Tankt
uveel?
Ik maak
hetu
makkelijk.
NISSAN SUNNY
SLANK
Groot, groter, grootst...
De Macho-, Testo-,
Speedo- en Mecanofant
Nieuwe
Hyundai
Excel
Gebruikte Wagens
'Plus Systeem
onna
m f "J4i3
ESSO BASKENBURG
Jawel, zo maakt zij er "handig"
werk van
TISSINK BANDEN b.v.
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE BLAAS
Auto v/d Vliet - Goes-Waarde
EETU
MET
MALSOVIT
1 TOT 3 KILO
PER WEEK
A. MOSTERT
MOSTERT
MALSOVIT
Woensdag 8 november 1989
DE FAAM - DE VLISSINGER
HONDA ACCORD
Montecatini Terme - De eerste Accord da
teert bij ons van 1976. Destijds werd 'de
grote Honda' alleen aangeboden als drie-
deurs. Korte tijd later kwam de auto ook als
vierdeurs sedan beschikbaar. Deze situatie
is eigenlijk lang gelijk gebleven. De tweede
generatie bestond ook weer uit dezelfde
carrosserievarianten. In 1985 verraste Hon
da de wereld met een totaal nieuwe Accord,
die er als sedan erg modern, maar tevens
gedistingeerd uitzag en die als Aerodeck
wat vormgeving betreft uiterst gedurfd
was. We zijn inmiddels weer vier jaar ver
der, zodat de vierde generatie voor de deur
staat. De auto gaat in november in de ver
koop, voorlopig alleen als vierdeurs sedan.
Honda mikt met de nieuwe Accord op de za-
kenmarkt. Dit is duidelijk het segment waar
nog geld te halen valt. Voor Honda wel een
nieuwe markt, daar het merk voor een groot
deel zijn auto's aan particulieren verkoopt. Er
is alles aan gedaan om de kritische zakelijke
rijder het naar de zin te maken.
schien wel op een té hoog peil. Door de lan-'
gere wielbasis kan de auto in bepaalde om
standigheden op wegoneffenheden flink
gaan deinen. In zo'n geval lijkt ie een beetje
op een Amerikaan. Alle Accord modellen
worden bovendien standaard voorzien van
stuurbekrachtiging. Deze nieuwe installatie
werkt op de rijsnelheid en de krachten die op
de stuurinrichting inwerken. Toch zou de as
sistentie bij hoge snelheden nog best wat
minder mogen zijn. De zitpositie is uitste
kend en alle bedieningen gaan uitermate
licht.
Bij snel bochtenwerk lijken de versnellings
bak verhoudingen van de derde en vierde
overbrenging wat dicht op elkaar te zitten.
Bij terugschakelen remt de auto nauwelijks
op de motor af en moet er al snel voor de
tweede overbrenging worden gekozen. Bij
de eerste bochten levert dit een onverwach
te verrassing op, maar even later ben je er
aan gewend.
Instappen
De Accord is duidelijk groter geworden. De
wielbasis werd met 12 centimeter verlengd.
Dit heeft twee gevolgen. Allereerst komt de
ze extra lengte volledig ten goede aan de in
terieurruimte, terwijl een langere wielbasis
ook voor een hoger comfortniveau zorgt. De
carrosserie is in totaal 1 5 centimeter langer
geworden. Daarnaast werd het geheel ook
nog eens 3 centimeter hoger. De nieuwe Ac
cord is hierdoor bijzonder ruim. Zowel over
been- als hoofdruimte heeft niemand te kla
gen. Maar ook het bagagecompartiment is
met een inhoud van 444 liter heel redelijk
bemeten.
Bij het instappen merk je direkt dat je met
een Honda te maken hebt. De auto ligt nog
steeds relatief laag. Gelukkig is de zitpositie
ten opzichte van het oude model wat
verhoogd.
Bovendien kan de bestuurdersstoel in de
luxe EX uitvoering bij de auto's met injectie
motor elektrisch in hoogte versteld worden.
Een belangrijke verandering is ook het grote
re ruitoppervlak, waardoor de auto zeer
overzichtelijk is.
De Accord heeft echter wel zijn oude gezicht
behouden. Het front ziet er duidelijk gedistin
geerder uit en geeft de auto een brede aan
blik. In het zij-aanzicht is het een echte Hon
da met trekken van de oude Accord en de Ci
vic sedan. De achterpartij met forse licht-
units doet sterk denken aan de Hyundai
Sonata.
