Vitrage zorgt voor vriendelijke sfeer Brandgevaar van textiel Drukwerk op de vloer Zitten, slapen, relaxen op één meubel Het elegante wonen is gewild Meubeltrends wijzen erop 1 Zo'n 7000 keer per jaar rukt de brandweer uit voor een brandmelding. In 10% van deze gevallen is het een tex- tielprodukt dat in brand raakt en daarna het vuur snel ver spreidt. In dit artikel wordt aandacht besteed aan dit gevaar. In onze woningen maken we veel gebruik van textielpro- dukten. Over het algemeen raken deze produkten snel in brand. De veel gebruikte kunststoffen in bijvoorbeeld meubilair en matrassen zor gen bovendien voor een enorme rookontwikkeling en giftige gassen; met name deze rookontwikkeling en giftige gassen maken de meeste slachtoffers. Maar wat maakt textiel dan zo brandbaar? Bijvoorbeeld de structuur van het weefsel. Een open geweven stof brandt vaak heel gemakke lijk. Een wollen tapijt is dicht geweven; het vuur zal daar minder kans hebben dan bij een harige wollen trui, waar volop zuurstof kan door dringen. Verder is de vormgeving van het produkt van belang. Hangt een gordijn in plooien, dan werken plooien in de lengte als schoorstenen. Het vuur kan zich dan razend snel uitbreiden. De aanwe zigheid van stoffen op het weefsel kunnen invloed heb ben op de brandbaarheid van een produkt. Vuil, benzi ne, olie etc. maken bijvoor beeld een overall aanzienlijk brandbaarder. Een mengeling van verschil lende vezels levert vaak een ander 'brandgedrag' van een stof op; wollen vezels in combinatie met synthetische vezels zijn daar een voor beeld van. De Nederlandse overheid bemoeit zich nog niet met de brandgevaarlijkheid van tex tiel in het bijzonder. Daarom is het voor de consument moeilijk te bepalen, of een textielprodukt brandveilig is of niet. Een etiket op het tex tielprodukt dat de brandge vaarlijkheid aangeeft, zou een stap in de goede rich ting kunnen zijn. Zolang er op dit gebied nog niets wettelijk is geregeld, zullen we dus zelf zo goed mogelijk moeten opletten bij de aanschaf van produkten. Vroeger werd alle tapijt gewe ven. Ingewikkelde machines wa ren nodig om dessins te weven. Ook bij het tuften van tapijt, een moderne en zeer snelle produk- tiemethode, is een tuftmachine die dessins kan aanbrengen een heel kostbaar apparaat. Het ant woord op de vraag is al even ver rassend als eenvoudig. Dat moderne tapijt wordt bedrukt, ongeveer zoals bloemen op ja- ponstof of zoals deze letters op papier worden gedrukt. Eigenlijk is het een soort „screendruk", waarbij men gebruik maakt van een groot soort zeef, waardoor heen men verf laat lopen op een onderliggend materiaal. Door delen van die zeef dicht te plak ken, komt er op de ene plaats wel verf of inkt, op de andere niet. Zo gaat dat ook bij tapijt- printmachines. Alleen wordt de zeef niet vlak gebruikt, maar op gerold, waarbij de verf in de al dus ontstane cylinder wordt geperst. De cylinder of zeef-rol rolt over het nog onbedrukt tapijt en de verf zoekt en vindt een uit weg door de gaatjes van de zeef. Door nu verschillende van die zeefrollen nè elkaar te gebrui ken, kunnen meerdere kleuren worden aangebracht, ook de ba- siskleur. Het zou dus in theorie mogelijk zijn om een zeef met je naam als druk-motief te gebruiken en zo je naam of een eigen gemaakt mo tief op het tapijt te laten drukken. Mis. Dat zou veel te duur wor den. Daar hebben ze een heel ander systeem voor. Dat werkt met een bed van injectie naalden en in plaats van dat de verf door de gaatjes