Brilhouder Viertraps HEB® Dankbaar en gelukkig zijn wij met de geboorte van Rover 800 nu met turbodiesel PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Nieuws uit de Walcherse autobedrijven vindt u telkens in onze rubriek Rijdend Walcheren vanaf de volgende krant beginnen we weer met die rubriek. Bel voor informatie 01180-81171 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger OPEL CAL/BPA W^mm Tildrempel Bergachtig Jurgen Richter, bedrijfsleider Automobielbedrijf Van Fraassen b.v. DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 15 augustus 1990 Veel automobilisten zetten zo gauw de zon zich ook maar enigszins laat blikken, de zon nebril op. Bovendien is het gebruik van de zonnebril in de zomerdag een onmisbaar arti kel om veiliger aan het verkeer deel te ne men. Het opbergen van de bril is vaak een probleem. In het dashboardkastje lopen de glazen snel krassen op. Heel handig is het Sunglass Rack wat met twee flexibele clips op de achteruitkijkspiegel wordt geklemd. De zonnebril kan er makkelijk op worden ge plaatst. De clips kunnen in de winter makke lijk worden verwijderd. Het zich door de spiegel wordt niet belemmerd en het is on mogelijk dat de bril eraf valt. De brilhouder is in verschillende frisse kleuren te koop in de accessoiresshops. Inlichtingen: 02503 - 13456. Bij de introductie van de nieuwe 200 werd door importeur Rover Nederland verteld dat er dit jaar van het merk meer nieuws te ver wachten zou zijn. We zullen tot het najaar moeten wachten vorodat de nieuwe 100 en 400 bij ons in de showroom staan, maar van af heden is het programma wel uitgebreid met de 825 Fastback Turbo Diesel. De 2.5 li ter dieselmotor heeft een turbolader met in- tercooler en levert een vermogen van 118 pk. Het hoge maximum koppel van 268 Nm wordt bij 2100 tr/min bereikt. De prestaties zijn meer dan gemiddeld met een top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,8 seconden. Het verbruik is volgens op gaaf erg gunstig, met een gemiddelde van boven de 1 op 15. De nieuwe turbodiesel komt wat uitrusting betreft overeen met de 820 E zodat zaken als stuurbekrachtiging, verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendesteun en wortel- notehout in het dashboard tot de standaard uitrusting behoren. De voorportierruiten zijn elektrisch te bedienen, terwijl de portieren centraal worden vergrendeld. Het geheel wordt afgemaakt met zonwerend glas, een achterspoiler in de carrosseriekleur en een anti-diefstal alarm. De nieuwe Rover 825 Fastback Turbo Diesel kost f 57.900,—. Kleur bekennen Al weer bijna een jaar geleden maakte Opel ons lekker met zijn nieuwe coupémodel, de Calibra. De Manta was net uit produktie ge nomen, zodat het laten zien van 'de opvol ger' geen kwaad zou kunnen voor de verkopen. De nieuweling staat echter duide lijk een trapje hoger dan de Manta, die het maar liefst dertien jaar volhield. We reden de Calibra aan de Franse Zuidkust, waar we over verschillende trajecten van de Monte Carlo Rally konden beoordelen wat voor vlees we in de kuip hadden. Liefhebbers zul len in Nederland echter nog tot eind augus tus moeten wachten om hem werkelijk in huis te halen. De Calibra valt in eerste instantie al op door zijn vormgeving. Dat het een Opel is, blijkt uit vele al eerder gebruikte stijlkenmerken. Voor al het front met de uiterst platte koplampen geven de nieuwe coupé een eigen gezicht. Daarnaast zijn het vooral de daklijn en de wat zwaar uitgevallen achtersteven die het beeld bepalen. Elegant oogt de Calibra zeer zeker en zal daarom hoge ogen gooien. Rij-impressie overtroeven. Daarom mag de koper van dit nieuwe