Fiat Uno en Tipo op 'grijs' De heuvels op, de bossen in met 4x4 VROUW EN AUTO Voorserie INHOUD Tweede jaargang, nummer 14 PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig, gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger FORD ESCORT EN ORION Beenruimte Electronisch Wegligging Uitgesneden DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 26 september 1990 w Ford Escort CL stoel de neiging tot onderuit zakken. Toch zorgt ook een langere rit op dit meubilair niet tot overmatige vermoeidheid. De ruimte ach terin is heel behoorlijk. De Ford Sierra wordt zelfs benaderd. Opvallend is ook de enorme kofferruimte, ondanks het feit dat de nieuwe Escort nauwelijks groter is. De 1.6 liter motor van 90 pk doet zoals ver wacht keurig zijn werk. Het is geen topspor ter, maar komt vlot met het verkeer mee. De besturing is zeer prettig, licht en direct terwijl er ook geen klachten zijn over de wegligging. De Escort rijdt enorm voorspelbaar en dat is een eigenschap die een groot publiek zal aan spreken. De Ford Escort 1.6 CL driedeurs wordt helaas niet in ons land geleverd. De CL- uitgave is er alleen in combinatie met de 1.4 liter injectie motor en kost f 24.980,—. De vlottere 1.6 is er wel als completere CLX van af f 26.690,-. De Orion reden we in de zeer complete Ghia uitgave met 1.6 liter injectiemotor. De auto is standaard ondermeer voorzien van zonwerend glas, een glazen schuif/kanteldak, fraaie vel gen, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, bumpers in de carrosseriekleur en een wisser op de achterruit. Het uiterlijk is enorm geslaagd. De auto is lang niet zo saai meer als de eerste Orion. De zwaardere achterkant is enigszins in het rijge drag te merken, maar ook hier verloopt alles zoals je verwacht. Net als bij de Escort is het ruimte-aanbod meer dan uitstekend. De injec tiekrachtbron is stiller en presteert uiteraard beter. De Orion Ghia Si gaat f 36.180,— kosten, terwijl de reeks begint met f 26.490,— voor de 1.4i CL. Met uitzondering van de Cosworth hebben we de hele reeks mogen aanschouwen. De XR3i was als voor- seriemodel beschikbaar om naar te kijken. De auto heeft een net ander smoel, bredere ban den op lichtmetalen wielen en twee kenmer ken bobbels op de motorkap. De Wagon is inderdaad ook in het echt een plaatje, vooral met de dakrailings. De verkoop start officieel op 4 oktober. De auto is dan in een aantal ver schijningsvormen bij de dealer te zien en te rijden. Autobedrijf Joosse in Vlissingen houdt van 4 tot en met 12 oktober een introductieshow met de nieuwe modellen. Er zijn mensen die het onzin vinden dat een auto comfortabel moet zijn. Kan nog altijd als je in het bejaardenhuis zit, vinden ze. Ik heb het hier over de categorie mensen met een 4x4, ofwel een terreinwagen. Garage Louisse vond dat ik het zelf maar eens moest proberen en gaf me een enor me Isuzu Campo mee. Vijf meter lang en een flink stuk hoger dan mijn eigen voertuigje. Ik mocht er ook mee naar het motorcrossterrein in Vlissingen-Oost. Advies: draag nooit een strakke rok als je in zo'n auto gaat zitten. De voorbank (geen stoelen) en de "treeplank" zitten erg hoog. Bij de eerste vijf meter viel meteen van alles op. Het sturen gaat heel licht, dat had ik niet verwacht. Het uitzicht is veel leuker, kun je lekker neerkijken op die nietige autootjes op de weg. En op een straatweg hotst het in een terreinauto. De snelheid viel erg mee. Bij 120 is het natuurlijk wel op, maar meer heb je goed beschouwd ook niet nodig. Bochten gaan onverwacht soepel, en remmen gaat ook bijna als bij een normale auto. Het interieur mag ook best even in de schijnwerpers. Een typisch Opel-produkt met duidelijke klok jes en knopjes. Opvallend is de enorme ruimte en het uitstekende zicht. Het bankje zat ook erg comfortabel. Ik vond het veel gezelliger dan stoelen. Eenmaal op het wedstrijdterrein was Ad Landman, van een club voor terreinrijden, zo vriendelijk mij de kneepjes van het vak te leren. IMa een paar rondjes had ik al een goed beeld van de Camel Trophy. De Isuzu kroop door het zware zand heuvels op en af met een gemak waar ik de trap mee op- en afloop. Bijna loodrecht naar beneden ging ook bijna vanzelf, het was net kermis. Goed op de toeren letten en op zwaar zand rustig bijsturen, en de Isuzu Campo deed de rest eigenlijk bijna vanzelf. Totdat we bij het echte werk aankwamen. Gewoon gassen, zei meneer Landman, en dan komt hij er wel overheen. Maar het bleek dus een heel steil, puntig heu veltje. En daar was de Isuzu toch net iets te lang voor. Daar stond ik dan, boven op dat