Vijfduizend
16-klepper
Zoals gebruikelijk bij internationale introduc
ties reden we de auto in de meest complete
uitvoering met twee verschillende motoren.
De basisversie, waar we geen kennis mee
konden maken, is de 2.0. De 2 liter motor is
voorzien van een elektronisch geregelde car
burateur en een driewegkatalysator. Het
maximum vermogen bedraagt 110 pk. Alle
motoren in de nieuwe Accord zijn overigens
16-kleppers.
Wel reden we met de nieuwe 2 liter injectie.
Uiteraard is deze krachtbron voorzien van
Honda's PGM-FI, een elektronisch gestuurde
brandstofinspuiting. De motor levert hier
door 133 pk en is uitgerust met een geregel
de driewegkatalysator. Het is een juweel van
een motor. Stil, ook in de wat hogere toeren-
regionen en pakt makkelijk op. De prestaties
liegen er dan ook niet om, een top van 200
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2
seconden. Heel af en toe maakt de motor
een sportief Alfa-achtig geluid.
Ook maakte ik kennis met het nieuwe top
model uit de Accord-serie, de 2.2 EXi. Naast
de fantastische 2 liter is deze 150 pk leve
rende 2.2 liter zo niet nog fijner. Door het
enorme vermogen liggen de prestaties nog
net iets hoger, zodat zelfs een top van 212
km/u is opgegeven. Opvallend is bij beide ty
pes dat de motor niet alleen weinig geluid
produceert, maar ook bijzonder trillingsvrij
loopt. Dit is bewerkstelligd door het toepas
sen van twee balansassen.
Assistentie
De wegligging van de Honda Accord is goed.
Rondom is voor onafhankelijke ophanging
met dubbele hefboombegeleiding (double
wishbone) gekozen. Zowel voor als achter
wordt een stabilisatorstang gemonteerd. Het
comfort ligt op een hoog peil. Maar mis-
Er valt over de nieuwe Honda Accord natuur
lijk nog een hoop meer te vertellen. Kijk maar
eens naar de nieuwe koplampen, die aan
merkelijk kleiner van afmetingen zijn, maar
minimaal evenveel licht geven. Daarnaast is
er veel gebruik gemaakt van dubbelzijdig ver
zinkt plaatstaal, zodat roest nog minder kans
heeft.
De Accords met injectiemotoren worden
achter voorzien van schijfremmen, terwijl de
2.2i EX standaard is uitgerust met ALB, Hon
da's antiblokkeer remsysteem. Alle modellen
zijn tegen meerprijs te voorzien van een mo
derne 4-traps automaat, die bij de i-versies
een sportstand kent.
Maar laten we tot slot nog even naar de Ne
derlandse versies kijken. Daar start alles met
de 2.0, een auto die standaard wordt voor
zien van stuurbekrachtiging, in hoogte ver
stelbaar stuur, elektrische antenne, van bin
nenuit te openen kofferklep en benzineklep
je, een waarschuwingslampje voor defekte
remlichten en een automatische choke. Deze
basisversie kost f 38.490, Dat betekent
bijna vijfduizend gulden meer dan de huidige
kleinere Accord met 12-kleppen motor. De
volgende auto in het rijtje is de Accord 2.0
EX. Hierbij wordt de uitrusting uitgebreid
met een stereo-installatie, twee van binnen
uit verstelbare buitenspiegels, centrale ver
grendeling, middensteun op de achterbank
met doorgeefluik en een bi-level ventila
tie/verwarmingssysteem met drukknoppen.
Hierdoor kost de Accord f 40.990, Een
schuifdak is op de EX tegen meerprijs le
verbaar.
Metaalkleur
Dan volgen de injectieversies. De 2.0 i EX
heeft bovendien hoogte verstelling op de ko
plampen, elektrische buitenspiegels, in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, vier
elektrische portierruiten en bumpers in de
carrosseriekleur. Voor dit alles moet
f 45.490,— op tafel komen. Het topmodel,
2.2 i EX is fors duurder: f 59.490, De au
to krijgt hierbij standaard een zeer luxe inte
rieurbekleding, ALB, een lederen stuurwiel
en standaard het elektrische schuifdak.
Wordt er tevens besloten een automaat te
nemen en de carrosserie in een metaalkleur
te laten spuiten, dan kost de duurste Accord
f 63.840,— en daarmee benadert hij de 6
cylinder Legend op een paar duizend gulden
na.
