Rampen en rampenbestrijding
Begroting vastgesteld
Gemeentelijk
verkeersveiligheids-
programma
Parkeerpassen 1990
voor bewoners
en bedrijven
ÜS£
Verkeer
Voorbereidings-
besluiten
Bestemmingsplan
Inspraak
bestemmingsplan
Toorenvliedt
Werk in
uitvoering
Koop
avonden
Commissies
in
december
Collecten
DE FAAM
Woensdag 29 november 1989
Door het oog van de Lange Jan
GEMEENTE
mihIIIIMUIIJI. 4
MIDDELBURG
Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg
wordt samengesteld door bureau Voorlichting.
Reacties zijn welkom
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u
terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
Telefoon 75000, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17.00 uur.
•Week—
De gemeentebegroting voor 1990 is rond. Het huishoudboekje klopt.
Op vrijdagmiddag 10 november werd de begroting na vele uurtjes ver
gaderen vastgesteld.
Tijdens de behandeling deden burgemeester en wethouders een aantal
toezeggingen. Deze betroffen bijvoorbeeld het doen van onderzoek
naar
- een city-marketing beleid;
- de opzet van een bedrijvencentrum;
- vormgeving winkelgebieden/overdekte passages;
- lokale t.v.-uitzendingen;
- gescheiden inzamelen huisvuil;
- de gevolgen van nieuwe parkeervoorzieningen nabij het centrum
voor de verkeerscirculatie;
- een betere afstemming van de tarieven voor het rioolrecht voor be
drijven op het waterverbruik;
- de nieuwbouw van een centrum voor asielzoekers op het terrein van
de voormalige manege aan de Roozenburglaan;
- de gevolgen van de verlaging van het waterpeil in het buitengebied.
Ook concretere toezeggingen werden gedaan, zoals:
- meer controle op fietsen in de Lange Delft;
- het opstellen en uitwerken van plannen op basis van het gemeente
lijk rampenplan;
- bij de provincie aandringen op spoedige uitvoering van een defini
tieve oplossing voor de fietsoversteek Sint Laurens;
- het aanbrengen van elektronisch door het openbaar vervoer te be
dienen klappalen op de busbaan voor het stadhuis;
- met ingang van 1 januari 1991 de heffing voor het rioolrecht verde
len over eigenaren en gebruikers in dezelfde verhouding als geldt
voor de onroerend goedbelasting.
Bij bureau Voorlichting is inzage van de complete begroting mogelijk.
A
In verband met herstratingswerk-
zaamheden is een aantal straten in
Middelburg geheel of gedeeltelijk
afgesloten voor het verkeer.
Dit betreft Poortershove, de
Oosterscheldestraat, de Lom
bardstraat en de Seislaan.
Vanavond woensdag 29 novem
ber en vrijdag 1 en maandag 4 de
cember zijn de winkels 's avonds
extra geopend tot 21.00 uur.
Ook de parkeerkelder in het Gee-
regebied is dan open tot 21.30
uur.
Tafeltje Dekje"
"Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U. V. V. voor ouderen en
zieken, die zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag en donderdag tussen 8.45 en
9.15 uur worden besteld. U kunt
hiervoor bellen met nummer
01180 - 38570. Het bezorgen ge
beurt ook op deze dagen.
Menu van 4 december 1989 tot en
met 9 december 1989.
maandag
gehakt, andijvie, puree
dinsdag
stamppot zuurkool met worst
woensdag
rundvlees, spruiten, aardappelen
donderdag
jachtschotel, rode kool, puree
vrijdag
kabeljauw, wortelen, aard
appelen
zaterdag
goulash, erwten, rijst
Commissie Onderwijs, maandag
4 om 16.00 uur, Secr. dhr. H.
