E3 NISSAN BMW OCCASIONS Nieuwe Nissan Sunny's en Mieris ENTON VER SAAB 900116 kat Een automobiel met karakter Kwaliteitstest nieuwe Ford Fiësta Citroen BX Chamonix nu met f 1.000,- tot f 2.000,- korting (zonder kenteken) Wees snel, want op op! Hoge inruil eigen auto. AUTO V/D VLIET - GOES Nissan. Je blijft erin rijden. lAUTO RENAULT) AUTORIJLES?X MOTORRIJLES? Goed licht bij BMW ER ZIJN NU NOG MEER REDENEN OM KENNIS TE MAKEN MET DE ROVER 200. DIJKWEL BV Auto v.d. Vliet Goes AUTOBEDRIJF RIJK B.V. Klein Frankrijk 23, Goes. Tel. 01100-28751 Julianastraat 20, Waarde. Tel. 01134-1769 vanaf f 2Se595," SPECIALE AANBIEDING OCCASIONS ONDER DE f 7.500,— Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen! Met Den Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af! NISSAN Garantie zonder eigen risico. AUTO- Ë- - rijschool hrhinnnr PERSONENAUTO VRACHTWAGEN - AANHANGWAGEN BUS CHAUFFEURS 0PL. CCVB CCVC HET ADRES VOOR UW AUTO-ONDERDELEN Met Den Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af! Woensdag 15 februari 1989 DE FAAM - DE VLISSINGER EEN NIEUWE ERVARING VOOR EEN INGEREDEN PRUS. BMW' 628 CSI automaatI20 000 km I981 BMW' 528i aut arktisblauw 120.000 km 1984 BMW 525 éta blauw div. access II5.000 km I986 BMW 525i automaat diamant div access 240.000 km 1987 (V) BMW 525i Polaris vele access170.000 km 1984 BMW 520i wit125 000 km 1982 BMW 5I8> Polaris 90 000 km 1985 BMW 325i achatmct 20 000 km 1987 BMW 320i 2-drs zwart 112 000 km 1984 BMW 316 diversen... 19811982 BMW 316 - 318i, 2- en 4-deurs uitv. bouwjaar: 1983 t/m 1986 met div. accessoires, nu bij ons te bezien in Goes en Vlissingen Opel Kadett 13 GL S 3-drs9.000 km 1988 Toyota Carina 1.8 GLI78.000 km 1986 (V) Mitsubishi Colt 12 GL33.000 km okt. 1986 (V) Fiat 127 Combi grijs kenteken1983 DIESEL (V) BMW 524 turbo diesel aut151.000 km 1985 BMW 524 turbo diesel aut105.000 km 1985 Opel Kaden 1.6 D groen94.000 km 1983 LPG BMW 316 4-drs. wit112.000 km 1986 BMW 316 wit79.000 km eind 1984 (V) BMW 316 burgundrood95.000 km 1983 (V) BMW 524 TD aut. vele acc140.000 km 1985 (V) BMW 525i opaal180.000 km 1982 BMW 524 diesel nieuw tegen aantrekkelijke prijzen (V) Staat in Vlissingen Goes, M.A. de Ruyterlaan 8-16, tel. 01100-28545 Vlissingen: Industrieweg 27-29, tel. 01184-14400 Vert. Goes: A. de Kort, tel. 01100-28258 10,1:1. Max. vermogen 94 kW bij 6000 tpm. Max. koppel I73 Nm bij 3000 tpm. Voorwiclaandrijving, 5-versnellings bak met achteruit. Wielophanging voor onafhankelijk, draagarmen van ongelijke lengte, schroefveren. Wiel ophanging achter starre as. schroef veren, Panhardstang. Stuurinrichting tandheugel. Remmen voor geventi leerde schijven, achter schijven. Wielbasis 252 cm. Spoorbreedte voor 143 cm, achter I44 cm. Lengte 468 cm, breedte I69 cm. hoogte I42 cm. Massa 1270 kg. Max. aanhanggewichl geremd 1500 kg. Tankinhoud 63 liter. Banden 185/65 R 15. Draaicirkel 11,2 m. Techniek In lengterichting geplaatste viercilin- der lijnmotor met vier kleppen per ci linder en geregelde katalysator. Cilin derinhoud 1985 cm3. Boring x slag 90x78 mm. Compressieverhouding Noordmonsterweg 4 Middelburg Tel.: 01180-36815 Eig. H. Moolenaar Renault Renault Renault Renault Renault Renault Renaiilt Renault Renault Renault Renault Renault 5 TL 5 C 5 TL Flash 9 GTL 9 GTL 9 TL 9 Broadway 11 TL 5-drs 11 GTX 11 GTD 11 Turbo 11 TD 1986 1987 1987 1984 1987 1987 1986 1985 1986 1988 1985 1986 f 13.500.