Sergio Tacchini
mm
:^WÊÊÊÈ
Campagne voor schone auto geslaagd
NISSAN
Nu zeer scherp
geprijsde accu's
automerken
O
aana^siÊü
JD055E
"Wij laten u kiezen
uit vier manieren om heel voordelig
in de Fiat Tipo te rijden.
OCCASIONS
AUTO WOUTERS
Auto v.d. Vliet - Goes
„STATENLAAN"
VOOR WIE NIET WIL KIEZEN TUSSEN
EEN LUXE- EN EEN WERKPAARD.
Autobedrijf Joosse
MARITIEM
RENAULT
W0NDERGEM MELSE 1
SUZUKI
Shell helpt Q
Tipo
ALFA ROMEO 33
Reflector
Compromis
Absoluut
Geheim
wrnn
Lease inruil - financiering
Zvyartepoorte
CITROËN
DE NIEUWE FORD P-100. AL VANAF 20.410,-*
Als u toch al dacht aan de Tipo, dan is dit
hèt moment om bij ons langs te komen.
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V.
Welkom bij
Autobedrijf Van Fraassen b.v. |S
Woensdag 14 februari 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
La Bobadilla - Het Italiaanse merk Alfa Ro
meo viert dit jaar haar tachtig-jarig bestaan.
In 1910 verscheen het eerste model van dit
merk dat zijn wortels in Milaan heeft. De
laatste jaren van de tachtig jarige geschie
denis is Alfa onder de vleugels van gigant
Fiat gekomen. Het belangrijkste model is op
dit moment de 33, een auto die maar liefst
45 procent van de totale verkopen verte
genwoordigt. Na zo'n zeven jaar op de
markt te zijn, was deze auto echter aan een
facelift toe. We reden met de nieuwe Boxer
16V Quadrifoglio Verde.
Fiat heeft op dit moment een speciale versie
van de Panda 1000 CL i.e. die de welluiden
de naam "Sergio Tacchini" draagt. Dit is een
beroemde, exclusieve Italiaanse kledingfabri
kant, die in de tennis-, golf- en zwemwereld
actief is. De Panda is herkenbaar aan de stri
ping op de flanken met aan de achterzijde
het T-logo in een ronde cirkel. De grille wordt
in de kleur van de carrosserie gespoten, ter
wijl de auto verder wordt voorzien van getint
glas en bredere banden. Er kan uit de kleuren
wit, donkerblauw en anthraciet worden
gekozen.
In het interieur zien we speciale bekleding op
stoelen, deuren en dashboard met natuurlijk
Tacchini-emblemen. Bij de auto wordt verder
een Tacchini sporttas geleverd. De Panda
Sergio Tacchini kost f 14.450,
De 33 mag zijn kenmerkende lijnvoering dan
niet kwijt zijn geraakt, voor Alfa zelf is het
een nieuwe auto. Dit zowel op technisch
vlak, als wat betreft het ontwerp en de uit
rusting. Het Italiaanse programma bestaat
uit een grote reeks uitvoeringen en motoren,
terwijl we voor ons land de beschrijving kun
nen beperken tot voorlopig drie types.
Maar laten we eerst eens de belangrijkste
zichtbare veranderingen langslopen. De
frontpartij is volledig gewijzigd. Boven de
nieuwe bumper zitten een achteroverhellen-
de grille en koplampen. Heel fraai is dat het
V-vormig embleem als het ware in de motor
kap van de auto wordt voortgezet. De deu
ren bleven hetzelfde van vorm, maar kregen
aanmerkelijk verbeterde portierkrukken. Aan
de achterkant zien we duidelijk de lichtunits
la Alfa 164. Toch is dat niet de enige ver
andering. Het totale deel achter de portieren
is opnieuw ontworpen. De stijl is wat breder
en de typisch ophoog lopende lijn van het
oude model ontbreekt. Natuurlijk werd ook
de achterklep aangepast, alsmede de achter
bumper. Door de hoog gemonteerde achter
lichten gaat de klep nu wat minder diep
ogen. Gelukkig gaat de brede reflector in het
midden wel mee omhoog.
