Met Monnnereau
terug in de tijd
f
"Bent u al rijk of
pikt u ons superieure
inruilvoordeel
nog even mee?"
m
Belasting op auto's
Autoverkopen herstellen
Dit is de nieuwe BMW 850i
OCCASIONS
AUTOBEDRIJF
WONDERGEM EN MELSE
OCCASION AANBIEDINGEN
EN DIT IS NOG MAAR
ONZE K0
■EN KLEINE GREEP UIT
LLEKTIE.
AUTOCENTER
WIJ BLIJVEN OPRUIMEN!
Auto-Poppe Walcheren B.V. O
garage de jager goes
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 2 augustus 1989
Iedere autoliefhebber droomt er vast wel
eens van om eens wat jaren terug in de tijd
te mogen en de sfeer te proeven van bij
voorbeeld de jaren dertig en natuurlijk niet in
de laatste plaats om de auto's uit die tijd ge
woon op straat te zien rondrijden als waren
het Kadett's, Golfjes en Escorts. Heel voor
zichtig heb ik onlangs deze sfeer even mo
gen proeven in Saint Médard de Barbezieux,
in de directe omgeving van de stad Cognac
in Frankrijk.
Onder een bloedhete zon reden we het ene
na het andere lokale weggetje om uiteindelijk
tussen de landerijen een onverhard pad op te
draaien. Aan het eind doemde een typisch
Frans landhuis op met een fors woongedeel
te, maar even zo groot uitgevallen schuren.
Het stulpje is eigendom van Michel Monne-
reau, een autofanaat in hart en nieren.
De eerste auto die we op het erf zagen was
een piepkleine donkerblauwe jeep die werd
bestuurd door een eveneens piepklein meis
je, wat later het kleinkind van Michel bleek te
zijn. Na een korte begroeting concentreerden
we ons op al het fraais wat er achter de wit
te grote witte deuren schuil ging. De eerste
auto waar ons oog op viel was een groen
met zwarte A-Ford coupé uit 1931 in een
werkelijk sublieme staat. De auto was volle
dig gerestaureerd, maar het leek alsof je bij
een depot van een Ford-dealer uit die jaren
binnenstapte. Auto nummer twee was na
melijk ook een A-Ford die met zijn diep don
kerblauwe vierdeurs carrosserie met grijze
kap zoniet nog fraaier was dan het eerste
exemplaar. Tussen het ooooh- en aaah-
geroep van ons door vertelde Monnereau zijn
verhaal. Voor zijn werk had hij drie jaar in
Uruguay doorgebracht. In die jaren waren er
in dat land nog volop old-timers te koop die
in zeer goede originele staat nog vaak dage
lijks rondreden. Geen rotte chassisbalken, of
gedeeltelijk weggevreten spatborden, maar
kei-hard materiaal onder de helaas wat doffe
originele lak. Tijdens zijn verblijf kocht Mon-
nerau zo'n tweehonderd oude auto's voor
namelijk van Amerikaanse makelij, waarbij
de A-Ford veel voorkwam. Hij heeft zelfs van
bepaalde auto's de opeenvolgende motor
nummers in zijn bezit. Maar ook een aantal
zeer exclusieve Europese auto's, zoals een
Citroën waarvan er maar drie gemaakt zijn,
wist hij in Uruguay op de kop te tikken.
Specialisten
En ja, zonder dat je het in de gaten hebt, zit
je in een korte fljd met een enorme hal vol
auto's waar je eigenlijk geen weg meer mee
weet. Nou die weg had Michel Monnereau
snel gevonden. Ter plaatse richtte hij een
restauratie-bedrijfje op met een aantal vaklie
den die de auto's voor hem zouden gaan
- restaureren. En aldus geschiede. In Montevi
deo heeft hij een werkplaats waar de beste
specialisten de auto's technisch in orde ma
ken, de xarrosseriën nauwgezet uit elkaar
halen, restaureren en weer monteren, het
houtwerk weer als nieuw maken en natuur
lijk de bekleding tot in de kleinste details ver
vangen. Michel Monnereau is al weer heel
wat jaren terug in zijn vaderland Frankrijk.
Heel langzaam, maar met de grootste preci-
zie laat hij zijn auto's aan de andere kant van
de oceaan restaureren. Het is onvoorstelbaar
als je het resultaat ziet. Ze lijken wel mooier
dan dat ze ooit uit de fabriek zijn gekomen.
