'Vooral dope en orgies. Wie dat ontkent liegt of heeft geslapen' nog act Freddie een top Zonder Fredd steeds een tc 'Een hele gener en masse terug op hun jeugd' nu Geen mooie dingen maar wilde dingen Sixties a la Showcat Het programma Alle dorpshuizen en graanschuren afgewerkt Woensdag 13 september 1989 DE FAAM - DE VLISSINGER PROTESTZANGER ARMAND OVER DE SIXTIES: DRAGONFLY PROBEERT HET OPNIEUW Bij de opkomst en ondergang van de Middelburgse band Dra gonfly past achteraf gezien nog het beste de omschrijving 'ty pisch jaren zestig'. De band maakte een plaat, was in elk zichzelf respecterend radioprogramma te horen, verscheen op televisie en maakte toernees met Steve Winwoods' The Traf fic, Pink Floyd en The Move, de voorloper van ELO. De glorietijd duurde nog geen twee jaar. Toen viel de groep uiteen. „We wa ren uitsluitend met de muziek bezig", zegt zanger John Cal- jouw nu. „Met de zakelijke kant weigerden we ons te bemoeien". Gitarist Rudy de Queljoe is het er mee eens. „We vonden alles veel te vanzelfsprekend. Met de ervaring van nu en de kansen toen... Dan was het echt iets groots geworden". Een band die niet kan bogen op een historie die terug gaat tot de jaren zestig is Showcat. Deze Zeeuwse soulband werd twee jaar geleden opgericht. Hun re pertoire bestaat echter uit covers van nummers die terug gaan tot de jaren zestig. Showcat brengt dit covermateri aal wel op een geheel eigen ma nier, namelijk als soulmuziek met jazz-, funk- en rockinvloeden. 'Plezier hebben in wat je doet, en dit over brengen op het publiek', is het belangrijkste motto van de bandleden. Showcat bestaat momenteel uit Sjaukat van der Muil (zang), Ed de Rijke (gitaar), Dicky Wattime- na (basgitaar en zang), Renata Oosterveen (gitaar en zang), Bram Nanuru (slagwerk), Carla van Hoek (Saxofoon), Danny en Jacky Weijermans (trompet) en André Ziegers (percussie). Showcat. Nu, twintig jaar later, proberen Caljouw en De Queljoe het weer opnieuw met Dragonfly. Ze zijn de enige twee bandleden uit de oude samenstelling. Bassist Ton- ny de Queljoe is overleden, drum mer Huib Pouwer wil niets meer met de band te maken hebben. Voor John Caljouw maakt dat echter weinig verschil. „Ik ben als een kind zo blij dat ik dit samen met Rudy kan doen". Naast het speelplezier vormde vooral de vraag vanuit het publiek de aan leiding voor de heroprichting. „Er is een enorme behoefte om men sen van onze leeftijd weer te zien", zegt John. „Dat verschijn sel vindt over de hele wereld plaats. Kijk maar naar de Stones en The Who. Die gaan ook weer op toernee. Een hele generatie kijkt nu en masse terug op hun jeugd. Zo van, nu kan het nog, het is nog niet helemaal voorbij". Ambacht Dragonfly terug op de podia. Dus niet uit 'love, peace en un derstanding' maar vanuit een za kelijk oogpunt. Zo was het niet altijd. „In de jaren zestig vatten we de muziek niet op als een vak maar als een manier van leven. Nu zie ik het als een ambacht waar ik voor gestudeerd heb", geeft John toe. „Je ziet het ook aan de manier waarop we wer ken. Repeteren doen we op vaste tijden. In die tijd gebeurde dat spontaan en overal waar het uit kwam. En we kwamen rustig an derhalf uur te laat voor een optreden". McCartney Een unieke creatieve periode dus. „Die daarna nooit meer op die manier is teruggekeerd. We speelden in een Londense nacht club toen onze roadmanager to taal over z'n toeren binnenkwam vallen: Paul McCartney zat in de zaal. Wij hadden waanzinnige ideeën over dat soort mensen. Dat het zware druggegebruikers en enorme vrouwenversierders zouden zijn. Bleek het een echte gentleman, netjes in het pak gestoken. Hetzelfde gold voor de leden van Pink Floyd. Die speel den van die weirde muziek, maar het waren echte