OOK ELK ANDER MERK... ONS WERK Porsche 91 Edelkafer? 1 Carrera 2 anno ni l Gebruikte Wagens L JuPlus Systeem Zwartepoorte OCCASIONS VERKOOP-REPARATIE EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS Subsidie voor diesel met katalysator AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE Renault Espace BMW KI: Motorfiets van het Jaar Trofee voor garage de jager goes VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 27-29 01184-14400 B.G.G. 01184-10300 TOT 7.500,- 7.500,- 10.000,- 10.000,- 15.000,- v.a. 15.000,- SAAB: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V. Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 MIDDELBURG, HERCULESWEG 12. INDUSTRIETERREIN ARNESTEINJEL.01180-12918 Spectaculair Toerenteller Geventileerd Insect DE LIJST VOOR OCCASIONLIEFHEBBERS. Hij staat in onze showroom. Klaar om bewonderd te worden. De nieuwe Fiat Uno. Nieuw design. Nieuw interieur-. Maar daar blijft het niet bij. Ongekend aëro dynamisch, Cw-waarde 0,30. •Leverbaar in MERK JAAR PRIJS De nieuwe Uno. Fiat Pandavanaf f 7.750,- Fiat Uno 45vanaf f 6.500,- Fiat Ritmo 60 5-deurs1985 f 8.250,- Fiat Uno 45 Fire1987 f 11.900,- Fiat Uno 45 Fire1986 f 9.750,- Fiat Uno 60 S 5-deurs1987 f 13.900,- Fiat Uno 45 S1988 f 14.500,- Fiat Uno Turbo i.e. kleur zwart, lichtmetalen wielen, alarminst., radio-cass., zeer exclusieve uitvoering30.000 km Fiat Regata 85 S1987 f 14.900,- Fiat Croma 2.0 SL i.e1986 f 22.750,- Peugeot 309 GL Profil1986 f 14.750,- Ford Taunus 1.6 Bravo1981 f 3.500,- Fiat Panda 750 Jolly 20.000 km1988 f 10.750,- Fiat Ritmo 60 Rialto 5-bak 19.000 km1988 f 12.750,- Saab 9000 Turbo 16, 25 maanden jong voorzien van A.B.S.-leer, automatic climat control, metallic lak, 1 jaar Saab Select garantie Verwacht: Daihatsu Charade Bianco1988 Daihatsu Cuore TX 11.000 km11-1987 Vert. R. Ketelaar 01100-20873. DE FAAM - DE VLISSINGER Renault 9 GTL 1983 5.950,- Saab 99 GL LPG 1982 7.450,- Seat Fura 1985 6.950,- Opel Kadett 12 1982 5.950,- Daihatsu Charade diesel 1984 7.450.- Peugeot 305 1981 2.750,- Peugeot 305 GL nov 1982 3.950,- Renault 5 L 28 000 km. 1984 7.450,- Seat Ronda 1.5 GL1985 7.950,- Seat Fura L1986 7.950,- Seat Marbella L1987 8.950,- Daihatsu Charmant Kyoto 30.000 km.. 1985 8.950,- Volvo 340 5-drs. van part1984 8.500,- Renault 9 GTL1985 8.950,- Mazda 626 LX1985 13.950,- Ford Fiësta Festival1987 13.500,- Nissan Cherry Trend 29.000 km1986 13.950,- Ford Sierra 1.8 Laser 5-drs1985 14.950,- Seat Ronda 1.5 GL1987 13.950,- Seat Ibiza 1.2 L1986 11.950,- Suzuki SJ 410 Carbrio 30.000 km1987 14.950,- Seat Ibiza 1.2 GL 5-drs. 25.000 km1988 15.950,- Seat Ibiza 1 2 del sol 1988 15 950, Renault 5 TR Tiga 2 000 km 1989 17 500. Ford Escort 16 CL 5-drs 1986 15 950, Mitsubishi Lancer 1 8 GL diesel 59 000 km1986 15.950, Opel Kadett 16 D station 1988 23 500 Volkswagen Golf Turbo Diesel. 1986 21 950, Volkswagen Golf 1 3 1988 18 950 Citroën BX 1.4 E 1987 16.500, Saab 900 C Sedan LPG1988 31.500, Saab 900 Turbo 5-drs1986 29.500, Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 01184-15220 Saab - Scania - Daihatsu ■Jkiïflmm MIDDELBURG. HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18 VLISSINGEN. INDUSTRIEWEG 19. TEL. 01184 -1 77 36 Saab 900 inj. Sedan1988 Saab 900 C Sedan1987 Saab 900 C 3-drs. Combi Coupé1986 Saab 900 inj. Sedan1986 Saab 900 inj. 2-drs1985 Saab 90 2-drs1985 Saab 90 2-drs. LPG1985 Peugeot 505 Select, schuifdak1985 Renault 5 GTL1982 Vauxhall Chevette1979 Als we in de Porsche-geschiedenis terugduiken, dan komen we in 1963 de 901 tegen. Deze auto werd al snel tot 911 omgedoopt, omdat Peugeot de eerste type nummering geclaimd had. We zijn inmiddels 26 jaar verder en nog steeds vermeldt de Porsche-prijslijst een 911. De auto heeft onmiskenbaar dezelfde lijn behouden, maar is uiteraard op vele punten verbeterd en gemoderniseerd. Enkele maanden terug werd 'de echte' Porsche grondig herzien, zodat de auto voorlopig weer een decennium meekan. We reden met de nieuwe 911 Carrera 2. De eerste Porsche, de 356, werd gebaseerd op de Volkswagen Kever. Dat was ook dui delijk te zien en horen. Het bekende viercy- linder boxergeluid was goed te herkennen. Ook bij de 911 is de allereerste voorvader, de Kever, nog steeds in veel details terug te vinden. Achterin ligt nog