Met Monnnereau terug in de tijd f "Bent u al rijk of pikt u ons superieure inruilvoordeel nog even mee?" m Belasting op auto's Autoverkopen herstellen Dit is de nieuwe BMW 850i OCCASIONS AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE OCCASION AANBIEDINGEN EN DIT IS NOG MAAR ONZE K0 ■EN KLEINE GREEP UIT LLEKTIE. AUTOCENTER WIJ BLIJVEN OPRUIMEN! Auto-Poppe Walcheren B.V. O garage de jager goes DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 2 augustus 1989 Iedere autoliefhebber droomt er vast wel eens van om eens wat jaren terug in de tijd te mogen en de sfeer te proeven van bij voorbeeld de jaren dertig en natuurlijk niet in de laatste plaats om de auto's uit die tijd ge woon op straat te zien rondrijden als waren het Kadett's, Golfjes en Escorts. Heel voor zichtig heb ik onlangs deze sfeer even mo gen proeven in Saint Médard de Barbezieux, in de directe omgeving van de stad Cognac in Frankrijk. Onder een bloedhete zon reden we het ene na het andere lokale weggetje om uiteindelijk tussen de landerijen een onverhard pad op te draaien. Aan het eind doemde een typisch Frans landhuis op met een fors woongedeel te, maar even zo groot uitgevallen schuren. Het stulpje is eigendom van Michel Monne- reau, een autofanaat in hart en nieren. De eerste auto die we op het erf zagen was een piepkleine donkerblauwe jeep die werd bestuurd door een eveneens piepklein meis je, wat later het kleinkind van Michel bleek te zijn. Na een korte begroeting concentreerden we ons op al het fraais wat er achter de wit te grote witte deuren schuil ging. De eerste auto waar ons oog op viel was een groen met zwarte A-Ford coupé uit 1931 in een werkelijk sublieme staat. De auto was volle dig gerestaureerd, maar het leek alsof je bij een depot van een Ford-dealer uit die jaren binnenstapte. Auto nummer twee was na melijk ook een A-Ford die met zijn diep don kerblauwe vierdeurs carrosserie met grijze kap zoniet nog fraaier was dan het eerste exemplaar. Tussen het ooooh- en aaah- geroep van ons door vertelde Monnereau zijn verhaal. Voor zijn werk had hij drie jaar in Uruguay doorgebracht. In die jaren waren er in dat land nog volop old-timers te koop die in zeer goede originele staat nog vaak dage lijks rondreden. Geen rotte chassisbalken, of gedeeltelijk weggevreten spatborden, maar kei-hard materiaal onder de helaas wat doffe originele lak. Tijdens zijn verblijf kocht Mon- nerau zo'n tweehonderd oude auto's voor namelijk van Amerikaanse makelij, waarbij de A-Ford veel voorkwam. Hij heeft zelfs van bepaalde auto's de opeenvolgende motor nummers in zijn bezit. Maar ook een aantal zeer exclusieve Europese auto's, zoals een Citroën waarvan er maar drie gemaakt zijn, wist hij in Uruguay op de kop te tikken. Specialisten En ja, zonder dat je het in de gaten hebt, zit je in een korte fljd met een enorme hal vol auto's waar je eigenlijk geen weg meer mee weet. Nou die weg had Michel Monnereau snel gevonden. Ter plaatse richtte hij een restauratie-bedrijfje op met een aantal vaklie den die de auto's voor hem zouden gaan - restaureren. En aldus geschiede. In Montevi deo heeft hij een werkplaats waar de beste specialisten de auto's technisch in orde ma ken, de xarrosseriën nauwgezet uit elkaar halen, restaureren en weer monteren, het houtwerk weer als nieuw maken en natuur lijk de