Steen uit oude stadskraan bij de Dam terug Reconstructie in Griffioen Commissies deze week Reconstructie Torenweg Verkeer Bestemmingsplan A sfaltering Koestraat Hoor zitting Speel- otheek Markt Tafeltje Dekje GEMEENTE MIDDELBURG Week Inspraak Rotonde Uitrit plantsoenendienst Fietspad Artikel 19 RO DE FAAM Woensdag 12 september 1990 Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg wordt samengesteld door bureau Voorlichting. Reacties zijn welkom Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, Telefoon 75000, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. In 1986 werd bij toeval in liet puin dat voor de verharding van een be drijfsterrein werd gebruikt een bijzondere steen ontdekt. De steen is ruim een meter in het vierkant en heeft een inscriptie, die vermeldt dat de Heren Regenten van Middelburg hun namen in de steen hebben laten beitelen ter gelegenheid van de ingebruikname van de stadskraan in 1746. De steen hoorde bij een kraan die aan de Noordzijde van de Dam in de buurt van de Molstraat heeft gestaan. De kraan was van hout maar stond op een stenen onderbouw. Hij werd gebruikt om zware goederen uit schepen te lossen. Onlangs is de steen geplaatst vlakbij de plek waar de kraan vroeger heeft gestaan. Een bordje met opschrift legt tie voorbijganger uit wat de herkomst is van de steen. Wc hebben enige wetenswaardigheden voor u opgediept over de ge schiedenis van de stadskranen in Middelburg, opgetekend door de stadsarchivaris de heer P.W. Sijnke. Te Middelburg wordt reeds in de schepen, in de eerste plaats wijn, oudste stadsrekeningen van 1365/66 een stadskraan bij de ha ven genoemd. Dit was niet de eer ste kraan in de Arnestad, want zij verving een andere kraan ("die oude crane") die werd afgebro ken. De kraan diende voor het los sen van zware goederen uit maar voorts ook olie, terpentijn en lood. Nauw met de kraan samen hing het zogenaamde stapelrecht. Mid delburg bezat de wijnstapel, het geen inhield dat men geen wijn langs de stad mocht voeren zon der die er op te slaan of te verko- Kanaal door Walcheren De asfaltering van de Koestraat en de Varkensmarkl is in volle gang. Inlassen is men begonnen met de tweede fase van de werkzaamhe den, dat wil zeggen het aanbren gen van de fundering en een laag asfalt evenals hel stellen van ban den en hel leggen van trottoirs in hel gedeelte van de Koestraat tus sen het Groene Woud en de Kal- verstraat. Ook wordt een laag asfalt aangebracht op het gedeelte Koestraat lussen de Ka/verstraal en de Varkensmarkl. Omleidingen Deze week wordt het verkeer om geleid op de manier zoals op bo- venstaaand kaartje is aangegeven. Dat wil zeggen: het doorgaand Afgelopen maandag 10 september heeft in het stadhuis een hoorzit ting plaatsgehad over de komst van het asielzoekerscentrum aan de Kruitmolenlaan in Mid delburg. Voor deze hoorzitting waren uil genodigd diegenen die bezwaar hadden aangetekend tegen de komst vqn dit centrum, in totaal 37 mensen. Zij kregen tijdens de zitting de gelegenheid om hun be zwaren mondeling toe te lichten. De verwachting is dat burgemees ter en wethouders op korte ter mijn een uitspraak zullen doen over de komst van het asielzoe kerscentrum. verkeer wordt omgeleid via de Blauwedijk. Het verkeer vanuit de Kamerstraat wordt richting Varkensmarkl afgevoerd. Het ver keer op de Varkensmarkl kan geen gebruik maken van de ver binding Koestraat- Groenewoud, alle andere verbindingen blijven intact. Busdiensten De route van de lijnbussen 52, 53, 54 en 59 wordt door de werk zaamheden belemmerd. De halte Turfkaai vervalt. Passagiers die nen in- en uit te stappen aan de l.oskade. Voor de halte Koestraat geldt: Passagiers richting Walche ren, instappen aan het Groene Woud. Richting station Hof van lange (54 en 59) of Langevieleweg (52 en 53). Bij toeval werd de bijzondere steen ontdekt. Sinds 1984 is er in de Stromenwijk een specl-o-theek. Tot vorig jaar was deze speel-o-theek alleen bestemd voor de kinderen van de basisschool "De Sandcnburch". Deze school maakt deel uit van het Onderwijs Voorrangs Gebied Middclburg/Vlissingen. In dat projekt bestaat al een aantal op de wijk gerichte aktiviteiten. In overleg met de gemeente Mid delburg is besloten tot