Intelligent klavertje vier Ekonoom trekt een sprintje MARSHAL "ALEXANDER" AUTOBEDRIJF KLIP 15 OCCASIONS IN TOP CONDITIE „STATENLAAN" APPLAUSE TIJDELIJK MET SPORTIEF ACCENT BOVAG GARAGEBEDRIJF ALFA ROMEO 164 QUADRIFOGLIO Souplesse Rode stiksels Automatisch HONDA CIVIC VTEC Toplaag Sportief Commando met Afleveringsbeurt 3 mnd BOVAG-garantie APK keuring Goede inruilmogelijkheden Gunstige financierings mogelijkheden (ook 100%) 3 mnd uitgestelde betaling op Opeis v.a. 1986 Fiat Ritmo 60 I 3 deurs Ford Orion 1.6 L 4 deurs Lada 2104 Stationcar Opel Corsa 10 s 3 Deurs Opel Kadett 13n 3 deurs Automaat Opel Kadett C 16 i 4 deurs Automaat Opel Kadett 18 S 3 deurs LS Opel Ascona 18 S 4 deurs Traveller Opel Vectra 1.8 S Automaat 4 deurs Opel Rekord 20 S 5 deurs caravan Peugeot 205 3 deurs Accent Peugeot 309 3 deurs Profil Renault 9 TL 4 deurs Volkswagen Golf 1.3 3 deurs Volvo 340 Sedan 2.0 inj. JANSSENS VLISSINGEN B.V. DAIHATSU AUTOMOBIELBEDRIJF DAIHATSU MARITIEM Wij ruilden in: ENKELE VOORBEELDEN: 135 SR 13 bij ons71,00 145 SR 13 bij ons74,00 155 SR 13 bij ons82,50 165 SR 13 bij ons87,50 Prijzen incl. B.T.W. MONTEREN BALANCEREN ALTIJD GRATIS! GROTE SERVICE BEURTEN A.P.K.-KEURINGEN Wasplaats altijd geopend OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE E FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 15 augustus 1990 Vorig jaar werden er van de Alfa 164 51.300 exemplaren gebouwd, voor het sportieve Italiaanse merk een behoorlijk aantal. Hier mee behaalde de auto 4% marktaandeel in zijn segment. De grote Alfa heeft onlangs een succesvolle entree op de Amerikaanse markt gehad. De versie die daar als 164 S werd gelanceerd, zal bij ons voortaan wor den geleverd als Quadrifoglio. Deze vijfde uitvoering van de 164 geldt als het absolute topmodel. Overigens werd ons verklapt dat Alfa ook bezig is met permanente vierwie- laandrijving en 24 kleppen, zodat we in de nabije toekomst van dit prestigieuze merk nog heel wat mogen verwachten. Naast de Twin Spark, V6, Turbodiesel en in sommige landen de benzine Turbo is er nu van de Alfa 164 de Quadrifoglio (de Italianen spreken hierbij de "g" niet uit). De toevoe ging Quadrifoglio werd in het verleden al meer gebruikt voor sportieve uitgaves. De sportieve elementen van dit nieuwe type be perken zich niet alleen tot het uiterlijk of de motor. Over de hele linie is de 164 opge waardeerd. V'T' iPl® Zijn strakke Pininfarina koetswerk is voorzien van spoilers onder voor- en achterbumper en skirts onder de portieren. Dit komt bijzonder sportief over, maar persoonlijk vond ik ze aan de zware kant. Ze bevorderen echter de stroomlijn en zorgen voor een agressiever uit erlijk. De Cw-waarde nam met een halve punt af. Standaard zijn in die voorspoiler mistlampen gemonteerd. Nieuw zijn ook de lichtmetalen velgen met 195/65 VR 15 ban den. Eigenlijk zou deze nieuweling al vol doende hebben aan deze velgen om zijn sportieve inslag te benadrukken. De bui tenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten, waarbij er een keuze gemaakt kan worden uit Alfa-rood, helderwit en diepzwart. Onder de motorkap heeft zich ook het een en ander afgespeeld. De 3 liter krachtbron levert met katalysator 16 pk meer dan de bestaan de variant. Ook de souplesse onderin werd merkbaar verbeterd. Dit resultaat werd ver kregen door een hogere compressie, een an dere nokkenas, een gewijzigde luchtinlaat, een uitlaat met grotere diameter en een nieu we oliepomp met 30% meer opbrengst. Bo vendien heeft de Quadrifoglio een katalysator die sneller werkt en een olie/wa ter koeler. De brandstoftoevoer wordt gere geld door een Bosch Motronic ML 4.1 injectiesysteem. De Alfa heeft hiermee zeer goede papieren. Binnen 7,7 seconden