Rampen en rampenbestrijding Begroting vastgesteld Gemeentelijk verkeersveiligheids- programma Parkeerpassen 1990 voor bewoners en bedrijven ÜS£ Verkeer Voorbereidings- besluiten Bestemmingsplan Inspraak bestemmingsplan Toorenvliedt Werk in uitvoering Koop avonden Commissies in december Collecten DE FAAM Woensdag 29 november 1989 Door het oog van de Lange Jan GEMEENTE mihIIIIMUIIJI. 4 MIDDELBURG Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg wordt samengesteld door bureau Voorlichting. Reacties zijn welkom Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, Telefoon 75000, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. •Week— De gemeentebegroting voor 1990 is rond. Het huishoudboekje klopt. Op vrijdagmiddag 10 november werd de begroting na vele uurtjes ver gaderen vastgesteld. Tijdens de behandeling deden burgemeester en wethouders een aantal toezeggingen. Deze betroffen bijvoorbeeld het doen van onderzoek naar - een city-marketing beleid; - de opzet van een bedrijvencentrum; - vormgeving winkelgebieden/overdekte passages; - lokale t.v.-uitzendingen; - gescheiden inzamelen huisvuil; - de gevolgen van nieuwe parkeervoorzieningen nabij het centrum voor de verkeerscirculatie; - een betere afstemming van de tarieven voor het rioolrecht voor be drijven op het waterverbruik; - de nieuwbouw van een centrum voor asielzoekers op het terrein van de voormalige manege aan de Roozenburglaan; - de gevolgen van de verlaging van het waterpeil in het buitengebied. Ook concretere toezeggingen werden gedaan, zoals: - meer controle op fietsen in de Lange Delft; - het opstellen en uitwerken van plannen op basis van het gemeente lijk rampenplan; - bij de provincie aandringen op spoedige uitvoering van een defini tieve oplossing voor de fietsoversteek Sint Laurens; - het aanbrengen van elektronisch door het openbaar vervoer te be dienen klappalen op de busbaan voor het stadhuis; - met ingang van 1 januari 1991 de heffing voor het rioolrecht verde len over eigenaren en gebruikers in dezelfde verhouding als geldt voor de onroerend goedbelasting. Bij bureau Voorlichting is inzage van de complete begroting mogelijk. A In verband met herstratingswerk- zaamheden is een aantal straten in Middelburg geheel of gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer. Dit betreft Poortershove, de Oosterscheldestraat, de Lom bardstraat en de Seislaan. Vanavond woensdag 29 novem ber en vrijdag 1 en maandag 4 de cember zijn de winkels 's avonds extra geopend tot 21.00 uur. Ook de parkeerkelder in het Gee- regebied is dan open tot 21.30 uur. Tafeltje Dekje" "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U. V. V. voor ouderen en zieken, die zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag en donderdag tussen 8.45 en 9.15 uur worden besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 01180 - 38570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dagen. Menu van 4 december 1989 tot en met 9 december 1989. maandag gehakt, andijvie, puree dinsdag stamppot zuurkool met worst woensdag rundvlees, spruiten, aardappelen donderdag jachtschotel, rode kool, puree vrijdag kabeljauw, wortelen, aard appelen zaterdag goulash, erwten, rijst Commissie Onderwijs, maandag 4 om 16.00 uur, Secr. dhr. H. Groesser Commissie Verkeer, maandag 4 om 19.30 uur, Secr. mw. A. Beije (spreekrecht) Commissie Financiële Zaken, woensdag 6 om 16.00 uur, Secr. dhr. N.A. Meijer (spreekrecht) Bestuurscommissie Welzijn, woensdag 6 om 16.00 uur, Secr. dhr. A.J. Wien (spreekrecht) Commissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu beheer, woensdag 6 om 19.30 uur, Secr. tel: 75422 Gemeenteraad maandag 11 om 14.00 uur Commissie Economische Zaken, dinsdag 12 om 19.30 uur, Secr. dhr. G.L. de Kok (spreekrecht) Commissie Bestuur-Bestuurden, woensdag 13 om 16.30 uur, Secr. dhr. K.W.A. de Regt (spreek recht) Bestuurscommissie Ontwikke lingssamenwerking, dinsdag 19 om 15.00 uur, Secr. dhr. W.J. van Kooten (spreekrecht) Voor het gebruik maken van het spreekrecht moet een afspraak ge maakt worden met de commissie secretaris op het stadhuis, tele foon 75000. Door burgemeester en wethou ders is aan de volgende instellin gen toestemming verleend om in de komende periode een huis-aan- huis collecte te houden: Leger des Heils, van