181
175
90
49
Autogas. De goedkoopste.
Autogas ook zuinig met
het milieu.
Super
Euro Loodvrij
Diesel
Autogas
Nog steeds
vooroordelen.
Minder
motorslijtage.
^y\ -
De campagne
van de
Stichting
Autogas
Nederland.
Informatie: 01184-84000
DE FAAM
Woensdag 2 augustus 1989
Kan uw auto nog zuiniger?
De laatste jaren doen autofabrikanten hun uiterste best om
zuinige auto's te produceren. Logisch,want de benzineprijzen zijn
niet misselijk en de zuinigheid van de auto vormt een belangrijk
onderdeel van de besluitvorming als men een auto gaat kopen.
Ondanks deze ontwikkeling rijden er in Nederland nog zo'n
600.000 auto's rond die onnodig duur zijn per kilometer.
Dit ligt niet aan de auto, maar aan de brandstof.
De stichting Autogas Nederland is nu een grote_
campagne begonnen om automobilisten te
wijzen op het feit dat het nog zuiniger kan.
Het belangrijkste voordeel van
Autogas is de prijs. Laten we een
willekeurig moment nemen;
kostte een liter super29 april 1989
186 cent, een liter autogas op
dezelfde datum kostte 49 cent
Prijzen volgens NOVOK per 26 mei 1989
(maximale referentieprijzen van
de NOVOK). Er wordt op autogas
geen accijns gehevendus de prijs
is bijzonder laag en kompenseert
ruimschoots het hogere tarief van
de motorrijtuigenbelasting.
Veel mensen hebben nog steeds
hun twijfels over autogas. De
motorische prestaties zouden
minder zijn dan met benzine,
men zou zich een geheel andere
rijstijl moeten aanmeten na over
schakeling op autogas en de
autogastank zou niet veilig zijn.
Klinklare onzin volgens de Stich
ting Autogas Nederland. Met de
apparatuurvantegenwoordigzijn
de motorische prestaties van
autogas zo langzamerhand op
benzine-nivogekomen,zodat ver
andering van rijstijl absoluut niet
nodig is. Wat de veiligheid van de
autogastank betreft: elkeautogas-
tank moet goedgekeurd zijn door
de Dienst van het Stroomwezen,
die de tank blootstelt aan een druk
van 30 bar (normale werkdruk
onder de 8 bar). Vergelijkende
bots- en vuurproeven doorstaat
de gastank ook glansrijk.
Een ander belangrijk voordeel
van autogas buiten de lage prijs, is
dat autogas de levensduur van de
motor verlengd. Autogas is lood
vrij. Etsende zuren en koolafzet
ting ontbreken en er treedt geen
motorolieverdunning op. Het feit
dat autogas in zuivere gasvorm de
motor bereikt en volledig ver
brandt, maakt van autogas een
ideale brandstof.
In deze tijd van zure regen is dit
bepaald geen onbelangrijke fak-
tor. TNO heeft het effekt getest
van verschillende brandstoffen
met auto's voorzien van katalysa
tor en daaruit kwam autogas
tevoorschijn als de brandstof die
het minst schadelijk is voor ons
milieu. Ook een benzineauto
met drieweg katalysator rijdt op
gas schoner dan op benzine.
Benzine
1984
Diesel
1991
Benzinenormen
1989 loodvrij met
3-weg katalysator
Autogasinstall
3-weg katalysator
Energieverbruik volgens Europese
A70 methode
too
81
105
98
koolmonoxyde
onverbr. koolwaterstoffen
stlksiofoxyden
zwaveldioxyde
polycyclische aromatische koolwaterstoffen
iood
roet (vaste dccllles)
too
too
too
too
too
too
15
60
300
15
5
5
10
to
Bron: Instituut voor Wegtransportmiddelen TNO (gebaseerd op testgegevens van een personenauto met een
gewicht van 930 kg) N B. In dit schema zijn de meetwaarden voor 1984 gesteld op too
Informatiebrochure
Onder het motto: Autogas. 't rijdt
super, 't kost veel minder, is de
Stichting Autogas Nederland nu
bezig door middel van een groot
schalige publiciteitscampagne
automobilisten te wijzen op de
vele voordelen van autogas. De
Stichting biedt elke automobilist
de mogelijkheid om een overzicht
aan te vragen over financiële
besparing die een auto op gas
oplevert, gebaseerd op de indivi
duele situatie van de aanvrager.
Geïnteresseerden kunnen dit
aanvragen door middel van een
briefkaartje met daarop vermeld
naam,adres,automerk en type en
het aantal kilometers dat per jaar
gereden wordt. Aanvragers die al
een autogasinstallatie hebben
moeten dit ook op de briefkaart
vermelden. Het adres is:
Stichting Autogas Nederland,
Antwoordnummer 556,
H80WB AMSTELVEEN.
Zeeland, een eiland 'groter,
huis-aan-huis met de
Zeeland
Combinatie
^'d
OOST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
^Hulsi
A.ol
Sas van GentW
De vertrouwde bladen van de Zeeland Combinatie, De Faam,
De Vlissinger, De Bevelander en het Zeeuwsch-Vlaams Adver
tentieblad hebben begin 1988 versterking gekregen.
De ijzersterke combinatie bestaat nu uit het Zeeuwsch-Vlaams
Advertentieblad, voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen; De Faam
en De Vlissinger, die geheel Walcheren dekken; De Bevelander,
voor Zuid- en Noord-Beveland, het nieuwsblad Eendrachtbode
dat gelezen wordt op Tholen en St. Philipsland en de Nieuws
bode Extra voor Schouwen Duiveland en Goeree/Overflakkee.
Een uitbreiding die tegelijk een verbetering betekent, voor de ad
verteerder die Zeeland huis-aan-huis plus 'n eiland verder, wil
bereiken. Het succes van deze uitbreiding is in de loop van 1988
reeds gebleken.
Met hun gezamenlijk bereik van 160.480 ex. is dit meteen de
grootste dekking die in Zeeland te realiseren is. Wie beter dan
de Zeeuwen zelf, kent de problemen van een optimale versprei
ding en de leesbehoefte van de gezinnen die per regio zo sterk
verschillen. De Zeeuwse lezer kan zich uitstekend vinden in het
brede aanbod van deze bladen, die advertentioneel en redaktio-
neel 'op hun huid zijn geschreven'; al vele tientallen jaren.
Dat kwaliteit niet altijd duur moet
zijn komt tot uitdrukking in de
mm-prijs. En.... één opdracht
volstaat voor al deze kranten.