Groesser
Commissie Verkeer, maandag 4
om 19.30 uur, Secr. mw. A. Beije
(spreekrecht)
Commissie Financiële Zaken,
woensdag 6 om 16.00 uur, Secr.
dhr. N.A. Meijer (spreekrecht)
Bestuurscommissie Welzijn,
woensdag 6 om 16.00 uur, Secr.
dhr. A.J. Wien (spreekrecht)
Commissie Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu
beheer, woensdag 6 om 19.30 uur,
Secr. tel: 75422
Gemeenteraad maandag 11 om
14.00 uur
Commissie Economische Zaken,
dinsdag 12 om 19.30 uur, Secr.
dhr. G.L. de Kok (spreekrecht)
Commissie Bestuur-Bestuurden,
woensdag 13 om 16.30 uur, Secr.
dhr. K.W.A. de Regt (spreek
recht)
Bestuurscommissie Ontwikke
lingssamenwerking, dinsdag 19
om 15.00 uur, Secr. dhr. W.J. van
Kooten (spreekrecht)
Voor het gebruik maken van het
spreekrecht moet een afspraak ge
maakt worden met de commissie
secretaris op het stadhuis, tele
foon 75000.
Door burgemeester en wethou
ders is aan de volgende instellin
gen toestemming verleend om in
de komende periode een huis-aan-
huis collecte te houden:
Leger des Heils, van maandag 27
november tot zondag 2 december;
Vluchtelingenwerk, van maandag
18 december tot zondag 23 de
cember.
Bij het collecteren moet men ge
bruik maken van verzegelde bus
sen. Ook als gewerkt wordt met
collectezakjes moeten deze verza
meld worden in verzegelde collec
tebussen. Collectanten mogen
niet jonger zijn dan 15 jaar, die
nen niet betaald te worden en
moeten voorzien zijn van een
deugdelijk legitimatiebewijs.
In Nederland gebeuren, in vergelijking tot andere landen in de wereld
gelukkig weinig rampen. De geografische ligging van ons land speelt
daarbij voor wat betreft natuurrampen een belangrijke rol. Aardbevin
gen zoals onlangs in de V.S. en Japan komen hier niet voor.
De kans op herhaling van de watersnoodramp van 1953 is door de uit
voering van het Delta-plan veel kleiner geworden. Een natuurramp bv.
een windhoos kan echter ook in Nederland niet worden uitgesloten.
Naast natuurrampen schuilt in onze hedendaagse maatschappij in de
industrie, het vervoer van gevaarlijke stoffen, het vlieg- en scheep
vaartverkeer, een potentieel gevaar voor het ontstaan van een ramp.
Een van de primaire overheidstaken is het garanderen van de veiligheid
van de eigen bevolking. Via wet- en regelgeving, controle op de nale
ving, alsook via het treffen van maatregelen (Delta-plan) trachten de
rijks, de provinciale en de gemeentelijke overheid het risico van het
ontstaan van een ramp zo veel mogelijk te beperken. Ondanks dit op
preventie gerichte beleid, kunnen ook andere dan natuurrampen nooit
helemaal worden uitgebannen. De bijna ramp met de ontplofte olie
tank in Rotterdam enkele weken geleden is hiervan een voorbeeld. Ook
elders zijn voorbeelden te vinden van bijna rampen die het gevolg wa
ren van falend menselijk handelen en/of technische gebreken.
De zorg van de overheid voor de bevolking houdt dan ook niet op bij
het voorkomen van een ramp. De overheid heeft tevens een belangrijke
taak en verantwoordelijkheid bij het bestrijden van de gevolgen van
een ramp.
Tot voor enkele jaren geleden lag
de zorg voor het beperken van de
gevolgen van een ramp alsmede
de hulpverlening aan de slachtof
fers bij de organisatie Bescher
ming Bevolking (de BB) en de pa
rate diensten (politie, brandweer
en medische hulpverlening).
Om uiteenlopende redenen is
door de rijksoverheid besloten de
BB op te heffen en de rampen
bestrijding op een geheel nieuwe
leest te schoeien. De brandweer
(gemeentelijk en regionaal) is de
spil van deze nieuwe organisatie
geworden. Vanaf het ogenblik
waarop de BB in 1986 is opgehe
ven wordt met vereende kracht,
op rijks- provinciaal en gemeente
lijk niveau gewerkt aan de invul
ling en verdere uitvoering van de
nieuwe rampenbestrijdingsorga
nisatie. Dit proces kent geen ein
de. Ook in de toekomst zal conti
nu mede aan de hand van ongeda
ne (oefen)ervaringen dienen te
worden bezien of de organisatie
in haar geheel of op onderdelen
niet nog verder kan worden ver
volmaakt.
