OOK ELK ANDER
MERK...
ONS WERK
Porsche 91
Edelkafer?
1 Carrera 2
anno
ni l Gebruikte Wagens
L JuPlus Systeem
Zwartepoorte
OCCASIONS
VERKOOP-REPARATIE
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE BLAAS
Subsidie voor
diesel met
katalysator
AUTOBEDRIJF
WONDERGEM EN MELSE
Renault Espace BMW KI: Motorfiets van het Jaar
Trofee voor
garage de jager goes
VLISSINGEN
INDUSTRIEWEG 27-29
01184-14400 B.G.G. 01184-10300
TOT 7.500,-
7.500,- 10.000,-
10.000,- 15.000,-
v.a. 15.000,-
SAAB:
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V.
Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110
MIDDELBURG, HERCULESWEG 12.
INDUSTRIETERREIN ARNESTEINJEL.01180-12918
Spectaculair
Toerenteller
Geventileerd
Insect
DE LIJST VOOR OCCASIONLIEFHEBBERS.
Hij staat in onze showroom. Klaar om
bewonderd te worden. De nieuwe Fiat Uno.
Nieuw design. Nieuw interieur-. Maar
daar blijft het niet bij. Ongekend aëro
dynamisch, Cw-waarde 0,30. •Leverbaar in
MERK
JAAR PRIJS
De nieuwe Uno.
Fiat Pandavanaf f 7.750,-
Fiat Uno 45vanaf f 6.500,-
Fiat Ritmo 60 5-deurs1985 f 8.250,-
Fiat Uno 45 Fire1987 f 11.900,-
Fiat Uno 45 Fire1986 f 9.750,-
Fiat Uno 60 S 5-deurs1987 f 13.900,-
Fiat Uno 45 S1988 f 14.500,-
Fiat Uno Turbo i.e.
kleur zwart, lichtmetalen wielen, alarminst., radio-cass.,
zeer exclusieve uitvoering30.000 km
Fiat Regata 85 S1987 f 14.900,-
Fiat Croma 2.0 SL i.e1986 f 22.750,-
Peugeot 309 GL Profil1986 f 14.750,-
Ford Taunus 1.6 Bravo1981 f 3.500,-
Fiat Panda 750 Jolly 20.000 km1988 f 10.750,-
Fiat Ritmo 60 Rialto 5-bak 19.000 km1988 f 12.750,-
Saab 9000 Turbo 16, 25 maanden jong
voorzien van A.B.S.-leer, automatic climat
control, metallic lak, 1 jaar Saab Select
garantie
Verwacht:
Daihatsu Charade Bianco1988
Daihatsu Cuore TX 11.000 km11-1987
Vert. R. Ketelaar 01100-20873.
DE FAAM - DE VLISSINGER
Renault 9 GTL
1983
5.950,-
Saab 99 GL LPG
1982
7.450,-
Seat Fura
1985
6.950,-
Opel Kadett 12
1982
5.950,-
Daihatsu Charade diesel
1984
7.450.-
Peugeot 305
1981
2.750,-
Peugeot 305 GL
nov 1982
3.950,-
Renault 5 L 28 000 km.
1984
7.450,-
Seat Ronda 1.5 GL1985 7.950,-
Seat Fura L1986 7.950,-
Seat Marbella L1987 8.950,-
Daihatsu Charmant Kyoto 30.000 km.. 1985 8.950,-
Volvo 340 5-drs. van part1984 8.500,-
Renault 9 GTL1985 8.950,-
Mazda 626 LX1985 13.950,-
Ford Fiësta Festival1987 13.500,-
Nissan Cherry Trend 29.000 km1986 13.950,-
Ford Sierra 1.8 Laser 5-drs1985 14.950,-
Seat Ronda 1.5 GL1987 13.950,-
Seat Ibiza 1.2 L1986 11.950,-
Suzuki SJ 410 Carbrio 30.000 km1987 14.950,-
Seat Ibiza 1.2 GL 5-drs. 25.000 km1988 15.950,-
Seat Ibiza 1 2 del sol 1988 15 950,
Renault 5 TR Tiga 2 000 km 1989 17 500.