De nieuwe Honda Accord is over het geheel
genomen een probleemloos rijdende en com
fortabele lange-afstand-auto voor veel kilo
meters asfalt. De auto is wat ruimte en prijs
betreft duidelijk een klasse gestegen. Uiter
lijk doet hij echter nog erg veel aan zijn voor
ganger denken. De nieuwe Accord moet er
samen met de in maart te introduceren Con
certo voor zorgen dat Honda in Nederland in
1990 zo'n 13.000 auto's gaat verkopen.
SUBARU MINI-JUMBO
Het verhaal over de kleine Subaru Mini-
Jumbo lijkt echt op een sprookje. Alleen al
door zijn naam hoort hij al een beetje tot het
dierenrijk. Tot voor kort deden twee cylin
ders in het vooronder hun werk. Voor 1990
werd een belangrijke nieuwe versie lever
baar, de Mini-Jumbo met vier pitten. In
reclame-uitingen komen we de Machofant,
Testofant, Speedofant en Mecanofant
meerdere malen tegen. Ze vertegenwoordi
gen elk één cylinder.
De Subaru Mini-Jumbo zit in het kleinste
segment van de automarkt. De auto heeft
voornamelijk te maken met Japanse concur
rentie zoals de Daihatsu Cuore en Suzuki Al
to. Het drietal is wat betreft afmetingen vrij
wel gelijk. Dit heeft te maken met de wetge
ving in Japan, waardoor voor dergelijke au
to's een gunstig belastingtarief bestaat.
Naverbranding
De Daihatsu en Suzuki beschikken over een
driecylinder motor, terwijl de Subaru aanvan
kelijk alleen met twee cylinders te koop was.
Daar is nu verandering in gekomen. Subaru
maakt ineens een flinke stap naar vier cylin
ders en wel met een totale inhoud van 758
De^Excej is.de nieuwsteTëTg^ah Hyundai. Wè
auto vervangt vanaf november het sedpn-
model van de Pony XP. De auto is net iets
groter en ziet er duidelijk moderner uit met
zijn van de Sonata afkomstige stijlkenmer
ken. Maar liefst zes modellen zullen worden
aangeboden in prijs variërend van zo'n
21.000 tot 30.000 gulden. Al in de basisver
sie is de Excel erg ruim uitgevoerd. Overi
gens is deze Excel nog maar de voorbode
van al het nieuws wat gaat komen. Op basis
van deze auto zullen begin volgend jaar een
nieuwe Pony drie- en vijfdeurs worden ge
presenteerd. De Excel komt er eerst met een
1.5 liter motor met elektronische carburateur
en een katalysator. Daar komt over een paar
maanden een multipoint injectieversie bij.
Het meest aardige is de in april te verwach
ten Hyundai S coupe, een uiterst aantrekke
lijk sportieve 2 2 die in zeer complete uit
voering nog onder de f 30.000,— zal wor
den aangeboden.
Maar ook in andere segmenten zit Hyundai
niet stil. Begin volgend jaar volgt een Sonata
V6, terwijl de komende jaren een model tus
sen de Sonata en Excel mogen verwachten,
een nieuwe Sonata in 1993 en in 1992 een
nieuwe kleine Hyundai met een 800 cc mo
tor. Een nieuw topmodel boven de Sonata
tenslotte staat ook voor 1992 gepland.
cc. De krachtbron levert een vermogen van
42 pk. Standaard is de ongeregelde drieweg
katalysator, die door toepassing van het
puls-air systeem, wat zorgt voor een extra
goede naverbranding, ruimschoots voldoet
aan de K9 eisen.
Direkt al bij het starten van de motor is het
verschil duidelijk. Het typische geluid van
een 2- of 3-cylinder is volledig verdwenen.
Het geluidsniveau is ook lager. De prestaties
zijn duidelijk verbeterd. Zo loopt de Mini-
Jumbo de teller uit. Hij behaalt 140 km/u,
wat ook de maximum aanduiding op het
dashboard is. Het sprintje van 0 tot 100
wordt in 16,4 seconden afgelegd, wat ook
bijzonder goed is voor dit kleintje. De Mini-
Jumbo met 4 pitter weegt net iets meer dan
600 kg, een lichtgewicht dus.
In de praktijk betekent de nieuwe motor dat
de Mini-Jumbo een vlot wegwezertje is. Een
auto die zich in de stad zeer thuisvoelt, maar
ook op de grote weg door zijn hogere top
goed uit de voeten komt.
