VERNIEUWING TROEF Talrijke automerken zijn de afgelopen tijd met aanpassingen aan een aantal model len op de markt gekomen. Onze automedewerker Tony Vos nam ze onder de loep. Vernieuwde Seat Marbella, Terra en Malaga Een hernieuwde kennismaking Ford Fiësta nu met dieselmotor en CTX SMOG: en de schone auto dan A BiTk, eerstvolgende editie van de Auto Krant Extra is op woensdag 23 augustus a.s. Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. In juli verschijnt geen Autokrant. Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger BBHSHHl ifiWmmmiffiiaBeg BMW 318i Touring Salou - Nog net voor de grote stroom toe risten de Spaanse kusten gaan bevolken, maakten de Nederlandse autojournalisten kennis met een aantal vernieuwde produkten van Seat. Half december reden we al in de omgeving van Toledo met de Ibiza Extra, een auto die op maar liefst 1200 punten ten op zichte van zijn voorganger werd veranderd. Het model bleef gelijk, terwijl in het interieur, aan het onderstel en in de kwaliteit een aan tal belangrijke zaken werd verbeterd. Destijds werd al aangekondigd dat vergelijkbare zaken ook op de andere modellen van dit derde merk uit het Volkswagen-concern zouden worden toegepast. Op het vliegveld van Barcelona stond een reeds Malaga's gereed in de GLX- en injectie uitvoering. Direct valt ook bij deze grote Seat op dat uiterlijk geen schokkende zaken zijn veranderd. De in de carrosseriekleur gespo ten grille heeft nu net als de Ibiza het grote embleem. Vervolgens worden andere stootstrips op de flanken gemonteerd, ande re wieldoppen, een sierpaneel tussen de ach terlichten en dan hebben we de uiterlijk her kenbare wijzigingen wel gehad. hand en is volgens Seat-traditie wat plat ge monteerd. Bij de GLX en Injection zitten de bedieningsknopjes voor de zijruiten voortaan op de deurpanelen. De Malaga wordt in Nederland uitsluitend ge leverd met de 1.5 liter injectiemotor met ge regelde katalysator volgens US '83-norm van 90 pk. Hierbij kan dan gekozen worden voor vier uitrustingsniveau's: Special, XL, GLX en Injection. De basisversie beschikt al over een dagteller, interval op de ruitewissers, mistachterlicht en twee buitenspiegels. De XL voegt hier getint glas, een voorbereide radio-inbouw, een toerenteller en een verlicht dashboardkastje aan toe. Uiteraard zijn de GLX en Injection nog completer uitgevoerd. maar wordt na een paar rondjes bijzonder aardig. De Malaga had wel sterk de neiging om in snelle bochten één van de achterwie len op te tillen, wat echter nauwelijks achter het stuur te merken is. Over het geheel geno men is de Malaga voor iedere automobilist een makkelijk te berijden auto. De prijzen van de nieuwe serie starten bij f 19.995,— voor de 1.5 Special, terwijl voor de XLi f 21.495,— betaald moet worden. De prijs van de later te leveren GLX en Injection is vastgesteld op f 24.680,— en f 28.630,—. De diesel komt in juli alleen als XL voor 26.360,-. Remsysteem Injection Bekleding De BMW 3-serie mag in ons land toch onder hand bekend verondersteld worden. Het mo del werd in de huidige vorm in 1983 voor gesteld en zal eind volgend jaar definitief een opvolger krijgen. Toch is de belangstelling voor dit model op Europese schaal nog enorm. Zeker sinds het verschijnen van de exclusieve cabriolet en de fraaie Touring. Van dit vijfdeursmodel is onlangs een nieuwe ver sie verschenen, de 318i Touring. Tijd om de hele 3-serie nog eens de revue te laten passeren. Dat we in ons eigen land nog heel wat fraais kunnen zien, bleek tijdens een introductie van BMW. Een zestal fraaie routes voerde het journalistenvolkje door de provincie Zeeland. Vanaf het startpunt, Rotterdam Zestienho ven, had ik de beschikking over een 325i Touring. Het Touring-model is nog behoorlijk nieuw en door zijn stevige