Ford Escort 16 CL 5-drs 1986 15 950,
Mitsubishi Lancer 1 8 GL diesel
59 000 km1986 15.950,
Opel Kadett 16 D station 1988 23 500
Volkswagen Golf Turbo Diesel. 1986 21 950,
Volkswagen Golf 1 3 1988 18 950
Citroën BX 1.4 E 1987 16.500,
Saab 900 C Sedan LPG1988 31.500,
Saab 900 Turbo 5-drs1986 29.500,
Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 01184-15220
Saab - Scania - Daihatsu
■Jkiïflmm
MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18 VLISSINGEN. INDUSTRIEWEG 19. TEL. 01184 -1 77 36
Saab 900 inj. Sedan1988
Saab 900 C Sedan1987
Saab 900 C 3-drs. Combi Coupé1986
Saab 900 inj. Sedan1986
Saab 900 inj. 2-drs1985
Saab 90 2-drs1985
Saab 90 2-drs. LPG1985
Peugeot 505 Select, schuifdak1985
Renault 5 GTL1982
Vauxhall Chevette1979
Als we in de Porsche-geschiedenis terugduiken, dan komen we in 1963 de 901
tegen. Deze auto werd al snel tot 911 omgedoopt, omdat Peugeot de eerste type
nummering geclaimd had. We zijn inmiddels 26 jaar verder en nog steeds vermeldt
de Porsche-prijslijst een 911. De auto heeft onmiskenbaar dezelfde lijn behouden,
maar is uiteraard op vele punten verbeterd en gemoderniseerd. Enkele maanden
terug werd 'de echte' Porsche grondig herzien, zodat de auto voorlopig weer een
decennium meekan. We reden met de nieuwe 911 Carrera 2.
De eerste Porsche, de 356, werd gebaseerd
op de Volkswagen Kever. Dat was ook dui
delijk te zien en horen. Het bekende viercy-
linder boxergeluid was goed te herkennen.
Ook bij de 911 is de allereerste voorvader,
de Kever, nog steeds in veel details terug te
vinden. Achterin ligt nog steeds een luchtge-
koelde boxermotor, echter nu een 6 cylinder
met een inhoud van maar liefst 3,6 liter en in
deze versie een gigantisch vermogen van
250 pk. In het vorige model werd door de
3,2 liter krachtbron 217 pk geproduceerd,
terwijl de supersnelle turboversie 300 paar-
dekrachten ter beschikking had. De nieuwe
ling ziet hier dus netjes tussenin en levert
prestaties vergelijkbaar aan de Turbo, waar
door deze laatste voorlopig is komen te ver
vallen.
Vorig jaar werd het Porsche-programma uit-
De suggestie van de CDA Tweede Kamer
fractie om de aankoop van "schone" die
selpersonenauto's fiscaal te stimuleren,
wordt opgevolgd.
Dit heeft minister Maij-Weggen vlak voor de
kerst tijdens de behandeling van het wets
ontwerp tot verhoging van de accijns op die
selolie toegezegd. Van de extra opbrengst
van 240 miljoen gulden wordt 25 miljoen
voor dit doel ter beschikking gesteld. Naar
analogie van de regeling die voor de aan
schaf van schone auto's met benzine-motor
geldt, zal de stimulering gezocht worden in
een korting op de Bijzondere Verbruiksbe
lasting. Aangezien er nog geen voldoende
gespreid aanbod van diesels met katalysator
is, zal de maatregel eind dit jaar in werking
treden. (Bron: Rai).
gebreid met de Carrera 4, een auto die op de
in beperkte oplage gebouwde 959 geba
seerd is. Op de vierwielaandrijving na, is de
Carrera 2 volledig identiek aan de Carrera 4.
