Nissan met 300 ZX
op IAA in Frankfurt
Niet alleen sinaasappelen uit Valencia
Nauwere samenwerking
tussen Honda en Rover
Treser-versie
van Corrado
'meer band voor minder geld'
Auto v.d. Vliet Goes
NISSAN
LADA SAMARA
isoOr
14.795/'
Gebr. Vermeulen Nisse B.V.
Oort zorgt voor verandering
Volvo round-up
voor 1990
ALTIJD GRATIS!
MIDDELBURG
KOUDEKERKE
i AUTO RENAULT I
Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen!
DIJKWEL BV
NISSAN SUNNY COUPE 1.6 SGX
NISSAN SUNNY COUPÉ 1.6 SGX
Auto v/d Vliet - Goes
Woensdag 15 november 1989
DE FAAM - DE VLISSINGER
FORD FIESTA XR2i
Valencia - Om in dit jaargetijde nog verze
kerd te zijn van een beetje fatsoenlijk weer,
moet je. haast wel afzakken naar het verre
Zuiden. Onze Nederlandse zomer is verre
van teleurstellend geweest, maar begin ok
tober mag je toch niet al te veel zon meer
verwachten. Bovendien was het doel van
onze reis het rijden met de sportiefste telg
uit de Fiesta-familie van Ford. En het mag
toch algemeen bekend zijn dat de Spaanse
politie wat minder actief is dan onze vader
landse ordehandhavers.
Een kleine snelheidsduivel onderscheidt zich
meestal op drie plaatsen van de standaard
modellen, het uiterlijk, de motor en het inte
rieur. Uiteraard maakt de Fiesta XR2i hierop
geen uitzondering. Op nogal wat punten
werd hij ten opzichte van de basisversie ver
anderd.
Uitstraling
Allereerst even dat uiterlijk. Agressiviteit
past duidelijk bij sportiviteit. Vier extra lam
pen onderin de voorbumper geven bui
tenstaanders het idee dat er de nodige pk's
in aantocht zijn. Voor- en achterbumpers zijn
uiteraard net als de spiegels in de carrosse-
riekleur gespoten. Skirts langs de dorpels en
spatbordverbreders zijn ook haast de stan
daard ingrediënten voor een dergelijke auto.
De Fiesta heeft het allemaal, inclusief hele
fraaie lichtmetalen wielen met lekkere brede
banden. Aan de uitstraling van het ding is
werkelijk niets mis.
De Fiesta XR2i beschikt begrijpelijk over de
grootste motor, een 1.6 liter injectie met ka
talysator en een vermogen van 104 pk. Hier
mee weet de auto behoorlijk raad.
Het interieur is ook duidelijk veranderd. De
stoeltjes geven iets meer zijdelingse steun en
steun aan de benen. Dit met de nadruk op
iets, voor het echte sportieve werk is nog
meer ondersteuning welkom. De productie
methode is gelijk aan die van de andere
Fiesta's. Regelmatig heb ik verhalen gehoord
over sterke transpiratie gezeten in een nieu
we Fiesta. Tot nog had ik dit zelf niet onder
vonden. Na een dag XR2i in Spanje moet ik
inderdaad toegeven, dat bij warm weer de
stoelen voor wat extra vochtontwikkeling
zorgen.
Stabilisator
Het compacte stuurtje is met leer bekleed,
wat duidelijk de grip op het geheel vergroot.
Verder komt de uitrusting voor het grootste
deel overeen met de CLX, zoals centrale ver
grendeling, elektrisch bediende portierruiten,
zonwerend glas, glazen kanteldak, toerentel-
ler, een deelbaar neerklapbare achterbank
rugleuning en twee van binnenuit verstelbare
buitenspiegels.
't Belangrijkste zijn natuurlijk de rij-
eigenschappen. De Fiesta XR2i is strakker
geveerd dan de overige versies. Een extra
stabilisator en straffere schokbrekers moe
ten hem tot een kleine bolide maken. Toch
mag je de auto op dit punt niet overschatten.
Zo staat hij bijvoorbeeld nog steeds behoor
lijk hoog op de wielen. Dit is één van de rede
nen waarom de auto bij plotselinge zijdeling
se bewegingen wat onverwacht reageert.
