najaar- en najaar- en wintermode Fraaie mode in het fraaie Veere Veel variatie met eigen stijl Frism 945 Optimale presentatie van het hele u kindermode: altijd haute couture Benetton: jong, fantasie en kleur Jee-eM Cruyff schoenen: t\\ minder blessures, hoge prestaties Computernaaimachine heeft alles in huis WILBRINK naaimachines 'Ronde brillen niet langer uitsluitend voor avantgarde' DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 20 september 1989 Mln„S- Husqvarna I Voorkomen van sportblessures is momenteel weer aardig actueel. Enerzijds worden die blessu res veroorzaakt door een bepaald spelgedrag en aan de andere kant ligt het vaak aan de sporter zelf, omdat-ie domweg het verkeerde materiaal gebruikt. Voor een voetballer zullen dus de schoe nen van belang zijn. Géén direct modeartikel -in die zin dat het niet zo modegevoelig is - maar toch zeker een attribuut om even bij stil te staan. Bij de sportzaak Jan Jongepier éan de Lange Viele 35 in Middelburg en sinds 1914 ervaring op het gebied van allerlei sportmaterialen weten ze daar van mee te praten. „Klopt als een bus", weet Jan Jongepier. „Goede voetbalschoenen zijn be langrijk. Aan de andere kant mag het ook best mo dieus zijn en daarom heb ben wij de schoenen van het merk Cruyff in ons as sortiment". De collectie omvat onder meer schoe nen met vaste noppen, schroefnoppen, indoor- schoenen en een nieuwe kunstgrasschoen, de BIJ JAN JONGEPIER Trophy. Met een nopzet- ting, die voor een goede grip op de ondergrond zorgt, met een speciale voorziening die bij draaien de knie beschermt en een nieuwe vetering. „Daarom is die nieuwe schoen uiter mate geschikt voor kunst gras en harde velden", zegt Jan Jongepier. Maar de voetballers kun nen uiteraard ook voor an dere modellen van Cruyff Sports bij Jongepier te recht en welk model er ook uit het rek wordt gehaald, uit alles blijkt dat Cruyff op kwaliteit staat. Optimale steun voor het hielbeen, perfecte stabiliteit, prima MODEADVIESBUREAU ESZETH „Dat wordt toch niks in Zeeland", kreeg Cora Zuidema te horen toen ze vorig jaar in Middelburg het modeadviesbureau Eszeth opende. „En nu blijkt dat de Zeeuw wel degelijk geïnteresseerd is", zegt ze. „Het was alleen een kwestie van even wennen". Modeadviesbureau Eszeth - de naam zegt het al - geeft advies op het gebied van de totale uiterlijke presentatie. Daarnaast zijn er in het pand aan de Loskade een kapsalon, een schoonheidssalon én een modesalon gevestigd. Hoewel de term 'modead viesbureau' tamelijk exclu sief klinkt, blijkt de drempel van Eszeth juist heel laag te zijn. „Of het nou om werkende mannen en vrouwen met weinig tijd, mensen met een laag budget, huisvrouwen of zakenmensen gaat, wie er op z'n best uit wil zien, kan hier terecht voor een ad vies of een behandeling", legt Cora uit. Ze baseert haar - overigens zeer be taalbare - advies op de per soonlijkheid, het figuur, de werkomstandigheden en het sociale leven van de cliënt. Naast een monde linge toelichting krijgt de klant ook een rapport met Er komen ook steeds meer mannen voor ad vies bij Eszeth. tips waar nij or zij dij aan koop van nieuwe kleding op moet letten. De kapper en de visagiste maken het advies compleet. „Daarna volgt er eventueel een be handeling, maar dat hoeft niet". Wie geen advies nodig heeft, kan de verschillende afdelingen ook gewoon los bezoeken. Maar ook hier geldt het criterium dat de wensen van de klant ook daadwerkelijk bij haar of zijn persoon moeten pas sen. „Komt er iemand met wensen over een haarstijl of een bepaald model kle ding en wij vinden dat die stijl niet passend is, dan springen wij in. Dan vertel len wij ook heel eerlijk waarom wij dat anders zien. Al gaat het alleen maar om de aanschaf van een sjaal, we laten bij ie dereen het uiterlijk opti maal uit komen". Eigenwijs? „Natuurlijk is het rendabeler om puur verkoopmatig