Eerste Europese Japanner Rij-impressie Het moet een hobby zijn Uitbreiding Seat PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Goedbloed, Th. Louisse, A. Dijkwel, BV, J. Richter, Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Autobedrijf Louisse Auto BV Dijkwel Vlissingen Autobedrijf Van Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Kofferruimte Stuurbekrachtiging Prijzen Uitgesneden 16-klepper Carry de Buck DE FAAM - DE VLISSINGER .Oc sssss ROVER 100 De verdwijn-truc ledereen heeft het vast wel eens op televisie of in het circus gezien. Een goochelaar weet het publiek te fascineren door een willekeurig iemand uit het publiek te nemen, deze op ge heimzinnige wijze te laten verdwijnen en de persoon in kwestie korte tijd later weer onge havend terug te toveren. Iets vergelijkbaars heeft Rover gepresteerd. De Austin Metro, die we sinds oktober 1980 kennen, werd aller eerst van zijn merknaam ontdaan om vervol gens even te verdwijnen. De auto die na deze verdwijn-truc terugkwam is op vele punten niet meer de oude. Alle prachtige Britse automerken die jaren ge leden onder de vlag van British Leyland wer- NISSAN PRIM ERA Met een presentatie in het Congres Gebouw is de nieuwe Nissan Primera een feit. De auto is de lang verwachte opvolger van de Blue bird, die in zeven gedaantes sinds 1966 op de markt was. De Primera werd speciaal voor de Europese markt ontworpen en loopt in het Britse Sunderland van de band. De Nederland se autojournalisten brachten samen met de dubbelganster van lady Thatcher een toost uit op de voor Nissan zo belangrijke middenklas ser. Nieuwe auto's lijken altijd wel een beetje op andere modellen. Dat de Primera een Euro pees getinte auto is, blijkt wel uit het feit dat de lijst auto's waarvan stijlkenmerken zijn te rug te vinden allemaal dicht bij huis gemaakt worden. Zo werden bijvoorbeeld de Opel Vec- tra, Peugeot 405, Lancia Dedra, Fiat Tempra en Renault 19 genoemd. Alles bij elkaar is het een bijzonder prettig ogend ontwerp vooral als vierdeurs sedan en vljfdeurs hatchback. De stationwagon, het enige model wat niet uit Engeland komt, oogt eigenlijk veel meer Ja pans en lijkt als zodanig veel op de Mazda 626 Wagon. Het totale programma bestaat uit maar liefst 31 keuzemogelijkheden. De Primera kent vijf uitrustingsvarianten en drie verschillende mo toren. De top wordt gevormd door de 2 liter met multi- point injectie en een vermogen van 149 pk. Hiermee haalt de vier- of vijfdeurs GT een top van 220 km/u. De 2 liter met mono- point inspuiting produceert een nette 115 pk, terwijl de 1.6 liter als basismotor nog altijd goed is voor 89 pk. Alle benzinemotoren heb ben 'uiteraard' vier kleppen per cylinder. Tot slot is er dan nog een nieuwe 2 liter diesel die 75 pk aan de voorwielen aflevert. Standaard is op alle versies een handgeschakelde vijf versnellingsbak, terwijl eert automaat op de diesel en 2 liter-varianten leverbaar is. De hoge achterkant van de Primera zorgt voor een enorme kofferruimte met een inhoud van 480 liter voor de sedan, 470 voor de hatch back en maar liefst 752 voor de Wagon, let wel in standaard opstelling. In alle versies is de achterbank neerklapbaar. Bij de sedan opent de kofferklep zich heel ver, waardoor het stoten van het voorhoofd wordt voorko men. Die enorme ruimte is overigens niet al leen in het bagagecompartiment te vinden. Ook de vier volwassenen inzittenden van de Primera hebben weinig reden tot klagen. Zo wel voor- als achterin is er voldoende hoofd en beenruimte beschikbaar. Bij de sedan/hatchback zijn de achterwielen opgehangen aan McPherson-veerpoten, ter wijl voor het door Nissan zelf ontwikkelde multi-link systeem is toegepast, wat direct is overgenomen uit de supersportieve 300 ZX. De sedan en hatchback zijn iri dezelfde