UIT HET ZAKENHART 'De polis werd vroeger aan een 'lessenaar met de hand geschreven' Bakkerij Kleijwegt treedt naar buiten I HARTGRONDIG Filmfestival Zeeland: Luctor et Emergo Modeshow Elegant opnieuw beschouwd Speelse stijl in modeshow Patachou Nieuwe geschenkenbon van Veerse middenstand Nu alles onder één dak bij Autobedrijf Louisse Moeder en dochter Toppers signeren bij boekhandel Fanoy Woensdag 4 oktober 1989 DE FAAM - DE VLISSINGER EEN HALVE EEUW ALGEMENE ZEEUWSE Op de halve-eeuw-viering van de verzekeringsmaatschappij Al gemene Zeeuwse afgelopen woensdag in de Stadsschouw burg in Middelburg werd door de genodigden tijdens het slotfeest een bedrag van vijfduizend gulden bijeengebracht ten bate van een onderwijsprojekt in Mali van het Foster Parents Plan. Aan het einde van de avond verdubbelde de jubilerende maatschappij dit bedrag en werd deze gift symbolisch aan de regiovertegenwoordiger van Foster Parents, de heer L.Riemer- ma overhandigd. Met dit gebaar besloot de Alge mene Zeeuwse een jubileumvie ring die naast veel feestgedruis ook in het teken stond van het aanbieden van geschenken aan dienstverlenende organisaties binnen en buiten Zeeland. Zo kreeg de Stichting Accommoda ties Lichamelijk Gehandicapten in Goes van de jarige een bedrag van een halve ton voor een spe ciale vloer in de sporthal en de aanschaf van zes sportrolstoelen. De Stichting Historisch Onder zoek Zeeland kreeg tienduizend gulden voor een onderzoek naar de provinciale agrarische historie en Het Zeeuwsch Genootschap een schilderij, dat al eens in zijn bezit was geweest. 'Nadienken' Het feest is voorbij. Op het stati ge kantoor van de Algemene Zeeuwse herinneren dozen ver sierselen, bloemstukken en vlag gen nog aan een verjaardagsfeest, dat door ieder een meer dan geslaagd wordt ge noemd. „Wij voelen het allemaal nog een beetje in de benen", zegt directeur J. Jonas een dag later lachend als hij de trap naar zijn kamer beklimt. Samen met adjunct-directeur A. Dellebeke is hij trots, niet alleen op de geslaagde viering van het jubi leum, maar vooral op het feit dat zijn kleine nv zich binnen het gro te concern van moedermaat schappij Tiel-Utrecht en de nog grotere Nationale Nederlanden in vijftig jaar heeft ontwikkeld tot een volwassen onderneming met zelfs nog een bijzondere status. „Zoals de naam het al zegt bestrijken wij als enigen alleen het territorium van onze eigen provincie hetgeen grote voorde len biedt. Bijna al onze mensen zijn experts op het gebied van Zeeuwse risico's", zegt Jonas. „Onze 240 assurantie tussenpersonen, eigenlijk nu meer adviseurs, weten hoe ze met de mensen om moeten gaan. Een Zeeuwse boer moet er eerst eens even over 'nadienken' voordat hij iets beslist, maar dan is hij ook een jarenlange trouwe cliënt. Kofferschrijfmachine Het begon allemaal in 1939, toen op initiatief van Jhr.Mr.T. Schorer, directeur van de Onderlinge Zeeuwse Brandwaarborg Maat schappij, samen met Jhr. P. Reuchlin en Jhr.Mr.J. Reuchlin van de Groep Tiel Utrecht Brand verzekering 1811, een nieuwe maatschappij werd opgericht die men de Algemeene Zeeuwsche Verzekering Maatschappij nv noemde. Deze was ruimer van opzet dan de Onderlinge en had bovendien een externe Raad van Commissarissen, hetgeen tot op de dag van vandaag zo is geble ven. „We begonnen met acht „Zie daar, allemaal voor jullie", lijkt directeur Jonas van de Algemene Zeeuwse (staande links) te zeggen tegen Th. Wil/ems. mensen in dienst en voor de oor log stond men nog aan de lesse naar de polissen te schrijven met de kroontjespen", vertelt adjunct Dellebeke, die volgend jaar zijn veertig jarig jubileum bij de Alge mene Zeeuwse viert. „Toen ik hier