Fiat Uno
en Tipo
op 'grijs'
De heuvels op, de bossen in met 4x4
VROUW EN AUTO
Voorserie
INHOUD
Tweede jaargang, nummer 14
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig,
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
FORD ESCORT EN ORION
Beenruimte
Electronisch
Wegligging
Uitgesneden
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 26 september 1990
w
Ford Escort CL
stoel de neiging tot onderuit zakken. Toch
zorgt ook een langere rit op dit meubilair niet
tot overmatige vermoeidheid. De ruimte ach
terin is heel behoorlijk. De Ford Sierra wordt
zelfs benaderd. Opvallend is ook de enorme
kofferruimte, ondanks het feit dat de nieuwe
Escort nauwelijks groter is.
De 1.6 liter motor van 90 pk doet zoals ver
wacht keurig zijn werk. Het is geen topspor
ter, maar komt vlot met het verkeer mee. De
besturing is zeer prettig, licht en direct terwijl
er ook geen klachten zijn over de wegligging.
De Escort rijdt enorm voorspelbaar en dat is
een eigenschap die een groot publiek zal aan
spreken. De Ford Escort 1.6 CL driedeurs
wordt helaas niet in ons land geleverd. De CL-
uitgave is er alleen in combinatie met de 1.4
liter injectie motor en kost f 24.980,—. De
vlottere 1.6 is er wel als completere CLX van
af f 26.690,-.
De Orion reden we in de zeer complete Ghia
uitgave met 1.6 liter injectiemotor. De auto is
standaard ondermeer voorzien van zonwerend
glas, een glazen schuif/kanteldak, fraaie vel
gen, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel,
bumpers in de carrosseriekleur en een wisser
op de achterruit.
Het uiterlijk is enorm geslaagd. De auto is lang
niet zo saai meer als de eerste Orion. De
zwaardere achterkant is enigszins in het rijge
drag te merken, maar ook hier verloopt alles
zoals je verwacht. Net als bij de Escort is het
ruimte-aanbod meer dan uitstekend. De injec
tiekrachtbron is stiller en presteert uiteraard
beter. De Orion Ghia Si gaat f 36.180,—
kosten, terwijl de reeks begint met
f 26.490,— voor de 1.4i CL. Met uitzondering
van de Cosworth hebben we de hele reeks
mogen aanschouwen. De XR3i was als voor-
seriemodel beschikbaar om naar te kijken. De
auto heeft een net ander smoel, bredere ban
den op lichtmetalen wielen en twee kenmer
ken bobbels op de motorkap. De Wagon is
inderdaad ook in het echt een plaatje, vooral
met de dakrailings. De verkoop start officieel
op 4 oktober. De auto is dan in een aantal ver
schijningsvormen bij de dealer te zien en te
rijden.
Autobedrijf Joosse in Vlissingen houdt van 4
tot en met 12 oktober een introductieshow
met de nieuwe modellen.
Er zijn mensen die het onzin vinden dat een auto comfortabel moet zijn. Kan nog altijd als je in
het bejaardenhuis zit, vinden ze. Ik heb het hier over de categorie mensen met een 4x4, ofwel een
terreinwagen. Garage Louisse vond dat ik het zelf maar eens moest proberen en gaf me een enor
me Isuzu Campo mee. Vijf meter lang en een flink stuk hoger dan mijn eigen voertuigje. Ik mocht
er ook mee naar het motorcrossterrein in Vlissingen-Oost.
Advies: draag nooit een strakke rok als je in zo'n auto gaat zitten. De voorbank (geen stoelen) en
de "treeplank" zitten erg hoog. Bij de eerste vijf meter viel meteen van alles op. Het sturen gaat
heel licht, dat had ik niet verwacht. Het uitzicht is veel leuker, kun je lekker neerkijken op die nietige
autootjes op de weg. En op een straatweg hotst het in een terreinauto. De snelheid viel erg mee.
Bij 120 is het natuurlijk wel op, maar meer heb je goed beschouwd ook niet nodig. Bochten gaan
onverwacht soepel, en remmen gaat ook bijna als bij een normale auto.
