Brilhouder Viertraps
HEB®
Dankbaar en gelukkig
zijn wij met de
geboorte van
Rover 800 nu
met turbodiesel
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Nieuws uit
de Walcherse
autobedrijven
vindt u telkens
in onze rubriek
Rijdend Walcheren
vanaf de volgende
krant beginnen we
weer met die rubriek.
Bel voor
informatie
01180-81171
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
OPEL CAL/BPA
W^mm
Tildrempel
Bergachtig
Jurgen Richter,
bedrijfsleider Automobielbedrijf
Van Fraassen b.v.
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 15 augustus 1990
Veel automobilisten zetten zo gauw de zon
zich ook maar enigszins laat blikken, de zon
nebril op. Bovendien is het gebruik van de
zonnebril in de zomerdag een onmisbaar arti
kel om veiliger aan het verkeer deel te ne
men. Het opbergen van de bril is vaak een
probleem. In het dashboardkastje lopen de
glazen snel krassen op. Heel handig is het
Sunglass Rack wat met twee flexibele clips
op de achteruitkijkspiegel wordt geklemd. De
zonnebril kan er makkelijk op worden ge
plaatst. De clips kunnen in de winter makke
lijk worden verwijderd. Het zich door de
spiegel wordt niet belemmerd en het is on
mogelijk dat de bril eraf valt. De brilhouder is
in verschillende frisse kleuren te koop in de
accessoiresshops. Inlichtingen: 02503 -
13456.
Bij de introductie van de nieuwe 200 werd
door importeur Rover Nederland verteld dat
er dit jaar van het merk meer nieuws te ver
wachten zou zijn. We zullen tot het najaar
moeten wachten vorodat de nieuwe 100 en
400 bij ons in de showroom staan, maar van
af heden is het programma wel uitgebreid
met de 825 Fastback Turbo Diesel. De 2.5 li
ter dieselmotor heeft een turbolader met in-
tercooler en levert een vermogen van 118 pk.
Het hoge maximum koppel van 268 Nm
wordt bij 2100 tr/min bereikt. De prestaties
zijn meer dan gemiddeld met een top van
190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in
11,8 seconden. Het verbruik is volgens op
gaaf erg gunstig, met een gemiddelde van
boven de 1 op 15. De nieuwe turbodiesel
komt wat uitrusting betreft overeen met de
820 E zodat zaken als stuurbekrachtiging,
verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel met lendesteun en wortel-
notehout in het dashboard tot de standaard
uitrusting behoren. De voorportierruiten zijn
elektrisch te bedienen, terwijl de portieren
centraal worden vergrendeld. Het geheel
wordt afgemaakt met zonwerend glas, een
achterspoiler in de carrosseriekleur en een
anti-diefstal alarm. De nieuwe Rover 825
Fastback Turbo Diesel kost f 57.900,—.
Kleur bekennen
Al weer bijna een jaar geleden maakte Opel
ons lekker met zijn nieuwe coupémodel, de
Calibra. De Manta was net uit produktie ge
nomen, zodat het laten zien van 'de opvol
ger' geen kwaad zou kunnen voor de
verkopen. De nieuweling staat echter duide
lijk een trapje hoger dan de Manta, die het
maar liefst dertien jaar volhield. We reden de
Calibra aan de Franse Zuidkust, waar we
over verschillende trajecten van de Monte
Carlo Rally konden beoordelen wat voor
vlees we in de kuip hadden. Liefhebbers zul
len in Nederland echter nog tot eind augus
tus moeten wachten om hem werkelijk in
huis te halen.
De Calibra valt in eerste instantie al op door
zijn vormgeving. Dat het een Opel is, blijkt uit
vele al eerder gebruikte stijlkenmerken. Voor
al het front met de uiterst platte koplampen
geven de nieuwe coupé een eigen gezicht.
Daarnaast zijn het vooral de daklijn en de wat
zwaar uitgevallen achtersteven die het beeld
bepalen. Elegant oogt de Calibra zeer zeker
en zal daarom hoge ogen gooien.
