OCCASIONS: Renault 4 CV: 'Het klontje boter' IN DE OUDE VEILINGHAL TE GOES In alle prijsklassen 10-11-12 MEI Scherp geprijsd! Inruil/Financiering mogelijk "Wij laten u kiezen uit vier manieren om heel voordelig in de Fiat Tipo te rijden. F IAT mmm ERMEULEN B.V. Draaien we zelf op voor de mankementen? Of gaan we naar de ANWB voor een Garantie- Afloopkeuring? AN EN MN INEENS... PATS ME ENE VENIJNIGE STEENTJE - donderdag 10.00 - 21.00 uur - vrijdag 10.00 - 21.00 uur - zaterdag 10.00 - 17.00 uur De Fiat Tipo. Eén brok temperament. Bi] reparatie of onderhoud aan uw auto staat er aftijd een leen-auto voor u klaar. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS KLASSIEKER Lada Verkoop en Service Japan Bolletje Balast Schroefveren Aandoenlijk Tony Vos. Autobedrijf van Damme Wissenkerke, telefoon: 01107-1477 Goedkope auto's VOORBEELDEN DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 9 mei 1990 mmmmmmmmmiiwstmmmmmmmmmmmmmmmm s •- $A ss v& A s'v S 'x-> s, jlw| 'v W: Als u toch al dacht aan de Tipo, dan is dit liet moment om bij ons langs te komen. U mag kiezen: een bijzonder aantrekkelijke financiering keuze uit schitterende accessoirepakkctten zeer hoge inruilprijs voor uw huidige auto. En deze aanbiedingen gelden ook voor: de Tipo Team, een nieuwe uitvoering vanaf f 24.200,-. Met natuurlijk alle unieke eigenschappen van de Tipo. Dus: standaard vijfdeurs verzinkte carrosseriedelen injectiemotor met geregelde driewegkatalysator. Kortom: kom langs als u voordelig Tipo wilt rijden. SAMARA (firlglidëtM Oi Zr MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18 Lada 1200 Lada 1600 GL Lada Samara 13 Lada 2107 met LPG Lada 2105 Lada Niva 4x4 Bestel LPG BMW 315 Opel Kadett A-model Opel Rekord 2.0 S Renault 5 Campus Talbot 1100 bestel LPG Honda Jazz Fiat Panda 750 zwart Ford Sierra 16 Laser van 1985 t/m 1989 1985 1987 1985 1984 1986 1983 1965 1982 1987 1985 1984 1988 1986 Comfort, echt Frans. Goedkope A.P.K.-gekeurde auto's Opel Ascona LPG 1979 Citroen 2CV6 1985 Ford Taunus1979 Toyota Corolla1977 Opel Kadett Stationcar1975 Nissan Cherry Automaat 1982 Dorpsplein 21-23. Nisse (bij Goes) Tel 01194-298 Kocht u een gebruikte auto met garantie, dan komen mankementen vaak pas aan het licht als de garantieperiode voorbij is. U draait dan zelf op voor alle kosten. Laat hem daarom ANWB-keuren, zolang u nog garantie hebt. Gebreken worden dan tijdig geconstateerd. Bij uw ANWB-Technocentrum kunt u terecht voor een Garan tie-Afloopkeuring. Bel uw ANWB-Technocentrum. Vlissingen, Hermesweg 15, tel: 01184-10810 Zo n gemene sier in uw voorruit Snelle service aanhuis. zonder is niet alleen een lelijk gezicht ruitvervanging Vanaf WA-plus maar bovendien nog hinderlijk dekt de verzekering de schade ook Maar waarom zou u nog Geen aantasting eigen risico langer met sterren voor uw of no-claim. U spaart uw auto ogen rijden als MM MMmm ruit en uw por- Novus ze feil- II._1 temonnaie loos repareert AUTOGLAS-REPARATIES WAARDE tel. 01134-1340 STERREN VERDWIJNEN ALS SNEEUW VOOR DEZON Je hebt vele soorten klassiekers, exclusieve sportwagens van een kleine oplage en gewo ne produktie-exemplaren waarvan er vaak honderdduizenden tot miljoenen gemaakt werden. Toch is die laatste categorie auto's in zijn tijd veel belangrijker geweest. De sportau to's zijn aardig vanwege hun geringe aantal en fraaie lijnen, maar de gewone auto voor alle dag uit vervlogen tijden heeft meer geschie denis geschreven. Eén duidelijk voorbeeld is de Renault 4 CV die op de Parijse autoten toonstelling in 1946 voor het eerst werd ge toond en een jaar later in productie ging. We reden met een exemplaar uit 1956. De opdracht tot het ontwepen van deze kleine auto werd vlak voor de oorlog gegeven door Louis Renault, nadat hij in Berlijn de Volkswa gen had gezien. De stichter van het Renault- concern stierf in 1944 vlak na de bevrijding van Frankrijk en liet ondermeer twee prototy pes voor de kleine auto na. De fabrieken wer