Tankt uveel? Ik maak hetu makkelijk. NISSAN SUNNY SLANK Groot, groter, grootst... De Macho-, Testo-, Speedo- en Mecanofant Nieuwe Hyundai Excel Gebruikte Wagens 'Plus Systeem onna m f "J4i3 ESSO BASKENBURG Jawel, zo maakt zij er "handig" werk van TISSINK BANDEN b.v. EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS Auto v/d Vliet - Goes-Waarde EETU MET MALSOVIT 1 TOT 3 KILO PER WEEK A. MOSTERT MOSTERT MALSOVIT Woensdag 8 november 1989 DE FAAM - DE VLISSINGER HONDA ACCORD Montecatini Terme - De eerste Accord da teert bij ons van 1976. Destijds werd 'de grote Honda' alleen aangeboden als drie- deurs. Korte tijd later kwam de auto ook als vierdeurs sedan beschikbaar. Deze situatie is eigenlijk lang gelijk gebleven. De tweede generatie bestond ook weer uit dezelfde carrosserievarianten. In 1985 verraste Hon da de wereld met een totaal nieuwe Accord, die er als sedan erg modern, maar tevens gedistingeerd uitzag en die als Aerodeck wat vormgeving betreft uiterst gedurfd was. We zijn inmiddels weer vier jaar ver der, zodat de vierde generatie voor de deur staat. De auto gaat in november in de ver koop, voorlopig alleen als vierdeurs sedan. Honda mikt met de nieuwe Accord op de za- kenmarkt. Dit is duidelijk het segment waar nog geld te halen valt. Voor Honda wel een nieuwe markt, daar het merk voor een groot deel zijn auto's aan particulieren verkoopt. Er is alles aan gedaan om de kritische zakelijke rijder het naar de zin te maken. schien wel op een té hoog peil. Door de lan-' gere wielbasis kan de auto in bepaalde om standigheden op wegoneffenheden flink gaan deinen. In zo'n geval lijkt ie een beetje op een Amerikaan. Alle Accord modellen worden bovendien standaard voorzien van stuurbekrachtiging. Deze nieuwe installatie werkt op de rijsnelheid en de krachten die op de stuurinrichting inwerken. Toch zou de as sistentie bij hoge snelheden nog best wat minder mogen zijn. De zitpositie is uitste kend en alle bedieningen gaan uitermate licht. Bij snel bochtenwerk lijken de versnellings bak verhoudingen van de derde en vierde overbrenging wat dicht op elkaar te zitten. Bij terugschakelen remt de auto nauwelijks op de motor af en moet er al snel voor de tweede overbrenging worden gekozen. Bij de eerste bochten levert dit een onverwach te verrassing op, maar even later ben je er aan gewend. Instappen De Accord is duidelijk groter geworden. De wielbasis werd met 12 centimeter verlengd. Dit heeft twee gevolgen. Allereerst komt de ze extra lengte volledig ten goede aan de in terieurruimte, terwijl een langere wielbasis ook voor een hoger comfortniveau zorgt. De carrosserie is in totaal 1 5 centimeter langer geworden. Daarnaast werd het geheel ook nog eens 3 centimeter hoger. De nieuwe Ac cord is hierdoor bijzonder ruim. Zowel over been- als hoofdruimte heeft niemand te kla gen. Maar ook het bagagecompartiment is met een inhoud van 444 liter heel redelijk bemeten. Bij het instappen merk je direkt dat je met een Honda te maken hebt. De auto ligt nog steeds relatief laag. Gelukkig is de zitpositie ten opzichte van het oude model wat verhoogd. Bovendien kan de bestuurdersstoel in de luxe EX uitvoering bij de auto's met injectie motor elektrisch in hoogte versteld worden. Een belangrijke verandering is ook het grote re ruitoppervlak, waardoor de auto zeer overzichtelijk is. De Accord heeft echter wel zijn oude gezicht behouden. Het front ziet er duidelijk gedistin geerder uit en geeft de auto een brede aan blik. In het zij-aanzicht is het een echte Hon da met trekken van de oude Accord en de Ci vic sedan. De achterpartij met forse licht- units doet