Westerse 'beschaving'
in stoffige woestijn
.OVER
RENAULT AUTO-CENTRUM GOES R.V.
"LOUISSE SCULPTUREN"
Peugeot 605 onthuld
verkeersschool <(0
ENTON
DE HOOGSTE KORTING OP DE NIEUWPRIJS
VAN 'KWALITATIEF' NIEUWE AUTO'S
fts&ïl-—rYYV
Chauffeursopleidingen CCV-B
Aanvang 7 oktober
ZATERDAGOPLEIDING
garage de jager goes
BOUWJAAR
MERK
TYPE
BIJZONDERHEDEN
VERGELIJKBARE
NW.PRIJS
ONZE PRIJS
1986
Renault
25 GTX 2.2i
vele accessoires
54.000,-
24.500,-
1986
Citroen
CX 2.0 RE
zeer mooi
44.000,-
17.500,-
1987
Renault
9 TL 1400
d. blauw met.
23.500,-
15.500,-
1987
Renault
21 GTS 1.7
metallic
34.150,-
22.900,-
1988 nov.
Fiat
Panda 750 CL
zwart, 11.000 km
14,000,-
10.950,-
1987
Renault
11 GT Diesel
5-drs.
29.800,-
19.800,-
1986 nov.
Renault
21 GTS 1.7
49.000 km
34.150,-
18.900,-
"1986
Mitsubishi
Colt 1.2 GL
rood
25.000,-
12.500,-
1986
Renault
25 TS
wit
40.000,-
19.900,-
1986
Peugeot
309 GL Profil
5-drs. 36.000 km
25.200,-
15.900,-
EN ZO HEBBEN WIJ NOG 30 ANDERE TOP-OCCASIONS
Allemaal met 1 jaar garantie.
DEZE WEEK:
Zeer GUNSTIGE FINANCIERINGSVOORWAARDEN (zelf 0%)
Extra HOGE INRUILPRIJZEN voor wat oudere occasions (1983 en ouder)
Marconistraat 3, Goes 01100-12320
Noordmonsterweg 4 - Middelburg
(Industrieterrein Ramsburg)
Tel.: 01180-36815 - Eig. H. Moolenaar
Dr. A.F. Philipsstraat 14, 4462 EW Goes, 01100-23140
I jaarG-occasioii garantie
1 maand omruilgarantie
een gratis inspectie na
1500 kilometer
overdraagbaarheid van
de garantie
24 uur per dag hulpverlening onderweg,
in geheel West Europa
Austin Maestro 1300.
Renault 18 GTL
Seat Fura
Volvo 340 GL
13.000 km 17.950,-
74.174 km 9.950,-
9.800 km 7.850,-
83.360 km 8.500,-
Beneden f 7.500,—
Alfa 33 1.5 rood
98.000 km
7.350,
Austin Metro L
63.200 km
6.950,
Citroen Visa
49.000 km
4.450.
Lada 1600 GL LPG
50.000 km
6.950.-
Talbot Solara SX
58.000 km
5.450,-
Volvo 343 DL
98.000 km
5.450,-
de uitstekende mogelijkheden, die de Louisse-
showroom te bieden heeft, bijzonder veel licht en de
aanwezigheid van de op zich allesbeheersende auto's....
etc., is de motivatie van de kunstenaar Rolt Fanselau
om zijn hout sculpturen in de Louisse-showroom te
exposeren.
Van 13 tot en met 30 SEPTEMBER
LOUISSE TOONT U DE '92 MODELLEN
CORSA, KADETT, VECTRA EN OMEGA
EN DOET U BIJZONDERE VOORSTELLEN
ALS U UW AUTO WILT VERVANGEN VOOR
EEN LOUISSE-OPEL.
□PELe
[opcJÈli! ZEKERHEID VOOR ALLES.
Kalverstraat 1 bij de parkeerkelder "Geere"
Tel.: 01180-25851
KOM SNEL NAAR DE LOUISSE CULTUUR-SHOW
Woensdag 13 september 1983 DE FAAM - DE VLISSINGER
Schrijf
nu in....
Peugeot zal op de Franse markt op 2 oktober
zijn nieuwe topmodel lanceren, de 605. Al
hoewel de auto's pas vanaf maart voor de ex
port beschikbaar komt, hebben de Europese
autojournalisten kort geleden voor het eerst
met deze nieuweling mogen kennismaken.
Peugeot stapt voor het eerst bij zijn topmodel
over naar voorwielaandrijving, zodat nu alleen
de 505 zijn nog voortstuwing via de achter
wielen verzorgd.
