Nissan met 300 ZX op IAA in Frankfurt Niet alleen sinaasappelen uit Valencia Nauwere samenwerking tussen Honda en Rover Treser-versie van Corrado 'meer band voor minder geld' Auto v.d. Vliet Goes NISSAN LADA SAMARA isoOr 14.795/' Gebr. Vermeulen Nisse B.V. Oort zorgt voor verandering Volvo round-up voor 1990 ALTIJD GRATIS! MIDDELBURG KOUDEKERKE i AUTO RENAULT I Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! DIJKWEL BV NISSAN SUNNY COUPE 1.6 SGX NISSAN SUNNY COUPÉ 1.6 SGX Auto v/d Vliet - Goes Woensdag 15 november 1989 DE FAAM - DE VLISSINGER FORD FIESTA XR2i Valencia - Om in dit jaargetijde nog verze kerd te zijn van een beetje fatsoenlijk weer, moet je. haast wel afzakken naar het verre Zuiden. Onze Nederlandse zomer is verre van teleurstellend geweest, maar begin ok tober mag je toch niet al te veel zon meer verwachten. Bovendien was het doel van onze reis het rijden met de sportiefste telg uit de Fiesta-familie van Ford. En het mag toch algemeen bekend zijn dat de Spaanse politie wat minder actief is dan onze vader landse ordehandhavers. Een kleine snelheidsduivel onderscheidt zich meestal op drie plaatsen van de standaard modellen, het uiterlijk, de motor en het inte rieur. Uiteraard maakt de Fiesta XR2i hierop geen uitzondering. Op nogal wat punten werd hij ten opzichte van de basisversie ver anderd. Uitstraling Allereerst even dat uiterlijk. Agressiviteit past duidelijk bij sportiviteit. Vier extra lam pen onderin de voorbumper geven bui tenstaanders het idee dat er de nodige pk's in aantocht zijn. Voor- en achterbumpers zijn uiteraard net als de spiegels in de carrosse- riekleur gespoten. Skirts langs de dorpels en spatbordverbreders zijn ook haast de stan daard ingrediënten voor een dergelijke auto. De Fiesta heeft het allemaal, inclusief hele fraaie lichtmetalen wielen met lekkere brede banden. Aan de uitstraling van het ding is werkelijk niets mis. De Fiesta XR2i beschikt begrijpelijk over de grootste motor, een 1.6 liter injectie met ka talysator en een vermogen van 104 pk. Hier mee weet de auto behoorlijk raad. Het interieur is ook duidelijk veranderd. De stoeltjes geven iets meer zijdelingse steun en steun aan de benen. Dit met de nadruk op iets, voor het echte sportieve werk is nog meer ondersteuning welkom. De productie methode is gelijk aan die van de andere Fiesta's. Regelmatig heb ik verhalen gehoord over sterke transpiratie gezeten in een nieu we Fiesta. Tot nog had ik dit zelf niet onder vonden. Na een dag XR2i in Spanje moet ik inderdaad toegeven, dat bij warm weer de stoelen voor wat extra vochtontwikkeling zorgen. Stabilisator Het compacte stuurtje is met leer bekleed, wat duidelijk de grip op het geheel vergroot. Verder komt de uitrusting voor het grootste deel overeen met de CLX, zoals centrale ver grendeling, elektrisch bediende portierruiten, zonwerend glas, glazen kanteldak, toerentel- ler, een deelbaar neerklapbare achterbank rugleuning en twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels. 