sterk denken aan de Hyundai Sonata. Vijfduizend 16-klepper Zoals gebruikelijk bij internationale introduc ties reden we de auto in de meest complete uitvoering met twee verschillende motoren. De basisversie, waar we geen kennis mee konden maken, is de 2.0. De 2 liter motor is voorzien van een elektronisch geregelde car burateur en een driewegkatalysator. Het maximum vermogen bedraagt 110 pk. Alle motoren in de nieuwe Accord zijn overigens 16-kleppers. Wel reden we met de nieuwe 2 liter injectie. Uiteraard is deze krachtbron voorzien van Honda's PGM-FI, een elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. De motor levert hier door 133 pk en is uitgerust met een geregel de driewegkatalysator. Het is een juweel van een motor. Stil, ook in de wat hogere toeren- regionen en pakt makkelijk op. De prestaties liegen er dan ook niet om, een top van 200 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden. Heel af en toe maakt de motor een sportief Alfa-achtig geluid. Ook maakte ik kennis met het nieuwe top model uit de Accord-serie, de 2.2 EXi. Naast de fantastische 2 liter is deze 150 pk leve rende 2.2 liter zo niet nog fijner. Door het enorme vermogen liggen de prestaties nog net iets hoger, zodat zelfs een top van 212 km/u is opgegeven. Opvallend is bij beide ty pes dat de motor niet alleen weinig geluid produceert, maar ook bijzonder trillingsvrij loopt. Dit is bewerkstelligd door het toepas sen van twee balansassen. Assistentie De wegligging van de Honda Accord is goed. Rondom is voor onafhankelijke ophanging met dubbele hefboombegeleiding (double wishbone) gekozen. Zowel voor als achter wordt een stabilisatorstang gemonteerd. Het comfort ligt op een hoog peil. Maar mis- Er valt over de nieuwe Honda Accord natuur lijk nog een hoop meer te vertellen. Kijk maar eens naar de nieuwe koplampen, die aan merkelijk kleiner van afmetingen zijn, maar minimaal evenveel licht geven. Daarnaast is er veel gebruik gemaakt van dubbelzijdig ver zinkt plaatstaal, zodat roest nog minder kans heeft. De Accords met injectiemotoren worden achter voorzien van schijfremmen, terwijl de 2.2i EX standaard is uitgerust met ALB, Hon da's antiblokkeer remsysteem. Alle modellen zijn tegen meerprijs te voorzien van een mo derne 4-traps automaat, die bij de i-versies een sportstand kent. Maar laten we tot slot nog even naar de Ne derlandse versies kijken. Daar start alles met de 2.0, een auto die standaard wordt voor zien van stuurbekrachtiging, in hoogte ver stelbaar stuur, elektrische antenne, van bin nenuit te openen kofferklep en benzineklep je, een waarschuwingslampje voor defekte remlichten en een automatische choke. Deze basisversie kost f 38.490, Dat betekent bijna vijfduizend gulden meer dan de huidige kleinere Accord met 12-kleppen motor. De volgende auto in het rijtje is de Accord 2.0 EX. Hierbij wordt de uitrusting uitgebreid met een stereo-installatie, twee van binnen uit verstelbare buitenspiegels, centrale ver grendeling, middensteun op de achterbank met doorgeefluik en een bi-level ventila tie/verwarmingssysteem met drukknoppen. Hierdoor kost de Accord f 40.990, Een schuifdak is op de EX tegen meerprijs le verbaar. Metaalkleur Dan volgen de injectieversies. De 2.0 i EX heeft bovendien hoogte verstelling op de ko plampen, elektrische buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, vier elektrische portierruiten en bumpers in de carrosseriekleur. Voor dit alles moet f 45.490,— op tafel komen. Het topmodel, 2.2 i EX is fors duurder: f 59.490, De au to krijgt hierbij standaard een zeer luxe inte rieurbekleding, ALB, een lederen stuurwiel