steeds een luchtge- koelde boxermotor, echter nu een 6 cylinder met een inhoud van maar liefst 3,6 liter en in deze versie een gigantisch vermogen van 250 pk. In het vorige model werd door de 3,2 liter krachtbron 217 pk geproduceerd, terwijl de supersnelle turboversie 300 paar- dekrachten ter beschikking had. De nieuwe ling ziet hier dus netjes tussenin en levert prestaties vergelijkbaar aan de Turbo, waar door deze laatste voorlopig is komen te ver vallen. Vorig jaar werd het Porsche-programma uit- De suggestie van de CDA Tweede Kamer fractie om de aankoop van "schone" die selpersonenauto's fiscaal te stimuleren, wordt opgevolgd. Dit heeft minister Maij-Weggen vlak voor de kerst tijdens de behandeling van het wets ontwerp tot verhoging van de accijns op die selolie toegezegd. Van de extra opbrengst van 240 miljoen gulden wordt 25 miljoen voor dit doel ter beschikking gesteld. Naar analogie van de regeling die voor de aan schaf van schone auto's met benzine-motor geldt, zal de stimulering gezocht worden in een korting op de Bijzondere Verbruiksbe lasting. Aangezien er nog geen voldoende gespreid aanbod van diesels met katalysator is, zal de maatregel eind dit jaar in werking treden. (Bron: Rai). gebreid met de Carrera 4, een auto die op de in beperkte oplage gebouwde 959 geba seerd is. Op de vierwielaandrijving na, is de Carrera 2 volledig identiek aan de Carrera 4. Wat zijn nu de belangrijkste veranderingen aan de buitenkant. Porsche heeft de nieuwe ling fraaie lichtmetalen velgen meegegeven, die de auto er duidelijk gedistingeerder uit doen zien. In het oog springend zijn de forse voor- en achterbumper die in de carrosserie- kleur worden meegespoten. De kunststof zijskirts maken het beeld compleet. De ach terlichtpartij heeft zijn oorspronkelijke vorm behouden, maar oogt door het toepassen van rookglas moderner. Heel spectaculair is de spoiler. Porsche heeft bij deze auto afge zien van de enorme vleugel die voor het eerst op de Turbo werd toegepast. In de motorkap zit een fors rooster voor de luchttoevoer, keurig in de aflopende lijn van de auto opge nomen. Zo gauw er echter harder dan 80 km/u wordt gereden, klapt een spoiler van beschaafde afmetingen omhoog en zorgt zo voor wat extra druk op de achterwielen. Als de auto uitrollend voor de stoplichten onder de 10 km/u komt, schuift deze voorziening weer in zijn uitgangspositie terug. Uiteraard kan voor de liefhebber de spoiler ook met een knop op de middenconsole bediend wor den. Je hebt er bij de stoplichten gegaran deerd succes mee. Het interieur kunnen we heden ten dage wei nig innovatief noemen. De basiselementen uit de eerste 911 zijn nog steeds aanwezig. Het dashboard bestaat uit een reeks ronde klokken, waarbij een grote toerentelfer pro minent in het midden geplaatst is. Het stuur met groot middenkussen, is vrijwel vertikaal ten opzichte van de bestuurder geplaatst. Rechts zien we een aantal grote trekknoppen voor bijvoorbeeld de achterruitverwarming, knoppen die nog steeds aan de Kever doen denken. De 911 Carrera 2 heeft op de ach terruit een wisser zitten. Al aan de bedie ningsknopjes is te zien dat deze voorziening recent is toegevoegd. Met twee miniscule tuimelschakelaartjes kan de wisser met of zonder extra toevoeging van water in gang worden gezet. Kortom een klassiek geheel wat vooral de fanaat zal blijven aanspreken. De stoelen hebben hoofdsteunen in de rug leuningen opgenomen en zitten werkelijk kei hard. De hoogte is zowel voor als achter elektrisch in te stellen, terwijl de overige in- stelmogelijkheden met de hand veranderd dienen te worden. De twee buitenspiegels zijn van binnenuit elektrisch verstelbaar en bovendien verwarmd uitgevoerd. De stan daarduitrusting is veelomvattend. De auto heeft een fantastische stereoinstallatie met 10 luidsprekers, elektrische voorruitbedie- ning en driepunts veiligheidsgordels voor de achterzittingen. Twee kleine kinderen kun nen daar net plaatsnemen. Het moment van rijden is daar. Bij het starten klinkt een niet onsympathiek blazend geluid, wat bij hogere toeren alleen maar in kracht toeneemt. De vijfversnellingsbak wordt met een korte lederen pook bediend, die zeer di- rekt schakelt. De pedalen komen nog steeds uit de Kever en zijn zwaar in bediening. De