Japans offensief 12 t/m 22 september NISSAN PRIMEUR Klein Frankrijk 23 Goes Jt KOM NAAR DE EU Al RECEPTIE EN Daihatsu Feroza Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, 01184-12008 Nieuwe motoren bij Mitsubishi Dual Sunroof Draaibaar Woensdag 12 september 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER AUTO VAN DER VLIET GOES - WAARDE Grote ^^iVrr; TOYOTA PREVIA NISSAN INTRODUCTIE NISSAN PRIMERA AUTO VAN DER VLIET Peugeot 205 XE 1.1 inj. 19.520,- Peugeot 309 XL Profil 24.475,- Peugeot 405 GR 1.6 inj. 33.650,— Waarde Jul>ilée extra's 1.770,- Waarde Jubilee extra's 2.180,- Waarde Jubilee extra's 2.085,— Catalogusprijs extra's 21.290,- Catalogusprijs -+■ extra's 26.655,— Catalogusprijs -t- extra's 3 5.735,- 205 Jubilee tijdelijk 19.990,- 309 Jubilee tijdelijk 24.655,- 405 Jubilee tijdelijk 33.650,- Uw voordeel. 1.300,— Uw voordeel 2.000,— Uw voordeel 2.085,- Jubilee extra's Jubilee extra's Jubilée extra's ruitcwissei/sproeier achter elektronische toerenteller getint glas halogeen koplampen regelbare instrumentenbord verlichting elektrisch bedienbare voorportierruiten stoolstrip op zijkanten carrosserie digitaal klokje centrale deurvergrendeling sportieve wiefplaten ruitcwissers vóór met intervalschakeling Jubilée-logo op kofferdeksel afsluitbare tankdop ruitcwisser/sproeier achter Jubilee-logo op flanken specifieke striping uitklapbare achterzijruiten (3-drs) bergvak in het voorportier bestuurderszijde in de lendenen verstelbare bestuurdersstoel Li w voordeel handgreep vóór passagierszijde in twee delen ncerklapbare achterbank 405 Jubilee 1.6 inj. 33.650, - 2.085,- armsteun op voorportieren verlichting dashboardkastje en bagageruimte 405 Jubilee 1.9 inj. 36.505. - 2.085.- sigarctte-aanstekcr midden- en plalondconsolc 405 Jubilee 1.9 diesel 38.810, - 2.085,- hoofdsteunen vóór opbergvakken in achterpanelen 3-drs) 405 Break Jubilee 1.6 inj. 37.495,- - 2.085,- kwartsklokje handgrepen achter met kledinghaakje 405 Break Jubilee 1.9 inj. 40.350,- - 2.085,- dagteller sierstrip in bumpers 405 Break Jubilee 1.9 diesel 42.700,- - 2.085 - i mat in kofferruimte 2 platonniers sierstrip in bumpers achterspoiler en sportieve wielplaten (diesels) Jubilée-logo op achterklep Jubilée-logo op achterklep Jubilée-logo op flanken Jubilée-logo op flanken Dus kom tussen nu en 22 sep tember naar onze Jubileum Receptie. LI bent van harte welkom. De Toyota Previa van de zijkant en van boven (inzet). Over de vraag wie de ruimte-auto of APV/MPV heeft uitgevonden, zullen de Ameri kanen, Europeanen en Japanners het niet snel eens worden. Het is in ieder geval een feit dat Renault met de Espace in 1984 een voorbeeld op de markt bracht, wat sindsdien veel navol ging heeft gekregen. IMissan en Mazda (niet in Europa) leveren een Japans antwoord op het vooral Amerikaanse overwicht in deze klasse. Toyota komt nu met de nieuwe Previa die vooral op technisch gebied een pioniersrol vervuld. De nieuwe Toyota Previa heeft een midden- motor die onder de vloer van de auto ligt. De 2.4 liter 4-cylinderkrachtbron met 4 kleppen per cylinder levert een vermogen van 132 pk. Door de laag geplaatste motor ligt het zwaar tepunt ook laag, wat weer een gunstige in vloed heeft op de wegligging. De ventilator, de dynamo, stuurbekrachtigingspomp en der gelijke worden met een speciale as door de motor aangedreven en zijn voorin geplaatst, zodat onderhoud aan deze onderdelen ge makkelijk en snel kan geschieden. De krachtbron