VERRASSEND LENTENIEUWS Citroën XM, the French way of live Peugeot 405 X4 Lancia Delta Rally Ford Fiesta, voor de tweede keer feest Hoe komen die milieuprofeten op de Veluwe f De lente herbergt veel verrassin gen in autoland. Onze medewer ker Tony Vos spoorde ze op en meldt ze op deze pagina. PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. In Duitsland is de Opel" Vectra gekozen tot Auto der Vernunff door de 1 7.000 le zers van Mot Magazine. De Vectra heeft 13 internationale awards gewonnen tot nu toe. Zelden is er zo naar een nieuwe auto uitgeke ken, als in het geval van het nieuwe topmo del van het vooruitstrevende Franse merk Citroën. In Frankrijk gaat de XM op 23 mei in première, terwijl vanaf september de auto de rest van Europa zal gaan veroveren. De XM De Peugeot 405 GR. Peugeot heeft op het gebied van vierwielaan- drijving natuurlijk de laatste jaren veel erva ring opgedaan in de rallysport. Denk maar eens aan verschillende uitvoeringen van de 205 en 405 Turbo 16 in Paris-Dakar en op de Pikes Peak. Geen wonder dat het merk nu is uitgerust met een vierwielaangedreven ver sie van de 405. Bewust is bij Peugeot gekozen voor perma nente aandrijving van de vier wielen om het juiste evenwicht te kunnen bereiken tussen comfort en optimale aandrijfkracht. In het 405 programma biedt het merk twee oplos singen: een versie met elektro-mechanische sper of een differentieel met een automati sche sper door middel van een visco- koppeling. De basisversie van de vierwielaangedreven Peugeot 405 is de GR met een 110 pk leve- 'rende 1.9 liter motor. Daar boven zit de luxu-' euzere SR, die technisch volledig gelijk is. Het sperren bij deze auto's van het midden- en achterdifferentieel gebeurt electro- mechanisch. Met sperdifferentielen is mak kelijker te rijden op sneeuw, ijs of slechte bospaden. Bij de GR en SR zit er op de mid denconsole een knopje waarmee de sper kan worden ingeschakeld. Is een bepaalde hin dernis overwonnen, dan schakelt het systeem zich boven de 25 km/u automatisch uit. Peugeot brengt ook een vierwielaangedreven versie op basis van de sportieve Ml 16 met zijn 16-kleppen 1905 cc motor van 148 pk. Bij deze auto is de transferbak voorzien van een viscosekoppeling. Bovendien is het ach terdifferentieel voorzien van Torque Sensing (Torsen) waardoor zonder ingrijpen van de bestuurder de sperren automatisch in- en uit geschakeld worden. De voorwielophanging van de 405 X4 is volledig identiek aan die van de tweewielaandrijvers. Nieuw is echter de achterasconstructie met vertraagde hydro-elektrische hoogtecorrectie, die de bo demvrijheid constant houdt, ongeacht de be ladingstoestand. Aan het uiterlijk van de 405 X4 is weinig nieuws te bespeuren. Een traktatie tijdens de presentatie was de rit van 60 kilometer met de Ml 16 X4, een fantastische auto. Rijdend in deze auto voel je de ervaring die Peugeot in de autosport heeft opgedaan. Een bergpas met alleen haarspeldbochten, dat was het speelterrein waarop we werden los gelaten. Ongewoon hard kan de Ml 16 X4 in een bocht worden gegooid. Zelfs als je denkt dat het nu echt mis gaat, blijkt de auto tot grote verbazing zonder kleerscheuren er vanaf ge komen te zijn. De auto stuurt met zijn be krachtiging lekker licht, reageert snel op het pedaal - als ie tenminste op toeren wordt ge houden - en plakt aan het asfalt. Voor Nederland is de levering helaas pas voorzien in het derde kwartaal van dit jaar. heeft vijf deuren en is 4,71 meter lang. Voor lopig zal het programma bestaan uit acht ver schillende versies. Er kan worden gekozen uit een 4 cylinder 2 liter, een 2 liter injectie, de 6 cylinder en twee diesels. Waar steeds meer auto's 'op elkaar gaan lij ken' komt Citroën weer eens met een ge durfd concept. Het is kortom weer een echte Citroën. Voor het eerst presenteert het merk in een produktie-auto de zelfdenkende hy- dropneumatische