VERNIEUWING TROEF
Talrijke automerken zijn de afgelopen tijd met aanpassingen aan een aantal model
len op de markt gekomen. Onze automedewerker Tony Vos nam ze onder de loep.
Vernieuwde Seat Marbella,
Terra en Malaga
Een hernieuwde kennismaking
Ford Fiësta nu met dieselmotor en CTX
SMOG: en de
schone auto dan A BiTk,
eerstvolgende editie
van de
Auto Krant Extra
is op
woensdag 23 augustus a.s.
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
In juli verschijnt geen Autokrant.
Maandelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
BBHSHHl ifiWmmmiffiiaBeg
BMW 318i Touring
Salou - Nog net voor de grote stroom toe
risten de Spaanse kusten gaan bevolken,
maakten de Nederlandse autojournalisten
kennis met een aantal vernieuwde produkten
van Seat. Half december reden we al in de
omgeving van Toledo met de Ibiza Extra, een
auto die op maar liefst 1200 punten ten op
zichte van zijn voorganger werd veranderd.
Het model bleef gelijk, terwijl in het interieur,
aan het onderstel en in de kwaliteit een aan
tal belangrijke zaken werd verbeterd. Destijds
werd al aangekondigd dat vergelijkbare zaken
ook op de andere modellen van dit derde
merk uit het Volkswagen-concern zouden
worden toegepast.
Op het vliegveld van Barcelona stond een
reeds Malaga's gereed in de GLX- en injectie
uitvoering. Direct valt ook bij deze grote Seat
op dat uiterlijk geen schokkende zaken zijn
veranderd. De in de carrosseriekleur gespo
ten grille heeft nu net als de Ibiza het grote
embleem. Vervolgens worden andere
stootstrips op de flanken gemonteerd, ande
re wieldoppen, een sierpaneel tussen de ach
terlichten en dan hebben we de uiterlijk her
kenbare wijzigingen wel gehad.
hand en is volgens Seat-traditie wat plat ge
monteerd. Bij de GLX en Injection zitten de
bedieningsknopjes voor de zijruiten voortaan
op de deurpanelen.
De Malaga wordt in Nederland uitsluitend ge
leverd met de 1.5 liter injectiemotor met ge
regelde katalysator volgens US '83-norm van
90 pk. Hierbij kan dan gekozen worden voor
vier uitrustingsniveau's: Special, XL, GLX en
Injection. De basisversie beschikt al over een
dagteller, interval op de ruitewissers,
mistachterlicht en twee buitenspiegels. De
XL voegt hier getint glas, een voorbereide
radio-inbouw, een toerenteller en een verlicht
dashboardkastje aan toe. Uiteraard zijn de
GLX en Injection nog completer uitgevoerd.
maar wordt na een paar rondjes bijzonder
aardig. De Malaga had wel sterk de neiging
om in snelle bochten één van de achterwie
len op te tillen, wat echter nauwelijks achter
het stuur te merken is. Over het geheel geno
men is de Malaga voor iedere automobilist
een makkelijk te berijden auto. De prijzen van
de nieuwe serie starten bij f 19.995,— voor
de 1.5 Special, terwijl voor de XLi
f 21.495,— betaald moet worden. De prijs
van de later te leveren GLX en Injection is
vastgesteld op f 24.680,— en f 28.630,—.
De diesel komt in juli alleen als XL voor
26.360,-.
Remsysteem
Injection
Bekleding
De BMW 3-serie mag in ons land toch onder
hand bekend verondersteld worden. Het mo
del werd in de huidige vorm in 1983 voor
gesteld en zal eind volgend jaar definitief een
opvolger krijgen. Toch is de belangstelling
voor dit model op Europese schaal nog
enorm. Zeker sinds het verschijnen van de
exclusieve cabriolet en de fraaie Touring. Van
dit vijfdeursmodel is onlangs een nieuwe ver
sie verschenen, de 318i Touring. Tijd om de
hele 3-serie nog eens de revue te laten
passeren.
Dat we in ons eigen land nog heel wat fraais
kunnen zien, bleek tijdens een introductie
van BMW. Een zestal fraaie routes voerde het
journalistenvolkje door de provincie Zeeland.
Vanaf het startpunt, Rotterdam Zestienho
ven, had ik de beschikking over een 325i
Touring. Het Touring-model is nog behoorlijk
nieuw en door zijn stevige prijs niet veel in
Nederland te zien. De serie bestaat uit de
320i met 2 liter 6 cylinder motor, de 2,5 liter
325i en 325iX en een 324 td met 2,4 liter
turbodieselmotor.
weet hij prestaties te leveren vergelijkbaar
aan de 318i.