drijft de achterwielen aan. Ui teraard zorgt een motormanagement-systeem voor ontsteking en inspuiting. Ook wordt hier mee de werking van de twee geregelde drie wegkatalysatoren geregeld. Een groot voordeel van deze manier van plaatsing van de motor is de volledig vlakke vloer. De carrosserie werd ontworpen door het To yota design-bureau in Californië. Door de mid denmotor hebben de ontwerpers zich enkele vrijheden kunnen veroorloven, waardoor de Previa een geheel eigen gezicht heeft. De auto is 4,75 meter lang en 1,80 meter breed en heeft in zijn klasse de langste wielbasis. Uiter aard zijn de lijnen vloeiend. Aan de rechter kant is een schuifdeur aangebracht, terwijl de linkerzijde gesloten is. De laadklep opent hele maal tot aan de achterbumper, waardoor inla den van zware bagage heel gemakkelijk gaat. De Previa is daarom een ideaal vervoermiddel voor een gezinshoofd, die door de week met zijn auto geld moet verdienen. Standaard op de GL zijn de lichtmetalen velgen die vanwege hun ontwerp erg gemakkelijk schoon te hou den zijn. Als optie is een Dual Sunroof te bestellen, die wordt geleverd in combinatie met dakrelings. Het programma voor Nederland bestaat uit de GL met automatische transmissie en de XL met vijfbak. Deze laatste uitvoering zal iets la ter beschikbaar zijn. Het dashboard is bijzonder futuristisch van vormgeving, waarbij de bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie inclusief radio, aansteker en asbakje ver het interieur insteken voor een maximale bereikbaarheid. In de GL kunnen zeven personen plaatsne men. Twee voorin, twee op de draaibare stoe len van de tweede zitrij en drie op de achterbank. De XL heeft ook op de tweede rij een bank, waardoor er acht personen in ver voerd kunnen worden. Het is echter heel jam mer dat de tweede rij weg te klappen is en de achterste bank in twee delen tegen de zijkant de klappen is. Dit vergroot uiteraard de laad ruimte, maar van een ruimte-auto mag je toch een volledig te verwijderen meubilair ver wachten. Voor beschikt de Previa over geventileerde schijfremmen, terwijl achter trommels worden gemonteerd. Als ABS wordt besteld krijgen ook de achterwielen schijfremmen. De Toyota Previa komt vlot met het verkeer mee. Zo be haalt de auto een top van 170 km/u en weet hij in 13,4 seconden de 100 km/u te bereiken. Beide cijfers in het geval van de automaat. De XL met 5- bak gaat 175 km/u hard en trekt een sprintje in 11,5 seconden. Verder zit het verschil voornamelijk in de uitrusting: de GL heeft en opzichte van de XL standaard een grille met sierlijst, twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare voorpor- tierruiten, Hi-Q audio-installatie met 6 spea kers, in hoogte verstelbare stuurkolom, toerenteller, regelbare dashboardverlichting en wegklapbare bagagebindogen. Meerprijzen moeten ondermeer betaald worden voor me taalkleur, een dakspoiler, ABS, dubbele sun roof en airconditioning. De Toyota Previa GL Automaat wordt vanaf oktober bij de dealers aangeboden voor f 68.210,=. De prijs van de XL met 5-bak is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk net onder de zestigduizend gulden liggen. Vooral de Mitsubishi's Colt en Lancer hebben voor modellenjaar 1991 een aantal belangrijke technische veranderingen ondergaan. Zowel de 1.3 als 1.5 liter krachtbron heeft een nieu we kop gekregen met drie kleppen per cylin der die door een bovenliggende nokkenas worden bediend. Het vermogen van de 1.3 nam