VERRASSEND
LENTENIEUWS
Citroën XM, the French way of live
Peugeot 405 X4
Lancia Delta
Rally
Ford Fiesta, voor de
tweede keer feest
Hoe komen die
milieuprofeten
op de Veluwe
f
De lente herbergt veel verrassin
gen in autoland. Onze medewer
ker Tony Vos spoorde ze op en
meldt ze op deze pagina.
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
In Duitsland is de Opel" Vectra gekozen
tot Auto der Vernunff door de 1 7.000 le
zers van Mot Magazine. De Vectra heeft
13 internationale awards gewonnen tot
nu toe.
Zelden is er zo naar een nieuwe auto uitgeke
ken, als in het geval van het nieuwe topmo
del van het vooruitstrevende Franse merk
Citroën. In Frankrijk gaat de XM op 23 mei in
première, terwijl vanaf september de auto de
rest van Europa zal gaan veroveren. De XM
De Peugeot 405 GR.
Peugeot heeft op het gebied van vierwielaan-
drijving natuurlijk de laatste jaren veel erva
ring opgedaan in de rallysport. Denk maar
eens aan verschillende uitvoeringen van de
205 en 405 Turbo 16 in Paris-Dakar en op de
Pikes Peak. Geen wonder dat het merk nu is
uitgerust met een vierwielaangedreven ver
sie van de 405.
Bewust is bij Peugeot gekozen voor perma
nente aandrijving van de vier wielen om het
juiste evenwicht te kunnen bereiken tussen
comfort en optimale aandrijfkracht. In het
405 programma biedt het merk twee oplos
singen: een versie met elektro-mechanische
sper of een differentieel met een automati
sche sper door middel van een visco-
koppeling.
De basisversie van de vierwielaangedreven
Peugeot 405 is de GR met een 110 pk leve-
'rende 1.9 liter motor. Daar boven zit de luxu-'
euzere SR, die technisch volledig gelijk is.
Het sperren bij deze auto's van het midden-
en achterdifferentieel gebeurt electro-
mechanisch. Met sperdifferentielen is mak
kelijker te rijden op sneeuw, ijs of slechte
bospaden. Bij de GR en SR zit er op de mid
denconsole een knopje waarmee de sper kan
worden ingeschakeld. Is een bepaalde hin
dernis overwonnen, dan schakelt het
systeem zich boven de 25 km/u automatisch
uit.
Peugeot brengt ook een vierwielaangedreven
versie op basis van de sportieve Ml 16 met
zijn 16-kleppen 1905 cc motor van 148 pk.
Bij deze auto is de transferbak voorzien van
een viscosekoppeling. Bovendien is het ach
terdifferentieel voorzien van Torque Sensing
(Torsen) waardoor zonder ingrijpen van de
bestuurder de sperren automatisch in- en uit
geschakeld worden. De voorwielophanging
van de 405 X4 is volledig identiek aan die
van de tweewielaandrijvers. Nieuw is echter
de achterasconstructie met vertraagde
hydro-elektrische hoogtecorrectie, die de bo
demvrijheid constant houdt, ongeacht de be
ladingstoestand.
Aan het uiterlijk van de 405 X4 is weinig
nieuws te bespeuren. Een traktatie tijdens de
presentatie was de rit van 60 kilometer met
de Ml 16 X4, een fantastische auto. Rijdend
in deze auto voel je de ervaring die Peugeot
in de autosport heeft opgedaan. Een bergpas
met alleen haarspeldbochten, dat was het
speelterrein waarop we werden los gelaten.
Ongewoon hard kan de Ml 16 X4 in een
bocht worden gegooid. Zelfs als je denkt dat
het nu echt mis gaat, blijkt de auto tot grote
verbazing zonder kleerscheuren er vanaf ge
komen te zijn. De auto stuurt met zijn be
krachtiging lekker licht, reageert snel op het
pedaal - als ie tenminste op toeren wordt ge
houden - en plakt aan het asfalt.
Voor Nederland is de levering helaas pas
voorzien in het derde kwartaal van dit jaar.
heeft vijf deuren en is 4,71 meter lang. Voor
lopig zal het programma bestaan uit acht ver
schillende versies. Er kan worden gekozen uit
een 4 cylinder 2 liter, een 2 liter injectie, de
6 cylinder en twee diesels.
