EREN Hellendoorn Rally weer succes voor Doctor en Bosch AïimawuuO weiecHTe DELTA AUTDBEDR. WONDERGEM Occasions Uw auto kan 'n klasse beter... GGEN FAMILIE, MAAR VAN FRAASSGN OCCASIONS. VANWEGE NIEUWE RECEPTIE EN EXPRESS-SERVICE GOEDHART KONI maakt uw auto nóg beter! OCCASIONS MET BOVAG- GARANTIE [C;BOVAG Middelburg Auto's boven f 7.500,- 3 mnd. garantie Het adres voor uw auto-onderdelen: KOPPAKKINGSETS KLEPDEKSELPAKKINGEN Spektakel Rangorde Inspecteren Woensdag 9 mei 1990 VWS Open dagen bij Auto Poppe in Vlissingen Een grondige verbouwing van de receptie en een uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten. Dat is voor Auto Poppe Walcheren aan de Gilde- weg in Vlissingen voldoende reden om een feestje te bouwen. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 mei is het dan ook 'open dag' in het auto bedrijf. Naast de presentatie van de nieuwe receptie vindt dan tevens de introduktie plaats van de Express-service, een snelservice voor kleine reparaties. Verder heeft het bedrijf deze dagen een paar bijzondere aanbiedingen. „De receptie is nu dubbel zo groot als voor heen", vertelt verkoopleider Bram de Buck. „De verbouwing was echt noodzakelijk. Het werd allemaal wat te klein en het voldeed niet meer aan de eisen die er tegenwoordig aan worden gesteld". De verbouwing staat in di rect verband met de nieuwe Express-service die Auto Poppe te bieden heeft. „Kijk", ver volgt De Buck. „Die Express-service is voor kleine reparaties. Een klant komt met een ka potte uitlaat, een deurvergrendeling die niet werkt, noem maar op. Voor zulk soort kleinig heden kun je de mensen geen dag of langer laten wachten. Dat moet je direct doen, zon der dat daar een afspraak voor gemaakt moet worden. Daar hebben we nu een speciale hoek in de werkplaats voor ingericht waar steeds twee monteurs continu inzetbaar zijn. In de tijd dat z'n auto wordt nagekeken, kan de klant wachten in de nieuwe receptie. Daar is een speciale zithoek ingericht met daarbij een hypermodern koffiezetapparaat. Comfor tabel dus". Tijdens de open dagen is het publiek welkom in het hele bedrijf. Personeel is aanwezig om de nodige uitleg te geven. Wie dat wil kan zijn auto een gratis milieutest laten geven. Verder zijn er speciale aanbiedingen in de vorm van accessoires, inruil en nieuwkoop. Vrijdag is het bedrijf te bezichtigen van 10 tot 21 uur. Zaterdag kan dat van 10 tot 16 uur. Die dag vinden er ook demonstraties decorstriping plaats door het bedrijf Trim-Line. Verder wordt de zaterdagmiddag van 12 tot 16 uur opge luisterd met de jazzklanken van The New Or leans Red Beans. Een beeld van de nieuwe receptie bij Auto Poppe Walcheren in Vlissingen. ■- - 3 tot 6 maanden garantie. Inruil en financiering moge'ük. Fiat Ritmo 60 L 3-drs. 22.000 km1986 Opel Ascona C 1.6 S LPG1982 Peugeot 205 Accent 3-drs1987 Alfa Sud 1500 3-drs1983 Opel Manta GTJ 1.3 S1980 Ford Fiësta 1.1 Bravo1985 Ford Escort Combi 1300 3-drs1983 Ford Escort 1600 L 5-drs1983 Opel Rekord 2.0 S1984 Peugeot 505 SR LPG1987 Renault 18 GTS1981 Nissan Sunny......1986 Div. goedkope inruilauto's met Bovag-garantie AUTOHANDEL EN GARAGEBEDRIJF Lambrechtstraat 17-19 Tel.: 01180-13029/25467 Edisonweg 37 (bij PZEM) - Tel. 01184-65958 Nog enkele auto's tegen scherpe prijzen: Opel Kadett 12 N 3-drs1979 2.950,- Opel Kadett 12 N 5-drs1980 3.950,- Opel Kadett 12 N 3-drs1980 3.950,- Opel Kadett 13 S 5-drs1980 3.950,- Opel Kadett 13 N aut. 2-drs 66.000 km1982 5.950,- Opel Corsa 1.2 S 3-drs. 28.000 km.... 31-10-1985 10.250,- Opel Manta 19 S1977 1.750,- Mitsubishi Tredia 1600 GLS LPG1984 6.750,- Mitsubishi Celeste1981 3.950,- Austin Mini1983 3.750,- Peugeot 305 als nieuw1980 2.950,- Suzuki 4x4 Cabriolet1981 5.750,- VW Golf Diesel nw. model 5-bak1984 10.950,- Ford Sierra 2.3 Diesel Station 5-drs. 108.000 km1983 10.950,- Fiat Regata 2.0 Turbo Diesel 93.000 km stuurbekr., 5-bak, centr. deurvergr1987 13.950,- Fiat Uno 45 S 6dec. 1986 8.950,- Renault 5 GTL 3-drs. 5-bak 33.000 km1986 12.750,- BEDRIJFSWAGENS: Mazda bestelbus benzine 52.000 km... 1983 5.500,- excl. Mercedes 207 Diesel, open laadbak met dubbele cabine1980 6.750,- excl. Toyota Hi-Ace bestel diesel1986 10.950,- excl. Mercedes 608 auto ambulance1980 met aanhangwagen en elektrische lier Mitsubishi L 300 diesel met dubbele bank (aannemers uitvoering).. 