Intelligent klavertje vier
Ekonoom trekt een sprintje
MARSHAL
"ALEXANDER"
AUTOBEDRIJF KLIP
15 OCCASIONS
IN TOP CONDITIE
„STATENLAAN"
APPLAUSE TIJDELIJK
MET SPORTIEF ACCENT
BOVAG GARAGEBEDRIJF
ALFA ROMEO 164 QUADRIFOGLIO
Souplesse
Rode stiksels
Automatisch
HONDA CIVIC VTEC
Toplaag
Sportief
Commando
met
Afleveringsbeurt
3 mnd BOVAG-garantie
APK keuring
Goede inruilmogelijkheden
Gunstige financierings
mogelijkheden (ook 100%)
3 mnd uitgestelde betaling op
Opeis v.a. 1986
Fiat Ritmo 60 I 3 deurs
Ford Orion 1.6 L 4 deurs
Lada 2104 Stationcar
Opel Corsa 10 s 3 Deurs
Opel Kadett 13n 3 deurs
Automaat
Opel Kadett C 16 i 4 deurs
Automaat
Opel Kadett 18 S 3 deurs LS
Opel Ascona 18 S 4 deurs
Traveller
Opel Vectra 1.8 S Automaat
4 deurs
Opel Rekord 20 S 5 deurs
caravan
Peugeot 205 3 deurs Accent
Peugeot 309 3 deurs Profil
Renault 9 TL 4 deurs
Volkswagen Golf 1.3 3 deurs
Volvo 340 Sedan 2.0 inj.
JANSSENS VLISSINGEN B.V.
DAIHATSU
AUTOMOBIELBEDRIJF
DAIHATSU MARITIEM
Wij ruilden in:
ENKELE VOORBEELDEN:
135 SR 13 bij ons71,00
145 SR 13 bij ons74,00
155 SR 13 bij ons82,50
165 SR 13 bij ons87,50
Prijzen incl. B.T.W.
MONTEREN BALANCEREN
ALTIJD GRATIS!
GROTE SERVICE BEURTEN
A.P.K.-KEURINGEN
Wasplaats altijd geopend
OCCASIONS MET
BOVAG-GARANTIE
E FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 15 augustus 1990
Vorig jaar werden er van de Alfa 164 51.300
exemplaren gebouwd, voor het sportieve
Italiaanse merk een behoorlijk aantal. Hier
mee behaalde de auto 4% marktaandeel in
zijn segment. De grote Alfa heeft onlangs
een succesvolle entree op de Amerikaanse
markt gehad. De versie die daar als 164 S
werd gelanceerd, zal bij ons voortaan wor
den geleverd als Quadrifoglio. Deze vijfde
uitvoering van de 164 geldt als het absolute
topmodel. Overigens werd ons verklapt dat
Alfa ook bezig is met permanente vierwie-
laandrijving en 24 kleppen, zodat we in de
nabije toekomst van dit prestigieuze merk
nog heel wat mogen verwachten.
Naast de Twin Spark, V6, Turbodiesel en in
sommige landen de benzine Turbo is er nu
van de Alfa 164 de Quadrifoglio (de Italianen
spreken hierbij de "g" niet uit). De toevoe
ging Quadrifoglio werd in het verleden al
meer gebruikt voor sportieve uitgaves. De
sportieve elementen van dit nieuwe type be
perken zich niet alleen tot het uiterlijk of de
motor. Over de hele linie is de 164 opge
waardeerd.
V'T'
iPl®
Zijn strakke Pininfarina koetswerk is voorzien
van spoilers onder voor- en achterbumper en
skirts onder de portieren. Dit komt bijzonder
sportief over, maar persoonlijk vond ik ze aan
de zware kant. Ze bevorderen echter de
stroomlijn en zorgen voor een agressiever uit
erlijk. De Cw-waarde nam met een halve
punt af. Standaard zijn in die voorspoiler
mistlampen gemonteerd. Nieuw zijn ook de
lichtmetalen velgen met 195/65 VR 15 ban
den. Eigenlijk zou deze nieuweling al vol
doende hebben aan deze velgen om zijn
sportieve inslag te benadrukken. De bui
tenspiegels worden in de carrosseriekleur
gespoten, waarbij er een keuze gemaakt kan
worden uit Alfa-rood, helderwit en
diepzwart.