In eerste instantie zullen alleen de benzine uit
voeringen leverbaar worden. De basis 605 SL
heeft de 2 liter TU motor met een vermogen
van 84 kW. Daarboven zit de 94 kW leverende
injectie versie van deze krachtbron. De vermo
gens zullen voor de Nederlandse markt wat
afwijken in verband met het toevoegen van
een katalysator. Bovenaan het programma
vinden we de tot 3 liter vergrootte V6 kracht
bron. De types SR 3.0 en SV 3.0 beschikken
over de 12 kleppen variant met een vermogen
van 123 kW De auto weet hiermee een top
van 222 km/u te bereiken, terwijl voor het
sprintje van 0 naar 100 slechts 8,9 seconden
in de gegevens staan.
De absolute top in het programma wordt ge
vormd door de SV 24, voorzien van de zelfde
zescylinder motor, nu echter met een 24 klep-
penkop en een vermogen van 147 kW (200
pk). Deze sportieveling zet natuurlijk nog bete
re waarden neer zoals een top van 235 km/u
en de bekende acceleratie in 8 seconden. De
nieuwe 605 vertoont duidelijk gelijkenis met
de kleinere 405 en de 164 van Alfa Romeo.
Niet gek, als we bedenken dat alle drie deze
auto's door Pininfarina ontworpen werden.
goederenvervoer
personenvervoer
29 september start de cursus:
gevaarlijke stoffen
Binnenkort starten tevens de cursussen:
bederfelijke goederen
chauffeursopleidingen CCV-C
toerwagen vervoer
Informatie en aanmelding:
■scania - general motors - saab - daihatsu
Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110
SAAB 99 2-4 drs1981
SAAB 901985-1986
SAAB 90 LPG1985-1986
SAAB 900 LPG 4-drs1986
SAAB 900 C1987-1988
SAAB 900 I 2-3-4-drs1985-1986-1988
DAIHATSU CHARADE Diesel1985
NISSAN MICRA 20.000 km1986
FORD ESCORT 15.000 km1988
Saab Select Occasions 1 jaar garantie
Vert. R. Ketelaar 01100-20873.
RENAULT 21 TXI EN QUADRA
RU5CHOOL
Sana'a-Na een lange dag vliegen, kom je te
gen twaalven aan op een schaars verlicht
vliegveld. De temperatuur is met 20 graden
zeer aangenaam. Na de gebruikelijke douane
formaliteiten stap je vervolgens in de bus om
je door een volledig donker land naar een ho
tel te laten transporteren. Een Westers hotel
met dito inrichting uit een bekende keten.
Snel onder de wol, want daar ben je dan on
derhand wel aan toe. Na een frisse douche in
de morgen open je de gordijnen... en kijkt al
leen maar op wat bomen en het zwembad. Na
het ontbijt stap je naar buiten, waar je in een
nog steeds aangenaam temperatuurtje de
sleutels in ontvangst neemt van de nieuwe
Renault 21 Hatchback in TXI-uitvoering.
Al vele uren heb je dan in een onbekend land
doorgebracht, waarvan je echter nog niets ge
zien hebt. Je start de nieuwe 2 liter
12-kleppenmotor en rijdt de poort van het ho
tel uit... en dan merk je ineens dat je zo'n slor
dige 5000 km van huis bent.
Exclusiviteit
Noord-Yemen werd door de Franse Regie Na
tionale des Usines Renault uitgezocht voor de
introductie van een aantal nieuwe versies van
de 21. Eén van de redenen die hiervoor ge
noemd werd, is het feit dat Peugeot vrijwel te
gelijkertijd de nieuwe 605 onthulde, zodat het
nieuws rond de 21 wat ondersneeuwd zou ra
ken. De exclusiviteit van de reis moest dit
echter voorkomen.
Noord-Yemen is één van de staten op het Ara
bische schiereiland. Het ligt aan de Rode Zee
met eerst een brede, zeer warme kuststrook.
Daarachter ligt een ruig gebergte met toppen
boven de 3000 meter. In dit gebergte ligt de
hoofdstad Sana'a (ook wel San'a) met zo'n
half miljoen inwoners. De stad ligt op 2300
meter, zodat de temperaturen ook midden in
de zomer goed te hebben zijn.
Het eerste militaire controlepunt volgde al op
17 kilometer. Met een groot machinegeweer
in de hand, houden hele jonge soldaten het
aan- en afrijdende verkeer in de gaten. Daarna
volgden een aantal hamiets, typische smalle
winkelstraatjes waar het erg druk was en
waar vele Arabische ogen de voorbijrijdende
Westerlingen in hun blinkende auto's ver
baasd gadesloegen.
Doorlopend
Zo'n hele rij Renaults 21 Hatchback achter el
kaar geven goed de gelegen het nieuwe mo
del te bekijken. Het front is volledig gelijk aan
de gefacelifte sedan van de 21. De achterkant
is echter totaal nieuw. De bolle achtersteven
met doorlopende lichtpartij maken de hatch
back tot een echte Renault. Bij de TXI maken
de kleine spoiler, de zijskirts en de in de car-
rosseriekleur gespoten bumpers de auto extra
fraai. Daarnaast wordt deze snelle variant met
mooie vijfspakige lichtmetalen wielen gele
verd. Je ziet bij zo'n grote verzameling dezelf-
bijzonder stil. De TXI-krachtbron komt echter
pas in maart naar Nederland omdat dan pas
een versie met katalysator (met 136 pk) be
schikbaar komt. Een proefrit tegen die tijd zal
duidelijk bewijzen dat de 12-klepper een be
paald vlotte wegwezer is.
