Westerse 'beschaving' in stoffige woestijn .OVER RENAULT AUTO-CENTRUM GOES R.V. "LOUISSE SCULPTUREN" Peugeot 605 onthuld verkeersschool <(0 ENTON DE HOOGSTE KORTING OP DE NIEUWPRIJS VAN 'KWALITATIEF' NIEUWE AUTO'S fts&ïl-—rYYV Chauffeursopleidingen CCV-B Aanvang 7 oktober ZATERDAGOPLEIDING garage de jager goes BOUWJAAR MERK TYPE BIJZONDERHEDEN VERGELIJKBARE NW.PRIJS ONZE PRIJS 1986 Renault 25 GTX 2.2i vele accessoires 54.000,- 24.500,- 1986 Citroen CX 2.0 RE zeer mooi 44.000,- 17.500,- 1987 Renault 9 TL 1400 d. blauw met. 23.500,- 15.500,- 1987 Renault 21 GTS 1.7 metallic 34.150,- 22.900,- 1988 nov. Fiat Panda 750 CL zwart, 11.000 km 14,000,- 10.950,- 1987 Renault 11 GT Diesel 5-drs. 29.800,- 19.800,- 1986 nov. Renault 21 GTS 1.7 49.000 km 34.150,- 18.900,- "1986 Mitsubishi Colt 1.2 GL rood 25.000,- 12.500,- 1986 Renault 25 TS wit 40.000,- 19.900,- 1986 Peugeot 309 GL Profil 5-drs. 36.000 km 25.200,- 15.900,- EN ZO HEBBEN WIJ NOG 30 ANDERE TOP-OCCASIONS Allemaal met 1 jaar garantie. DEZE WEEK: Zeer GUNSTIGE FINANCIERINGSVOORWAARDEN (zelf 0%) Extra HOGE INRUILPRIJZEN voor wat oudere occasions (1983 en ouder) Marconistraat 3, Goes 01100-12320 Noordmonsterweg 4 - Middelburg (Industrieterrein Ramsburg) Tel.: 01180-36815 - Eig. H. Moolenaar Dr. A.F. Philipsstraat 14, 4462 EW Goes, 01100-23140 I jaarG-occasioii garantie 1 maand omruilgarantie een gratis inspectie na 1500 kilometer overdraagbaarheid van de garantie 24 uur per dag hulpverlening onderweg, in geheel West Europa Austin Maestro 1300. Renault 18 GTL Seat Fura Volvo 340 GL 13.000 km 17.950,- 74.174 km 9.950,- 9.800 km 7.850,- 83.360 km 8.500,- Beneden f 7.500,— Alfa 33 1.5 rood 98.000 km 7.350, Austin Metro L 63.200 km 6.950, Citroen Visa 49.000 km 4.450. Lada 1600 GL LPG 50.000 km 6.950.- Talbot Solara SX 58.000 km 5.450,- Volvo 343 DL 98.000 km 5.450,- de uitstekende mogelijkheden, die de Louisse- showroom te bieden heeft, bijzonder veel licht en de aanwezigheid van de op zich allesbeheersende auto's.... etc., is de motivatie van de kunstenaar Rolt Fanselau om zijn hout sculpturen in de Louisse-showroom te exposeren. Van 13 tot en met 30 SEPTEMBER LOUISSE TOONT U DE '92 MODELLEN CORSA, KADETT, VECTRA EN OMEGA EN DOET U BIJZONDERE VOORSTELLEN ALS U UW AUTO WILT VERVANGEN VOOR EEN LOUISSE-OPEL. □PELe [opcJÈli! ZEKERHEID VOOR ALLES. Kalverstraat 1 bij de parkeerkelder "Geere" Tel.: 01180-25851 KOM SNEL NAAR DE LOUISSE CULTUUR-SHOW Woensdag 13 september 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER Schrijf nu in.... Peugeot zal op de Franse markt op 2 oktober zijn nieuwe topmodel lanceren, de 605. Al hoewel de auto's pas vanaf maart voor de ex port beschikbaar komt, hebben de Europese autojournalisten kort geleden voor het eerst met deze nieuweling mogen kennismaken. Peugeot stapt voor het eerst bij zijn topmodel over naar voorwielaandrijving, zodat nu alleen de 505 zijn nog voortstuwing via de achter wielen verzorgd. In eerste instantie zullen alleen de benzine uit voeringen leverbaar worden. De basis 605 SL heeft de 2 liter TU motor met een vermogen van 84 kW. Daarboven zit de 94 kW leverende injectie versie van deze krachtbron. De vermo gens zullen voor de Nederlandse markt wat afwijken in verband met het toevoegen van een katalysator. Bovenaan het programma vinden we de tot 3 liter vergrootte V6 kracht bron. De types SR 3.0 en SV 3.0 beschikken over de 12 kleppen variant met een vermogen van 123 kW De auto weet hiermee een top van 222 km/u te bereiken, terwijl voor het sprintje van 0 naar 100 slechts 8,9 seconden in de gegevens staan. De absolute top in het programma wordt ge vormd door de SV 24, voorzien van de zelfde zescylinder motor, nu echter met een 24 klep- penkop en een vermogen van 147 kW (200 pk). Deze sportieveling zet natuurlijk nog bete re