Onder de motorkap heeft zich ook het een en
ander afgespeeld. De 3 liter krachtbron levert
met katalysator 16 pk meer dan de bestaan
de variant. Ook de souplesse onderin werd
merkbaar verbeterd. Dit resultaat werd ver
kregen door een hogere compressie, een an
dere nokkenas, een gewijzigde luchtinlaat,
een uitlaat met grotere diameter en een nieu
we oliepomp met 30% meer opbrengst. Bo
vendien heeft de Quadrifoglio een
katalysator die sneller werkt en een olie/wa
ter koeler. De brandstoftoevoer wordt gere
geld door een Bosch Motronic ML 4.1
injectiesysteem. De Alfa heeft hiermee zeer
goede papieren. Binnen 7,7 seconden vol
brengt hij het sprintje vanuit stilstand tot 100
km/u., terwijl er een top van 237 km/u. mo
gelijk is. Op de Duitse autobaan konden we
ons hiervan overtuigen. De 164 Quadrifoglio
is inderdaad bijzonder snel. Er hoeft weinig
geschakeld te worden voor prima prestaties
en het motorgeluid is wederom niet te be
schrijven zo fraai.
Wederom een op en top Alfa, wat echter ook
in het interieur te merken is. Het nieuwe
meubilair is met leer overtrokken. Ook het
dashboard is hiermee bedekt. Heel fraai zijn
hierbij de rode stiksels. De voorstoelen zien
er goed uit en zitten uitstekend. Beide exem
plaren zijn electrisch in verschillende richtin
gen verstelbaar. Maar ook hier ontbreekt
weer de zithoekverstelling.
De zitpositie in de 164 is duidelijk beter dan
van alle andere Alfa's, maar helemaal opti
maal is het nog niet. De achterbank is heel
grappig van vormgeving. De vorm van de
voorstoelen is er in terug te vinden. Achterin
heb je als passagier voldoende ruimte, al
zorgt de bank ervoor dat je automatisch wat
onderuit glijdt. De bestuurder kijkt op een ui
terst compleet dashboard. Het stuur is in
hoogte verstelbaar, maar zat voor mij in de
meest prettige positie precies met zijn rand
over een deel van de snelheidsmeter. De
oplossing zou hier simpel zijn. Snelheidsme
ter en toerenteller staan zo ver uit elkaar, dat
ze best iets kunnen inschikken. Een typische
Alfa-eigenschap is bovendien dat het stuur
wiel niet helemaal direkt voor de bestuurder
zit, maar daar ben je snel aan gewend.
Het derde en laatste onderdeel van.de 164
wat flink is aangepakt, is de vering. Aller
eerst staat de Quadrifoglio wat lager, maar
bovendien wordt een BOGE electronisch ge
regelde schokdemping toegepast.
Het systeem kent een automatische stand
die met behulp van zes parameters (zoals
snelheid, verticale acceleratie, stuurhoek,
snelheid van sturen en remdruk) de meest
ideale schokbrekerafstelling bepaalt. Daar
naast is er nog de zogenaamde "sportstand"
die voor een constant harde afvering zorg-
draagd. Bij een electrische storing schakelt
het systeem vanzelf de sportstand in. Het
verschil is bij overschakelen goed merkbaar.
In de praktijk zal echter meestal in de auto
matische instelling worden gereden. De 164
is dan bijzonder comfortabel, maar zeker niet
slap geveerd. Als een mes snijdt hij door de
bochten, die zijn bestuurder keer op keer
weer veel plezier geven. Ondanks zijn be
hoorlijke afmetingen is de 164 Quadrifoglio
een auto waar je lekker een straatje mee
omrijdt.
Wat betreft zijn uitrusting staat de Quadri
foglio ook aan de top van zijn programma.
Natuurlijk heeft de wagen centrale vergren
deling, zonwerend glas, elektrisch bediende
portierruiten en spiegels, een middenarm-
steun op de achterbank en ABS. Eigenlijk is
alleen airconditioning als optie verkrijgbaar.
De nieuwe Alfa Romeo 164 Quadrifoglio is
vanaf de maand juli bij ons verkrijgbaar. De
definitieve prijs zal binnenkort worden be
kendgemaakt. Er moet echter op een bedrag
van rond de f 87.000,- gerekend worden.
Opzich een fors bedrag, maar in dit segment
zeker geen uitschieter.
Het is inmiddels drie jaar geleden dat Honda
de huidige generatie Civic's introduceerde,
inclusief de flitsende CRX. De prestaties die
deze coupé levert beantwoorden volledig
aan hetgeen het uiterlijk doet vermoeden.
Het is een pure sportauto. Het verfijnen van
techniek is een echte Japanse specialiteit.
De Honda-ingenieurs hebben nu de puntjes
op de "i" gezet op het gebied van kleppen-
techniek. De nieuwe VTEC-motor wordt ge
leverd in de 3-deurs Civic en de CRX. Het
blijkt dus allemaal nog sneller te kunnen.