te werk te gaan, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen". Negatieve reacties op die aanpak krijgt Cora Zuide ma trouwens zelden of nooit. „De mensen vinden de enorme aandacht zie ze bij ons krijgen juist ontzet tend leuk. Alles gebeurt in goed overleg. Dat dat ge waardeerd wordt, merk je bijvoorbeeld in de kapsa lon. Daar komen ook veel mensen met kappersangst. Mensen die een kijkje ko men nemen voelen zich meteen op hun gemak". Bij de kleding en de pro- dukten van Eszeth staat de kwaliteit uiteraard voorop. „In de kapsalon en de schoonheidssalon gebrui ken we uitsluitend produk- ten op natuurbasis. Die zijn veel minder agressief dan chemische produkten en dus gezonder. En wat de kleding betreft: er kan nog zo'n grote naamkaart aan hangen, maar vind ik het niet goed, dan koop ik het niet in". Duur hoeft die kle ding niet te zijn. „We heb ben truien van f 98,-, maar ook van f 600,". ESZETH LOSKADE 9 MIDDELBURG 01180-35047 synoniem met winkelende meisjes in de stad. Zowel gebreide als katoenen rok jes worden gecombineerd met sweater of trui en dit MARJOUJN WEIJERS STYLING pasvorm en schokdem- ping, alles aan de Cruyff- schoenen is gericht op het voorkomen van blessures en het verhogen van de prestaties. JAN JONGEPIER LANGE VIELE 35 MIDDELBURG 01180-12514 ronde brilletjes vorig jaar nog exclusief en uitsluitend te vinden bij de avantgar de, dit jaar zet de trend zich door en wordt er door geborduurd op de ontwer pen van vorig jaar. En dat .kan dan weer rond, ovaal of rond met een afgeplatte bovenkant zijn. Mogelijk heden genoeg dus, als het maar 'rond' is. „Maar het belangrijkste blijft natuur lijk dat die bril ook inder daad bij de klant staat", besluit Frank van.de Ree. VAN DE REE BRILM0DE KORTE GEERE 9-13 MIDDELBURG 01180-15860 WILBRINK EN HUSQVARNA VIEREN FEEST Zelf mode maken wordt steeds leuker, zeker als het met een naaimachine gebeurt die 'alles in huis' heeft. Vanzelfsprekend komt je dan uit op een computernaaimachine en wat dat betreft zit u goed, want naaimachinespecialist Wilbrink in Middelburg (Segeerstraat 24) en Vlissingen (Lan ge Zelke 95), voert het Zweedse merk Husqvarna en dat betekent kwaliteit. Husqvarna bestaat inmid- Husqvarna weet als geen dels driehonderd jaar en in ander aan welke eisen de 1947 bracht de Zweedse moderne naaimachine naaimachinegigant de eer- moet voldoen, vindt Wil- ste zig-zagmachine op de brink. „De Prisma heeft in markt. Sindsdien is het in Japan niet voor niets al een sneltreinvaart gegaan twee keer de G-prijs ge en negen jaar geleden wonnen. En dat is een fel- kwam Husqvarna met de begeerde internationale Prisma - de computer- onderscheiding voor vorm- gestuurde naaimachine - geving en kwaliteit", op de markt. „Tegenwoor dig is die Prisma nog Geroutineerde naaisters steeds een revolutie op vinden in een computer- naaimachinegebied", zegt naaimachine dus alles wat P.J. Wilbrink. „Het enige hun hartje begeert. Maar wat je bij deze machine wie voldoende heeft aan hoeft te doen is de te ver- een basisnaaimachine, is werken stof en het te ver- bij Husqvarna óók aan het -richten naaiwerk opgeven goede adres. De driehon- aan de computer. De com- derd jaren en van Husqvar- puter doet dan de rest", na en het honderdjarig Stijl en kleur bestaan van de naaimachi- nefabricage zijn voor Husqvarna èn Wilbrink re den om feest te vieren. Met een fikse korting, ui teraard. „De Prisma 945, een computernaaimachine dus, kost normaal 2.099 gulden. Omdat Husqvarna driehonderd gulden voor de oude naaimachine te ruggeeft, kost de Prisma nu 1799 gulden. En dat is toch mooi meegenomen", aldus Wilbrink. FA WILBRINK SEGEERSSTRAAT 24 MIDDELBURG 01180-12127 BENETTON GEERE PASSAGE 12 MIDDELBURG 01180-35002 Het mag ook wel. Klinken de namen als Scapa of Scotland, Geiger, Liberty, Viyella vormen een vast bestanddeel van de mode