van de zeef wordt geperst, perst men hierbij de verf door de naaldjes. Door nu elk van die naaldjes apart van een verfkleur te voorzien, kan die naam van u gemakkelijk op het tapijt worden aangebracht. De verf wordt in een door de computer bestuurd systeem pre cies in de door u gewenste mo tieven op het tapijt 'geïnjecteerd'. En bij die techniek is het niet no dig steeds een aantal kostbare zeefrollen te maken, maar kan met een éénmaal ontworpen computer-tekening elke hoeveel heid tapijt worden voorzien van uw eigen motief. Of dat nu uw familie-wapen is of uw mono gram, uw winkelvignet of uw handtekening. En het is al be taalbaar vanaf ca. 20 vierkante meter! Maar op onze speurtocht door de tapijt-fabriek zagen we nog een machine, die een heel leuk tapijt maakte. Wat die deed, leek het meest op het spatwerk uit onze kleuterschool-tijd. Uit gebalanceerde hoeveelheden verf in prachtige, in elkaar over lopende tinten vloeiden ineen tussen de hoge polen van dat niet bedrukte, maar bespatte ta pijt. Geen strakke, recht afgeme ten figuren dus, maar wolkige kleureffecten in fraaie ton-sur- ton nuances. Een techniek die in Amerika veel wordt toegepast op hoogpool-tapijten en tot heel bij zondere, je zou wel mogen zeg gen bizarre effecten leidt. De vraag die u misschien wilt stellen, hebben wij ook gesteld: loopt die verf er niet af? Als ik het tapijt schoonmaak met een shampoo blijft het dessin dan wel? Vragen die de industrie na tuurlijk verwachtte. Die speciale technieken zijn dan ook inder daad bestand tegen shampoos, vlekken-middelen etc. Er is voor al bij wat kwalitatiever (en door gaans wat duurder) tapijt nog iets speciaals. Daar wordt tegen woordig meestal een bepaalde finish gebruikt die uw tapijt totaal ongevoelig maakt voor vlekken. Dat middel is bijzonder sterk en beschermt uw tapijtgaren opti maal tegen stoffen van buiten af. Als u dus eens wat anders op de vloer wilt, neemt u dan gerust eens drukwerk op de vloer. Het is er in alle prijsklassen en uw winkelier weet er meer van. En als u helemaal van iets bijzon ders houdt - en niet alleen voor de tiener of twen-kamer - is er ook een tapijtfabrikant die de dessins met fluoriserende verf heeft gedrukt. Als u dan een zgn. Blacklight-TL gebruikt, is het effect helemaal het einde! Een unieke eigenschap van vitra ge en vergelijkbare vormen van raambekleding is de verzach tende" invloed die het heeft op de sfeer in huis. Door vitrage krijgt het interieur een vriendelijke uit straling en een gezellig, besloten karakter. Er zijn zowel modieuze als praktische aspecten die de toepassing van vitrage aantrek kelijk maken. Dat vitrage u overdag kan behoe den voor ongewenste in kijk" van buitenaf, met behoud van het uitzicht naar buiten, ligt voor de hand. Maar het doet meer. Het zorgt er ook voor dat het dag licht, dat best scherp kan zijn, enigszins wordt gefilterd. Dat mil de licht geeft het interieur een rustige sfeer. Bovendien - en dat is iets waar velen eigenlijk niet bij stilstaan - draagt vitrage bij aan een goede akoestiek. Samen met de overige stoffering, absor beert en dempt vitrage geluid. En ook dat heeft een positieve uit werking op de woonsfeer. Een rustgevend en ruimtelijk ef fect wordt bereikt met kamerho- ge, gesloten vitrage, zeker wanneer de vensterbank leeg of nagenoeg leeg wordt gelaten. In plaats van een bonte rij kamer planten, kan bijvoorbeeld worden gekozen voor één mooie grote plant of een plantenbak op een andere plaats dan de venster