zakenmensen. Wat wij door schade en schande te weten moesten komen, wisten zij al lang". Heimwee naar de sixties? „Ach", zegt John. „We maakten dingen mee waar anderen van droom den. Achteraf zie ik het ook als een droom waar wij in figureer den. Er was maar één soort mu ziek en dat was de muziek die wij speelden. De rest ging langs ons heen, daar hadden we geen grip op. Onze manager kocht een „Iemand die alleen op ouwe roem teert, speelt ook niet lekker meer", is de mening van Ar- mand. Voor hem is dat een be langrijke reden om te blijven vernieuwen, vijftien LP's en der tig singles heeft hij inmiddels op zijn naam staan en als het aan hem ligt komen daar nog flink wat bij. „Natuurlijk is het best leuk zo'n Sixties Festival. Ik vind de muziek uit die tijd nog steeds hardstikke goed. Wat je tegen woordig hoort is muziek van knippers. Een stel van die halve gare studiofreaks laten een band eerst wat spelen. Daarna gaan ze in de bandopnamen zitten knip pen en weer plakken en dat is het dan. Ze halen compleet de ziel uit de muziek. Als die er al in zat. Want dat is ook nog maar zelden het geval". Iets gemist Zelf werkt Armand momenteel Chevrolet om ons in te vervoe ren. Zo'n mooi ding heb ik daarna nooit meer gezien. Maar we vroegen ons niet af waar het geld vandaan kwam. Terwijl wij met de muziek bezig waren, werd on ze apparatuur gestolen". Jonge gasten Evenals John is Rudy altijd door blijven spelen. Eerst in Brainbox, later in Vitesse en de Suaru Ma luku All Stars Band, die recent nog in Oost-Souburg optrad. „Of ik er van kan leven? Niet echt. Met drie optredens per week gaat het net. Ik heb niet echt veel geld op de bank staan. Maar daar heb ik voor gekozen". Met de nieuwe bandleden van Dragonfly, bassist Rafael Sofnner, drummer Guan van Emmerloot en toetse nist Robert Peijnenburg, speelt Rudy al jaren. „Het zijn jonge gasten. Guan is tweeëntwintig. Het kon m'n zoontje wel zijn. Maar ze zijn hartstikke enthousi ast. Hoewel ze de feeling voor de muziek van toen natuurlijk niet hebben. Daarom hebben we de nummers omgebouwd tot een soort mengeling van toen en nu. Zodat we toch lekker kunnen spelen". Gewoon lekker spelen en er nog wat aan verdienen ook. Ex- drummer Huib Pouwer ziet dat niet meer zitten. „Dragonfly is een gepasseerd station. De jaren zestig kun je niet meer terugha len", vindt hij. De Dragonfly-tijd vond Pouwer heel onwezenlijk, „ledereen kapte met werk of school, we hadden een enorme vrijheid. Die ons uiteindelijk heeft genekt. De één ging achter de vrouwtjes aan, de ander aan de drugs. Misschien heb ik wel een kans laten lopen, ja. Maar ik zit nu in de verpleging en dat is ook heel zinnig werk. Nee, ik heb ner gens spijt van. De dingen gaan zoals ze gaan". John Caljouw kan zich in die laat ste opvatting vinden. „Ik heb m'n onderwijsactes gehaald en lesge geven. Ik heb genoeg geld ver diend om aan cocaine uit te geven. Maar dat is allemaal voor bij. Ik ben nu clean en zielsgeluk kig dat ik muziek kan maken. Uiteindelijk word je toch wie je moet zijn". hard aan een nieuwe CD. Als hij het heeft over goede muziek dan bedoeld hij beslist niet dat mu ziek ouderwets moet klinken. „Zie je, veel van m'n zogenaamde fans zijn stil blijven staan bij 'Ben ik te min'. Als die mij nu horen zingen dan zie je ze denken, 'Ver rek, ik heb geloof ik iets gemist'. Ik ben nog steeds protestzanger, maar wel iemand die met z'n tijd is meegegaan. Zo ook m'n mu ziek. Alleen laat ik me niet door de studiobazen vertellen hoe ik het moet doen. Tijdens de opna men gooi ik ook iedereen die er niet werkelijk iets mee te maken heeft de deur uit. Ik moet rust hebben, liefst in een vertrouwde omgeving. Thuis, tussen de soep en de piepers maak ik op m'n 