zelf in 1950 begon beschik ten wij over één kofferschrijfma chine en één telmachine, die alleen maar optellen kon. Rond die tijd begon de maatschappij tegelijk met de wederopbouw van het land te groeien. In 1949 werd het pand aan de Houtkaai definitief eigendom en onderko men van de Algemene Zeeuwse, toen de Incassobank samenging met de Amsterdamsche bank. In 1951 nam de Maatschappij de zaken van de Tiel Utrecht in het Leo Hannewijk Directeur van de Stichting Filmtheaters Middelburg In de slotfilm van het eerste Filmfestival Zeeland, de film SPLENDOR van Ettore Scola (maart 1990 in de Nederland se bioscopen) zien we Mar cello Mastroianni in de rol van een bioscoopexploitant in een Italiaans provinciestadje. In de projektor liggen prachtige films gereed voor vertoning, maar het publiek verkiest om thuis te blijven of om nog wat rond te hangen op de terras sen bij de bioscoop. Een aan tal keren tijdens het Filmfesti val heb ik de wanhoop van deze Italiaanse bioscoopex ploitant even duidelijk gevoeld. Schitterende films als THE SUMMER OF AVIYA OF TORCH SONG TRILOGY (om maar enkele titels te noemen) werden matig bezocht, maar wel het hoogst gewaardeerd in de publieksenquête. Soms zou je inderdaad uit de grond van je hart willen duidelijk ma ken welke unieke gelegenheid het publiek laat liggen, door al die prachtige films tijdens het Festival niet of nauwelijks te bezoeken. Want op welk Film festival in Nederland - behalve Rotterdam - kun je 17 voor premières zien van voorname lijk kwaliteitsfilms. Maar er was nog veel meer: het swin gende concert van THE REAL SOUNDS OF AFRICA uit Zim babwe, de begeleiding van het MAX TAK Filmorkest bij die prachtige film van Charlie Chaplin (The Kid), zeldzame en nog nooit in Nederland ver toonde films van Truffaut, zeer kostelijke oude Zeeuwse films en een talkshow met de door Wim Wenders betitelde 'meest veelbelovende regis seur' Atom Egoyam, die hele maal uit Toronto naar Middel burg kwam. Maar aan een wat aangeslagen Festivaldirecteur heeft niemand iets. Die brengt gewoon zijn pak naar de sto merij en moet er voor zorgen dat er volgend jaar wederom een Filmfestival komt met een 'landelijke uitstraling'. En dat alles met een provinciaal bud get. En wanneer zijn pak terug is van de stomerij, moet hij weer dagenlang gaan praten met potentiële sponsors, die vervolgens weer een prachti ge brief kunnen schrijven dat zij 'andere prioriteiten' stellen. Het zou ook wel leuk zijn als hij weer een 'blik filmar tiesten' opentrekt, die dan op het Filmfeest hun neus kun nen laten zien aan het verza melde disco/filmpubliek (door halen wat niet van toepassing is). Een bevriende filmrelatie die ik bovenstaand stukje copy laat lezen, roept mij tot zinnen. Hij vertelt mij dat Rotterdam en Utrecht ook klein zijn begon nen. Dat de voorbereidingstijd voor dit Festival kort was en het budget laag en dat kwali teit en kwantiteit twee ver schillende begrippen zijn die elkaar in het begin nog niet zo goed verstaan. Zijn bemoedigende woorden stellen mij gerust. Een dag na het Festival zet ik alles nog eens op een rij en maak ik de - voorlopige - balans op. Dankzij de Provinciale subsidie voor de Zeeland Cultuur- maand is het Festival finan cieel gered, zij het dat het be oogde bedrag aan sponsorin komsten niet is gehaald. Het Festival is zonder meer een winst voor de Film in het alge meen en in het bijzonder voor de kunstzinnige film. Winst ook voor het imago van de Provincie Zeeland als provin cie waar in cultureel opzicht van alles aan de hand is. Vrijwel iedere krant in Neder land heeft aandacht besteed aan het Filmfestival Zeeland. NRC en de Volkskrant hebben in