De naam VTEC staat voor Variable valve Ti
ming and lift Electronic Control. Het systeem
maakt het mogelijk het tijdstip van openen
en sluiten van de in- en uitlaatkleppen te va
riëren. Daarnaast kan ook met de mate van
opening worden gespeeld. Meer-kleppen
techniek is de laatste jaren zeer in zwang,
maar bestaat al sinds de jaren twintig. Het
zelfde geldt voor de variabele kleptiming. In
het begin van deze eeuw deed Louis Renault
al experimenten in deze richting.
Na 8 jaar onderzoek door Honda is dit be
staande systeem nu produktierijp. De resulta
ten zijn indrukwekkend. Het bestaande
Civic-programma wordt uitgebreid met de
3-deurs 1.6i VTEC en de CRX 1.6i VTEC. Bei
de auto's vormen de top uit de Civic-reeks.
Dit is naast de vooruitstrevende techniek bo
vendien te merken in de standaarduitrusting:
elektrisch verstelbare buitenspiegels en dito
bediende voorportierruiten en een schuifdak.
De CRX heeft het reeds bekende schuif-
kanteldak, wat buiten over het dak schuift,
om binnenin hoofdruimte te sparen. De
3-deurs heeft met stof beklede sportstoelen
met forse lende- en dijsteunen. De stoelen in
de CRX zijn van ongeveer hetzelfde ontwerp,
maar hebben een volledig lederen bedekking.
De vormgeving van het achterbankje in de
CRX en het feit dat niet de moeite is geno
men dit in echt leer uit te voeren, geeft al aan
dat het met twee personen echt gedaan is.
Beide uitvoeringen hebben verder een met
leer bekleed sportstuur dat in hoogte verstel
baar is. Aan de buitenkant is de 3-deurs ge
decoreerd met een rode bies rondom, terwijl
buitenspiegels en spoiler bij beide auto's in
de carrosseriekleur zijn gespoten. De Neder
landse importeur levert de nieuwelingen in
slechts één kleur. De 3-deurs is "Barcelona
Green" terwijl het toplaagje van de CRX
"Celestial Blue" wordt genoemd. Beide kleu
ren zijn erg donker, zodat ze in eerste instan
tie haast zwart lijken.
Honda koos voor het uitwerken van het
VTEC principe omdat men bij het ontwerpen
van een motor altijd een compromis moét
sluiten. Enerzijds kan de keuze vallen in de
richting van een 'ekonoom' voor alledaags
gebruik met een behoorlijke spreiding van de
trekkracht. Het maximale vermogen van een
dergelijke krachtbron kent echter zijn gren
zen. Anderzijds zal een sportmotor een hoog
maximaal vermogen kunnen leveren, terwijl
zijn koppelverloop veel minder stabiel is. In
stadsverkeer en bij file-rijden is de sportmo
tor veel minder makkelijk te bedienen. Door
het toepassen van VTEC heeft Honda de ei
genschappen van beide typen in één motor
weten te brengen. Tot circa 5300 tr/min
werkt de 1.6 liter injectiemotor als een eco
noom met twee inlaat- en twee uitlaatklep
pen per cylinder. Door de kleppen slechts een
klein stukje en niet even ver te openen, ont
staan er wervelingen in de verbrandingsruim
te, waardoor het gasmengsel zeer goed kan
verbranden. Bij dit economisch draaien heeft
elke klep zijn eigen nok.
Wanneer er sportief gereden wordt bepaalt
de computer aan de hand van het motortoe
rental, de stand van het gaspedaal, de rijsnel
heid en de temperatuur van het koelwater op
welk moment er overgeschakeld moet wor
den op het sportieve karakter. De in- en uit
laatkleppen worden per tweetal nu door één
grote nok bediend en gaan bovendien verder
open. Nu kan er veel gasmengsel in de ver
brandingsruimte komen. De VTEC-motor no
digt dan uit tot een toerental van maar liefst
7500 tot 8000 omwentelingen. En dan komt
het feest compleet los, 150 paarden in galop.
Je voelt je snel thuis achter het stuur van de
Civic. Gewoon vlot door het verkeer vergt
weinig gewenning. Wanneer de omstandig
heden het eenmaal toelaten blijkt 'echt snel'
evenmin hard werken te zijn. Als één der
snelsten op de weg gaan zowel de CRX als
de 3-deurs er van door. Aardig is dat dat ook
al geldt als de vermaarde 5300 tr/min nog
niet bereikt zijn. Het omschakelcommando
dat de computer geeft, gaat volkomen aan
de bestuurder voorbij. Je hoort allen dat het
uitlaatgeluid wat rauwer wordt. In ieder geval
hét sein dat weer een surplus aan vermogen
ter beschikking staat. Tot 180 km/u. blijft de
snelheidsmeter rap met de klok meedraaien.
