11J
De handrem is lekker groot
Nieuws van
Panasonic
Citroën XM diesels
VROUW EN AUTO
ANWB/BOVAG
KOERSLIJST
VERNIEUWD
fi l-fl
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
PEUGEOT 605 DIESEL EN AUTOMAAT
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Caroline
12-kleppen
Schoner
Verbruik
Woestijn
V '®s.'
Vanaf mei zullen de nieuwe diesels van de Ci
troën XM ook in ons land te koop zijn. Het
gaat hier om een splinternieuwe krachtbron
met 3 kleppen per cylinder. Er is de keuze uit
een 2138 cc diesel en een 2088 cc turbodie
sel, beide geleverd in de basisuitrusting voor
Nederland, die echter zeer compleet is met
stuurbekrachtiging, hydractieve vering, elek
trisch bediende portierruiten, hoofdsteunen
achterin, een toerenteller, getint glas en nog
veel meer. De diesel is een krachtige auto met
een vermogen van 83 pk, waarmee een top
snelheid van 175 km/u gehaald kan worden.
De prijs is vastgesteld op f.56.500,=.
Daarnaast is er de turbodiesel die maar liefst
110 pk levert en zodoende 192 km/u hard kan.
Door de twaalfkleppen techniek merk je bij de
turbodiesel een beetje gebrek aan vermogen
onderin. De krachtbron moet dus wat meer
op toeren worden gehouden, dan je bij een
diesel gewend bent. inclusief ABS kost deze
auto f.65.000,
Van Amun
Ramses
MET TWEE OPELS OP STAP
Onder het motto van 'je moet toch vergelij
kingsmateriaal hebben' vond Opel-dealer
Janssens uit Vlissingen dat ik maar met twee
Opeis op stap moest. En inderdaad, er zit ver
schil in. Dat moet ook, want er zit ook verschil
in de prijskaartjes van de Opel Kadett C1.4i en
de Opel Vectra 20i GT.
Het Kadetje is een keurige auto met een on
verwacht levendig gaspedaal. Ik zeg nu wel
gewoontegetrouw Kadetje, maar eigenlijk
mag dat niet. De 1.2 (die ik op rijles nooit
wegkreeg bij het stoplicht) en de 1.3 zijn ver
leden tijd. De 1.4 is de lichtste Kadett nu. Ik
vond het typisch een stadsauto. Het stuurt als
elastiek en je parkeert hem even gemakkelijk
overal tussen als een plak kaas tussen een ka
detje. En bij de stoplichten wil het ook wel luk
ken. Het leuke is dat het snel optrekken niet
bij 70 km/u ophoudt. Tot 130 trekt de Kadett
flink door, en dat is mooi voor de Nederlandse
wegen.
Ik had het daarnet over rijles, dat is voor mij
zes jaar geleden. Toen zagen Kadetjes er nog
net zo uit als ze heten. Dat is nu ook flink ver
anderd. Ze staan nu stevig op de wielen, heb
ben een fraai afgeronde achterkant en de
voorkant loopt glooiend uit in een brede grill
en bumper. De binnenkant verdient ook aan
dacht. Veel details, knopjes, lichtjes, lettertjes,
en zelfs een Opelteken op de grond. Wat mij
opviel was dat je de motor haast niet hoort lo
pen. Ook de banden geven binnen geen la
waai. Een keurige auto is de Kadett nog
steeds.
Voor mij had de Kadett maar één nadeel: bij
scherpe bochten en flink remmen schuiven de
voorwielen een beetje.
De Vectra is een heel ander hoofdstuk. Ik
dacht altijd dat het een typische directie-
assistentenauto (wat een woord) was. Maar
ik voelde me er ook goed in thuis. Garage
Janssens had 'mijn' Vectra aangekleed met
speciale velgen, stuurbekrachtiging, electri-
sche buitenspiegels (echt miljonairsgevoel
kreeg ik daarbij), mistlampen, verstelbare
stoel en stuur. Dat dat nog gewoon een auto
heet. En dan vergeet ik nog het leukste: een
naar alle kanten te openen schuif/kanteldakje
en - jawel - een heuse boordcomputer. Ik kon
daarop lezen dat het precies 30,5 graden was
(dank u wel voor het schuifdak, garage Jans
sens) en je kunt er nog veel meer in program
meren. Het dashboard was een stuk mooier
en overzichtelijker dan bij het kleine broertje
Kadett. Het was alsof je niet in een auto zat
maar in een soort bestuurbare trein. Daar
merk je ook niet dat er een motor inzit, en dat
er nog ergens wielen over de grond glijden.