Waar steeds meer auto's 'op elkaar gaan lij
ken' komt Citroën weer eens met een ge
durfd concept. Het is kortom weer een echte
Citroën. Voor het eerst presenteert het merk
in een produktie-auto de zelfdenkende hy-
dropneumatische vering, een vinding die
Ook de XM zal de goede kwaliteit van een
moderne Franse auto hebben. Maar liefst
49% van het gebrüikte plaatstaal is ther
misch verzinkt, terwijl daarnaast nog eens
27% is gegalvaniseerd. Een groot deel van
het buitenoppervlakte van de auto wordt be
schermd met een anti-steenslag laag. Dit is
een dikke, bitumeuze verf die corrosie te
gengaat.
De Citroën XM zal in ons land in november bij
de dealer komen te staan.
Lancia importeur Lanim brengt tijdelijk in be
perkte oplage op basis van de Delta 1.3 en
1.6 GT een speciale uitvoering onder de
naam Rally. Deze Delta-versie is voorzien
van fraaie lichtmetalen velgen. Op de Delta
1.3 zijn Swift-velgen gemonteerd, terwijl de
Delta 1.6 GT i.e. is uitgerust met aluminium
Flash velgen.
Het in hoogte verstelbare normale Lancia
stuurwiel is in de Rally vervangen door een
leren Personal Giugiaro stuur. De Rally
versies zijn daarnaast ook voorzien van zij-
skirts, attributen die alleen te vinden zijn op
de Delta HF Turbo en HF Integrale. Van deze
auto's werden ook de rode biezen in de grille
overgenomen. Hierdoor krijgt de Delta Rally
een extra sportief tintje. Dat het om een spe
ciale versie gaat, is verder nog te zien aan
een pin-striping op de zijkant en het Rally
embleem op de vijfde deur. De uitrusting om
vat verder onder andere getint glas, vijfbak,
achterwisser met sproeier en een klokje. Bo
vendien heeft de Delta 1.6 GT i.e. een toe-
renteller, oliedrukmeter en een geregelde ka
talysator met lambdasonde. Het pakket aan
extra accessoires op de Rally-versies verte
genwoordigt een waarde van ruim
f 3.000, De meerprijs echter bedraagt
slechts f 1.750, Zodoende kost de Delta
1.3 Rally f 25.250,— en de Delta 1.6 GT
i.e.Rally f 31.700,-.
voor het eerst op de experimentele Activa
werd toegepast. De vering past zich automa
tisch aan aan de weg en de commando's van
de bestuurder. De instelling varieert van grote
flexibiliteit en weinig schokdemping tot wei
nig flexibiliteit en een sterke schokdemping.
Heel karakteristiek is de oplopende lijn in het
achterportier. De voorzijde is heel vlak. Voor
al aan de achterkant zien we enige gelijkenis
met de Citroën SM, een 2 deurs sportwagen
met een Maserati-motor van weleer.
Citroën brengt op motorisch gebied in de XM
een primeur. Het gaat hierbij om de twee die
selmotoren die zijn voorzien van een
12-kleppenkop. De 'gewone' diesel heeft een
inhoud van 2138 cc en levert 83 pk. De ver
sie met turbo en intercooler levert 27 pk
meèr en heeft een inhoud van 2088 cc. Er
zullen drie verschillende uitrustingsniveau's
op de XM worden geleverd. De eenvoudigste
uitvoering is te leveren met de 110 pk 2 liter
benzine en de ongeblazen diesel. De tweede
trap is te vinden op de 2 liter injectie en de
twee diesels. De meeste luxe uitdossing is te
bestellen op de 2 liter ipjectie, de turbodiesel
en de V6. Hierdoor komen we inderdaad op
acht verschillende versies. De prestaties" van
de XM variëren met de motor, maar liggen
over de hele linie op een hoog niveau. De
traagste is de diesel die altijd nog 176 km/u
op de teller zet en in 15,5 seconden van 0
naar 100 trekt. De snelste auto is uiteraard
de V6 met een top van 222 km/u en dezelfde
acceleratie in 8,9 seconden.
Franse auto's zijn de laatste jaren druk bezig
hun naam te'zuiveren als het gaat om roest.
1 De statige Citroën XM.
De rally-uitvoering van Lancia.
RAZEND
V te
De nieuwe Ford Fiesta is een leuke, vlot
ogende kleine jongen met duidelijk wat stijl
kenmerken van de Toyota Starlet en Peu
geot 205. Heel aarcfig is dat er voortaan een
keuze kan worden gemaakt uit een drie- of
vijfdeurscarrosserie. Het motorenaanbod is
nu al ruim, maar zal in de toekomst nog wor
den uitgebreid. Het basismodel beschikt over
een 1.1 liter met injectie en geregelde drie
wegkatalysator, zodat ook deze minst krach
tige versie al aan de US'83-norm voldoet.