In het interieur zijn ook een aantal zaken ge
wijzigd. Het voornaamste is hier de verbeter
de middenconsole. Natuurlijk is het stuurwiel
nog steeds standaard in hoogte verstelbaar.
Het dashboard lijkt erg kaal, maar alles is er
op aanwezig. De verwarming en ventilatie
zijn met drie draaiknoppen te bedienen. Het
dashboardkastje is bijzonder klein, er kan
slechts het instructieboekje en bijvoorbeeld
een portefeuille in opgeborgen worden. Ver
der heeft het dashboard nog twee ondiepe,
open vakken. Portierbakken ontbreken he
laas ook bij het duurste model, zodat de Alfa
33-rijder niet al te veel losse spullen om zich
heen kan groeperen.
De zitpositie achter het stuur is ten opzichte
van het oude model niet veranderd. De stoe
len zitten vrij laag en hebben een korte zit
ting. Dat is op zich helemaal niet zo erg, zo
lang de ondersteuning maar goed is. Door de
opstelling van de pedalen moet je echter een
compromis zoeken. Zit je goed voor de kop
peling, dan is je rechter been opgetrokken,
terwijl je bij een goede zit voor het gaspedaal
de koppeling niet helemaal in kunt trappen.
Je hebt daarom bij de Alfa 33 een wat lange
re tijd nodig om een comfortabele houding te
vinden. Een hoogte-verstelling zou dit euvel
direkt oplossen. Overigens stopt hierbij mijn
kritiek op de nieuwe 33. Laten we eerst eens
even kijken uit welke modellen de Neder
landse klant vanaf 8 maart kan gaan kiezen.
Het basismodel krijgt de bekende 1.3 liter
boxermotor van 88 pk. Er mag voortaan op
Eurosuper worden gereden. Helaas gaat het
hierbij nog steeds om een krachtbron zonder
katalysator. Er is ons echter verbetering be
loofd. Een 1.3 i.e. met katalysator mogen
we begin 1991 verwachten. De 1.3 levert
nette prestaties zoals een top van 1 76 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 se
conden. De uitrusting van de nieuwe 1.3
komt vrijwel overeen met de huidige 1.3S,
zodat elektrisch bediende voorportierruiten,
getint glas en inbouwvoorzieningen voor de
radio standaard zijn.
Het tweede model is de 1.7 i.e., een schone
motor met injectie en een katalysator die nog
niet zolang geleden in de bestaande 33 werd
geïntroduceerd. De krachtbron levert een
vermogen 107 pk bij 5800 tr/min. De auto
heeft een rijke standaarduitrusting. De stoe
len zijn bekleed met Prince de Galles velours,
de veiligheidsgordels voorin zijn in hoogte
verstelbaar, terwijl de hoofdsteunen achterin
in de rugleuning geïntegreerd zijn. De achter
bank is in twee ongelijke delen neerklapbaar,
terwijl ook centrale vergrendeling, een digi
taal klokje, een tweede buitenspiegel en het
Alfa Control systeem standaard zijn. De Alfa
33 1.7 i.e. heeft bovendien een nieuwe snel
heidsafhankelijke stuurbekrachtiging van ZF.
Als extra kan de 1.7 worden voorzien van-
ABS, lichtmetalen velgen en airconditioning.
De absolute top is de nieuwe 17 Boxer 16V
die als Quadrifoglio Verde wordt geleverd.
Als basis werd natuurlijk het bestaande
1 712 cc blok genomen. Vier kleppen per cy
linder en het Motronic besturingssysteem
zorgen voor een maximum vermogen van
132 pk bij 6500 tr/min. Hiermee kan de 33
goed uit de voeten zodat een top van 205
km/u mogelijk is en de acceleratie van 0 tot
100 slechts 8,4 seconden vergt. Wat tijdens
het rijden opvalt zijn niet alleen deze goede
prestaties, maar vooral het lage geluidsni
veau. Zelfs boven de 6000 tr/min is de mo
tor bijzonder stil. Het typische Alfa-boxer ge
luid is overigens volledig bewaard gebleven.
