NIEUWS UIT FRANKFURT
Suzuki
Swift
Sedan
Over naar de volgende klas
Opel met
nieuwe motoren
De vernieuwde middenklasse van Mercedes
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Al enige jaren wordt al voorzichtig gespro
ken over de komst van een grote Suzuki.
Maar het bleef tot nog toe steken bij de
Swift. Dat blijkt nu ook nog het geval, maar
de Swift diende wel als basis voor een gro
tere Suzuki, de Swift sedan. De auto beleef
de zijn Europeese primeur op de IAA en zal
in de komende maanden zijn weg naar de
verschillende Europese landen vinden.
De mensen van Suzuki hebben hun populaire
Swift genomen als basis voor een sedan. Het
gaat om een vierdeurs versie met conventio
nele achterzijde. Op de IAA zijn twee ver
schillende versies te vinden. De 1 liter
3-cylinder is begrijpelijkerwijs niet in de
zwaardere sedan te vinden. Wel is er de be
kende 1.3 liter motor van 71 pk. Het gaat
hierbij om een 8 kleppenmotor. Tweede
krachtbron in de Swift sedan wordt de 1.6 li
ter 16 klepper die we tot nog toe alleen in de
Vitara vonden. Maar liefst 95 pk worden
hierbij op de voorwielen losgelaten. De au
to's wegen respectievelijk 790 en 850 kg,
zodat het behoorlijk vlotte wegwezers zullen
zijn. Tegen meerprijs zijn beide uitvoeringen
leverbaar met een drietaps automatische
versnellingsbak.
De Swift sedan is 4.07 meter lang en is daar
mee één van de kleinste sedanmodellen, die
op dit moment te koop zijn. Suzuki meldt op
dit moment dus twee motoren die elk in
combinatie met één uitvoeringsvariant gele
verd worden. De 1.3 als GL en de 1.6 als
GLX. Uiteraard zal ik in januari, als de auto
daadwerkelijk naar Nederland komt, uitge
breid terugkomen op deze nieuweling.
Wie denkt dat er op de stand bij Opel op de
IAA 'alleen maar' de nieuwe Calibra als pri
meur te vinden was, heeft het mis. Vanaf
oktober gaat ook in Nederland een nieuwe
basismotor voor de Kadett en Corsa in pre
mière, een 1.4 liter met een Multec centrale
brandstofinspuiting en een geregelde drie
wegkatalysator.
De krachtbron levert een vermogen van 60
pk en een maximum koppel van 103 Nm. Bij
vergelijking met de nu verdwenen 1.3 liter
motor is het vermogen gelijk gebleven, maar
steeg het koppel fors. Dit laatste zorgt er
voor dat er meer trekkracht aanwezig is en
de auto's soepeler zijn in het stadsverkeer. In
de Kadett zorgt deze 1.4i voor een topsnel
heid van 160 km/u. Alle Opeis krijgen voor
het nieuwe modellenjaar veiligheidsgordels
achterin. De Vectra 2000 met sportieve 2 li
ter 16-kleppenmotor ko.mt het programma
nu definitief versterken'; terwijl het gamma
van de Omega en Senator wordt verrijkt met
de 3 liter 24-kleppen krachtbron. Maar over
dit laatste drietal binnenkort meer.
De IAA in Frankfurt, één van de grootste autotentoonstellingen, zit er weer op. Onze automedewerker Tony
Vos nam er een kijkje.
DAIHATSU APPLAUSE
Toen Daihatsu ruim tien jaar geleden naar
Nederland kwam bestond het programma
uit een aantal kleine auto's en de Taft ter
reinwagen. Naast de Cuore en Charade
werd ook een tijdje de Charmant geleverd,
de grote auto van dit Japanse merk. Echt
succesvol is dit model nooit geweest, voor
al vanwege de lage naamsbekendheid van
Daihatsu en het toch wat ouderwetse mo
del. De huidige Cuore en Charade, evenals
de sterke Rocky en handige Feroza zijn uit
stekende en moderne auto's waarmee Dai
hatsu de concurrentie volledig aan kan.
Toch ontbrak er nog een model in de druk-
bevochten middenklasse. Daar is nu met de
introductie van de Applause verandering in
gekomen.
