11J De handrem is lekker groot Nieuws van Panasonic Citroën XM diesels VROUW EN AUTO ANWB/BOVAG KOERSLIJST VERNIEUWD fi l-fl PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. PEUGEOT 605 DIESEL EN AUTOMAAT Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Caroline 12-kleppen Schoner Verbruik Woestijn V '®s.' Vanaf mei zullen de nieuwe diesels van de Ci troën XM ook in ons land te koop zijn. Het gaat hier om een splinternieuwe krachtbron met 3 kleppen per cylinder. Er is de keuze uit een 2138 cc diesel en een 2088 cc turbodie sel, beide geleverd in de basisuitrusting voor Nederland, die echter zeer compleet is met stuurbekrachtiging, hydractieve vering, elek trisch bediende portierruiten, hoofdsteunen achterin, een toerenteller, getint glas en nog veel meer. De diesel is een krachtige auto met een vermogen van 83 pk, waarmee een top snelheid van 175 km/u gehaald kan worden. De prijs is vastgesteld op f.56.500,=. Daarnaast is er de turbodiesel die maar liefst 110 pk levert en zodoende 192 km/u hard kan. Door de twaalfkleppen techniek merk je bij de turbodiesel een beetje gebrek aan vermogen onderin. De krachtbron moet dus wat meer op toeren worden gehouden, dan je bij een diesel gewend bent. inclusief ABS kost deze auto f.65.000, Van Amun Ramses MET TWEE OPELS OP STAP Onder het motto van 'je moet toch vergelij kingsmateriaal hebben' vond Opel-dealer Janssens uit Vlissingen dat ik maar met twee Opeis op stap moest. En inderdaad, er zit ver schil in. Dat moet ook, want er zit ook verschil in de prijskaartjes van de Opel Kadett C1.4i en de Opel Vectra 20i GT. Het Kadetje is een keurige auto met een on verwacht levendig gaspedaal. Ik zeg nu wel gewoontegetrouw Kadetje, maar eigenlijk mag dat niet. De 1.2 (die ik op rijles nooit wegkreeg bij het stoplicht) en de 1.3 zijn ver leden tijd. De 1.4 is de lichtste Kadett nu. Ik vond het typisch een stadsauto. Het stuurt als elastiek en je parkeert hem even gemakkelijk overal tussen als een plak kaas tussen een ka detje. En bij de stoplichten wil het ook wel luk ken. Het leuke is dat het snel optrekken niet bij 70 km/u ophoudt. Tot 130 trekt de Kadett flink door, en dat is mooi voor de Nederlandse wegen. Ik had het daarnet over rijles, dat is voor mij zes jaar geleden. Toen zagen Kadetjes er nog net zo uit als ze heten. Dat is nu ook flink ver anderd. Ze staan nu stevig op de wielen, heb ben een fraai afgeronde achterkant en de voorkant loopt glooiend uit in een brede grill en bumper. De binnenkant verdient ook aan dacht. Veel details, knopjes, lichtjes, lettertjes, en zelfs een Opelteken op de grond. Wat mij opviel was dat je de motor haast niet hoort lo pen. Ook de banden geven binnen geen la waai. Een keurige auto is de Kadett nog steeds. Voor mij had de Kadett maar één nadeel: bij scherpe bochten en flink remmen schuiven de voorwielen een beetje. De Vectra is een heel ander hoofdstuk. Ik dacht altijd dat het een typische directie- assistentenauto (wat een woord) was. Maar ik voelde me er ook goed in thuis. Garage Janssens had 'mijn' Vectra aangekleed met speciale velgen, stuurbekrachtiging, electri- sche buitenspiegels (echt miljonairsgevoel kreeg ik daarbij), mistlampen, verstelbare stoel en stuur. Dat dat nog gewoon een auto heet. En dan vergeet ik nog het leukste: een naar alle kanten te openen schuif/kanteldakje en - jawel - een heuse boordcomputer. Ik kon daarop lezen dat het precies 30,5 graden was (dank u wel voor het schuifdak, garage Jans sens) en je kunt er nog veel meer in program meren. Het