bekleding tot in de kleinste details ver vangen. Michel Monnereau is al weer heel wat jaren terug in zijn vaderland Frankrijk. Heel langzaam, maar met de grootste preci- zie laat hij zijn auto's aan de andere kant van de oceaan restaureren. Het is onvoorstelbaar als je het resultaat ziet. Ze lijken wel mooier dan dat ze ooit uit de fabriek zijn gekomen. De gerestaureerde auto's komen vervolgens naar Europa waar Monnereau inmiddels een behoorlijke klantenkring heeft opgebouwd. Dodge Een ander werkelijk schitterend staaltje van vakmanschap stond achterin de schuur, een Dodge roadster uit 1929 met een zescylin- der motor in de kleurencombinatie licht met donker groen en zoals het hoort met een le deren interieur. Michel Monnereau is zeker niet goedkoop, maar daar is zijn kwaliteit ook naar. Voor de twee genoemde A-Fordjes moet toch zeker gedacht worden aan zo'n zestigduizend gulden per stuk, terwijl de prachtige Dodge ongeveer een ton moet op brengen. Daarvoor koop je dan echter wel het neusje van de zalm. Bovendien beschikt Monnereau, die zijn bedrijf tot "Monroe Old Car" heeft omgedoopt, over een uitgebreide voorraad nieuwe onderdelen en banden voor allerhande oldtimers. Ook een deel van de banden wordt nieuw in Uruguay gemaakt, terwijl een ander deel uit Amerika komt. Maar ook mensen met een iets minder dikek portemonnee kunnen bij hem terecht. Hij le vert namelijk ook ongerestaureerde auto's in de zojuist beschreven uitstekende staat. Er moet dan gemiddeld op zo'n twintigduizend gulden worden gerekend. De meest unieke auto die Monnereau in zijn bezit had, was voor mij zonder twijfel een T-Ford uit het ein de van de jaren twintig. Deze auto was in een volledig originele conditie. Zelfs de be kleding van het meubilair en de hemel waren nog uit het jaar dat deze auto van de band was gerold en totaal niet versleten. Zelfs de lak van de carrosserie was nog nooit overge daan, behalve dan van de kleine motorkap. Vreemd genoeg had hij dit exemplaar dichter bij huis gekocht, aan de Frans/Italiaans grens. Aronde Je valt werkelijk van de ene verbazing in de andere als je door het complex rondloopt. Wat te denken van een Packard "One Twen ty" cabriolet uit 1941Gespoten in de kleur zwart met fraaie rode accenten en een wit lederen interieur. Het slijm loopt je inmiddels uit de mond. Europese auto's kom je er wei nig tegen, behalve dan een half gesloopte Renault Dauphine op een braakliggend stuk grond achter het huis en een Simca Aronde die wel binnen staat. Monnereau beweert met een dergelijke auto een rally gewonnen te hebben waarin hij auto's als een Mercedes 300 SL en ander groot geweld achter zich liet. Hij heeft de Simca puur als herinnering. Monnereau had geen enkel bezwaar om een aantal pronkstukken voor de foto's naar bui ten te rijden. Na een korte startseremonie plofte en tufte de twee Fordjes en de Dodge naar buiten, en ja dan proef je toch heel even de sfeer van ruim vijftig jaar terug toen een auto nog automobiel heette. Een prachtig gezicht drie van die oude schepsels voor een typisch Frans landhuis. Vaak lees je in adver tenties van oldtimer-handelaren dat nieuws gierigen niet welkom zijn. Michel Monnereau heeft er met nadruk op gewezen dat hij zo iets nooit vermeldt, daar is hij, zo is mij ge bleken net iets te veel autoliefhebber voor. Voor wie de