Sergio Tacchini mm :^WÊÊÊÈ Campagne voor schone auto geslaagd NISSAN Nu zeer scherp geprijsde accu's automerken O aana^siÊü JD055E "Wij laten u kiezen uit vier manieren om heel voordelig in de Fiat Tipo te rijden. OCCASIONS AUTO WOUTERS Auto v.d. Vliet - Goes „STATENLAAN" VOOR WIE NIET WIL KIEZEN TUSSEN EEN LUXE- EN EEN WERKPAARD. Autobedrijf Joosse MARITIEM RENAULT W0NDERGEM MELSE 1 SUZUKI Shell helpt Q Tipo ALFA ROMEO 33 Reflector Compromis Absoluut Geheim wrnn Lease inruil - financiering Zvyartepoorte CITROËN DE NIEUWE FORD P-100. AL VANAF 20.410,-* Als u toch al dacht aan de Tipo, dan is dit hèt moment om bij ons langs te komen. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V. Welkom bij Autobedrijf Van Fraassen b.v. |S Woensdag 14 februari 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER La Bobadilla - Het Italiaanse merk Alfa Ro meo viert dit jaar haar tachtig-jarig bestaan. In 1910 verscheen het eerste model van dit merk dat zijn wortels in Milaan heeft. De laatste jaren van de tachtig jarige geschie denis is Alfa onder de vleugels van gigant Fiat gekomen. Het belangrijkste model is op dit moment de 33, een auto die maar liefst 45 procent van de totale verkopen verte genwoordigt. Na zo'n zeven jaar op de markt te zijn, was deze auto echter aan een facelift toe. We reden met de nieuwe Boxer 16V Quadrifoglio Verde. Fiat heeft op dit moment een speciale versie van de Panda 1000 CL i.e. die de welluiden de naam "Sergio Tacchini" draagt. Dit is een beroemde, exclusieve Italiaanse kledingfabri kant, die in de tennis-, golf- en zwemwereld actief is. De Panda is herkenbaar aan de stri ping op de flanken met aan de achterzijde het T-logo in een ronde cirkel. De grille wordt in de kleur van de carrosserie gespoten, ter wijl de auto verder wordt voorzien van getint glas en bredere banden. Er kan uit de kleuren wit, donkerblauw en anthraciet worden gekozen. In het interieur zien we speciale bekleding op stoelen, deuren en dashboard met natuurlijk Tacchini-emblemen. Bij de auto wordt verder een Tacchini sporttas geleverd. De Panda Sergio Tacchini kost f 14.450, De 33 mag zijn kenmerkende lijnvoering dan niet kwijt zijn geraakt, voor Alfa zelf is het een nieuwe auto. Dit zowel op technisch vlak, als wat betreft het ontwerp en de uit rusting. Het Italiaanse programma bestaat uit een grote reeks uitvoeringen en motoren, terwijl we voor ons land de beschrijving kun nen beperken tot voorlopig drie types. Maar laten we eerst eens de belangrijkste zichtbare veranderingen langslopen. De frontpartij is volledig gewijzigd. Boven de nieuwe bumper zitten een achteroverhellen- de grille en koplampen. Heel fraai is dat het V-vormig embleem als het ware in de motor kap van de auto wordt voortgezet. De deu ren bleven hetzelfde van vorm, maar kregen aanmerkelijk verbeterde portierkrukken. Aan de achterkant zien we duidelijk de lichtunits la Alfa 164. Toch is dat niet de enige ver andering. Het totale deel achter de portieren is opnieuw ontworpen. De stijl is wat breder en de typisch ophoog lopende lijn van het oude model ontbreekt. Natuurlijk werd ook de achterklep aangepast, alsmede de achter bumper. Door de hoog gemonteerde achter lichten gaat de klep nu wat minder diep