dashboard was een stuk mooier en overzichtelijker dan bij het kleine broertje Kadett. Het was alsof je niet in een auto zat maar in een soort bestuurbare trein. Daar merk je ook niet dat er een motor inzit, en dat er nog ergens wielen over de grond glijden. Alleen de handrem was nog lekker groot, en je moest hem flink aantrekken. Het rijgedrag was ook heel anders dan van de Kadett. Ik zou er constant bekeuringen mee hebben. Niet dat ik zo graag scheur (hoewel?) maar in de Vectra merk je niet dat je 140 rijdt in plaats van 80. Sturen en remmen ging erg makkelijk in de Vectra. Ook voor de Vectra geldt dat je bijna geen lawaai van motor of banden hebt binnen. Je zoeft alles geluidloos voorbij. Er zijn zoveel van die mooie filmpjes gemaakt dat ik het uiterlijk van de Vectra niet meer hoef te beschrijven. Stijlvol, echt Opel, niet te groot en niet te klein. Egypte is een land waar het toerisme nog in de kinderschoenen staat. De meeste Europe anen komen er naartoe om de overblijfselen van oude beschavingen te bewonderen. Het land telt ongeveer evenveel inwoners als Frankrijk die met elkaar 6 procent van het to tale oppervlakte bewonen. Alles in Egypte is rond de Nijl geconcentreerd. Zo'n 900 km on der de hoofdstad Cairo ligt Assouan, een plaats die vooral zijn bekendheid dankt aan de grote dam in de Nijl, die hier is gebouwd. Luxor ligt 200 km noordelijker en heet de stad te zijn met de meeste historische gebouwen en opgravingen waaronder de grote tempel an Amun. Tegen de grens met Soudan ligt Abu Simbel aan het kunstmatige Nasser meer. Hier zijn het vooral de grote tempels van ko ning Ramses en koningin Nefertari die voor de grote stroom belangstellenden zorgen. Tussen de genoemde plaatsen in, reed de Europese autopers met een aantal nieuwe uitvoeringen van de Peugeot 605. Gek eigenlijk, dat je met een programma uitbreiding rijdt van een auto die hier nog niet te koop is. Aanvankelijk zou de levering in ons land in de eerste helft van maart starten. Door ondermeer stakingen is er een achterstand in de produktie en is de officiële Nederlandse in troductie uitgesteld tot 10 mei. Gisteren pre senteerde Dijkwel het type in de Abdij in Middelburg. Tot nu toe zijn er zo'n 24.000 au to's geproduceerd, terwijl er eigenlijk al 39.000 klaar moesten zijn. Op dit moment spuugt de fabriek in Souchaux er per dag 330 De ANWB/BOVAG Koerslijst heeft een ingrij pende verandering ondergaan. Reden hiervoor is met name de toegenomen levensduur van personenauto's. Het aantal opgenomen bouwjaren in deze koerslijst is nu uitgebreid van 5 naar 7 jaar. Naast de huidige prijzen zijn ook de historische, dat wil zeggen oorspron kelijke nieuwprijzen van de auto's opgeno men. Een hele organisatie als men beseft dat het hier om een weerspiegeling gaat van zo'n 875.000 auto's per jaar. Om de kopers en verkopers van gebruikte per sonenwagens in de gelegenheid te stellen zich een nog objectiever c.q. completer beeld te vormen van de vraag- of aanbodprijs van een gebruikte wagen verzorgt de ANWB en BO- VAG zes keer per jaar alle richtprijzen. Deze worden opgesteld aan de hand van vraag en aanbod op de markt. Was in 1975 nog slechts 23% van het Neder landse autopark ouder dan 6 jaar, in 1981 was dit al 30% en in 1987 maar liefst 39%. Voor 1990 verwacht het BOVAG-structuurbureau dat dit percentage nog verder oploopt (de ge middelde leeftijd van het autopark is in dezelf de periode respectievelijk opgelopen van 4,7, 5,4 tot 5,9 jaar). De levensduur neemt toe door verbeterde produktietechnieken, de Al