Alleen de handrem was nog lekker groot, en
je moest hem flink aantrekken. Het rijgedrag
was ook heel anders dan van de Kadett. Ik
zou er constant bekeuringen mee hebben.
Niet dat ik zo graag scheur (hoewel?) maar in
de Vectra merk je niet dat je 140 rijdt in plaats
van 80. Sturen en remmen ging erg makkelijk
in de Vectra. Ook voor de Vectra geldt dat je
bijna geen lawaai van motor of banden hebt
binnen. Je zoeft alles geluidloos voorbij. Er zijn
zoveel van die mooie filmpjes gemaakt dat ik
het uiterlijk van de Vectra niet meer hoef te
beschrijven. Stijlvol, echt Opel, niet te groot
en niet te klein.
Egypte is een land waar het toerisme nog in
de kinderschoenen staat. De meeste Europe
anen komen er naartoe om de overblijfselen
van oude beschavingen te bewonderen. Het
land telt ongeveer evenveel inwoners als
Frankrijk die met elkaar 6 procent van het to
tale oppervlakte bewonen. Alles in Egypte is
rond de Nijl geconcentreerd. Zo'n 900 km on
der de hoofdstad Cairo ligt Assouan, een
plaats die vooral zijn bekendheid dankt aan de
grote dam in de Nijl, die hier is gebouwd.
Luxor ligt 200 km noordelijker en heet de stad
te zijn met de meeste historische gebouwen
en opgravingen waaronder de grote tempel an
Amun. Tegen de grens met Soudan ligt Abu
Simbel aan het kunstmatige Nasser meer.
Hier zijn het vooral de grote tempels van ko
ning Ramses en koningin Nefertari die voor de
grote stroom belangstellenden zorgen. Tussen
de genoemde plaatsen in, reed de Europese
autopers met een aantal nieuwe uitvoeringen
van de Peugeot 605.
Gek eigenlijk, dat je met een programma
uitbreiding rijdt van een auto die hier nog niet
te koop is. Aanvankelijk zou de levering in ons
land in de eerste helft van maart starten. Door
ondermeer stakingen is er een achterstand in
de produktie en is de officiële Nederlandse in
troductie uitgesteld tot 10 mei. Gisteren pre
senteerde Dijkwel het type in de Abdij in
Middelburg. Tot nu toe zijn er zo'n 24.000 au
to's geproduceerd, terwijl er eigenlijk al
39.000 klaar moesten zijn. Op dit moment
spuugt de fabriek in Souchaux er per dag 330
De ANWB/BOVAG Koerslijst heeft een ingrij
pende verandering ondergaan. Reden hiervoor
is met name de toegenomen levensduur van
personenauto's. Het aantal opgenomen
bouwjaren in deze koerslijst is nu uitgebreid
van 5 naar 7 jaar. Naast de huidige prijzen zijn
ook de historische, dat wil zeggen oorspron
kelijke nieuwprijzen van de auto's opgeno
men. Een hele organisatie als men beseft dat
het hier om een weerspiegeling gaat van zo'n
875.000 auto's per jaar.
Om de kopers en verkopers van gebruikte per
sonenwagens in de gelegenheid te stellen zich
een nog objectiever c.q. completer beeld te
vormen van de vraag- of aanbodprijs van een
gebruikte wagen verzorgt de ANWB en BO-
VAG zes keer per jaar alle richtprijzen. Deze
worden opgesteld aan de hand van vraag en
aanbod op de markt.