Het interieur mag ook best even in de schijnwerpers. Een typisch Opel-produkt met duidelijke klok
jes en knopjes. Opvallend is de enorme ruimte en het uitstekende zicht. Het bankje zat ook erg
comfortabel. Ik vond het veel gezelliger dan stoelen.
Eenmaal op het wedstrijdterrein was Ad Landman, van een club voor terreinrijden, zo vriendelijk
mij de kneepjes van het vak te leren. IMa een paar rondjes had ik al een goed beeld van de Camel
Trophy. De Isuzu kroop door het zware zand heuvels op en af met een gemak waar ik de trap mee
op- en afloop. Bijna loodrecht naar beneden ging ook bijna vanzelf, het was net kermis. Goed op
de toeren letten en op zwaar zand rustig bijsturen, en de Isuzu Campo deed de rest eigenlijk bijna
vanzelf.
Totdat we bij het echte werk aankwamen. Gewoon gassen, zei
meneer Landman, en dan komt hij er wel overheen. Maar het bleek dus een heel steil, puntig heu
veltje. En daar was de Isuzu toch net iets te lang voor. Daar stond ik dan, boven op dat heuveltje.
Gelukkig had meneer Landman een lier, zodat ik in een mum van tijd weer gered was! Toen volgde
ik het advies van meneer Landman nog maar een keer op, en jawel, met een enorme sprong nam
de Campo de heuvel. Het scheen er nogal spectaculair uit te zien, want meneer Landman wou
na dat sprongetje toch even de vering nakijken... Daarna strandde ik nog twee keer, maar ik moet
toegeven, dat dat eigenlijk wel leuk was. Het heeft iets avontuurlijks, zoals in die sfeervolle recla
mefilmpjes van diverse sigarettemerken.
Het grote voordeel van de Isuzu Campo vond ik dat hij zo flexibel is. Op de weg is het voor een
pick-up (zoals hij officieel heet) een heel comfortabele auto. En in het terrein schakel je gewoon
over naar vierwielaandrijving en kun je er alle kanten mee op, terwijl hij ook daar tot de meest com
fortabele behoort. De royale laadbak maakt hem voor heel veel doelen geschikt.
De Isuzu Campo bestaat ook met een achterbank, zodat er 6 personen in kunnen. Er is bovendien
een heel regiment accessoires leverbaar, zoals verschillende beugels, extra lampen en speciale
wieldoppen. Garage Louisse kan hem bovendien in tien verschillende kleuren, met of zonder stri
ping, leveren. Caroline
Ondanks de flinke daling in de
vraag naar personenauto's op
grijs kenteken, de zogenaamde
Vans, lijkt deze markt zich de
laatste maanden enigszins te
herstellen. Fiat levert daarom
met directe ingang de Uno en Ti-
po op grijs kenteken zowel met
benzine- als dieselmotoren.
De auto's worden in Nederland
omgebouwd en krijgen een vlak
ke laadvloer en geblindeerde
achterruiten. De laadruimte van
de driedeurs Uno is 1050 liter
groot en van de vijfdeurs Tipo
1550 liter.
De auto's hebben respectievelijk
een laadoppervlakte van 1,46 en
1,76 m2. De benzineversies wor
den geleverd met injectie en een
geregelde katalysator. De Uno
45 i.e.
Van kost exclusief BTW
f 13.550,— en de 60D
f 15.850,—. De Tipo 1.4 i.e. Van
staat in de prijslijst voor
f 17.450,— en de 1.7 D voor
f 18.950,-.
carrosserievarianten ineens
Volvo
Volvo heeft belangrijk nieuws te melden voor
het modellenjaar 1991. Naast detailverande
ringen bij de 200-, 300- en 400-reeks mogen
we nu een nieuw model verwelkomen in de
vorm van de 900-serie. In feite gaat het om
een sterk gemodificeerde 740/760. De veran
deringen aan de carrosserie zijn in één oog
opslag duidelijk. De middensectie met
portieren is identiek gebleven. De typisch
rechtstandige achterruit is nu vervangen door
een meer hellend exemplaar. De hele achter
partij heeft onder andere door volledig nieuwe
lichtunits een meer dynamische aanblik ge
kregen. Volvo liet het daar echter niet bij. De
neus is wat lager, waardoor de auto nu een
Cw-waarde heeft van 0,36.