Porsche 911 is bedoeld om hard te rijden en dat geeft de bestuurder ook de meeste kick. Binnen 5,7 seconden wijst de naald al 100 km/u aan, terwijl het bij 260 pas is afgeslo ten. Eenmaal op gang is de auto zeker niet stil te noemen. Ik meen zelfs te moeten con cluderen dat het geluid aan de buitenkant mooier is dan binnenin. De auto is goed han delbaar door de standaard stuurbekrachti ging die nooit en te nimmer te nadrukkelijk aanwezig is. Een ABS-remsysteem in combi natie met vier geventileerde remschijven is bij dit soort auto's niet meer weg te denken om ook in kritieke situaties weer veilig tot stilstand te komen. De Porsche Carrera 2 is uitermate hard afgeveerd. Hierdoor kunnen scherpe bochten met hoge snelheden geno men worden, zonder dat de carrosserie maar de geringste neiging tot overhellen vertoont. Echt comfortabel is het evenwel niet. Ook deze eigenschap zal alleen maar door de ech te liefhebbers geapprecieerd worden. Geluk kig kan er met de Porsche ook rustig gereden worden. De auto dwingt je er niet constant toe om hard te gaan. Echter de voorbij snel lende Kadett en Golf zullen je wel enigszins vreemd aanstaren. Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk van de manier waarop er met de 911 gere den wordt, maar een gemiddelde van 1 op 6,5 is hierbij reëel. De Porsche 911 blijft ook als Carrera 2 een echte liefhebbersauto en de droom voor velen. Tegen het nachtelijke uur werd ik zelfs achtervolgd door iemand die de auto echt even moest zien. Ondanks zijn rijke historie zullen er zowel voor- als te genstanders zijn. Dit varieert dan van men sen die haast kwijlend de auto tegemoet tre den tot aan personen die er niets meer dan een veredelde Kever in zien. De eerste groep zal voor hun speeltje f 189.200,— neer moeten leggen, terwijl de anderen voor een paar duizend gulden een goed exemplaar van het vierwielige insect genoegen nemen. Evenals voorgaande jaren heeft het motor magazine Moto 73 weer de motorfiets van het jaar verkiezing georganiseerd. Deze keer brachten de lezers van het blad de meeste stemmen uit op de BMW K1. De BMW K1 kreeg de kwalificatie motorfiets van het jaar onder meer vanwege het uiter lijk, de prestaties en de gunstige aërodyna mica. De BMW K1 wordt aangedreven door een watergekoelde 1000 cc viercylinder mo tor met 16 kleppen, die een vermogen van 100 pk levert. Op de tweede plaats kwam de Honda CBR 1000 F en op de derde plaats eindigde de Yamaha FZR, die vorig jaar tot motorfiets van het jaar werd uitgeroepen. (Bron: Rai). 11 uitvoeringen, 3- of 5-deurs. Trouwens, ook motorisch kunt u alle kanten uit. Keus uit 4 benzine-injectiemotoren met geregelde driewegkatalysator en een dieselmotor. Afgebeeld de Uno Turbo i.e. 74 kW/100 DIN pk. Van 0 tot 100 km/h in 8,9 seconden. Prijs: f32.350,-. Er is al een Uno voor f 18.250,-. Uno diesel v.a. f 24.250,-. Prijzen incl. BTW. excl. afleveringskosten. Prijs wijzigingen voorbehouden. Aantrekkelijke financiering door Fiat Credit Nederland moge lijk. Wij kunnen u ook alles vertellen over de gunstige leasemogelijkhe den van de nieuwe Uno. Eén brok temperament. De Renault Espace kreeg de titel vanwege de grote 'multi-purpose'-functie van de auto en tevens omdat Renault met de Espace in 1984 een nieuwe generatie auto's inluidde. Bij de introductie van de tweede generatie Espace in 1988 werd de productie aanzien lijk opgevoerd tot zo'n 31.000 stuks per jaar. De totale produktie van de Espace be droeg eind oktober jl. 130.000 eenheden. Ook de verkopen in ons land zitten nog steeds in de lift. In 1988 werden er 387 ver kocht, terwijl er dit jaar tot en met eind no vember al 530 over de toonbank gingen. Rij nu, betaal 1 jaar later (min. f 5.000,-, max. f 8.000,- L'Automobile Magazine, een toonaange vend Frans autoblad, heeft de Renault Espa ce uitgeroepen tot de "Auto van het decen nium". Aan deze benoeming is uiteraard een trofee verbonden die onlangs werd overhandigd aan Raymond Lévy, President Directeur van de Régie Renault en Philippe Guédon, President Directeur van Matra Au tomobiles. Streng gekeurd. Maanden BOVAG garantie. 9 Maanden extra HO VA G garantie voor auto 's van max. 4 jaar mogelijk 14 Dagen omruilgarantie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 21