- f 13.900, f 14.900, f 9.500, f 15.900, f 15.750, f 15.250. f 14.900, f 16.500, f 26.500, f 18.500, f 16.500, DEMONSTRATIE-AUTO'S: RENAULT 21 GTX 1988 - RENAULT 25 V6 Injectie 1988 Renault 18 GTL Renault 21 GTS Renault 25 TS Citroen BX Opel Kadett 1.2 Opel Kadett 5-drs Ford Sierra 1 6 Laser. Peugeot 205 XL Peugeot 305 GL Peugeot 505 GL Peugeot 505 GL Volvo 340 Opel Kadett 1 3 S Citroen Visa 1984 1986 1986 1985 1985 1985 1986 1987 1983 1985 1986 1986 1984 1985 f 13.900, I 20.900, f 28.500, f 13.900, f 13.750, f 14.900, f 19.900, f 15.900, 8.900, f 16.900, f 18.500, I 15.900, f 12.900, f 12.500, Renault 5 TL1983 f 6 500 - Renault 20 LS 1979 I 2 500.- Lada 1200 Stationcar1983 f 2.900.— Occasions boven f 7.500,- 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar garantie gecieand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem A financiering direkt. Gildeweg 16 Vlissingen Telefoon 01184-17130 Verkoop: Hans Dijkwel. 01184-64240 Verkoop Jaap Wolferl. 01184-67596 VRIJDAGAVOND KOOPAVOND rijles praktijkboek Verhoog uw slagingskans en rijbewijs b gebruik het unieke praktijkboekje "Rijles". Een bestseller in Nederland en België. Vraag er uw rijschool om! Nissan Patrol 3 3 Turbo Diesel 1988 Nissan Silvia i 8 Turbo Inject div extra s 1COGO 1987 Nissan Micra SDX 1984 t/m 1986 Nissan Micra GL automaat 1935 Nissan Sunny 1 3 LX HB nw type 3: 003 86- 87 Nissan Sunny 1.7 LX HB nw lyoe Diesel 50 C00 1987 Nissan Sunny coupe als nieuw 1985 Nissan Sunny 1 7 GL D esei 4-drs 108000 1985 Nissan Cherry i 5 GL 3-drs 44.000 1985 Nissan Cherry 1 3 5-drs 58 COO 1985 Nissan Bluebird 2 0 Diesel VAN 1938 Nissan Blueb rc 5-drs 2 0 Diesel nw type 1986 Alfa Romeo Arna 13C0 38000 '985 Chevrolet Malibu auiomaa: LPG 130000 1980 Ford Escort i3C0 Laser 30000 1936 Opel Kadett 1 2 S APK 1982 Opel Kadett 1 3 S - APK 1S83 Coel Ccrsa 1 2 S ais nieuw 59 000 1986 Toyota Corona 1 3 GL 12-Valve 30 3C0 1986 KOOPJES: Citroen 2CV6 zeer mcoi 1981 C-ttoen Visa RE 11 Super 1982 Nissan Cherry GL 1980 Nissan Blueb rc 1.8 GL z g.st 1981 Talbot 1510 1978 I 950.— Suzuki Carry de Luxedec. 1982 Toyota Starlet zéér mooi1981 Klein Frankrijk 23, Goes Tel.: 01100-28751 Erkend APK-station Off. Nissan Dealer Prestaties Topsnelheid 174 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11,3 sec. Gemiddeld brandstofverbruik tijdens de test 1 op 9,4. Geld 57.850,- incl. BTW. Motorrijtuigen belasting van 824,-tot 858.-per jaar. Wanneer komend voorjaar de nieuwe Ford Fiësta in heel Europa op de markt wordt gebracht, zal het model ruim drie miljoen testkilometers onder werkelijke praktijkomstandigheden achter de rug hebben. De helft hiervan zal niet door Ford testrijders worden afgelegd, maar zal door gewone automobilisten op de open- bare weg worden verreden. Als onderdeel van een grote kwaliteits campagne rond de nieuwe auto. zal Ford voor het eerst in de geschiedenis een spe- p: ciale test vloot Fiesta's uit de voorproduk l'. tie beschikbaar stellen aan automobilisten van geselecteerde commerciële bedrijven P en overheidsinstanties in tal van F.uropese P landen Deze uitgebreide praktijktest gaat begin december van start - maanden voor- dat de nieuwe Fiesta's aan het pukbliek worden gepresenteerd Voor de proef worden bijna 250 Fiesta's. m alle geplande carrosserieversies, uit rustingsniveaus en motor/sersnellings- bak-combinaties, over heel Europa inge zet en al deze auto's zullen werkelijk op kwaliteit, duurzaamheid, bedrijfskosten en betrouwbaarheid worden gecontro leerd. Tot de gebruikers behoren commer ciële bedrijven en politiekorpsen, evenals medewerkers van de landelijke Ford ves tigingen. De informatie die door dit klanten-eva luatieprogramma wordt verkregen, zal door Ford worden geanalyseerd teneinde eventuele kwaliteitsproblemen te kunnen vaststellen en oplossen, lang voordat de eerste auto's aan het publiek worden ver kocht. Bij de presentatie van het klanten-evalua- tieprojekt. verklaarde de topman van Ford in Europa, Alex J. Trotman, dat Ford naar topkwaliteit streeft bij alles wat het con cern onderneemt. "We geloven dal de ge heel nieuwe Fiësta de klant de allerhoog ste kwaliteit in zijn klasse zal bieden. Door deze auto's aan het begin van de Europese winter beschikbaar te stellen aan automobilisten die veel kilometers onder zware bedrijfsomstandigheden rijden, kunnen we snel gegevens over praktijker varingen verzamelen. Deze stellen ons in staat het hoogst mogelijke kwaliteitsni veau te garanderen wanneer we de nieuwe Fiësta volgend jaar op de markt brengen." Ford heeft twee officiële foto's vrijgege ven van het nieuwe Fiësta model die in het voorjaar in Europa op de markt wordt ge bracht. De foto's tonen het vóór- en ach teraanzicht van het vijfdeurs hatchback- model. De Fiësta zal ook in een driedeurs- uitvoering worden geleverd. Vanaf begin december zijn zo'n 250 auto's uit de voor- produktieserie door de gewone automobi listen op de Europese wegen getest, als onderdeel van een groot kwaliteitsbewa- kingsprojekt. Al deze testwagens bij el kaar zullen ruim 1,5 miljoen kilometer afleggen voordat de officiële verkoop van de Fiësta begint. M ANWB - erkend J.H. Huyssenstr. 14, Middelburg, s 01180-16208 Kromme Weele 6-8 - Middelburg Tel. 01180-13915/13031 GROSSIER IN AUTOMATERIALEN EN APPPCCniRFR GEREEDSCHAPPEN VOOR AMBACHT EN INDUSTRIE OLIËN EN VETTEN Een greep uit het assortiment: Accu's Uitlaten Winterartikelen Originele Hi-tec remdelen Openingstijden: Maandag t/m vrijdag 8.30-17.30 uur Zaterdag 9.00-12.00 uur. 's Middags 13.00-15.00 u. Wat zyn het toch eigenwijze, karaktervolle automobielen die SAAB's. Neem nu bijvoorbeeld even de 900i 16 klepper, een automobiel met een carrosserie die je beslist niet verwart met een ander. Naar mijn mening een verademing in een autowereld, die hoofdzakelijk bestaat uit eenheidsworsten. En of we nu de twee- deurs, vierdeurs of de vjjfdeurs nemen, ze hebben allemaal dat tijdloze, waardoor ze ook in de jaren negentig nog steeds hun opvallende plaats in het verkeer zullen innemen. Maar hoeveel deuren er ook aanhangen, ze hebben allemaal een ding gemeen. In het vooronder hangt een 2-liter mechaniek dat de voorwielen middels een puik schakelende vjjfbak aandrijft. Dat ai die uitvoeringen een 2-liter aandrjjfaggregaat hebben, betekent overigens niet dat ze hetzelfde zijn. Er is voor elk wat wils, van een goedmoedige uitvoering met carburateur en acht kleppen tot een geweldenaar, voorzien van brandstofiiyectie, 16 kleppen en een turbo. 