en standaard het elektrische schuifdak. Wordt er tevens besloten een automaat te nemen en de carrosserie in een metaalkleur te laten spuiten, dan kost de duurste Accord f 63.840,— en daarmee benadert hij de 6 cylinder Legend op een paar duizend gulden na. De nieuwe Honda Accord is over het geheel genomen een probleemloos rijdende en com fortabele lange-afstand-auto voor veel kilo meters asfalt. De auto is wat ruimte en prijs betreft duidelijk een klasse gestegen. Uiter lijk doet hij echter nog erg veel aan zijn voor ganger denken. De nieuwe Accord moet er samen met de in maart te introduceren Con certo voor zorgen dat Honda in Nederland in 1990 zo'n 13.000 auto's gaat verkopen. SUBARU MINI-JUMBO Het verhaal over de kleine Subaru Mini- Jumbo lijkt echt op een sprookje. Alleen al door zijn naam hoort hij al een beetje tot het dierenrijk. Tot voor kort deden twee cylin ders in het vooronder hun werk. Voor 1990 werd een belangrijke nieuwe versie lever baar, de Mini-Jumbo met vier pitten. In reclame-uitingen komen we de Machofant, Testofant, Speedofant en Mecanofant meerdere malen tegen. Ze vertegenwoordi gen elk één cylinder. De Subaru Mini-Jumbo zit in het kleinste segment van de automarkt. De auto heeft voornamelijk te maken met Japanse concur rentie zoals de Daihatsu Cuore en Suzuki Al to. Het drietal is wat betreft afmetingen vrij wel gelijk. Dit heeft te maken met de wetge ving in Japan, waardoor voor dergelijke au to's een gunstig belastingtarief bestaat. Naverbranding De Daihatsu en Suzuki beschikken over een driecylinder motor, terwijl de Subaru aanvan kelijk alleen met twee cylinders te koop was. Daar is nu verandering in gekomen. Subaru maakt ineens een flinke stap naar vier cylin ders en wel met een totale inhoud van 758 De^Excej is.de nieuwsteTëTg^ah Hyundai. Wè auto vervangt vanaf november het sedpn- model van de Pony XP. De auto is net iets groter en ziet er duidelijk moderner uit met zijn van de Sonata afkomstige stijlkenmer ken. Maar liefst zes modellen zullen worden aangeboden in prijs variërend van zo'n 21.000 tot 30.000 gulden. Al in de basisver sie is de Excel erg ruim uitgevoerd. Overi gens is deze Excel nog maar de voorbode van al het nieuws wat gaat komen. Op basis van deze auto zullen begin volgend jaar een nieuwe Pony drie- en vijfdeurs worden ge presenteerd. De Excel komt er eerst met een 1.5 liter motor met elektronische carburateur en een katalysator. Daar komt over een paar maanden een multipoint injectieversie bij. Het meest aardige is de in april te verwach ten Hyundai S coupe, een uiterst aantrekke lijk sportieve 2 2 die in zeer complete uit voering nog onder de f 30.000,— zal wor den aangeboden. Maar ook in andere segmenten zit Hyundai niet stil. Begin volgend jaar volgt een Sonata V6, terwijl de komende jaren een model tus sen de Sonata en Excel mogen verwachten, een nieuwe Sonata in 1993 en in 1992 een nieuwe kleine Hyundai met een 800 cc mo tor. Een nieuw topmodel boven de Sonata tenslotte staat ook voor 1992 gepland. cc. De krachtbron levert een vermogen van 42 pk. Standaard is de ongeregelde drieweg katalysator, die door toepassing van het puls-air systeem, wat zorgt voor een extra goede naverbranding, ruimschoots voldoet aan de K9 eisen. Direkt al bij het starten van de motor is het verschil duidelijk. Het typische geluid van een 2- of 3-cylinder is volledig verdwenen. Het geluidsniveau is ook lager. De prestaties zijn duidelijk verbeterd. Zo loopt de Mini- Jumbo de teller uit. Hij behaalt 140 km/u, wat ook de maximum aanduiding op het dashboard is. Het sprintje van 0 tot 100 wordt in 16,4 seconden