Heel veel merken leveren auto's tussen de
vijfentwintig en dertigduizend gulden. Iedere
afzonderlijke fabrikant heeft met zo'n twintig
concurrenten te maken. Het is dus niet be
paald makkelijk om voor de eerste keer in dit
segment binnen te komen. Daihatsu durft
die stap aan, door met een toch heel bijzon
dere auto te komen.
Multipoint
De Applause is een heel beschaafd gestileer
de auto met een lengte van 4,26 meter. De
auto is niet echt opvallend, wat echter geen
nadeel hoeft te zijn. Veel van zijn concurren
ten zijn ook geen uitblinkers op het kunstzin
nige vlak. Iedere oplettende kijker ziet de Ap
plause voor een normale vierdeurs sedan aan
met een kofferbak. Groot is dan ook de ver
rassing als je die kofferbak wilt openen en
blijkt dat ook de achterruit mee omhoog
scharniert. Het gaat dus om een heuse vijf-
deurs met alle prettige bijkomstigheden van
dien. Waar in dit segment 1.3 en 1.4 liter
motoren over het algemeen de regel zijn,
komt Daihatsu in zijn Applause met de inmid
dels uit de Feroza bekende 1.6 liter motor.
De krachtbron is voorzien van een
16-kleppenkop en een multipoint injectie.
Geen wonder dat door dit alles een maximaal
vermogen van 105 pk wordt geleverd. Deze
maximale kracht komt volledig vrij bij 6000
tr/min. Het heel behoorlijke koppel van 134
Nm is al bij 4800 tr/min volledig beschikbaar.
Je merkt meteen bij het wegrijden dat hij
zeer behoorlijk presteert. Koppeling en ver
snellingsbak laten zich heel licht bedienen.
Wat helaas niet geldt voor de besturing.
Vooral bij manouvreren zou de als extra le
verbare stuurbekrachtiging niet overbodig
zijn. In combinatie met de standaard vijfbak
accelereert de Applause binnen 9,8 secon
den van 0 naar 100 km/u.
Automaat
De voorwielaangedreven Daihatsu is ook
met een drietaps automaat te verkrijgen. De
topsnelheid ligt bij de handgeschakelde ver
sie op 185 km/u, terwijl de automaat-rijders
slechts 10 km moeten laten schieten. Tot
zover niets dan goeds over de motor. Helaas
is hij bij hogere toeren wat rumoerig, wat de
sportievelingen onder ons juist erg zullen
waarderen. Een andere verdienste van de
Applause is de enorme binnenruimte. Vooral
ook de achterpassagierss hebben in deze
nieuwste Daihatsu-telg totaal niet te klagen.
De Daihatsu Applause komt er in verschillen
de uitvoeringen. De basisversie is de i met
standaard onder meer armsteunen voor en
achter, een console, hoofdsteunen, twee
kaartenvakken, radiovoorbereiding, veilig
heidsgordels achterin en een uitgebreide ge
reedschapsset. Een behoorlijk complete auto
die bovendien voor een vriendelijke prijs
wordt aangeboden: f 25.495, Daarna
volgt de Li met een van binnenuit te openen
achterklep, getint glas en een digitaal klokje.
Ruim een jaar geleden werd de kleine 190
van Mercedes op details aangepakt. Dit jaar
was de W 124-serie, oftewel de 200/300
aan de beurt om een lichte verjongingskuur
te ondergaan. Het bleef echter niet alleen bij
uiterlijke wijzigingen, ook technisch biedt
dit Mercedesmodel nu enige noviteiten.
De W124 van Mercedes is verkrijgbaar als
vierdeurs sedan, vijfdeurs stationcar en
tweedeurs coupé. In totaal kan de klant kie
zen uit 31 verschillende varianten met
benzine- en dieselmotoren, vierwelaandrij-
ving en verlengde carrosserieën.
Stootranden
Het meest opvallende aan de vernieuwde
buitenkant zijn de stootranden onder langs
de carrosserie die samen met de bumpers in
12 op de lakkleur afgestemde tinten gespo
ten kunnen worden. Uiteraard is weer op een
beschaafde manier gebruik gemaakt van
chroom, een materiaal wat we de komende
tijd weer helemaal zullen zien terugkomen.