den genationaliseerd en de voor-oorlogse Juvaquatre werd weer in productie genomen. .Niemand geloofde echter in de nieuwe kleine Renault. Citroën bijvoorbeeld ging door met het bouwen van de Traction Avant. Renault had in de oorlog ook aan een prototype voor de 11 CV gewerkt, een auto die daarmee zou kunnen concurreren. Eind 1945 kondigde Pierre Lefaucheux, de door de Franse overheid aangestelde President Directeur aan dat er toch voor de 4 CV was gekozen, een auto die het zwaar getroffen Frankrijk weer mobiel moest maken. De eerste auto die aan het pu bliek werd getoond was in de gele/beige kleur van het Afrika Corps gespoten, door de schaarste was er nauwelijks andere verf be schikbaar. De nieuwe Renault kreeg hierdoor echter direct de bijnaam 'La motte de beurre' (het klontje boter). Eind 1947 was het dan zover, dat de 4 CV bij de 300 Franse agenten te zien en te rijden was. Tot het einde van zijn loopbaan werden meer dan 1 miljoen 4 CV's gemaakt in Billan- court, maar ook in licentie bij Hino in Japan. De auto werd aanvankelijk in Frankrijk uiterst vreemd gevonden. Een dergelijk kleine auto met de motor achterin, dat hadden ze nog nooit gezien. Er verschenen in de Franse pers dan ook verschillende grappen en cartoons. Zo wijst een verkoper de klant op de bagage ruimte (voorin). 'Maar er zit geen motor in', zegt de klant vol verbazing. Waarop de verko per antwoordt: 'Waarom wilt u een motor, er is toch geen benzine'. Of een klant die aller eerst de motorruimte te zien krijgt: 'Kijk eens, wat een verspilling. Je kunt wel zien dat Re nault genationaliseerd is, je krijgt al een ruil- motor standaard bijgeleverd!' Het succes liet echter niet lang op zich wach ten. De Fransen sloten de kleine auto in hun harten. Een hele generatie maakte in een 4 CV hun eerste rit en haalde hun rijbewijs. Het unieke van de 4 CV was dat hij ondanks zijn geringe lengte van 3,66 meter vier portieren had en vanwege zijn hoge dak ruim plaats bood aan minimaal 4 volwassenen. Maar ook gezinnen met vier tot vijf kinderen wisten zich in het bolletje te proppen. Het model van de 4 CV is door de jaren heen vrijwel ongewijzigd gebleven. We volstaan daarom om een auto uit het modellenjaar 1956 te bespreken. 21 pk achterin. De kleine 4 cylinder motor achterin levert en vermogen van 21 pk, die de 600 kg wegende auto moeten voortslepen. Met lang wachten is net en top van 100 km/u te halen, maar het is niet aan te raden deze snelheid constant te blijven rijden. Een koerssnelheid van 80 tot 90 is mooi genoeg. Rijdend in de 4 CV besef je pas hoe rustig het verkeer vroeger geweest moet zijn. Er waren natuurlijk wel snelle au to's, maar die vormden toch de minderheid. Kenmerkend voor de 4 CV zijn de zogenaam de sterwielen, het bolle dak, de geribbelde motorkap en de prachtige chromen vuldup voor het koelsysteem direct onder de kleine achterruit. De radiator zit direct achter de ach terbank en krijgt zijn benodigde lucht via twee koelgaten in de achterspatborden toegediend. De motor achterin drijft via een drieversnel lingsbak de achterwielen aan. De eerste over brenging is overigens niet gesynchroniseerd. De voorportieren scharnieren in de middenstijl en gaan dus precies andersom open als de meest gangbare auto's. Als de auto ruim ge parkeerd staat is ook de instap fors. In een smal straatje echter kan de deur weinig open en moet er flink gewurmd worden. Het inte rieur van de Renault 4 CV onderging voor 1956 een belangrijke wijziging. Tot en met 1955 werd het instrumentenpaneel middenop het dashboard gemonteerd. Vanaf '56 echter zat er een nieuw ontworpen instrumentarium netjes boven het stuurwiel. Een snelheidsme ter, kilometerteller, brandstofmeter, tempera tuurmeter, oliedruklampje en laadstroomlampje moeten de bestuurder de nodige informatie geven. Ook werd de auto voorzien van een stootrand onderaan het dashboard, wat veiligheidverhogend zou moe ten werken. In de auto vallen en aantal onderdelen