afgelegd, wat ook bijzonder goed is voor dit kleintje. De Mini- Jumbo met 4 pitter weegt net iets meer dan 600 kg, een lichtgewicht dus. In de praktijk betekent de nieuwe motor dat de Mini-Jumbo een vlot wegwezertje is. Een auto die zich in de stad zeer thuisvoelt, maar ook op de grote weg door zijn hogere top goed uit de voeten komt. Verklikker Tijdens de introductie deden we mee aan een korte zuinigheidsrit. De toppers in het klassement wisten het autootje een gemid delde van boven de 1 op 27 mee te geven. Tijdens een normaal gereden traject bleek de Mini-Jumbo altijd nog 1 op 16,5 te behalen. Voor een deel is dit gunstige verbruik te dan ken aan de vijfversnellingsbak. Alle 4 cylinder-modellen worden er standaard mee uitgerust. Bovendien heeft de handchoke een verklikkerlicht wat gaat branden als hij kan worden ingedrukt. De nieuwe Mini-Jumbo is voor Nederland le verbaar in drie uitvoeringen. Basisversie is de driedeurs DL met in de standaarduitvoering verstelbare rugleuningen voor, 3-punts gor dels achterin, zijruitontwaseming, een zon- neklep voor de bestuurder, achterruitverwar ming, een gelaagde voorruit, mistachterlicht, achteruitrijlampen en een rembekrachtiger. De completere SDX is leverbaar als drie- of vijfdeurs. Uiteraard is hierbij de uitrusting wat rijker met een deelbare achterbankrug leuning, stootstrips op de flanken, een hoe- deplank, radio, een aansteker, dagteller, een interval op de ruitewisser en getint glas. De vijfdeurs versie is standaard voorzien van kindersloten op de achterdeuren. Olifantje Opvallend is dat de Mini-Jumbo ondanks zijn beperkte afmetingen van binnen enorm ruim is. De hoge koets zorgt voor een redelijke hoofdruimte, terwijl ook wat beenruimte be treft vier volwassenen het best even vol kun nen houden. Alhoewel de carrosserie van de viercylinder gelijk is gebleven, zijn er toch enkele details veranderd. De neus is wat aerodynamischer geworden. In de SDX-uitvoering wordt de grille gedeeltelijk in de carrosserie-kleur gespoten. Tot slot siert een springend oli fantje de achterzijde. Op zijn rug draagt hij het cijfer '4' wat uiteraard voor de hoeveel heid cylinders staat. De Subaru Mini-Jumbo is uiterst concurrerend geprijsd. Er wordt voor de vier cylindermotor inclusief de vijf- bak een meerprijs van f 1.000,— gevraagd, wat volledig reëel is. Zodoende komt de drie deurs DL op f 13.995, De completere SDX kost f 14.995,— als driedeurs en f 15.595,— als vijfdeurs. Naast de nieuwe 4-pitter blijft overigens ook de bekende 2 cylinder leverbaar vanaf f 12.995,-. MET BAR, KEUKEN, VIDEO EN TELEFOON Carlier Tours neemt nieuwe Vip-bus in gebruik Het touringcarbedrijf Carlier Tours in Middel burg heeft sinds kort één van de meest luxe Vip-bussen in gebruik, die er momenteel op de Nederlandse wegen rondtoeren. Afgelopen donderdag werd dit bijzondere vervoermiddel ingebruikgesteld door de nieuwe directeur van de VVV-Zeeland Rudi ter Heide, die hiermee tevens de eerste openbare handeling in zijn nieuwe functie verrichtte. Carlier had overigens al eerder een Vip-car in- gebruik. Door allerlei nieuwe ontwikkelingen en verdergaande eisen werd besloten tot de aanschaf van het allernieuwste model, waar van er maar twee in Nederland rijden. „Er komt tegenwoordig steeds meer vraag naar dit soort vervoer", legt Carlier directeur C. Ha- ge uit. „Zo'n Vip-car is natuurlijk geen norma le reisbus. We gaan er geen reisjes naar Oostenrijk mee maken of iets dergelijks. Maar voor speciale zaken reizen, personeelsjubilea of bruiloften is het een uitstekend ver voersmiddel". De Vip-car biedt plaats aan 23 personen. Aan de