De 324d is er alleen als vierdeurs sedan en is
eigenlijk de meest ontspannende uit de
reeks. Snel is hij zeker niet te noemen. De
kwaliteiten van deze auto liggen voornamelijk
in de voortreffelijke motor, die economisch
dieselen combineert met de rust van een
benzine krachtbron.
Een hernieuwde kennismaking met de
kleinste BMW was wederom een enorm ge
noegen en het toonde weer eens aan dat een
auto die wat ontwerp betreft al heel wat
jaartjes oud is, toch lang niet verouderd hoeft
te zijn. En zeker als Touring is het een ver
standige keus.
Na het openen van de portieren is er wel dui
delijk verschil te zien. De Malaga heeft nieu
we stoelen gekregen inclusief andere bekle-
dingsstoffen. Helaas hebben we alleen de
twee duurste uitvoering kunnen zien, maar
vooral de GLX is bijzonder stijlvol aangekleed
inclusief de hoofdsteunen achterin. De voor-
stoelen hebben nog steeds een betrekkelijk
korte zitting, maar geven door de prima len-
densteunen een comfortabele zit ook op lan
gere trajecten. Je zit lekker hoog en rechtop
in deze auto, waardoor je een goed zicht op
het verkeer hebt. Het dashboard lijkt in eer
ste instantie ongewijzigd. Toch zijn alle klok
jes en knopjes herzien. De basisvorm is ech
ter gelijk gebleven.
Net als bij de Ibiza zijn bij de nieuwe Malaga
de vreemde bedieningssatellieten rond het
stuur verdwenen. Ze hebben plaatsgemaakt
voor de 'normale' sprieten voor bediening
van richtingaanwijzers, verlichting en ruite
wissers. Het nieuwe stuur ligt lekker in de
Overigens zullen deze twee pas in september
worden geleverd, terwijl de Special en XL di
rect al bij de dealers besteld kunnen worden.
Nieuw was ook de al eerder beloofde Ibiza In
jection. Het gaat hierbij om een luxueus uit
gedoste vijfdeurs auto standaard met aircon
ditioning. De Nederlandse importeur heeft op
dit moment geen plannen deze auto te gaan
voeren, maar op speciale bestelling is ie altijd
leverbaar.
Een ander nieuwtje voor zowel de Malaga als
Ibiza is de verbeterde 1.7 liter dieselmotor die
we op een wel zeer ongebruikelijke plaats re
den. Op een heus circuit mochten we de
kwaliteiten van de ruwoliestokers beproeven.
De 55 pk leverende motor is voorzien van
nieuwe gloeibougies en inspuitventielen die
zorgen voor een kortere voorgloeitijd. Vervol
gens zorgen nieuwe silent-blocs voor een be
tere isolatie van trillingen en geluid. Het gaat
in ieder geval nog steeds om een goedmoedi
ge niet al te snelle machine. Circuitrijden met
een dergelijk exemplaar lijkt heel vreemd,
Het laatste nieuws van Seat reden we ook op
het bochtige circuit: de Marbella. Deze
kleinste telg heeft de carrosserie van de Fiat
Panda, waarop de Seat-ontwerpers een berg
eigen inzichten heeft losgelaten. Uiterlijk is
de vernieuwde versie niet van de oude te on
derscheiden. Technische wijzigingen omvat
ten de overschakeling op een kruislings in
plaats van voor/achter gescheiden rem
systeem, een negatieve schuurstraal aan de
voorwielen en modificaties aan de motor.
Het autootje bleek zich erg aardig op het cir
cuit en de slipbaan te gedragen.
Zichtbaar zijn de veranderingen, in het inte
rieur, waar nieuwe, bredere stoelen zijn ge
monteerd met leuke, vrolijke bekledingsstof-'
fen. Ook bij de. Marbella wordt voortaan de
inmiddels bekende Seat-typevoering toege
past van Special, XL en GLX. De autootjes
zijn deze maand al te leveren. Dezelfde veran
deringen die de Marbella heeft ondergaan,
worden ook op de Terra doorgevoerd.