vering, een vinding die Ook de XM zal de goede kwaliteit van een moderne Franse auto hebben. Maar liefst 49% van het gebrüikte plaatstaal is ther misch verzinkt, terwijl daarnaast nog eens 27% is gegalvaniseerd. Een groot deel van het buitenoppervlakte van de auto wordt be schermd met een anti-steenslag laag. Dit is een dikke, bitumeuze verf die corrosie te gengaat. De Citroën XM zal in ons land in november bij de dealer komen te staan. Lancia importeur Lanim brengt tijdelijk in be perkte oplage op basis van de Delta 1.3 en 1.6 GT een speciale uitvoering onder de naam Rally. Deze Delta-versie is voorzien van fraaie lichtmetalen velgen. Op de Delta 1.3 zijn Swift-velgen gemonteerd, terwijl de Delta 1.6 GT i.e. is uitgerust met aluminium Flash velgen. Het in hoogte verstelbare normale Lancia stuurwiel is in de Rally vervangen door een leren Personal Giugiaro stuur. De Rally versies zijn daarnaast ook voorzien van zij- skirts, attributen die alleen te vinden zijn op de Delta HF Turbo en HF Integrale. Van deze auto's werden ook de rode biezen in de grille overgenomen. Hierdoor krijgt de Delta Rally een extra sportief tintje. Dat het om een spe ciale versie gaat, is verder nog te zien aan een pin-striping op de zijkant en het Rally embleem op de vijfde deur. De uitrusting om vat verder onder andere getint glas, vijfbak, achterwisser met sproeier en een klokje. Bo vendien heeft de Delta 1.6 GT i.e. een toe- renteller, oliedrukmeter en een geregelde ka talysator met lambdasonde. Het pakket aan extra accessoires op de Rally-versies verte genwoordigt een waarde van ruim f 3.000, De meerprijs echter bedraagt slechts f 1.750, Zodoende kost de Delta 1.3 Rally f 25.250,— en de Delta 1.6 GT i.e.Rally f 31.700,-. voor het eerst op de experimentele Activa werd toegepast. De vering past zich automa tisch aan aan de weg en de commando's van de bestuurder. De instelling varieert van grote flexibiliteit en weinig schokdemping tot wei nig flexibiliteit en een sterke schokdemping. Heel karakteristiek is de oplopende lijn in het achterportier. De voorzijde is heel vlak. Voor al aan de achterkant zien we enige gelijkenis met de Citroën SM, een 2 deurs sportwagen met een Maserati-motor van weleer. Citroën brengt op motorisch gebied in de XM een primeur. Het gaat hierbij om de twee die selmotoren die zijn voorzien van een 12-kleppenkop. De 'gewone' diesel heeft een inhoud van 2138 cc en levert 83 pk. De ver sie met turbo en intercooler levert 27 pk meèr en heeft een inhoud van 2088 cc. Er zullen drie verschillende uitrustingsniveau's op de XM worden geleverd. De eenvoudigste uitvoering is te leveren met de 110 pk 2 liter benzine en de ongeblazen diesel. De tweede trap is te vinden op de 2 liter injectie en de twee diesels. De meeste luxe uitdossing is te bestellen op de 2 liter ipjectie, de turbodiesel en de V6. Hierdoor komen we inderdaad op acht verschillende versies. De prestaties" van de XM variëren met de motor, maar liggen over de hele linie op een hoog niveau. De traagste is de diesel die altijd nog 176 km/u op de teller zet en in 15,5 seconden van 0 naar 100 trekt. De snelste auto is uiteraard de V6 met een top van 222 km/u en dezelfde acceleratie in 8,9 seconden. Franse auto's zijn de laatste jaren druk bezig hun naam te'zuiveren als het gaat om roest. 