uitbreiding van de uitleen van materiaal voor 0 -4 jarigen, naar de gehele wijk. Alle ouders met kinderen van 0 - 4 jr. uit de Stromenwijk zijn dus welkom. Men hoeft dus geen en- In het kader van het Filmfestival Zeeland wordt op vrijdag avond 14 september een openluchtfilm vertoond op de markt. Op zaterdag 15 september wordt op de markt het Middelburgse Muziekfeest gehouden. De tribu ne hiervoor wordt vrijdag al op gebouwd. Op woensdagavond worden zoals gebruikelijk de kramen voor de weekmarkt geplaatst. Dit alles be tekent dat van woensdag- tot za terdagavond de Markt niet of slechts gedeeltelijk beschikbaar zal zijn als parkeerruimte. "Tafeltje Dekje" isw een activiteit van de U.V.V. voor ouderen en zie ken, die zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag en donderdag tussen 8.45 en 9.15 uur worden besteld. U kunt hiervoor bellen met num mer 01180-38570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dagen. Menu van 17 september 1990 tol en met 23 september 1990 maandag kip in kerrysaus, erwtjes, rijst dinsdag gehakt, bloemkool, aardappelen woensdag hamburger, appeltjes, rozijnen donderdag gehakt, andijvie vrijdag kabeljauw in fantasiesaus, worte len, aardappelen zaterdag spaghetti bolognese met saus "Dal is moeilijk kiezen" kele binding met de school te hebben. Is uw belangstelling gewekt, dan nog wat aanvullende informatie: Wat is een speelotheek?In een speel-o-theek kun je spelmateriaal lenen voor kinderen. Een speel-o- theek is dus vergelijkbaar met een bibliotheek. Waarom speelgoed lenen? Omdat speelgoed aanschaffen vaak een kostbare aangelegenheid is en niet bij voorbaat vaststaat dat het aan zijn doel beant woordt. En omdat een kind voort durend ander ontwikkelingsmate riaal nodig heeft. De kosten? Het abonnementsgeld voor de speel-o-theek bedraagt 15,— per jaar. Dit kan in 3 termijnen wor den voldaan. Verder per uit te le nen materiaal 0,25 De plaats: Basisschool "de Sandenburch", Baarsjesstraat 45 Middelburg. De openingstijden: Op maandagmiddag van 13.45 uur tot 14.30 uur en op woensdag morgen van 9.30 uur tot 10.15 uur (gesloten tijdens de schoolva kanties). Meer informatie kunt u krijgen tijdens de openingsuren. De Berkenlaan, een gedeelte van de Olmenlaan en de Europalaan, alle drie straten die deel uitmaken van de busroute van en naar de Griffioen, zullen worden geasfal teerd. Bovendien zal een aantal bijkomende werken worden uitge voerd. In de eerste plaats zal de rijbaan worden versmald van de Berken- en de Europalaan omdat hier parkeerstroken worden aan gelegd. Bovendien zal een mid denheuvel in het wegdek worden aangebracht bij de Abelenlaan en bij de Griffioenstraat .en komt er een rotonde op de kruising Laan de Verenigde Natics/Europalaan. Dit wordt een rotonde nieuwe stijl, die bekend staat als een van de veiligste vormen. Alle verkeer dat zich op dezè rotonde bevindt heeft voorrang op de toeleidende wegen. Met ingang van 14 september ligt het reconstructieplan gedurende 14 dagen ter inzage bij het ge meentelijk bureau Voorlichting, Stadhuisstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk op het plan inspreken door mid del van een speciaal formulier, dat bij het bureau Voorlichting ver krijgbaar is. pen. De verplichting om van de kraan gebruik te maken drukte schijnbaar nogal zwaar op de (buitenlandse) kooplieden en te vens waren er klachten over de be diening. In 1460 verzoekt de Hanze om een vast tarief en in 1512 dienen kooplieden uit Anda- lousië een verzoekschrift in bij de stedelijke regering, waarin zij om vrijstelling van tol en betere bedie ning van de kraan vragen (onder meer door aanstelling van meer gezellen en vermeerdering van het aantal werkpaarden). Dat de Middelburgse vroedschap wel van plan was één en ander te regelen blijkt uit het feit dat in 1541 te Brugge geïnformeerd werd naar de daar geldende ordonnan tie op de kraan. De bediening van de kraan te Middelburg werd in 1546 geregeld: iedere schipper zou op zijn beurt worden geholpen, terwijl het kraangoed uitsluitend door de zogenaamde "kraankin deren" verwerkt mocht worden (kind kan in het middel- nederlands onder meer knecht of dienaar betekenen). Er waren in 1552 zes kraankinderen in dienst. Later werd