uitvoe ringen leverbaar, op één exemplaar na. Dat is namelijk het basismodel, de Primera 1.6 L. Ook deze auto is echter al bijzonder compleet uitgerust met standaard een gelaagde voor ruit, van binnenuit vestelbare halogeen kop lampen, ruitewisser met interval, antenne, be- schermstrips op de flanken, voorspoiler, ver stelbare hoofdsteunen voor én geïntegreerde exemplaren achter, kaartenvakken in de voor portieren, in hoogte verstelbare gordels en van binnenuit te ontgrendelen koffer- en brandstofklep. De 1.6 liter motor is goed voor een top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,2 seconden. Het tweede uitrustingsniveau is de LX, leverbaar met 1.6 en 2.0 liter moto ren. De uitrusting is completer met onder meer getint glas, aërodynamische wieldop pen, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare stuurkolom, hoogteverstelling op de bestuur dersstoel, gescheiden neerklapbare achter bank en verlichting in de bagage ruimte. De nog completere SLX is alleen verkrijgbaar in combinatie met de 2 liter benzine en diesel. Belangrijke uitrustingsverschillen zijn dubbele koplampen, elektrisch verwarmde en bedien- bare buitenspiegels, bumpers in de carrosse- riekleur, andere bekleding, centrale vergrendeling en vier elektrisch bediende por tierruiten, een toerenteller en verwarming voor de achterpassagiers. De absolute top van de normale serie is de SGX die aan deze com plete lijst nog zaken weet toe te voegen als buitenspiegels in de carrosseriekleur, lichtme talen velgen en airconditioning. De 2 liter benzinemotor heeft een top van 200 km/u en weet binnen 9,9 seconden de 100 km/u vanuit stilstand te bereiken. De exacte gegevens van de diesel sedan/hatch back zijn nog niet bekend, daar deze auto's pas vanaf maart 1991 leverbaar zullen zijn. Als Wagon is de diesel goed voor een top van 155 km/u. De GT is als sportmodel in het programma op genomen met een op zijn prestaties gerichte uitrusting met onder andere ook airconditio ning. De auto haalt een top van 220 km/u en weet in 8,4 seconden de bekende sprint af te leggen. De prijzen van de nieuwe Primera zullen een groot succes niet in de weg liggen. De basis 1.6 L sedan kost f 29.195, en dat komt overeen met het prijsniveau van de meeste basismodellen in deze klasse. Nissan denkt zelf de meeste exemplaren te gaan verkopen van de 1.6 LX die voor f 30.895,= wordt aangeboden. Dezelfde auto met 2 liter kracht bron kost f 32.895,=. Voor de hatchback geldt een meerprijs van f 950, en voor de Wagon moet f 3.100, meer op tafel komen. De duurste versie is de 2.0 GT die als sedan f 55.495,= kost. den geschaard, zijn vrijwel van het toneel verdwenen. Austin, Morris, MG, Vanden Plas, Princess, Triumph en vele anderen zijn alleen nog in geschiedenisboeken te vinden. Wat overbleef is het merk Rover, een naam die een bepaalde exclusiviteit uitstraalt. De opbouw van het Rover- programma begint nu een beetje duidelijk te worden. Bovenaan staat de grote 800-reeks in 4-deurs sedan of 5-deurs hatchback. Daaronder mo gen we binnenkort de Rover 400 verwachten, het sedanmodel van de inmiddels geïntrodu ceerde Rover 200. Onder aan het programma blijven er dan nog twee auto's over. De aloude Mini zet zijn succes gewoon voort, terwijl de nieuwe Rover 100 de Austin Metro heeft ver vangen. Het zou onterecht zijn hier van een compleet nieuwe auto te spreken. De carrosserievorm van de Metro is bij de Rover 100 bewaard ge bleven, al zijn bepaalde delen behoorlijk van vorm veranderd. Het front bestaat nu uit een tot de bumper met geïntegreerde grille doorlo pende motorkap. Op die motorkap zitten twee zwarte luchthappers, waarvan er één in ge bruik is voor de luchtaanvoer van de verwar ming. De koplampen lopen naar binnen toe af, terwijl de richtingaanwijzers