Speciale Renault
5 GT Turbo
Twee nieuwe
uitgaves van
de Mercedes 190
INHOUD
FORD SIERRA 1.8 TURBODIESEL EN COSWORTH 4X4
DE MELK- EN HEILIGE KOE
HEEFT TOCH MAAR MOOI
EEN EIGEN KRANT
Tweede jaargang, nummer 3
PZC WEEKBLADEN
Katalysator
Snoepje
Vliegensvlug
Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
een LPG-installatie, die op zich al erg schoon
is.
Een echte nieuweling is de 1.8 turbodiesel.
Dezelfde motor zonder turbo vinden we al eni
ge tijd in de Escort/Orion en Fiesta. De Sierra
werd tot nog toe met een 2.3 liter ongeblazen
diesel geleverd, die bij Peugeot werd gekocht.
De nieuwe 1.8 td levert 75 pk en dat is 12 pro
cent meer dan de oude 2.3, terwijl het koppel
met 7% toenam. Dit heeft zijn invloed op de
acceleratie (0 tot 100 in 16,5 seconden) en de
topsnelheid die met 7 km/u toenam. Een an
dere winst is het brandstofverbruik, wat met
10% is afgenomen en in de stad zelfs met
17%. Ford zit wat betreft zijn motoren niet
stil. Bij de komst van de nieuwe Escort later
dit jaar zal de 1.8 diesel met een katalysator
worden gepresenteerd. Deze kat zal dan enige
tijd later ook op de Fiesta en Sierra worden
geleverd. Als het aan Ford Nederland ligt, wor
den in het modeljaar 1991 alleen nog maar
kat-diesels geleverd. Het is hier echter wach
ten op de overheid. De Sierra turbodiesel is
een fijne auto. We moeten natuurlijk het ge
bruik van dit model duidelijk voor ogen heb-
b§n: veel asfalt kilometers met behoorlijke
snelheden. De auto komt vlot met het verkeer
mee en doet dat zonder al teveel geluid te pro
duceren. Het is een echte Sierra gebleven, en
daarmee wil ik vooral de wegligging aandui
den. De achterkant is wat week geveerd. Dit
is op de rechte weg alleen maar comfortabel
te noemen, terwijl de auto op bochtige wegen
wat gaat deinen.
De stoelen zitten goed en door de standaard
hoogte-verstelling op stuur en stoel is een uit
stekende zit te vinden. De door ons gereden
sedan is een bijzonder gedistingeerde, maar
meteen moderne verschijning. Het snoepje uit
de Sierra-reeks is zonder twijfel de Cosworth.
De Engelse producent van Formule 1-motoren
wist van een 2 liter Ford-motor een krachtcen
trale te maken, die in de nieuwste versie maar
liefst 220 pk levert. Alhoewel de krachtbron
veel op zijn voorganger lijkt, is 80% van de
onderdelen nieuw. De auto wordt nu ook
standaard met een katalysator geleverd. Het
van oudsher rood gespoten kleppendeksel, is
voortaan in groen uitgevoerd. De Sierra Cos
worth 16V is voorzien van een turbocompres
sor en een intercooler. Deze laatste
voorziening is in de nieuwe versie groter van
oppervlak en heeft een hogere dichtheid wat
betreft de koelribben. De Cosworth is een au
to die je adem doet stokken en dat niet alleen
vanwege zijn topsnelheid van 240 km/u. De
auto is een alles behalve ordinaire verschij
ning. De Cosworth is alleen als sedan verkrijg
baar. De afwijkende voor- en achterbumper
worden in de carrosseriekleur gespoten, als
mede de spoiler op de kofferklep. Het grilletje
is iets afwijkend en de auto heeft voor twee
mistlampen. De meer dan fraaie lichtmetalen
velgen maken het geheel af. De auto straalt
zijn kracht niet overdreven uit. Gek genoeg
was de eerste Sierra Cosworth, de driedeurs
met een levensgrote vleugel achterop erg po
pulair.
Het spelen met deze auto is een openbaring.
We reden in Spanje een fantastisch traject
over een bergpas met veel bochten. Daar is de
Cosworth in zijn element. Door de vierwiel-
aandrijving gaat het erg lang goed, zodat je
verbazend snel kunt rijden. De turbo en
16-kleppen zorgen voor vliegensvlugge tus-
senacceleraties. Passeren is hiermee een fluit-
Ford introduceerde in 1983 de Sierra als op
volger van de zeer populaire Taunus. De over
gang van de klassiek gelijnde Taunus, naar de
futuristisch ogende Sierra was erg groot, zo
groot zelfs, dat dit in de verkopen te merken
was. Had Ford niet een té vooruitstrevend
model op de markt gebracht? In eerste instan
tie leek dat er wel op. Ford nam echter met de
Sierra een voorsprong, zodat we nu, zo'n ze
ven jaar later, nog van een moderne vormge
ving kunnen spreken. Voor het modeljaar
1990 werd er flink aan de auto gesleuteld met
als belangrijkste nieuws de 1.8 liter turbodie
sel en de permanente vierwielaandrijving op
de Cosworth.