Was in 1975 nog slechts 23% van het Neder
landse autopark ouder dan 6 jaar, in 1981 was
dit al 30% en in 1987 maar liefst 39%. Voor
1990 verwacht het BOVAG-structuurbureau
dat dit percentage nog verder oploopt (de ge
middelde leeftijd van het autopark is in dezelf
de periode respectievelijk opgelopen van 4,7,
5,4 tot 5,9 jaar). De levensduur neemt toe
door verbeterde produktietechnieken, de Al
gemene Periodieke Keuring (A.P.K.) en de ga
rantie (waaronder in 77% van alle gevallen
BOVAG-garantiebewijs of BOVAG-
merkgarantie).
stuks naar buiten, wat in december moet zijn
opgelopen tot 500 eenheden.
Wel kunnen we inmiddels wat meer zeggen
over het Nederlandse leveringsprogramma en
de prijzen. De basisversie wordt de SLi met
een 2 liter mono-point injectiemotor. De prijs
zal tussen de vijfenveertig- en vijftigduizend
gulden liggen. Daarboven zit de SRi met de
zelfde krachtbron echter met multi-point in
jectie en zodoende 122 in plaats van 110 pk.
De prijsindicatie loopt uiteen van f.52.000,=
tot f. 57.000, Dan volgen er nog twee 6 cy
linders, de SV 3.0 tussen de f.75.000,= en
f.80.000,= en de snelle SV24 tussen de
f.89.000,= en f.93.000,=. Uiteraard blijft het
niet bij deze vier types. In juni volgt de auto
maat op de SRi en SV 3.0, terwijl vanaf sep
tember zowel de 12-kleppen diesel als
turbodiesel beschikbaar zal zijn. In het eerste
volle jaar hoopt Peugeot Talbot Nederland
5000 exemplaren van de 605 te verkopen
(3800 benzine en 1200 diesel).
Het was.de eerste keer dat we in grote groep
kennis mochten maken met de nieuwe
12-kleppen diesel van PSA. De Citroen XM is
in Frankrijk al met beide versies verkrijgbaar.
Peugeot start met de 2088 cc turbodiesel/in-
tercooler met een vermogen van 110 pk bij
4300 tr/min. Het maximale koppel van 245
Nm wordt bij 2000 tr/min bereikt. De presta
ties van deze turbodiesel zijn meer dan netjes
met een top van 192 km/u en een acceleratie'
van 0 tot 100 in 11,3 seconden.
De turbodiesel werd tijdens de rit naar Luxor
uitgeprobeerd. De route leidde door veel klei
ne plaatsjes, zodat regelmatig geschakeld, op
getrokken en geremd moest worden. Direct
valt de enorme rust van de diesel op. Je moet
haast bij stationair toerental buiten naast de
auto gaan staan, om te horen dat het een die
sel is. De auto is niet alleen wat betreft zijn cij
fers snel, maar blijkt dat ook in de praktijk te
zijn. De invloed van een meerkleppenkop is
echter duidelijk. Onderin is er merkbaar min
der fut, terwijl boven de 2000/2500 toeren
zowel de turbo als het positieve effect van de
extra kleppen er een levendige auto van ma
ken. De moderne krachtbron blijkt ook duide
lijk schoner te zijn, dan wettelijk wordt
voorgeschreven, en dat is mooi meegenomen.
De turbodiesel is te leveren in twee verschil
lende uitvoeringen. De SRdt komt overeen
met de SRi, zodat een toerental afhankelijke
stuurbekrachtiging standaard is, evenals elek
trische ruitbediening voorin, centrale vergren
deling, een elektrisch verstelbare rechter
buitenspiegel en in de rugleuning geintegreer-
de hoofdsteunen achterin. De SVdt is wat uit
voering betreft volledig identiek aan de SV
3.0. Deze auto heeft een snelheidsafhankelij
ke stuurbekrachtiging, vier elektrisch bedien
de portierruiten, versteltfere hoofdsteunen
achterin en twee elektrisch bediende spiegels.
Bovendien worden de SV-uitvoeringen stan
daard van een Bendix ABS- remsysteem voor
zien. Over het verbruik valt moeilijk iets te
zeggen. De eerste twee groepen van journa
listen wisten echter het gemiddelde op 1 liter
op 11,7 km te brengen en dat is zeer hoopvol.
Overigens werd ons verteld dat een uitbrei
ding in de vorm van een turbodiesel met auto
maat volledig produktierijp is, maar dat deze
voorlopig nog niet in het programma zal wor
den opgenomen.