vol brengt hij het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u., terwijl er een top van 237 km/u. mo gelijk is. Op de Duitse autobaan konden we ons hiervan overtuigen. De 164 Quadrifoglio is inderdaad bijzonder snel. Er hoeft weinig geschakeld te worden voor prima prestaties en het motorgeluid is wederom niet te be schrijven zo fraai. Wederom een op en top Alfa, wat echter ook in het interieur te merken is. Het nieuwe meubilair is met leer overtrokken. Ook het dashboard is hiermee bedekt. Heel fraai zijn hierbij de rode stiksels. De voorstoelen zien er goed uit en zitten uitstekend. Beide exem plaren zijn electrisch in verschillende richtin gen verstelbaar. Maar ook hier ontbreekt weer de zithoekverstelling. De zitpositie in de 164 is duidelijk beter dan van alle andere Alfa's, maar helemaal opti maal is het nog niet. De achterbank is heel grappig van vormgeving. De vorm van de voorstoelen is er in terug te vinden. Achterin heb je als passagier voldoende ruimte, al zorgt de bank ervoor dat je automatisch wat onderuit glijdt. De bestuurder kijkt op een ui terst compleet dashboard. Het stuur is in hoogte verstelbaar, maar zat voor mij in de meest prettige positie precies met zijn rand over een deel van de snelheidsmeter. De oplossing zou hier simpel zijn. Snelheidsme ter en toerenteller staan zo ver uit elkaar, dat ze best iets kunnen inschikken. Een typische Alfa-eigenschap is bovendien dat het stuur wiel niet helemaal direkt voor de bestuurder zit, maar daar ben je snel aan gewend. Het derde en laatste onderdeel van.de 164 wat flink is aangepakt, is de vering. Aller eerst staat de Quadrifoglio wat lager, maar bovendien wordt een BOGE electronisch ge regelde schokdemping toegepast. Het systeem kent een automatische stand die met behulp van zes parameters (zoals snelheid, verticale acceleratie, stuurhoek, snelheid van sturen en remdruk) de meest ideale schokbrekerafstelling bepaalt. Daar naast is er nog de zogenaamde "sportstand" die voor een constant harde afvering zorg- draagd. Bij een electrische storing schakelt het systeem vanzelf de sportstand in. Het verschil is bij overschakelen goed merkbaar. In de praktijk zal echter meestal in de auto matische instelling worden gereden. De 164 is dan bijzonder comfortabel, maar zeker niet slap geveerd. Als een mes snijdt hij door de bochten, die zijn bestuurder keer op keer weer veel plezier geven. Ondanks zijn be hoorlijke afmetingen is de 164 Quadrifoglio een auto waar je lekker een straatje mee omrijdt. Wat betreft zijn uitrusting staat de Quadri foglio ook aan de top van zijn programma. Natuurlijk heeft de wagen centrale vergren deling, zonwerend glas, elektrisch bediende portierruiten en spiegels, een middenarm- steun op de achterbank en ABS. Eigenlijk is alleen airconditioning als optie verkrijgbaar. De nieuwe Alfa Romeo 164 Quadrifoglio is vanaf de maand juli bij ons verkrijgbaar. De definitieve prijs zal binnenkort worden be kendgemaakt. Er moet echter op een bedrag van rond de f 87.000,- gerekend worden. Opzich een fors bedrag, maar in dit segment zeker geen uitschieter. Het is inmiddels drie jaar geleden dat Honda de huidige generatie Civic's introduceerde, inclusief de flitsende CRX. De prestaties die deze coupé levert beantwoorden volledig aan hetgeen het uiterlijk doet vermoeden. Het is een pure sportauto. Het verfijnen van techniek is een echte Japanse specialiteit. De Honda-ingenieurs hebben nu de puntjes op de "i" gezet op het gebied van kleppen- techniek. De nieuwe VTEC-motor wordt ge leverd in de 3-deurs Civic en de CRX. Het blijkt dus allemaal nog sneller te kunnen. De naam VTEC staat voor Variable valve Ti ming and lift Electronic Control. Het systeem maakt