buitenkant oogt hij als een normale bus, maar eenmaal binnen is het verschil snel dui delijk. De zitplaatsen zijn uitgevoerd in gebro ken wit leder, de tafels hebben een marmeren blad en de gordijnen zijn van rose velours. Ter bevordering van de privacy van de passagiers zijn de zijruiten reflecterend behandeld, zodat de inkijk van buiten wordt belet. De zitplaat sen zijn verdeeld over een aantal tegenover el kaar geplaatste fauteuils en een U-vormige salon. Vanuit het bar- en keukengedeelte kun nen drankjes en hapjes worden geserveerd. Natuurlijk is er een toilet aan boord, evenals een garderobe en een video-installatie met vier monitoren. In de bus bevindt zich ook een telefoon-aansluiting met mogelijkheden voor telefax. Ook fotocopiëren is mogelijk in de bus. Een hoogwaardig audio-systeem biedt el ke individuele passagier de mogelijkheid naar stereoprogramma's van hifi-kwaliteit te luiste ren. Carlier Tours heeft inmiddels een wagenpark van vijfendertig bussen. Zeventig medewer kers zorgen er direct of indirect voor dat dit wagenpark blijft rijden. Het bedrijf verzorgt busvakanties, groepsvervoer van en naar scholen en fabrieken, korte bustochten en zo nodig aanvullend vervoer voor de streekver- voersmaatschappij ZWN. f Een kijkje in de nieuwe Vip-bus van Carlier Tours. Marianne H. mist haar rech- dat en werd haar bedrijf een terhand al vanaf haar geboorte succes. Steun ons werk. en wilde een eigen werkplaats beginnen Dankzij bemiddeling f\ vO-NGuGflSnCl door en een aanvullende bi]dra reniging v00r arbeld en welzijn ge van AVO-Nederland lukte v00( mensen met een handicap Postbus 850. 3800 AW Amersfoort. Tel. (033) 75 33 44. Giro 625000 DE LIJST VOOR OCCASIONLIEFHEBBERS. Uitlaten, trekhaken, accu-en I schokdemperservice met I ^Vaco-specialistengarantie. I .viiÉÉÉa MICHEUN MIDDELBURG VLISSINGEN GOES Arnestein, Gildeweg 7 Ver. Stuartw. 33 MERK JAAR PRIJS Fiat Uno 55 S1984 1 8.500,- Fiat Uno 451983 f 6.750,- Fiat Uno 60 S1987 f 13.750,- Fiat Uno 45 Fire1987 f 12.750,- Fiat Uno 60 S Silver1987 f 13.900,- Fiat Panda 341985 f 7.250,- FIAT UNO 45 JOLLY wit met exclusief blauw interieur, brede banden, achterwisser en schone motor, aug. 1988, 14.000 km gereden f 14.900,- Fiat Ritmo 60 5-drs. 20.000 km1986 Fiat Croma 2.0 SL1986 Fiat Regata 85 S1987 Fiat Panda 750 CL 15.000 km1987 Fiat Panda 750 L1986 Seat Marbella GL 17.000 km1987 Seat Fura GL 5-drs1984 Fiat 127 Opel Kadett 1.3 S f 11.900,- f 25.750,- f 18.500,- t 10.250,- f 8.750,- f 9.750,- f 5.750,- f 2.500,- f 3.250,- Streng gekeurd. 3 Maanden BO VA G garantie. 1 9 Maanden extra BO VA G garantie voor auto 's van max. 4 jaar mogelijk *14 Dagen omruilgarantie. MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN,TEL.01180-12918 EEN VAN DE 30 TYPEN IS UW IDEALE AUTO Nissan Sunny 4-deurs [rigrrJ v.a. 23.895,-. I w I NISSAN Prijs inci. BTW, excl. afleveringskosten. UW NISSAN DEALER: Klein Frankrijk 23 Goes Tel. 01100-28751 Julianastraat 2d Waarde Tel. 01134-1769 Malsovit brood Malsovit Knackc Malsovit Maal- tijdkockcn Malsovit Kofïie- kockjcs Malsovit Slank- spread De Bakker voor Fijnproevers Seisweg 55 Middelburg De broodboetiek Gerepassage 6 Middelburg Met deze plastic betaalkaart kunt u bij mij automatisch en dus snel en makkelijk tanken (benzine, diesel of LPG). En ook artikelen uit mijn Essoshop kopen. U betaalt niet kontant. U toont gewoon uw Dealerservice Card. Op mijn station ligt een aanvraagformulier^^S^^^Mrl^,,, klaar voor uw (tsso) Dealerservice Card. A.J.G. Nederstigt Pres. Rooseveltlaan 731, Vlissingen Telefoon 01184-14926

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 15