prijs niet veel in Nederland te zien. De serie bestaat uit de 320i met 2 liter 6 cylinder motor, de 2,5 liter 325i en 325iX en een 324 td met 2,4 liter turbodieselmotor. weet hij prestaties te leveren vergelijkbaar aan de 318i. De 324d is er alleen als vierdeurs sedan en is eigenlijk de meest ontspannende uit de reeks. Snel is hij zeker niet te noemen. De kwaliteiten van deze auto liggen voornamelijk in de voortreffelijke motor, die economisch dieselen combineert met de rust van een benzine krachtbron. Een hernieuwde kennismaking met de kleinste BMW was wederom een enorm ge noegen en het toonde weer eens aan dat een auto die wat ontwerp betreft al heel wat jaartjes oud is, toch lang niet verouderd hoeft te zijn. En zeker als Touring is het een ver standige keus. Na het openen van de portieren is er wel dui delijk verschil te zien. De Malaga heeft nieu we stoelen gekregen inclusief andere bekle- dingsstoffen. Helaas hebben we alleen de twee duurste uitvoering kunnen zien, maar vooral de GLX is bijzonder stijlvol aangekleed inclusief de hoofdsteunen achterin. De voor- stoelen hebben nog steeds een betrekkelijk korte zitting, maar geven door de prima len- densteunen een comfortabele zit ook op lan gere trajecten. Je zit lekker hoog en rechtop in deze auto, waardoor je een goed zicht op het verkeer hebt. Het dashboard lijkt in eer ste instantie ongewijzigd. Toch zijn alle klok jes en knopjes herzien. De basisvorm is ech ter gelijk gebleven. Net als bij de Ibiza zijn bij de nieuwe Malaga de vreemde bedieningssatellieten rond het stuur verdwenen. Ze hebben plaatsgemaakt voor de 'normale' sprieten voor bediening van richtingaanwijzers, verlichting en ruite wissers. Het nieuwe stuur ligt lekker in de Overigens zullen deze twee pas in september worden geleverd, terwijl de Special en XL di rect al bij de dealers besteld kunnen worden. Nieuw was ook de al eerder beloofde Ibiza In jection. Het gaat hierbij om een luxueus uit gedoste vijfdeurs auto standaard met aircon ditioning. De Nederlandse importeur heeft op dit moment geen plannen deze auto te gaan voeren, maar op speciale bestelling is ie altijd leverbaar. Een ander nieuwtje voor zowel de Malaga als Ibiza is de verbeterde 1.7 liter dieselmotor die we op een wel zeer ongebruikelijke plaats re den. Op een heus circuit mochten we de kwaliteiten van de ruwoliestokers beproeven. De 55 pk leverende motor is voorzien van nieuwe gloeibougies en inspuitventielen die zorgen voor een kortere voorgloeitijd. Vervol gens zorgen nieuwe silent-blocs voor een be tere isolatie van trillingen en geluid. Het gaat in ieder geval nog steeds om een goedmoedi ge niet al te snelle machine. Circuitrijden met een dergelijk exemplaar lijkt heel vreemd, Het laatste nieuws van Seat reden we ook op het bochtige circuit: de Marbella. Deze kleinste telg heeft de carrosserie van de Fiat Panda, waarop de Seat-ontwerpers een berg eigen inzichten heeft losgelaten. Uiterlijk is de vernieuwde versie niet van de oude te on derscheiden. Technische wijzigingen omvat ten de overschakeling op een kruislings in plaats van voor/achter gescheiden rem systeem, een negatieve schuurstraal aan de voorwielen en modificaties aan de motor. Het autootje bleek zich erg aardig op het cir cuit en de slipbaan te gedragen. Zichtbaar zijn de veranderingen, in het inte rieur, waar nieuwe, bredere stoelen zijn ge monteerd met leuke, vrolijke bekledingsstof-' fen. Ook bij de. Marbella wordt voortaan de inmiddels bekende Seat-typevoering toege past van Special, XL en GLX. De autootjes zijn deze maand al te leveren. Dezelfde veran deringen die de Marbella heeft ondergaan, worden ook op de Terra doorgevoerd. Seat heeft met deze veranderingen zijn hele programma gemoderniseerd. Op de agenda staat nog de beloofde