Natuurlijk heeft de nieuwe 16-klepper de
meest complete uitrusting, met alle zaken
uit de 1.7 i.e. en bovendien kuipstoelen, een
met leer bekleed stuur, in de lakkleur gespo
ten bumpers, skirts en lichtmetalen velgen.
De 16V is overigens aan de buitenkant het
makkelijkst te herkennen aan de spoiler op
de achterklep. De 33 16V is een fijne, snelle
auto. Natuurlijk ligt het apparaat strak op de
weg en heeft een bijbehorende stugge ve
ring. De stuurbekrachtiging is werkelijk fan
tastisch. Eigenlijk merk je niet dat een der
gelijke voorziening aan boord is en zo hoort
dat ook. Het uitzicht naar voor en opzij is
iiiiPitiiigp
De nieuwe Alfa
goed, terwijl het zicht in de achteruit
kijkspiegel beperkt is door de plat liggende
achterruit.
Bij deze drie modellen blijft het voorlopig
even. Op korte termijn zal er echter nog een
1.5 liter injectie met katalysator verschijnen.
In september komt er in ieder geval een
Sportswagon met deze krachtbron. Tijdens
de presentatie werd duidelijk gemaakt dat de
prijs voorlopig nog even geheim gehouden
wordt. Er zijn immers nog een aantal oude
exemplaren te koop. De Boxer 16V Q.V. zal in
ieder geval extreem concurrerend worden ge
leverd, voor een prijs die maximaal 5 procent
hoger ligt dan van de huidige 1.7 Q.V. Dat be
tekent dat deze snelle versie onder de
f 37.000,— zal worden aangeboden. Het
angstvallig geheim houden van de basisprijss
doet vermoeden dat de auto nauwelijks duur
der zal zijn, of misschien zelfs exact evenveel
zal gaan kosten. We zullen het over enige we
ken definitief weten.
De eerste Postbus 51-campagne bedoeld
om de verkoop van auto's met katalysator
te stimuleren, heeft succes gehad. Aanlei
ding voor de campagne was de invoering
van Euroloodvrij-benzine op de Nederlandse
markt. Dit blijkt uit een onderzoek naar het
bereik en de effecten van een serie voorlich
tingscampagnes aan consumenten. Het on
derzoek is uitgevoerd in opdracht van het
ministerie van VROM door SKOWA, Insti
tuut voor Consumentenonderzoek te Den
Haag en de Werkgroep Energie- en Milieu
onderzoek van de Rijksuniversiteit Leiden.
Doel van het onderzoek was vast te stellen
of de doelgroep door de campagnes en met
name de Postbus 51-brochure is bereikt en
in hoeverre de beoogde effecten van de
voorlichtingsboodschap zijn gerealiseerd. Uit
het onderzoek blijkt, dat na drie weken cam
pagne vier van de tien mensen uit de doel
groep bekend waren met het onderwerp.
Acht procent had de Postbus 51-brochure
met de belangrijkste informatie uit de cam
pagne opgehaald en gelezen. In vergelijking
met andere Postbus 51-campagnes zijn deze
cijfers opvallend snel gerealiseerd. Ook de
extra verspreiding van de voorlichtingsbro
chures via pompstations en autodealers,
naast de gebruikelijke verspreiding via post
kantoren en bibliotheken, bleek vruchten af
te werpen. De voorlichting had bij de men
sen die de brochure lazen en dus het meest
intensief de campagne hebben ondergaan,
het gewenste resultaat. Bij hen nam de ken
nis over auto's met katalysator toe, zodat
misverstanden minder werden. Er bleek
voorts dat stimuleringsmaatregelen, zoals
voor de auto met katalysator, beter kunnen
worden gepresenteerd als een heffing op het
ongewenste produkt (auto zonder katalysa
tor) dan als een korting op het gewenste pro
dukt (auto met katalysator), ook al maakt
het in prijs feitelijk geen verschil. De cam
pagne is sindsdien herhaald en aangepast.