gemene Periodieke Keuring (A.P.K.) en de ga rantie (waaronder in 77% van alle gevallen BOVAG-garantiebewijs of BOVAG- merkgarantie). stuks naar buiten, wat in december moet zijn opgelopen tot 500 eenheden. Wel kunnen we inmiddels wat meer zeggen over het Nederlandse leveringsprogramma en de prijzen. De basisversie wordt de SLi met een 2 liter mono-point injectiemotor. De prijs zal tussen de vijfenveertig- en vijftigduizend gulden liggen. Daarboven zit de SRi met de zelfde krachtbron echter met multi-point in jectie en zodoende 122 in plaats van 110 pk. De prijsindicatie loopt uiteen van f.52.000,= tot f. 57.000, Dan volgen er nog twee 6 cy linders, de SV 3.0 tussen de f.75.000,= en f.80.000,= en de snelle SV24 tussen de f.89.000,= en f.93.000,=. Uiteraard blijft het niet bij deze vier types. In juni volgt de auto maat op de SRi en SV 3.0, terwijl vanaf sep tember zowel de 12-kleppen diesel als turbodiesel beschikbaar zal zijn. In het eerste volle jaar hoopt Peugeot Talbot Nederland 5000 exemplaren van de 605 te verkopen (3800 benzine en 1200 diesel). Het was.de eerste keer dat we in grote groep kennis mochten maken met de nieuwe 12-kleppen diesel van PSA. De Citroen XM is in Frankrijk al met beide versies verkrijgbaar. Peugeot start met de 2088 cc turbodiesel/in- tercooler met een vermogen van 110 pk bij 4300 tr/min. Het maximale koppel van 245 Nm wordt bij 2000 tr/min bereikt. De presta ties van deze turbodiesel zijn meer dan netjes met een top van 192 km/u en een acceleratie' van 0 tot 100 in 11,3 seconden. De turbodiesel werd tijdens de rit naar Luxor uitgeprobeerd. De route leidde door veel klei ne plaatsjes, zodat regelmatig geschakeld, op getrokken en geremd moest worden. Direct valt de enorme rust van de diesel op. Je moet haast bij stationair toerental buiten naast de auto gaan staan, om te horen dat het een die sel is. De auto is niet alleen wat betreft zijn cij fers snel, maar blijkt dat ook in de praktijk te zijn. De invloed van een meerkleppenkop is echter duidelijk. Onderin is er merkbaar min der fut, terwijl boven de 2000/2500 toeren zowel de turbo als het positieve effect van de extra kleppen er een levendige auto van ma ken. De moderne krachtbron blijkt ook duide lijk schoner te zijn, dan wettelijk wordt voorgeschreven, en dat is mooi meegenomen. De turbodiesel is te leveren in twee verschil lende uitvoeringen. De SRdt komt overeen met de SRi, zodat een toerental afhankelijke stuurbekrachtiging standaard is, evenals elek trische ruitbediening voorin, centrale vergren deling, een elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel en in de rugleuning geintegreer- de hoofdsteunen achterin. De SVdt is wat uit voering betreft volledig identiek aan de SV 3.0. Deze auto heeft een snelheidsafhankelij ke stuurbekrachtiging, vier elektrisch bedien de portierruiten, versteltfere hoofdsteunen achterin en twee elektrisch bediende spiegels. Bovendien worden de SV-uitvoeringen stan daard van een Bendix ABS- remsysteem voor zien. Over het verbruik valt moeilijk iets te zeggen. De eerste twee groepen van journa listen wisten echter het gemiddelde op 1 liter op 11,7 km te brengen en dat is zeer hoopvol. Overigens werd ons verteld dat een uitbrei ding in de vorm van een turbodiesel met auto maat volledig produktierijp is, maar dat deze voorlopig nog niet in het programma zal wor den opgenomen. In Egypte werden ons ook twee nieuwe op ties voorgesteld. Allereerst gaat het hier om een glazen schuif/kanteldak. Het donkere pa neel sluit mooi in de daklijn