In de jaren zestig werd de beste originele covers muziek gemaakt Scarlets: sneller dan The Beatles Johnny plus Starshooters: onontbeerlijk THE SCARLETS New Mindbenders: Mungo Jerry: In the Summertime! John Russel: niet big maar king size SPONSOR P/M CRAAN Programma: SPONSOR LOONTJENS Uitbreiding DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 12 september 1990 14 en 15 september L-band The Scarlets The New Mindbenders Zaterdag: Johnny and the Starshooters Big John Russel Mungo Jerry Vrijdag: The Scarlets. Met Wayne Fontana scoorden The Mindbenders hits als Hello Josephine, Stop Look and Listen en Game of Love. Als onafhanke lijke band kwamen daar onder meer A Groovy Kind of Love en Ashes to Ashes bij. Als The New Mindbenders combineren ze al die hits en voegen ze daar boven dien nog Hollies- en Easybeats- successen bij. Een meer dan waardige afsluiting van de eerste Sixties Festival-dag dus, die New Mindbenders. De covers van The New Mind benders zijn niet zo maar covers, maar bijna origineler dan de origi nele. De leden van de viermans formatie hebben indertijd namelijk ook de eerste versies gespeeld. Graham Pollock en Pe ter Barton bijvoorbeeld, zijn Mindbenders van het eerste uur. Pete Hughes speelde bij The Ea- sybeats - met Friday on my Mind en Hello how are You het Austra lische antwoord op The Beatles - en Eric Haydock maakte furore met The Hollies, die met num mers als Here I Go Again, Yes I Will en I'm Alive in de Sixties niet uit de hitlijsten weg te branden waren. Alexander Loontjens en Rudi Loontjens. The Scarlets behoorden in de ja ren zestig tot de Haagse top beat-formaties. De vier heren luisterden in die tijd zó fanatiek naar Radio London, dat ze de nieuwste hits van The Beatles bij wijze van spreken nog eerder konden spelen dan The Beatles zelf. Deze reputatie houden The Scar lets, die vorig jaar het zesentwin tigjarig bestaan vierden, nog steeds hoog. En toegeven, dat doen ze met verve. Naast de Beatles-toppers staan er ook nummers van onder meer The Small Faces, The Rolling Stones en The Kinks op het programma. De tweede festivalavond wordt geopend door niemand minder dan onze eigen Johnny and the Starshooters, een band die ei genlijk op geen enkel fifties, six ties èn nineties fesival mag ontbreken. De Zeeuwse band begon ooit als Johnny and the Sukkels; een grapje voor een personeelsfeest. Hun muziek, ouderwetse krakers van grootheden als Elvis Presley en Bill Haley, sloeg binnen en bui ten Zeeland echter zó aan dat de Sukkels zich al snel genoodzaakt zagen zich tot Starshooters om te dopen. Wie zou zichzelf na een optreden als special .guest van de legendarische Fats Domino en met een platencontract op zak tenslotte nog een Sukkel durven noemen? Mungo Jerry, alias Ray Dorset. Johnny and the Starshooters. Pim Craan. Van jukebox tot disco-installaties ,,ln deze eeuw is in één perio de goede muziek gemaakt, en dat is in de jaren zestig". Een belangrijke reden waarom Pim Kraan en compagnon Rens de Regt sponsors zijn van het sixties-festival. Kraan, mede eigenaar van Fli- tecar, vindt het een goede zaak om het sixties-festival te steunen. Behalve goede her inneringen aan de jaren zestig heeft de oorsprong van het bedrijf veel met de muziek te maken. Tien jaar geleden startte Flitecar met het pro duceren van solide koffers om muziekinstrumenten te ver voeren. Deze markt is niet minder, maar het bedrijf heeft zich ook gericht op andere sectoren, zoals computer technologie, video en allerlei gevoelige apparatuur. De affiniteit met de muziek die blijft. Kraan verzorgt tijdens het sixties-festival al de geluidsappa ratuur en het licht. Een bezoeker van het festival is hij zeker. Vorig jaar hebben zij de werknemers van het filiaal uit Frankrijk uitge nodigd en met zo'n 65 man het festival bezocht. Inclusief de kroegbaas die in Frankrijk bij het filiaal om de hoek woont en tot de inventaris wordt gerekend, heeft het hele festival mee ge vierd. Alexander Loontjens is één van de zes Loontjens die opgeno men is in het familiededrijf. Alexander is te jong om de jaren zestig bewust te hebben meegemaakt, maar het bedrijf heeft de woelige jaren zestig als toen 40 jarig oud bedrijf meege maakt. Loontjes is sponsor van het Sixties Festival. In de jaren zestig was de opmars van de jukebox op zijn sterkst. Eind jaren vijftig werden de eer ste tweedehands Wurlitzer juke boxen geïmporteerd uit Amerika. In de jaren zestig speelde behalve de jukebox ook de exploitatie van recreatie-apparatuur een belanrij- ke rol voor het bedrijf. Flipper kasten, voetbalspelen en behendigheidsautomaten werden in zomerseizoenen op