Franse, Engelse of Spaanse taal op papier machtig is, is Michel Monnereau te bereiken op het adres: Monroe Old Car, La Chardonne, 16300 St-Médard de Barbe zieux, Frankrijk. Telefonisch is hij ook te be reiken, waarbij hij duidelijk de voorkeur geeft aan Frans en Spaans: vanuit Nederland: 09-32.45.78.37.49. Wie echter het liefst inlichtingen in onze ei gen taal wil hebben kan bellen of schrijven met Richard Ausems, Chateau "Le Verdoy- er", Champs Romain, 24470 St. Pardouxs La Rivière, Frankrijk, telefoon 09-32.53.56.94.64. Hij kan bovendien bij een bezoek aan Michel Monnereau zorgen voor een arrangement met gepaste over nachting in een oud Frans kasteel. De Dodge Roadster uit 1929. Zojuist heeft de Rai de verkoopcijfers van personenauto's in Nederland over de eerste zes maanden van dit jaar bekend gemaakt. De totale markt laat nu in tegenstelling tot de eerste drie maanden een lichte stijging zien van 313.524 in 1988 tot 316.192 nu. Er hebben ook binnen de merken verschil lende verschuivingen plaatsgevonden. Merken die tot en met maart bijzonder slecht scoorden staan nu op winst, terwijl anderen die aanvankelijk in de lift zaten nu duidelijk lager uitkomen. Grote winnaars blijven Vol vo, Renault, Seat, Alfa Romeo en Nissan. Van dit vijftal is procentueel Alfa Romeo de grootste winnaar met 46% meer auto's, wat natuurlijk vooral aan de 164 is toe t'e schrij ven. Duidelijk nummer twee is Seat die zijn verbetering van ruim 25% in het eerste kwartaal wist vast te houden, vooral door de sterk verbeterde Ibiza. Naar verwachting zal dit Spaanse merk de vooruitgang vast weten te houden, daar inmiddels ook alle andere modellen in verbeterde versies zijn geïntro duceerd. De grootste winnaar in absolute zin is Renault waar de nieuwe 19 enorm aan slaat. Er werd ten opzichte van vorig jaar maar liefst 3.752 auto's meer verkocht in de eerste zes maanden, een stijging van 25,9%. Nissan verkocht met zijn vernieuw de programma 2.505 auto's meer (15,7%) terwijl Volvo met de 440 een extra resultaat van 2.837 exemplaren wist te bereiken (17,5%). Opvallend is de duidelijke come-back van Opel. Die na een duidelijke val in 1988 ook in de eerste drie maanden van dit jaar verder zakte. De val lijkt gebroken te zijn, zodat het eerste half jaar is afgesloten met slechts een vijfhonderd auto's minder dan vorig jaar. Opel blijft hiermee lijstaanvoerder. Ford staat op de tweede plaats, maar als we de PSA- merken Peugeot en Citroën bij elkaar tellen, dan staat deze Franse autoproducent duide lijk nummer twee. Er zijn ook kleine merken die het goed doen. Chrysler wist uiteraard in zijn eerste volle jaar duidelijk meer auto's te verkopen, wat ook geldt voor FSO. Honda, Hyundai, Mercedes, Mazda, Mitsubishi, Ci troën en Suzuki zagen hun verkopen tijdelijk tot fors dalen. In Nederland betalen we bovenop de ba sisprijs van een auto een behoorlijke berg BTW en BVB, belastingen dus. Heben we het in Nederland dan zo slecht, hoe gaat het in de andere landen in Europa. Als we naar Denemarken en Griekenland kijken mogen we opgelucht ademhalen. In deze twee lan den moet de automobilist respectievelijk 170 en 1 55 procent belasting op zijn auto beta len. Kijken we naar de overblijvende landen, dan zien we dat de Nederlander de meeste belasting op zijn auto moet betalen. Inwo ners van Luxemburg, Duitsland