bank. Vitrage is steeds meer le verbaar in een stofbreedte die kamerhoog wordt genoemd - 260, 280 of 300 cm - waardoor de stof naadloos kan worden ver werkt. Ook zijn tegenwoordig kant-en-klaar geconfectioneerde en verpakte vitrages in stan- daardmaten te koop. Als stores (gewoon neerhangend) maar ook in speciale uitvoeringen zoals b.v. een romantisch opeen-model. De ontwikkelingen in de gordijn mode zijn op z'n zachtst gezegd spectaculair te noemen, getuige de kleurrijke en rijkelijk gedessi neerde gordijnstoffen die het mo debeeld bepalen. Fraaie interieurstoffen zijn opge waardeerd en dat geldt ook voor vitrages. Ook hier zien we een tendens naar verfijnde, gladde weefsels met een luxueuze uit straling, net als bij gordijnstoffen. Tegelijkertijd vormt vitrage steeds meer het rustige, eenvoudige te genwicht voor de hoogmodische gordijnstoffen. Er is een groeien de belangstelling voor weefsels met een verfijnd karakter zoals voile en crêpe, het liefst in effen wit. Daarmee verdwijnt écru (lichtbeige), dat enige tijd gele den nog favoriet was, naar de achtergrond. Voor zover er spra ke is van kleur en dessinering in vitrage, betreft het heel subtiele, onopvallende druk- en weefdes- sins en lichte, pastel-achtige tin ten. Men denke aan zachtgeel, rookgrijs, abrikoos en mint: pasteltinten die zijn afgeleid van de vele sprekende kleuren die actueel zijn in de gordijnmode. Een interessante ontwikkeling op het gebied van raamaankleding vormen z.g. ,,in-between" gordij nen. Het woord zegt het al: gor dijnen die wat doorzichtigheid en dessinering betreft tussen vitra ge en overgordijnen in zitten. In gesloten toestand laten ze wel daglicht door, maar ze zijn mede door een wat nadrukkelijker des sinering aanzienlijk minder trans parant dan vitrage. Ideaal dus voor ruimten waar een besloten sfeer gewenst is. Er zijn schitte rende combinaties van bij elkaar horende overgordijnen en in- betweens, waarbij het dessin van de overgordijnstof, bijvoorbeeld uitgevoerd in gloedvolle donkere tinten, terugkomt in de in- betweenstof, maar dan in heel zachte kleuren of wit. Vergelijk bare effecten zijn ook te vinden in voile plissé- of rolgordijnen, ge combineerd met bijpassende overgordijnen. Naast vitrage blijven vallen popu lair. Ook hier bestaat steeds meer voorkeur voor fraaie verfijnde stoffen zoals witte broderie en batist, veelal voorzien van fanta sievolle borduursels. U hebt het vast wel eens ge zien: dat leuke, fris gedessi neerde kamerbrede tapijt met allerlei vlotte dessins. Soms streepjes, soms is het net een omgevallen mikado-spel, maar ook heel moderne, abstracte dessins komen voor. Hoe is het eigenlijk mogelijk, al die leuke dessins op toch voorna melijk voordelige tapijt kwaliteiten? In de meest complete vorm is de bedbank uitgerust met een uit- rolbare [attenbodem, een elek trisch uitschuifsysteem en een berging voor dekbedden. Van zelfsprekend is er ook nog kwali teitsverschil in bekleding en materiaalgebruik van het frame. Dit laatste is ook van belang in verband met de intensiteit van het gebruik, want deze meubels zijn in het algemeen toch wat kwetsbaarder dan een 'gewoon' meubel. Ook het slaapkamermeubel wordt steeds multifunctioneler en krijgt daardoor een huiselijker aanzien. Zo worden veel bedden voorzien van een elektrisch ver stelbare bodem die eenvoudig in (half)zitstand kan worden ge bracht. Ook zijn er bijpassende aanbouwtafeltjes om de tweede TV of het ontbijt op te zetten, ter wijl in slaapkamerkasten