Rij-impressie
overtroeven. Daarom mag de koper van dit
nieuwe model zaken aantreffen als elektrisch
bediende portierruiten, in hoogte verstelbaar
stuur, centrale deurvergrendeling en hoogte
verstelling op de bestuurdersstoel.
Wat betreft techniek en onderstel is er weinig
nieuws onder de zon. De Calibra is voorna
melijk gebaseerd op Vectra-techniek. Voorlo
pig kunnen we kiezen uit twee
motorvarianten, beiden met een inhoud van
2 liter. De 8-klepper levert met injectie een
vermogen van 115 pk, terwijl de versie met
vier kleppen per cylinder goed is voor 150
paardekrachten. Uitstekende motoren die in
de Calibra goed voldoen, maar niet de presta
ties leveren die je bij het sportieve uiterlijk
zou verwachten. Toch behaalt de 2.0 i vol
gens opgaaf een top van 205 km/u en weet
deze krachtbron de 1170 kg wegende Calibra
in 10 seconden vanuit stilstand op de 100
km/u te trekken. Dezelfde auto is ook met
een uitstekende viertrapsautomaat leverbaar
en vierwielaandrijving, voorzieningen die de
gang er iets uithalen. De 16-klepper is uiter
aard wat vlotter met een top van 223 km/u
en de bekende acceleratie in 8,5 seconden.
Ook van deze auto is een 4x4 leverbaar.
We reden de auto's in een sterk geacciden
teerd terrein, wat nogal wat vermogen vroeg.
Alle testauto's waren bovendien voorzien van
airconditioning, een perfecte installatie bij
hogere temperaturen, maar toch altijd de re
den voor een vermogensverlies van zo'n
10%. De eerste rit over bijna 200 km werd
afgelegd met een Calibra 2.0i automaat. Ze
ker voor een lange rit een fijne auto. De auto
maat heeft een zogenaamde 'sport-stand'
die voor merkbaar betere prestaties zorgt.
Een belangrijk verschil is dat de bak later
overschakelt.
ABS zit ook in de standaardversie evenals
keurige lichtmetalen wielen.
Om nog even op het interieur terug te komen.
Het geheel is voornamelijk in de kleur zwart
uitgevoerd, wat eigenlijk wat somber over
komt. De stoelen zijn redelijk hard en zitten
goed, al duurt het bovengemiddeld lang om
een juiste rijpositie te vinden, maar je hoeft
deze maar één keer te zoeken. Achterin is
nog behoorlijk wat ruimte, al zorgt de sterk
aflopende daklijn uiteraard voor een wat
krappe hoofdruimte. De gordels voorin wor
den netjes aangereikt. De tildrempel is echter
zeer fors, doordat het plaatwerk tussen de
achterlichten niet meescharniert. De vloer is
niet vlak, daar het reservewiel er enige centi
meters bovenuit steekt.
De Calibra zal vanaf eind augustus, begin
september in de showroom staan. De defini
tieve prijzen zijn al bekend. De basis 2 liter in
jectie met vijfbak gaat f 51.500,- kosten en
dat is gezien de uitgebreide uitrusting meer
dan keurig. Opel zal een deel van de Calibra
rijders bij zichzelf vandaan halen. Mensen die
normaal een duurdere Vectra of Omega zou
den kiezen, zullen voor de fraaie lijnen van de
nieuweling vallen. De 16-klepper met voor
wielaandrijving staat voor f 59.500,— in de
lijst. Vierwielaandrijving vergt een extra in
vestering van f 7.820,- waarbij natuurlijk
sterk de vraag is wat het nut daarvan is in
ons land. Voor de elektronisch geregelde au
tomatische versnellingsbak moet f 3.400,—
extra op tafel komen. Gezien prijs, vormge
ving en uitrusting staat de Calibra duidelijk
boven zijn coupé voorganger, de Manta. Hier
door zal de auto ook een geheel afwijkend
koperspubliek trekken. De auto zorgt onte
genzeglijk voor wat meer kleur in het huidige
Opel-programma.