In Egypte werden ons ook twee nieuwe op
ties voorgesteld. Allereerst gaat het hier om
een glazen schuif/kanteldak. Het donkere pa
neel sluit mooi in de daklijn aan. Aan de bin
nenkant kan het glas worden afgeschermd
door een plaat in de kleur van de hemel. In
gesloten toestand is deze optie echt volledig
stil. Alleen bij het openen van de afdakplaat is
er een licht geruis hoorbaar. Het schuifdak
kan echter voor lange mensen een nadeel be
tekenen. In standaardopstelling staat de
bestuurdersstoel behoorlijk hoog. Het plafond
is door het schuifdak enkele centimeters la
ger, zodat je sneller met je kruin het dak raakt.
De tweede nieuwe optie is een airconditio
ningsysteem, wat helemaal automatisch gere
geld wordt.
Het laatste nieuwtje betreft de nieuwe vier-
traps automaat. Deze voorziening is leverbaar
op de 4 cylinder SRi en de SV met 3 liter V6
motor. We reden met de laatste uitvoering.
Gelukkig zorgt de bak voor heel weinig verlies,
zodat de top van 217 km/u slechts 3 km on
der die van de versie met vijfbak ligt. Ook de
acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden is
voor een automaat bijzonder vlug.
Als een automatische versnellingsbak goed
functioneert, kun je er eigenlijk weinig over
zeggen. De auto pakt onder de meeste om
standigheden goed op en maakt zijn beloofde
prestaties dan ook waar. Alleen bij rustig rij
den werd een enkele keer precies op een
schakelmoment een paar keer op en neer
schakelen bemerkt. Voor de automatische
bak zal de Peugeot-organisatie een meerprijs
van ongeveer f.3.500,= gaan vragen.
Na de kennismaking met turbodiesel en auto
maat, lag ons een traject van 275 km brede
asfaltweg door de woestijn te wachten. Het
grootste deel van deze rit werd met snelheden
boven de 200 km/u afgelegd. Dit gebeurde
met de SV24 en de SR3.0. Beide auto's be
wezen hun kwaliteiten. Ook als er langere tijd
achter elkaar hard gereden wordt, blijft de
605 makkelijk bestuurbaar en uiterst voor
spelbaar. We mogen de auto dan ook duidelijk
als een grote aanwinst zien in de topklasse.
Panasonic heeft een reeks interessante nieu
we producten bestemd voor het gebruik in
auto's aan haar leveringsprogramma toege
voegd. De CX-DP15 is een CD-wisselaar die in
de kofferbak kan worden ingebouwd.
Het apparaat biedt plaats aan maar liefst 12
compact discs in een speciaal wisselmaga
zijn. Het apparaat kan op iedere autoradio-
cassettespeler worden aangesloten. Op de
CQ- F65 autoradio uit het Panasonic program
ma kan deze installatie rechtstreeks worden
bediend. Wordt er een andere radiocassettere
corder gebruikt, dan biedt de CY-RM15 een
oplossing. Het is een dashboard control-unit
waarmee alle belangrijke functies van een
auto-audio installatie kunnen worden bediend.
Aan het apparaat zit een eindversterker ge
koppeld van 4 x 25 Watt. De adviesprijzen
voor de CD-wisselaar bedraagt f.1.771,= en
voor de control-unit f.885,
Nieuw is ook de CX-RD10, een 2 x 20 Watt
RDS autoradio- cassettespeler. Deze fraai uit
ziende installatie is voorzien van een autore-
verse functie, 18 voorkeuzestations, Dolby en
een Metal Tape Selector. Door het Radio Data
System schakelt het apparaat automatisch
over op de best te ontvangen zender uit het
totale aanbod. De naam van de betreffende
zender wordt op het display aangegeven. De
advies voor de CQ-RD10 is f.1.138,=.
Het laatste nieuws van Panasonic betreft een
viertal nieuwe luidsprekers. Twee tweeweg
exemplaren leveren respectievelijk 60 en 100
Watt. De 3-weg uitvoering levert maximaal
120 Watt, terwijl nummer vier een tweeter is
die kan worden belast tot 100 Watt. Informa
tie over verkoopadressen en producten: tele
foon 073- 202911.