Speciale Renault 5 GT Turbo Twee nieuwe uitgaves van de Mercedes 190 INHOUD FORD SIERRA 1.8 TURBODIESEL EN COSWORTH 4X4 DE MELK- EN HEILIGE KOE HEEFT TOCH MAAR MOOI EEN EIGEN KRANT Tweede jaargang, nummer 3 PZC WEEKBLADEN Katalysator Snoepje Vliegensvlug Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. een LPG-installatie, die op zich al erg schoon is. Een echte nieuweling is de 1.8 turbodiesel. Dezelfde motor zonder turbo vinden we al eni ge tijd in de Escort/Orion en Fiesta. De Sierra werd tot nog toe met een 2.3 liter ongeblazen diesel geleverd, die bij Peugeot werd gekocht. De nieuwe 1.8 td levert 75 pk en dat is 12 pro cent meer dan de oude 2.3, terwijl het koppel met 7% toenam. Dit heeft zijn invloed op de acceleratie (0 tot 100 in 16,5 seconden) en de topsnelheid die met 7 km/u toenam. Een an dere winst is het brandstofverbruik, wat met 10% is afgenomen en in de stad zelfs met 17%. Ford zit wat betreft zijn motoren niet stil. Bij de komst van de nieuwe Escort later dit jaar zal de 1.8 diesel met een katalysator worden gepresenteerd. Deze kat zal dan enige tijd later ook op de Fiesta en Sierra worden geleverd. Als het aan Ford Nederland ligt, wor den in het modeljaar 1991 alleen nog maar kat-diesels geleverd. Het is hier echter wach ten op de overheid. De Sierra turbodiesel is een fijne auto. We moeten natuurlijk het ge bruik van dit model duidelijk voor ogen heb- b§n: veel asfalt kilometers met behoorlijke snelheden. De auto komt vlot met het verkeer mee en doet dat zonder al teveel geluid te pro duceren. Het is een echte Sierra gebleven, en daarmee wil ik vooral de wegligging aandui den. De achterkant is wat week geveerd. Dit is op de rechte weg alleen maar comfortabel te noemen, terwijl de auto op bochtige wegen wat gaat deinen. De stoelen zitten goed en door de standaard hoogte-verstelling op stuur en stoel is een uit stekende zit te vinden. De door ons gereden sedan is een bijzonder gedistingeerde, maar meteen moderne verschijning. Het snoepje uit de Sierra-reeks is zonder twijfel de Cosworth. De Engelse producent van Formule 1-motoren wist van een 2 liter Ford-motor een krachtcen trale te maken, die in de nieuwste versie maar liefst 220 pk levert. Alhoewel de krachtbron veel op zijn voorganger lijkt, is 80% van de onderdelen nieuw. De auto wordt nu ook standaard met een katalysator geleverd. Het van oudsher rood gespoten kleppendeksel, is voortaan in groen uitgevoerd. De Sierra Cos worth 16V is voorzien van een turbocompres sor en een intercooler. Deze laatste voorziening is in de nieuwe versie groter van oppervlak en heeft een hogere dichtheid wat betreft de koelribben. De Cosworth is een au to die je adem doet stokken en dat niet alleen vanwege zijn topsnelheid van 240 km/u. De auto is een alles behalve ordinaire verschij ning. De Cosworth is alleen als sedan verkrijg baar. De afwijkende voor- en achterbumper worden in de carrosseriekleur gespoten, als mede de spoiler op de kofferklep. Het grilletje is iets afwijkend en de auto heeft voor twee mistlampen. De meer dan fraaie lichtmetalen velgen maken het geheel af. De auto straalt zijn kracht niet overdreven uit. Gek genoeg was de eerste Sierra Cosworth, de driedeurs met een levensgrote vleugel achterop erg po pulair. Het spelen met deze auto is een openbaring. We reden in Spanje een fantastisch traject over een bergpas met veel bochten. Daar is de Cosworth in zijn element. Door de vierwiel- aandrijving gaat het erg lang goed, zodat je verbazend snel kunt rijden. De turbo en 16-kleppen zorgen voor vliegensvlugge tus- senacceleraties. Passeren is hiermee een fluit- Ford introduceerde in 1983 de Sierra als op volger van de zeer populaire Taunus. De over gang van de klassiek gelijnde Taunus, naar de futuristisch ogende Sierra was erg groot, zo groot zelfs, dat dit in de verkopen te merken was. Had Ford niet een té vooruitstrevend model op de markt gebracht? In eerste instan tie leek dat er wel op. Ford nam echter met de Sierra een voorsprong, zodat we nu, zo'n ze ven jaar later, nog van een moderne vormge ving kunnen spreken. Voor het modeljaar 1990 werd er flink aan de auto gesleuteld met als belangrijkste nieuws de 1.8 liter turbodie sel en de permanente