Naast de bedieningshendel zit nog een knop
je met daarop een ijskristalletje. Wordt deze
knop bij glad wegdek ingedrukt, dan rijdt de
auto in de tweede versnelling weg, waardoor
doorslippen van de wielen vrijwel onmogelijk
is. De 2 liter motor functioneert goed, maar
is zoals gezegd geen topsporter. In onze Ne
derlandse situatie zal deze krachtbron het
beste gaan verkopen. Het rij-comfort is zeer
vergelijkbaar aan dat van de Vectra. Dik in or
de dus. De stuurbekrachtiging werkt heel
comfortabel.
De 16-klepper is merkbaar vlotter maar niet
super sportief. Rij-impressies met de Vectra
2000 staan als spectaculairder in het geheu
gen gegrifd. Toch voldoet de krachtbron goed
en geeft natuurlijk meer kracht vooral in
bergachtige streken. De vijfversnellingsbak is
makkelijk te bedienen. De ervaringen met
beide types optellend, moet toch de voorkeur
aan de gewone 2 liter met vijfbak gegeven
worden.
Het interieur ziet er goed afgewerkt uit. Het
dashboard is vrijwel identiek aan dat van de
Vectra en voorzien van een toerenteller. Het
vierspakig stuurwiel is bij de 2.0i wat goed
koop van materiaal en is de oorzaak van snel
transpirerende handen. De 16V heeft een
met leer bekleed stuur wat veel prettiger in
de hand ligt. Opel heeft er voor gekozen de
Calibra een rijke standaarduitrusting te ge
ven, vooral om de Japanse concurrentie te
Vergeeft u mij de wat onorthodoxe opening van deze rubriek. De aanhef doet vermoeden dat het
gaat om een geboorte, een blijde uitbreiding van het gezin. Dat gaat het eigenlijk ook. De vergelij
king tussen de geboorte van een kind en de introductie van een nieuw modeljaar van een willekeu
rig merk auto is misschien wel niet zo vergezocht als u in eerste instantie (terecht) zou vermoeden,
leder jaar, zo medio september, maakt de hele autowereld zich weer op om de strijd met elkaar
aan te binden. Let wel, mét elkaar, niet tegen elkaar. De (auto)fabrieksvakantie is voorbij, de nieuwe
modellen komen er aan. Je kunt in zo'n geval gerust spreken van een bevalling. Alle energie die
de dealers opgedaan hebben in de, meestal rustige, zomermaanden barst in een keer los in de strijd
om de gunst van de felbegeerde klant.
leder merk heeft dus zo in de periode van september zijn nieuwe modellen klaar voor de introduc
tie. Net als een trotse vader beweren zij stellig dat het nieuwe produkt alle familietrekjes in zich
heeft. En daarmee z'n afkomst dus niet verloochent.
Wat is het voordeel voor u als auto-bezitter bij zo'n jaarlijkse introductie? Om te beginnen zijn alle
merkendealers rond de periode van september in opperste staat van paraatheid gebracht. Wat voor
u betekent dat u overal zeer bereidwillige mensen zult aantreffen. In alle showrooms zult u het laat
ste nieuws aantreffen. Een objectief vergelijk tussen de diverse merken is daarmee op eenvoudige
wijze mogelijk.
Een ander verhaal is de modellen van wat genoemd wordt "het vorige modeljaar". Daarbij denken
we aan hagelnieuwe auto's, die door diverse oorzaken nog niet verkocht zijn. Voorraadauto's dus.
Als koper van zo'n "overjarige" bent u beter af dan het woord zelf zou doen vermoeden. Vermits
het model niet al te ingrijpend veranderd is, heeft u, o.a. door de prijsstijging van de nieuwe uitvoe
ring, veel voordeel terwijl we over nagenoeg dezelfde auto spreken.
Het verhaal van slechte inruilwaarde (u zou straks minder voor deze auto terugkrijgen) is niet rele
vant, u heeft er tenslotte ook wat minder voor betaald. Al met al een interessante investering dus.
Let op, want binnenkort valt ook het geboortekaartje van uw eigen trotse dealer bij u in de bus.
Gaat u beslist kijken, het is altijd de moeite waard en uw bezoek wordt beslist gewaardeerd.
In Auto Visie wordt telkens een mening gegeven over gebeurtenissen in en rond autoland.
Op- en aanmerkingen kunt U sturen naar de redactie.