De gerestaureerde auto's komen vervolgens
naar Europa waar Monnereau inmiddels een
behoorlijke klantenkring heeft opgebouwd.
Dodge
Een ander werkelijk schitterend staaltje van
vakmanschap stond achterin de schuur, een
Dodge roadster uit 1929 met een zescylin-
der motor in de kleurencombinatie licht met
donker groen en zoals het hoort met een le
deren interieur. Michel Monnereau is zeker
niet goedkoop, maar daar is zijn kwaliteit ook
naar. Voor de twee genoemde A-Fordjes
moet toch zeker gedacht worden aan zo'n
zestigduizend gulden per stuk, terwijl de
prachtige Dodge ongeveer een ton moet op
brengen. Daarvoor koop je dan echter wel
het neusje van de zalm. Bovendien beschikt
Monnereau, die zijn bedrijf tot "Monroe Old
Car" heeft omgedoopt, over een uitgebreide
voorraad nieuwe onderdelen en banden voor
allerhande oldtimers. Ook een deel van de
banden wordt nieuw in Uruguay gemaakt,
terwijl een ander deel uit Amerika komt.
Maar ook mensen met een iets minder dikek
portemonnee kunnen bij hem terecht. Hij le
vert namelijk ook ongerestaureerde auto's in
de zojuist beschreven uitstekende staat. Er
moet dan gemiddeld op zo'n twintigduizend
gulden worden gerekend. De meest unieke
auto die Monnereau in zijn bezit had, was
voor mij zonder twijfel een T-Ford uit het ein
de van de jaren twintig. Deze auto was in
een volledig originele conditie. Zelfs de be
kleding van het meubilair en de hemel waren
nog uit het jaar dat deze auto van de band
was gerold en totaal niet versleten. Zelfs de
lak van de carrosserie was nog nooit overge
daan, behalve dan van de kleine motorkap.
Vreemd genoeg had hij dit exemplaar dichter
bij huis gekocht, aan de Frans/Italiaans
grens.
Aronde
Je valt werkelijk van de ene verbazing in de
andere als je door het complex rondloopt.
Wat te denken van een Packard "One Twen
ty" cabriolet uit 1941Gespoten in de kleur
zwart met fraaie rode accenten en een wit
lederen interieur. Het slijm loopt je inmiddels
uit de mond. Europese auto's kom je er wei
nig tegen, behalve dan een half gesloopte
Renault Dauphine op een braakliggend stuk
grond achter het huis en een Simca Aronde
die wel binnen staat. Monnereau beweert
met een dergelijke auto een rally gewonnen
te hebben waarin hij auto's als een Mercedes
300 SL en ander groot geweld achter zich
liet. Hij heeft de Simca puur als herinnering.
Monnereau had geen enkel bezwaar om een
aantal pronkstukken voor de foto's naar bui
ten te rijden. Na een korte startseremonie
plofte en tufte de twee Fordjes en de Dodge
naar buiten, en ja dan proef je toch heel even
de sfeer van ruim vijftig jaar terug toen een
auto nog automobiel heette. Een prachtig
gezicht drie van die oude schepsels voor een
typisch Frans landhuis. Vaak lees je in adver
tenties van oldtimer-handelaren dat nieuws
gierigen niet welkom zijn. Michel Monnereau
heeft er met nadruk op gewezen dat hij zo
iets nooit vermeldt, daar is hij, zo is mij ge
bleken net iets te veel autoliefhebber voor.
Voor wie de Franse, Engelse of Spaanse taal
op papier machtig is, is Michel Monnereau te
bereiken op het adres: Monroe Old Car, La
Chardonne, 16300 St-Médard de Barbe
zieux, Frankrijk. Telefonisch is hij ook te be
reiken, waarbij hij duidelijk de voorkeur geeft
aan Frans en Spaans: vanuit Nederland:
09-32.45.78.37.49.
Wie echter het liefst inlichtingen in onze ei
gen taal wil hebben kan bellen of schrijven
met Richard Ausems, Chateau "Le Verdoy-
er", Champs Romain, 24470 St. Pardouxs
La Rivière, Frankrijk, telefoon
09-32.53.56.94.64. Hij kan bovendien bij
een bezoek aan Michel Monnereau zorgen
voor een arrangement met gepaste over
nachting in een oud Frans kasteel.
De Dodge Roadster uit 1929.