Ook bij het overschakelen van vier naar vijf
bij hogere snelheden, moet je je stuur goed
vasthouden om de auto rechtuit zijn koers te
laten vervolgen. Bij de eerste snel genomen
bochten, moet je dan ook duidelijk aan de
XR2 wennen. Maar gaande weg leer je dit
speelgoed steeds meer waarderen. De
besturing is lekker direkt en na de genoemde
gewenningsperiode kan een kind de was
doen. De carrosserie is niet veranderd, waar
door de auto een ruim uitzicht rondom biedt.
De Fiesta XR2 is alleen als driedeurs verkrijg
baar. De ruimte voor voorpassagiers is heel
netjes.
Op donderdag 13 juli hebben Tadashi Kume,
president van Honda en Sir Graham Day
voorzitter van de raad van bestuur van de
Rover Groep in een persconferentie bekend
gemaakt dat de al 10 jaar bestaande samen
werking tussen de twee merken zal worden
omgezet in een nauwere relatie. Honda zal
20% van de aandelen van de Rover-Group
overnemen, terwijl Rover voor 20% zal parti
ciperen in de Honda of the UK Manufactu
ring in Swindon, Engeland. In deze fabriek
zal Honda nog deze zomer starten met de
motorenproductie, terwijl aan het eind van
1991 /begin 1992 de eerste complete auto's
van de band zullen komen.
Naar verwachting
zal de definitieve overeenkomst aan het ein
de van dit jaar worden ondertekend.
Zoals het er nu naar uit ziet, gaat vanaf 1 ja
nuari plan Oort in werking. Op vele punten
wordt ons belastingstelsel aangepast. Ook
de zakelijke autogebruiker zal met verande
ringen te maken krijgen, die in sommige ge
vallen zeer ing'rijpend kunnen zijn.
Zo wordt
het eerste deel van het woon/werkverkeer
als privékilometers beschouwd en worden
alle kilometervergoedingen boven de vieren
veertig cent als inkomen beschouwd. In ie
dere specifieke situatie is weer een andere
oplossing de meest elegante. Om iedereen
die met Oort te maken krijgt een beetje weg
wijs te maken, heeft BMW een interessante
brochure uitgegeven onder de naam "Auto
gebruik en Fiscus". Hierin worden aan de
hand van een aantal duidelijke voorbeelden
de veranderingen weergegeven. Ook is er
van BMW nu een klein computerprogramma
wat de gevolgen van Oort in uw specifieke
geval uitrekent en adviseert of een privé-
auto met kilometervergoeding, een auto van
de zaak of een lease-auto het meest interes
sante is. Zowel de brochure als het program
ma zijn bij de BMW-dealer te verkrijgen.
Sportief
De motor zorgt zoals gezegd voor nette
prestaties, zoals een top van 1 87 km/u en
een acceleratie van Otot 100 in 10,1 secon
den. Om vlot met deze Fiesta over een boch
tige landweg te rijden, moet de motor wel
flink op toeren gehouden worden. Dit bete
kent automatisch veel schakelen. Maar ach,
een sportieve automobilist wil immers graag
iets te doen hebben. Aan de andere kant is
de Fiesta XR2 een uitstekend vervoermiddel
in de stad, zonder dat hij teveel uitnodigt tot
hard rijden. De motor is zeker in de lagere
toerenregionen niet rumoerig. De vijfbak met
relatief lange pook schakelt snel en licht.
De levering van de Ford Fiesta XR2i heeft
even op zich laten wachten. Vorige maand is
echter de productie van start gegaan, zodat
het model de komende tijd bij de dealers te
verwachten is. De prijs van deze auto stond
al lange tijd vast, maar is nu onder andere
door de verhoging van het BVB tarief wat
hoger uitgevallen. Toch blijft f 29.990,—
bijzonder scherp, voor dit leuke en sportieve
ding.
Heel keurig is het ook dat Ford tegen meer
prijs ABS op dit model levert. Het gaat hier
om het mechanische systeem uit de Escort.
Voor een meerprijs van zo'n zeventienhon
derd gulden zeker een aanrader.