1 De statige Citroën XM. De rally-uitvoering van Lancia. RAZEND V te De nieuwe Ford Fiesta is een leuke, vlot ogende kleine jongen met duidelijk wat stijl kenmerken van de Toyota Starlet en Peu geot 205. Heel aarcfig is dat er voortaan een keuze kan worden gemaakt uit een drie- of vijfdeurscarrosserie. Het motorenaanbod is nu al ruim, maar zal in de toekomst nog wor den uitgebreid. Het basismodel beschikt over een 1.1 liter met injectie en geregelde drie wegkatalysator, zodat ook deze minst krach tige versie al aan de US'83-norm voldoet. Het motortje levert 50 pk en is standaard ge koppeld aan een vijfversnellingsbak. De 1.1 motor is te combinerenmet een C of CL uit rusting. De tweede krachtbron is de 1.4 ook met injectie en katalysator en een vermogen van 71 pk. Ook deze motor wordt geleverd als CL, maar bovendien als luxeueze CLX en sportieve S. In andere landen kent Ford nog steeds de Fiesta Ghia, er is echter in Neder land voor een CLX gekozen met een uitge breide specificatie. Zo behoren een kantel- dak, centrale vergrendeling, elektrische voorportierruiten en een verwarmde voorruit tot de standaarduitrusting. Verder zijn in het programma twee versies met een 'vuile' motor opgenomen. Het zijn de 11 CL en 1.4 CLX met de Continu Varai- abele Transmissie van Van Doorne's. Door het grote aantal verschillende eisen op het gebied van milieu in de verschillende Europe se landen is het voor Ford nauwelijks renda bel om deze uitvoeringen 'schoon' aan te bieden. Boven aan het programma staat op dit moment de 1.6 XR2 i, terwijl later in het jaar nog een XR2 turbo zal verschijnen. In deze opsomming ontbreekt echter nog één motor, die zeer belangrijk is voor een aantal kopers, de diesel. Ook in de nieuwe Fiesta vinden we binnen afzienbare tijd de 1.8 liter dieselmotor van 60 pk-, een kracht bron die onlangs in de Escort en Orion werd voorgesteld. De diesel komt er voorlopig als C3-deurs en CL 5-deurs. Het lijstje officiële fajjrieksopties is heel klein. Toch moet één extra hier even ge noemd worden. De Ford Fiesta is de eerste auto in zijn klasse die kan worden voorzien van een Anti-blokkeer-systeem op de rem men. Het gaat hier om het mechanishe systeem wat alleen op de voorwielen werkt, zoals we dat ook in de Escort zien. Voor deze voorziening wordt een meerprijs van f 1.785,— gevraagd. Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe Fiesta rijdt. De auto is duide lijk iets groter dan zijn voorganger. Ford claimt zelfs dat het de grootste auto uit het B-segment is. Belangrijk hierbij is dat de wie len wat verder uit elkaar staan, wat duidelijk de wegligging ten goede komt. Bovendien werd de oude starre achteras vervangen Het chique interieur. De nieuwe Fiesta. Inzet: het verfraai de interieur. door een semi-onafhankelijke achterwielop hanging. De auto is behoorlijk snel een bocht in te sturen, zonder dat dat onverwachte reakties of piepende banden tot gevolg heeft. Toch mogen we op snel te rijden slin gerwegen niet teveel van de nieuweling ver wachten, het gaat immers om een 11 of 1.4 liter motor. De Fiesta is daarom in de stad en op secundaire wegen het meest in z'n ele ment. Daar komt hij vlot met het verkeer mee, is hij makkelijk en licht te bedienen en is het brandstofverbruik zeer concurrerend. Echte sportievelingen moeten echter meer in de richting van de XR2i denken. De 1.4 S is echter ook al iets meer op sportiviteit ge bouwd. Dit betekent dat de auto een extra en dikkere stabilisatorstang heeft meegekre gen, terwijl echter aan de 1.4 motor niets werd veranderd. De wegligging staat dus op een nog iets hoger niveau, terwijl de presta ties niet verschillen. De prijzen van de nieu we Fiesta zijn behoorlijk concurrerend. De 1.1. C 3-deurs start bij f 18.990,— terwijl de basisversie met vijf deuren, de 1,4i CL in de prijslijst staat voor f 23.930, Ik ben niet snel boos. Maar soms gaat het vanzelf. Bijvoorbeeld als je de stommitei- f ten hoort die sommige betweters uitbraken als' het om de auto gaat. Het is het soort lieden dat altijd praat over 'de heilige koe' of 'milieuprobleem nummer één'. Elk stukje objecti viteit ontbreekt als ze hun stereotypen met een blik van 'ik weet alles' uitbraken. Terwijl wij in de branche zelf allerlei milieubeschermende maatregelenen verzinnen en met wetten wor den geconfronteerd die ons tot één van de schoonste ondernemingen maken, willen die lieden ons vertellen dat iedereen die wat met de auto heeft te maken