campings, kantines of amusementshallen opgesteld. In deze jaren onstond ook een groothandel van biljarts. De jaren zeventig staan voor de deur en het bedrijf richt zich meer op de biljarts en speelauto maten. Vanuit de horeca onstaat de vraag naar ander geluidsappa ratuur dan de jukeboxen. Hierin wordt voorzien door een uitge breid assortiment van eenvoudi ge geluidsapparatuur tot geavanceerde discotheekinstalla ties inclusief lichteffecten. Het werkgebied ligt nog steeds in Zeeland en een gedeelte van de omliggende provincies Noord- Brabant en Zuid-Holland. Het marktaandeel ligt in Zeeland rela tief hoog (circa 80%). Flitecar barst door de grootte van het bedrijf uit zijn huidige jasje. Naast de bestaande huisvesti ging komt de uitbreiding in de vorm van een twee verdiepingen tellend kantoorgebouw en een magazijn. Dit alles moet in fe bruari 1991 zijn gerealiseerd. Pim Kraan heeft de leeftijd om de jaren zestig bewust te hebben meegemaakt. Een gedeelte daar van heeft Kraan in Engeland ver toefd. 'Sweet memories' uit de jaren zestig, zij herleven mis schien wei tijdens het sixties- festival. Kraan vindt in ieder geval dat er nog te weinig van deze ac tiviteiten in de regio plaats vinden en dat Flitecar deze 'happening' moet sponsoren. De relatie met de horeca is duide lijk. Volgens Alexander Loontjens bestaan relaties met de horeca in Vlissingen al sinds de oprichting door zijn grootvader H. Loont jens, in 1920. Door de jaren heen hebben cafés van eigenaren ge wisseld maar Loontjens bleef de leverancier. Alexander is wel vol op in de gelegenheid geweest om de muziek uit de jaren zestig te beluisteren. In de showroom of in de winkel stond altijd wel een ju kebox met de allernieuwste plaatjes uit die jaren. Hij houdt wel van de jaren zestig muziek en dat is behalve de jarenlange band die Loontjens met de horeca heeft, een reden om het sixties- festival te sponsorren. In het bedrijf van Loontjens, Dam 21 in Middelburg zijn de mooiste exemplaren van jukeboxen en fruitautomaten opgesteld. De weg naar het kantoor van Alexander dat zich aan de achter kant bevindt, vertelt zo'n 70 jaar geschiedenis van het bedrijf door middel van foto's en wat het be drijf aan apparatuur heeft ver kocht. Het idee om er een museum van te maken is zeker geen slecht idee. Big John Russel. In het rijtje van Fats Domino, Litt le Richard en Otis Redding hoort ook zeker Big John Russel thuis. Russel kreeg de toevoeging Big niet alleen vanwege zijn - op z'n zachtst gezegd - kolossale om vang, maar vooral vanwege zijn show. Die is namelijk niet ge woon big, maar king size. Big John Russel wordt tot de beste musici van ons continent gerekend. De manier waarop de ze man zijn gitaar bespeelt is ronduit geniaal. Overigens is gi taar niet het enige wat hij kan spelen: in totaal kan hij twaalf in strumenten bespelen. In zijn mu ziekkeuze is Russel al net zo veelzijdig. In rock and roll is hij ui teraard gespecialiseerd, maar hij voelt zich net zo thuis in soul, reggae en actuele popmuziek. Naast hits van Fats Domino, Otis Redding en Little Richard speelt Big John Russel ook eigen voor malige top tien nummers als Fun ky Amsterdam, Oh Mohna, Sad is my song en Hokie Pokie, waar mee hij in 1981 nog een zomerhit scoorde. Lange tijd vertoefde Mungo Jerry in een onopgemerkt muziekhoek- je. Daar kwam tijdens een optre den op het Engelse Whitsun Bank Holiday Weekend in 1970 in één klap een einde aan. Het onvergetelijke In the Summerti me bereikte na dit sensationele concert binnen twee weken de eerste plaats van de Engelse hit parade. In totaal werden er van deze plaat - de eerste maxi-single aller tijden - tien miljoen exempla ren verkocht. De man achter Mungo Jerry is zanger/gitarist/componist Ray Dorset. Dorset speelde op z'n veertiende al in café's en dan cings, zoals disco's toen nog heetten. In die tijd was hij ook re gelmatig op het podium bij Jim my Cliff en Milly (My Boy Lollipop) Small te vinden. Na het gigantische succes van In the Summertime speelde Mungo Jer ry onder meer de nummers Baby Jump, Lady Rose, Wild Love en Long Legged Woman Dressed in Black de hitparades in. Later leg de Ray Dorset zich vooral toe op het schrijven voor andere sterren, maar in de jaren tachtig, na een aantal optredens met Joe Rush in Franse folk en blues clubs, sloeg de heimwee naar zijn roots weer toe. Sindsdien is Dorset weer vol op op de 'nostalgische' podia te vinden. Met een Mungo-band die er niet om liegt. Niet voor niets begonnen de carrières van Gary Moore en Cure-drummer Boris William in deze begelei dingsband.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 10