maandag 27 november tot zondag 2 december; Vluchtelingenwerk, van maandag 18 december tot zondag 23 de cember. Bij het collecteren moet men ge bruik maken van verzegelde bus sen. Ook als gewerkt wordt met collectezakjes moeten deze verza meld worden in verzegelde collec tebussen. Collectanten mogen niet jonger zijn dan 15 jaar, die nen niet betaald te worden en moeten voorzien zijn van een deugdelijk legitimatiebewijs. In Nederland gebeuren, in vergelijking tot andere landen in de wereld gelukkig weinig rampen. De geografische ligging van ons land speelt daarbij voor wat betreft natuurrampen een belangrijke rol. Aardbevin gen zoals onlangs in de V.S. en Japan komen hier niet voor. De kans op herhaling van de watersnoodramp van 1953 is door de uit voering van het Delta-plan veel kleiner geworden. Een natuurramp bv. een windhoos kan echter ook in Nederland niet worden uitgesloten. Naast natuurrampen schuilt in onze hedendaagse maatschappij in de industrie, het vervoer van gevaarlijke stoffen, het vlieg- en scheep vaartverkeer, een potentieel gevaar voor het ontstaan van een ramp. Een van de primaire overheidstaken is het garanderen van de veiligheid van de eigen bevolking. Via wet- en regelgeving, controle op de nale ving, alsook via het treffen van maatregelen (Delta-plan) trachten de rijks, de provinciale en de gemeentelijke overheid het risico van het ontstaan van een ramp zo veel mogelijk te beperken. Ondanks dit op preventie gerichte beleid, kunnen ook andere dan natuurrampen nooit helemaal worden uitgebannen. De bijna ramp met de ontplofte olie tank in Rotterdam enkele weken geleden is hiervan een voorbeeld. Ook elders zijn voorbeelden te vinden van bijna rampen die het gevolg wa ren van falend menselijk handelen en/of technische gebreken. De zorg van de overheid voor de bevolking houdt dan ook niet op bij het voorkomen van een ramp. De overheid heeft tevens een belangrijke taak en verantwoordelijkheid bij het bestrijden van de gevolgen van een ramp. Tot voor enkele jaren geleden lag de zorg voor het beperken van de gevolgen van een ramp alsmede de hulpverlening aan de slachtof fers bij de organisatie Bescher ming Bevolking (de BB) en de pa rate diensten (politie, brandweer en medische hulpverlening). Om uiteenlopende redenen is door de rijksoverheid besloten de BB op te heffen en de rampen bestrijding op een geheel nieuwe leest te schoeien. De brandweer (gemeentelijk en regionaal) is de spil van deze nieuwe organisatie geworden. Vanaf het ogenblik waarop de BB in 1986 is opgehe ven wordt met vereende kracht, op rijks- provinciaal en gemeente lijk niveau gewerkt aan de invul ling en verdere uitvoering van de nieuwe rampenbestrijdingsorga nisatie. Dit proces kent geen ein de. Ook in de toekomst zal conti nu mede aan de hand van ongeda ne (oefen)ervaringen dienen te worden bezien of de organisatie in haar geheel of op onderdelen niet nog verder kan worden ver volmaakt. De basis van de rampenbestrij ding ligt verankerd in de Rampen wet. In deze wet is o.m. opgeno men de verplichting voor een ge- De Langeviele-buitenbrug In de gemeenteraadsvergadering van oktober is een Verkeersveilig- heidsprogramma vastgesteld. Dit programma bevat voorstellen op het gebied van beleid, organisatie en uitvoering. Doel is te komen tot een verbetering van de ver keersveiligheid. Om het Verkeersveiligheidspro- gramma te kunnen opstellen werd eerst de huidige situatie met be trekking tot de verkeersonveilig heid in kaart gebracht. Dit gebeurde o.a. door het inventari seren en analyseren van de gege vens over verkeersongevallen. Ook de plaatsen waar geen ongelukken gebeuren, maar die de weggebrui kers toch gevaarlijk vinden, wer den in de inventarisatie opgenomen. Voor dit laatste werd onder meer gebruik gemaakt van door scholen en inwoners aange melde punten. Daarna is geprobeerd, oplossin gen te vinden voor de gesignaleer de problemen. De resultaten hiervan zijn opgenomen in het Verkeersveiligheidsprogramma, dat in juni 1989 werd afgerond. Het programma bevat allerlei voorstellen die, op korte of op langere termijn, kunnen leiden tot een verbetering van de verkeers veiligheid. Zo wordt bijvoorbeeld per deelge bied van de wijken in de stad, z.g. clusters, aangegeven wat de knel punten zijn en welke maatregelen