vierwielaandrijving op de Cosworth. In 1987 onderging de Sierra een belangrijke face-lift. De veranderingen die de auto nu heeft ondergaan, zijn minder ingrijpend, maar niet minder belangrijk. Nieuw is de neus met een grille en witte clignoteurs. Verder beschik ken alle Sierra's over getint glas, achterlichten in rookglas met een zwarte verbindingsplaat, 14 inch wielen met 185/65 banden, nieuwe wieldoppen, een in twee richtingen verstel baar stuur, van binnenuit te openen koffer- en benzineklep en luxueuze bekleding (ook in de CL en CLX). Bovendien zijn de portieren van dubbele rubbers voorzien aan de onderkant, zodat de dorpels veel schoner blijven. De deursloten worden met kabels bediend, wat minder inbraakgevoelig is. Bovendien zijn bij het vernieuwde model een aantal zaken stan daard, die voorheen tegen meerprijs konden worden aangeschaft: central lock, hoogte verstelling op de bestuurdersstoel, 60/40 neerklapbare achterbank en een verstelbaar stuur. Op motorisch gebied is er ook het een en ander aan nieuws te melden. De basis 1.6 liter motor met monopoint injectie van 80 pk is nieuw voor de Sierra. De bestaande 1.6 met ongeregelde katalysator blijft nog even op het programma. Natuurlijk is de nieuwe 2 liter in jectie van 120 pk onveranderd in de 1990 Sierra te vinden. De versie met carburateur, zonder katalysator van 105 pk is ook te leve ren voor dezelfde prijs. De reden hiervoor, is dat deze motor beter te combineren is met AUTOKRANT EXTRA VOORTAAN ELKE 14 DAGEN Vanaf vandaag krijgt u elke veertien dagen een Autokrant Extra in de PZC- Weekbladen op Walcheren geleverd. In die krant wordt veel aandacht besteed aan nieuws uit de autowereld, plus redactionele aandacht voor bedrijven op Walche ren, zoals u gewend was in onze maandelijkse Autokrant Extra. Ongeveer een jaar geleden begonnen we met deze bijlage in het weekblad. Een ex periment, maar meteen een succes. Kennelijk zat de regionale autobranche verle gen om een dergelijk blad. Naast algemeen nieuws wordt namelijk ook aandacht besteed aan het reilen en zeilen van de Walcherse autobedrijven. En zo blijkt er veel te beleven in de Walcherse autowereld; nagenoeg elke keer hadden we minstens een halve pagina met nieuwtjes uit die hoek. Dat de autobranche aan 'een eigen krant' toe was, vloeit er wellicht uit voort dat de auto in vele opzichten een doelwit met allure is. Afkeer, uitbuiting en bewonde ring zijn de spanningsvelden die de heilige koe tot een spraakmakend object ma ken. Afkeer door de milieu-activisten die van de daken schreeuwen hoe vreselijk die auto wel is en vervolgens in een te oude en slecht onderhouden (dus vervuilen de) auto naar hun volgende ongewenste spreekbeurt toeren. Uitbuiting omdat va dertje staat deze heilige ook als melkkoe weet te vinden en bewonderend omdat er zulke prachtige gecombineerde staaltjes techniek en vormgeving in voorkomen. Kortom, de auto is een uniek gegeven in deze samenleving. Zo uniek dat de hele samenleving, alle rangen en standen, zich ermee bemoeit. Daarom ook een krant. Regionaal, dicht bij huis en herkenbaar. Wat een lijn. Wat een stijl. Wat een auto. Dat zegt de advertentie van de Fiat Uno. En inder daad. De wagen die Autobedrijf Britannia de ze keer voor me had klaarstaan beantwoordt aan de advertentieslogan. Het uiterlijk - vind ik - is uniek. Je pikt hem er zo uit, die Uno. De voorkant is stoer en sporty, de achterkant loopt stijl af. Daar moest ik trouwens even aan wennen, maar het geeft de Uno wel een geheel eigen accent. En het schijnt aërodynamisch ideaal te zijn. De Uno is vooral compleet. In de luxe uitvoe ring - de 75 SX - was aan alles gedacht. Het dashboard zit vol met knopjes en lichtjes. Daar ben ik dol op. Maar vooral de electrische ramen en de van binnenuit verstelbare spie gels geven je een luxegevoel. Het interieur is met velours gestoffeerd. Dat doet warm aan. Wat ik trouwens ook heel handig vind is de gi gantische ruimte in de Uno; een groot hand schoenenvak, een diep dashboard waar ladingen spullen op kunnen en ruime vakken aan de deuren. Dat is vooral handig voor war- Ter vervanging van de huidige 5 GT turbo is er nu een speciale versie van deze auto uitge bracht die tot het einde van dit jaar in