Ook het interieur werd onder handen geno
men. Zowel op het dashboard als in de por
tierpanelen is meer gebruik gemaakt van
hout, terwijl de bekledingsstoffen ook ver
nieuwd zijn. Tevens worden de voorstoelen
onder handen genomen. Ze bieden nu aan
merkelijk meer steun en zijn tegelijkertijd
comfortabeler geworden.
Een nieuwtje zijn de gordels achterin die zich
in hoogte automatisch aanpassen aan de
lengte van de gebruiker. Onlangs werd in de
nieuwe SL-serie de 3 liter 6 cylinder met
24-kleppen leverbaar. Dezelfde krachtbron
kunnen we nu met een vermogen van 220
pk vinden in alle drie de verschijningsvormen
van de W124. Standaard worden de 300
E/TE/CE-24 uitgerust met een handgescha
kelde sportversnellingsbak. Door een verstel
bare nokkenas voor de inlaatkleppen, levert
deze Mercedes krachtbron ook in de on
derste toerenregionen volop trekkracht. De
300 CE-24 is tegen meerprijs uit te rusten
met de automatische vijfversnellingsbak die
ook op de SL-serie werd geïntroduceerd.
Temperament
In vergelijking met de handgeschakelde bak
zijn de eerste en tweede overbrenging duide
lijk korter voor sportief wegrijden. De 3, 4 en
5 zijn langer en zorgen zodoende voor een
gunstiger verbruik. De trekkracht in de vijfde
versnelling is bij alle versies met een handge
schakelde vijfbak verbeterd door een wat di-
rektere overbrenging. Ook een andere eind-
overbrenging in de achteras zorgt voor een
hoger temperament. De sedan en T-serie zijn
tegen meerprijs met een Sportpakket te ver
krijgen. De auto wordt verlaagd, krijgt sterk-
kere dempers en veren, lichtmetalen velgen
en sportstoelen. Een klein lederen sportstuur
en een met leer beklede versnellingshendel
behoren tevens tot dit Sportpakket.
Tot slot is de 250 turbodiesel voortaan naar
keus ook te leveren met een handgeschakel
de vijfversnellingsbak. Mercedes heeft zo
zijn W124-serie aanmerkelijk opgefrist, zo
dat ze er weer jaren mee vooruit kunnen.
Deze uitvoering kost exact elfhonderd gul
den meer. De meest complete Applause is
de Xi die voor f 28.695,— bij de dealer
staat. Uiteraard is dit model nog completer
van uitrusting met een deelbare achterbank,
rugleuning, verlichting in dashboardkastje,
hoofdsteunen achterin, 15 Watt luidspre
kers, in hoogte verstelbaar stuur en in de
kleur gespoten bumpers. Zowel de Li als Xi
zijn tegen meerprijs met de genoemde auto
maat te verkrijgen.
ABS
Verder zijn er bij de Xi nog enkele combina
ties mogelijk met het Electrisch optiepakket
(electrisch ruitbediening, centrale vergrende
ling en electrische antenne) en het ABS op
tiepakket (ABS, zichzelf instellende schok
dempers en een verwarmingspaneel mét
drukknopen). Met dit alles komt de duurste
Applause op f 35.495, ABS is helaas niet
leverbaar in combinatie met de goedkopere
uitrustingsniveaus en een automatische ver
snellingsbak. Verder vermeldt de prijslijst
nog twee extra's: stuurbekrachtiging en me-
taaliak. Op de IAA in Frankfurt was al de
vierwielaangedreven Applause Zi te zien, die
binnenkort ook naar Nederland komt. De au
to heeft een zeer complete uitvoering en
kost f 36.495,-.
AutLGoedb/oea -
Oed
Hoewel je als goed ondernemer dagelijks bezig bent met kwaliteit, is een stukje erover
schrijven niet zo eenvoudig. Kwaliteit is een fenomeen van de late jaren 80 en is inmiddels
overal, maar dan ook echt overal, terug te vinden. Dit woord is zo allesomvattend dat -
voordat ik schrijf over kwaliteit in het autobedrijf enige uitleg- noodzakelijk lijkt.