aan. Aan de bin nenkant kan het glas worden afgeschermd door een plaat in de kleur van de hemel. In gesloten toestand is deze optie echt volledig stil. Alleen bij het openen van de afdakplaat is er een licht geruis hoorbaar. Het schuifdak kan echter voor lange mensen een nadeel be tekenen. In standaardopstelling staat de bestuurdersstoel behoorlijk hoog. Het plafond is door het schuifdak enkele centimeters la ger, zodat je sneller met je kruin het dak raakt. De tweede nieuwe optie is een airconditio ningsysteem, wat helemaal automatisch gere geld wordt. Het laatste nieuwtje betreft de nieuwe vier- traps automaat. Deze voorziening is leverbaar op de 4 cylinder SRi en de SV met 3 liter V6 motor. We reden met de laatste uitvoering. Gelukkig zorgt de bak voor heel weinig verlies, zodat de top van 217 km/u slechts 3 km on der die van de versie met vijfbak ligt. Ook de acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden is voor een automaat bijzonder vlug. Als een automatische versnellingsbak goed functioneert, kun je er eigenlijk weinig over zeggen. De auto pakt onder de meeste om standigheden goed op en maakt zijn beloofde prestaties dan ook waar. Alleen bij rustig rij den werd een enkele keer precies op een schakelmoment een paar keer op en neer schakelen bemerkt. Voor de automatische bak zal de Peugeot-organisatie een meerprijs van ongeveer f.3.500,= gaan vragen. Na de kennismaking met turbodiesel en auto maat, lag ons een traject van 275 km brede asfaltweg door de woestijn te wachten. Het grootste deel van deze rit werd met snelheden boven de 200 km/u afgelegd. Dit gebeurde met de SV24 en de SR3.0. Beide auto's be wezen hun kwaliteiten. Ook als er langere tijd achter elkaar hard gereden wordt, blijft de 605 makkelijk bestuurbaar en uiterst voor spelbaar. We mogen de auto dan ook duidelijk als een grote aanwinst zien in de topklasse. Panasonic heeft een reeks interessante nieu we producten bestemd voor het gebruik in auto's aan haar leveringsprogramma toege voegd. De CX-DP15 is een CD-wisselaar die in de kofferbak kan worden ingebouwd. Het apparaat biedt plaats aan maar liefst 12 compact discs in een speciaal wisselmaga zijn. Het apparaat kan op iedere autoradio- cassettespeler worden aangesloten. Op de CQ- F65 autoradio uit het Panasonic program ma kan deze installatie rechtstreeks worden bediend. Wordt er een andere radiocassettere corder gebruikt, dan biedt de CY-RM15 een oplossing. Het is een dashboard control-unit waarmee alle belangrijke functies van een auto-audio installatie kunnen worden bediend. Aan het apparaat zit een eindversterker ge koppeld van 4 x 25 Watt. De adviesprijzen voor de CD-wisselaar bedraagt f.1.771,= en voor de control-unit f.885, Nieuw is ook de CX-RD10, een 2 x 20 Watt RDS autoradio- cassettespeler. Deze fraai uit ziende installatie is voorzien van een autore- verse functie, 18 voorkeuzestations, Dolby en een Metal Tape Selector. Door het Radio Data System schakelt het apparaat automatisch over op de best te ontvangen zender uit het totale aanbod. De naam van de betreffende zender wordt op het display aangegeven. De advies voor de CQ-RD10 is f.1.138,=. Het laatste nieuws van Panasonic betreft een viertal nieuwe luidsprekers. Twee tweeweg exemplaren leveren respectievelijk 60 en 100 Watt. De 3-weg uitvoering levert maximaal 120 Watt, terwijl nummer vier een tweeter is die kan worden belast tot 100 Watt. Informa tie over verkoopadressen en producten: tele foon 073- 202911.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 9