model zaken aantreffen als elektrisch bediende portierruiten, in hoogte verstelbaar stuur, centrale deurvergrendeling en hoogte verstelling op de bestuurdersstoel. Wat betreft techniek en onderstel is er weinig nieuws onder de zon. De Calibra is voorna melijk gebaseerd op Vectra-techniek. Voorlo pig kunnen we kiezen uit twee motorvarianten, beiden met een inhoud van 2 liter. De 8-klepper levert met injectie een vermogen van 115 pk, terwijl de versie met vier kleppen per cylinder goed is voor 150 paardekrachten. Uitstekende motoren die in de Calibra goed voldoen, maar niet de presta ties leveren die je bij het sportieve uiterlijk zou verwachten. Toch behaalt de 2.0 i vol gens opgaaf een top van 205 km/u en weet deze krachtbron de 1170 kg wegende Calibra in 10 seconden vanuit stilstand op de 100 km/u te trekken. Dezelfde auto is ook met een uitstekende viertrapsautomaat leverbaar en vierwielaandrijving, voorzieningen die de gang er iets uithalen. De 16-klepper is uiter aard wat vlotter met een top van 223 km/u en de bekende acceleratie in 8,5 seconden. Ook van deze auto is een 4x4 leverbaar. We reden de auto's in een sterk geacciden teerd terrein, wat nogal wat vermogen vroeg. Alle testauto's waren bovendien voorzien van airconditioning, een perfecte installatie bij hogere temperaturen, maar toch altijd de re den voor een vermogensverlies van zo'n 10%. De eerste rit over bijna 200 km werd afgelegd met een Calibra 2.0i automaat. Ze ker voor een lange rit een fijne auto. De auto maat heeft een zogenaamde 'sport-stand' die voor merkbaar betere prestaties zorgt. Een belangrijk verschil is dat de bak later overschakelt. ABS zit ook in de standaardversie evenals keurige lichtmetalen wielen. Om nog even op het interieur terug te komen. Het geheel is voornamelijk in de kleur zwart uitgevoerd, wat eigenlijk wat somber over komt. De stoelen zijn redelijk hard en zitten goed, al duurt het bovengemiddeld lang om een juiste rijpositie te vinden, maar je hoeft deze maar één keer te zoeken. Achterin is nog behoorlijk wat ruimte, al zorgt de sterk aflopende daklijn uiteraard voor een wat krappe hoofdruimte. De gordels voorin wor den netjes aangereikt. De tildrempel is echter zeer fors, doordat het plaatwerk tussen de achterlichten niet meescharniert. De vloer is niet vlak, daar het reservewiel er enige centi meters bovenuit steekt. De Calibra zal vanaf eind augustus, begin september in de showroom staan. De defini tieve prijzen zijn al bekend. De basis 2 liter in jectie met vijfbak gaat f 51.500,- kosten en dat is gezien de uitgebreide uitrusting meer dan keurig. Opel zal een deel van de Calibra rijders bij zichzelf vandaan halen. Mensen die normaal een duurdere Vectra of Omega zou den kiezen, zullen voor de fraaie lijnen van de nieuweling vallen. De 16-klepper met voor wielaandrijving staat voor f 59.500,— in de lijst. Vierwielaandrijving vergt een extra in vestering van f 7.820,- waarbij natuurlijk sterk de vraag is wat het nut daarvan is in ons land. Voor de elektronisch geregelde au tomatische versnellingsbak moet f 3.400,— extra op tafel komen. Gezien prijs, vormge ving en uitrusting staat de Calibra duidelijk boven zijn coupé voorganger, de Manta. Hier door zal de auto ook een geheel afwijkend koperspubliek trekken. De auto zorgt onte genzeglijk voor wat meer kleur in het huidige Opel-programma. Naast de bedieningshendel zit nog een knop je met daarop een ijskristalletje. Wordt deze knop bij glad wegdek ingedrukt, dan rijdt de auto in de tweede versnelling weg, waardoor doorslippen van de wielen vrijwel onmogelijk is. De 2 liter motor functioneert