Volvo komt in de 960 met een nieuwe 6 cylin
der motor. Hierbij staan alle zuigers in lijn. De
vier kleppen per cylinder worden met twee
nokkenassen bediend. De krachtbron levert
een vermogen van 204 pk bij 6000 tr/min.
Ook nieuw is de aan deze krachtbron gekop
pelde electronisch gestuurde automatische
transmissie met vier overbrengingen. De bak
kent verder drie programma's: Economy,
Sport en Winter. De nieuwe Volvo 960 wordt
uiterst compleet geleverd met standaard een
electrisch bediend schuifdak, 15-spaaks licht
metalen velgen, lederen bekleding, ABS, anti
slip differentieel, electrisch bediende ramen
en spiegels en Electronic Climate Control.
Ook komt er een Volvo 940 in drie uitrustings
niveaus, de GL, GLE en Turbo. Deze laatste
heeft een 4 cylinder 2.3 liter krachtbron met
turbo, intercooler en injectie, goed voor een
vermogen van 165 pk bij 4800 tr/min. De GLE
krijgt de onlangs voorgestelde 2.3 liter
16-klepper van 155 pk of een 2.4 liter Turbo
diesel met intercooler. De GL is naar keuze le
verbaar met de 2.3 liter injectie van 130 pk of
de 2.4 liter Turbodiesel zonder intercooler. Net
als bij de nieuwe 960 is ook hier het dashbo
ard aangepast. ABS is standaard op de GLE
en Turbo evenals het anti-slip differentieel. De
prijzen van de 940 starten bij f 54.500,—
voor de 2 liter GL. De 960 met nieuwe 3 liter
motor kost f 117.320,—.
De Volvo 740 blijft leverbaar als GL met een
2 liter motor of met de 82 pk sterke diesel
krachtbron. Van de 440 is er een nieuwe va
riant voor f 29.300,,—. De 460 krijgt iets ge
wijzigde voorstoelen met een diepere
uitsparing voor meer beenruimte voor de ach
terpassagiers. De Volvo 340 gaat zijn vijftien
de jaar in. Vorig jaar werden er in Europa nog
58.000 van verkocht. De 340 is leverbaar met
drie of vijf deuren. De 1.4 liter carburatiemotor
is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, ter
wijl tegen meerprijs de variomatic leverbaar is.
De levering van de nieuwe modellen zal in ok
tober/november aanvangen.
940 en 960
Van alle in Nederland verkochte Ford
modellen behoort de helft tot de Escort/Orion-
reeks. Sinds de introductie van de eerste ge
neratie in 1968 zijn er 9,5 miljoen van deze
auto's geproduceerd, waarvan er 400.000 in
Nederland werden verkocht. Een keurig aantal
van 250.000 rijdt nog steeds dagelijks rond.
Op 4 oktober zal de vierde generatie bij de
Nederlandse dealers arriveren. We reden al
vast met de nieuweling in de Zwitserse Alpen.
Ford heeft heel bewust het bestaande model
geëvolueerd en is zo tot de nieuweling geko
men. De afgelopen jaren heeft de Escort nau
welijks een daling in de verkopen laten zien,
zodat het concept blijkbaar nog steeds aan
spreekt. De Orion echter, die in 1983 werd ge
presenteerd, deed het alleen goed op
conservatieve markten als Engeland en Span
je. Ford zet met de nieuwe reeks een veel
evenwichtiger ontwerp op de markt, waar
mee ontegenzeglijk beter zal worden ge
scoord.