Het motortje levert 50 pk en is standaard ge
koppeld aan een vijfversnellingsbak. De 1.1
motor is te combinerenmet een C of CL uit
rusting. De tweede krachtbron is de 1.4 ook
met injectie en katalysator en een vermogen
van 71 pk. Ook deze motor wordt geleverd
als CL, maar bovendien als luxeueze CLX en
sportieve S. In andere landen kent Ford nog
steeds de Fiesta Ghia, er is echter in Neder
land voor een CLX gekozen met een uitge
breide specificatie. Zo behoren een kantel-
dak, centrale vergrendeling, elektrische
voorportierruiten en een verwarmde voorruit
tot de standaarduitrusting.
Verder zijn in het programma twee versies
met een 'vuile' motor opgenomen. Het zijn
de 11 CL en 1.4 CLX met de Continu Varai-
abele Transmissie van Van Doorne's. Door
het grote aantal verschillende eisen op het
gebied van milieu in de verschillende Europe
se landen is het voor Ford nauwelijks renda
bel om deze uitvoeringen 'schoon' aan te
bieden. Boven aan het programma staat op
dit moment de 1.6 XR2 i, terwijl later in het
jaar nog een XR2 turbo zal verschijnen.
In deze opsomming ontbreekt echter nog
één motor, die zeer belangrijk is voor een
aantal kopers, de diesel. Ook in de nieuwe
Fiesta vinden we binnen afzienbare tijd de
1.8 liter dieselmotor van 60 pk-, een kracht
bron die onlangs in de Escort en Orion werd
voorgesteld. De diesel komt er voorlopig als
C3-deurs en CL 5-deurs.
Het lijstje officiële fajjrieksopties is heel
klein. Toch moet één extra hier even ge
noemd worden. De Ford Fiesta is de eerste
auto in zijn klasse die kan worden voorzien
van een Anti-blokkeer-systeem op de rem
men. Het gaat hier om het mechanishe
systeem wat alleen op de voorwielen werkt,
zoals we dat ook in de Escort zien. Voor deze
voorziening wordt een meerprijs van
f 1.785,— gevraagd. Belangrijk is natuurlijk
hoe de nieuwe Fiesta rijdt. De auto is duide
lijk iets groter dan zijn voorganger. Ford
claimt zelfs dat het de grootste auto uit het
B-segment is. Belangrijk hierbij is dat de wie
len wat verder uit elkaar staan, wat duidelijk
de wegligging ten goede komt. Bovendien
werd de oude starre achteras vervangen
Het chique interieur.
De nieuwe Fiesta. Inzet: het verfraai
de interieur.
door een semi-onafhankelijke achterwielop
hanging. De auto is behoorlijk snel een bocht
in te sturen, zonder dat dat onverwachte
reakties of piepende banden tot gevolg
heeft. Toch mogen we op snel te rijden slin
gerwegen niet teveel van de nieuweling ver
wachten, het gaat immers om een 11 of 1.4
liter motor. De Fiesta is daarom in de stad en
op secundaire wegen het meest in z'n ele
ment. Daar komt hij vlot met het verkeer
mee, is hij makkelijk en licht te bedienen en
is het brandstofverbruik zeer concurrerend.
Echte sportievelingen moeten echter meer in
de richting van de XR2i denken. De 1.4 S is
echter ook al iets meer op sportiviteit ge
bouwd. Dit betekent dat de auto een extra
en dikkere stabilisatorstang heeft meegekre
gen, terwijl echter aan de 1.4 motor niets
werd veranderd. De wegligging staat dus op
een nog iets hoger niveau, terwijl de presta
ties niet verschillen. De prijzen van de nieu
we Fiesta zijn behoorlijk concurrerend. De
1.1. C 3-deurs start bij f 18.990,— terwijl
de basisversie met vijf deuren, de 1,4i CL in
de prijslijst staat voor f 23.930,
Ik ben niet snel boos. Maar soms gaat het vanzelf. Bijvoorbeeld als je de stommitei-
f ten hoort die sommige betweters uitbraken als' het om de auto gaat. Het is het soort
lieden dat altijd praat over 'de heilige koe' of 'milieuprobleem nummer één'. Elk stukje objecti
viteit ontbreekt als ze hun stereotypen met een blik van 'ik weet alles' uitbraken. Terwijl wij
in de branche zelf allerlei milieubeschermende maatregelenen verzinnen en met wetten wor
den geconfronteerd die ons tot één van de schoonste ondernemingen maken, willen die lieden
ons vertellen dat iedereen die wat met de auto heeft te maken feitelijk 'crimineel' is.