't Belangrijkste zijn natuurlijk de rij- eigenschappen. De Fiesta XR2i is strakker geveerd dan de overige versies. Een extra stabilisator en straffere schokbrekers moe ten hem tot een kleine bolide maken. Toch mag je de auto op dit punt niet overschatten. Zo staat hij bijvoorbeeld nog steeds behoor lijk hoog op de wielen. Dit is één van de rede nen waarom de auto bij plotselinge zijdeling se bewegingen wat onverwacht reageert. Ook bij het overschakelen van vier naar vijf bij hogere snelheden, moet je je stuur goed vasthouden om de auto rechtuit zijn koers te laten vervolgen. Bij de eerste snel genomen bochten, moet je dan ook duidelijk aan de XR2 wennen. Maar gaande weg leer je dit speelgoed steeds meer waarderen. De besturing is lekker direkt en na de genoemde gewenningsperiode kan een kind de was doen. De carrosserie is niet veranderd, waar door de auto een ruim uitzicht rondom biedt. De Fiesta XR2 is alleen als driedeurs verkrijg baar. De ruimte voor voorpassagiers is heel netjes. Op donderdag 13 juli hebben Tadashi Kume, president van Honda en Sir Graham Day voorzitter van de raad van bestuur van de Rover Groep in een persconferentie bekend gemaakt dat de al 10 jaar bestaande samen werking tussen de twee merken zal worden omgezet in een nauwere relatie. Honda zal 20% van de aandelen van de Rover-Group overnemen, terwijl Rover voor 20% zal parti ciperen in de Honda of the UK Manufactu ring in Swindon, Engeland. In deze fabriek zal Honda nog deze zomer starten met de motorenproductie, terwijl aan het eind van 1991 /begin 1992 de eerste complete auto's van de band zullen komen. Naar verwachting zal de definitieve overeenkomst aan het ein de van dit jaar worden ondertekend. Zoals het er nu naar uit ziet, gaat vanaf 1 ja nuari plan Oort in werking. Op vele punten wordt ons belastingstelsel aangepast. Ook de zakelijke autogebruiker zal met verande ringen te maken krijgen, die in sommige ge vallen zeer ing'rijpend kunnen zijn. Zo wordt het eerste deel van het woon/werkverkeer als privékilometers beschouwd en worden alle kilometervergoedingen boven de vieren veertig cent als inkomen beschouwd. In ie dere specifieke situatie is weer een andere oplossing de meest elegante. Om iedereen die met Oort te maken krijgt een beetje weg wijs te maken, heeft BMW een interessante brochure uitgegeven onder de naam "Auto gebruik en Fiscus". Hierin worden aan de hand van een aantal duidelijke voorbeelden de veranderingen weergegeven. Ook is er van BMW nu een klein computerprogramma wat de gevolgen van Oort in uw specifieke geval uitrekent en adviseert of een privé- auto met kilometervergoeding, een auto van de zaak of een lease-auto het meest interes sante is. Zowel de brochure als het program ma zijn bij de BMW-dealer te verkrijgen. Sportief De motor zorgt zoals gezegd voor nette prestaties, zoals een top van 1 87 km/u en een acceleratie van Otot 100 in 10,1 secon den. Om vlot met deze Fiesta over een boch tige landweg te rijden, moet de motor wel flink op toeren gehouden worden. Dit bete kent automatisch veel schakelen. Maar ach, een sportieve automobilist wil immers graag iets te doen hebben. Aan de andere kant is de Fiesta XR2 een uitstekend vervoermiddel in de stad, zonder dat hij teveel uitnodigt tot hard rijden. De motor is zeker in de lagere toerenregionen niet rumoerig. De vijfbak met relatief lange pook schakelt snel en licht. De levering van de Ford Fiesta XR2i heeft even op zich laten wachten. Vorige maand is echter de productie van start gegaan, zodat het model de komende tijd bij de dealers te verwachten is. De prijs van deze auto stond al