nu het hoekje om gaan. Aan de achterzijde valt een wat dieper uitgesneden bumper op die zodoende plaats maakt voor een grotere achterklep. Een klep overigens die opvallend ver open gaat, zodat je je hoofd niet kunt stoten. De achterlichten zijn iets kleiner geworden. In het interieur valt een sterk gewijzigd dash board op. Vooral het klokkendeel is nieuw van vormgeving. Heel aardig is dat iedere uitvoe ring van de Rover 100 is voorzien van twee stukken wortelnotehout óp het dashboard, wat de Engelse afkomst benadrukt. Verdere veranderingen betreffen het stuurwiel, wat re delijk plat is gemonteerd en de stoelen die wat vorm betreft zijn aangepast. De ruimte voorin is heel behoorlijk, terwijl de achterbank alleen voor kinderen gereserveerd lijkt te zijn. Veel belangrijker dan de zichtbare wijzigingen, zijn de technische veranderingen aan de Rover 100. De auto wordt uitsluitend met nieuwe motoren geleverd. Aan de basis staat de 1,1 li ter versie van de onlangs in de Rover 200 geïntroduceerde K-serie motoren. Met ongere gelde katalysator wordt een vermogen gele verd van 60 pk, goed voor een top van 152 km/u. Deze krachtbron wordt geleverd in drie varianten, de 111 C 3-deurs, de 111 L 3-deurs en de 111 L 5-deurs. Een belangrijke eigen schap van de 1,1 liter is de enorm rustige loop. Onder alle omstandigheden is de 4-pitter nau welijks hoorbaar. Daarnaast is er een nieuwe 8-kleps versie van de 1.4 liter, die een maximaal vermogen van 75 pk weet te bereiken en de auto een top geeft van 170 km/u. Alleen de Rover 114 GTa wordt met deze motorisering geleverd. De ab solute top is de 114 GTi 16V met een 90 pk leverende 1.4 liter, goed voor een top van 193 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 seconden. De krachtbron is voorzien van mono-point injectie en een geregelde kataly sator. Alle versies hebben de zogenaamde Hy- dragas wielophanging, waarbij op hyraulische wijze de voor- en achterwielen met elkaar in verbinding staan. De door ons gereden 111 L De Nissan Primera GT.Inzet: de achterkant. Het nieuwe actiemodel van Seat, de Malaga Special GLX. Seat brengt als actiemodel de Malaga Special GLX op de markt. Het basismodel uit de Malaga-reeks wordt hierbij voorzien van een aantal details van de luxueuze GLX, zoals een toerenteller, digitaal klokje, middenconsole, een 4-spaaks stuurwiel, van binnenuit verstel bare buitenspiegels, beklede hoofdsteunen voor en achter, grille in de carrosseriekleur en getint glas. De Seat-dealers rekenen voor dit complete pakket een meerprijs van slechts f 600, zodat de Malaga Special GLX f 21.595,= kost. Bovendien kunnen de bestelvarianten van de Seat Marbella en Ibiza voortaan worden uitge rust met zogenaamde 'glass look' achterpa nelen. Een zwart/grijze folie doet vermoeden dat de auto gewoon van achterruiten is voor zien, waardoor de lijn van het model volledig blijft behouden. De Marbella 'glass look' is er vanaf f 11.607,= en de Ibiza 1200 vanaf f 16.406, bleek in de bochten nog redelijk over te han gen. Dit is op zich niet bezwaarlijk, maar zal bij een plotselinge uitwijkmanouevre een schrikreactie van de bestuurder teweeg bren gen. De 114 GTa heeft gelukkig een stabilisa torstang voor, terwijl de GTi ook achter zo'n voorziening kent en voor telescopische schok brekers meekrijgt. Afhankelijk van de uitvoering zijn de Rover 100-modellen meer of minder luxueus uitge rust. Zo heeft de basis Rover 111 C een vier- versnellingsbak, smalle stootstrips op de flanken, wieldeksels, een antenne, hoofdsteu nen, een verwarmde achterruit, twee luidspre kers met voorbedrading, hoedeplank en een signaal voor vergeten verlichting. De L-versie voegt daaraan toe een vijfversnellingsbak, een digitaal klokje, andere stoelbekleding, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank en een wis-was- installatie op de achterruit. De GTa is al behoorlijk sportief getint met een close-ratio 5- bak, achterspoiler, twee van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, sportieve wieldoppen, een rode bies op flanken en bum pers, centrale console, vier luidsprekers en be klede hoofdsteunen. De Rover De GTi heeft uiteraard de meest complete uit rusting met standaard lichtmetalen wielen, getint glas, spiegels en luchtinlaten in de car rosseriekleur, een diepe voorspoiler, houtac centen op de portieren, rode veiligheidsgordels, sportstoelen en een regel bare interval op de ruitewissers. De prijzen van de Rover 100 zijn fors hoger dan van de Metro, alhoewel de auto nu een moderner uiterlijk biedt en een bijzonder fijne motorenreeks. De 111 C 3-deurs staat bij de dealers voor f 18.995,= en dat is f 2.000,= meer dan de oude 1.3 Magie. De iets comple tere 111 L kost f 19.695,- en dat zal onge twijfeld het model worden wat de meeste aftrek krijgt. Dezelfde auto met twee portieren extra kost zevenhonderd gulden meer. De vlotte 114 GTa 3-deurs staat in de prijslijst voor f 21.995, terwijl de zeer sportieve GTi een investering van f 27.695. vergt. Van 13 tot en met 24 september houdt Rover dealer Renton een show ter introductie van de Rover 100. DE VROUW ACHTER DE AUTOVERKOPER Ooit ben ik vol enthousiasme aan mijn taak als toegwijde echtgenote begonnen. Ik ben dat nog steeds, maar het heeft de nodige zweetdruppels gekost. Ik heb niks te klagen, want ik heb mijn zaakjes goed geregeld. Maar ik denk toch dat ik meer moet organiseren dan de doorsnee huisvrouw. Al snel bleek dat de autoverkoop een grotere plaats in mijn leven ging innemen dan ik had ver wacht. Ik kwam er zo langzamerhand achter dat het werk van mijn man door mij moest worden benaderd als vorm van vrijetijdsbesteding, als hobby dus. Een autoverkoper mag niet terugdein zen voor een groot aantal overuren. (Als dat eens per uur betaald zou worden!) Nee, je moet plezier hebben in de autoverkoop. Ik noem een paar voorbeelden van de wijze waarop je als vrouw achter je auto verkopende man staat. Neem deze zomer bijvoorbeeld. Hardstikke warm. En als iedereen een koel plekje of het strand heeft opgezocht, zit je man keurig in het pak in een ruimte die logischerwijs geen aircon ditioning heeft. (Wat moet je daarmee in dit koude kille vaderlandje?) Meestal is het een stille tijd. De temperatuur bij de autoverkoper stijgt dan geweldig, maar de klanten zoeken verkoeling aan het water. Het is dan beslist niet de tijd om de vraag 'zou je niet eens wat meer tijd aan je gezin besteden' te stellen. Want tijd speelt in de autoverkoop de belangrijkste rol. De tijd is schaars. 'Hoe laat kom je eten?', vraag ik wel eens. 'Geen idee', is het antwoord. Als er namelijk een klant tegen zessen binnenkomt, kun je die niet wegsturen. Hoe vaak ik het eten heb opge warmd? Veel te vaak. Je weet toch dat m'n moeder jarig is en of we dan op tijd kunnen komen. Jammer dus. Te laat. De jaarlijkse uitvoering van de kinderen aan het eind van het schooljaar is ook al zoiets. De school huurt een grote zaal en oma's, opa's en ouders komen naar hun kinderen kijken. 'Zou je een plaats vrij kunnen houden', vraagt hij door de telefoon. Net voor de pauze arriveert pa en worden alle leuke en minder leuke ervaringen van die avond uitgewisseld. Voor de kinderen zijn we er dan toch nog allebei. De autoverkoper moet een zo goed mogelijke band hebben met z'n klant. Niet er boven staan, maar er naast. Hem adviseren. Als echtgenote van die verkoper moet je er ook naast kunnen staan. En goed organiseren. Daardoor kan ook ik hoog scoren. En daarom denk ik dat ik dit leven nog jaren vol kan houden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 19