ogen. Gelukkig gaat de brede reflector in het midden wel mee omhoog. In het interieur zijn ook een aantal zaken ge wijzigd. Het voornaamste is hier de verbeter de middenconsole. Natuurlijk is het stuurwiel nog steeds standaard in hoogte verstelbaar. Het dashboard lijkt erg kaal, maar alles is er op aanwezig. De verwarming en ventilatie zijn met drie draaiknoppen te bedienen. Het dashboardkastje is bijzonder klein, er kan slechts het instructieboekje en bijvoorbeeld een portefeuille in opgeborgen worden. Ver der heeft het dashboard nog twee ondiepe, open vakken. Portierbakken ontbreken he laas ook bij het duurste model, zodat de Alfa 33-rijder niet al te veel losse spullen om zich heen kan groeperen. De zitpositie achter het stuur is ten opzichte van het oude model niet veranderd. De stoe len zitten vrij laag en hebben een korte zit ting. Dat is op zich helemaal niet zo erg, zo lang de ondersteuning maar goed is. Door de opstelling van de pedalen moet je echter een compromis zoeken. Zit je goed voor de kop peling, dan is je rechter been opgetrokken, terwijl je bij een goede zit voor het gaspedaal de koppeling niet helemaal in kunt trappen. Je hebt daarom bij de Alfa 33 een wat lange re tijd nodig om een comfortabele houding te vinden. Een hoogte-verstelling zou dit euvel direkt oplossen. Overigens stopt hierbij mijn kritiek op de nieuwe 33. Laten we eerst eens even kijken uit welke modellen de Neder landse klant vanaf 8 maart kan gaan kiezen. Het basismodel krijgt de bekende 1.3 liter boxermotor van 88 pk. Er mag voortaan op Eurosuper worden gereden. Helaas gaat het hierbij nog steeds om een krachtbron zonder katalysator. Er is ons echter verbetering be loofd. Een 1.3 i.e. met katalysator mogen we begin 1991 verwachten. De 1.3 levert nette prestaties zoals een top van 1 76 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 se conden. De uitrusting van de nieuwe 1.3 komt vrijwel overeen met de huidige 1.3S, zodat elektrisch bediende voorportierruiten, getint glas en inbouwvoorzieningen voor de radio standaard zijn. Het tweede model is de 1.7 i.e., een schone motor met injectie en een katalysator die nog niet zolang geleden in de bestaande 33 werd geïntroduceerd. De krachtbron levert een vermogen 107 pk bij 5800 tr/min. De auto heeft een rijke standaarduitrusting. De stoe len zijn bekleed met Prince de Galles velours, de veiligheidsgordels voorin zijn in hoogte verstelbaar, terwijl de hoofdsteunen achterin in de rugleuning geïntegreerd zijn. De achter bank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, terwijl ook centrale vergrendeling, een digi taal klokje, een tweede buitenspiegel en het Alfa Control systeem standaard zijn. De Alfa 33 1.7 i.e. heeft bovendien een nieuwe snel heidsafhankelijke stuurbekrachtiging van ZF. Als extra kan de 1.7 worden voorzien van- ABS, lichtmetalen velgen en airconditioning. De absolute top is de nieuwe 17 Boxer 16V die als Quadrifoglio Verde wordt geleverd. Als basis werd natuurlijk het bestaande 1 712 cc blok genomen. Vier kleppen per cy linder en het Motronic besturingssysteem zorgen voor een maximum vermogen van 132 pk bij 6500 tr/min. Hiermee kan de 33 goed uit de voeten zodat een top van 205 km/u mogelijk is en de acceleratie