zaak. Natuurlijk ook oog voor het aanstaande mo debeeld. Klassiek-sportieve mode van Scapia of Scot land. Zuiver wollen blazers (effen of geruit) in warme herfsttinten en bijpassende rokken. Tweed jasjes met fluwelen kraag, wollen vesten en blouses met kraag van Brussels kant. Geiger biedt effen wollen jasjes in verschillende mo dellen en kleuren. Viyella en Liberty tonen een uitge- Klinkende namen a/s Scapa of Scotland zijn breide wintercollectie van ruimschoots vertegenwoordigd bij Marjolijn Weijers zuiver wollen stoffen in ef- Sty/ing. ^en tinten, bloem-, ruit- en cashmeremotieven. Maar of het nu zomer of winter is, Marjolijn Weijers Styling biedt het hele jaar door een grote keus uit Provencaalse stoffen van de bekende merken Sculei- ado en Les Clivades, waar van onder meer rokken met doorgestikte randmo- tieven uit eigen atelier. Ver der heeft de modezaak een grote sortering wollen en katoenen shawls, stola's, omslagdoeken met diverse motieven en tal van andere accesoires. MARJOLIJN WEIJERS STYLING KAAI 91 VEERE 01181-1945 Cruyff Sports schoenen: geschikt voor zowel kunstgras a/s veld. VAN DE REE BRILMODE NA MIDO MILAAN Alles komt uit het eigen atelier. Dat is de grote specialiteit van Jee-eM kindermode, dat zich heeft gevestigd in een fraai pand in de Middelburgse Wagenaarstraat. De hele route van het ont werp, de fabricage en de verkoop is in handen van Michèle Ahmed-Piet, die - .als het om truien gaat - zelf .de breipennen ter hand neemt. „De bedoeling is -van begin af aan geweest om originele mode te bren gen voor een betaalbare prijs". Dat de opzet van Jee-eM geslaagd mag worden genoemd, blijkt wel uit het feit dat Michèle nu ook voor andere kinder modezaken kleine en grote collecties produceert. en met 152, maar tegen woordig kan men ook bij Jee-eM terecht voor het la ten maken van dames en herenkleding. Behalve kle ding verkoopt Jee-eM aller- „Het probleem is vaak dat de inkopers ver van te vo ren moeten inkopen en dus niet kunnen inspelen op de vraag van dit moment", verklaart ze. „Wij kunnen dus nog even snel tussen door leveren. Vaak ook nog tegen scherpere prijzen, omdat er geen tussenhan del aan te pas komt". De 'maten"56°!oi Originele mode voor een betaalbare prijs. Kinderkleding van maat 56 tot en met 152 en sinds kort ook dames-en herenmode. LANGE ZELKE 95 VLISSINGEN 01184-13694 Het modebeeld van Benetton toont veel modellen in een breed kleurenscala en de halzen worden deze winter weer open gedragen, zodat er blou ses met mooie kragen onder gedragen kunnen worden. De dessinering is rustig en subtiel en dat valt goed te zien bij bijvoorbeeld de verfijnde bor duursels langs de boorden in accent-kleuren. Ook is er dit seizoen met andere materialen gewerkt, zoals borduursels van fluweel. „En, helemaal vol gens het concept 'The united color of Benetton', zijn er deze keer ook etnic multi color modellen in de collectie opgenomen in diepe, warme kleuren en Zuid-Amerikaanse motieven". Herfst- en wintermode uitzoeken in het fraaie pand van Marjolijn Weijers Styling aan de Kaai in het nog fraaiere Veere. Stijlvoller kan het haast niet. De zaak van Marjolijn, gespecialiseerd in mo de, stoffen en buitenlandse accessoires bestaat nu ruim een jaar en heeft zich in die tijd een aardi ge naam weten op te bouwen. Niet alleen bij men sen uit Walcheren, maar zeer zeker ook bij de vele toeristen die Veere aandoen. volledig op elkaar afgestemd. lei accessoires en speelgoed van hout. JEE-EM KINDERMODE WAGENAARSTRAAT 16 MIDDELBURG 01180-33902 Husqvarna driehonderd jaar: driehonderd gulden inruil premie bij aanschaf van een Prisma 945. De 012-kinderlijn van Be- netton brengt deze winter vijf thema's: Flower Power, nature, City, Boys en Ani mals. „Flower Power, de naam zegt het al, neemt ons mee terug naar de six ties. Uitbundig vrolijk en een tikje ruig". De felle tin