste kant van de Mini-Jumbo is de mogelijkheid vier volwassenen ruim in de auto te laten plaatsnemen. Zowel voor- als achterin is been- en hoofdruimte in meer dan voldoende mate aanwezig. De viercylindermo- tor met een inhoud van 758 cc en een vermo gen van 42 pk is goed voor een top van 136 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 17 seconden. Veel belangrijker zijn echter de vlotte prestaties tot zo'n 60 km/u. In het uit laatsysteem is een ongeregelde driewegkata lysator opgenomen, zodat aan de K9 emissie-eisen kan worden voldaan. Ook stan daard vanaf het basismodel is de vijfversnel lingsbak die met een lange pook uiterst precies bedient wordt. De choke heeft een verklikkerlampje wat gaat branden als de motor op temperatuur is en deze voorziening kan worden ingedrukt. Het leveringsprogramma is gelijk gebleven: de driedeurs DL en SDX en de vijfdeurs SDX. De kleuren zilvergrijs en lichtgroen zijn komen te vervallen. Nieuw zijn de tinten donkergroen en donkerblauw. Verder zijn alle modellen te leve ren in wit, rood en metaal donkergrijs en zwart De DL is voorzien van verstelbare rugleunin gen, driepuntsgordels achterin, een ruitewis- ser met twee snelheden, achterruitverwarming, een gelaagde voorruit, mistachterlicht en achteruitrijlampen, een rembekrachtiger en halogeen koplampen. De SDX voegt daar nog het een en ander aan toe, zoals een deelbaar neerklapbare achterban krugleuning, hoedeplank, van binnenuit te openen achterklep, een intervalstand op de ruitwissers, een achterruitwisser, getint glas, dagteller en fraaie wieldoppen. De Mini-Jumbo rijdt bijzonder prettig en ge makkelijk. Het ruitoppervlak is groot, zodat je een ruim uitzicht hebt naar alle kanten. De be diening is licht en de motor doet rustig zijn werk. Heel netjes heeft de importeur de prij zen exact gelijk gehouden. De 3 deurs DL kost daarom f 13.995, De completere SDX kost in dezelfde carrosserie-variant f 14.995, De twee deuren extra vergen een investering van zeshonderd gulden. voldoet zelfs deze laagste motorisering erg goed. Rumoerig is hij geenszins, terwijl de trekkracht erg meevalt. Zeker met alle snel heidslimieten in het achterhoofd, is de 1043 cc motor geen slechte keuze. De bestaande 1.3 liter is in twee varianten le verbaar. Met het elektronische inspuitsysteem Digijet levert de motor 55 pk, terwijl met Digi- fant inspuiting dezelfde krachtbron goed is voor 75 pk. Ook deze beide motoren doen rustig hun werk en voldoen goed. Uiteraard is de sterkste versie merkbaar sneller. De tops- nelheden bedragen respectievelijk 154 en 172 km/u terwijl het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u in 15,5 en 12,1 seconden wordt af gelegd. De 1.3 liter dieselmotor die al enige jaren in de Polo te vinden is, kreeg een langere slag, waardoor het volume steeg tot 1398 cc. Het vermogen bleef met 48 pk vrijwel gelijk. De auto haalt een top van 142 km/u en weet in 19,5 seconden de 100 km/u te bereiken. De diesel is dus wat prestaties betreft vrijwel ge lijk aan de 1 liter benzine. Ook deze kracht bron is redelijk stil. Volkswagen kent bij de Polo drie carrosserie varianten. Bekend is uiteraard het driedeurs model wat er een beetje stationcar-achtig uit ziet. Dit betekent ook dat deze auto bijzonder goed als kleine bestelauto of gezinsvervoer middel kan worden ingezet. De driedeurs cou pé oogt merkbaar jonger, maar heeft een iets kleiner bagagevolume. Voor een klein deel van de Polo-verkopen is de tweedeurs sedan ver antwoordelijk. Dit model komt in nieuwe ge daante als 1 liter en 1.3 CL beschikbaar. Uiteraard is ook hier het front aangepast, ter wijl ook van alle technische veranderingen wordt geprofiteerd. De achterkant is echter ongewijzigd gebleven. De driedeurs en coupé kunnen worden gele verd als Fox, CL en GT. De CL kent alle vier de genoemde motorvarianten en is zonder twijfel de meest aantrekkelijke. De auto heeft leuke wieldoppen, flankbeschermers en twee bui tenspiegels. Ook het interieur, met een com pleet nieuw dashboard is modern ingericht. Leuke en frisse kleuren zijn in de bekleding verwerkt. De stoelen zitten goed en de auto komt lekker ruim over. De Fox is meer op een jong publiek gemaakt. Op de portierpanelen, die voortaan de volledige deuren bedekken, zijn bij de carrosseriekleur passende lijnen aangebracht, die het geheel aardig opfrissen. Op de specifieke bekledingsstoffen in de Fox zijn moderne kleuren nog prominenter aanwe zig. De Fox wordt geleverd als 1 liter, 1.3 55 pk en als diesel. Buiten het dak, de bodemplaat en de deuren zijn alle plaatwerkdelen vernieuwd. Daarnaast werden ook delen van de ophanging