Wat zijn nu de belangrijkste veranderingen
aan de buitenkant. Porsche heeft de nieuwe
ling fraaie lichtmetalen velgen meegegeven,
die de auto er duidelijk gedistingeerder uit
doen zien. In het oog springend zijn de forse
voor- en achterbumper die in de carrosserie-
kleur worden meegespoten. De kunststof
zijskirts maken het beeld compleet. De ach
terlichtpartij heeft zijn oorspronkelijke vorm
behouden, maar oogt door het toepassen
van rookglas moderner. Heel spectaculair is
de spoiler. Porsche heeft bij deze auto afge
zien van de enorme vleugel die voor het eerst
op de Turbo werd toegepast. In de motorkap
zit een fors rooster voor de luchttoevoer,
keurig in de aflopende lijn van de auto opge
nomen. Zo gauw er echter harder dan 80
km/u wordt gereden, klapt een spoiler van
beschaafde afmetingen omhoog en zorgt zo
voor wat extra druk op de achterwielen. Als
de auto uitrollend voor de stoplichten onder
de 10 km/u komt, schuift deze voorziening
weer in zijn uitgangspositie terug. Uiteraard
kan voor de liefhebber de spoiler ook met
een knop op de middenconsole bediend wor
den. Je hebt er bij de stoplichten gegaran
deerd succes mee.
Het interieur kunnen we heden ten dage wei
nig innovatief noemen. De basiselementen
uit de eerste 911 zijn nog steeds aanwezig.
Het dashboard bestaat uit een reeks ronde
klokken, waarbij een grote toerentelfer pro
minent in het midden geplaatst is. Het stuur
met groot middenkussen, is vrijwel vertikaal
ten opzichte van de bestuurder geplaatst.
Rechts zien we een aantal grote trekknoppen
voor bijvoorbeeld de achterruitverwarming,
knoppen die nog steeds aan de Kever doen
denken. De 911 Carrera 2 heeft op de ach
terruit een wisser zitten. Al aan de bedie
ningsknopjes is te zien dat deze voorziening
recent is toegevoegd. Met twee miniscule
tuimelschakelaartjes kan de wisser met of
zonder extra toevoeging van water in gang
worden gezet. Kortom een klassiek geheel
wat vooral de fanaat zal blijven aanspreken.
De stoelen hebben hoofdsteunen in de rug
leuningen opgenomen en zitten werkelijk kei
hard. De hoogte is zowel voor als achter
elektrisch in te stellen, terwijl de overige in-
stelmogelijkheden met de hand veranderd
dienen te worden. De twee buitenspiegels
zijn van binnenuit elektrisch verstelbaar en
bovendien verwarmd uitgevoerd. De stan
daarduitrusting is veelomvattend. De auto
heeft een fantastische stereoinstallatie met
10 luidsprekers, elektrische voorruitbedie-
ning en driepunts veiligheidsgordels voor de
achterzittingen. Twee kleine kinderen kun
nen daar net plaatsnemen.
Het moment van rijden is daar. Bij het starten
klinkt een niet onsympathiek blazend geluid,
wat bij hogere toeren alleen maar in kracht
toeneemt. De vijfversnellingsbak wordt met
een korte lederen pook bediend, die zeer di-
rekt schakelt. De pedalen komen nog steeds
uit de Kever en zijn zwaar in bediening. De
Porsche 911 is bedoeld om hard te rijden en
dat geeft de bestuurder ook de meeste kick.
Binnen 5,7 seconden wijst de naald al 100
km/u aan, terwijl het bij 260 pas is afgeslo
ten. Eenmaal op gang is de auto zeker niet
stil te noemen. Ik meen zelfs te moeten con
cluderen dat het geluid aan de buitenkant
mooier is dan binnenin. De auto is goed han
delbaar door de standaard stuurbekrachti
ging die nooit en te nimmer te nadrukkelijk
aanwezig is. Een ABS-remsysteem in combi
natie met vier geventileerde remschijven is
bij dit soort auto's niet meer weg te denken
om ook in kritieke situaties weer veilig tot
stilstand te komen. De Porsche Carrera 2 is
uitermate hard afgeveerd. Hierdoor kunnen
scherpe bochten met hoge snelheden geno
men worden, zonder dat de carrosserie maar
de geringste neiging tot overhellen vertoont.