Ibiza cabriolet voor volgend jaar. Daarna echter zal het Spaanse merk aktief blijven. Naar verwachting zal er rond 1991 een nieuw model verschijnen bo ven de Malaga. In ieder geval is Seat op de goede weg met een sterk stijgend marktaan deel in heel Europa. Vormgeving De 6 cylinder motoren van BMW zijn nog steeds juwelen. Rustig zoevend doen ze hun werk. In de 325i levert de krachtbron 170 pk en daarmee kan natuurlijk stevig door gere den worden. Schitterend was het dan ook om bijvoorbeeld op de Grevelingendam vijf auto's van dit type tegelijk te zien passeren. Na het zescylinder geweld stapte ik in de nieuwe 318i Touring. Plotseling blijkt dan dat de 113 pk leverende 1.8 liter 4 cylinder ook zeer behoorlijk presteert. BMW zelf meldt een top van 188 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 binnen de 12 seconden. Je moet dan ook een vreselijke liefhebber zijn van een 6 cylinder motor om voor de 320i Touring te kiezen, de 1.8 is zeker potent genoeg. Het meest sterke punt van deze auto is zijn vormgeving. Als koper heb je vooraf al de ze kerheid dat het een exclusieve auto zal blij ven. De Touring mag echter niet gezien wor den als een echte stationcar. Vooral de kleine vijfde deur geeft te weinig mogelijkheden voor het vervoer van volumineuze goederen. De BMW Touring is dan ook meer een vrije- tijdsauto voor pa, waar ma door de week de boodschappen mee haalt en 's morgens met de vriendinnen naar de tennisbaan rijdt. Turbodiesel Wat prijs betreft zal de 318i Touring duidelijk hogere ogen gooien dan zijn 6 cylinder broertjes. Gelukkig heeft de importeur het bedrag net onder de vijftigduizend gulden f 48.900,— weten te houden. Twee ritten werden vervolgens gereden met de twee die selversies van de 3-serie. Na al het snelle rij den valt dan de enorme rust op die zo'n ruwoliestoker meebrengt. Maar je mag je niet in de turbodiesel vergissen. Met zijn 115 pk Tijdens de introductie van de volledig nieuwe Ford Fiësta in april jl. werden al de nodige uit breidingen in de serie van deze auto aange kondigd. Afgelopen week werden vier ver sies hiervan voorgesteld, zodat de serie op één model na compleet is. Het gaat hier om de Fiësta met de nieuwe 1.8 liter dieselmotor en twee modellen met de Continu Variabele Transmissie van Van Doorne's. Bij het nieuwe Fiësta-model werd zoals ver wacht gekozen voor de nieuwe 1753 cc me tende dieselmotor die we sinds kort ook ken nen uit de Escort en Orion. Zowel de boring als de slag werden vergroot ten opzichte van de 1.6 krachtbron. Dit leverde een vermo genswinst op van 11% terwijl het koppel met 16% steeg. De Fiësta diesel heeft zodoende nu 60 pk ter beschikking. De Fiësta kan zich nu volledig meten met de Peugeot 205 Die sel, een autootje die beschouwd mag wor den als de grote voortrekker in deze klasse. Het rijden met de Fiësta diesel is dan ook een gnoot genoegen. Direkt al bij het wegrijden merk je de behoorlijke kracht die de motor produceert. De auto is dan ook bepaald een vlotte wegwezer. Voor het sprintje van 0 tot 100 is zo'n 16 seconden nodig terwijl als top 152 km/u wordt opgegeven. Ford heeft er ook alles aan gedaan om het geluidsniveau binnenin de auto zo laag mo gelijk te krijgen. De primaire distributie aandrijving van de krukas naar de inspuit- pomp, vindt nu plaats met een riem in plaats van met tandwielen. Daarnaast werd ook het verbrandingssysteem en de inspuitappara- tuur volledig herzien, zodat de motor statio nair rustiger loopt. Bovendien zorgen nieuwe gloeibougies voor een uiterst korte voor gloeitijd. De Fiësta diesel is er in twee uitvoeringen, de C met drie deuren en de CL met vijf portie ren. De prijzen van deze auto's bedragen respectievelijk f 23.750,— en f 26.090,—. Een tweede aanvulling op het programma be treft de Fiësta