Zojuist heeft de Rai de verkoopcijfers van
personenauto's in Nederland over de eerste
zes maanden van dit jaar bekend gemaakt.
De totale markt laat nu in tegenstelling tot
de eerste drie maanden een lichte stijging
zien van 313.524 in 1988 tot 316.192 nu.
Er hebben ook binnen de merken verschil
lende verschuivingen plaatsgevonden.
Merken die tot en met maart bijzonder slecht
scoorden staan nu op winst, terwijl anderen
die aanvankelijk in de lift zaten nu duidelijk
lager uitkomen. Grote winnaars blijven Vol
vo, Renault, Seat, Alfa Romeo en Nissan.
Van dit vijftal is procentueel Alfa Romeo de
grootste winnaar met 46% meer auto's, wat
natuurlijk vooral aan de 164 is toe t'e schrij
ven. Duidelijk nummer twee is Seat die zijn
verbetering van ruim 25% in het eerste
kwartaal wist vast te houden, vooral door de
sterk verbeterde Ibiza. Naar verwachting zal
dit Spaanse merk de vooruitgang vast weten
te houden, daar inmiddels ook alle andere
modellen in verbeterde versies zijn geïntro
duceerd. De grootste winnaar in absolute zin
is Renault waar de nieuwe 19 enorm aan
slaat. Er werd ten opzichte van vorig jaar
maar liefst 3.752 auto's meer verkocht in de
eerste zes maanden, een stijging van
25,9%. Nissan verkocht met zijn vernieuw
de programma 2.505 auto's meer (15,7%)
terwijl Volvo met de 440 een extra resultaat
van 2.837 exemplaren wist te bereiken
(17,5%).
Opvallend is de duidelijke come-back van
Opel. Die na een duidelijke val in 1988 ook
in de eerste drie maanden van dit jaar verder
zakte. De val lijkt gebroken te zijn, zodat het
eerste half jaar is afgesloten met slechts een
vijfhonderd auto's minder dan vorig jaar.
Opel blijft hiermee lijstaanvoerder. Ford staat
op de tweede plaats, maar als we de PSA-
merken Peugeot en Citroën bij elkaar tellen,
dan staat deze Franse autoproducent duide
lijk nummer twee. Er zijn ook kleine merken
die het goed doen. Chrysler wist uiteraard in
zijn eerste volle jaar duidelijk meer auto's te
verkopen, wat ook geldt voor FSO. Honda,
Hyundai, Mercedes, Mazda, Mitsubishi, Ci
troën en Suzuki zagen hun verkopen tijdelijk
tot fors dalen.
In Nederland betalen we bovenop de ba
sisprijs van een auto een behoorlijke berg
BTW en BVB, belastingen dus. Heben we
het in Nederland dan zo slecht, hoe gaat het
in de andere landen in Europa. Als we naar
Denemarken en Griekenland kijken mogen
we opgelucht ademhalen. In deze twee lan
den moet de automobilist respectievelijk 170
en 1 55 procent belasting op zijn auto beta
len. Kijken we naar de overblijvende landen,
dan zien we dat de Nederlander de meeste
belasting op zijn auto moet betalen. Inwo
ners van Luxemburg, Duitsland en Italië ko
men we het beste af met minder dan 20%
belasting. Overigens zijn de basisprijzen van
auto's in deze drie landen hoger tot fors ho
ger dan bij ons. Zo kan het dat de autoprijzen
in Italië gelijk zijn of hoger zijn dan bij ons. In
Duitsland en Luxemburg betaalt de consu
ment toch minimaal 20% minder dan hier
voor zijn vierwieler.
De top tien ziet er nu als volgt uit
1. Opel
45.078
45.686
2. Ford
33.377
32.600
3. Volkswagen/Audi
30.330
31.692
4. Peugeot
24.720
23.511
5. Nissan
18.431
15.926
6. Renault
18.212
14.480
7. Volvo
16.005
13.618
8. Fiat
15.852
16.026
9. Citroën
15.383
16.334
10. Toyota
15.014
14.882
BMW heeft afgelopen week de eerste offi
ciële foto's vrijgegeven van zijn nieuwe top
model, de 850i. De auto zal zijn tentoonstel
lingsdebuut beleven op de komende IAA in
Frankfurt vah 14 tot en met 24 september.