van 0 tot 100 slechts 8,4 seconden vergt. Wat tijdens het rijden opvalt zijn niet alleen deze goede prestaties, maar vooral het lage geluidsni veau. Zelfs boven de 6000 tr/min is de mo tor bijzonder stil. Het typische Alfa-boxer ge luid is overigens volledig bewaard gebleven. Natuurlijk heeft de nieuwe 16-klepper de meest complete uitrusting, met alle zaken uit de 1.7 i.e. en bovendien kuipstoelen, een met leer bekleed stuur, in de lakkleur gespo ten bumpers, skirts en lichtmetalen velgen. De 16V is overigens aan de buitenkant het makkelijkst te herkennen aan de spoiler op de achterklep. De 33 16V is een fijne, snelle auto. Natuurlijk ligt het apparaat strak op de weg en heeft een bijbehorende stugge ve ring. De stuurbekrachtiging is werkelijk fan tastisch. Eigenlijk merk je niet dat een der gelijke voorziening aan boord is en zo hoort dat ook. Het uitzicht naar voor en opzij is iiiiPitiiigp De nieuwe Alfa goed, terwijl het zicht in de achteruit kijkspiegel beperkt is door de plat liggende achterruit. Bij deze drie modellen blijft het voorlopig even. Op korte termijn zal er echter nog een 1.5 liter injectie met katalysator verschijnen. In september komt er in ieder geval een Sportswagon met deze krachtbron. Tijdens de presentatie werd duidelijk gemaakt dat de prijs voorlopig nog even geheim gehouden wordt. Er zijn immers nog een aantal oude exemplaren te koop. De Boxer 16V Q.V. zal in ieder geval extreem concurrerend worden ge leverd, voor een prijs die maximaal 5 procent hoger ligt dan van de huidige 1.7 Q.V. Dat be tekent dat deze snelle versie onder de f 37.000,— zal worden aangeboden. Het angstvallig geheim houden van de basisprijss doet vermoeden dat de auto nauwelijks duur der zal zijn, of misschien zelfs exact evenveel zal gaan kosten. We zullen het over enige we ken definitief weten. De eerste Postbus 51-campagne bedoeld om de verkoop van auto's met katalysator te stimuleren, heeft succes gehad. Aanlei ding voor de campagne was de invoering van Euroloodvrij-benzine op de Nederlandse markt. Dit blijkt uit een onderzoek naar het bereik en de effecten van een serie voorlich tingscampagnes aan consumenten. Het on derzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VROM door SKOWA, Insti tuut voor Consumentenonderzoek te Den Haag en de Werkgroep Energie- en Milieu onderzoek van de Rijksuniversiteit Leiden. Doel van het onderzoek was vast te stellen of de doelgroep door de campagnes en met name de Postbus 51-brochure is bereikt en in hoeverre de beoogde effecten van de voorlichtingsboodschap zijn gerealiseerd. Uit het onderzoek blijkt, dat na drie weken cam pagne vier van de tien mensen uit de doel groep bekend waren met het onderwerp. Acht procent had de Postbus 51-brochure met de belangrijkste informatie uit de cam pagne opgehaald en gelezen. In vergelijking met andere Postbus 51-campagnes zijn deze cijfers opvallend snel gerealiseerd. Ook de extra verspreiding van de voorlichtingsbro chures via pompstations en autodealers, naast de gebruikelijke verspreiding via post kantoren en bibliotheken, bleek vruchten af te werpen. De voorlichting had bij de men sen die de brochure lazen en dus het meest intensief de campagne hebben ondergaan, het gewenste