De basis van de rampenbestrij
ding ligt verankerd in de Rampen
wet. In deze wet is o.m. opgeno
men de verplichting voor een ge-
De Langeviele-buitenbrug
In de gemeenteraadsvergadering
van oktober is een Verkeersveilig-
heidsprogramma vastgesteld. Dit
programma bevat voorstellen op
het gebied van beleid, organisatie
en uitvoering. Doel is te komen
tot een verbetering van de ver
keersveiligheid.
Om het Verkeersveiligheidspro-
gramma te kunnen opstellen werd
eerst de huidige situatie met be
trekking tot de verkeersonveilig
heid in kaart gebracht. Dit
gebeurde o.a. door het inventari
seren en analyseren van de gege
vens over verkeersongevallen. Ook
de plaatsen waar geen ongelukken
gebeuren, maar die de weggebrui
kers toch gevaarlijk vinden, wer
den in de inventarisatie
opgenomen. Voor dit laatste werd
onder meer gebruik gemaakt van
door scholen en inwoners aange
melde punten.
Daarna is geprobeerd, oplossin
gen te vinden voor de gesignaleer
de problemen. De resultaten
hiervan zijn opgenomen in het
Verkeersveiligheidsprogramma,
dat in juni 1989 werd afgerond.
Het programma bevat allerlei
voorstellen die, op korte of op
langere termijn, kunnen leiden tot
een verbetering van de verkeers
veiligheid.
Zo wordt bijvoorbeeld per deelge
bied van de wijken in de stad, z.g.
clusters, aangegeven wat de knel
punten zijn en welke maatregelen
worden voorgesteld. Deze variëren
van het snoeien van beplanting tot
het wijzigen van een voorrangsre
geling en zelfs de complete herin
richting van een straat. Zomaar
een voorbeeld: het verkeer op de
Roozenburglaan denkt vaak dat
het voorrang heeft op het verkeer
uit de zijstraten. Dit heeft in de
afgelopen jaren geleid tot de nodi
ge aanrijdingen. In het Verkeers
veiligheidsprogramma wordt nu
voorgesteld om op de Roozen
burglaan (tussen Vrijlandstraat en
Torenweg) voorrang in te stellen.
De verkeersonveiligheid op de
hoofdwegen in de stad en in de
binnenstad is apart bekeken. De
hier gesignaleerde problemen
moeten nog nader worden beke
ken en er moeten nog oplossingen
voor worden gezocht. Hiermee is
inmiddels een begin gemaakt
door inschakeling van een ver-
keersadviesbureau. Dit bureau
onderzoekt de mogelijkheden om
de verkeersveiligheid op een vijf
tal plaatsen, waaronder het
kruispunt Varkensmarkt en het
kruispunt Vlissingsesingel-
Langevielebuitenbrug, te ver
beteren.
Het Verkeersveiligheidsprogram
ma zal de komende jaren als lei
draad dienen voor het te voeren
verkeersveiligheidsbeleid. De
voorstellen uit het programma
zullen geleidelijk worden uitge
voerd. Daarbij is het de bedoeling
dat jaarlijks verslag wordt uitge
bracht van wat er uitgevoerd is.
Dit biedt tevens de mogelijkheid
om de nog niet uitgevoerde voor
stellen zo nodig nog aan te
passen.
Het Verkeersveiligheidsprogram
ma ligt voor belangstellenden ter
inzage bij bureau Voorlichting.
meente om een rampenplan te
hebben. Juist omdat de aard, de
gevolgen en de plaats van een
ramp zich vooraf niet laten voor
spellen, bevat het rampenplan de
hoofdlijnen die een snelle en ge
coördineerde inzet van de betrok
ken diensten waarborgen. De ge
volgen van een ramp dienen im
mers zo beperkt mogelijk te
blijven.
De in een rampenplan vervatte re
gels en instructies dienen tot
richtsnoer.