dit aantal vermeerderd tot negen en in 1629 zelfs tot twaalf "waar uijt alle jaren twee tot kraanvaders sullen werden gekozen". In voornoemd jaar verordonneer de de magistraat tevens dat de kraankinderen tijdens diensttijd geen sterke drank mochten ge bruiken. Men bepaalde in 1661 dat de kraanwerkers analfabeet dienden te zijn dit vermoede lijk om fraude met werkbriefjes tegen te gaan. De kraan bracht de stad uiteraard nogal wat geld in het laatje. Het is dan ook begrijpelijk dat Middel burg het alleenrecht in dezen wil de behouden en geen andere stadskranen in haar nabijheid duldde. Al in de 15e eeuw was te Vcere een kraan opgericht en in 1525 wilde men te Vlissingen dit voorbeeld volgen (de afloop van deze laatste onderneming is overi gens niet bekend). Jonkheer Jan van Trasignies, heer van Arnemuiden, richtte in 1536 op de oude Middelburgse haven- dijk in Mortiere een wip of kraan op. Dit wekte de woede op van de stadsregering, die prompt de kraan van Trasignies omver liet halen. De zaak werd tot voor de De oude stadskraan bij de Dam. landsheer, keizer Karei V, uitge vochten, waarbij Middelburg aan voerde dat "iedere andere opslag dan ter krane van Middelburg was verboden". Twee kranen waren er in de Zeeuwse hoofdstad: een kleine en /een grote. Het kleine kraantje werd in 1712 op de "nieuwe kaije deser stad" opgesteld en het wer ken daarmee behoorde tot de ta ken van het St. Jansgilde (korenmeters, kolen- en kalkme- ters, damlopers en turfkruiers). In 1733 besloot de stadsregering de grote kraan aan de noordzijde van de Dam, bij de Molstraat, te vervangen omdat ze zo bouwval lig geworden was dat draaien vrij wel onmogelijk was. Stadsarchitect Jan de Munck werd naar Dordrecht gezonden, om de daar staande kraan, die nogal be roemd scheen te zijn, te onderzoe ken. Tevens werden bouwtekeningen van kranen, on der meer uit Antwerpen, opge vraagd. Toen elf jaar later, in 1744, de oude nog steeds in ge bruik zijnde kraan dermate slecht was geworden, dat gebruik ervan "zonder dangier" niet meer tot de mogelijkheden behoorde, besloot de stedelijke overheid dat het echt tijd was met de bouw van een nieuwe kraan aan te vangen. Nu werden de zaken met voortva rendheid aangepakt. De oude kraan werd 15 maart 1746 voor 158,— verkocht: in april konden de fundamenten voor een nieuwe kraan gelegd worden en 5 novem ber daaraanvolgende was deze reeds gereed. Het werktuig moest door negen man in beweging ge bracht worden en kon een last van ruim 13.000 pond verzetten. Doch ook deze stadskraan, die zelfs in een historische roman figureert, had niet het eeuwige leven. Het Middelburgse gemeentebestuur wenste in 1861 te beschikken over een nieuwe kraan, "minder om- slagtig in haar gebruik en meer beantwoordende aan de eischen des tijds". Aldus geschiedde. In 1862 werd een gietijzeren kraan aan de Rotterdamse kaai in ge bruik genomen als opvolger van de houten kraan aan de Dam. In de komende week worden de volgende commissievergaderingen gehouden. Bestuurscommissie Culturele Za ken, donderdag 13 september om 15.45 uur in Balans 17. Secr. mw. J. Cijsouw (tel. 75575). Bestuurscommissie Welzijn, woensdag 19 september om 16.00 uur. Secr. dhr. A.J. Wien (tel. 75560). Commissie Onderwijs, maandag 17 september om 15.00 uur. Secr. dhr. H. Groesser (tel. 75483). Commissie Gemeentewerken, maandag 17 september om 19.30 uur. Secr. dhr. P.M. Meeusen (tel. 75425). Commissie Financiële Zaken, dinsdag 18 september om 16.00 uur. Secr. dhr. J.J. Braam (tel. 1 75533). Commissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu beheer, dinsdag 18 september om 19.30 uur. Secr. tel. 75422. Commissie Bezwaar- en Beroep schriften, donderdag 13 septem ber om 16.30 uur. Secr. dhr. J.J. Groenenberg (tel. 75431). Deze vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stad huis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn in te zien bij bureau Voorlichting en bij de commissiesecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecretaris. Een gedeelte van de Torenweg, ter hoogte van de Dauwendaelse- laan/Eendrachtsweg zal worden gereconstrueerd. Het ontwerpplan houdt onder meer in: Het maken van een rotonde nieuwe stijl. Dat wil zeggen dat alle verkeer dat