In 1987 onderging de Sierra een belangrijke
face-lift. De veranderingen die de auto nu
heeft ondergaan, zijn minder ingrijpend, maar
niet minder belangrijk. Nieuw is de neus met
een grille en witte clignoteurs. Verder beschik
ken alle Sierra's over getint glas, achterlichten
in rookglas met een zwarte verbindingsplaat,
14 inch wielen met 185/65 banden, nieuwe
wieldoppen, een in twee richtingen verstel
baar stuur, van binnenuit te openen koffer- en
benzineklep en luxueuze bekleding (ook in de
CL en CLX). Bovendien zijn de portieren van
dubbele rubbers voorzien aan de onderkant,
zodat de dorpels veel schoner blijven. De
deursloten worden met kabels bediend, wat
minder inbraakgevoelig is. Bovendien zijn bij
het vernieuwde model een aantal zaken stan
daard, die voorheen tegen meerprijs konden
worden aangeschaft: central lock, hoogte
verstelling op de bestuurdersstoel, 60/40
neerklapbare achterbank en een verstelbaar
stuur. Op motorisch gebied is er ook het een
en ander aan nieuws te melden. De basis 1.6
liter motor met monopoint injectie van 80 pk
is nieuw voor de Sierra. De bestaande 1.6 met
ongeregelde katalysator blijft nog even op het
programma. Natuurlijk is de nieuwe 2 liter in
jectie van 120 pk onveranderd in de 1990
Sierra te vinden. De versie met carburateur,
zonder katalysator van 105 pk is ook te leve
ren voor dezelfde prijs. De reden hiervoor, is
dat deze motor beter te combineren is met
AUTOKRANT EXTRA VOORTAAN ELKE 14 DAGEN
Vanaf vandaag krijgt u elke veertien dagen een Autokrant Extra in de PZC-
Weekbladen op Walcheren geleverd. In die krant wordt veel aandacht besteed aan
nieuws uit de autowereld, plus redactionele aandacht voor bedrijven op Walche
ren, zoals u gewend was in onze maandelijkse Autokrant Extra.
Ongeveer een jaar geleden begonnen we met deze bijlage in het weekblad. Een ex
periment, maar meteen een succes. Kennelijk zat de regionale autobranche verle
gen om een dergelijk blad. Naast algemeen nieuws wordt namelijk ook aandacht
besteed aan het reilen en zeilen van de Walcherse autobedrijven. En zo blijkt er veel
te beleven in de Walcherse autowereld; nagenoeg elke keer hadden we minstens
een halve pagina met nieuwtjes uit die hoek.
Dat de autobranche aan 'een eigen krant' toe was, vloeit er wellicht uit voort dat
de auto in vele opzichten een doelwit met allure is. Afkeer, uitbuiting en bewonde
ring zijn de spanningsvelden die de heilige koe tot een spraakmakend object ma
ken. Afkeer door de milieu-activisten die van de daken schreeuwen hoe vreselijk
die auto wel is en vervolgens in een te oude en slecht onderhouden (dus vervuilen
de) auto naar hun volgende ongewenste spreekbeurt toeren. Uitbuiting omdat va
dertje staat deze heilige ook als melkkoe weet te vinden en bewonderend omdat
er zulke prachtige gecombineerde staaltjes techniek en vormgeving in voorkomen.
Kortom, de auto is een uniek gegeven in deze samenleving. Zo uniek dat de hele
samenleving, alle rangen en standen, zich ermee bemoeit. Daarom ook een krant.
Regionaal, dicht bij huis en herkenbaar.
Wat een lijn. Wat een stijl. Wat een auto. Dat
zegt de advertentie van de Fiat Uno. En inder
daad. De wagen die Autobedrijf Britannia de
ze keer voor me had klaarstaan beantwoordt
aan de advertentieslogan.
Het uiterlijk - vind ik - is uniek. Je pikt hem er
zo uit, die Uno. De voorkant is stoer en sporty,
de achterkant loopt stijl af. Daar moest ik
trouwens even aan wennen, maar het geeft
de Uno wel een geheel eigen accent. En het
schijnt aërodynamisch ideaal te zijn.
De Uno is vooral compleet. In de luxe uitvoe
ring - de 75 SX - was aan alles gedacht. Het
dashboard zit vol met knopjes en lichtjes.
Daar ben ik dol op. Maar vooral de electrische
ramen en de van binnenuit verstelbare spie
gels geven je een luxegevoel. Het interieur is
met velours gestoffeerd. Dat doet warm aan.
Wat ik trouwens ook heel handig vind is de gi
gantische ruimte in de Uno; een groot hand
schoenenvak, een diep dashboard waar
ladingen spullen op kunnen en ruime vakken
aan de deuren. Dat is vooral handig voor war-
Ter vervanging van de huidige 5 GT turbo is er
nu een speciale versie van deze auto uitge
bracht die tot het einde van dit jaar in produk-
tie blijft. De 5 is in een fraaie donkerblauwe
metaalkleur gespoten, waarin ook de velgen
en het GT turbo-logo zijn uitgevoerd. Die licht
metalen velgen zijn van een nieuw ontwerp.
