Steen uit oude stadskraan bij de Dam terug
Reconstructie in Griffioen
Commissies deze week
Reconstructie
Torenweg
Verkeer
Bestemmingsplan
A sfaltering Koestraat
Hoor
zitting
Speel-
otheek
Markt
Tafeltje Dekje
GEMEENTE MIDDELBURG
Week
Inspraak
Rotonde
Uitrit plantsoenendienst
Fietspad
Artikel 19 RO
DE FAAM
Woensdag 12 september 1990
Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg
wordt samengesteld door bureau Voorlichting.
Reacties zijn welkom
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u
terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
Telefoon 75000, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17.00 uur.
In 1986 werd bij toeval in liet puin dat voor de verharding van een be
drijfsterrein werd gebruikt een bijzondere steen ontdekt. De steen is
ruim een meter in het vierkant en heeft een inscriptie, die vermeldt dat
de Heren Regenten van Middelburg hun namen in de steen hebben laten
beitelen ter gelegenheid van de ingebruikname van de stadskraan in
1746.
De steen hoorde bij een kraan die aan de Noordzijde van de Dam in
de buurt van de Molstraat heeft gestaan. De kraan was van hout maar
stond op een stenen onderbouw. Hij werd gebruikt om zware goederen
uit schepen te lossen.
Onlangs is de steen geplaatst vlakbij de plek waar de kraan vroeger
heeft gestaan. Een bordje met opschrift legt tie voorbijganger uit wat
de herkomst is van de steen.
Wc hebben enige wetenswaardigheden voor u opgediept over de ge
schiedenis van de stadskranen in Middelburg, opgetekend door de
stadsarchivaris de heer P.W. Sijnke.
Te Middelburg wordt reeds in de schepen, in de eerste plaats wijn,
oudste stadsrekeningen van
1365/66 een stadskraan bij de ha
ven genoemd. Dit was niet de eer
ste kraan in de Arnestad, want zij
verving een andere kraan ("die
oude crane") die werd afgebro
ken. De kraan diende voor het los
sen van zware goederen uit
maar voorts ook olie, terpentijn
en lood.
Nauw met de kraan samen hing
het zogenaamde stapelrecht. Mid
delburg bezat de wijnstapel, het
geen inhield dat men geen wijn
langs de stad mocht voeren zon
der die er op te slaan of te verko-
Kanaal door Walcheren
De asfaltering van de Koestraat en
de Varkensmarkl is in volle gang.
Inlassen is men begonnen met de
tweede fase van de werkzaamhe
den, dat wil zeggen het aanbren
gen van de fundering en een laag
asfalt evenals hel stellen van ban
den en hel leggen van trottoirs in
hel gedeelte van de Koestraat tus
sen het Groene Woud en de Kal-
verstraat. Ook wordt een laag
asfalt aangebracht op het gedeelte
Koestraat lussen de Ka/verstraal
en de Varkensmarkl.
Omleidingen
Deze week wordt het verkeer om
geleid op de manier zoals op bo-
venstaaand kaartje is aangegeven.
Dat wil zeggen: het doorgaand
Afgelopen maandag 10 september
heeft in het stadhuis een hoorzit
ting plaatsgehad over de komst
van het asielzoekerscentrum aan
de Kruitmolenlaan in Mid
delburg.
Voor deze hoorzitting waren uil
genodigd diegenen die bezwaar
hadden aangetekend tegen de
komst vqn dit centrum, in totaal
37 mensen. Zij kregen tijdens de
zitting de gelegenheid om hun be
zwaren mondeling toe te lichten.
De verwachting is dat burgemees
ter en wethouders op korte ter
mijn een uitspraak zullen doen
over de komst van het asielzoe
kerscentrum.
verkeer wordt omgeleid via de
Blauwedijk. Het verkeer vanuit
de Kamerstraat wordt richting
Varkensmarkl afgevoerd. Het ver
keer op de Varkensmarkl kan
geen gebruik maken van de ver
binding Koestraat- Groenewoud,
alle andere verbindingen blijven
intact.