het mogelijk het tijdstip van openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen te va riëren. Daarnaast kan ook met de mate van opening worden gespeeld. Meer-kleppen techniek is de laatste jaren zeer in zwang, maar bestaat al sinds de jaren twintig. Het zelfde geldt voor de variabele kleptiming. In het begin van deze eeuw deed Louis Renault al experimenten in deze richting. Na 8 jaar onderzoek door Honda is dit be staande systeem nu produktierijp. De resulta ten zijn indrukwekkend. Het bestaande Civic-programma wordt uitgebreid met de 3-deurs 1.6i VTEC en de CRX 1.6i VTEC. Bei de auto's vormen de top uit de Civic-reeks. Dit is naast de vooruitstrevende techniek bo vendien te merken in de standaarduitrusting: elektrisch verstelbare buitenspiegels en dito bediende voorportierruiten en een schuifdak. De CRX heeft het reeds bekende schuif- kanteldak, wat buiten over het dak schuift, om binnenin hoofdruimte te sparen. De 3-deurs heeft met stof beklede sportstoelen met forse lende- en dijsteunen. De stoelen in de CRX zijn van ongeveer hetzelfde ontwerp, maar hebben een volledig lederen bedekking. De vormgeving van het achterbankje in de CRX en het feit dat niet de moeite is geno men dit in echt leer uit te voeren, geeft al aan dat het met twee personen echt gedaan is. Beide uitvoeringen hebben verder een met leer bekleed sportstuur dat in hoogte verstel baar is. Aan de buitenkant is de 3-deurs ge decoreerd met een rode bies rondom, terwijl buitenspiegels en spoiler bij beide auto's in de carrosseriekleur zijn gespoten. De Neder landse importeur levert de nieuwelingen in slechts één kleur. De 3-deurs is "Barcelona Green" terwijl het toplaagje van de CRX "Celestial Blue" wordt genoemd. Beide kleu ren zijn erg donker, zodat ze in eerste instan tie haast zwart lijken. Honda koos voor het uitwerken van het VTEC principe omdat men bij het ontwerpen van een motor altijd een compromis moét sluiten. Enerzijds kan de keuze vallen in de richting van een 'ekonoom' voor alledaags gebruik met een behoorlijke spreiding van de trekkracht. Het maximale vermogen van een dergelijke krachtbron kent echter zijn gren zen. Anderzijds zal een sportmotor een hoog maximaal vermogen kunnen leveren, terwijl zijn koppelverloop veel minder stabiel is. In stadsverkeer en bij file-rijden is de sportmo tor veel minder makkelijk te bedienen. Door het toepassen van VTEC heeft Honda de ei genschappen van beide typen in één motor weten te brengen. Tot circa 5300 tr/min werkt de 1.6 liter injectiemotor als een eco noom met twee inlaat- en twee uitlaatklep pen per cylinder. Door de kleppen slechts een klein stukje en niet even ver te openen, ont staan er wervelingen in de verbrandingsruim te, waardoor het gasmengsel zeer goed kan verbranden. Bij dit economisch draaien heeft elke klep zijn eigen nok. Wanneer er sportief gereden wordt bepaalt de computer aan de hand van het motortoe rental, de stand van het gaspedaal, de rijsnel heid en de temperatuur van het koelwater op welk moment er overgeschakeld moet wor den op het sportieve karakter. De in- en uit laatkleppen worden per tweetal nu door één grote nok bediend en gaan bovendien verder open. Nu kan er veel gasmengsel in de ver brandingsruimte komen. De VTEC-motor no digt dan uit tot een toerental van maar liefst 7500 tot 8000 omwentelingen. En dan komt het feest compleet los, 150 paarden in galop. Je voelt je snel thuis achter het stuur van de Civic. Gewoon vlot door het verkeer vergt weinig gewenning. Wanneer de omstandig heden het eenmaal toelaten blijkt 'echt snel' evenmin hard werken te zijn. Als één der snelsten op de weg gaan zowel de CRX als de 3-deurs er van door. Aardig is dat dat ook al geldt als de