resultaat. Bij hen nam de ken nis over auto's met katalysator toe, zodat misverstanden minder werden. Er bleek voorts dat stimuleringsmaatregelen, zoals voor de auto met katalysator, beter kunnen worden gepresenteerd als een heffing op het ongewenste produkt (auto zonder katalysa tor) dan als een korting op het gewenste pro dukt (auto met katalysator), ook al maakt het in prijs feitelijk geen verschil. De cam pagne is sindsdien herhaald en aangepast. Voorlichting aan consumenten vormt een onderdeel van een pakket van beleidsmaat regelen van het ministerie van VROM be doeld om het aandeel van katalysatorauto's te vergroten. Andere maatregelen zijn de fis cale stimuleringsregeling zelf (korting op de Bijzondere Verbruikersbelasting bij aankoop) en de voorlichting aan de auto-branche om het aanbod van katalysatorauto's te vergro ten. Al met al blijkt dit beleid effectief: in ok tober 1989 was 75% van de nieuwe perso nenauto's voorzien van een katalysator. Bij de eerste campagne in april 1988 was dit 30%. (Bron: Rai). NISSAN NISSAN - DIESEL - LPG ANDERE MERKEN KOOPJES Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751 Ringbaan bij TV toren Donderdag koopavond tot 21.00 uyr Enkele voorbeelden: 12V36 AH voor Alfa, Opel en Volvo, o.a. 82,- 12V44 AH voor Opel, BMW en Citroen, o.a. 89,- 12V60 AH voor Datsun, Mazda en Toyota, o.a. 105,- GRATIS MONTAGE GRATIS CONTROLE VAN DE OUDE ACCU v SHELL ZELFTANK EN AUTOBEDRIJF Expl. A. Wagenaar Statenlaan 244, Middelburg Tel. 01180-25663 M* AUTOBEDRIJF KLIP Autobedrijf Renton AUSTIN ROVER SS™9 4 Tel. 01180-36815 BMW DIJKWEL bv BLAAS EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Gildeweg 20 Tel. 01184-19420 Vlissingen F !A!T U mag kiezen: een bijzonder aantrekkelijke Financiering keuze uit schitterende accessoirepak kenen zeer hoge inruil prijs voor uw huidige auto. En deze aanbiedingen gelden ook voor: de Tipo Team, een nieuwe uitvoering vanaf f 24.200,-. Met natuurlijk alle unieke eigenschappen van de Tipo. Dus: standaard vijfdeurs verzinkte cairosseriedelen injectiemotor met geregelde driewegkatalysator. Kortom: kom langs als u voordelig Tipo wilt rijden. De Fiat Tipo. Eén brok temperament. MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18 VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184 -1 77 36 AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL BV DIJKWEL BV AUTOBEDRIJF CEVAAL 2^ Auto-Poppe Walcheren B.V. VOLVO Autorama Jfe Walcheren w Klein Vlaanderen 91/93 M'burg 01180-12865 Wegens succes geprolongeerd rMisiiiPil SÉÉfe,. SSSNS êmm c/> Sunny 1.6 SLX 4-drs. Sunny 1.6 SGX coupé Sunny 1.3 LX Trend 3-drs. Sünhy 1-5 GL coupé Cherry 1.5 GL Automaat Bluebird 2.0 LX 4-drs. Bluebird 2.0 LX 5-drs. Bluebird 1.6 LX LPG Bluebird 2.0 GL LPG Sunny 17 LX 4-drs. Fiat Panda 1000 CL S6 Fiat Regata 70 S 25.000 km Mitsubishi Colt Diesel 68.000 km Opel Kadett 1.3 5-drs., 20.000 km Renault 25 TS, zéér mooi Renault 5 GTL 1400 cc Renault 5 Mazda 323 1.3 Peugeot 309 VE S6 Citroen Axel 1100 Toyota Corolla 1.3 DX Huyndai Pony 1.5 GL Mitsubishi Celeste APK Toyota Carina 1.6 APK 8/87 7/87 11/87 9/85 9/85 3/88 10/86 5/87 5/84 2/87 3/87 3/86 5/88 1/87 4/85 2/86 7/83 3/84 2/88 5/86 6/87 8/89 8/80 11/77 ABC M Industrieweg 17 Vlissingen 