1986 9.750,- excl. zeer exclusieve speedboot met 6-cil. Volvo penta diesel (vleugelboot 9 meter) Technische handelsonderneming Kromme Weele 6-8 Middelburg 01180-13915-13031 Nu speciaal voor de VAKMAN in voorraad VHC gereedschappen. 1 op de 3 auto's rijdt met versleten of defecte schokdempers Meestal merkt u dat niet, behalve wanneer 't er op aan komt. bij een noodstop of een te snel genomen bocht Schokdempers hebben alles te maken met rijcomf ortmaar vooral met wegligging en veiligheid. Daarom laten steeds meer kritische automobilisten meteen KONI's onder hun nieuwe auto zetten, want KONI's maken elke auto nog beter en worden een autoleven gegarandeerd. Als KONI service center vertellen we u daar graag meer over. Tot ziens. Kleverskerkseweg 9 Middelburg, tel. 01180-36248 Erkond KONI ServicqConier Natuurlijk voldoen onder- Hierdoor bent u verzekerd staande automobielen aan de van uiterst betrouwbare occa- strenge eisen die wij - van Auto- sions. Bovendien kunt u reke- mobiclbedrijfvan Fraassen-aan nen op uitstekende service en onze occasions stellen. Dat geldt dito garantiebepalingen, uiteraard voor onze Volvo's, maar VOLVO ook voor de andere merken. Geniet het vertTOUWCn. Citroën Visa II RE, 1988, 20.000 km, wit13.950,- Fiat Uno 60 S, 1988, 34.000 km, zilvermetallic14.950,- Ford Escort 1.3 GL 4-drs„ 1979, 86.000 km, beige2.750," Ford Escort 1.1 L 5-bak, 1984, 72.000 km, wit9.500,- Ford Escort Laser Diesel, 1988, 75.000 km, wit18.950,- Hyundai Pony 1.5 GL 5-drs., 1986, 65.000 km, wit9.950,- Lada 2105 GL, 1983, 55.000 km, beige3.500,- Lada Samara, 1987, 30.000 km, beige8.950,- Opel Corsa 1.3 N, 1988 (11), 18.000 km, donkerblauw.... 17.250,- Opel Kadett 1.2 S, 1984, 68.000 km, wit7.950,- Opel Ascona 1.6 S 5-drs., 1982, 92.000 km, roodmet6.950,- VW Golf C LPG, 1987 (10), 50.000 km, wit18.500,- VW Golf C 5-drs., 1987, 40.000 km, donkerblauw18.500,- VW Passat Variant 1.8 Inj., 1988, 40.000 km, blauwmet.. 24.950,- lfan particulier: Honda Civic 1.3 5-bak, 1986, 54.000 km, roodmetI£»3üU," VW Golf C 5-bak, vele extra's, 1987, 69.000 km, rood... 16.500,- BETROUWBAAR. DAT KUNT U VAN VOLVO VGIUG AANNEMEN. AUTOBEDRIJF VAN FRAASSEN B V. PRES. ROOSEVELTLAAN 768, VLISSINGEN, TEL.: 01184-16679 VOOR INFORMATIE NA 18.00 UUR: DHR. J. MICITIELSEN: 01180-29825 DHR. J. RICHTER: 01180-15403 harder gereden. Overigens is het aardig om te zien dat hoe lager je in het klassement komt, hoe rustiger er gereden wordt. Wat dat betreft is het duidelijk waarom het sensatiebeluste publiek weggaat na zo'n vijftien deelnemers. Het deelnemersveld bestaat uit een rijke scha kering aan auto's. De Ford Sierra Cosworth, Opel Kadett GSi, Lancia Delta Integrale en Toyota Corolla komen het meest voor. Maar ook Henaults 5 GT Turbo, Mazda 323, Audi Quattro, Peugeot 205 en 309, Suzuki Swift, Citroen AX, Fiat Uno, Volvo 360, Nis san Sunny, Mercedes 190 en Skoda Favorit verschijnen aan de start. De combinatie van een goede auto en een prima chauffeur zijn bepalend. Opmerkelijk was de prestatie van het Skoda fabrieksteam dat met coureur La- dislav Krecek en navigator Boivoy Motl met hun Groep A Favorit zeer goed scoorde. Overigens moet er nog even onderscheid ge maakt worden tussen de Groep A auto die er wel uitziet als een standaard wagen, maar on derhuids volledig is veranderd en de Groep N auto die op een aantal aanpassingen na volle dig standaard is. Het spreekt voor zich dat de Groep A het meeste spektakel biedt. Rallyrijden gaat pas leven als je het minimaal een keer hebt gezien. Zelf de goede plaatsen langs de klassementsproeven opzoeken, de standen bijhouden, de rijders op enkele me ters afstand zien; allemaal ingrediënten die het bijwonen van een rally leuk maken. Als bij geen andere autosport ben je als toeschou wer zo direct bij het gebeuren