181 175 90 49 Autogas. De goedkoopste. Autogas ook zuinig met het milieu. Super Euro Loodvrij Diesel Autogas Nog steeds vooroordelen. Minder motorslijtage. ^y\ - De campagne van de Stichting Autogas Nederland. Informatie: 01184-84000 DE FAAM Woensdag 2 augustus 1989 Kan uw auto nog zuiniger? De laatste jaren doen autofabrikanten hun uiterste best om zuinige auto's te produceren. Logisch,want de benzineprijzen zijn niet misselijk en de zuinigheid van de auto vormt een belangrijk onderdeel van de besluitvorming als men een auto gaat kopen. Ondanks deze ontwikkeling rijden er in Nederland nog zo'n 600.000 auto's rond die onnodig duur zijn per kilometer. Dit ligt niet aan de auto, maar aan de brandstof. De stichting Autogas Nederland is nu een grote_ campagne begonnen om automobilisten te wijzen op het feit dat het nog zuiniger kan. Het belangrijkste voordeel van Autogas is de prijs. Laten we een willekeurig moment nemen; kostte een liter super29 april 1989 186 cent, een liter autogas op dezelfde datum kostte 49 cent Prijzen volgens NOVOK per 26 mei 1989 (maximale referentieprijzen van de NOVOK). Er wordt op autogas geen accijns gehevendus de prijs is bijzonder laag en kompenseert ruimschoots het hogere tarief van de motorrijtuigenbelasting. Veel mensen hebben nog steeds hun twijfels over autogas. De motorische prestaties zouden minder zijn dan met benzine, men zou zich een geheel andere rijstijl moeten aanmeten na over schakeling op autogas en de autogastank zou niet veilig zijn. Klinklare onzin volgens de Stich ting Autogas Nederland. Met de apparatuurvantegenwoordigzijn de motorische prestaties van autogas zo langzamerhand op benzine-nivogekomen,zodat ver andering van rijstijl absoluut niet nodig is. Wat de veiligheid van de autogastank betreft: elkeautogas- tank moet goedgekeurd zijn door de Dienst van het Stroomwezen, die de tank blootstelt aan een druk van 30 bar (normale werkdruk onder de 8 bar). Vergelijkende bots- en vuurproeven doorstaat de gastank ook glansrijk. Een ander belangrijk voordeel van autogas buiten de lage prijs, is dat autogas de levensduur van de motor verlengd. Autogas is lood vrij. Etsende zuren en koolafzet ting ontbreken en er treedt geen motorolieverdunning op. Het feit dat autogas in zuivere gasvorm de motor bereikt en volledig ver brandt, maakt van autogas een ideale brandstof. In deze tijd van zure regen is dit bepaald geen onbelangrijke fak- tor. TNO heeft het effekt getest van verschillende brandstoffen met auto's voorzien van katalysa tor en daaruit kwam autogas tevoorschijn als de brandstof die het minst schadelijk is voor ons milieu. Ook een benzineauto met drieweg katalysator rijdt op gas schoner dan op benzine. Benzine 1984 Diesel 1991 Benzinenormen 1989 loodvrij met 3-weg katalysator Autogasinstall 3-weg katalysator Energieverbruik volgens Europese A70 methode too 81 105 98 koolmonoxyde onverbr. koolwaterstoffen stlksiofoxyden zwaveldioxyde polycyclische aromatische koolwaterstoffen iood roet (vaste dccllles) too too too too too too 15 60 300 15 5 5 10 to Bron: Instituut voor Wegtransportmiddelen TNO (gebaseerd op testgegevens van een personenauto met een gewicht van 930 kg) N B. In dit schema zijn de meetwaarden voor 1984 gesteld op too Informatiebrochure Onder het motto: Autogas. 't rijdt super, 't kost veel minder, is de Stichting Autogas Nederland nu bezig door middel van een groot schalige publiciteitscampagne automobilisten te wijzen op de vele voordelen van autogas. De Stichting biedt elke automobilist de mogelijkheid om een overzicht aan te vragen over financiële besparing die een auto op gas oplevert, gebaseerd op de indivi duele situatie van de aanvrager. Geïnteresseerden kunnen dit aanvragen door middel van een briefkaartje met daarop vermeld naam,adres,automerk en type en het aantal kilometers dat per jaar gereden wordt. Aanvragers die al een autogasinstallatie hebben moeten dit ook op de briefkaart vermelden. Het adres is: Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer 556, H80WB AMSTELVEEN. Zeeland, een eiland 'groter, huis-aan-huis met de Zeeland Combinatie ^'d OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN ^Hulsi A.ol Sas van GentW De vertrouwde bladen van de Zeeland Combinatie, De Faam, De Vlissinger, De Bevelander en het Zeeuwsch-Vlaams Adver tentieblad hebben begin 1988 versterking gekregen. De ijzersterke combinatie bestaat nu uit het Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad, voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen; De Faam en De Vlissinger, die geheel Walcheren dekken; De Bevelander, voor Zuid- en Noord-Beveland, het nieuwsblad Eendrachtbode dat gelezen wordt op Tholen en St. Philipsland en de Nieuws bode Extra voor Schouwen Duiveland en Goeree/Overflakkee. Een uitbreiding die tegelijk een verbetering betekent, voor de ad verteerder die Zeeland huis-aan-huis plus 'n eiland verder, wil bereiken. Het succes van deze uitbreiding is in de loop van 1988 reeds gebleken. Met hun gezamenlijk bereik van 160.480 ex. is dit meteen de grootste dekking die in Zeeland te realiseren is. Wie beter dan de Zeeuwen zelf, kent de problemen van een optimale versprei ding en de leesbehoefte van de gezinnen die per regio zo sterk verschillen. De Zeeuwse lezer kan zich uitstekend vinden in het brede aanbod van deze bladen, die advertentioneel en redaktio- neel 'op hun huid zijn geschreven'; al vele tientallen jaren. Dat kwaliteit niet altijd duur moet zijn komt tot uitdrukking in de mm-prijs. En.... één opdracht volstaat voor al deze kranten.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 10