heuveltje. Gelukkig had meneer Landman een lier, zodat ik in een mum van tijd weer gered was! Toen volgde ik het advies van meneer Landman nog maar een keer op, en jawel, met een enorme sprong nam de Campo de heuvel. Het scheen er nogal spectaculair uit te zien, want meneer Landman wou na dat sprongetje toch even de vering nakijken... Daarna strandde ik nog twee keer, maar ik moet toegeven, dat dat eigenlijk wel leuk was. Het heeft iets avontuurlijks, zoals in die sfeervolle recla mefilmpjes van diverse sigarettemerken. Het grote voordeel van de Isuzu Campo vond ik dat hij zo flexibel is. Op de weg is het voor een pick-up (zoals hij officieel heet) een heel comfortabele auto. En in het terrein schakel je gewoon over naar vierwielaandrijving en kun je er alle kanten mee op, terwijl hij ook daar tot de meest com fortabele behoort. De royale laadbak maakt hem voor heel veel doelen geschikt. De Isuzu Campo bestaat ook met een achterbank, zodat er 6 personen in kunnen. Er is bovendien een heel regiment accessoires leverbaar, zoals verschillende beugels, extra lampen en speciale wieldoppen. Garage Louisse kan hem bovendien in tien verschillende kleuren, met of zonder stri ping, leveren. Caroline Ondanks de flinke daling in de vraag naar personenauto's op grijs kenteken, de zogenaamde Vans, lijkt deze markt zich de laatste maanden enigszins te herstellen. Fiat levert daarom met directe ingang de Uno en Ti- po op grijs kenteken zowel met benzine- als dieselmotoren. De auto's worden in Nederland omgebouwd en krijgen een vlak ke laadvloer en geblindeerde achterruiten. De laadruimte van de driedeurs Uno is 1050 liter groot en van de vijfdeurs Tipo 1550 liter. De auto's hebben respectievelijk een laadoppervlakte van 1,46 en 1,76 m2. De benzineversies wor den geleverd met injectie en een geregelde katalysator. De Uno 45 i.e. Van kost exclusief BTW f 13.550,— en de 60D f 15.850,—. De Tipo 1.4 i.e. Van staat in de prijslijst voor f 17.450,— en de 1.7 D voor f 18.950,-. carrosserievarianten ineens Volvo Volvo heeft belangrijk nieuws te melden voor het modellenjaar 1991. Naast detailverande ringen bij de 200-, 300- en 400-reeks mogen we nu een nieuw model verwelkomen in de vorm van de 900-serie. In feite gaat het om een sterk gemodificeerde 740/760. De veran deringen aan de carrosserie zijn in één oog opslag duidelijk. De middensectie met portieren is identiek gebleven. De typisch rechtstandige achterruit is nu vervangen door een meer hellend exemplaar. De hele achter partij heeft onder andere door volledig nieuwe lichtunits een meer dynamische aanblik ge kregen. Volvo liet het daar echter niet bij. De neus is wat lager, waardoor de auto nu een Cw-waarde heeft van 0,36. Volvo komt in de 960 met een nieuwe 6 cylin der motor. Hierbij staan alle zuigers in lijn. De vier kleppen per cylinder worden met twee nokkenassen bediend. De krachtbron levert een vermogen van 204 pk bij 6000 tr/min. Ook nieuw is de aan deze krachtbron gekop pelde electronisch gestuurde automatische transmissie met vier overbrengingen. De bak kent verder drie programma's: Economy, Sport en Winter. De nieuwe Volvo 960 wordt uiterst compleet geleverd met standaard een electrisch bediend schuifdak, 15-spaaks licht metalen velgen, lederen bekleding, ABS, anti slip differentieel, electrisch bediende ramen en spiegels en Electronic Climate Control. Ook komt er een Volvo 940 in drie uitrustings niveaus, de GL, GLE en Turbo. Deze laatste heeft een 4 cylinder 2.3 liter krachtbron met turbo, intercooler en injectie, goed voor een vermogen van 165 pk bij 4800 tr/min. De GLE krijgt de onlangs voorgestelde 2.3 liter 16-klepper van 155 pk of een 2.4 liter Turbo diesel met intercooler. De GL is naar keuze le verbaar met de 2.3 liter injectie van 130 pk of de 2.4 liter Turbodiesel zonder intercooler. Net als bij de nieuwe 960 is ook hier het dashbo ard aangepast. ABS is standaard op de GLE en Turbo evenals het anti-slip differentieel. De prijzen van de 940 starten bij f 54.500,— voor de 2 liter GL. De 960 met nieuwe 3 liter motor kost f 117.320,—. De Volvo 740 blijft leverbaar als GL met een 2 liter motor of met de 82 pk sterke diesel krachtbron. Van de 440 is er een nieuwe va riant voor f 29.300,,—. De 460 krijgt iets ge wijzigde voorstoelen met een diepere uitsparing voor meer beenruimte voor de ach terpassagiers. De Volvo 340 gaat zijn vijftien de jaar in. Vorig jaar werden er in Europa nog 58.000 van verkocht. De 340 is leverbaar met drie of vijf deuren. De 1.4 liter carburatiemotor is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, ter wijl tegen meerprijs de variomatic leverbaar is. De levering van de nieuwe modellen zal in ok tober/november aanvangen. 