In het voorgaande wordt telkens
gesproken over een ramp. Belang
rijk is te weten wat hier onder ver
staan moet worden. De Rampen
wet definieert een ramp als volgt:
een ramp is een gebeurtenis waar
door een ernstige verstoring van
de algemene veiligheid is ont
staan, waarbij het leven en de ge
zondheid van vele personen of
grote materiële belangen in ge
vaar zijn en waarbij een gecoördi
neerde bestrijding door diensten
en organisaties van verschillende
disciplines wordt vereist.
Of van een ramp sprake is wordt
in belangrijke mate plaatselijk be
paald. In iedere gemeente is het
de burgemeester, die in de ram
penbestrijdingsorganisatie een
vooraanstaande plaats inneemt.
De burgemeester is belast met het
opperbevel. Het is dan ook de
burgemeester die op basis van in
formatie en adviezen uiteindelijk
het besluit zal nemen dat niet dan
wel niet langer via de gebruikelij
ke hulpverlening bij ongevallen,
maar via de organisatiestructuren
en afspraken uit het gemeentelijk
rampenplan dient te worden ge
handeld.
Alhoewel het begrip in de Ram
penwet is gedefinieerd en als zo
danig eensluidend is omschreven
blijft het oordeel of er daadwer
kelijk sprake is van een ramp in
beginsel aan de burgemeester.
Rampenplan
Evenals de meeste andere ge
meenten beschikt de gemeente
Middelburg over een rampen
plan. Dit plan is op 21 november
1983 door de gemeenteraad vast
gesteld en het laatst gewijzigd op
15 juni 1987.
In de stadsgids treft u sinds enkele
jaren de voor u in het eerste sta
dium van een ramp belangrijke
informatie aan. (zie pagina's 4 en
5 in "Thuis in Middelburg"). Het
huidige rampenplan wordt mo
menteel in een gezamenlijk traject
met de overige Zeeuwse gemeen
ten en de provincie geëvaluëerd en
bijgesteld. U zult hierover in een
later stadium in deze rubriek nog
nader worden geïnformeerd.
Rampbestrijdingsplan
Naast de gemeentelijke rampen
plannen, die voor elke gemeente
verplicht zijn, kent de Rampen
wet de zgn. rampbestrijdingsplan-
nen. Dit zijn plannen die door de
burgemeester kunnen worden
vastgesteld voor een bepaald ge-
vaarzettend object, bijvoorbeeld
een olieraffinaderij. Uit een
gevaarsrisico-analyse kan de con
clusie worden getrokken dat het
wenselijk is voor zo'n object een
rampbestrijdingsplan vast te stel
len. De inhoud en status van dit
plan zijn een andere dan van een
rampenplan. Over de inhoud van
een rampbestrijdingsplan kan
worden opgemerkt dat zo'n plan
veel gedetailleerder kan zijn. Im
mers plaats, aard en gevolgen zijn
voorzienbaar. De onzekere factor
is het tijdstip van de ramp. In te
genstelling tot het gemeentelijk
rampenplan is ingevolge de Ram
penwet een rampbestrijdingsplan
niet openbaar. Ten aanzien van
de status geldt dat naast veiligheid
het bedrijfsbelang een rol speelt.
De gegevens over de gevaarzetting
zijn evenwel bekend bij de voor
de rampbestrijding verantwoor
delijke autoriteiten.
Aan de hand van een inventarisa
tie wordt thans nader bezien of er
aanleiding bestaat tot de vaststel
ling van een of meer rampbestrij-
dingsplannen voor Middelburgse
bedrijven over te gaan. Mochten
de gevolgen voor de bevolking en
daarmee de veiligheid niet nood
zaken tot vaststelling van zo'n
plan dan zal worden volstaan met
de reeds aanwezige plannen van
de brandweer waaraan tevens
wordt deelgenomen door de poli
tie en de medische hulpverleners.
Evenals voor een gemeentelijk
rampenplan geldt ook voor een
rampbestrijdingsplan dat zo'n
plan alleen dan nodig is als de
mogelijke gevolgen de werkwijze
en inzet van de normale hulpver
lening te boven gaat.
Voor geïnteresseerden kan het ge
meentelijk rampenplan worden
ingezien bij het bureau Voorlich
ting. Met vragen over of naar
aanleiding van het rampenplan
en/of over de rampenbestrijding
in algemene zin kunt u terecht bij
de afdeling Kabinetszaken. U
wordt geadviseerd vooraf telefo
nisch contact op te nemen.