produk- tie blijft. De 5 is in een fraaie donkerblauwe metaalkleur gespoten, waarin ook de velgen en het GT turbo-logo zijn uitgevoerd. Die licht metalen velgen zijn van een nieuw ontwerp. Verder zijn de stoelen en de achterbank aan gepast door blauwe, in plaats van rode drie hoekjes in de bekleding te verwerken en wordt de vloer bekleed met chique donkergrijs tapijt. Tot slot is de radio-voorbereiding uitge breid met vier luidsprekers: twee speakers in de portieren en twee achterin naast de hoede- plank. Sjoukje. je van een cent. De bekrachtigde besturing werkt formidabel, zodat je te allen tijde vol doende contact houdt met de wielen. Heel strak volgt hij de aangegeven koers, zonder oncomfortabel te worden. Als een echte rally rijder zit je in de Recaro-stoel achter het kleine stuur. De lengte van de zitting is gemakkelijk aan de bestuurder aan te passen. Het comple te dashboard verstrekt alle nodige informatie. Schakelen moet echter zorgvuldig gebeuren, het niet volledig intrappen van de koppeling, wordt met een krakend drijfwerk beantwoord. De Sierra Cosworth is door zijn overweldigen de rij-eigenschappen een echte droomauto, een wolf in schaapskleren. Als je het "Cos worth'-bordje van de achterkant zou halen, zullen alleen de kenners opgewonden raken. Het advies is echter wel om de auto in een be schaafde kleur te kopen, zodat hij niet zo op valt. En dan tot slot weer even de prijzen. De turbodiesel begint bij f.34.850,= en dat is slechts f.590,meer dan de oude 2.3. De Peugeot-motor was voor Ford zo duur, zodat alle vernieuwingen inclusief stuurbekrachti ging voor dit geringe meer-bedrag kunnen worden geboden. De Cosworth 2.0 16V turbo 4x4 kost iets meer, f.91.420, Renault maakt er geen geheim van dat nog voor de zomervakantie de opvolger van zijn populaire vijfje zal verschijnen. De auto die nog als X57 door het leven gaat, zal echter pas vanaf november in Nederland te koop zijn. hoofden zoals ik. Ik wil namelijk altijd van alles meenemen in de auto. Wat ook een opvallende blikvanger is, is de centrale deurvergrendeling met afstandsbe diening. Als je van een afstand aankomt en je richt die afstandsbediening op de auto, dan springen automatisch alle deuren van het slot. Een raad: doe dat vooral als veel mensen kijken. De wagen zit comfortabel en rijdt heel spor tief. Bochtjes nemen gaat snel en soepel. De rem hoeft maar amper aangeraakt te worden en ze luistert al. Op de snelweg kan de Uno zichzelf bewijzen. 170 km/uur is geen pro bleem. Alles bij elkaar vind ik de Uno een originele wagen met veel mogelijkheden. Allenstaan- den of gezinnetjes, de Uno biedt voor beide groepen een passend antwoord. Er zijn overi gens maar liefst elf verschillende versies, dus er is altijd wel een uitvoering op maat. Aan weerszijde van het Mercedes 190-programma zijn nieuwe uitvoeringen toe gevoegd. Aan de basis is dat de 190 E 1.8. De auto, voorzien van een 1.8 liter injectiemotor met geregelde katalysator, zal begin juni van dit jaar definitief te koop zijn. De oorspronkelij ke cylinderinhoud van 1996 cc werd tot 1797 cc verlaagd, zonder dat dat ten koste ging van de prestaties. Het maximum vermogen van 109 pk wordt bij 5500 tr/min bereikt. De nieuwe 190 1.8 weegt 1150 kg en komt zo doende tot zeer behoorlijke prestaties, zoals een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12.7 seconden. Een andere nieuweling is de 190 E 2.5-16 Evo lutie II, een auto die rijk is behangen met spoi lers, vleugels en skirts. Verder kenmerkt de auto zich door verbrede spatborden, die voor een geringe luchtweerstand zorgen. Verder vallen de 17 inch velgen op, die voorzien zijn van 245/40 ZR 17 banden. De 2.5 liter korte slag motor heeft een vermogen van 235 pk. De 1840 kg wegende snelle jongen behaalt hiermee een top van 250 km/u en sprint bin nen 7,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De 190 E 2.5- 16 Evolutie II wordt stan daard met airconditioning en een niveau- re geling voor voor- en achteras geleverd. De uitvoering is zeer compleet en laat met uitzon dering van een schuifdak en lederen bekleding niets te wensen over. Ad Hanneman Het beest is los De Uno belooft wat'ie uitstraalt 5.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 17