8-sporen recordertje tien keer be tere nummers dan op die 24-sporen in de studio". Nieuwe muziek, nieuwe teksten en een nieuwe tijd. Het kan haast niet anders of dat levert ook nieu we fans op. „Ja, als we even niet spreken van een Sixties Festival, dan kan ik rustig concluderen dat je met veertigers geen zalen vult. Toch zitten de zalen altijd hartstikke vol bij een gewoon op treden van mij. Maar dan voorna melijk met jonge mensen. Dat vind ik prachtig. Die gasten luisteren echt naar wat je te ver tellen hebt. Als ik bijvoorbeeld een nieuw nummer zing, haken veel mensen af omdat ze de me lodie niet kennen. Maar mijn ech te fans nemen werkelijk de moeite om naar een tekst te luisteren en daar over na te den ken. Voor die mensen doe ik het ook nog steeds. Ze kennen ook heel veel teksten - ook de nieu were - uit het hoofd. Dan moet je zo'n veertiger zien kijken, als al die jonge lui staan mee te brullen met een nummer waarvan hij nog nooit gehoord heeft. Daar geil ik op. Dan denk ik: Ik heb je te pakken maat". Dope en orgies Armand zal zeker geen spelbre ker zijn op het Sixties festival in Vlissingen. Wel heeft hij - hoe kan het ook anders - een afwij kende mening over wat de jaren zestig precies waren en hoe daar op wordt teruggekeken. „De six ties waren gevuld met de na weeën van de jaren vijftig. Saai, afgeknepen en bekrompen. Veel van wat nu wordt gezien als typisch zestiger jaren, bestond alleen maar aan het eind van de zestiger jaren. Zoals bijvoorbeeld de Flower Power. Vooral die pe riode wordt dan weer zo opgehe meld. Volgens mij bestond die tijd uit niets anders dan dope en or gies. Wie dat ontkent, heeft of geslapen, of hij durft niet te zeg gen wat hij werkelijk uitspookte in die jaren. Dus als je zo'n Six ties Festival compleet wil maken, dan moet je na afloop een orgie houden. Dat zal mensen trekken, hoor". gjgfBÉë 'definitieve' sluitingsavonden van de 'Vic', in die dagen een beken de horeca gelegenheid in Vlissin gen. Natuurlijk heeft de band, zoals alle andere Zeeuwse bands, alle dorpen op de Midden- Zeeland-route aangedaan en de dorpshuizen, korenbeurzen en graanschuren op stelten gezet. Het hoogtepunt was misschien wel het afhuren van de sporthal in Vlissingen voor een popfesti val. Naast PLJ and the Small Ones traden daar ook andere Zeeuwse bands op en, als top of the bill, Wally Tax. The Small Ones bestaan uit Chris Sibbald (gitaar), Guus Sibbald (basgitaar), Hans Walrave (drums), John Nöthe (drums) en Rens de Regt (gitaar en zang). Naast het repertoire van Papa Long John, brengen de Small On es nummers in het genre van The Band en Lou Reed. The Dreamers bestaan uit Gerry Evans (slagwerk). Peter Ford (so logitaar en zang), Bryan Byng (slaggitaar, toetsen, mondorgel) en Alan Mosca (basgitaar en solo zang). mMrTM* V r\ John CaIjouw en Rudy de Queljoe. 'Ouwe hippie schaam je, je hebt je kinderen verraden, de we reld gelaten zoals 'ie was. Ouwe hippie schaam je, dat je je vrij heid af liet jatten, je Afghaanse jas en je buitenlandse gras'. Hier lijkt de ware protestzanger van de moderne tijd aan het woord te zijn. En dat klopt. Het is één van de minder bekende teksten van protestzanger Armand (Herman van Loenhout), voor velen alleen bekend van zijn jaren zestig hit 'Ben ik te min'. Maar de 43-jarige Armand zingt en protesteert nog steeds en is zeker niet stil blijven staan, zoals uit bovenstaande tekst wel blijkt. Vrijdag 19.00 uur Showcat 20.30 uur Q65 22.30 uur The Dreamers Zaterdag 16.00 uur Mr. Mojo and the Psychodelic Cool Aid Acid Test 20.00 uur Dragonfly 21.30 uur Armand 22.30 uur Papa Long John and the Small Ones 23.00 uur The Troggs Het Sixties Festival wordt gehouden in het Arsenaal gebouw in Vlissingen. Kaarten (f 10,- per dag of f 15,- voor twee dagen) zijn verkrijgbaar bij de WV Vlissingen en de organiserende café's Astoria, Atlanta, Frapo's, Hoppit, Sjoerd en Soif. -t|sC, Corpora TROGGS OP HERHALING Een programma dat lang van te voren is samengesteld wil nog wel eens een wijziging onder gaan. Soms vallen er letterlijk mooie dingen (Pretty Things) weg. Maar de organisatie heeft - gezien het enorme succes van vorig jaar - een uitstekende ver vanging weten te vinden in de Engelse formatie Troggs. In mei 1966 knalde deze band de Engel se hitparade binnen met het sindsdien legendarische nummer Wild Thing. Twaalf weken lang wist dit nummer zich in de hitpa rade te handhaven. Twee maanden na hun eerste nummer één hit bereikten de Troggs voor de tweede maal de hoogste plaats met With a Girl Like You. Met deze twee singles kregen de Troggs het voor elkaar om zowel The Beatles als de Rol ling Stones van de eerste plaats te verdrijven. En het succes was nog niet voorbij. I Can't Control Myself bereikte in september 1966 een tweede plaats en bleef 14 weken in de hitparade staan. Hierna volgde minder grote suc cessen als: Anyway That You Want Me, Give It To Me, Night Of The Long Grass en Hi, Hi, Hazel. Eind '67 werd met Love Is All Around de vijfde plaats van de hitparade bereikt. Het hierna uit gebrachte Little Girl werd even eens een grote hit. Sinds hun eerste nummer één hit hebben de Troggs een gigantisch succes gekend over de hele we reld. In Engeland zijn ze nog steeds een belangrijke attractie in clubs en theaters. Regelmatig zijn ze op de Engelse televisie te zien bij allerlei showprogramma's. De Troggs is één van de weinige groepen die nog steeds in de ori ginele bezetting optreedt: Reg Prosley (solo zang), Ronnie Bond (slagwerk), Chris Britain (gitaar) en Tonny Murray (basgitaar). PAPA LONG JOHN AND THE SMALL ONES Op het Sixties festival vindt ook een reünie plaats van een echte Vlissingse groep, namelijk Papa Long John and the Small Ones. Deze groep werd geformeerd door en rond de destijds bekende kastelein/discotheekeigenaar Jorgen Pedersen, alias Papa Long John. Als leadzanger van de groep, selecteerde hij zijn muzi kanten uit de vaste-klanten-kring van zijn discotheek 'Long John'. Een bepaalde bieromzet was dan ook gewenst, om in de band te mogen spelen. De band oefende in de kelderge welven van de discotheek. De geluidsoverlast bleef daardoor beperkt. Het repertoire van de groep bestaat voornamelijk uit rock'n roll en blues. De historie van de band kent vele, voorna melijk regionale, hoogtepunten. Zo speelde de band op de zes THE DREAMERS The Dreamers bereikte hun grootste populairiteit samen met Freddie Garrity en de band was dan ook vooral bekend als Fred die and the Dreamers. In die sa menstelling maakte deze Engelse formatie een aantal fameuze hits. Wie de jaren zestig bewust heeft meegemaakt kan ze vast en ze ker nog wel meezingen, num mers als: If You've Gotta Make a Fool of Somebody (bereikte in 1963 de derde plaats in de En gelse hitparade), I'm Telling You Now (kwam hetzelfde jaar op de tweede plaats). You Were Made For Me (ook op drie in dat jaar). Dit gigantische succes ging nog een tijdje door met hits als: Over You, I Love You Baby en I Un derstand, allemaal uitgebracht in 1964. The Dreamers maakten toernees over de hele wereld. Hun act bestond en bestaat nog steeds uit een mengeling van nostalgische jaren zestig muziek, op geroutineerde en komische wijze aan elkaar gebreid. In janu ari 1977 besloten The Dreamers zonder Freddie verder te gaan. Nog steeds staan ze bekend als één van de beste live bands van de wereld. Niet vreemd dus dat hun agenda overvol is. The Dreamers.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 19