Aanbod Indro parfumeriebeurs. zeer gevarieerd Omzet cosmetica blijft stijgen Sieraden in de hoofdrol Kies de juiste opleiding Weg die haren Nagels als plaatjes Het haar versierd Nieuws voor de man Indro is vakbeurs JULIO IGLESIAS IN COSMETICA ENORME GROEI MANNEN- COSMETICA Computeren homeopathie MILIEUBEWUSTE VERPAKKING Woensdag 30 augustus 1989 DE FAAM - DE VLISSINGER De marine n-cosrnetica- markt geeft voor 1988 een duidelijke stijging te zien, het aantal fabri kanten en importeurs van herencosmetica is eveneens flink toegeno men. Die groei heeft alles te maken met de sterk toegenomen interesse van mannen voor hun li chaamsverzorging, die zich niet langer beperkt tot wassen met zeep en scheren, met als finis hing touch een lekker geurtje. Nee, nadat de scheercul- tuur in zeer veel bladen uitgebreid aan de orde is gekomen en het natsche- ren werd verheven tot een romantisch ochten dritueel, kwam de totale mannen-badkamercul tuur ruimschoots in de schijnwerpers te staan. Het woord lifestyle door veelvuldig op in magazi nes en reklame. Cosmeti- cahuizen breidden hun geurlijn van after shaves en eau de toilette uit met alle mogelijke verweli ners voor het lichaam. De dagelijkse verzorging van de man houdt nu dus niet op bij louter wassen, scheren en tandenpoet sen. Aan de orde van de dag zijn het royale ge bruik van badschuim of douchegel, waarna een bodysplash verkoeling geeft. Scheren wordt ver aangenaamd door een after shave balm, desin fecteren en verzorgend tegelijkertijd. Alvorens hij in zijn over hemd schiet vergeet hij niet zijn deodorant te ge bruiken, een must daar eerlijk mannenzweet niet langer geapprecieerd wordt. Handig voor op reis Het merk Babyliss gaat onver minderd door met het lanceren van nieuwe produkten voor haar en huid. Voor het haar introduceert Babyliss een in frarood föhn, die het haar niet alleen met lucht maar ook met warmte droogt. Een uitkomst voor gepermanent haar. Han dig voor op reis zijn de nieuwe Active Shave Accu, een oplaad- baar scheerapparaat en de Acti ve Sun, een klein solarium voor het bijbruinen van het gezicht en andere (bleke) delen van het lichaam. Ook brengt dit merk de kleinste Lady Shave van Ne derland. Op de Indro wordt de groeien de trend in mannencosmetica onderstreept door het grote aantal produkten waarvan we hier een paar noemen. Don Johnson's serie Vorago werd vorig jaar al op de beurs geïntroduceerd; tijdens deze Indro parfumeriebeurs wor den de douchegel en deodo rant stick als nouveauté's bin nen deze lijn gepresenteerd (Imp. Perfumeria Selective bv, Kampen). Ferrari Cuvée is een nieuwe stoere serie „voor moderne, sportieve trendgevoelige man nen". Deze Italiaanse serie be staat uit een aftershave, eau de toilette en een deodoreant stick. In het najaar wordt uit breiding verwacht met een complete badlijn. (Jean Snel bv, Pijnacker). Voor jonge en jeugdige man nen is er de nieuwe geur Caru- cha. De reklame-uitingen via radio en tv voor deze nieuwe geuren (er is er een voor vrou wen en een voor mannen) wordt groots aangepakt, on dersteund door platenmaat schappij Arcade met een com pilatie modern-romantische muziek. *Zakenmannen en vakantie- vierders reizen vaker en ge makkelijker. Daarom is Packa uitgekomen met een nat- scheerset in kleinverpakking, compact en compleet. (CB Trading Cy, Bussum) voor sportieve mannen die aan een uitdaging toe zijn. De geur is samengesteld uit wilde mos sen, jasmijn, artemesia, krui den en een bescheiden aandeel musk (Proda, Waddinxveen). De Nederlandse omzet in cosmetica, parfume