Verklikker
Tijdens de introductie deden we mee aan
een korte zuinigheidsrit. De toppers in het
klassement wisten het autootje een gemid
delde van boven de 1 op 27 mee te geven.
Tijdens een normaal gereden traject bleek de
Mini-Jumbo altijd nog 1 op 16,5 te behalen.
Voor een deel is dit gunstige verbruik te dan
ken aan de vijfversnellingsbak. Alle 4
cylinder-modellen worden er standaard mee
uitgerust. Bovendien heeft de handchoke
een verklikkerlicht wat gaat branden als hij
kan worden ingedrukt.
De nieuwe Mini-Jumbo is voor Nederland le
verbaar in drie uitvoeringen. Basisversie is de
driedeurs DL met in de standaarduitvoering
verstelbare rugleuningen voor, 3-punts gor
dels achterin, zijruitontwaseming, een zon-
neklep voor de bestuurder, achterruitverwar
ming, een gelaagde voorruit, mistachterlicht,
achteruitrijlampen en een rembekrachtiger.
De completere SDX is leverbaar als drie- of
vijfdeurs. Uiteraard is hierbij de uitrusting
wat rijker met een deelbare achterbankrug
leuning, stootstrips op de flanken, een hoe-
deplank, radio, een aansteker, dagteller, een
interval op de ruitewisser en getint glas. De
vijfdeurs versie is standaard voorzien van
kindersloten op de achterdeuren.
Olifantje
Opvallend is dat de Mini-Jumbo ondanks zijn
beperkte afmetingen van binnen enorm ruim
is. De hoge koets zorgt voor een redelijke
hoofdruimte, terwijl ook wat beenruimte be
treft vier volwassenen het best even vol kun
nen houden.
Alhoewel de carrosserie van de viercylinder
gelijk is gebleven, zijn er toch enkele details
veranderd. De neus is wat aerodynamischer
geworden. In de SDX-uitvoering wordt de
grille gedeeltelijk in de carrosserie-kleur
gespoten. Tot slot siert een springend oli
fantje de achterzijde. Op zijn rug draagt hij
het cijfer '4' wat uiteraard voor de hoeveel
heid cylinders staat. De Subaru Mini-Jumbo
is uiterst concurrerend geprijsd. Er wordt
voor de vier cylindermotor inclusief de vijf-
bak een meerprijs van f 1.000,— gevraagd,
wat volledig reëel is. Zodoende komt de drie
deurs DL op f 13.995, De completere
SDX kost f 14.995,— als driedeurs en
f 15.595,— als vijfdeurs.
Naast de nieuwe 4-pitter blijft overigens ook
de bekende 2 cylinder leverbaar vanaf
f 12.995,-.
MET BAR, KEUKEN, VIDEO EN TELEFOON
Carlier Tours neemt nieuwe Vip-bus in gebruik
Het touringcarbedrijf Carlier Tours in Middel
burg heeft sinds kort één van de meest luxe
Vip-bussen in gebruik, die er momenteel op
de Nederlandse wegen rondtoeren. Afgelopen
donderdag werd dit bijzondere vervoermiddel
ingebruikgesteld door de nieuwe directeur van
de VVV-Zeeland Rudi ter Heide, die hiermee
tevens de eerste openbare handeling in zijn
nieuwe functie verrichtte.
Carlier had overigens al eerder een Vip-car in-
gebruik. Door allerlei nieuwe ontwikkelingen
en verdergaande eisen werd besloten tot de
aanschaf van het allernieuwste model, waar
van er maar twee in Nederland rijden. „Er
komt tegenwoordig steeds meer vraag naar
dit soort vervoer", legt Carlier directeur C. Ha-
ge uit. „Zo'n Vip-car is natuurlijk geen norma
le reisbus. We gaan er geen reisjes naar
Oostenrijk mee maken of iets dergelijks. Maar
voor speciale zaken reizen, personeelsjubilea
of bruiloften is het een uitstekend ver
voersmiddel".
De Vip-car biedt plaats aan 23 personen. Aan
de buitenkant oogt hij als een normale bus,
maar eenmaal binnen is het verschil snel dui
delijk. De zitplaatsen zijn uitgevoerd in gebro
ken wit leder, de tafels hebben een marmeren
blad en de gordijnen zijn van rose velours. Ter
bevordering van de privacy van de passagiers
zijn de zijruiten reflecterend behandeld, zodat
de inkijk van buiten wordt belet. De zitplaat
sen zijn verdeeld over een aantal tegenover el
kaar geplaatste fauteuils en een U-vormige
salon. Vanuit het bar- en keukengedeelte kun
nen drankjes en hapjes worden geserveerd.