en Italië ko men we het beste af met minder dan 20% belasting. Overigens zijn de basisprijzen van auto's in deze drie landen hoger tot fors ho ger dan bij ons. Zo kan het dat de autoprijzen in Italië gelijk zijn of hoger zijn dan bij ons. In Duitsland en Luxemburg betaalt de consu ment toch minimaal 20% minder dan hier voor zijn vierwieler. De top tien ziet er nu als volgt uit 1. Opel 45.078 45.686 2. Ford 33.377 32.600 3. Volkswagen/Audi 30.330 31.692 4. Peugeot 24.720 23.511 5. Nissan 18.431 15.926 6. Renault 18.212 14.480 7. Volvo 16.005 13.618 8. Fiat 15.852 16.026 9. Citroën 15.383 16.334 10. Toyota 15.014 14.882 BMW heeft afgelopen week de eerste offi ciële foto's vrijgegeven van zijn nieuwe top model, de 850i. De auto zal zijn tentoonstel lingsdebuut beleven op de komende IAA in Frankfurt vah 14 tot en met 24 september. Zoals het typenummer al doet vermoeden wordt het model vooralsnog alleen uitgerust met de Spectaculaire BMW 12 cylinder mo tor met een vermogen van 300 pk en een gi gantisch koppel van 450 Nm. Uiteraard vol doet de auto volledig aan de strengste uit laatgasnormen. Het monster weet binnen 7 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te overschrijden en heeft een elektronisch be grensde topsnelheid van 250 km/u. De klant heeft de keuze uit een automatische versnel lingsbak of een handgeschakeld exemplaar met 6 overbrengingen. De auto zal in het voorjaar van 1990 definitief te koop zijn. lFlllA/T[; Veel geld gaat het u nu schelen als u nu een Uno koopt. Want op elke uitvoering, dus vanaf f 17.800,- geven wij nu de hoogst denkbare inruilprijs voor uw huidige auto. Kies voor die meest complete en meest ver kochte auto in zijn klasse in Europa. Maar kies snel, want ons inruilaanbod is tijdelijk. De Fiat Uno. Eén brok temperament. MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 - 1 29 18 VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL. 01184 - 1 77 36 TOT 7.500,- Mitsubishi Galant1978 1 1.750,- Saab 991979 f 3.500,- VW Golf1977 2.250.- Opel Kadett 1.2 S1979 1.950.- Fiat 1271980 I 2.000.- Citroèn Visa 4-drs LPG1984 f 5.950,- Seat Fura 1985 7.450.- 7.500- 10.000,- Opel Kadett 1.2 S1983 7.950,- BMW 315 i.g.st1982 f 9.950,- Opel Kadett1984 9.950,- 10.000,- 15.000,- Fiat Uno 60 S Silver..,.1987 13.950,- Seat Ronda 1.5 GLX1985 f 11.500,- Mazda 6261985 13.950.- VW Passat Diesel1984 f 10 950,- Renault 51987 12.950,- Saab 99 LPG1984 13.950,- Seat Marbeila1988 10.950,- Citroën BX 14 E1985 13 500,- Seat Malaga 1.5 GLX1986 13.950,- Seat Malaga 1.2 L1987 f 14.500.- Opel Corsa 1.21987 14.950.- Mitsubishi Lancer GLX1985 10.950,- Mitsubishi Colt GL Diesel1985 14.500,- Volvo 340 Sedan Diesel1985 11.500,- v.a. 15.000,- VW Passat Diesel1981 f 19.950,- Ford Escort 1.6 CL 5-drs1986 f 16.950,- Seat Ibiza del Sol1988 f 16 500,- Saab 900 i 4-drs1986 f 29.500,- VW Golf 1.31986 16 450.