Middelburg interviews ge maakt met regisseurs en zich lovend uitgelaten over de op zet en programma van het Festival. Een aantal regis seurs, acteurs en actrices hebben nu reeds toegezegd om volgend jaar bij de tweede editie van het Filmfestival Zee land aanwezig te zijn en ook een aantal bedrijven hebben laten doorschemeren dat vol gend jaar wel gerekend kan worden op een sponsor bijdrage. Een aantal hotels en restaurants hebben goede za ken kunnen doen. Het Festival heeft een schat aan leererva ringen opgeleverd waar ko mende Festivals uit geput kan worden. In zijn toespraak ter gelegen heid van de opening van het Festival wees Hans de Boer, secretaris-generaal van WVC, erop dat de Filmfestivals van Rotterdam en Utrecht de laat ste jaren bijzonder goed be zocht worden. Dat biedt perspectief. Het is dan ook te hopen dat het Provincie bestuur de cultuurmaand niet als incident beschouwt en het Filmfestival Zeeland de kans biedt om zich te ontwikkelen tot een hoogwaardig Festival met een groeiend publiek. Uitgangspunt zal blijven om op zoek te gaan naar een pu bliek bij de films en niet om films te zoeken bij een publiek. Een kwestie van volhouden dus. Luctor et Emergo! Leo Hannewijk Zeeuwse geheel over, waardoor zij het 'alleenvertoningsrecht' voor schadeverzekeringen in on ze provincie kreeg. Na de oorlog wachtte veel werk", zegt Delle beke. Watersnood De Algemene Zeeuwse, die oor spronkelijk als brandverzeke ringsmaatschappij begon, groeide door uitbreiding steeds meer uit naar een bedrijf dat ook op andere fronten als persoonlij ke ongevallen, auto's, ziekte kosten en wettelijke aansprakelijkheid dekking bood. Het rampjaar 1953 had ook voor de Algemene Zeeuwse grote ge volgen. In die tijd werd overstro- mingsschade nog gedekt. Veertig procent van de totale schade die de Algemene Zeeuwse dat jaar moest vergoeden was zoge naamde rampschade. Later zijn de dekkingen tegen overstroming uit de voorwaarden geschrapt. Na de ramp breken nieuwe tijden aan. Het deltaplan ontsluit Zee land, het toerisme neemt toe en de concurrentie weet de afgele gen provincie ook beter te vin den. Het bedrijf dat alleen al door zijn naam een monopoliepositie in het Zeeuwse had, gaat recla me voeren om zijn posite te ver sterken en de medewerkers volgen cursussen om professio neler te kunnen gaan optreden. De tijd van de 'postjessluiters' is voorbij. Toekomst In vijftig jaar via de kroontjespen en de kofferschrijfmachine naar de laserprinter. Een snelle ont wikkeling en de tijd staat niet stil. Directeur Jonas: „De toekomst heeft nog vele uitdagingen, die om een oplossing vragen. Wij denken hierbij aan zaken als het Plan Dekker en Europa 1992. In terne en externe cursussen moe ten zorgen voor een goed opgeleid inspecteursteam, dat gesteund wordt door adequate marketing activiteiten. Op het thans bestaande stevige funda ment gaan wij met vertrouwen te toekomst tegemoet". De modeshow van Elegant Mode uit Middelburg van vorige week maandag is niet onverdeeld posi tief ontvangen, getuige het ver slag in het vorige exemplaar van deze krant. Hoe komt het dat een dergelijke, brede collectie met merken als Guy Laroche, Bernd Berger en Zapa onderbelicht wordt? Een kijkje in een couture- winkel. Ten onrechte werd vorige week vermeld dat de Guy Laroche- collectie van Elegant Mode de pret-a-porter zou zijn. Elegant Mode heeft al vier seizoenen lang de haute couturecollectie van het Parijse huis, dat vorig jaar nog de Gouden Vingerhoed won, een hoge onderscheiding voor coutu riers. Volgend voorjaar is die vin gerhoed in de Middelburgse etalage van Elegant te zien. Het kenmerk van Laroche zijn zaken- ensembles met korte