Per 31 december a.s. verliezen de parkeervergunningen (parkeerpassen)
voor bewoners en bedrijven in het attractiegebied van de binnenstad
hun geldigheid. Met ingang van 1 januari 1990 zullen de regeling van
de uitgifte van parkeerpassen én de gebruiksmogelijkheden van de par
keerpassen wijzigingen ondergaan. Tevens zal de parkeerpas worden
verbeterd, onder andere door het van gemeentewege plastificeren
daarvan.
Voor het verkrijgen van parkeerpassen voor 1990 geldt de volgende re
geling:
Het attractiegebied bestaat voortaan uit twee zones (zone 1 en zone 2).
Parkeerpasbezitters kunnen dan alleen gebruik maken van hun parkeer
pas in de zone waarin hun vestigingsadres is gelegen.
De scheidingslijn tussen de noordelijke (zone 1) en de zuidelijke (zone
2) zone loopt via de volgende straten: Langeviele, Pottenmarkt, Markt,
Lange Delft, Korte Delft en Damplein, waarbij de panden aan de
noordzijde van die straten in zone 1 zijn gelegen en de panden aan de
zuidzijde in zone 2.
Voorts zijn de parkeerpassen niet (meer) geldig op de markt en het
Plein 1940 én voor parkeermeters waar een half-uur tarief geldt.
Parkeerpassen
voor bedrijven
Per bedrijf dat in het attractiege
bied van de binnenstad (globaal
het gebied waar parkeermeters en
-automaten staan) is gevestigd,
worden maximaal twee parkeer
passen afgegeven. Het daarvoor
verschuldigde parkeergeld be
draagt 300,per pas per jaar.
Aanvraag van één of twee par
keerpassen kan uitsluitend ge
schieden door middel van het
daartoe bestemde aanvraagfor
mulier. Dit formulier kan worden
afgehaald en ingevuld ingeleverd
bij de Afdeling Algemene Zaken
in het stadhuis, Lange
Noordstraat 1, ingaande vrijdag 1
december 1989 om 9.00 uur. Aan
vragen gedaan vóór dat tijdstip
zullen niet in behandeling worden
genomen.
De aandacht wordt erop gevestigd
dat maximaal 300 bedrijfspassen
zullen worden afgegeven. De uit
gifte zal geschieden in volgorde
van binnenkomst van de aan
vraagformulieren, waarbij geen
voorrang zal worden verleend aan
de huidige parkeerpashouders.
Verleende parkeerpassen zullen
tijdig aan de aanvragers worden
toegezonden. De inning van de
verscnuldige parkeergelden zal
niet (meer) contant geschieden,
maar door middel van toezending
van een factuur.
Parkeerpassen voor
bewoners
Per woonadres in het attractiege
bied van de binnenstad wordt
maximaal één parkeerpas afgege
ven. Er geldt geen maximum van
het totaal aantal uit te geven be-
wonerspassen. Derhalve is het niet
noodzakelijk om persé op 1 de
cember a.s. een aanvraag voor een
bewonerspas in te dienen. Het ver
schuldigde parkeergeld bedraagt
voor 1990 213,—.
De procedure van aanvraag en af
gifte en de gebruikersmogelijkhe
den van de bewonerspassen zijn
voor het overige dezelfde als bij
de hiervoor genoemde parkeer
passen voor bedrijven. Wel dient
op het aanvraagformulier voor
een bewonerspas naast de naam
en het adres ook het kenteken,
merk en kleur van de auto te wor
den vermeld.
Overigens wordt aan alle houders
van een parkeerpas 1989 een aan
vraagformulier met toelichting
toegezonden.
Wanneer men op 1 januari 1990
niet in het bezit is van een geldige
parkeerpas, moet normaal de par-
keermeter of -automaat gebruikt
worden.
De brandweer is de spil van de organisatie
Burgemeester en wethouders hebben besloten (brom-)fietsers
uit te zonderen van de geslotenverklaring van de Gistpoort voor
alle verkeer behalve voetgangers in de richting van de Sint Pie
terstraat.