lange tijd vast, maar is nu onder andere door de verhoging van het BVB tarief wat hoger uitgevallen. Toch blijft f 29.990,— bijzonder scherp, voor dit leuke en sportieve ding. Heel keurig is het ook dat Ford tegen meer prijs ABS op dit model levert. Het gaat hier om het mechanische systeem uit de Escort. Voor een meerprijs van zo'n zeventienhon derd gulden zeker een aanrader. De nieuwe, sportieve Volkswagen Corrado kan met behulp van een aantal nieuwe ac cessoires van Treser aan de specifieke eisen van de bestuurder worden aangepast. Treser is al vele jaren gespecialiseerd in Audi en Volkswagen. Treser begint met een voor- en achterbumper die in de carrosseriekleur wor den uitgevoerd. In de achterbumper is een zogenaamde ondervleugel geïntegreerd. Lichtmetalen velgen horen er natuurlijk ook bij. De brede driespakige wielen kunnen ge deeltelijk in de carrosseriekleur worden mee- gespoten. Verder heeft Treser, overigens ook voor andere VW en Audi modellen een reeks aan sturen, pookknoppen en extra boordinstrumenten. Maar ook kun je bij Tre ser terecht als je je auto niet snel genoeg vindt. Treser is niet makkelijk voor één gat te vangen. Turbocompressoren, 16-kleppenkoppen, andere nokkenas, niets is hen te gek. Het Volvo-programma ondergaat voor het nieuwe modellenjaar een aantal aardige wijzi gingen. Zo worden alle modellen voorzien van de zogenaamde Safety Lights. In Scandinavi sche landen is het voeren van verlichting ook overdag verplicht. Het is niet ondenkbaar dat dit ook bij ons ingevoerd zal worden. Volvo loopt nu al voorop en levert al zijn auto's voor taan met automatisch inschakelende dim lichten. De 300-serie is nog lang niet dood. Dat blijkt wel uit het feit dat Volvo met een nieuwe, veel completere basisversie komt. Alle modellen hebben nu standaard een vijfbak en worden met schone motoren geleverd. Nieuw is de mogelijkheid om in combinatie met de 1.4 liter motor een CVT-automaat te bestellen. Einde lijk weer een Nederlandse vinding in een Ne derlandse auto. Bij de 440 vervangt een nieuwe versie van de 1.7 liter motor met injectie en geregelde kata lysator twee bestaande versies. Deze kracht bron levert een vermogen van 102 pk en is voortaan ook in de basis 480 te vinden. Ver der zien we veranderde bekledingsstoffen en een verbeterd verwarmings- en ventilatie systeem. Ingelijmd Ook een wijziging bij de 240-modellen, in de vorm van een grotere ingelijmde achterruit voor de Estate. De 240-lijn wordt alleen nog met de 2.3 liter benzine motor en de 6 cylin der diesel geleverd. Nadat Volvo's topmodel, de 760, al weer een hele tijd terug een nieuwe neus kreeg, krijgen de 740-modellen vanaf 1990 een andere aan blik. De basisversies krijgen een front met smallere, niet op de grille aansluitende kop lampen. De snelle versies, zoals de GLT, krij gen brede koplampen met ingebouwde mist lampen en verstralers. Volvo biedt de autokoper zo een breed pro gramma in prijs variërend van f.22.990,/ (340 3-deurs) tot f.154.850,/ voor de 780. Zoals de afgelopen weken al duidelijk is ge worden, wordt de IAA in Frankfurt dit jaar de autotentoonstelling met de meeste primeurs. Ook Nissan doet hier aan mee en laat voor het eerst in Europa de nieuwe 300 ZX zien. Dit nieuwe model zal het sportieve programma van Nissan naar boven toe afronden. De auto wordt voortgestuwd door een 3 liter V6-motor met 24 kleppen, intercooling en twee turbo's. Hiermee wordt een vermogen van 280 pk bereikt. Uiteraard is bij een derge lijke auto een standaard ABS-remsysteem niet overbodig. Ook wordt de nieuwe 300 ZX standaard met een snelheidsafhankelijk vier- wielbesturing uitgerust. De auto is zes centi meter korter en 7,5 centimeter breder dan het huidige model. De auto wordt pas in het voor jaar in Nederland verwacht. 