De nieuwe, sportieve Volkswagen Corrado
kan met behulp van een aantal nieuwe ac
cessoires van Treser aan de specifieke eisen
van de bestuurder worden aangepast. Treser
is al vele jaren gespecialiseerd in Audi en
Volkswagen. Treser begint met een voor- en
achterbumper die in de carrosseriekleur wor
den uitgevoerd. In de achterbumper is een
zogenaamde ondervleugel geïntegreerd.
Lichtmetalen velgen horen er natuurlijk ook
bij. De brede driespakige wielen kunnen ge
deeltelijk in de carrosseriekleur worden mee-
gespoten. Verder heeft Treser, overigens
ook voor andere VW en Audi modellen een
reeks aan sturen, pookknoppen en extra
boordinstrumenten. Maar ook kun je bij Tre
ser terecht als je je auto niet snel genoeg
vindt. Treser is niet makkelijk voor één gat te
vangen. Turbocompressoren,
16-kleppenkoppen, andere nokkenas, niets
is hen te gek.
Het Volvo-programma ondergaat voor het
nieuwe modellenjaar een aantal aardige wijzi
gingen. Zo worden alle modellen voorzien van
de zogenaamde Safety Lights. In Scandinavi
sche landen is het voeren van verlichting ook
overdag verplicht. Het is niet ondenkbaar dat
dit ook bij ons ingevoerd zal worden. Volvo
loopt nu al voorop en levert al zijn auto's voor
taan met automatisch inschakelende dim
lichten.
De 300-serie is nog lang niet dood. Dat blijkt
wel uit het feit dat Volvo met een nieuwe, veel
completere basisversie komt. Alle modellen
hebben nu standaard een vijfbak en worden
met schone motoren geleverd. Nieuw is de
mogelijkheid om in combinatie met de 1.4 liter
motor een CVT-automaat te bestellen. Einde
lijk weer een Nederlandse vinding in een Ne
derlandse auto.
Bij de 440 vervangt een nieuwe versie van de
1.7 liter motor met injectie en geregelde kata
lysator twee bestaande versies. Deze kracht
bron levert een vermogen van 102 pk en is
voortaan ook in de basis 480 te vinden. Ver
der zien we veranderde bekledingsstoffen en
een verbeterd verwarmings- en ventilatie
systeem.
Ingelijmd
Ook een wijziging bij de 240-modellen, in de
vorm van een grotere ingelijmde achterruit
voor de Estate. De 240-lijn wordt alleen nog
met de 2.3 liter benzine motor en de 6 cylin
der diesel geleverd.
Nadat Volvo's topmodel, de 760, al weer een
hele tijd terug een nieuwe neus kreeg, krijgen
de 740-modellen vanaf 1990 een andere aan
blik. De basisversies krijgen een front met
smallere, niet op de grille aansluitende kop
lampen. De snelle versies, zoals de GLT, krij
gen brede koplampen met ingebouwde mist
lampen en verstralers.
Volvo biedt de autokoper zo een breed pro
gramma in prijs variërend van f.22.990,/ (340
3-deurs) tot f.154.850,/ voor de 780.
Zoals de afgelopen weken al duidelijk is ge
worden, wordt de IAA in Frankfurt dit jaar de
autotentoonstelling met de meeste primeurs.
Ook Nissan doet hier aan mee en laat voor het
eerst in Europa de nieuwe 300 ZX zien. Dit
nieuwe model zal het sportieve programma
van Nissan naar boven toe afronden.
De auto wordt voortgestuwd door een 3 liter
V6-motor met 24 kleppen, intercooling en
twee turbo's. Hiermee wordt een vermogen
van 280 pk bereikt. Uiteraard is bij een derge
lijke auto een standaard ABS-remsysteem niet
overbodig. Ook wordt de nieuwe 300 ZX
standaard met een snelheidsafhankelijk vier-
wielbesturing uitgerust. De auto is zes centi
meter korter en 7,5 centimeter breder dan het
huidige model. De auto wordt pas in het voor
jaar in Nederland verwacht.