Seat heeft met deze veranderingen zijn hele
programma gemoderniseerd. Op de agenda
staat nog de beloofde Ibiza cabriolet voor
volgend jaar. Daarna echter zal het Spaanse
merk aktief blijven. Naar verwachting zal er
rond 1991 een nieuw model verschijnen bo
ven de Malaga. In ieder geval is Seat op de
goede weg met een sterk stijgend marktaan
deel in heel Europa.
Vormgeving
De 6 cylinder motoren van BMW zijn nog
steeds juwelen. Rustig zoevend doen ze hun
werk. In de 325i levert de krachtbron 170 pk
en daarmee kan natuurlijk stevig door gere
den worden. Schitterend was het dan ook
om bijvoorbeeld op de Grevelingendam vijf
auto's van dit type tegelijk te zien passeren.
Na het zescylinder geweld stapte ik in de
nieuwe 318i Touring. Plotseling blijkt dan dat
de 113 pk leverende 1.8 liter 4 cylinder ook
zeer behoorlijk presteert. BMW zelf meldt
een top van 188 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 binnen de 12 seconden. Je moet
dan ook een vreselijke liefhebber zijn van een
6 cylinder motor om voor de 320i Touring te
kiezen, de 1.8 is zeker potent genoeg.
Het meest sterke punt van deze auto is zijn
vormgeving. Als koper heb je vooraf al de ze
kerheid dat het een exclusieve auto zal blij
ven. De Touring mag echter niet gezien wor
den als een echte stationcar. Vooral de kleine
vijfde deur geeft te weinig mogelijkheden
voor het vervoer van volumineuze goederen.
De BMW Touring is dan ook meer een vrije-
tijdsauto voor pa, waar ma door de week de
boodschappen mee haalt en 's morgens met
de vriendinnen naar de tennisbaan rijdt.
Turbodiesel
Wat prijs betreft zal de 318i Touring duidelijk
hogere ogen gooien dan zijn 6 cylinder
broertjes. Gelukkig heeft de importeur het
bedrag net onder de vijftigduizend gulden
f 48.900,— weten te houden. Twee ritten
werden vervolgens gereden met de twee die
selversies van de 3-serie. Na al het snelle rij
den valt dan de enorme rust op die zo'n
ruwoliestoker meebrengt. Maar je mag je niet
in de turbodiesel vergissen. Met zijn 115 pk
Tijdens de introductie van de volledig nieuwe
Ford Fiësta in april jl. werden al de nodige uit
breidingen in de serie van deze auto aange
kondigd. Afgelopen week werden vier ver
sies hiervan voorgesteld, zodat de serie op
één model na compleet is. Het gaat hier om
de Fiësta met de nieuwe 1.8 liter dieselmotor
en twee modellen met de Continu Variabele
Transmissie van Van Doorne's.
Bij het nieuwe Fiësta-model werd zoals ver
wacht gekozen voor de nieuwe 1753 cc me
tende dieselmotor die we sinds kort ook ken
nen uit de Escort en Orion. Zowel de boring
als de slag werden vergroot ten opzichte van
de 1.6 krachtbron. Dit leverde een vermo
genswinst op van 11% terwijl het koppel met
16% steeg. De Fiësta diesel heeft zodoende
nu 60 pk ter beschikking. De Fiësta kan zich
nu volledig meten met de Peugeot 205 Die
sel, een autootje die beschouwd mag wor
den als de grote voortrekker in deze klasse.
Het rijden met de Fiësta diesel is dan ook een
gnoot genoegen. Direkt al bij het wegrijden
merk je de behoorlijke kracht die de motor
produceert. De auto is dan ook bepaald een
vlotte wegwezer. Voor het sprintje van 0 tot
100 is zo'n 16 seconden nodig terwijl als top
152 km/u wordt opgegeven.
Ford heeft er ook alles aan gedaan om het
geluidsniveau binnenin de auto zo laag mo
gelijk te krijgen. De primaire distributie
aandrijving van de krukas naar de inspuit-
pomp, vindt nu plaats met een riem in plaats
van met tandwielen. Daarnaast werd ook het
verbrandingssysteem en de inspuitappara-
tuur volledig herzien, zodat de motor statio
nair rustiger loopt. Bovendien zorgen nieuwe
gloeibougies voor een uiterst korte voor
gloeitijd.
De Fiësta diesel is er in twee uitvoeringen, de
C met drie deuren en de CL met vijf portie
ren. De prijzen van deze auto's bedragen
respectievelijk f 23.750,— en f 26.090,—.