- VW Golf 1.3 5-drs1986 f 16 950,- Renault 25 GTS 1986 19 950,- Ford Escon 14 Bravo 5-drs, 2x aug. 1988 f 20.500,- Opel Rekord 2.3 D Stationcar met veel extra's1986 f 18.500,- Saab 900 C Sedan LPG juli 1988 NU 31.500,- blauw, i.n.st., 70.000 km Industrieweg 31 - VLISSINGEN - Tel. 01184-15220 DAIHATSU CHARADE TS AUTOMAAT 1986 46.000 km f 12.250- PEUGEOT 505 GL 1986 91.000 km f 15.000- F0RD ESCORT DIESEL 1988 38.000 km f 21.500- OPEL CORSA 12S SPORT 1984 - nov. 71.000 km f 11.750, PEUGE0T 205 Accent 1987 23.000 km f 16.750- FORD ESCORT 1300 1983 89.000 km f 10.750- F0RD SIERRA 1600 Laser L.P.G. 1986 - dec. f 17.250,- 0PEL ASC0NA 1600 Traveller 1987 32.000 km 18.250- MITSUBISHI LANCER 1500 GL Combi 74.000 km 1986 f 16.750- V0LV0 340 DL 42.500 km 1986 f 17.500- Keuze uit diverse auto's van f 3.000,- tot 1 10.000,- OK-Inruilwagens zijn prima, door en door gekeurde auto's. Waarop u van de Opel-dealer zonder meer 3 maanden Bovag- garantie krijgt En die u wat hem betreft gerust 2 weken of 1500 kilometer lang mag uitproberen. Bevalt de auto van uw keuze u dan toch niet jj helemaal, dan is omruilen geèn enkel punt OK-INRUILWAGENS. NIET ZOMAAR OKÉ. J ~L MIDDELBURG KANAALWEG 2 TEL. 01180-38638/25851 TOT f 5.000,- VOORDEEL. PROFITEER MEE VW Polo 1050 AV Comfort 01/88 rood 15.500,- nu 14.950,- VW Polo 1300 Coupé 01/87 wit 17.250,- nu 16.750,- VW Golf 1300 3-drs. 02/86 wit 18.650,- nu 17.950,- VW Golf 1300 5-drs. 03/86 grijs 18.750,- nu 17.950,- VW Golf 1800 GT4 09/87 rood 28.950,- nu 26.950,- VW Golf GT Diesel 06/87 grijs 32.500,- nu 29.750,- VW Golf DieseL3Tdrs. 10/85 rood 17.950,- nu. 16.950,- VW Je.tta Diesel 2-drs. 01/86 blauw 21.950,- nu. 18.950,- VW Jetta 1600 2-drs. 09/85 rood 17.950,- nu 16.500,- VW Jetta 1300 2-drs. 01/86 grijs 18.250,- nu 16.950,- VW Jetta 1800 4-drs. 03/85 grijs 16.250,- nu 14.950,- VW Passat Turbo Diesel 5-drs. 03/86 grijs 21.950,- nu 19.950,- VW Passat 1600 Diesel 5-drs. 02/88 grijs 29.500,- nu 27.500,- VW Passat 1600 Variant 05/86 grijs 25.950,- nu 23.950,- Audi 80 CC 1600 Diesel 4-drs. 01/86 grijs 21.950,- nu 19.950,- Audi 80 1600 Diesel 4-drs. 06/85 wit 15.250,- nu 13.500,- Mercedes 190 Diesel 08/86 wit 42.500,- nu 37.500,- Volvo 360 GLI 4-drs. 07/85 grijs 18.950,- nu 16.250,- Ford Escort 1600 5-drs. 01/84 blauw 14.500,- nu 11.950,- Ford Sierra 1800 5-drs. 08/85 blauw 16.950,- nu 15.950,- Renault 5 Diesel 08/87 rood 18.950,- nu 17.950,- Volvo 240 DL LPG 07/86 blauw 26.950,- nu 24.950,- AUTO'S TOT 7.500,- INCL. APK KEURING VW Polo 1050 3-drs. Ford Fiesta 3-drs. Ford Taunus Combi Saab 99 GL 4-drs. Talbot Solara automaat Peugeot 305 GL 4-drs. Opel Manta 04/82 03/79 03/82 01/78 09/84 11/80 rood blauw groen blauw groen wit 6.950,- 1.950,- 2.950,- 3.750,- 3.900,- 1.950,- 1.500,- Gildeweg 22, 4483 NK Vlissingen Tel.: 01184-19610 Vrijdag koopavond. Voor informatie na 18.00 uur: Dick Commee, Kapelle, 01102-43340 Jan Jaap Hietkamp, Middelburg, 01180-16636 scania - general motors - saab - daihatsu Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 SAAB 900 i 3-drs. Zombi Coupé SAAB 900 C 4-drs SAAB 900 C 4-drs SAAB 900 C 3-drs. Combi Coupé SAAB 900 i 4-drs SAAB 900 i 4-drs SAAB 900 i 2-drs SAAB 900 CL 3-drs. Combi Coupé SAAB 90 LPG SAAB 90 SAAB 99 GL 4-drs DAIHATSU CHARADE TS Special 5-versn.. DAIHATSU CHARADE Turbo Diesel Van DAIHATSU CHARADE TS Diesel DAIHATSU CHARADE Bianco NISSAN MICRA 1.0 DX 20.000 km AUSTIN MINI VAN LPG FIAT 126 1988 1988 1987 1986 1986 1985 1985 1984 1986 1985 1982 1988 1986 1985 1987 1986 1981 1978 FORD ESCORT 1400 CL 5-drs. voorzien van Bravo pakket, stereo, kleur wit bouwjaar 1988, km. stand 15.000 km Nieuwprijs f 26.995,- ONZE PRIJS NU f 21.500,- Saab Select Occasions 1 jaar garantie Vert. R. Ketelaar 01100-20873.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 12