of bed- ombouw in steeds meer geval len ruimte is voor een stereo-set, boeken e.d. Wat bedtextiel betreft is er een zodanig breed assortiment dat ook hier ingespeeld kan worden op de nieuwe slaap/woonkamer van deze tijd. Een verhaal apart zijn de tiener kamers. Hier biedt de hoogsla per veel mogelijkheden tot multifunctioneel gebruik. Zo kan de hoogslaper worden gecombi neerd met een uitschuifbaar bureau-element of met een hang/legkast. Dan zijn het echte ruimtewinners in kinderkamers en bovendien nog leuk om te zien ook. één of twee personen. De bed bank is al vele jaren op de markt, maar de vroegere typen hadden nogal wat nadelen. Ze waren loodzwaar en voorzien van ingewikkelde stalen uitklap- mechanieken, dikke, slecht zit tende kussens en meestal be kleed met een tamelijk saaie, praktische stof. Kortom, een bedbank maakte het interieur er meestal niet fraaier op. Dat is tegenwoordig wel anders. De meeste bedbanken zijn niet meer te onderscheiden van een gewone twee- of driezitter. Ze zijn bekleed met fraaie, decora tieve stoffen, terwijl het ingewik kelde uitklap-mechanisme meestal vervangen is door een vernuftig schuif-, rol- of vouw- systeem. Bedbanken passen dus zonder meer in ieder inte rieur zonder daar enige afbreuk aan te doen, integendeel. Bedbanken zijn te koop van f 700,- maar ook van f 5.000,-, wat aangeeft dat er een grote variatie in kwaliteit en mo gelijkheden is. Op dat punt dient u zich van te voren goed te oriënteren en te laten adviseren. In de meest eenvoudige vorm is er de „grondslaper" die veelal voorkomt als tweezitter. De poly ether zitting van de bank die in tweeën of drieën is gevouwen, wordt daarbij van achteren naar voren op de grond geklapt en als matras uitgevouwen. In sommi ge gevallen is het meubel zoda nig ontworpen dat het ook overdag, halfliggend gebruikt kan worden, zodat je relaxed naar de TV kunt kijken. Multifunctionele meubelen, zeg maar meubelen die bewust ver vaardigd worden om ze op meer dan één manier te gebruiken, mogen zich de laatste jaren in een toenemende belangstelling verheugen. Daar zijn verschil lende redenen voor aan te wij zen, die aan de ene kant te maken hebben met de verbeter de kwaliteit van dit type meubel en het bredere aanbod. Daar naast speelt de veranderde ma nier van leven en de meer bewuste kijk van mensen op het interieur, een belangrijke rol. Zo is het aantal één- en tweeper soons huishoudens de laatste jaren sterk toegenomen. En juist deze groep vraagt om een flexi bel en slim gebruik van het niet altijd even ruime interieur. Im mers, wanneer bijvoorbeeld bei de partners werken, ontstaat al snel de behoefte aan een per soonlijke (werk-)ruimte waar men zijn eigen sfeer en bezighe den heeft. In het algemeen vraagt dat om meer ruimte, die er niet altijd is in de vorm van een extra kamer. De slaap- of- woonkamer zal dan al snel voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Verder geldt in het alge meen dat de toegenomen vrije tijd een grotere diversiteit in ge bruik voor de woning betekent. Er zijn inmiddels heel wat soor ten multifunctionele meubelen op de markt. De meest bekende is wel de bedbank of slaapbank, de zitbank die middels een een voudige handeling kan worden omgetoverd tot een bed voor In de woninginrichting bestaat op dit moment een tendens naar verfijning en elegance. Ook de nieuwste ontwikkelin gen op meubelgebied wijzen duidelijk in die richting. Verfij ning in materiaal en vormge ving, het gebruik van ingetogen, warme