Natuurlijk is er een toilet aan boord, evenals
een garderobe en een video-installatie met
vier monitoren. In de bus bevindt zich ook een
telefoon-aansluiting met mogelijkheden voor
telefax. Ook fotocopiëren is mogelijk in de
bus. Een hoogwaardig audio-systeem biedt el
ke individuele passagier de mogelijkheid naar
stereoprogramma's van hifi-kwaliteit te luiste
ren.
Carlier Tours heeft inmiddels een wagenpark
van vijfendertig bussen. Zeventig medewer
kers zorgen er direct of indirect voor dat dit
wagenpark blijft rijden. Het bedrijf verzorgt
busvakanties, groepsvervoer van en naar
scholen en fabrieken, korte bustochten en zo
nodig aanvullend vervoer voor de streekver-
voersmaatschappij ZWN.
f Een kijkje in de nieuwe Vip-bus van Carlier Tours.
Marianne H. mist haar rech- dat en werd haar bedrijf een
terhand al vanaf haar geboorte succes. Steun ons werk.
en wilde een eigen werkplaats
beginnen Dankzij bemiddeling f\ vO-NGuGflSnCl
door en een aanvullende bi]dra reniging v00r arbeld en welzijn
ge van AVO-Nederland lukte v00( mensen met een handicap
Postbus 850. 3800 AW Amersfoort. Tel. (033) 75 33 44. Giro 625000
DE LIJST VOOR OCCASIONLIEFHEBBERS.
Uitlaten, trekhaken, accu-en I
schokdemperservice met I
^Vaco-specialistengarantie. I
.viiÉÉÉa
MICHEUN
MIDDELBURG VLISSINGEN GOES
Arnestein, Gildeweg 7 Ver. Stuartw. 33
MERK
JAAR PRIJS
Fiat Uno 55 S1984 1 8.500,-
Fiat Uno 451983 f 6.750,-
Fiat Uno 60 S1987 f 13.750,-
Fiat Uno 45 Fire1987 f 12.750,-
Fiat Uno 60 S Silver1987 f 13.900,-
Fiat Panda 341985 f 7.250,-
FIAT UNO 45 JOLLY
wit met exclusief blauw interieur,
brede banden, achterwisser en schone motor,
aug. 1988, 14.000 km gereden
f 14.900,-
Fiat Ritmo 60 5-drs. 20.000 km1986
Fiat Croma 2.0 SL1986
Fiat Regata 85 S1987
Fiat Panda 750 CL 15.000 km1987
Fiat Panda 750 L1986
Seat Marbella GL 17.000 km1987
Seat Fura GL 5-drs1984
Fiat 127
Opel Kadett 1.3 S
f 11.900,-
f 25.750,-
f 18.500,-
t 10.250,-
f 8.750,-
f 9.750,-
f 5.750,-
f 2.500,-
f 3.250,-
Streng gekeurd. 3 Maanden BO VA G garantie.
1 9 Maanden extra BO VA G garantie voor auto 's van
max. 4 jaar mogelijk *14 Dagen omruilgarantie.
MIDDELBURG, HERCULESWEG 12,
INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN,TEL.01180-12918
EEN VAN DE 30 TYPEN IS UW IDEALE AUTO
Nissan Sunny 4-deurs [rigrrJ
v.a. 23.895,-. I w I
NISSAN
Prijs inci. BTW,
excl. afleveringskosten.
UW NISSAN DEALER:
Klein Frankrijk 23 Goes Tel. 01100-28751 Julianastraat 2d Waarde Tel. 01134-1769
Malsovit brood
Malsovit Knackc
Malsovit Maal-
tijdkockcn
Malsovit Kofïie-
kockjcs
Malsovit Slank-
spread
De Bakker voor
Fijnproevers
Seisweg 55
Middelburg
De broodboetiek
Gerepassage 6
Middelburg
Met deze plastic betaalkaart kunt u bij mij
automatisch en dus snel en makkelijk tanken
(benzine, diesel of LPG). En ook artikelen uit
mijn Essoshop kopen. U betaalt niet kontant. U
toont gewoon uw Dealerservice Card.
Op mijn station ligt
een aanvraagformulier^^S^^^Mrl^,,,
klaar voor uw (tsso)
Dealerservice Card.
A.J.G. Nederstigt
Pres. Rooseveltlaan 731, Vlissingen
Telefoon 01184-14926