jasjes of tailleurs. De strakke, maar altijd vrouwelijke belijning wordt aan gevuld met ronde siernaden of een apart dessin of detail. In de modeshow kwam maar een klein deel van Guy Laroche in het voetlicht. Janny Reichardt, de ei genares, deed dat niet zonder re den. „Wij hebben een heel vaste klantenkring voor de kleding van Guy Laroche. Er waren al veel stukken verkocht. Bovendien moet het exclusief blijven". Die vaste klantenkring was ook de reden waarom de show in eigen huis werd gehouden. Nadeel daarvan is natuurlijk dat er min der mogelijkheden zijn om de kle ding goed tot zijn recht te laten komen. Maar het showen van een nieuwe collectie is min of meer een privé aangelegenheid. En dat hoort in eigen huis. Hans Reichardt legt uit waarom hun collectie tot zelfs ver buiten het Zeeuwse aanslaat. „Wij zijn niet gespecialiseerd in één onder deel, maar in een vrouwelijke, ge distingeerde stijl. Voor de vrouw die zich daarin thuisvoelt hebben wij dan ook de complete gardero be in huis. Behalve dan schoenen en parfum", zegt Reichardt gede cideerd. De collectie is dan ook combinatiegericht. Van de ver schillende merken zijn dezelfde kleurengamma's ingekocht, zo dat een trui van Dino Valiano bij voorbeeld uitstekend samengaat met een rok van Zapa. Een ander merk van Elegant dat zich in kwaliteit mag meten met Laroche is Katherine Hepfer. Een huis dat steeds 'jonger' is gaan ontwer pen en dat door een degelijke vertaling van trends goed loopt. De actuele gilets brengt dit Duit se merk bijvoorbeeld niet zomaar in fluweel. De ouderwetse kwali teit is van stal gehaald en in een succesvolle mix met het heden weer op de rekken gehangen. De meeste mensen delen kleding De grote blikvangers bij Patachou in ruwweg twee soorten in. Er i: kleding voor naar het werk en kleding voor privé. Dit seizoen is die scheiding er niet zo duidelijk. Bij de show van Patachou kwam dat afgelopen vrijdag bijvoor beeld duidelijk naar voren. Het kantoor wordt wat fleuriger en thuis ziet mevrouw er ook ver zorgd uit. Veere kent sinds donderdag 28 september een nieuwe geschen kenbon. Uit onvrede met de be staande VVV-bon heeft de Middenstandsvereniging het ini tiatief genomen om zelf een nieu we cadeaubon te ontwikkelen. Burgemeester A. den Boon kreeg donderdag in de Campveerse to ren de eerste symbolische bon uit handen van de voorzitter van de Middenstandsvereniging Piet Poppe. De onvrede over de bestaande bon was groot. De bon is uitslui tend bij de VVV te verkrijgen, wat natuurlijk alleen in het sei zoen mogelijk is. Bovendien is de bon niet overal inwisselbaar. Door het invoeren van een eigen geschenkenbon probeert de Veerse Middenstand, de Veerse bevolking te stimuleren om hun geschenken in Veere te kopen. Er zijn nu al 20 winkels die mee werken aan het initiatief. Uiter aard kan de bon bij al die winke liers gekocht worden en/of worden ingewisseld. Burgemeester Den Boon was on der valse voorwendselen naar de Campveerse toren gelokt. Het hele gebeuren was een complete verrassing voor hem. „Toen ik hier burgemeester werd, zei men tegen mij, dat als de mid denstand een besluit nam, je daar als gemeentebestuur niet onderuit kwam", vertelt de bur gemeester. „Maar, er werd bij ge zegd, dat het de middenstand zelden lukt om tot een gezamen lijk initiatief te komen. Daar ben ik dus verkeerd over ingelicht". Den Boom vond het creëren van een Veerse Bon een schittterend idea „Ik hoop dat het een groot succes wordt. Het ontwerp van Adrie Franke vind ik bovendien heel fleurig", was zijn commen taar. De symbolische geschenkenbon die de burgemeester kreeg, was goed voor een grote mand gevuld met pakjes. „Op deze manier