rieën en toiletartikelen is vorig jaar (1988) met 8,8% gestegen. Per hoofd van de bevolking werd ruim 140 gulden aan cosmetica uitgegeven. In '86 was dat nog 115 en in '87 125 gulden. De bron van deze cijfers, de Nederlandse Cos metica Vereniging voorziet de komende vijf jaar verdere stij ging, mede doordat men ver wacht dat de huidige gunstige economische situatie zal aan houden en dat er zich in 1989 geen wezenlijke veranderin gen zullen voordoen. Uit het verslag blijkt verder dat de verkoop van herencos metica de opmerkelijkste stij ging van 1988 vertoonde (29%), gevolgd door de ver koop van decoratieve cosme tica (16%), en zonnecosmeti- ca (12%). Haar- en mondver- zorging kregen ook duidelijk meer aandacht van de consu ment (stijging omzet respec tievelijk 9% en 8%). Vakbeurs Tijdens de Indro Parfumerie beurs, die dit jaar voor de 31ste keer, zoals altijd begin september, in de Jaarbeurs te Utrecht plaatsvindt zal een sterk gevarieerd aantal deel nemers uit cosmetica, drogis terij en een opvallend toegeno men aantal vertegenwoordi gers van reform-, kruiden- en natuurvoedingswinkels en far maceutische bedrijven, hun nouveauté's presenteren. De beurs wordt georgani seerd door en voor vakmen sen en is bedoeld voor schoonheidsspecialistes, dro gisterijen, kappers, pedicu res/manicures, mensen werk zaam in parfumerie, apo theek, reform- en kruiden zaak. De Indro is ook elk jaar weer voor fabrikant, impor teur, groothandel en waren huizen een bezoek waard. Niet alleen bezoekers uit ei gen land, ook industrie en groothandel uit het buiten land komen naar Utrecht voor deze jaarlijkse manifes tatie. De Indro Parfumerie beurs is een vakbeurs. Het is dus niet de bedoe ling dat er bezoek is van de consument. Maar de vakman, uw drogist, uw kapper, de schoonheids specialiste, de mevrouw uit de reformzaak, de pedicure, nou ja noem maar op die moeten al len wel naar de Indro. Daar vinden ze het nieuws dat u interes seert. De beroemde Spaanse zanger Julio Iglesias heeft een nieuwe aktivi- teit opgepakt die hij be gin mei jongstleden in New York aan de inter nationale pers presen teerde. Hij is druk in de weer met zijn eigen cos meticamerk. Vanaf september is zijn serie ook in Nederland verkrijbaar, bestaande uit een eau de toilette, eau de parfum en een aantal badprodukten. De geur van Julio is op gebouwd uit ingrediën ten die zich in etappes vrijgeven. Daardoor doorloopt de geuren- compositie verschillen de belevingsstadia. De komende wintermaanden zal weer een aantal mode trends door elkaar lopen, een voor de tachtiger jaren type rende situatie. Toch is er één sterk in het oog springende mode-trend waar bij vooral de accessoires een zeer grote rol vervullen. Het totale beeld is geënt op de sfeer van theater en decaden tie, overdadig en dramatisch. Hoofdkleur is donkerrood, van diep donkerrode port tot goedkoop rosé-rood. De kledingstoffen van deze trend zijn rijk en overdadig geborduurd, met uitbundige guirlandes, ornamenteel en vol extra's. Sieraden ontbre ken zeker niet. Ze zijn groot, opvallend en meeslepend ge maakt. Omdat er traditioneler ge huwd wordt bevat de beurs- collectie van Levantibyoux parelsieraden voor bruiden, Viconcy uit Klundert zoekt het meer in kleurrijke colliers met Swarovski kristallen en edelstenen. Steeds meer vrouwen gaan ontsierend haar op het li chaam te lijf. In de salon van de schoonheidsspecialiste wordt dan ook druk onthaard, en ook thuis zijn vrouwen ak- tief met het verwijderen van overtollige haren op armen, benen en gezicht. Bekende