16-klepper Voor deze rij-impressie heb ik beslag we ten te leggen op de 900i 16-klepper, niet de tamste en ook niet de snelste uitvoe ring. Ik heb juist deze uitvoering genomen omdat hij is voorzien van de vrij nieuwe 16-kleps injeotiemotor en uiteraard een milieu sparende katalysator heeft. De motor levert een vermogen van 128 pk bij 6000 tpm en heefteen max. koppel van 173 Nm bij 3000 tpm, wat hem bestempelt tot een prima caravantrekker, vooral ook omdat het koppel zich over een groot ge bied uitsmeert. Want het eerste dat opvalt bij deze SAAB 900i met zijn 16 kleppen is de buitengewone soepelheid, die deze motor ten toon spreidt. Schakelluie men sen zullen dan ook ervaren dat ze probleemloos in een hoge versnelling met het verkeer mee kunnen sukkelen maar als de nood aan de man komt en er moet gas gegeven worden, dat die motor zonder te protesteren er al vanaf 1500 tpm vandoor wil gaan. Dit wil echter ook weer niet zeggen dat deze 16-klepper een lui beest is, want mij dunkt dat een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11,3 sec. en een topsnel heid van 174 km/h beslist niet kinderach tig is. Maar het gekke is dat deze SAAB 900i niet vraagt om hard te gaan, al kan hij het wel. Zo af en toe rijd ik ook wel eens in dat kleine GTi-spul, dat mij onder andere door het driftige gejank van de motor op jaagt om toch vooral maar het onderste uit de kan te halen. Niets van dit alles, deze vorstelijke 16-klepper probeert je alleen maar middels zijn vriendelijk brommende motor te vertellen: moet dat nu zo nodig, wanneer er eens flink gas gegeven wordt. Een brave motor dus die totaal geen problemen heeft met de hedendaagse maximum snelheden. Houden we ons trouwens aan die maximum snelheden, dan wordt er 10 liter loodvrije brandstof per 100 km geconsumeerd. Trekken we erg fors van leer, dan moeten we rekenen op 13 liter per 100 km. Bochtengedrag Om te kijken hoe het bochtengedrag is heb ik me weer eens laten verleiden om op te stomen naar ons circuit in Zandvoort, waar men ongestraft de meest vreemde capriolen uit kan halen. Daar bleek deze SAAB 900i echt van wanten te weten. Gillend middels zijn banden smeekte hij mij om het wat rustiger aan te doen maar ik had geen medelijden want ik wilde nu echt wel eens weten waar de grens lag. En ik kan u verzekeren dat die grens wel erg ver weg ligt! De zaak begint, als het heel hard gaat in een bocht, eerst goedmoedig op zijn voorwielen naar de buitenkant van die bocht te schuiven. Nemen we iets gas te rug, dan komt de achterkant evenzo goedmoedig bij maar gillen doet hij dan praknjkboeK Er ligt een kostelijk rijbewijs a praktijkboekje voor u klaar dat uw lessen stap voor stap ondersteunt. Vraag