01184-13434 Veel pick-ups zijn net zo comfortabel als een vrachtwagen. Niet dus. De nieuwe Ford P-100 daarentegen is enerzijds een echte pick-up, ander zijds een comfortabele personenauto. Zijn laadvermogen bedraagt ruim een ton. Hij heeft een royale en makkelijk toegankelijke laad bak met standaard een dekzeil. (Fr zijn overigens verschillende tops leverbaar.) Ln de aërodyna misch gevormde voorkant is niet alleen fraai, maar zorgt ook voor een bijzonder gunstig brandstof verbruik. Al even gunstig komen z'n onderhoudskosten uit de bus, mede dankzij de vele onderhoudsvrije onderdelen. De P-100 is leverbaar met een ZO ben zine- of 1.8 Turbo dieselmotor. Beide zijn gekop peld aan een soepel schakelende vijfbak. En daar mee zijn we bij het comfort van de P-100 gekomen. Hij heeft een verbluffend goede vering (ook met lading). Volledig verstelbare fauteuils met hoofdsteunen. Een overzichtelijk en compleet dashboard met klokje. En zelfs van binnenuit ver stelbare buitenspiegels. Ondernemers die niet willen kiezen tussen een luxe- en een werkpaard, nodigen we graag uit voor een proefrit. FORD P" ÏOO VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29 01184-14400 B.G.G. 01184-10300 Veerseweg 104 Middelburg 01180-29955 Herculesweg 12, Middelburg Industrieterrein Arnestein 'Exclusief B.T.W. cn aflevermgskosten Off. dealer van Pers. - en Bedrijfsauto's Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736 RurOBEOfiUF official Gildeweg 20, telefoon 01184-19420 Vlissingen ford-dealer Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443 Nieuw- en St. Joosland wmmmmsm ;V>| lij:.:..,: 1 v. .y. t 12r4i-i^ 11 >l:fv i Lada 2105 150043.000 km '86 f 5.950,- Toyota Carina 5-drs77.000 km '88 f 23.250,- Nissan Micra SDX31.000 km '86 11.500,- Opel Kadett 1.3 LS 5-drs53.000 km '85 f 12.950,- Citroën Visa RE 110018.000 km '86 f 11.750,- Hyundai Pony 1500 GLS32.000 km '87 f 16.250,- Nissan Florida SLX 5-drs23.000 km '88 1 20.950,- Nissan Laurel SGL 6-cyl. diesel'86 f 19.950,- Peugeot 305 GL 1900 diesel'83 f 6.950,- Opel Kadett Combi diesel'83 f 7.950,- VW LT 2.8 diesel bestel'83 f 8.950,- Nissan Vanette bestel'83 6.250,- Ford Taunus Automatic'81 f 5.500,- Ford Escort Automatic'80 f 2.750,- Opel Ascona Automatic'75 f 1.250,- Honda Civic 3-drs'81 f 2.750,- Opel Kadett C 3-drs'80 f 3.950,- Hyundai Pony 1400 GLX 5-drs'85 6.950,- Skoda Rapid Coupé'84 f 3.950,- Inruil-garantie-financiering-leasing Onderhoud -reparatie van alle merken Banden-uitlaat-accu-schokdemper-snelservice. Alle diensten tegen concurrerende prijzen. Pony XP v.a. f 17.995,-/Pony v.a. f 19.295,-/Excel v.a. f 21.495.-/ Sonata v.a. 1 31.450,-/S Coupé v.a. 26.995,- Oost-Souburg Showroom: Kanaalstraat 75, tel. 01184-67658 (t.o. Omroep Zeeland) Werkplaats: Julianastraat 26, tel. 01184-61844 Gildeweg 33 - 4383 NJ Vlissingen Telefoon 01184-18851 □AJHATBU Ë3 Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01184-19810 I Peugeot Talbot Gildeweg 16 Vlissingen 01184-17130 I Klein Vlaanderen 97 TOYOTA Middelburg 01180-12865 Industrieweg 23 Vlissingen 01184-12916 Industrieweg 31 Vlissingen 01184-15220 I Pr. Rooseveltlaan 768, Vlissingen Vlissingen Gildeweg 22 Tel. 01184-19610

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 7