kunnen wij eens controleren of u de Veerse middenstand al een beetje kent", grapte Piet Poppe. „U mag de pakjes uitpakken, en vertellen uit welke winkel ze ko men". Als dat de voorwaarde was geweest om de pakjes te mogen houden, dan was de bur gemeester vast niet met twintig cadeautjes naar huis gegaan. Maar de hulp van de zijde van de winkeliers was groot. „Jullie zet ten toch wel in de krant dat ik er echt verlegen mee ben?", vroeg Veere's eerste burger aan de aan wezige pers. „Ik vind het namelijk allemaal erg leuk, maar wat mij betreft had het een algemene be stemming mogen hebben". Autobedrijf Louisse in Middel burg gaat vanaf heden de voor raad gebruikte auto's onder één dak brengen met de nieuwe au to's. Een en ander is mogelijk ge worden na de grootscheepse verbouwing en uitbreiding van de showroom aan de Kalverstraat. Het filiaal (Auto Centre) aan de Kanaalweg, waar de inruilauto's voorheen stonden opgesteld, zal worden verhuurd. Ter gelegen heid van deze verandering in de bedrijfsvoering houdt Autobedrijf Louisse van donderdag 5 tot en met zaterdag 7 oktober een speciale-aanbiedingen-show. Directeur Theo Louisse ziet de nieuwe ontwikkeling als een be langrijke verbetering ten aanzien van de bedrijfsvoering. „Toen we de gebruikte auto's nog aan de Kanaalweg hadden staan, werkte een aantal zaken nogal omslach tig. We hadden daar bijvoorbeeld geen garage Dus als er een auto verkocht werd dan moesten we hem in de Kalverstraat een on derhoudsbeurt geven. En anders om, als er hier iemand naar een gebruikte auto kwam kijken, dan moest je die persoon weer mee nemen naar de Kanaalweg. Nu werkt dat allemaal veel efficiën ter en is het ook overzichtelijker voor het publiek". De hele verhuizing is mogelijk ge worden door de uitbreiding van de showroom. „Voorheen konden we de auto's hier niet allemaal kwijt", verduidelijkt Theo Louis se „Maar na de verbouwing kwamen we tot de ontdekking dat we de showroom, alleen met de normale voorraad nieuwe au to's, niet eens vol kregen". Tijdens de drie dagen dat een en ander wordt gevierd, krijgen de bezoekers wat extra aandacht. Een bosje bloemen krijgt bijvoor beeld iedereen die z'n auto laat taxeren. Ook de aanbiedingen zullen tijdens deze dagen heel speciaal zijn. |n de showroom wordt tevens een tassen- en kof fershow gehouden door Bijou Le derwaren uit Middelburg, waarmee gelijk een beetje extra aandacht wordt gevraagd voor de bagageruimte van de ver schillende auto's. zijn zwierige ensembles in dunne glansstof. Gaucho's met korte jasjes of plooibroekrokken met zachte truitjes. De stoffen mogen dit jaar opvallen. Drukke prints in fijne, maar vrolijke kleuren. Mos- en olijftinten komen veel voor, soms met een helder paars ge combineerd. Niet alleen wijd is mode bij Patachou. Goed belijnde tailleurs met rok op de knie. Grote stijl hadden de soepelvallende 'mannenpakken' in matblauw of petrol. Over al die pakken had Patachou naast klassieke trenches gekozen voor de cashmerelook. Lang met loopsplit, grote revers en opval lende knopen, swaggers en korte jasjes met siernaden. Kortom, een collectie van Patachou zoals men het gewend is. Het enige na deel was dat de toeschouwer door de grote, goede collectie nogal 'overspoelt' werd, zoals la dyspeaker Wil van Son terecht opmerkta Anne Castinel en Suzy Bossard. Anne Gastinel (violoncello) en Suzy Bossard (piano) verzorgen woensdag 11 oktober om 20 uur een concert in de Concertzaal in Middelburg. De 17-jarige Anne Gastinel be haalde de eerste prijs van het derde Scheveningen Internatio naal Muziek Concours 1989. Su zy Bossard, de moeder van Anne, treedt evenals haar dochter regel matig op en is