Neem bijvoorbeeld het milieu. We gaan steeds meer beseffen dat onze omgeving schoon
moet zijn, dat tropische regenwouden van levensbelang zijn, dat wij er daarom voor moeten
zorgen dat'onze kinderen op een schone en gezonde aarde kunnen opgroeien. Kwaliteit van
het milieu: een hot item. Wat dacht u van de gezondheidszorg. Ook hier wordt de kwaliteit,
die van het leven, steeds belangrijker. In deze sector wordt zelfs gepraat over beëindiging
van het leven, euthanasie, als de kwaliteit van leven ernstig in het gedrang is. Kwaliteit ook
op het gebied van wonen. In de huizenbouw zie je steeds meer een verschuiving naar eenge
zinswoningen. Grote flats raken leger en leger, sommige worden zelfs afgebroken. Men wil
er eenvoudigweg niet meer in wonen, omdat hogere eisen worden gesteld.
Kwaliteit is een tijdgeest, waarschijnlijk een gevolg van de oorlog. Na de oorlog moest zo'n
beetje de halve wereld worden herbouwd. Het enige wat toen telde was kwantiteit. Een zo
groot mogelijke hoeveelheid in de kortst mogelijke tijd. Nu er van alles weer voldoende is,
en er een zekere verzadiging optreedt wordt kwaliteit weer belangrijk. Liever geen legbatterij
en maar scharrelkippen, liever geen kerncentrales maar windmolens. Als we drie uur lang bij
de oogarts op onze beurt moeten wachten, vinden en zeggen we ook dat hij dat slecht gere
geld heeft, dat hij beter moet plannen. Zelfs in het huwelijk, dat in de tijd van onze grootou
ders totaal niet ter discussie stond, is de kwaliteit van de relatie zo belangrijk, dat indien de
gèstelde verwachtingen ervan niet uitkomen, we hem dan verbreken. Veranderingen des
tijds. Kwaliteit is een verschijnsel dat ons allemaal en overal raakt.
Kwaliteit. Ook in onze autobranche. De BOVAG heeft dat tijdig gesignaleerd en begon met
het NOVA-project, een kwaliteitszorgproject waar elke Bovag-garage aan kan deelnemen.
Bewust is gekozen voor het woord "kwaliteitszorg". Kwaliteit (van bijvoorbeeld een repara
tie of een gekochte auto) spreekt dacht ik voor zich, maar "zorg" verdient wellicht enige uit
leg. De autobranche is dienstverlenend. Contact met de klant is voor ons dagelijkse kost.
Maar hoe geef je daar als autobedrijf vorm aan. Klantvriendelijkheid is daarbij het sleutel
woord. Dit houdt niet in dat je dus meteen alles cadeau moet geven en altijd als een knipmes
moet buigen. Nee, zodra er sprake is van contact is er ook sprake van twee partijen. En....
liefde moet altijd van twee kanten komen. De klant heeft wel de eerste stap gedaan, namelijk
die bij ons naar binnen. Daarna is het aan ons om het hem/haar zo naar de zin te maken dat
hij/zij bij ons wil blijven. Maatschappelijke ontwikkelingen, diverse vakbladen, maar vooral
het Bovag-Nova kwaliteitszorgproject geven ons voldoende hulpmiddelen bij de invulling
daarvan. Als wij naar de klant voldoende kwaliteit en service verlenen, dus optimaal klant
vriendelijk zijn, zal de klant op zijn/haar beurt deze "liefdesbetuigingen" positief beantwoor
den. Zo ontstaat de klantenbindingn die wij nodig hebben om ons te onderscheiden van die
genen die kwaliteit aan hun laars lappen. Het zal ons de nodige zekerheid geven om in de
toekomst te overleven. Kwaliteit is een van de belangrijkste woorden van deze tijd. Het blijft
een onderwerp van gesprek en discussie totdat het, in positieve zin, verworden is tot een
automatisme.
Laten we tot die tijd in ieder geval ons uiterste best blijven doen.
#Peter Goedbloed
In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er
zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA
in Middelburg.