zich op de rotonde bevindt voorrang heeft boven het verkeer op de toeleidende wegen. Door de aanwezigheid van de rotonde wordt de snelheid van het verkeer op de Torenweg zodanig verlaagd, dat een veili ge fietsoversteekplaats ontstaat. Voor de aanleg van deze rotonde is de reconstructie van de Torenweg noodzakelijk over een lengte van circa 150 meter. Er zal een nieuwe toegang worden gemaakt naar de aan de Overloper gelegen werkplaats van de gemeentelijke plantsoenendienst, waardoor de bestaande auto-ontsluiting via de Overloper kan worden afgesloten. Een gedeelte van het aan de noordzijde van de Torenweg gelegen dub belzijdig fietspad zal op een zodanige wijze worden omgelegd, dat een aansluiting op de rotonde en de Overloper ontstaat. Voor de uitvoering van dit plan dient met toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te worden verleend van het ter plaatse van kracht zijnde bestemmingsplan. Het plan ligt in het kader van de procedures op basis van de inspraak verordening en de Wet op de Ruimtelijke Ordening met alle bijbehoren de stukken met ingang van vrijdag 14 september gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage bij het gemeentelijk bureau Voorlichting, Stadhuisstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk op merkingen en/of bezwaren kenbaar maken aan burgemeester en wet houders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. Burgemeester een wethouders hebben besloten door het aan brengen van een doorgetrokken gele streep terzijde van de rij baan, het parkeren te verbieden voor het gedeelte van de zuid-westelijke zijde van de Nieuwe Poortstraat, tussen de Los- kade en de Oude Werfstraat. Deze gele streep is kortgeleden reeds aangebracht. Burgemeester en wethouders hebben besloten het parkeren te verbieden voor een op het wegdek van Radenhove aangeduid parkeervak, gelegen ter hoogte van het perceel Radenhove 96, behalve voor de invalide waarvoor de parkeerplaats is bestemd. Tegen deze besluiten kan iedere belanghebbende binnen 30 da gen na heden, als regel onder betaling van f 150,- aan rechten, beroep instellen bij de Kroon. Het beroepschrift moet worden ge richt aan Hare Majesteit de Koningin, doch moet worden inge diend bij de Commissaris van de Koningin in Zeeland, Sint Pieterstraat 42 te 4331 EW MIDDELBURG. Het volledige ver- keersbesluit ligt bij het bureau voorlichting, Stadhuisstraat 2 te 4331 PK MIDDELBURG ter inzage. Bestemmingsplan Sint Laurens De burgemeester van Middelburg maakt bekend, dat de ge meenteraad in zijn vergadering van 3 september 1990 de twee de herziening van het bestemmingsplan Sint Laurens heeft vastgesteld. Dit bestemmingsplan heeft betrekking gronden langs de Burgemeester Baaslaan (nieuwbouwlokatie). Tevens is de agrarische bestemming van het gebied ten zuiden van de Bur gemeester Baaslaan enigszins aangepast. Het vastgestelde bestemmingsplan ligt met ingang van vrijdag 14 september 1990 gedurende een maand voor een ieder ter in zage bij de afdeling algemene zaken van de gemeente-secretarie. Aangezien tegen het ontwerp-plan geen bezwaren werden inge diend en het bestemmingsplan overeenkomstig het ontwerp is vastgesteld kan tegen het vaststellingsbesluit geen beroep wor den ingesteld bij Gedeputeerde Staten van Zeeland. Voorbereidingsbesluiten De burgemeester van Middelburg maakt bekend dat de gemeen teraad in zijn vergadering van 3 september 1990 een voorberei- dingsbesluit, als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, heeft vastgesteld voor: a. het gebied op de kop van de Adelaarstraat zoals aangegeven op tekening S 181-49 d.d. 28 juni 1990 b. het perceel Briandlaan 2, zoals aangegeven op tekening S 108-44 d.d. 21 juni 1990; c. voor het gedeelte van het bestemmingsplan Streekschool To renweg, zoals aangegeven op tekening S 187 -51 d.d. juli 1990; d. het perceel Torenweg 4a, zoals aangegeven op tekening S 187-53 d.d. augustus 1990; e. het perceel Prinsenlaan 34, zoals aangegeven op tekening S 156-51 d.d. 28 juni 1990. De besluiten treden in werking op 12 september 1990 en liggen met de bijbehorende pre-adviezen en tekeningen voor een ieder ter gemeentesecretarie ter inzage.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 5