Voorlichting aan consumenten vormt een
onderdeel van een pakket van beleidsmaat
regelen van het ministerie van VROM be
doeld om het aandeel van katalysatorauto's
te vergroten. Andere maatregelen zijn de fis
cale stimuleringsregeling zelf (korting op de
Bijzondere Verbruikersbelasting bij aankoop)
en de voorlichting aan de auto-branche om
het aanbod van katalysatorauto's te vergro
ten. Al met al blijkt dit beleid effectief: in ok
tober 1989 was 75% van de nieuwe perso
nenauto's voorzien van een katalysator. Bij
de eerste campagne in april 1988 was dit
30%. (Bron: Rai).
NISSAN
NISSAN - DIESEL - LPG
ANDERE MERKEN
KOOPJES
Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751
Ringbaan bij TV toren
Donderdag koopavond tot 21.00 uyr
Enkele voorbeelden:
12V36 AH voor Alfa, Opel en Volvo, o.a.
82,-
12V44 AH voor Opel, BMW en Citroen, o.a. 89,-
12V60 AH voor Datsun, Mazda en Toyota, o.a. 105,-
GRATIS MONTAGE GRATIS CONTROLE VAN DE OUDE ACCU
v
SHELL ZELFTANK EN AUTOBEDRIJF
Expl. A. Wagenaar
Statenlaan 244, Middelburg
Tel. 01180-25663
M* AUTOBEDRIJF KLIP
Autobedrijf Renton
AUSTIN ROVER SS™9 4
Tel. 01180-36815
BMW
DIJKWEL bv
BLAAS
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V.
Gildeweg 20
Tel. 01184-19420 Vlissingen
F !A!T
U mag kiezen:
een bijzonder aantrekkelijke Financiering
keuze uit schitterende accessoirepak kenen
zeer hoge inruil prijs voor uw huidige auto.
En deze aanbiedingen gelden ook voor:
de Tipo Team, een nieuwe uitvoering
vanaf f 24.200,-.
Met natuurlijk alle unieke eigenschappen van de
Tipo. Dus:
standaard vijfdeurs
verzinkte cairosseriedelen
injectiemotor met geregelde driewegkatalysator.
Kortom: kom langs als u voordelig Tipo wilt
rijden.
De Fiat Tipo.
Eén brok temperament.
MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18
VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184 -1 77 36
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL BV
DIJKWEL BV
AUTOBEDRIJF CEVAAL
2^
Auto-Poppe Walcheren B.V.
VOLVO
Autorama Jfe
Walcheren w
Klein Vlaanderen 91/93 M'burg 01180-12865
Wegens succes geprolongeerd
rMisiiiPil
SÉÉfe,.
SSSNS
êmm
c/>
Sunny 1.6 SLX 4-drs.
Sunny 1.6 SGX coupé
Sunny 1.3 LX Trend 3-drs.
Sünhy 1-5 GL coupé
Cherry 1.5 GL Automaat
Bluebird 2.0 LX 4-drs.
Bluebird 2.0 LX 5-drs.
Bluebird 1.6 LX LPG
Bluebird 2.0 GL LPG
Sunny 17 LX 4-drs.
Fiat Panda 1000 CL S6
Fiat Regata 70 S 25.000 km
Mitsubishi Colt Diesel 68.000 km
Opel Kadett 1.3 5-drs., 20.000 km
Renault 25 TS, zéér mooi
Renault 5 GTL 1400 cc
Renault 5
Mazda 323 1.3
Peugeot 309 VE S6
Citroen Axel 1100
Toyota Corolla 1.3 DX
Huyndai Pony 1.5 GL
Mitsubishi Celeste APK
Toyota Carina 1.6 APK
8/87
7/87
11/87
9/85
9/85
3/88
10/86
5/87
5/84
2/87
3/87
3/86
5/88
1/87
4/85
2/86
7/83
3/84
2/88
5/86
6/87
8/89
8/80
11/77
ABC
M Industrieweg 17
Vlissingen
01184-13434
Veel pick-ups zijn net zo comfortabel als een
vrachtwagen. Niet dus. De nieuwe Ford P-100
daarentegen is enerzijds een echte pick-up, ander
zijds een comfortabele personenauto.