ten worden niet alleen ver werkt op de sweater, maar zijn ook terug te vinden in de jassen, broeken en voe ringen. De basiskleuren zijn rood, paars, zwart, ap pelgroen en rose. Tegen over al die kleur staat Nature, sweaters, truien, ribbroeken en giletten in natuur- en jagersstijl. Na tuurlijke tinten als jagers groen, beige en bruin hebben de overhand en ge ven, gecombineerd met paars en oud rose, 'natuur lijke' effecten. Bescheiden Vee! borduursels en Zuidamerikaanse motieven in warme kleuren. thema geeft een fris en lief beeld door de zachte kleu ren en bloemenprints. „Boys is natuurlijk een echt jongensthema. Stoer en sportief. Dat wordt nog eens extra benadrukt door de kleuren bordeaux, groen en blauw en in deze outfit zijn de jongens klaar voor de winter". Het laat ste thema, Animals, is minder woest dan het klinkt. Bij dit thema draait het om beren en dalma- tiërs. Deze twee dieren ko men terug op jassen, truien, broeken, sweaters en sjaals en geeft onge kende mogelijkheden om dat qua kleur 'alles mag'. Een bril is al lang geen ding meer om alleen maar doorheen te kijken. Het is een modegevoelig arti kel geworden en dat heeft natuurlijk gevolgen. Het is kijken en bekeken worden. Een bril moet je stéan. Moet, als het even kan, ook passen bij de rest van de 'outfit' want dan is het pas echt com pleet. Vandaar ook de enorme variatie in modellen en kleuren en vandaar ook dat Frank van de Ree brilmode aan de Korte Geere 9-13 in Middelburg de vinger aan de modepols houdt om ook wat monturen betreft up-to-date te blijven. Van de Ree is een trouw laan, de grootste optiek bezoeker van Mido in Mi- beurs van Europa. „Milaan is het Mekka van de bril- lenmode", stelt Frank van de Ree. „Daar vind je bril- lenhuizen die je nergens anders ziet en daar wordt ook het laatste mode- nieuws op het gebied van brillen getoond". Waren de De collectie van Bergerie de Cania en John Slim bij voorbeeld. „Namen die de modebewuste man of vrouw als muziek in de oren klinken", zegt de heer D. de Vroedt. „Sportieve uitvoeringen, een geraffi neerde stijl en qua kleur en stijl volledig op elkaar afge stemd". De jacks en de ka toenen pantalons zijn uitgevoerd in de nieuwe brons/paarse kleuren. „Kwaliteit verloochent zich nooit en de eerder ge noemde merken zijn daar prima voorbeelden van", aldus de heer De Vroedt. In de 'gematigde' kle- dingstijl vindt men Peter van Holland en Promotion Club. Met nieuwe colberts en costuums en uiteraard ook weer in de nieuwe bruine kleuren. En nu het toch over 'goede combina ties' gaat: de bijbehorende dassen en overhemden planten- en dierenprints op sweaters en truien drukken de flora- en faunatrend uit. City uit de 012-lijn staat De honden uit de 012-lijn komen ook terug in de Zerotondo-babylijn van Benetton. Dit in de maten 6, 12 en 18 maanden. VERTROUWDE NAMEN BIJ DE VROEDT-HOOFTMAN De vaste klanten van De Vroedt-Hooftman, speci aalzaak in herenconfectie en damesbovenkleding aan Plein 1940 in Middelburg weten het wel en de toekomstige klanten komen er vanzelf wel achter: ook de nieuwe najaarscollectie van de modezaak bevat weer de vertrouwde namen die garant staan voor kwaliteit en stijl. van respectievelijk Le Dub en Pierre Monnee zorgen voor een complete aankle ding. Voor de dames heeft De Vroedt-Hooftman een fraaie collectie mantels en korte jasjes. Speciale korte maten in wol of katoen met uitritsbare voering. Vanzelfsprekend zijn ook die weer in de warme win- tertinten en volop in de winkel voorradig. „Een ple zierige bijkomstigheid bij de jasjes met de speciale korte maten is dat ze in de meeste gevallen niet ver maakt hoeven te worden", zegt de heer De Vroedt. „Merknamen als Fitwell en Le Bec staan garant voor kwaliteit, stijl en pasvorm". DE VROEDT-HOOFTMAN PLEIN 1940 MIDDELBURG 01180-12560

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 24