Busdiensten
De route van de lijnbussen 52, 53,
54 en 59 wordt door de werk
zaamheden belemmerd. De halte
Turfkaai vervalt. Passagiers die
nen in- en uit te stappen aan de
l.oskade. Voor de halte Koestraat
geldt: Passagiers richting Walche
ren, instappen aan het Groene
Woud. Richting station Hof van
lange (54 en 59) of Langevieleweg
(52 en 53).
Bij toeval werd de bijzondere steen ontdekt.
Sinds 1984 is er in de Stromenwijk
een specl-o-theek. Tot vorig jaar
was deze speel-o-theek alleen
bestemd voor de kinderen van de
basisschool "De Sandcnburch".
Deze school maakt deel uit van
het Onderwijs Voorrangs Gebied
Middclburg/Vlissingen. In dat
projekt bestaat al een aantal op de
wijk gerichte aktiviteiten.
In overleg met de gemeente Mid
delburg is besloten tot uitbreiding
van de uitleen van materiaal voor
0 -4 jarigen, naar de gehele wijk.
Alle ouders met kinderen van 0 -
4 jr. uit de Stromenwijk zijn dus
welkom. Men hoeft dus geen en-
In het kader van het Filmfestival
Zeeland wordt op vrijdag avond
14 september een openluchtfilm
vertoond op de markt.
Op zaterdag 15 september wordt
op de markt het Middelburgse
Muziekfeest gehouden. De tribu
ne hiervoor wordt vrijdag al op
gebouwd.
Op woensdagavond worden zoals
gebruikelijk de kramen voor de
weekmarkt geplaatst. Dit alles be
tekent dat van woensdag- tot za
terdagavond de Markt niet of
slechts gedeeltelijk beschikbaar
zal zijn als parkeerruimte.
"Tafeltje Dekje" isw een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen en zie
ken, die zelf niet voor een warme
maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag en donderdag tussen 8.45 en
9.15 uur worden besteld.
U kunt hiervoor bellen met num
mer 01180-38570. Het bezorgen
gebeurt ook op deze dagen.
Menu van 17 september 1990 tol
en met 23 september 1990
maandag
kip in kerrysaus, erwtjes, rijst
dinsdag
gehakt, bloemkool, aardappelen
woensdag
hamburger, appeltjes, rozijnen
donderdag
gehakt, andijvie
vrijdag
kabeljauw in fantasiesaus, worte
len, aardappelen
zaterdag
spaghetti bolognese met saus
"Dal is moeilijk kiezen"
kele binding met de school te
hebben.
Is uw belangstelling gewekt, dan
nog wat aanvullende informatie:
Wat is een speelotheek?In een
speel-o-theek kun je spelmateriaal
lenen voor kinderen. Een speel-o-
theek is dus vergelijkbaar met een
bibliotheek.
Waarom speelgoed lenen?
Omdat speelgoed aanschaffen
vaak een kostbare aangelegenheid
is en niet bij voorbaat vaststaat
dat het aan zijn doel beant
woordt. En omdat een kind voort
durend ander ontwikkelingsmate
riaal nodig heeft.
De kosten?
Het abonnementsgeld voor de
speel-o-theek bedraagt 15,— per
jaar. Dit kan in 3 termijnen wor
den voldaan. Verder per uit te le
nen materiaal 0,25
De plaats:
Basisschool "de Sandenburch",
Baarsjesstraat 45 Middelburg.
De openingstijden:
Op maandagmiddag van 13.45
uur tot 14.30 uur en op woensdag
morgen van 9.30 uur tot 10.15 uur
(gesloten tijdens de schoolva
kanties).
Meer informatie kunt u krijgen
tijdens de openingsuren.