waarden neer zoals een top van 235 km/u en de bekende acceleratie in 8 seconden. De nieuwe 605 vertoont duidelijk gelijkenis met de kleinere 405 en de 164 van Alfa Romeo. Niet gek, als we bedenken dat alle drie deze auto's door Pininfarina ontworpen werden. goederenvervoer personenvervoer 29 september start de cursus: gevaarlijke stoffen Binnenkort starten tevens de cursussen: bederfelijke goederen chauffeursopleidingen CCV-C toerwagen vervoer Informatie en aanmelding: ■scania - general motors - saab - daihatsu Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 SAAB 99 2-4 drs1981 SAAB 901985-1986 SAAB 90 LPG1985-1986 SAAB 900 LPG 4-drs1986 SAAB 900 C1987-1988 SAAB 900 I 2-3-4-drs1985-1986-1988 DAIHATSU CHARADE Diesel1985 NISSAN MICRA 20.000 km1986 FORD ESCORT 15.000 km1988 Saab Select Occasions 1 jaar garantie Vert. R. Ketelaar 01100-20873. RENAULT 21 TXI EN QUADRA RU5CHOOL Sana'a-Na een lange dag vliegen, kom je te gen twaalven aan op een schaars verlicht vliegveld. De temperatuur is met 20 graden zeer aangenaam. Na de gebruikelijke douane formaliteiten stap je vervolgens in de bus om je door een volledig donker land naar een ho tel te laten transporteren. Een Westers hotel met dito inrichting uit een bekende keten. Snel onder de wol, want daar ben je dan on derhand wel aan toe. Na een frisse douche in de morgen open je de gordijnen... en kijkt al leen maar op wat bomen en het zwembad. Na het ontbijt stap je naar buiten, waar je in een nog steeds aangenaam temperatuurtje de sleutels in ontvangst neemt van de nieuwe Renault 21 Hatchback in TXI-uitvoering. Al vele uren heb je dan in een onbekend land doorgebracht, waarvan je echter nog niets ge zien hebt. Je start de nieuwe 2 liter 12-kleppenmotor en rijdt de poort van het ho tel uit... en dan merk je ineens dat je zo'n slor dige 5000 km van huis bent. Exclusiviteit Noord-Yemen werd door de Franse Regie Na tionale des Usines Renault uitgezocht voor de introductie van een aantal nieuwe versies van de 21. Eén van de redenen die hiervoor ge noemd werd, is het feit dat Peugeot vrijwel te gelijkertijd de nieuwe 605 onthulde, zodat het nieuws rond de 21 wat ondersneeuwd zou ra ken. De exclusiviteit van de reis moest dit echter voorkomen. Noord-Yemen is één van de staten op het Ara bische schiereiland. Het ligt aan de Rode Zee met eerst een brede, zeer warme kuststrook. Daarachter ligt een ruig gebergte met toppen boven de 3000 meter. In dit gebergte ligt de hoofdstad Sana'a (ook wel San'a) met zo'n half miljoen inwoners. De stad ligt op 2300 meter, zodat de temperaturen ook midden in de zomer goed te hebben zijn. Het eerste militaire controlepunt volgde al op 17 kilometer. Met een groot machinegeweer in de hand, houden hele jonge soldaten het aan- en afrijdende verkeer in de gaten. Daarna volgden een aantal hamiets, typische smalle winkelstraatjes waar het erg druk was en waar vele Arabische ogen de voorbijrijdende Westerlingen in hun blinkende auto's ver baasd gadesloegen. Doorlopend Zo'n hele rij Renaults 21 Hatchback achter el kaar geven goed de gelegen het nieuwe mo del te bekijken. Het front is volledig gelijk aan de gefacelifte sedan van de 21. De achterkant is echter totaal nieuw. De bolle achtersteven met doorlopende lichtpartij maken de hatch back tot een echte Renault. Bij de TXI maken de kleine spoiler, de zijskirts en de in de car- rosseriekleur gespoten bumpers de auto extra fraai. Daarnaast wordt deze snelle variant met mooie vijfspakige lichtmetalen wielen gele verd. Je ziet bij zo'n grote verzameling dezelf- bijzonder stil. De TXI-krachtbron komt echter pas in maart naar Nederland omdat dan pas een versie met katalysator (met 136 pk) be schikbaar komt. Een proefrit tegen die tijd zal duidelijk bewijzen dat de 12-klepper een be paald vlotte wegwezer