Burgemeester en wethouders hebben besloten het parkeren te
verbieden voor een in de Sint Jorisgang aangeduid parkeervak,
gelegen naast het perceel Sint Jorisgang 1, behalve voor de inva
lide waarvoor de parkeerplaats is bestemd.
Tegen deze besluiten kan iedere belanghebbende binnen 30 da
gen na heden beroep instellen bij de Kroon. Het beroepschrift
moet worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin, doch moet
worden ingediend bij de Commissaris van de Koningin in Zee
land, Sint Pieterstraat 42 te 4331 EW Middelburg.
Het volledige verkeersbesluit ligt bij het bureau Voorlichting,
Stadhuisstraat 2 te 4331 PK Middelburg ter inzage.
De burgemeester van Middelburg maakt bekend dat de gemeen
teraad in zijn vergadering van 20 november 1989 een vóorberei-
dingsbesluit, als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimte
lijke Ordening, heeft vastgesteld voor:
a. het perceel Plein 1940 no. 17-23, zoals aangegeven op teke
ning S 138-108, d.d. 5 oktober 1989;
b. het gedeelte van het bestemmingsplan "Begraafplaats
Nieuwlandseweg", zoals aangegeven op tekening S 227-4,
d.d. september 1989;
De besluiten treden in werking op 29 november 1989 en liggen
met de bijbehorende pré-adviezen en tekeningen voor een ieder
ter gemeentesecretarie ter inzage.
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat
zij voornemens zijn met tóepassing van
A. artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling
te verlenen van het bestemmingsplan:
I. BREEWEG voor de bouw van een garage op het perceel Kou-
dekerkseweg 144;
II. STROMENWIJK voor de uitbreiding van de verkoopruimte
Westerscheid estraat 50.
B. artikel 18a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling
te verlenen van het bestemmingsplan:
I. BUITENGEBIED voor de uitbreiding van de woning Nieuwland
seweg 29;
II. KLARENBEEK IIA voor het plaatsen van een tuinhuisje op het
perceel Jan van Hoofkwartier 84;
III. MOLENBERG E.O. voor de uitbreiding van de woning Molen
berg 15.
De bouwplannen en de schetsplannen van de voorgenomen her
ziening van de bestemmingsplannen liggen met ingang van vrij
dag 1 december 1989 gedurende 14 dagen ter
gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage. Gedurende deze
termijn kan een ieder, die bezwaar heeft tegen de uitvoering van
dat voornemen, zijn bezwaren schriftelijk kenbaar maken aan
burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000,
4330 LA Middelburg.
In de jaren 1984 en 1985 heeft inspraak plaatsgevonden over
een voorgenomen herziening van het bestemmingsplan Tooren
vliedt. Ten opzichte van het ontwerp, dat toen onderwerp van in
spraak is geweest, is het thans voorliggende ontwerp op een
aantal punten zodanig gewijzigd, dat een nieuwe inspraakmoge
lijkheid voor de volgende onderdelen van het ontwerp gewenst
wordt geacht:
1. de toevoeging van een kantoorbestemming aan het pand Too
renvliedt;
2. voor de kavel ten zuiden van Vijvervreugd is een wijzigingsbe
voegdheid opgenomen, die ook de vestiging van bedrijven en/of
kantoren ter plaatse mogelijk maakt;
3. voor de bunkers in het park Toorenvliedt is thans expliciet de
mogelijkheid genoemd van gebruik voor doeleinden in het kader
van het sociale en culturele leven.
Het ontwerp van de bestemmingsplanherziening ligt met ingang
van vrijdag 1 december 1989 tot en met vrijdag 15 december
1989 voor een ieder ter inzage bij het buro Voorlichting, Stad
huisstraat 2. Gedurende deze termijn kunnen schriftelijk opmer
kingen kenbaar worden gemaakt over de bovengenoemde
onderdelen van het plan. Hiervoor zijn bij het buro Voorlichting
inspraakformulieren beschikbaar. Ook bestaat de mogelijkheid
dat een exemplaar van het bestemmingsplan voor enkele dagen
wordt geleend.
Het park Toorenvliedt