De Berkenlaan, een gedeelte van
de Olmenlaan en de Europalaan,
alle drie straten die deel uitmaken
van de busroute van en naar de
Griffioen, zullen worden geasfal
teerd. Bovendien zal een aantal
bijkomende werken worden uitge
voerd. In de eerste plaats zal de
rijbaan worden versmald van de
Berken- en de Europalaan omdat
hier parkeerstroken worden aan
gelegd. Bovendien zal een mid
denheuvel in het wegdek worden
aangebracht bij de Abelenlaan en
bij de Griffioenstraat .en komt er
een rotonde op de kruising Laan
de Verenigde Natics/Europalaan.
Dit wordt een rotonde nieuwe
stijl, die bekend staat als een van
de veiligste vormen. Alle verkeer
dat zich op dezè rotonde bevindt
heeft voorrang op de toeleidende
wegen.
Met ingang van 14 september ligt
het reconstructieplan gedurende
14 dagen ter inzage bij het ge
meentelijk bureau Voorlichting,
Stadhuisstraat 2. Gedurende deze
termijn kan een ieder schriftelijk
op het plan inspreken door mid
del van een speciaal formulier, dat
bij het bureau Voorlichting ver
krijgbaar is.
pen. De verplichting om van de
kraan gebruik te maken drukte
schijnbaar nogal zwaar op de
(buitenlandse) kooplieden en te
vens waren er klachten over de be
diening. In 1460 verzoekt de
Hanze om een vast tarief en in
1512 dienen kooplieden uit Anda-
lousië een verzoekschrift in bij de
stedelijke regering, waarin zij om
vrijstelling van tol en betere bedie
ning van de kraan vragen (onder
meer door aanstelling van meer
gezellen en vermeerdering van het
aantal werkpaarden).
Dat de Middelburgse vroedschap
wel van plan was één en ander te
regelen blijkt uit het feit dat in
1541 te Brugge geïnformeerd werd
naar de daar geldende ordonnan
tie op de kraan. De bediening van
de kraan te Middelburg werd in
1546 geregeld: iedere schipper zou
op zijn beurt worden geholpen,
terwijl het kraangoed uitsluitend
door de zogenaamde "kraankin
deren" verwerkt mocht worden
(kind kan in het middel-
nederlands onder meer knecht of
dienaar betekenen). Er waren in
1552 zes kraankinderen in dienst.
Later werd dit aantal vermeerderd
tot negen en in 1629 zelfs tot
twaalf "waar uijt alle jaren twee
tot kraanvaders sullen werden
gekozen".
In voornoemd jaar verordonneer
de de magistraat tevens dat de
kraankinderen tijdens diensttijd
geen sterke drank mochten ge
bruiken. Men bepaalde in 1661
dat de kraanwerkers analfabeet
dienden te zijn dit vermoede
lijk om fraude met werkbriefjes
tegen te gaan.
De kraan bracht de stad uiteraard
nogal wat geld in het laatje. Het is
dan ook begrijpelijk dat Middel
burg het alleenrecht in dezen wil
de behouden en geen andere
stadskranen in haar nabijheid
duldde. Al in de 15e eeuw was te
Vcere een kraan opgericht en in
1525 wilde men te Vlissingen dit
voorbeeld volgen (de afloop van
deze laatste onderneming is overi
gens niet bekend).
Jonkheer Jan van Trasignies, heer
van Arnemuiden, richtte in 1536
op de oude Middelburgse haven-
dijk in Mortiere een wip of kraan
op. Dit wekte de woede op van de
stadsregering, die prompt de
kraan van Trasignies omver liet
halen. De zaak werd tot voor de
De oude stadskraan bij de Dam.
landsheer, keizer Karei V, uitge
vochten, waarbij Middelburg aan
voerde dat "iedere andere opslag
dan ter krane van Middelburg was
verboden".
Twee kranen waren er in de
Zeeuwse hoofdstad: een kleine en
/een grote. Het kleine kraantje
werd in 1712 op de "nieuwe kaije
deser stad" opgesteld en het wer
ken daarmee behoorde tot de ta
ken van het St. Jansgilde
(korenmeters, kolen- en kalkme-
ters, damlopers en turfkruiers).