op die uiterst klein zijn uitgevoerd zoals de minuscule pedaaltjes en het kleine versnellingspookje. De besturing gaat uitermate licht, daar de au to voorin nauwelijks gewicht op de wielen heeft. Veelal werd de 4 CV gereden met een extra balast voorin, om de wegligging te ver beteren. Met een forse zijwind is de auto na melijk nauwelijks op de weg te houden. De verlichting is vaak een van de problemen als een 4 CV uit Frankrijk wordt gehaald en hier ter keuring wordt aangeboden. De kop lampen dragen meestal niet het E- of NL- keurmerk, maar goede exemplaren zijn wel verkrijgbaar. De achterlichten dragen deze merkjes nooit, zodat extra reflectoren gemon teerd dienen te worden. Richtingaanwijzers heeft de 4 CV alleen op de achterstijlen. Er zal worden geadviseerd extra exemplaren onder de koplampen te monteren. De verlichting van de allereerste types Renault 4 CV bestond overigens alleen uit drie ronde rode lampjes boven het nummerbord. Later kreeg de auto één volwaardig achterlicht met remlicht, ter wijl pas na een paar jaar productie twee lam pen werden gemonteerd. Het comfort van de 4 CV is al echt Frans. Na tuurlijk wordt hij beperkt door zijn korte wiel basis, maar de onafhankelijk wielophanging met schroefveren draagt in positieve zin bij. We mogen zeker niet vergeten dat veel auto's uit die jaren vijftig nog van een starre achteras waren voorzien. Remmen doet de 4 CV echter beroerd. De au to moet met vier trommels tot stilstand wor den gebracht, zonder bekrachtiging. De trommels hebben snel de neiging ei-vormig te worden, zodat het autootje hortend en sto tend stil komt te staan. De 4 CV is een lief wagentje. Zeer herkenbaar voor de mensen die hem nog kunnen herinne ren, maar ook aandoenlijk voor jongeren die je allereerst moet vertellen dat het om een Re nault gaat. Op de hele auto is namelijk ner gens het woord "Renault" te vinden, terwijl ook een typenaam ontbreekt. Je zult de 4 CV dan ook moeten herkennen aan het dropje op de neus. De Renault 4 CV is vandaag de dag een leuke klassieker die makkelijk te restaureren is. Technisch is de auto dood eenvoudig en de onderdelenvoorziening is heel behoorlijk. Als je goed zoekt, zijn er in Frankrijk nog heel goe de rijdende exemplaren te vinden tussen de f.1.000,= en f.3.000,=. Ook hier geldt het ad vies om beter wat meer geld uit te geven voor een goed exemplaar dan voor een paar hon derd gulden een wrak mee te nemen. Alles wat je zelf moet gaan restaureren of nieuw moet gaan kopen, kost altijd meer dan wan neer het in een goede conditie wordt aange schaft. Wie overigens vindt dat de Renault 4 CV niet sportief is, moet nog even gezegd worden dat deze kleine auto in de jaren veertig en vijftig onder andere aan de Rally van Monte Carlo meedeed en ook bij andere wedstrijden goed uit de bus kwam. Daarnaast is de 4 CV de enige echte voorvader van alles wat Alpine heet. En nu nog 1 Keer! GROTE PARTIJ INRUILAUTO'S Citroen BX 1600 TRS 19.000 km autom1986 Ford Escort 1400 CL Bravo1988 Ford Escort 1300 GL1985 Ford Escort 1400 Bravo1987 Ford Escort 14 Bravo 2-drs. 37.000 km. rood1987 Ford Fiësta1983 Ford Fiesta 1100 CL1986 Ford Sierra 5-drs. 18001986 Honda Civic 1300 Luxe1986 Lada 2105 15001988 Mazda 3231986 Mitsubishi Lancer 1800 GL Diesel1986 Opel Kadett GSI 2.0 L, f 15.000,- aan accessoires, 11.000 km1989 Opel Kadett 1.6 LS 4-drs open dak1986 Opel Kadett 1.3 N 2-drs trekhaak1985 Opel Kadett Sedan Diesel1986 Opel Kadett stationcar LPG1985 Opel Ascona 1600 S 4-drs1986 Opel Vectra Diesel1989 Peugeot 205 XE Accent 11001987 Saab 99 GL1980 Subaru mini Jumbo1984 Suzuki Samurai grijs kenteken1989 VW Passat Diesel Stationcar1984 Renault 18 TL1979 Mini Special 11001977 Volvo 661978 co lu O O co ZD c O cc O Citroën BX 1.6RS 60.000 km f 8.450 Volvo 440 17.000 km 1989 f 26.500 Opel Ascona automaat f 7.250 V.W. Golf 1.3C sport f 15.750 Volvo 340DL family 1988 f 19.750

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 14