kleuren en een enorme veelzijdigheid in stijlen kenmerken het huidige meubelaanbod. In het meubelvak wordt wel gesproken van ,,de nieuwe luchtigheid". Daarmee wordt gedoeld op het feit dat veel meubelen iets losjes, luchtigs en speels hebben. Er is steeds meer vraag naar licht voetige, multifunctionele meu belen, waarmee het interieur precies kan worden afgestemd op hoogstpersoonlijke wen sen. Spontaniteit speelt een belangrijke rol. Dat blijkt als we eens kijken naar de nieuwste manieren van zitten. Was het bankstel lange tijd ,,je van het", nu valt de keus steeds vaker op een aantal verschillende meubelen of schakelbare elementen waar mee een fijne zitgroep wordt samengesteld. Minder volge bouwd, minder star. Wél heel knus en speels. Dat wordt hier en daar nog eens on derstreept door asymmetri sche vormen en andere ontwerpgrapjes en door het gebruik van sprekend getinte leerkwaliteiten en fraai gedes sineerde meubelstoffen. Ook door luchtige ronde vormen ogen veel zitmeubels heel vriendelijk, uitnodigend. En dan het comfort: dat staat bij zitten natuurlijk voorop. Veel modellen zitten niet alleen erg prettig, ze zijn ook nog in een handomdraai te verstellen: van fauteuil in een makkelijke ligstoel, van een driezitsbank in een éénpersoons relaxmeu bel of tweepersoons bed, enz. Hout, in de natuurlijke hout- kleuren of door middel van beits getint, is een echte sfeer maker. In vrijwel alle genres, van ultramodern tot klassiek, is deze eigenschap van hout uitgebuit. Het gebruik van edele hout soorten beantwoordt enerzijds aan de toenemende vraag naar mooie en duurzame ma terialen, anderzijds is het de vriendelijke, warme uitstraling die dit natuurprodukt zo ge wild maakt. Zwartgebeitst hout maakt een bliksemcarriè re en wordt veelvuldig toege past voor tafels, stoelen, bergmeubelen enz. Vaak zien we kasten uitgevoerd in zwart (gebeitst hout of lak) met deur panelen en lade-fronten van bijvoorbeeld wortelnoten of z.g. reliëf-fineer. Fantasievolle combinaties van verschillende materialen, zo als hout, lakwerk, na tuursteen, glas en metaalsoorten (aluminium, messing) zijn typerend voor het huidige meubelaanbod. Een even opvallende als origi nele combinatie die wij op een van de beurzen signaleerden, was die van zwart gebeitst hout met kleurig marmoleum (gewolkte linoleumsoort), ver werkt in een tafelblad. Dat een modieuze, sfeervolle inrichting van de slaapkamer even belangrijk wordt gevon den als het slaapcomfort, komt tot uiting in de interes sante ontwikkelingen op het gebied van bedden en andere meubels voor de slaapkamer. Gezond slapen is een trend op zich, die zich uitstekend laat verenigen met knappe staalt jes beddendesign. Ingenieuze constructies zorgen voor een verregaande verstelbaarheid van de matras en bedbodem, terwijl daarnaast het waterbed Nederland lijkt te veroveren. Ingebouwde verlichting, origi neel vormgevende hoofdsteu nen, een bedombouw vol handige foefjes, multifunctio nele bijzettafels... stuk voor stuk aspecten die het leven in de slaapkamer veraangena men. Wat de materialen be treft, zijn wit laqué materiaal en blank eiken en grenen nog steeds heel populair, maar mensen met een fijne neus voor de nieuwste trends kie zen meer en meer voor zwart gebeitst hout of zwart laqué. Effengekleurd, gecombineerd met een accentkleur of, vol gens de nieuwste trend, met warme houttint. Wij zagen zelfs al een babykamer in de ze trendy uitvoering.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 21