In 1733 besloot de stadsregering
de grote kraan aan de noordzijde
van de Dam, bij de Molstraat, te
vervangen omdat ze zo bouwval
lig geworden was dat draaien vrij
wel onmogelijk was.
Stadsarchitect Jan de Munck werd
naar Dordrecht gezonden, om de
daar staande kraan, die nogal be
roemd scheen te zijn, te onderzoe
ken. Tevens werden
bouwtekeningen van kranen, on
der meer uit Antwerpen, opge
vraagd. Toen elf jaar later, in
1744, de oude nog steeds in ge
bruik zijnde kraan dermate slecht
was geworden, dat gebruik ervan
"zonder dangier" niet meer tot
de mogelijkheden behoorde,
besloot de stedelijke overheid dat
het echt tijd was met de bouw van
een nieuwe kraan aan te vangen.
Nu werden de zaken met voortva
rendheid aangepakt. De oude
kraan werd 15 maart 1746 voor
158,— verkocht: in april konden
de fundamenten voor een nieuwe
kraan gelegd worden en 5 novem
ber daaraanvolgende was deze
reeds gereed. Het werktuig moest
door negen man in beweging ge
bracht worden en kon een last van
ruim 13.000 pond verzetten. Doch
ook deze stadskraan, die zelfs in
een historische roman figureert,
had niet het eeuwige leven. Het
Middelburgse gemeentebestuur
wenste in 1861 te beschikken over
een nieuwe kraan, "minder om-
slagtig in haar gebruik en meer
beantwoordende aan de eischen
des tijds". Aldus geschiedde.
In 1862 werd een gietijzeren kraan
aan de Rotterdamse kaai in ge
bruik genomen als opvolger van
de houten kraan aan de Dam.
In de komende week worden de
volgende commissievergaderingen
gehouden.
Bestuurscommissie Culturele Za
ken, donderdag 13 september om
15.45 uur in Balans 17. Secr. mw.
J. Cijsouw (tel. 75575).
Bestuurscommissie Welzijn,
woensdag 19 september om 16.00
uur. Secr. dhr. A.J. Wien (tel.
75560).
Commissie Onderwijs, maandag
17 september om 15.00 uur. Secr.
dhr. H. Groesser (tel. 75483).
Commissie Gemeentewerken,
maandag 17 september om 19.30
uur. Secr. dhr. P.M. Meeusen (tel.
75425).
Commissie Financiële Zaken,
dinsdag 18 september om 16.00
uur. Secr. dhr. J.J. Braam (tel.
1 75533).
Commissie Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu
beheer, dinsdag 18 september om
19.30 uur. Secr. tel. 75422.
Commissie Bezwaar- en Beroep
schriften, donderdag 13 septem
ber om 16.30 uur. Secr. dhr. J.J.
Groenenberg (tel. 75431).
Deze vergaderingen zijn openbaar
en worden gehouden in het stad
huis, tenzij anders vermeld. De
agenda en andere stukken zijn in
te zien bij bureau Voorlichting en
bij de commissiesecretaris.
Spreekrecht kunt u aanvragen bij
de commissiesecretaris.
Een gedeelte van de Torenweg, ter hoogte van de Dauwendaelse-
laan/Eendrachtsweg zal worden gereconstrueerd. Het ontwerpplan
houdt onder meer in:
Het maken van een rotonde nieuwe stijl. Dat wil zeggen dat alle verkeer
dat zich op de rotonde bevindt voorrang heeft boven het verkeer op de
toeleidende wegen. Door de aanwezigheid van de rotonde wordt de
snelheid van het verkeer op de Torenweg zodanig verlaagd, dat een veili
ge fietsoversteekplaats ontstaat. Voor de aanleg van deze rotonde is de
reconstructie van de Torenweg noodzakelijk over een lengte van circa
150 meter.
Er zal een nieuwe toegang worden gemaakt naar de aan de Overloper
gelegen werkplaats van de gemeentelijke plantsoenendienst, waardoor
de bestaande auto-ontsluiting via de Overloper kan worden afgesloten.