Een tweede aanvulling op het programma be
treft de Fiësta CTX, met de continu variabele
transmissie van Van Doorne's. Deze voorzie
ning werd voor het eerst in 1987 op het oude
model Fiësta geïntroduceerd. Bij de nieuwe
Fiësta heeft de klant nu de keus uit twee ver
schillende auto's met CTX, de 1.1 motor met
een driedeurs carrosserie en of de luxueuze
CLX met 1.4 motor en vijf deuren. Ook in de
Fiësta blijft deze slimme automatische ver
snellingsbak een goede keuze. Vooral in de
stad is het een prettig vervoermiddel, terwijl
ook zeker de grote weg niet geschuwd hoeft
te worden. Traploos varieert de bak zijn over
brenging. De CTX-versies van de Fiësta zijn
niet leverbaar met een katalysator. Het gaat
hierbij om motoren zonder injectie, die dus
als vuil aangemerkt kunnen worden. De re
den hiervan is dat produktietechnisch de
combinatie van CTX met katalysator nog niet
gerealiseerd is. Dit heeft voor de klant als
voordeel dat de motoren wat meer pk's heb
ben. De 1.1 levert 55 pk in plaats van 50 pk
en bij de 1.4 75 pk in plaats van 71. De prijs
van de 1.1 CL CTX 3-deurs is vastgesteld op
f 22.710,— terwijl voor de 1.4 CLX CTX
5-deurs f 28.640,— betaald moet worden.
Dit komt neer op een ruime tweeduizend gul
den meerprijs voor de automatische versnel
lingsbak en dat is zondermeer netjes.
De huidige prijslijst van de Fiësta-serie ver
meldt nu nog één model wat nog niet lever
baar is, de 1.6 XR2 Injectie, de sportieve telg
uit de familie. De leveringen van deze auto
zijn wat opgeschoven, maar zullen niet al te
lang meer op zich laten wachten.
Auto
P°ppe.
Dat was afgelopen weken even schrikken! Volgens de commissaris van der koningin
in Zuid-Holland was de luchtverontreiniging (smog) in zijn provincie tot zulke kritische
waarden gestegen dat het niet denkbeeldig zou zijn om een groot deel van het autoverkeer in
de grote steden stil te leggen. Ook onze commissaris, dr. C. Boertien, liet zich in een artikel in
de PZC ontvallen dat het mogelijk was om het autoverkeer stil te leggen. En onze geachte mi
nister Smit-Kroes deed er nog een schepje bovenop door in de Tweede Kamer vast te stellen
dat ze ook toeristen per auto zal weren als de milieuverhoudingen dat nodig achten.
Als autoverkoper van een automerk dat al jaren aan de weg timmert om schone auto's op de
markt te brengen zet ik toch vraagtekens bij deze ferme taal. Wat zullen autokopers die een be
wuste keuze hebben gemaakt voor een auto met een driewegkatalysator en lambda-regeling?
Deze auto's lozen maar liefst 90 procent minder schadelijke stoffen en zijn dus nauwelijks nog
verontreinigers te noemen.
Volgens mij kan noch een commissaris van de koningin noch een minister het waarmaken om
deze schone auto's van de weg te halen. Minister Nijpels immers heeft als een leeuw gevochten
voor die driewegkatalysatoren en hij heeft er zelfs een Europees conflict voor op de koop toe
genomen. Met die wetenschap in het achterhoofd mag je niet iedereen (lees elke auto) over
één kam scheren. Ik realiseer me best dat niet iedereen zo kapitaalkrachtig is om zich nu me
teen een nieuwe auto aan te schaffen, hetgeen dan weer niet inhoudt dat wie wel een schone
auto heeft voor de vervuiling die anderen aanrichten gestraft moet worden.
Ik pleit trouwens voor een invoer verbod van auto's die niet schoon zijn, vooral kleinere auto's
zijn vaak vuil, dus niet voorzien van een driewegkatalysator met lambda-regeling en injectiemo
toren. Er zijn subsidieregels om ook die auto's uit te rusten. Daar zouden de importeurs gebruik
van moeten maken.
Ik hoop van harte dat deze kritiek u aanspreekt. Heeft u reacties, laat dat dan horen en reageer
via deze rubriek. Een schoon milieu gaat ons allen aan. En ik adviseer heel vaak: neem ook eens
de fiets.
Prettige vakantie.
A. de Buck
In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er
zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie. Postbus 5017, 4330 KA
in Middelburg.