vermaarde 5300 tr/min nog niet bereikt zijn. Het omschakelcommando dat de computer geeft, gaat volkomen aan de bestuurder voorbij. Je hoort allen dat het uitlaatgeluid wat rauwer wordt. In ieder geval hét sein dat weer een surplus aan vermogen ter beschikking staat. Tot 180 km/u. blijft de snelheidsmeter rap met de klok meedraaien. Er worden topsnelheden opgegeven van 208 voor de 3-deurs en 222 km/u. voor de CRX, maar om daarbij in de buurt te komen, zal je toch de gelegenheid moeten hebben om over een langere tijd continu gas te blijven geven. De auto's zijn stug geveerd. Door het harde onderstel, wat Honda voor de VTEC op een aantal punten steviger en stugger heeft ge maakt, weet je precies hoe de relatie tussen band en wegdek er voor staat. En zelfs haarspeldbochten blijken die relatie nauwe- ijks te kunnen verstoren. Ondanks het feit dat de 3-deurs en CRX over dezelfde motor beschikken, is het kleine cou- pétje toch duidelijk de meerdere van het duo. Zijn meer macho outfit maakt de CRX waar door sneller weg te sprinten, net iets harder door een bocht te kunnen en vooral voor dat alles meer uit te nodigen. Net iets meer sportwagen voor net iets meer geld. Al deze maand is de Civic 3-deurs 1.6i VTEC lever baar voor f 45.640,-, terwijl tegelijkertijd de CRX met deze techniek voor f 50.350,- wordt aangeboden. Voor wie deze kanonnen nog niet hard genoeg schieten, is het mis schien handig te weten dat in december de Honda NS-X op de Europese markt ver schijnt. In deze auto is de VTEC-techniek toegepast op een 3 liter V6. 1986 wit 41.000 km 9950,— 1986 brons metallic 61.000 km 14.950,— 1987 beige 50.000 km 8.950,— 1985 blauw 43.000 km 10.509,— 1987 blauw metallic 51.000 km 17.500,— 10 - 1989 blauw metallic 12.000 km 25.750,— 1987 grijs metallic 43.000 km 5 versn. bak, getint glas 18.950,— 1989 blauw metallic 19.000 km 23.950,— 1980 platina 44.000 km 30.750,— 1985 blauw metallic 85.000 km getint glas, schuifdak, LPG 15.950,— 1987 zwart 31.000 km 14.900.— 1987 wit 69.000 km 16.950,— 1987 wit 37.000 km 14.750,— 1988 wit 62.000 km 18.950,— 1987 grijs metallic 35.000 km 19.500,— dit is slechts een aantal van onze oke- occasions; kom naar onze occasionhal voor nog meer prettig geprijsde occasions. TOT ZIENS BIJ President Rooseveltlaan 772 Vlissingen Tel. 01184-17100 De ruime, comfortobele Applause kriigi deze lente bij ons gratis een extro sportief accent: De exclusieve - in de kleur van de auto gespoten - achterspoiler. Dus nu voor 't zelfde geld nog meer Applause. Meer don 80 |aor Japanse perfectie DAIHATSU DEALER VOOR WALCHEREN Gildeweg 33, Vlissingen, 01184-18851 BMW 316 wit LPG1987 Daihatsu Charmant 1.3 LC de Luxe grijs blauw metallic1986 Metro 1.3 GT rood met veel acc1987 Volvo 340 GL donkergrijs metallic 44.000 km als nieuw1986 Lada 1200 S wit 18.000 km kat11-1989 Daihatsu Cuore geel slechts 22.000 km!1982 Nog steeds onze voordelige AANBIEDINGEN Voor andere maten, vraag onze prijslijst! OOK VOOR APK II KEURINGEN NAAR: SHELL ZELFTANK EN AUTOBEDRIJF Expl. A. Wagenaar Statenlaan 244, Middelburg Tel. 01180-25663 ALEXANDER GOGELWEG 18 4384 EV VLISSINGEN - 01184-65262 Reparatie en onderhoud... Plaat- en spuitwerk... Gespecialiseerd in uitlaten- montage... Auto- en huissleutels (klaar terwijl u wacht) Alfa 33 1.5 QV1985 Alfa 33 1.31986-1988 Alfa Romeo 2.0 Giulietta1984 Alfa Romeo Sprint1980 Alfa Romeo Giulietta turbo diesel1984 BMW 1.61981 Citroen Visa1987 Fiat Panda1983 Seat Ibiza 1.5 GLX1987 Daihatsu bestel1984 Opel Ascona 5-drs1987 Peugeot 309 GR1986 Peugeot 309 XS1987 Seat Ronda1985 Ford Escort 1.41988 Ford Sierra 1.61986 Industrieweg 17 Vlissingen 01184-13434 Vrijdag koopavond.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 19