Een gedeelte van het aan de noordzijde van de Torenweg gelegen dub
belzijdig fietspad zal op een zodanige wijze worden omgelegd, dat een
aansluiting op de rotonde en de Overloper ontstaat.
Voor de uitvoering van dit plan dient met toepassing van artikel 19 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te worden verleend van
het ter plaatse van kracht zijnde bestemmingsplan.
Het plan ligt in het kader van de procedures op basis van de inspraak
verordening en de Wet op de Ruimtelijke Ordening met alle bijbehoren
de stukken met ingang van vrijdag 14 september gedurende 14 dagen
voor een ieder ter inzage bij het gemeentelijk bureau Voorlichting,
Stadhuisstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk op
merkingen en/of bezwaren kenbaar maken aan burgemeester en wet
houders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.
Burgemeester een wethouders hebben besloten door het aan
brengen van een doorgetrokken gele streep terzijde van de rij
baan, het parkeren te verbieden voor het gedeelte van de
zuid-westelijke zijde van de Nieuwe Poortstraat, tussen de Los-
kade en de Oude Werfstraat. Deze gele streep is kortgeleden
reeds aangebracht.
Burgemeester en wethouders hebben besloten het parkeren te
verbieden voor een op het wegdek van Radenhove aangeduid
parkeervak, gelegen ter hoogte van het perceel Radenhove 96,
behalve voor de invalide waarvoor de parkeerplaats is bestemd.
Tegen deze besluiten kan iedere belanghebbende binnen 30 da
gen na heden, als regel onder betaling van f 150,- aan rechten,
beroep instellen bij de Kroon. Het beroepschrift moet worden ge
richt aan Hare Majesteit de Koningin, doch moet worden inge
diend bij de Commissaris van de Koningin in Zeeland, Sint
Pieterstraat 42 te 4331 EW MIDDELBURG. Het volledige ver-
keersbesluit ligt bij het bureau voorlichting, Stadhuisstraat 2 te
4331 PK MIDDELBURG ter inzage.
Bestemmingsplan Sint Laurens
De burgemeester van Middelburg maakt bekend, dat de ge
meenteraad in zijn vergadering van 3 september 1990 de twee
de herziening van het bestemmingsplan Sint Laurens heeft
vastgesteld. Dit bestemmingsplan heeft betrekking gronden
langs de Burgemeester Baaslaan (nieuwbouwlokatie). Tevens is
de agrarische bestemming van het gebied ten zuiden van de Bur
gemeester Baaslaan enigszins aangepast.
Het vastgestelde bestemmingsplan ligt met ingang van vrijdag
14 september 1990 gedurende een maand voor een ieder ter in
zage bij de afdeling algemene zaken van de gemeente-secretarie.
Aangezien tegen het ontwerp-plan geen bezwaren werden inge
diend en het bestemmingsplan overeenkomstig het ontwerp is
vastgesteld kan tegen het vaststellingsbesluit geen beroep wor
den ingesteld bij Gedeputeerde Staten van Zeeland.
Voorbereidingsbesluiten
De burgemeester van Middelburg maakt bekend dat de gemeen
teraad in zijn vergadering van 3 september 1990 een voorberei-
dingsbesluit, als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening, heeft vastgesteld voor:
a. het gebied op de kop van de Adelaarstraat zoals aangegeven
op tekening S 181-49 d.d. 28 juni 1990
b. het perceel Briandlaan 2, zoals aangegeven op tekening S
108-44 d.d. 21 juni 1990;
c. voor het gedeelte van het bestemmingsplan Streekschool To
renweg, zoals aangegeven op tekening S 187 -51 d.d. juli 1990;
d. het perceel Torenweg 4a, zoals aangegeven op tekening S
187-53 d.d. augustus 1990;
e. het perceel Prinsenlaan 34, zoals aangegeven op tekening S
156-51 d.d. 28 juni 1990.
De besluiten treden in werking op 12 september 1990 en liggen
met de bijbehorende pre-adviezen en tekeningen voor een ieder
ter gemeentesecretarie ter inzage.