gewijzigd en worden iets stuggere veren gemonteerd. De top van het programma wordt de Polo G40 met een 1.3 liter G- lader motor van 113 pk. Bij de Polo wordt een G-lader met kleinere diame ter gebruikt in vergelijking met de Golf en Cor- rado. Met deze versie komt de Polo in het GTi-segment binnen. We mochten dit snoepje beproeven op de openbare weg, maar ook op een deel van de Volkswagen testbaan. Tot 160 km/u is de G40 enorm snel. De auto heeft echter een top van 196 km/u waar veel andere 'snelle jongens' in het verkeer mee voor schut gezet kunnen worden. Het beken de sprintje vraagt slechts 8,6 seconden tijd. Deze prima prestaties worden aan de buiten kant uitgestraald door de fraaie BBS lichtme talen wielen en de 'G40' vermelding op voor en achterkant. De auto heeft een compleet dashboard met toerenteller en zeer sportieve stoelen. Voor het gooi- en smijtwerk, waar de G40 uitermate voor geschikt is, bieden de stoelen veel steun aan lenden en bovenbenen. De besturing gaat lekker direct, terwijl de ver snellingsbak zich met de korte schakelpook vlot laat bedienen. Liefhebbers zullen echter nog tot begin volgend jaar op de G40 moeten wachten, terwijl alle andere modellen al van 19 oktober in de showroom staan. De Polo heeft in zijn segment van kleine au to's een marktaandeel van ongeveer 6 pro cent in Euron- De aanvoerder is hier de Fiat Uno ^evolgd door de Renault 5 1oe Peugeot 205 (13,5%). In 1991 I oe fabriek 290.000 Polo's te kunnen vu «open, met het zwaartepunt op de Zuideu- ropese markten als Italië, Spanje en Frankrijk. Uiteraard zijn de prijzen van de Polo-reeks ten opzichte van het vorige model gestegen. Zo kost het nieuwe basismodel f 19.997, Voor dat bedrag krijg je een 1.05 liter Fox. Dezelfde auto met 1.3 liter van 55 pk kost f 20.865, Overigens is er geen enkele verschil tussen de 3-deurs en de coupé. De CL-reeks start bij f 21.150,= voor de 1.05 liter. De CL 75 pk bij voorbeeld kost al f 26.300, De GT met de zelfde krachtbron staat voor f 28.060,= in de prijslijst. Tot slot is er de Polo sedan vanaf f 22.860, De prijs van de prima G40 is nog niet bekend. «1 ij b De turbo-Saab. De GT is voor de sportieve Polo-rijder en kent alleen de twee 1.3 motorvarianten. De stoelen zijn merkbaar harder, wat niet iedereen zal ap preciëren. In het interieur wordt de hoofdkleur zwart met wat rode accenten afgewisseld. Het nieuwe dashboard ziet er goed uit. We kunnen gerust stellen dat de Polo ingrijpend vernieuwd is. De ingenieurs hebben zich er niet met een nieuw grilletje vanaf gemaakt. De al zeer lange bekende 2 liter turbomotor van Saab heeft inmiddels plaats gemaakt voor een nieuwe variant gebaseerd op de 2.3 liter krachtbron. De motor heeft het zogenaamde Direct Ignition systeem en levert 200 pk bij 5000 tr/min en weet een koppel van 330 Nm neer te zetten bij slechts 2000 tr/min. Het verschil in vermogen tussen de 2.3 injectie en turbo is 50 pk. De auto haalt een top van 230 km/u en trekt in 8 seconden van nul tot hon derd. Uit de korte tussenacceleraties blijkt vooral de enorme souplesse. De motor is uitsluitend verkrijgbaar in de Saab 9000 vijfdeurs en sedan. De versies met handgeschakelde vijfbak worden altijd gele verd met TCS, een tractie controle systeem wat het spinnen van de wielen onder uiteenlo pende omstandigheden voorkomt. Er kan ook worden gekozen voor een automaat zonder het TCS. Hiervoor wordt geen meerprijs in re kening gebracht. Alle vijfdeurs modellen van de Saab 9000 hebben voor het modellen jaar 1991 de schuin aflopende neus van de sedan gekregen. Het front ziet er zo voornamer uit en heeft grotere koplampen voor een betere lichtopbrengst. De Saab 900-reeks heeft een iets grotere motor gekregen. De cylinderinhoud steeg van 2.0 naar 2.1 liter. De krachtbron produceert een vermogen van 140 pk en een koppel van 180 Nm bij 2900 omw/min. Saab heeft bovendien de prijzen voor het nieuwe modellenjaar aangepast. Door ver hoogde efficiency en een iets minder comple te uitrusting zijn de prijzen over de hele linie scherper. Verschillende modellen zijn boven dien met een Griffin-pakket te bestellen, wat staat voor een selektie van de meest gevraag de optionals. De samenstelling van het pakket kan per type verschillen. De naam Griffin is een aanduiding voor dit pakket, en staat niet op de auto vermeld. De 9000i met 2.1 liter 16-kleppenmotor start als driedeurs bij f 49.950, De 9000i met 2 liter krachtbron is er alleen als vijfdeurs voor f 59.950, De 2.3-16 kost zowel als vijfdeurs en sedan f 72.950,= terwijl de nieuwe 2.3 turbo te koop is vanaf f 92.450,=.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 25