Neem nu het rapport van het Centrum voor Energiebesparing en Technologie. Daarin wordt
becijferd dat de auto de staat jaarlijks zo'n 6,2 miljard gulden kost. Dat is effe schrikken. Tot
dat de feiten echt bekend zijn. Nergens in dat rapport staat iets over de baten van de auto.
Niemand heeft het erover hoeveel mensen er hun brood mee verdienen, hoeveel produkten
jaarlijks elke Nederlander met behulp van de auto in huis kan krijgen. Zouden we soms terug
moeten naar het tijdperk van paard en wagen?
Hier is dus geen sprake van een kosten-batenanalyse; alleen de kostenfactoren worden opge
teld. En zelfs bij de kosten kunnen we vraagtekens zetten. Ze betekenen namelijk geen kapi
taalvernietiging, maar veelal omzet voor andere bedrijven.
Niemand ontkent dat de uitlaatgassen milieuvervuilend zijn. Maar in verhouding met de in
dustrie, en niet te vergeten met de agrariërs, is die milieuvervuiling drie tot vier keer minder.
Dat alleen al geeft te denken. Terwijl namelijk de échte vervuilers buiten schot blijven, wordt
de auto aan de schandpaal genageld en de vervaardigers, verkopers en reparateurs krijgen een
schandpaal ernaast.
En dan te bedenken dat de auto steeds schoner en veiliger wordt. O zeker. We horen het de
betweter of betweteres al zeggen: 'Eigenbelang'. Precies. Eigenbelang. Ook wij in de auto
branche leven in deze wereld en zien dat er het een en ander moet gebeuren. En gelukkig
loopt er in deze industrietak een groot aantal mensen rond met een gezond stel hersens. Die
mensen zijn en waren in staat om op momenten dat bekend werd wat de auto aanrichtte, on
middellijk het laboratorium op te zoeken en er pas uit te komen met een kiene oplossing voor
de problemen. Onze regering heeft wat dat betreft aardig meegewerkt om subsidie toe te pas
sen op schone auto's.
En die zelfbewuste burger kletst niet, maar koopt een schone auto. Dat is daadkracht. Ook
zijn er veel burgers die bij het kopen van hun dagelijkse brood opletten wat er allemaal in zit
en hoe het gefabriceerd wordt. Met borrelpraatjes en congressen tegen de zo nuttige auto
schiet je niets op.
Niemand zal het in z'n hoofd halen om een congres te organiseren onder het motto: 'De in
dustrie de lucht uit', of: 'De agrariërs weg'? Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs deed dat
wel. Samen met de vereniging Lucht praatten zij een hele dag vol onder het motto: 'Het weg
verkeer uit de lucht'. Dat zijn dan onze techneuten, de bloem van de natie die daar een hele
dag de vooruitgang in de weg stonden in plaats van zich met al hun technische kennis te bui
gen over de problemen, waaronder ook milieuproblemen. En dan de uitslag. Ze komen niet
verder dan de welvaart een been te amputeren. En alle schuld aan 'dé auto' te geven.
En zo zijn er nog meer clubs die - vaak tegen beter weten in - de oogkleppen opzetten om
vervolgens niet verder te komen dan een halt toe te roepen aan het autoverkeer.
Zoals gezegd: de branche werkt met man en macht aan verschoning. De driewegkatalysator,
de loodvrije benzine en opvangvaten voor afvalstoffen in de werkplaatsen zijn daar voorbeel
den van. Ook de busondernemingen verdienen met hun voorstel om de dieselbrandstof scho
ner te maken alle lof. Met dit soort zaken schiet je wat op, kom je een stap verder. Met
geleuter, eenzijdige beschouwingen zonder kop en staart, kom je niet vooruit, maar schiet je
kilometers aan je doel voorbij. Het zou interessant zijn om eens te becijferen hoeveel manuren
er verloren gaan met dat geleuter en wat het ons simpele belastingbetaler allemaal kost. En-
hoe komen zij in de congreshallen op de Veluwe
In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er
zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie, Postbus 5017, 4330 KA
in Middelburg. j