is. Kruiskoppeling Na de tocht de eerste dag door een typisch terrassenlandschap, leidde de tweede route door een ruig gebergte wat te vergelijken is met de Grand Canyon in Amerika. De route leidde naar het Oosten waar in de woestijn de grens met Saoudi-Arabië ligt. Tweede teston- derwerp was wederom een Renault 21 TXI nu echter in sedanuitgave met permanente vier- wielaandrijving. Renault geeft hiervoor de toe voeging Quadra aan zijn auto's. Deze naam doet echter vermoeden dat de 21 van het zelf de vierwielaandrijvingssysteem is voorzien als de Espace, maar niets is minder waar. De kunststof cardanas van de Espace is op de 21 niet te vinden. Twee stalen assen verbonden met een kruiskoppeling zorgen ervoor dat de krachten van de motor ook naar achter wor den gevoerd. Een ander verschil met de Espa ce is dat de viscokoppeling direct achter de versnellingsbak zit en niet achterin. Het ach- terdifferentieel is met een knop op het dash board te blokkeren. De laatste kilometers voor de woestijn gingen sterk bergafwaards, waardoor de motor dui delijk meer lucht kreeg en er ook steeds meer pk's los kwamen. Hangend in haarspeldboch ten liet de Quadra zich duidelijk van de goede kant zien. Zolangs het gas er maar op gehou den wordt, is de wegligging dik in orde. Rem men in bochten is ook bij een vierwielaandrijver niet verstandig. Het einde van de rit bestond uit een stoffig zandpad naar de dode stad Baraqish. Beschaving Als je uit een auto stapt die door de airconditi oning netjes op 21 graden is gehouden, valt 3en temperatuur van 55 graden niet mee Toch zorgen de droge lucht en de constant waaiende wind ervoor dat het allemaal erg meevalt. De Renault 21 Quadra komt er in drie uitvoe ringen. Als TXI in vier- en vijfdeurs en ook als Turbo met de 175 pk leverende 2 liter 8-klepper. Met deze laatste auto zullen we bij de definitieve introductie in Nederland vol gend jaar maart nog kennis kunnen maken. Uiteraard leidde de middagroute over de zelf de weg terug naar de hoofdstad, waar nog even de nodige plaatjes werden geschoten. En zo eindigde dan een kort bezoek aan een land wat nauwelijks toerisme kent. Noord Yemen bevond zich zo'n 20 jaar geleden nog in de middeleeuwen en wordt nu in korte tijd geconfronteerd met onze Westerse 'bescha ving'. Geen wonder dat ze ons met wat wan trouwige blikken aankeken. de auto's ook duidelijk het verschil in kleur. Vooral de kleuren rood en wit doen het uitste kend, terwijl voornamelijk blauw- en grijsme tallic wat minder indruk maken. Het eindpunt van de eerste ochtend was Ma- nakha, een middelgrote plaats op de oude route van Mokka naar Sana'a. Een soort van dodenrit met kleine bussen over een zandpad langs een diep ravijn leidde ons naar Hajjara, gekeerde volgorde. Het was alleen "jammer voor Renault dat de 21 TXI totaal niet uit de verf kwam. Daarvoor waren duidelijk twee re denen. In verband met het klimaat waren alle auto's van airconditioning voorzien. Dit kost zo'n 10 tot 15 van het motorvermogen. Bo vendien was de lucht boven de 2000 meter minder rijk van samenstelling, zodat de auto's ook hierdoor minder vermogen produceerden. Deze twee oorzaken zorgden ervoor dat de Opleving Na de lunch reden we de ochtendroute in om- 140 pk leverende 2 liter 12-kleppenmotoren niet in staat waren om de auto's vlot voort te bewegen. Er was zelfs geen sprake van een extra opleving boven de 4000 toeren, waar meer-kleppenmotoren vaak hun extra kracht vinden. Als we dit dan ook even over het hoofd zien, dan is de Renault 21 een ruime en uiterst comfortabele auto die voor vele doel einden inzetbaar is. De nieuwe motor is echter een typisch bergdorpje. De hoge huizen met soms wel zeven tot acht verdiepingen en er bovenop een plat dak, zijn kenmerkend voor Yemen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 11