toe van 51 naar 55 kW, terwijl het koppel gelijk is gebleven. Ook de toerentallen waarbij deze waarden worden bereikt, zijn identiek. De 1.5 liter krachtbron ging van 62 naar 66 kW terwijl het maximale koppel van 122 toe nam tot 126 Nm. Uiteraard is er aan de zojuist geïntroduceerde 1.8 liter 16-klepper niets ver anderd. De nieuwe motoren zorgen voor bete re prestaties en een lager brandstofverbruik. Andere veranderingen betreffen het ventilatie systeem. De Lancer heeft bovendien een pret tiger in de hand liggend vierspaaksstuur gekregen. De Lancer Hatchback werd aan de achterzijde iets aangepast, waardoor de aan blik nog steviger is. De Galant werd op een klein aantal details verbeterd zoals het ventila tiesysteem en de achterlichten. De 2 liter 16-kleppen krachtbron levert een iets hoger vermogen en koppel. De prijzen van de nieu we Colt starten bij f 22.745,= voor de 1.3 EL. Dezelfde krachtbron in de Lancer sedan kost f 25.395, De Lancer Hatchback start als 1.5 GLi voor f 29.995, Dit betekent in alle gevallen een meerprijs van f 1.750,= ten opzichte van de bestaande versies met 8-kleppenmotoren. De Galant-reeks start met de 1.8 ELi sedan voor f 29.995, In samenwerking met de fabriek heeft de Ne derlandse importeur van Daihatsu enkele spe ciale uitgaven van de Feroza gecreeërd. De auto is in drie kleuren verkrijgbaar: zwart, grijs en wit en dragen respectievelijk de namen Black-top, Grey-top en White-top. De auto's hebben een zogenaamde Resin-top, een kunststof hard-top die in de kleur van de auto is gespoten. Bumpers, grille, handgrepen en buitenspiegels zijn in de carrosseriekleur mee- gespoten. Verder worden de auto's opge fleurd door vrolijke striping op de flanken. Ze hebben bovendien standaard de in drie standen instelbare schokbrekers. In het inte rieur zien we sportieve bucket-seats en een achterbank die in twee delen in te klappen is. Tegen meerprijs kan de auto worden geleverd met een softtop, die de plaats van de hardtop bij goed weer kan innemen. De Nederlandse creatie. Voor de Feroza op grijs kenteken geldt voor de nieuwe uitvoering slechts een meerprijs van f 1.000,= ten opzichte van de EL-versie, zo dat ze vanaf f 30.995, door de dealer te le veren zijn. In personenauto-uitgave start de serie bij f 38.995, en dat is f 1.500, meer dan de standaarduitgave. De metaallak van de zwarte en grijze Feroza vergen een meerprijs. AANBII DINCil Cl I Dl N Al I I I N RIJ VI RkOOi' AAN l'AR I IC UI li KI V Automobielbedrijf Dijkwel Vlissingen B.V. Peugeot bouwt al 100 jaar auto's en dat vieren we. Samen met u. Want als u tussen nu en 22 september naar onze Jubileum Receptie komt, pakt u heel veel extra voordeel. In beperkte oplage zijn drie modellen in een unieke uitvoering verkrijgbaar: de 205 Jubilee met 1.300,- voordcel, de 309 Jubilee met maar liefst 2.000, voordeel. Tenslotte de 405 Jubilee waarbij uw voordeel niet minder dan 2.085,- is. Bovendien krijgt u bij aanschaf van een nieuwe Peugeot of bij een proefrit drie schitterende reprodukties van authentieke reclameprenten van Peugeot-modellen uit de jaren 1909, 1913 en 1934 cadeau. Uw voordeel 205Jubilév 1.1 inj. 3-drs 19.990- 1.300,- 205 jubilee 1.1 inj. 5-drs 20.695,- 1.300.- 205Jubiléc 1.8 diesel 3-drs 24.280,- 1.300.- Uw voordeel 309Jubiléc 1.4 inj. 3-drs 24.655,- 2.000,- 309Jubilee 1.4 inj. 5-drs 25.625,- 2.000,- 309 jubilee 1.9 diesel 3-drs ~2S.S95.- 2.000. PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 23