135 SR 13 TL o.a. voor Peugeot 205, Fiesta, Renault 5#1,00 145 SR 13 TL o.a. voor VW Golf, Opel, Corsa#4,00 155 SR 13 TL o.a. voor Escort, Kadett, Mazda 323OZ,üU 165 SR 13 TL o.a. voor Ascona, Sierra, BMW 3-serieO/,OU 175 SR 14 TL o.a. voor Rekord, BMW 5-serie, VolvoII 0,00 175/70 SR 13 TL o.a. voor Golf, Escort, Civic110,00 185/70 SR 13 TL o.a. voor BMW 3-serie, Sierra, Ascona115,00 185/70 HR 14 TL locnn o.a. voor Mercedes, RekordIZD,UU MONTEREN EN BALANCEREN VERKRIJGBAAR BIJ: "Statenlaan" A. Wagenaar Statenlaan 244 Tel. 01180-25663 't Zand" J. Dekker Koudekerkseweg 14 Tel. 01180-14711 J.J. Suvaal Middelburgsestr. 53 Tel. 01185-1408 Renault 5 GTS1987 f 14.900,- Renault 5 GTL1987 f 15.250,- Renault 5 TR1987 f 15.900- Renault 9 1.4 Broadway 1986 f 14.900.— Renault 9 TXE1987 f 17 900- Renault 9 TL1987 16 750.- Renault 9 Broadway1986 14.900, Renault 9 GTL1984 f 9 500- Renault 9 Louisiana 1985 f 13 900.— Renault 11 GTL1985 12 900- Renault 11 TL1985 11.900- Renault 11 TL Cheverny 1988 19.500,— Renault 11 GTX1988 I 20 900- Renauit 11 GTX1986 f 16.500.- Renault 11 TL LPG1985 t 9.900- Renault 11 Broadway 1986 I 14.250.— Renault 18 GTL1983 8.900- Renault 18 GTS1983 7.900 - Renault 18 GTX stationcar 1984 11 900.— Renault 21 Nevada GTS 1987 25 900.— Renault 21 GTS1987 22 900- Renault 25 TS1985 19.500- Ford Escort 1.1 Laser 1986 13.900,— Ford Fiesta 1.11986 13.900- Volvo 340 GL 1.7 5-drs 1987 21.500- Volvo 340 DL 1.7 1986 17.500,- Austm Metro 1.31988 13.900,- Peugeot 205 XS 1988 21.500.- Opel Rekord1982 8.900,- Peugeot 309 XLD1987 19.900- OCCASIONS ONDER DE f 7.500,— Lada1983 2.500- Alfa Sprint Veloce1982 4.900,— Renault 4 TL1980 3 900- Occasions boven f 7.500,— 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar garantie. gecleand en gepoetst Vol benzine inruil geen probleem Financiering direkt. Gildeweg 16, Vlissingen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240. Verkoop: Jaap Wolfert, 01184-67596. VRIJDAGAVOND KOOPAVOND ■NISSANi Vanaf heden zijn wij officieel Nissan personen- en bedrijfswagen dealer. Nissan dealer voor N-Z Béveland en Walcheren. Nissan Sunny Nissan Sunny Coupé (uit voorraad leverbaar) Tevens voor alle onderhoud, reparatie en originele onderdelen. Leen auto beschikbaar. Off. Nissan dealer Klein Frankrijk 23, Goes. Tel. 01100-28751 L'IL-L-fiVI fez yjOO* meerprijs black beauty-accessoires f 500- 'Uitgevoerd in zwart met o.a. lichtmetalen velgen, exclusieve striping, antracietkleurig interieur [3] Prijzen incl. BTW en katalysator, excl. afleveringskosten en ML-behandeling. AUTOBEDRIJF Dorpsplein 21-23 4443 AD Nisse Telefoon 01194-298 wit, 16.000 km 3/1987 in nieuwstaat rood, 45.000 km 6/1987 in nieuwstaat UW NISSAN DEALER: Klein Frankrijk 23 - Goes - tel. 01100-28751 Julianastraat 2d Waarde - tel. 01134-1769

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 23