Zoals het typenummer al doet vermoeden
wordt het model vooralsnog alleen uitgerust
met de Spectaculaire BMW 12 cylinder mo
tor met een vermogen van 300 pk en een gi
gantisch koppel van 450 Nm. Uiteraard vol
doet de auto volledig aan de strengste uit
laatgasnormen. Het monster weet binnen 7
seconden vanuit stilstand de 100 km/u te
overschrijden en heeft een elektronisch be
grensde topsnelheid van 250 km/u. De klant
heeft de keuze uit een automatische versnel
lingsbak of een handgeschakeld exemplaar
met 6 overbrengingen. De auto zal in het
voorjaar van 1990 definitief te koop zijn.
lFlllA/T[;
Veel geld gaat het
u nu schelen als u nu een
Uno koopt. Want op elke
uitvoering, dus vanaf
f 17.800,- geven wij nu de
hoogst denkbare inruilprijs
voor uw huidige auto.
Kies voor die meest
complete en meest ver
kochte auto in zijn klasse
in Europa. Maar kies snel,
want ons inruilaanbod is
tijdelijk.
De Fiat Uno.
Eén brok temperament.
MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 - 1 29 18
VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184 - 1 77 36
TOT 7.500,-
Mitsubishi Galant1978 1 1.750,-
Saab 991979 f 3.500,-
VW Golf1977 2.250.-
Opel Kadett 1.2 S1979 1.950.-
Fiat 1271980 I 2.000.-
Citroèn Visa 4-drs LPG1984 f 5.950,-
Seat Fura 1985 7.450.-
7.500- 10.000,-
Opel Kadett 1.2 S1983 7.950,-
BMW 315 i.g.st1982 f 9.950,-
Opel Kadett1984 9.950,-
10.000,- 15.000,-
Fiat Uno 60 S Silver..,.1987 13.950,-
Seat Ronda 1.5 GLX1985 f 11.500,-
Mazda 6261985 13.950.-
VW Passat Diesel1984 f 10 950,-
Renault 51987 12.950,-
Saab 99 LPG1984 13.950,-
Seat Marbeila1988 10.950,-
Citroën BX 14 E1985 13 500,-
Seat Malaga 1.5 GLX1986 13.950,-
Seat Malaga 1.2 L1987 f 14.500.-
Opel Corsa 1.21987 14.950.-
Mitsubishi Lancer GLX1985 10.950,-
Mitsubishi Colt GL Diesel1985 14.500,-
Volvo 340 Sedan Diesel1985 11.500,-
v.a. 15.000,-
VW Passat Diesel1981 f 19.950,-
Ford Escort 1.6 CL 5-drs1986 f 16.950,-
Seat Ibiza del Sol1988 f 16 500,-
Saab 900 i 4-drs1986 f 29.500,-
VW Golf 1.31986 16 450.-
VW Golf 1.3 5-drs1986 f 16 950,-
Renault 25 GTS 1986 19 950,-
Ford Escon 14 Bravo 5-drs, 2x aug. 1988 f 20.500,-
Opel Rekord 2.3 D Stationcar
met veel extra's1986 f 18.500,-
Saab 900 C Sedan LPG juli 1988 NU 31.500,-
blauw, i.n.st., 70.000 km
Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 01184-15220
DAIHATSU CHARADE TS
AUTOMAAT 1986
46.000 km
f 12.250-
PEUGEOT 505 GL
1986
91.000 km
f 15.000-
F0RD ESCORT
DIESEL 1988
38.000 km
f 21.500-
OPEL CORSA
12S SPORT
1984 - nov.
71.000 km f 11.750,
PEUGE0T 205
Accent 1987
23.000 km
f 16.750-
FORD ESCORT
1300 1983
89.000 km
f 10.750-
F0RD SIERRA
1600 Laser L.P.G.
1986 - dec.
f 17.250,-
0PEL ASC0NA 1600
Traveller 1987
32.000 km
18.250-
MITSUBISHI LANCER
1500 GL Combi
74.000 km 1986
f 16.750-
V0LV0 340 DL
42.500 km
1986
f 17.500-
Keuze uit
diverse auto's
van f 3.000,-
tot 1 10.000,-
OK-Inruilwagens zijn prima, door en door gekeurde auto's.
Waarop u van de Opel-dealer zonder meer 3 maanden Bovag-
garantie krijgt En die u wat hem betreft gerust 2 weken of
1500 kilometer lang mag uitproberen.