940 en 960 Van alle in Nederland verkochte Ford modellen behoort de helft tot de Escort/Orion- reeks. Sinds de introductie van de eerste ge neratie in 1968 zijn er 9,5 miljoen van deze auto's geproduceerd, waarvan er 400.000 in Nederland werden verkocht. Een keurig aantal van 250.000 rijdt nog steeds dagelijks rond. Op 4 oktober zal de vierde generatie bij de Nederlandse dealers arriveren. We reden al vast met de nieuweling in de Zwitserse Alpen. Ford heeft heel bewust het bestaande model geëvolueerd en is zo tot de nieuweling geko men. De afgelopen jaren heeft de Escort nau welijks een daling in de verkopen laten zien, zodat het concept blijkbaar nog steeds aan spreekt. De Orion echter, die in 1983 werd ge presenteerd, deed het alleen goed op conservatieve markten als Engeland en Span je. Ford zet met de nieuwe reeks een veel evenwichtiger ontwerp op de markt, waar mee ontegenzeglijk beter zal worden ge scoord. Ford Orion Ghia gekleppen zijn nu diep uitgesneden voor een makkelijke belading, terwijl de tankinhoud steeg van 47 naar 55 liter. Door alle uiterlijke maatregelen heeft de nieuwe Escort een 25% betere Cw-waarde. De nieuwe, fraaie Wagon heeft een laadruimte die 17 centimeter langer is geworden. Met een VDA-inhoud van 1425 liter en een bruto inhoud van maar liefst 1700 liter is het één van de grootste in zijn klasse. Alle modellen uit de Escort-reeks zijn stan daard voorzien van twee buitenspiegels, in de len neerklapbare achterbank, van binnenuit te openen achterklep, in hoogte verstelbare vei ligheidsgordels, verlichting in het dashboard kastje en een achterruitewisser. De basis CL-uitgave komt daarom alles behalve kaal over. Bovendien zijn zowel de deurpanelen als de panelen achterin keurig met stof bekleed. Het duurste model uit de Escort-reeks wordt de XR3i met 2 liter DOHC 16-kleppen motor. Deze auto zal standaard worden geleverd met ABS, Recaro stoelen en de MT 75 vijfversnel lingsbak die nu voor voorwielaandrijving ge schikt is gemaakt. De XR3 laat echter nog even op zich wachten. Het ABS-systeem wat al langer op de Escort en Orion leverbaar was werkt voortaan elec tronisch op twee wielen. Het motorenpallet biedt de keuze uit een 1.4i van 71 pk, een 1.6 met ongeregelde katalysator van 90 pk, de 1.6i van 105 pk en de 1.8 diesel die later met katalysator leverbaar zal worden. De versies met 1.4 liter motor mogen we van af november verwachten, evenals de diesels. Ook de Wagon zal vanaf dat moment worden geleverd. De sportieve S volgt in januari, ter wijl de XR3i pas vanaf mei/juni geleverd gaat worden. De absolute top wordt de vierwiel- aangedreven Cosworth turbo die vanaf sep tember 1991 wordt geleverd. Ford Nederland verwacht jaarlijks in ons land 25.000 Escorts en 4.500 Orions te kunnen verkopen. Dit aantal zal echter niet zo zeer af hankelijk zijn van de vraag, maar wel van de beschikbaarheid. Van de nieuwe auto worden er dagelijks 3.000 gemaakt. Onze eerste rij-ervaringen deden we op met de Escort 3-deurs 1.6 CL. De auto heeft zoals gezegd een weinig spectaculair uiterlijk, maar zal zeker het succes van zijn voorganger voortzetten. Deze basisuitrusting komt erg compleet over. In het interieur is nergens de carrosseriekleur te zien. De stoelen worden volgens hetzelfde principe als bij de Fiesta gemaakt. De bekleding wordt met schuim volgespoten, zodat een volledig geautomatiseerde productie mogelijk is. Ze zijn wat aan de kleine kant, maar zitten onder normale omstandigheden heel behoorlijk. De zijdelingse steun komt bij snel bochtenwerk wat te kort. Vreemd genoeg geeft de rechter De hele reeks bestaat uit maar liefst zes mo dellen, die vrijwel direct op de markt komen: driedeurs, vijfdeurs, Orion, wagon, cabriolet en bestel met verhoogd dak. De Escort oogt van dit vijftal het meest algemene, terwijl de eerste reacties zowel van dealers als journa listen over de Orion en Wagon overweldigend zijn. De wielbasis is toegenomen, terwijl door een andere wielophanging ook de spoorbreedte groter is geworden. Voor vinden we McPher- son veerpoten, terwijl achter een torsieas met schroefveren is gemonteerd. De afstelling van vering en schokdemping is afhankelijk van de motorisering. Ten opzichte van het oude mo del is de nieuwe Escort iets langer, breder en hoger en biedt vooral meer binnenruimte. De bagageruimte nam in de Escort met 20 liter toe en in de Orion zelfs met 39 liter. De baga-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 9