135 SR 13 TL
o.a. voor Peugeot 205, Fiesta, Renault 5#1,00
145 SR 13 TL
o.a. voor VW Golf, Opel, Corsa#4,00
155 SR 13 TL
o.a. voor Escort, Kadett, Mazda 323OZ,üU
165 SR 13 TL
o.a. voor Ascona, Sierra, BMW 3-serieO/,OU
175 SR 14 TL
o.a. voor Rekord, BMW 5-serie, VolvoII 0,00
175/70 SR 13 TL
o.a. voor Golf, Escort, Civic110,00
185/70 SR 13 TL
o.a. voor BMW 3-serie, Sierra, Ascona115,00
185/70 HR 14 TL locnn
o.a. voor Mercedes, RekordIZD,UU
MONTEREN EN BALANCEREN
VERKRIJGBAAR BIJ:
"Statenlaan"
A. Wagenaar
Statenlaan 244
Tel. 01180-25663
't Zand"
J. Dekker
Koudekerkseweg 14
Tel. 01180-14711
J.J. Suvaal
Middelburgsestr. 53
Tel. 01185-1408
Renault 5 GTS1987 f 14.900,-
Renault 5 GTL1987 f 15.250,-
Renault 5 TR1987 f 15.900-
Renault 9 1.4 Broadway 1986 f 14.900.—
Renault 9 TXE1987 f 17 900-
Renault 9 TL1987 16 750.-
Renault 9 Broadway1986 14.900,
Renault 9 GTL1984 f 9 500-
Renault 9 Louisiana 1985 f 13 900.—
Renault 11 GTL1985 12 900-
Renault 11 TL1985 11.900-
Renault 11 TL Cheverny 1988 19.500,—
Renault 11 GTX1988 I 20 900-
Renauit 11 GTX1986 f 16.500.-
Renault 11 TL LPG1985 t 9.900-
Renault 11 Broadway 1986 I 14.250.—
Renault 18 GTL1983 8.900-
Renault 18 GTS1983 7.900 -
Renault 18 GTX stationcar 1984 11 900.—
Renault 21 Nevada GTS 1987 25 900.—
Renault 21 GTS1987 22 900-
Renault 25 TS1985 19.500-
Ford Escort 1.1 Laser 1986 13.900,—
Ford Fiesta 1.11986 13.900-
Volvo 340 GL 1.7 5-drs 1987 21.500-
Volvo 340 DL 1.7 1986 17.500,-
Austm Metro 1.31988 13.900,-
Peugeot 205 XS 1988 21.500.-
Opel Rekord1982 8.900,-
Peugeot 309 XLD1987 19.900-
OCCASIONS ONDER DE f 7.500,—
Lada1983 2.500-
Alfa Sprint Veloce1982 4.900,—
Renault 4 TL1980 3 900-
Occasions boven f 7.500,— 6 maanden garantie
TOP-occasions 1 jaar garantie.
gecleand en gepoetst Vol benzine inruil geen probleem
Financiering direkt.
Gildeweg 16, Vlissingen
Telefoon 01184-17130
Verkoop: Hans Dijkwel, 01184-64240.
Verkoop: Jaap Wolfert, 01184-67596.
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
■NISSANi
Vanaf heden zijn wij officieel Nissan personen- en bedrijfswagen
dealer. Nissan dealer voor N-Z Béveland en Walcheren.
Nissan Sunny
Nissan Sunny Coupé
(uit voorraad leverbaar)
Tevens voor alle onderhoud, reparatie en originele
onderdelen. Leen auto beschikbaar.
Off. Nissan dealer
Klein Frankrijk 23, Goes. Tel. 01100-28751
L'IL-L-fiVI
fez
yjOO*
meerprijs black beauty-accessoires f 500-
'Uitgevoerd in zwart met o.a. lichtmetalen velgen, exclusieve striping, antracietkleurig interieur
[3] Prijzen incl. BTW en katalysator, excl. afleveringskosten en ML-behandeling.
AUTOBEDRIJF
Dorpsplein 21-23 4443 AD Nisse Telefoon 01194-298
wit, 16.000 km 3/1987 in nieuwstaat
rood, 45.000 km 6/1987 in nieuwstaat
UW NISSAN DEALER:
Klein Frankrijk 23 - Goes - tel. 01100-28751
Julianastraat 2d Waarde - tel. 01134-1769