Bevalt de auto van uw keuze u dan toch niet jj
helemaal, dan is omruilen geèn enkel punt
OK-INRUILWAGENS. NIET ZOMAAR OKÉ. J
~L
MIDDELBURG KANAALWEG 2 TEL. 01180-38638/25851
TOT f 5.000,- VOORDEEL. PROFITEER MEE
VW Polo
1050 AV Comfort
01/88
rood
15.500,- nu 14.950,-
VW Polo
1300 Coupé
01/87
wit
17.250,- nu 16.750,-
VW Golf
1300 3-drs.
02/86
wit
18.650,- nu 17.950,-
VW Golf
1300 5-drs.
03/86
grijs
18.750,- nu 17.950,-
VW Golf
1800 GT4
09/87
rood
28.950,- nu 26.950,-
VW Golf
GT Diesel
06/87
grijs
32.500,- nu 29.750,-
VW Golf
DieseL3Tdrs.
10/85
rood
17.950,- nu. 16.950,-
VW Je.tta
Diesel 2-drs.
01/86
blauw
21.950,- nu. 18.950,-
VW Jetta
1600 2-drs.
09/85
rood
17.950,- nu 16.500,-
VW Jetta
1300 2-drs.
01/86
grijs
18.250,- nu 16.950,-
VW Jetta
1800 4-drs.
03/85
grijs
16.250,- nu 14.950,-
VW Passat
Turbo Diesel 5-drs.
03/86
grijs
21.950,- nu 19.950,-
VW Passat
1600 Diesel 5-drs.
02/88
grijs
29.500,- nu 27.500,-
VW Passat
1600 Variant
05/86
grijs
25.950,- nu 23.950,-
Audi 80 CC
1600 Diesel 4-drs.
01/86
grijs
21.950,- nu 19.950,-
Audi 80
1600 Diesel 4-drs.
06/85
wit
15.250,- nu 13.500,-
Mercedes 190
Diesel
08/86
wit
42.500,- nu 37.500,-
Volvo 360
GLI 4-drs.
07/85
grijs
18.950,- nu 16.250,-
Ford Escort
1600 5-drs.
01/84
blauw
14.500,- nu 11.950,-
Ford Sierra
1800 5-drs.
08/85
blauw
16.950,- nu 15.950,-
Renault 5
Diesel
08/87
rood
18.950,- nu 17.950,-
Volvo 240
DL LPG
07/86
blauw
26.950,- nu 24.950,-
AUTO'S TOT 7.500,- INCL. APK KEURING
VW Polo 1050 3-drs.
Ford Fiesta 3-drs.
Ford Taunus Combi
Saab 99 GL 4-drs.
Talbot Solara automaat
Peugeot 305 GL 4-drs.
Opel Manta
04/82
03/79
03/82
01/78
09/84
11/80
rood
blauw
groen
blauw
groen
wit
6.950,-
1.950,-
2.950,-
3.750,-
3.900,-
1.950,-
1.500,-
Gildeweg 22, 4483 NK Vlissingen
Tel.: 01184-19610
Vrijdag koopavond.
Voor informatie na 18.00 uur:
Dick Commee, Kapelle, 01102-43340
Jan Jaap Hietkamp, Middelburg, 01180-16636
scania - general motors - saab - daihatsu
Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110
SAAB 900 i 3-drs. Zombi Coupé
SAAB 900 C 4-drs
SAAB 900 C 4-drs
SAAB 900 C 3-drs. Combi Coupé
SAAB 900 i 4-drs
SAAB 900 i 4-drs
SAAB 900 i 2-drs
SAAB 900 CL 3-drs. Combi Coupé
SAAB 90 LPG
SAAB 90
SAAB 99 GL 4-drs
DAIHATSU CHARADE TS Special 5-versn..
DAIHATSU CHARADE Turbo Diesel Van
DAIHATSU CHARADE TS Diesel
DAIHATSU CHARADE Bianco
NISSAN MICRA 1.0 DX 20.000 km
AUSTIN MINI VAN LPG
FIAT 126
1988
1988
1987
1986
1986
1985
1985
1984
1986
1985
1982
1988
1986
1985
1987
1986
1981
1978
FORD ESCORT 1400 CL 5-drs.
voorzien van Bravo pakket, stereo, kleur wit
bouwjaar 1988, km. stand 15.000 km
Nieuwprijs f 26.995,- ONZE PRIJS NU f 21.500,-
Saab Select Occasions 1 jaar garantie
Vert. R. Ketelaar 01100-20873.