Ford Orion Ghia
gekleppen zijn nu diep uitgesneden voor een
makkelijke belading, terwijl de tankinhoud
steeg van 47 naar 55 liter. Door alle uiterlijke
maatregelen heeft de nieuwe Escort een 25%
betere Cw-waarde. De nieuwe, fraaie Wagon
heeft een laadruimte die 17 centimeter langer
is geworden. Met een VDA-inhoud van 1425
liter en een bruto inhoud van maar liefst 1700
liter is het één van de grootste in zijn klasse.
Alle modellen uit de Escort-reeks zijn stan
daard voorzien van twee buitenspiegels, in de
len neerklapbare achterbank, van binnenuit te
openen achterklep, in hoogte verstelbare vei
ligheidsgordels, verlichting in het dashboard
kastje en een achterruitewisser. De basis
CL-uitgave komt daarom alles behalve kaal
over. Bovendien zijn zowel de deurpanelen als
de panelen achterin keurig met stof bekleed.
Het duurste model uit de Escort-reeks wordt
de XR3i met 2 liter DOHC 16-kleppen motor.
Deze auto zal standaard worden geleverd met
ABS, Recaro stoelen en de MT 75 vijfversnel
lingsbak die nu voor voorwielaandrijving ge
schikt is gemaakt. De XR3 laat echter nog
even op zich wachten.
Het ABS-systeem wat al langer op de Escort
en Orion leverbaar was werkt voortaan elec
tronisch op twee wielen. Het motorenpallet
biedt de keuze uit een 1.4i van 71 pk, een 1.6
met ongeregelde katalysator van 90 pk, de
1.6i van 105 pk en de 1.8 diesel die later met
katalysator leverbaar zal worden.
De versies met 1.4 liter motor mogen we van
af november verwachten, evenals de diesels.
Ook de Wagon zal vanaf dat moment worden
geleverd. De sportieve S volgt in januari, ter
wijl de XR3i pas vanaf mei/juni geleverd gaat
worden. De absolute top wordt de vierwiel-
aangedreven Cosworth turbo die vanaf sep
tember 1991 wordt geleverd.
Ford Nederland verwacht jaarlijks in ons land
25.000 Escorts en 4.500 Orions te kunnen
verkopen. Dit aantal zal echter niet zo zeer af
hankelijk zijn van de vraag, maar wel van de
beschikbaarheid. Van de nieuwe auto worden
er dagelijks 3.000 gemaakt.
Onze eerste rij-ervaringen deden we op met
de Escort 3-deurs 1.6 CL. De auto heeft zoals
gezegd een weinig spectaculair uiterlijk, maar
zal zeker het succes van zijn voorganger
voortzetten. Deze basisuitrusting komt erg
compleet over. In het interieur is nergens de
carrosseriekleur te zien.
De stoelen worden volgens hetzelfde principe
als bij de Fiesta gemaakt. De bekleding wordt
met schuim volgespoten, zodat een volledig
geautomatiseerde productie mogelijk is. Ze
zijn wat aan de kleine kant, maar zitten onder
normale omstandigheden heel behoorlijk. De
zijdelingse steun komt bij snel bochtenwerk
wat te kort. Vreemd genoeg geeft de rechter
De hele reeks bestaat uit maar liefst zes mo
dellen, die vrijwel direct op de markt komen:
driedeurs, vijfdeurs, Orion, wagon, cabriolet
en bestel met verhoogd dak. De Escort oogt
van dit vijftal het meest algemene, terwijl de
eerste reacties zowel van dealers als journa
listen over de Orion en Wagon overweldigend
zijn.
De wielbasis is toegenomen, terwijl door een
andere wielophanging ook de spoorbreedte
groter is geworden. Voor vinden we McPher-
son veerpoten, terwijl achter een torsieas met
schroefveren is gemonteerd. De afstelling van
vering en schokdemping is afhankelijk van de
motorisering. Ten opzichte van het oude mo
del is de nieuwe Escort iets langer, breder en
hoger en biedt vooral meer binnenruimte. De
bagageruimte nam in de Escort met 20 liter
toe en in de Orion zelfs met 39 liter. De baga-