Echt comfortabel is het evenwel niet. Ook
deze eigenschap zal alleen maar door de ech
te liefhebbers geapprecieerd worden. Geluk
kig kan er met de Porsche ook rustig gereden
worden. De auto dwingt je er niet constant
toe om hard te gaan. Echter de voorbij snel
lende Kadett en Golf zullen je wel enigszins
vreemd aanstaren.
Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk
van de manier waarop er met de 911 gere
den wordt, maar een gemiddelde van 1 op
6,5 is hierbij reëel. De Porsche 911 blijft ook
als Carrera 2 een echte liefhebbersauto en
de droom voor velen. Tegen het nachtelijke
uur werd ik zelfs achtervolgd door iemand
die de auto echt even moest zien. Ondanks
zijn rijke historie zullen er zowel voor- als te
genstanders zijn. Dit varieert dan van men
sen die haast kwijlend de auto tegemoet tre
den tot aan personen die er niets meer dan
een veredelde Kever in zien. De eerste groep
zal voor hun speeltje f 189.200,— neer
moeten leggen, terwijl de anderen voor een
paar duizend gulden een goed exemplaar van
het vierwielige insect genoegen nemen.
Evenals voorgaande jaren heeft het motor
magazine Moto 73 weer de motorfiets van
het jaar verkiezing georganiseerd. Deze keer
brachten de lezers van het blad de meeste
stemmen uit op de BMW K1.
De BMW K1 kreeg de kwalificatie motorfiets
van het jaar onder meer vanwege het uiter
lijk, de prestaties en de gunstige aërodyna
mica. De BMW K1 wordt aangedreven door
een watergekoelde 1000 cc viercylinder mo
tor met 16 kleppen, die een vermogen van
100 pk levert. Op de tweede plaats kwam de
Honda CBR 1000 F en op de derde plaats
eindigde de Yamaha FZR, die vorig jaar tot
motorfiets van het jaar werd uitgeroepen.
(Bron: Rai).
11 uitvoeringen, 3- of 5-deurs. Trouwens,
ook motorisch kunt u alle kanten uit. Keus
uit 4 benzine-injectiemotoren met geregelde
driewegkatalysator en een dieselmotor.
Afgebeeld de Uno Turbo i.e. 74 kW/100
DIN pk. Van 0 tot 100 km/h in 8,9 seconden.
Prijs: f32.350,-. Er is al een Uno voor
f 18.250,-. Uno diesel v.a. f 24.250,-. Prijzen
incl. BTW. excl. afleveringskosten. Prijs
wijzigingen voorbehouden. Aantrekkelijke
financiering door Fiat
Credit Nederland moge
lijk. Wij kunnen u ook
alles vertellen over de
gunstige leasemogelijkhe
den van de nieuwe Uno.
Eén brok temperament.
De Renault Espace kreeg de titel vanwege de
grote 'multi-purpose'-functie van de auto en
tevens omdat Renault met de Espace in
1984 een nieuwe generatie auto's inluidde.
Bij de introductie van de tweede generatie
Espace in 1988 werd de productie aanzien
lijk opgevoerd tot zo'n 31.000 stuks per
jaar. De totale produktie van de Espace be
droeg eind oktober jl. 130.000 eenheden.
Ook de verkopen in ons land zitten nog
steeds in de lift. In 1988 werden er 387 ver
kocht, terwijl er dit jaar tot en met eind no
vember al 530 over de toonbank gingen.
Rij nu, betaal 1 jaar later
(min. f 5.000,-, max. f 8.000,-
L'Automobile Magazine, een toonaange
vend Frans autoblad, heeft de Renault Espa
ce uitgeroepen tot de "Auto van het decen
nium". Aan deze benoeming is uiteraard
een trofee verbonden die onlangs werd
overhandigd aan Raymond Lévy, President
Directeur van de Régie Renault en Philippe
Guédon, President Directeur van Matra Au
tomobiles.
Streng gekeurd. Maanden BOVAG garantie.
9 Maanden extra HO VA G garantie voor auto 's van
max. 4 jaar mogelijk 14 Dagen omruilgarantie.