worden voorgesteld. Deze variëren van het snoeien van beplanting tot het wijzigen van een voorrangsre geling en zelfs de complete herin richting van een straat. Zomaar een voorbeeld: het verkeer op de Roozenburglaan denkt vaak dat het voorrang heeft op het verkeer uit de zijstraten. Dit heeft in de afgelopen jaren geleid tot de nodi ge aanrijdingen. In het Verkeers veiligheidsprogramma wordt nu voorgesteld om op de Roozen burglaan (tussen Vrijlandstraat en Torenweg) voorrang in te stellen. De verkeersonveiligheid op de hoofdwegen in de stad en in de binnenstad is apart bekeken. De hier gesignaleerde problemen moeten nog nader worden beke ken en er moeten nog oplossingen voor worden gezocht. Hiermee is inmiddels een begin gemaakt door inschakeling van een ver- keersadviesbureau. Dit bureau onderzoekt de mogelijkheden om de verkeersveiligheid op een vijf tal plaatsen, waaronder het kruispunt Varkensmarkt en het kruispunt Vlissingsesingel- Langevielebuitenbrug, te ver beteren. Het Verkeersveiligheidsprogram ma zal de komende jaren als lei draad dienen voor het te voeren verkeersveiligheidsbeleid. De voorstellen uit het programma zullen geleidelijk worden uitge voerd. Daarbij is het de bedoeling dat jaarlijks verslag wordt uitge bracht van wat er uitgevoerd is. Dit biedt tevens de mogelijkheid om de nog niet uitgevoerde voor stellen zo nodig nog aan te passen. Het Verkeersveiligheidsprogram ma ligt voor belangstellenden ter inzage bij bureau Voorlichting. meente om een rampenplan te hebben. Juist omdat de aard, de gevolgen en de plaats van een ramp zich vooraf niet laten voor spellen, bevat het rampenplan de hoofdlijnen die een snelle en ge coördineerde inzet van de betrok ken diensten waarborgen. De ge volgen van een ramp dienen im mers zo beperkt mogelijk te blijven. De in een rampenplan vervatte re gels en instructies dienen tot richtsnoer. In het voorgaande wordt telkens gesproken over een ramp. Belang rijk is te weten wat hier onder ver staan moet worden. De Rampen wet definieert een ramp als volgt: een ramp is een gebeurtenis waar door een ernstige verstoring van de algemene veiligheid is ont staan, waarbij het leven en de ge zondheid van vele personen of grote materiële belangen in ge vaar zijn en waarbij een gecoördi neerde bestrijding door diensten en organisaties van verschillende disciplines wordt vereist. Of van een ramp sprake is wordt in belangrijke mate plaatselijk be paald. In iedere gemeente is het de burgemeester, die in de ram penbestrijdingsorganisatie een vooraanstaande plaats inneemt. De burgemeester is belast met het opperbevel. Het is dan ook de burgemeester die op basis van in formatie en adviezen uiteindelijk het besluit zal nemen dat niet dan wel niet langer via de gebruikelij ke hulpverlening bij ongevallen, maar via de organisatiestructuren en afspraken uit het gemeentelijk rampenplan dient te worden ge handeld. Alhoewel het begrip in de Ram penwet is gedefinieerd en als zo danig eensluidend is omschreven blijft het oordeel of er daadwer kelijk sprake is van een ramp in beginsel aan de burgemeester. Rampenplan Evenals de meeste andere ge meenten beschikt de gemeente Middelburg over een rampen plan. Dit plan is op 21 november 1983 door de gemeenteraad vast gesteld en het laatst gewijzigd op 15 juni 1987. In de stadsgids treft u sinds enkele jaren de voor u in het eerste sta dium van een ramp belangrijke informatie aan. (zie pagina's 4 en 5 in "Thuis in Middelburg"). Het huidige rampenplan wordt mo menteel in een gezamenlijk traject met de overige Zeeuwse gemeen ten en de provincie geëvaluëerd en bijgesteld. U zult hierover in een later stadium in deze rubriek nog nader worden geïnformeerd. Rampbestrijdingsplan Naast de gemeentelijke rampen plannen, die voor elke gemeente verplicht zijn, kent de Rampen wet de zgn. rampbestrijdingsplan- nen. Dit zijn plannen die door de burgemeester kunnen worden vastgesteld voor een bepaald ge- vaarzettend object, bijvoorbeeld een olieraffinaderij. Uit een gevaarsrisico-analyse kan de con clusie worden getrokken dat het wenselijk is voor zo'n object een rampbestrijdingsplan vast te stel len. De inhoud en status van dit plan zijn een andere dan van een rampenplan. Over de inhoud van een rampbestrijdingsplan kan worden opgemerkt