Verder zijn de stoelen en de achterbank aan
gepast door blauwe, in plaats van rode drie
hoekjes in de bekleding te verwerken en
wordt de vloer bekleed met chique donkergrijs
tapijt. Tot slot is de radio-voorbereiding uitge
breid met vier luidsprekers: twee speakers in
de portieren en twee achterin naast de hoede-
plank.
Sjoukje.
je van een cent. De bekrachtigde besturing
werkt formidabel, zodat je te allen tijde vol
doende contact houdt met de wielen. Heel
strak volgt hij de aangegeven koers, zonder
oncomfortabel te worden. Als een echte rally
rijder zit je in de Recaro-stoel achter het kleine
stuur. De lengte van de zitting is gemakkelijk
aan de bestuurder aan te passen. Het comple
te dashboard verstrekt alle nodige informatie.
Schakelen moet echter zorgvuldig gebeuren,
het niet volledig intrappen van de koppeling,
wordt met een krakend drijfwerk beantwoord.
De Sierra Cosworth is door zijn overweldigen
de rij-eigenschappen een echte droomauto,
een wolf in schaapskleren. Als je het "Cos
worth'-bordje van de achterkant zou halen,
zullen alleen de kenners opgewonden raken.
Het advies is echter wel om de auto in een be
schaafde kleur te kopen, zodat hij niet zo op
valt. En dan tot slot weer even de prijzen. De
turbodiesel begint bij f.34.850,= en dat is
slechts f.590,meer dan de oude 2.3. De
Peugeot-motor was voor Ford zo duur, zodat
alle vernieuwingen inclusief stuurbekrachti
ging voor dit geringe meer-bedrag kunnen
worden geboden. De Cosworth 2.0 16V turbo
4x4 kost iets meer, f.91.420,
Renault maakt er geen geheim van dat nog
voor de zomervakantie de opvolger van zijn
populaire vijfje zal verschijnen. De auto die
nog als X57 door het leven gaat, zal echter
pas vanaf november in Nederland te koop zijn.
hoofden zoals ik. Ik wil namelijk altijd van alles
meenemen in de auto.
Wat ook een opvallende blikvanger is, is de
centrale deurvergrendeling met afstandsbe
diening. Als je van een afstand aankomt en je
richt die afstandsbediening op de auto, dan
springen automatisch alle deuren van het slot.
Een raad: doe dat vooral als veel mensen
kijken.
De wagen zit comfortabel en rijdt heel spor
tief. Bochtjes nemen gaat snel en soepel. De
rem hoeft maar amper aangeraakt te worden
en ze luistert al. Op de snelweg kan de Uno
zichzelf bewijzen. 170 km/uur is geen pro
bleem.
Alles bij elkaar vind ik de Uno een originele
wagen met veel mogelijkheden. Allenstaan-
den of gezinnetjes, de Uno biedt voor beide
groepen een passend antwoord. Er zijn overi
gens maar liefst elf verschillende versies, dus
er is altijd wel een uitvoering op maat.
Aan weerszijde van het Mercedes
190-programma zijn nieuwe uitvoeringen toe
gevoegd. Aan de basis is dat de 190 E 1.8. De
auto, voorzien van een 1.8 liter injectiemotor
met geregelde katalysator, zal begin juni van
dit jaar definitief te koop zijn. De oorspronkelij
ke cylinderinhoud van 1996 cc werd tot 1797
cc verlaagd, zonder dat dat ten koste ging van
de prestaties. Het maximum vermogen van
109 pk wordt bij 5500 tr/min bereikt. De
nieuwe 190 1.8 weegt 1150 kg en komt zo
doende tot zeer behoorlijke prestaties, zoals
een top van 185 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 in 12.7 seconden.
Een andere nieuweling is de 190 E 2.5-16 Evo
lutie II, een auto die rijk is behangen met spoi
lers, vleugels en skirts. Verder kenmerkt de
auto zich door verbrede spatborden, die voor
een geringe luchtweerstand zorgen. Verder
vallen de 17 inch velgen op, die voorzien zijn
van 245/40 ZR 17 banden. De 2.5 liter korte
slag motor heeft een vermogen van 235 pk.
De 1840 kg wegende snelle jongen behaalt
hiermee een top van 250 km/u en sprint bin
nen 7,1 seconden vanuit stilstand naar 100
km/u. De 190 E 2.5- 16 Evolutie II wordt stan
daard met airconditioning en een niveau- re
geling voor voor- en achteras geleverd. De
uitvoering is zeer compleet en laat met uitzon
dering van een schuifdak en lederen bekleding
niets te wensen over.
Ad Hanneman
Het beest is los
De Uno belooft
wat'ie uitstraalt
5.