Zijn laadvermogen bedraagt ruim een ton. Hij
heeft een royale en makkelijk toegankelijke laad
bak met standaard een dekzeil. (Fr zijn overigens
verschillende tops leverbaar.) Ln de aërodyna
misch gevormde voorkant is niet alleen fraai, maar
zorgt ook voor een bijzonder gunstig brandstof
verbruik.
Al even gunstig komen z'n onderhoudskosten
uit de bus, mede dankzij de vele onderhoudsvrije
onderdelen. De P-100 is leverbaar met een ZO ben
zine- of 1.8 Turbo dieselmotor. Beide zijn gekop
peld aan een soepel schakelende vijfbak. En daar
mee zijn we bij het comfort van de P-100 gekomen.
Hij heeft een verbluffend goede vering (ook
met lading). Volledig verstelbare fauteuils met
hoofdsteunen. Een overzichtelijk en compleet
dashboard met klokje. En zelfs van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels.
Ondernemers die niet willen kiezen tussen
een luxe- en een werkpaard,
nodigen we graag uit voor
een proefrit. FORD P" ÏOO
VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29
01184-14400 B.G.G. 01184-10300
Veerseweg 104
Middelburg
01180-29955
Herculesweg 12, Middelburg
Industrieterrein Arnestein
'Exclusief B.T.W. cn aflevermgskosten
Off. dealer van Pers. - en
Bedrijfsauto's
Industrieweg 19 Vlissingen
01184-17736
RurOBEOfiUF
official Gildeweg 20, telefoon 01184-19420 Vlissingen
ford-dealer Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443
Nieuw- en St. Joosland
wmmmmsm
;V>|
lij:.:..,: 1
v. .y.
t 12r4i-i^ 11 >l:fv
i
Lada 2105 150043.000 km '86 f 5.950,-
Toyota Carina 5-drs77.000 km '88 f 23.250,-
Nissan Micra SDX31.000 km '86 11.500,-
Opel Kadett 1.3 LS 5-drs53.000 km '85 f 12.950,-
Citroën Visa RE 110018.000 km '86 f 11.750,-
Hyundai Pony 1500 GLS32.000 km '87 f 16.250,-
Nissan Florida SLX 5-drs23.000 km '88 1 20.950,-
Nissan Laurel SGL 6-cyl. diesel'86 f 19.950,-
Peugeot 305 GL 1900 diesel'83 f 6.950,-
Opel Kadett Combi diesel'83 f 7.950,-
VW LT 2.8 diesel bestel'83 f 8.950,-
Nissan Vanette bestel'83 6.250,-
Ford Taunus Automatic'81 f 5.500,-
Ford Escort Automatic'80 f 2.750,-
Opel Ascona Automatic'75 f 1.250,-
Honda Civic 3-drs'81 f 2.750,-
Opel Kadett C 3-drs'80 f 3.950,-
Hyundai Pony 1400 GLX 5-drs'85 6.950,-
Skoda Rapid Coupé'84 f 3.950,-
Inruil-garantie-financiering-leasing
Onderhoud -reparatie van alle merken
Banden-uitlaat-accu-schokdemper-snelservice.
Alle diensten tegen concurrerende prijzen.
Pony XP v.a. f 17.995,-/Pony v.a. f 19.295,-/Excel v.a. f 21.495.-/
Sonata v.a. 1 31.450,-/S Coupé v.a. 26.995,-
Oost-Souburg
Showroom: Kanaalstraat 75, tel. 01184-67658
(t.o. Omroep Zeeland)
Werkplaats: Julianastraat 26, tel. 01184-61844
Gildeweg 33 -
4383 NJ Vlissingen
Telefoon 01184-18851
□AJHATBU
Ë3
Pres. Rooseveltlaan 745
Vlissingen 01184-19810
I
Peugeot
Talbot
Gildeweg 16
Vlissingen 01184-17130
I
Klein Vlaanderen 97
TOYOTA Middelburg 01180-12865
Industrieweg 23
Vlissingen 01184-12916
Industrieweg 31 Vlissingen 01184-15220 I
Pr. Rooseveltlaan 768, Vlissingen
Vlissingen
Gildeweg 22
Tel. 01184-19610