feitelijk 'crimineel' is. Neem nu het rapport van het Centrum voor Energiebesparing en Technologie. Daarin wordt becijferd dat de auto de staat jaarlijks zo'n 6,2 miljard gulden kost. Dat is effe schrikken. Tot dat de feiten echt bekend zijn. Nergens in dat rapport staat iets over de baten van de auto. Niemand heeft het erover hoeveel mensen er hun brood mee verdienen, hoeveel produkten jaarlijks elke Nederlander met behulp van de auto in huis kan krijgen. Zouden we soms terug moeten naar het tijdperk van paard en wagen? Hier is dus geen sprake van een kosten-batenanalyse; alleen de kostenfactoren worden opge teld. En zelfs bij de kosten kunnen we vraagtekens zetten. Ze betekenen namelijk geen kapi taalvernietiging, maar veelal omzet voor andere bedrijven. Niemand ontkent dat de uitlaatgassen milieuvervuilend zijn. Maar in verhouding met de in dustrie, en niet te vergeten met de agrariërs, is die milieuvervuiling drie tot vier keer minder. Dat alleen al geeft te denken. Terwijl namelijk de échte vervuilers buiten schot blijven, wordt de auto aan de schandpaal genageld en de vervaardigers, verkopers en reparateurs krijgen een schandpaal ernaast. En dan te bedenken dat de auto steeds schoner en veiliger wordt. O zeker. We horen het de betweter of betweteres al zeggen: 'Eigenbelang'. Precies. Eigenbelang. Ook wij in de auto branche leven in deze wereld en zien dat er het een en ander moet gebeuren. En gelukkig loopt er in deze industrietak een groot aantal mensen rond met een gezond stel hersens. Die mensen zijn en waren in staat om op momenten dat bekend werd wat de auto aanrichtte, on middellijk het laboratorium op te zoeken en er pas uit te komen met een kiene oplossing voor de problemen. Onze regering heeft wat dat betreft aardig meegewerkt om subsidie toe te pas sen op schone auto's. En die zelfbewuste burger kletst niet, maar koopt een schone auto. Dat is daadkracht. Ook zijn er veel burgers die bij het kopen van hun dagelijkse brood opletten wat er allemaal in zit en hoe het gefabriceerd wordt. Met borrelpraatjes en congressen tegen de zo nuttige auto schiet je niets op. Niemand zal het in z'n hoofd halen om een congres te organiseren onder het motto: 'De in dustrie de lucht uit', of: 'De agrariërs weg'? Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs deed dat wel. Samen met de vereniging Lucht praatten zij een hele dag vol onder het motto: 'Het weg verkeer uit de lucht'. Dat zijn dan onze techneuten, de bloem van de natie die daar een hele dag de vooruitgang in de weg stonden in plaats van zich met al hun technische kennis te bui gen over de problemen, waaronder ook milieuproblemen. En dan de uitslag. Ze komen niet verder dan de welvaart een been te amputeren. En alle schuld aan 'dé auto' te geven. En zo zijn er nog meer clubs die - vaak tegen beter weten in - de oogkleppen opzetten om vervolgens niet verder te komen dan een halt toe te roepen aan het autoverkeer. Zoals gezegd: de branche werkt met man en macht aan verschoning. De driewegkatalysator, de loodvrije benzine en opvangvaten voor afvalstoffen in de werkplaatsen zijn daar voorbeel den van. Ook de busondernemingen verdienen met hun voorstel om de dieselbrandstof scho ner te maken alle lof. Met dit soort zaken schiet je wat op, kom je een stap verder. Met geleuter, eenzijdige beschouwingen zonder kop en staart, kom je niet vooruit, maar schiet je kilometers aan je doel voorbij. Het zou interessant zijn om eens te becijferen hoeveel manuren er verloren gaan met dat geleuter en wat het ons simpele belastingbetaler allemaal kost. En- hoe komen zij in de congreshallen op de Veluwe In deze rubriek 'Autovisie' geeft maandelijks iemand een mening over de autobranche. Er zijn geen vaste gastschrijvers. Reacties zijn welkom bij de redactie, Postbus 5017, 4330 KA in Middelburg. j

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 17