en Het beroep schoonheidsspe- cialist(e) maakt de laatste ja ren een grote ontwikkeling door. Er komen steeds meer klanten naar de salons (meer mannen), er is een regelmatige stroom nieuws op het gebied van de behandelingstechnie ken en nieuwe^rodukten ver schijnen doorlopend op de markt, waardoor het werk van de schoonheidsspecialis te) steeds omvangrijker wordt. Bijscholing van profes sionele specialisten is dus voortdurend noodzakelijk. De Vereniging Vakopleiding Schoonheidsverzorging VA- KOS is een club van ruim twintig opleidingsinstituten die de basisopleidingen schoonheidsverzorging ver zorgen met ter afsluiting het erkende Stivas-examen. Daarnaast verzorgen ze appli catiecursussen en voortgezet te opleidingen. VAKOS-in- stituten zijn erkend door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Voor het geven van informa tie is ook het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf op de Indro aanwezig. Men geeft voorlichting aan de (be ginnende) ondernemer. Over bouwinvesteringen, winkelin richting, automatisering, cur sussen en men verstrekt bran che-informatie voor drogiste rijen, speciaalzaken als parfu- Nagelcosmetica is in opmars. Niet alleen nagelbijters, ook vrouwen met broze, breekba re nagels vinden baat bij kunstnagels en nagelverstevi gers. Een nieuwe opmerkelij ke nagel-lijn is afkomstig uit Amerika, Fing'rs. In de USA is dit merk al een groot sukses, vanwege het gespecialiseerde, uitgebreide aanbod nagelpro- dukten. In Nederland wordt dit merk vertegenwoordigd door Euro- nail in Abcoude. Direkteur Elly Van Es raakt nauwelijks uitgepraat over de nieuwe ge neratie nagelversterkingspro- dukten (op natuurlijke basis, ook voor mannen) waarmee ze nu vooralsnog via de Indro de markt wil gaan veroveren. Is Fing'rs bedoeld voor pro fessioneel gebruik in nagel studio's? „Zeker niet", antwoordt me vrouw van Es. „De produk ten zijn juist ontwikkeld voor gebruik thuis. De gel ver sterkt de nagels als een extra laagje, de basecoat zorgt er voor dat nagellak veel langer mooi blijft, en ons derde nieu we produkt is een nagelkuur in twee fasen, voedend en be schermend". Het meest spec taculaire nieuws op het gebied van kunstnagels zijn de dun- merieën en kappersbedrij- ven. Onlangs is een handig boekje verschenen waarin het instituut relevante branche informatie gebundeld heeft. Het instituut is gevestigd in Diemen-Zuid (020-901971). Ook het Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM), gevestigd te Zoeter- meer (079-413644) is aanwezig op de beurs voor het geven van informatie. Het EIM verricht economisch onderzoek voor het midden- en kleinbedrijf. veel gebruikte methodes zijn ontharingssprays en -crèmes, ontharingsstrips en hars. Een nieuwe ontwikkeling is te zien in de haargroeiremmers, waarmee een aantal firma's op de Indro aanwezig is. Haargroeiremmers als de re cente Post-epilec en Term- epil van Repcom Génève (im porteur: Cirène, Berkel En- schot) zijn samengesteld uit plantaardige enzymen en zui vere alcohol. Beide lotions tasten de kiemzone (het haar zakje) aan, direkt nadat het haartje is uitgetrokken. Daar door komen de haartjes dun ner of helemaal niet terug. Dit remmende proces werpt pas na enige tijd vruchten af. Voor behandelingen kan men alleen bij de schoonheidsspe cialiste terecht. Voor een juist gebruik van de zogenaamde Reduxio-mctho- de van Medex, Elp organi seert deze firma zelfs speciale cursussen voor geïnteresseer de schoonheidsspecialistes die met deze methode willen gaan werken. Après Wax van Cosinta bv