dat zo'n plan veel gedetailleerder kan zijn. Im mers plaats, aard en gevolgen zijn voorzienbaar. De onzekere factor is het tijdstip van de ramp. In te genstelling tot het gemeentelijk rampenplan is ingevolge de Ram penwet een rampbestrijdingsplan niet openbaar. Ten aanzien van de status geldt dat naast veiligheid het bedrijfsbelang een rol speelt. De gegevens over de gevaarzetting zijn evenwel bekend bij de voor de rampbestrijding verantwoor delijke autoriteiten. Aan de hand van een inventarisa tie wordt thans nader bezien of er aanleiding bestaat tot de vaststel ling van een of meer rampbestrij- dingsplannen voor Middelburgse bedrijven over te gaan. Mochten de gevolgen voor de bevolking en daarmee de veiligheid niet nood zaken tot vaststelling van zo'n plan dan zal worden volstaan met de reeds aanwezige plannen van de brandweer waaraan tevens wordt deelgenomen door de poli tie en de medische hulpverleners. Evenals voor een gemeentelijk rampenplan geldt ook voor een rampbestrijdingsplan dat zo'n plan alleen dan nodig is als de mogelijke gevolgen de werkwijze en inzet van de normale hulpver lening te boven gaat. Voor geïnteresseerden kan het ge meentelijk rampenplan worden ingezien bij het bureau Voorlich ting. Met vragen over of naar aanleiding van het rampenplan en/of over de rampenbestrijding in algemene zin kunt u terecht bij de afdeling Kabinetszaken. U wordt geadviseerd vooraf telefo nisch contact op te nemen. Per 31 december a.s. verliezen de parkeervergunningen (parkeerpassen) voor bewoners en bedrijven in het attractiegebied van de binnenstad hun geldigheid. Met ingang van 1 januari 1990 zullen de regeling van de uitgifte van parkeerpassen én de gebruiksmogelijkheden van de par keerpassen wijzigingen ondergaan. Tevens zal de parkeerpas worden verbeterd, onder andere door het van gemeentewege plastificeren daarvan. Voor het verkrijgen van parkeerpassen voor 1990 geldt de volgende re geling: Het attractiegebied bestaat voortaan uit twee zones (zone 1 en zone 2). Parkeerpasbezitters kunnen dan alleen gebruik maken van hun parkeer pas in de zone waarin hun vestigingsadres is gelegen. De scheidingslijn tussen de noordelijke (zone 1) en de zuidelijke (zone 2) zone loopt via de volgende straten: Langeviele, Pottenmarkt, Markt, Lange Delft, Korte Delft en Damplein, waarbij de panden aan de noordzijde van die straten in zone 1 zijn gelegen en de panden aan de zuidzijde in zone 2. Voorts zijn de parkeerpassen niet (meer) geldig op de markt en het Plein 1940 én voor parkeermeters waar een half-uur tarief geldt. Parkeerpassen voor bedrijven Per bedrijf dat in het attractiege bied van de binnenstad (globaal het gebied waar parkeermeters en -automaten staan) is gevestigd, worden maximaal twee parkeer passen afgegeven. Het daarvoor verschuldigde parkeergeld be draagt 300,per pas per jaar. Aanvraag van één of twee par keerpassen kan uitsluitend ge schieden door middel van het daartoe bestemde aanvraagfor mulier. Dit formulier kan worden afgehaald en ingevuld ingeleverd bij de Afdeling Algemene Zaken in het stadhuis, Lange Noordstraat 1, ingaande vrijdag 1 december 1989 om 9.00 uur. Aan vragen gedaan vóór dat tijdstip zullen niet in behandeling worden genomen. De aandacht wordt erop gevestigd dat maximaal 300 bedrijfspassen zullen worden afgegeven. De uit gifte zal geschieden in volgorde van binnenkomst van de aan vraagformulieren, waarbij geen voorrang zal worden verleend aan de huidige parkeerpashouders. Verleende parkeerpassen zullen tijdig aan de aanvragers worden toegezonden. De inning van de verscnuldige parkeergelden zal niet (meer) contant geschieden, maar door middel van toezending van een factuur. Parkeerpassen voor bewoners Per woonadres in het attractiege bied van de binnenstad wordt maximaal één parkeerpas afgege ven. Er geldt geen maximum van het totaal aantal uit te geven be- wonerspassen. Derhalve is het niet noodzakelijk om persé op 1 de cember a.s. een aanvraag voor een bewonerspas in te dienen. Het ver schuldigde parkeergeld bedraagt voor 1990 213,—. De procedure van aanvraag en af gifte en de gebruikersmogelijkhe den van de bewonerspassen zijn voor het overige dezelfde als bij de hiervoor genoemde parkeer passen voor bedrijven. Wel dient op het aanvraagformulier voor