docente aan het conservatorium te Lyon. Het ruim 75 minuten durende programma vermeldt werken van R. Schu mann, G. Gastinel, A. Dvorak, C. L. Debuyssy en B. Martinu. Op uitnodiging van boekhandel Fanoy in Middelburg zijn in de kinderboekenweek (van 4 tot 14 oktober) een drietal bekroonde auteurs te gast bij deze boekwin kel. Het betreft Guus Kuijer, Paul Biegel en Wim Hofman. Guus Kuijer is bezig met een pro- motietoer door Nederland en doet vrijdag 6 oktober Middel burg aan. Eerst brengt de auteur een bezoek aan de basisschool De Burch waar hij een aantal gastcolleges zal geven. Van 15.30 tot 16.30 is de schrijver, die in het verleden vele gouden en zilveren griffels ontving voor zijn boeken 'Madelief', 'Tin Toe val' en 'Krassen in het tafelblad', aanwezig bij Fanoy om te signeren. Zaterdagmiddag 7 oktober zijn de twee auteurs die in de kinder boekenweek het meest in de be langstelling zullen staan, aan de beurt om te signeren. Paul Biegel doet dat van 15 tot 17 uur en Wim Hofman van 16 tot 17 uur. Paul Biegel schreef 'Het eiland daarginds' speciaal voor de boe kenweek. 'Voor de kleine kapi tein' kreeg Biegel de gouden griffel. Zilveren griffels kreeg hij onder meer voor 'Het olifanten beest' en 'De rode prinses'. Wim Hofman ontving de gouden grif fel voor 'Het vlot', een boek dat gaat over de herinneringen aan zijn jeugd in het door de oorlog verwoeste Vlissingen. Jaren geleden, en wel op 31 au gustus 1987, ging Bakkerij Wolf aan de Brakstraat in Middelburg over in andere handen. Sinds die tijd wordt de bakkerij gerund door Roelie en Willem Kleijwegt. Eigenlijk hebben ze nooit rucht baarheid gegeven aan de overna me en naamsverandering. Maar nu vond Willem Kleijwegt de tijd gekomen, om eens wat duidelij ker naar buiten te treden. De vie- renveertigjarige bakker organiseerde voor die gelegen heid een kleurwedstrijd voor kin deren. De 10 prijswinnaars mochten maandag 25 september zelf een taart op komen maken in de bakkerij en natuurlijk ook mee naar huis nemen. „Wij vonden het een groot succes", vertelt Willem Kleijwegt. „Ik ben al 25 jaar bakker. Ik had nooit de ambitie om voor mezelf te gaan beginnen. Maar het be drijf waar ik werkte, werd overge nomen door iemapd anders. Die nieuwe werkomgeving sprak me niet zo aan. Toen is het idee gaan borrelen om zelf wat te gaan be ginnen. In één jaar tijd heb ik mijn middenstandsdiploma gehaald plus het patroonsdiploma Brood en Banket. Toen dan ook deze mogelijkheid zich aandiende, hebben we direct toegehapt". Het bakkerspaar moest daarvoor wel vanuit het Zuid-Hollandse Roozenburg naar het Zeeuwse Middelburg verhuizen. „Dat was een hele overgang", geeft Willem Kleijwegt toe. „Maar Zeeland spreekt ons erg aan en we kun nen ons prima vinden in de op vattingen van de doorsnee Zeeuw. We hebben dan ook leu ke contacten met onze klanten. We zijn blij dat we de stap geno men hebben. Het geeft ons veel levensvulling". Hoewel er de afgelopen twee jaar veel investeringen gedaan zijn in nieuwe machines, hebben de Kleijwegts niets wezenlijks veran derd aan het concept van het be drijf. „Je probeert de mensen steeds zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar het bakkers vak blijft altijd hetzelfde. Dat houdt in dat we van alles bakken. Van bruidstaarten tot zoutgebak, en Zeeuwse mopjes. Het is een vak waar je een hoop creativiteit in kwijt kan. Komende week is het 'De week van het Brood', dan ligt er in de etalage een zoge naamde 'Hoorn des Overvloeds'. Hartstikke leuk om zoiets te be denken en te maken". Willem en Roelie Kleijwegt poseren naast de door kinderen opgemaakte taart.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 15