Kruiskoppeling
Na de tocht de eerste dag door een typisch
terrassenlandschap, leidde de tweede route
door een ruig gebergte wat te vergelijken is
met de Grand Canyon in Amerika. De route
leidde naar het Oosten waar in de woestijn de
grens met Saoudi-Arabië ligt. Tweede teston-
derwerp was wederom een Renault 21 TXI nu
echter in sedanuitgave met permanente vier-
wielaandrijving. Renault geeft hiervoor de toe
voeging Quadra aan zijn auto's. Deze naam
doet echter vermoeden dat de 21 van het zelf
de vierwielaandrijvingssysteem is voorzien als
de Espace, maar niets is minder waar. De
kunststof cardanas van de Espace is op de 21
niet te vinden. Twee stalen assen verbonden
met een kruiskoppeling zorgen ervoor dat de
krachten van de motor ook naar achter wor
den gevoerd. Een ander verschil met de Espa
ce is dat de viscokoppeling direct achter de
versnellingsbak zit en niet achterin. Het ach-
terdifferentieel is met een knop op het dash
board te blokkeren.
De laatste kilometers voor de woestijn gingen
sterk bergafwaards, waardoor de motor dui
delijk meer lucht kreeg en er ook steeds meer
pk's los kwamen. Hangend in haarspeldboch
ten liet de Quadra zich duidelijk van de goede
kant zien. Zolangs het gas er maar op gehou
den wordt, is de wegligging dik in orde. Rem
men in bochten is ook bij een
vierwielaandrijver niet verstandig. Het einde
van de rit bestond uit een stoffig zandpad
naar de dode stad Baraqish.
Beschaving
Als je uit een auto stapt die door de airconditi
oning netjes op 21 graden is gehouden, valt
3en temperatuur van 55 graden niet mee
Toch zorgen de droge lucht en de constant
waaiende wind ervoor dat het allemaal erg
meevalt.
De Renault 21 Quadra komt er in drie uitvoe
ringen. Als TXI in vier- en vijfdeurs en ook als
Turbo met de 175 pk leverende 2 liter
8-klepper. Met deze laatste auto zullen we bij
de definitieve introductie in Nederland vol
gend jaar maart nog kennis kunnen maken.
Uiteraard leidde de middagroute over de zelf
de weg terug naar de hoofdstad, waar nog
even de nodige plaatjes werden geschoten.
En zo eindigde dan een kort bezoek aan een
land wat nauwelijks toerisme kent. Noord
Yemen bevond zich zo'n 20 jaar geleden nog
in de middeleeuwen en wordt nu in korte tijd
geconfronteerd met onze Westerse 'bescha
ving'. Geen wonder dat ze ons met wat wan
trouwige blikken aankeken.
de auto's ook duidelijk het verschil in kleur.
Vooral de kleuren rood en wit doen het uitste
kend, terwijl voornamelijk blauw- en grijsme
tallic wat minder indruk maken.
Het eindpunt van de eerste ochtend was Ma-
nakha, een middelgrote plaats op de oude
route van Mokka naar Sana'a. Een soort van
dodenrit met kleine bussen over een zandpad
langs een diep ravijn leidde ons naar Hajjara,
gekeerde volgorde. Het was alleen "jammer
voor Renault dat de 21 TXI totaal niet uit de
verf kwam. Daarvoor waren duidelijk twee re
denen. In verband met het klimaat waren alle
auto's van airconditioning voorzien. Dit kost
zo'n 10 tot 15 van het motorvermogen. Bo
vendien was de lucht boven de 2000 meter
minder rijk van samenstelling, zodat de auto's
ook hierdoor minder vermogen produceerden.
Deze twee oorzaken zorgden ervoor dat de
Opleving
Na de lunch reden we de ochtendroute in om-
140 pk leverende 2 liter 12-kleppenmotoren
niet in staat waren om de auto's vlot voort te
bewegen. Er was zelfs geen sprake van een
extra opleving boven de 4000 toeren, waar
meer-kleppenmotoren vaak hun extra kracht
vinden. Als we dit dan ook even over het
hoofd zien, dan is de Renault 21 een ruime en
uiterst comfortabele auto die voor vele doel
einden inzetbaar is. De nieuwe motor is echter
een typisch bergdorpje. De hoge huizen met
soms wel zeven tot acht verdiepingen en er
bovenop een plat dak, zijn kenmerkend voor
Yemen.