is de nieuwe olie met jojoba om de huid na het harsen weer snel te helpen herstellen. Van Arnaud Zutphen is een hele nieuwe serie ontharings- produktcn „Allepil" op na tuurlijke basis voor in de sa lon. Synertronic, Amersfoort introduceert een geheel nieu we methode voor definitieve, pijnloze ontharing door mid del van elektro-magnetische golven. ne, korte, poreuze nageltjes (ook Fing'rs) die thuis moei teloos zelf zijn op te brengen. Die kortere nagels zijn prettig in het dragen en kant en klaar voor gebruik. „Verkrijgbaar in beschaafde tinten, heel mooi", aldus Elly van Es. Wat gaat er de komende tijd met ons kapsel gebeuren? Londen bericht dat er de ko mende tijd weer heel veel ge knipt gaat worden. Na de punkperiode van ruige en non chalante kapsels, komt het ac cent weer te liggen bij het bete re knipwerk, de goede coupe. Kort en lang, symmetrie en a- symmetrie worden in een kap sel gecombineerd, van ex treem tot minder extreem. De goede coupe maakt het moge- flijk om het haar met meer va- Iriatie te dragen. De Fransen vallen meer voor voluminieuze kapsels met versierselen en strikken. Overigens zijn het lang niet uitsluitend vrouwen die zich zorgen maken over de vraag of hun haar wel goed zit. Man nen zijn sterk in opkomst als Homeocom (Indros bv, Almere) en Va- demecom (Van den Boogaard, St. Maartensbrug) ontwikkelden elk een computerpro gramma voor ge bruik op de toon banken van appthe- kers, drogisterijen en reform/natuur- zaken. Met een druk op de knop wordt snel en effi cient informatie ge geven over homeo- patische genees middelen. In de da tabestanden zijn gegevens opgeno men over ziekte beelden, indicaties, tips, middelen en leveranciers. Het programma Ho meocom (zeven dis kettes) bevat bo vendien voedings adviezen en nu ook alle informatie over vitaminen en mine ralen. De verpakking van cosmetica is ongeveer even belangrijk als het produkt zelf. De klant krijgt er meestal nog een mooi tasje bij om de aankoop nog feestelijker te maken. Die ver pakking wordt even later weg gegooid. Dat is niet goed voor ons mi lieu zal men bji de firma Bramson uit Amersfoort be dacht hebben. Want ze zijn daarom op de Indro aanwezig met hun milieuvriendelijke draagtassen, geschenkverpak kingen en koordtassen, spe- ciaal voor cosmetica en parfu merie. Door het papier te be drukken met zogenaamde wa- terinkten kunnen de tassen milieuvriendelijk geprodu ceerd worden. het gaat om de zorg voor hun kapsel en het modelleren van hun haar. Met de jeugd zijn zij de grote gebruikers van gels, mousses en sprays. Nieuw op de I ndro is de Tren- dy Hair Wax, in fel fluorise- rend gekleurde doosjes (Ko ninklijke Sanders bv, Lei den). Voor de komende winterlook is er ruime keuze uit haarde- coraties zoals sierspelden, strikken en frutsels. Ook nieuw is „De Butterfly", een haar-sierspeld die op vier punten scharniert en daar door op verschillende manie ren in het haar gedragen kan worden (Van Dam, De Bilt). Haarstukjes Starlight Collection van de fir ma Hairtech Holland bv te Dronten is in de Jaarsbeurs met haarstukjes in de fraaiste modekleuren voor dames. Voor het creëren van het ge wenste modekapsel, lang, kort, gekruld, steil of voor meer volume. Deze firma pre senteert in de Indro ook de zo genaamde Eurotop, een ve derlicht haarstukje voor de man of vrouw die een toupet of pruik teveel van het goede vindt. De nieuwe vezel waar van dit stukje is gemaakt, is bestand tegen de hitte van de sauna en die van een hete föhn. 1 f

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 17