betrokken. Je moet zelf kaartlezen en zo snel mogelijk van proef naar proef rijden. Je doet zelf zodoende ook een beetje aan een rally mee. Het resul taat was eigenlijk precies zoals verwacht. Er- win Doctor wist gemakkelijk de eerste plaats te behalen, terwijl John Bosch met de BMW M3 als tweede eindigde. Eind april werd voor het negende jaar de Hel lendoorn Rally verreden. In het auto- onvriendelijke Nederland is deze gebeurtenis samen met de Zuiderzee Rally het enige wat we op het gebied van deze tak van autosport te bieden hebben. Toch trekken deze evene menten elke keer weer vele tienduizenden en thousiastelingen die de verrichtingen van hun favorieten gadeslaan. Waarom staan mensen midden in de nacht met temperaturen tegen het vriespunt te kijken naar een reeks auto's die met een noodgang en vaak onherkenbaar voorbijrazen. Een impressie. BMW M3 zeer favoriet waren. Nadat de eer ste vijftien tot twintig auto's voorbij zijn, stap pen velen weer in de auto om op een andere plaats de verrichtingen van de heren en ook enkele dames te zien. Halverwege volgt een zogenaamde hergroe pering. De auto's starten opnieuw, maar dan in de volgorde van de ranglijst. Tot na midder nacht werken ze het programma af, gevolgd door een forse vertegenwoordiging fans en belangstellenden. Ook de start van een proef is heel aardig om te bekijken. Vanaf dertig se conden voor de start begint het aftellen. De laatste vijf seconden wordt het complete lich- torgel voorop de auto's onstoken en met een noodgang gaan ze de duisternis in. De volgende dag herhaalt zich dezelfde cy clus. De klassementproeven zijn anders, ter wijl de lichtkanonnen verwijderd zijn. Na tien proeven is er een klassement onstaan. De ri valiteit is nu veel groter en er wordt zichtbaar De Hellendoorn Rally bestaat uit twintig klas sementsproeven en een aantal trajecten over de openbare weg met een totale lengte van 534 km. Op de openbare weg moeten de rij ders zich aan alle verkeersregels houden. Doen ze dat niet, dan kunnen ze gewoon door de politie worden bekeurd. Uiteraard moeten de auto's voorzien zijn van een geldig kente ken en indien nodig een APK keuring hebben gehad. Zowel vrijdag als zaterdag werden vijf klassementsproeven twee keer gereden, in to taal dus twintig. In tegenstelling tot de trajec ten over de openbare weg gaat het er bij de klassementsproeven om zo snel mogelijk te rijden. De beste rijders komen als eersten, waarbij natuurlijk de Nederlanders Erwin Doctor in de Ford Sierra Cosworth en John Bosch in de Alle teams beschikken over een servicewagen met extra onderdelen en banden. Tussen de klassementsproeven in mag aan de auto's ser vice verleend worden. Dit mag echter niet ein deloos gebeuren. Je hebt een beperkt aantal serviceminuten. Iedere overschreiding levert strafpunten op. Vrijdagavond zeven uur was het zover. Op een podium in een manege werd iedere auto met rijder en navigator aan het publiek voor gesteld. Er waren maar liefst 140 ven auto's waarvan er meer dan start verschenen. De overigen vielen al voor de rit uit door technische problemen of kon den de technische keuring die aan iedere rally vooraf gaat niet doorstaan. Zo gauw de kopstukken weg zijn, gaat ook het werkelijke circus van start. In een lange file begeven de liefhebbers zich naar verschillende strategi sche punten aan de klassementsproeven: een spectaculaire bocht, een zogenaamde 'jump' waarbij de auto's veelal los van de grond ko men of juist een recht stuk waarop de auto's vanaf een grote afstand zichtbaar zijn. De veiligheid wordt niet over het hoofd ge zien. Voordat de eerste rijder het traject be treedt, gaan eerst een aantal nul-wagens van start die de proef inspecteren. Een veiligheids wagen bekijkt daarna of bijvoorbeeld het pu bliek op een veilige plaats staat, waarna Rik van Kempen van het televisieprogramma De Hoogste Versnelling de volledige klasse mentsproef als rallyrijder controleert. Is ook dat goed gegaan, dan volgen de echte snel heidsduivels.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 11