goed, maar is zoals gezegd geen topsporter. In onze Ne derlandse situatie zal deze krachtbron het beste gaan verkopen. Het rij-comfort is zeer vergelijkbaar aan dat van de Vectra. Dik in or de dus. De stuurbekrachtiging werkt heel comfortabel. De 16-klepper is merkbaar vlotter maar niet super sportief. Rij-impressies met de Vectra 2000 staan als spectaculairder in het geheu gen gegrifd. Toch voldoet de krachtbron goed en geeft natuurlijk meer kracht vooral in bergachtige streken. De vijfversnellingsbak is makkelijk te bedienen. De ervaringen met beide types optellend, moet toch de voorkeur aan de gewone 2 liter met vijfbak gegeven worden. Het interieur ziet er goed afgewerkt uit. Het dashboard is vrijwel identiek aan dat van de Vectra en voorzien van een toerenteller. Het vierspakig stuurwiel is bij de 2.0i wat goed koop van materiaal en is de oorzaak van snel transpirerende handen. De 16V heeft een met leer bekleed stuur wat veel prettiger in de hand ligt. Opel heeft er voor gekozen de Calibra een rijke standaarduitrusting te ge ven, vooral om de Japanse concurrentie te Vergeeft u mij de wat onorthodoxe opening van deze rubriek. De aanhef doet vermoeden dat het gaat om een geboorte, een blijde uitbreiding van het gezin. Dat gaat het eigenlijk ook. De vergelij king tussen de geboorte van een kind en de introductie van een nieuw modeljaar van een willekeu rig merk auto is misschien wel niet zo vergezocht als u in eerste instantie (terecht) zou vermoeden, leder jaar, zo medio september, maakt de hele autowereld zich weer op om de strijd met elkaar aan te binden. Let wel, mét elkaar, niet tegen elkaar. De (auto)fabrieksvakantie is voorbij, de nieuwe modellen komen er aan. Je kunt in zo'n geval gerust spreken van een bevalling. Alle energie die de dealers opgedaan hebben in de, meestal rustige, zomermaanden barst in een keer los in de strijd om de gunst van de felbegeerde klant. leder merk heeft dus zo in de periode van september zijn nieuwe modellen klaar voor de introduc tie. Net als een trotse vader beweren zij stellig dat het nieuwe produkt alle familietrekjes in zich heeft. En daarmee z'n afkomst dus niet verloochent. Wat is het voordeel voor u als auto-bezitter bij zo'n jaarlijkse introductie? Om te beginnen zijn alle merkendealers rond de periode van september in opperste staat van paraatheid gebracht. Wat voor u betekent dat u overal zeer bereidwillige mensen zult aantreffen. In alle showrooms zult u het laat ste nieuws aantreffen. Een objectief vergelijk tussen de diverse merken is daarmee op eenvoudige wijze mogelijk. Een ander verhaal is de modellen van wat genoemd wordt "het vorige modeljaar". Daarbij denken we aan hagelnieuwe auto's, die door diverse oorzaken nog niet verkocht zijn. Voorraadauto's dus. Als koper van zo'n "overjarige" bent u beter af dan het woord zelf zou doen vermoeden. Vermits het model niet al te ingrijpend veranderd is, heeft u, o.a. door de prijsstijging van de nieuwe uitvoe ring, veel voordeel terwijl we over nagenoeg dezelfde auto spreken. Het verhaal van slechte inruilwaarde (u zou straks minder voor deze auto terugkrijgen) is niet rele vant, u heeft er tenslotte ook wat minder voor betaald. Al met al een interessante investering dus. Let op, want binnenkort valt ook het geboortekaartje van uw eigen trotse dealer bij u in de bus. Gaat u beslist kijken, het is altijd de moeite waard en uw bezoek wordt beslist gewaardeerd. In Auto Visie wordt telkens een mening gegeven over gebeurtenissen in en rond autoland. Op- en aanmerkingen kunt U sturen naar de redactie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 17