een bewonerspas naast de naam en het adres ook het kenteken, merk en kleur van de auto te wor den vermeld. Overigens wordt aan alle houders van een parkeerpas 1989 een aan vraagformulier met toelichting toegezonden. Wanneer men op 1 januari 1990 niet in het bezit is van een geldige parkeerpas, moet normaal de par- keermeter of -automaat gebruikt worden. De brandweer is de spil van de organisatie Burgemeester en wethouders hebben besloten (brom-)fietsers uit te zonderen van de geslotenverklaring van de Gistpoort voor alle verkeer behalve voetgangers in de richting van de Sint Pie terstraat. Burgemeester en wethouders hebben besloten het parkeren te verbieden voor een in de Sint Jorisgang aangeduid parkeervak, gelegen naast het perceel Sint Jorisgang 1, behalve voor de inva lide waarvoor de parkeerplaats is bestemd. Tegen deze besluiten kan iedere belanghebbende binnen 30 da gen na heden beroep instellen bij de Kroon. Het beroepschrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin, doch moet worden ingediend bij de Commissaris van de Koningin in Zee land, Sint Pieterstraat 42 te 4331 EW Middelburg. Het volledige verkeersbesluit ligt bij het bureau Voorlichting, Stadhuisstraat 2 te 4331 PK Middelburg ter inzage. De burgemeester van Middelburg maakt bekend dat de gemeen teraad in zijn vergadering van 20 november 1989 een vóorberei- dingsbesluit, als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimte lijke Ordening, heeft vastgesteld voor: a. het perceel Plein 1940 no. 17-23, zoals aangegeven op teke ning S 138-108, d.d. 5 oktober 1989; b. het gedeelte van het bestemmingsplan "Begraafplaats Nieuwlandseweg", zoals aangegeven op tekening S 227-4, d.d. september 1989; De besluiten treden in werking op 29 november 1989 en liggen met de bijbehorende pré-adviezen en tekeningen voor een ieder ter gemeentesecretarie ter inzage. Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat zij voornemens zijn met tóepassing van A. artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan: I. BREEWEG voor de bouw van een garage op het perceel Kou- dekerkseweg 144; II. STROMENWIJK voor de uitbreiding van de verkoopruimte Westerscheid estraat 50. B. artikel 18a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan: I. BUITENGEBIED voor de uitbreiding van de woning Nieuwland seweg 29; II. KLARENBEEK IIA voor het plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Jan van Hoofkwartier 84; III. MOLENBERG E.O. voor de uitbreiding van de woning Molen berg 15. De bouwplannen en de schetsplannen van de voorgenomen her ziening van de bestemmingsplannen liggen met ingang van vrij dag 1 december 1989 gedurende 14 dagen ter gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage. Gedurende deze termijn kan een ieder, die bezwaar heeft tegen de uitvoering van dat voornemen, zijn bezwaren schriftelijk kenbaar maken aan burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. In de jaren 1984 en 1985 heeft inspraak plaatsgevonden over een voorgenomen herziening van het bestemmingsplan Tooren vliedt. Ten opzichte van het ontwerp, dat toen onderwerp van in spraak is geweest, is het thans voorliggende ontwerp op een aantal punten zodanig gewijzigd, dat een nieuwe inspraakmoge lijkheid voor de volgende onderdelen van het ontwerp gewenst wordt geacht: 1. de toevoeging van een kantoorbestemming aan het pand Too renvliedt; 2. voor de kavel ten zuiden van Vijvervreugd is een wijzigingsbe voegdheid opgenomen, die ook de vestiging van bedrijven en/of kantoren ter plaatse mogelijk maakt; 3. voor de bunkers in het park Toorenvliedt is thans expliciet de mogelijkheid genoemd van gebruik voor doeleinden in het kader van het sociale en culturele leven. Het ontwerp van de bestemmingsplanherziening ligt met ingang van vrijdag 1 december 1989 tot en met vrijdag 15 december 1989 voor een ieder ter inzage bij het buro Voorlichting, Stad huisstraat 2. Gedurende deze termijn kunnen schriftelijk opmer kingen kenbaar worden gemaakt over de bovengenoemde onderdelen van het plan. Hiervoor zijn bij het buro Voorlichting inspraakformulieren beschikbaar. Ook bestaat de mogelijkheid dat een exemplaar van het bestemmingsplan voor enkele dagen wordt geleend. Het park Toorenvliedt

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 5