CTX, met de continu variabele transmissie van Van Doorne's. Deze voorzie ning werd voor het eerst in 1987 op het oude model Fiësta geïntroduceerd. Bij de nieuwe Fiësta heeft de klant nu de keus uit twee ver schillende auto's met CTX, de 1.1 motor met een driedeurs carrosserie en of de luxueuze CLX met 1.4 motor en vijf deuren. Ook in de Fiësta blijft deze slimme automatische ver snellingsbak een goede keuze. Vooral in de stad is het een prettig vervoermiddel, terwijl ook zeker de grote weg niet geschuwd hoeft te worden. Traploos varieert de bak zijn over brenging. De CTX-versies van de Fiësta zijn niet leverbaar met een katalysator. Het gaat hierbij om motoren zonder injectie, die dus als vuil aangemerkt kunnen worden. De re den hiervan is dat produktietechnisch de combinatie van CTX met katalysator nog niet gerealiseerd is. Dit heeft voor de klant als voordeel dat de motoren wat meer pk's heb ben. De 1.1 levert 55 pk in plaats van 50 pk en bij de 1.4 75 pk in plaats van 71. De prijs van de 1.1 CL CTX 3-deurs is vastgesteld op f 22.710,— terwijl voor de 1.4 CLX CTX 5-deurs f 28.640,— betaald moet worden. Dit komt neer op een ruime tweeduizend gul den meerprijs voor de automatische versnel lingsbak en dat is zondermeer netjes. De huidige prijslijst van de Fiësta-serie ver meldt nu nog één model wat nog niet lever baar is, de 1.6 XR2 Injectie, de sportieve telg uit de familie. De leveringen van deze auto zijn wat opgeschoven, maar zullen niet al te lang meer op zich laten wachten. Auto P°ppe. Dat was afgelopen weken even schrikken! Volgens de commissaris van der koningin in Zuid-Holland was de luchtverontreiniging (smog) in zijn provincie tot zulke kritische waarden gestegen dat het niet denkbeeldig zou zijn om een groot deel van het autoverkeer in de grote steden stil te leggen. Ook onze commissaris, dr. C. Boertien, liet zich in een artikel in de PZC ontvallen dat het mogelijk was om het autoverkeer stil te leggen. En onze geachte mi nister Smit-Kroes deed er nog een schepje bovenop door in de Tweede Kamer vast te stellen dat ze ook toeristen per auto zal weren als de milieuverhoudingen dat nodig achten. Als autoverkoper van een automerk dat al jaren aan de weg timmert om schone auto's op de markt te brengen zet ik toch vraagtekens bij deze ferme taal. Wat zullen autokopers die een be wuste keuze hebben gemaakt voor een auto met een driewegkatalysator en lambda-regeling? Deze auto's lozen maar liefst 90 procent minder schadelijke stoffen en zijn dus nauwelijks nog verontreinigers te noemen. Volgens mij kan noch een commissaris van de koningin noch een minister het waarmaken om deze schone auto's van de weg te halen. Minister Nijpels immers heeft als een leeuw gevochten voor die driewegkatalysatoren en hij heeft er zelfs een Europees conflict voor op de koop toe genomen. Met die wetenschap in het achterhoofd mag je niet iedereen (lees elke auto) over één kam scheren. Ik realiseer me best dat niet iedereen zo kapitaalkrachtig is om zich nu me teen een nieuwe auto aan te schaffen, hetgeen dan weer niet inhoudt dat wie wel een schone auto heeft voor de vervuiling die anderen aanrichten gestraft moet worden. Ik pleit trouwens voor een invoer verbod van auto's die niet schoon zijn, vooral kleinere auto's zijn vaak vuil, dus niet voorzien van een driewegkatalysator met lambda-regeling en injectiemo toren. Er zijn subsidieregels om ook die auto's uit te rusten. Daar zouden de importeurs gebruik van moeten maken. Ik hoop van harte dat deze kritiek u aanspreekt. Heeft u reacties, laat dat dan horen en reageer via deze rubriek. Een schoon milieu gaat ons allen aan. En ik adviseer heel vaak: neem ook eens de fiets. Prettige vakantie. A. de Buck In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 17