Er worden topsnelheden opgegeven van 208
voor de 3-deurs en 222 km/u. voor de CRX,
maar om daarbij in de buurt te komen, zal je
toch de gelegenheid moeten hebben om over
een langere tijd continu gas te blijven geven.
De auto's zijn stug geveerd. Door het harde
onderstel, wat Honda voor de VTEC op een
aantal punten steviger en stugger heeft ge
maakt, weet je precies hoe de relatie tussen
band en wegdek er voor staat. En zelfs
haarspeldbochten blijken die relatie nauwe-
ijks te kunnen verstoren.
Ondanks het feit dat de 3-deurs en CRX over
dezelfde motor beschikken, is het kleine cou-
pétje toch duidelijk de meerdere van het duo.
Zijn meer macho outfit maakt de CRX waar
door sneller weg te sprinten, net iets harder
door een bocht te kunnen en vooral voor dat
alles meer uit te nodigen. Net iets meer
sportwagen voor net iets meer geld. Al deze
maand is de Civic 3-deurs 1.6i VTEC lever
baar voor f 45.640,-, terwijl tegelijkertijd de
CRX met deze techniek voor f 50.350,-
wordt aangeboden. Voor wie deze kanonnen
nog niet hard genoeg schieten, is het mis
schien handig te weten dat in december de
Honda NS-X op de Europese markt ver
schijnt. In deze auto is de VTEC-techniek
toegepast op een 3 liter V6.
1986
wit
41.000 km
9950,—
1986
brons metallic
61.000 km
14.950,—
1987
beige
50.000 km
8.950,—
1985
blauw
43.000 km
10.509,—
1987
blauw metallic
51.000 km
17.500,—
10 - 1989
blauw metallic
12.000 km
25.750,—
1987
grijs metallic
43.000 km
5 versn. bak, getint glas
18.950,—
1989
blauw metallic
19.000 km
23.950,—
1980
platina
44.000 km
30.750,—
1985
blauw metallic
85.000 km
getint glas, schuifdak, LPG
15.950,—
1987
zwart
31.000 km
14.900.—
1987
wit
69.000 km
16.950,—
1987
wit
37.000 km
14.750,—
1988
wit
62.000 km
18.950,—
1987
grijs metallic
35.000 km
19.500,—
dit is slechts een
aantal van onze oke-
occasions; kom naar
onze occasionhal voor
nog meer prettig
geprijsde occasions.
TOT ZIENS BIJ
President Rooseveltlaan 772
Vlissingen Tel. 01184-17100
De ruime, comfortobele Applause kriigi deze lente bij ons gratis een extro sportief
accent: De exclusieve - in de kleur van de auto gespoten - achterspoiler. Dus nu
voor 't zelfde geld nog meer Applause.
Meer don 80 |aor Japanse perfectie
DAIHATSU DEALER VOOR WALCHEREN
Gildeweg 33, Vlissingen, 01184-18851
BMW 316 wit LPG1987
Daihatsu Charmant 1.3 LC de Luxe
grijs blauw metallic1986
Metro 1.3 GT rood met veel acc1987
Volvo 340 GL donkergrijs metallic
44.000 km als nieuw1986
Lada 1200 S wit 18.000 km kat11-1989
Daihatsu Cuore geel slechts 22.000 km!1982
Nog steeds onze voordelige AANBIEDINGEN
Voor andere maten, vraag onze prijslijst!
OOK VOOR APK II KEURINGEN NAAR:
SHELL ZELFTANK EN AUTOBEDRIJF
Expl. A. Wagenaar
Statenlaan 244, Middelburg
Tel. 01180-25663
ALEXANDER GOGELWEG 18
4384 EV VLISSINGEN - 01184-65262
Reparatie en onderhoud... Plaat- en
spuitwerk... Gespecialiseerd in uitlaten-
montage... Auto- en huissleutels (klaar
terwijl u wacht)
Alfa 33 1.5 QV1985
Alfa 33 1.31986-1988
Alfa Romeo 2.0 Giulietta1984
Alfa Romeo Sprint1980
Alfa Romeo Giulietta
turbo diesel1984
BMW 1.61981
Citroen Visa1987
Fiat Panda1983
Seat Ibiza 1.5 GLX1987
Daihatsu bestel1984
Opel Ascona 5-drs1987
Peugeot 309 GR1986
Peugeot 309 XS1987
Seat Ronda1985
Ford Escort 1.41988
Ford Sierra 1.61986
Industrieweg 17
Vlissingen
01184-13434
Vrijdag koopavond.