er uw rijschool om! Citroën heeft de BX Chamonix nog completer dan compleet gemaakt. Deze 5-deurs BX met een neerklapbare achterbank is ook nog voorzien van een radio-uitrusting met stereo/cassette recorder, een sportieve achterspoiler, veilig reflecterend paneel, van binnenuit verstelbare rechter buitenspiegel en beschermende stootstrips rondom. Om al deze luxe zaken uw eigendom te kunnen noemen, moet u 22.990 neertellen. Het interieur van de SAAB 900i 16-klepper wel. Een heel eerlijk en voorspelbaar bochtengedrag dus. Meteen heb ik maar van de gelegenheid misbruik gemaakt om ook de remmen (schijven rondom, voor geventileerd) eens duchtig aan de tand te voelen. Na ettelijke keren vol gas het rechte eind van het cir cuit te zijn afgedaverd, om daarna fors op die hohouwers te gaan staan en zorgend dat ze net niet blokkeerden, bleek dat de hele handel iedere keer weer keurig recht lijnig tot stilstand te brengen was. Zelfs nog toen de voorste remschijven roodgloeiend waren. Zoals met wel meer de veiligheid dienende zaken was SAAB de eerste die het dashboard zo vormde dat letterlijk alles wat de stuurman nodig heeft, direkt voorhanden is. Ieder knopje, handeltje en wat dies meer zij, kan de stuurman zonder enige inspanning bedie nen. Zo van: daar is goed over nagedacht. Vanzelfsprekend zitten dus ook alle me ters, metertjes en waarschuwingslampjes zo dat ze in een blik zijn te overzien. Contactslot Een vreemde constructie moet ik u trou wens nog wel even melden en dat betreft het contactslot. In eerste instantie zoek je je wezenloos naar dat ding en ook na da gen probeer je iedere keer weer de sleutel ergens onder de stuurkolom contact te la ten maken. Nu, dat lukt dus niet want de geeigende plaats is op de tunnel voor de versnellingspook. En die contactsleutel kan ook alleen worden verwijderd wan neer de pook in de achteruitversnelling staat. Een grapje dat voorkomt dat de SAAB rustig een helling afrolt, mochten wc vergeten zijn om de parkeerrem aan te trekken. De SAAB 900 is een zeer karaktervolle automobieT die je niet snel met een andere wagen verwart. Dat de Zweden klimatologisch iets meer van de kou te lijden hebben dan wij in ons kikkerlandje, blijkt we! uit het verwar mingssysteem. Binnen de kortste keren geeft die apparatuur een ongekende hitte af, waardoor je even vlug de knop terug draait tot bijna nul, ook als het behoorlijk fris is. Ach. die SAAB 900i 16 klepper is gewoon een hele fijne rij- en reisautomobiel, die je niet voor verrassingen zet en 57.850,- kost. Een redelijke'prijs vooreen dermate karaktervolle automobiel. Sinds dit modeljaar zijn alle BMW's voorzien van dimlicht waarbij gebruik gemaakt wordt van ellisoide techniek. Dit maakt het mogelijk binnen een geringe koplampdiameter een even grote en kwa litatief betere lichtopbrengst te bereiken als bij een conventionele koplamp. De el lisoide koplamp maakt gebruik van het projectie principe, waarbij de lichtbundel vanuit een ellipsvormige reflector naar een nauwkeurig geslepen lens wordt ge voerd. die voor de samenstelling van de lichtbundel zorgt.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1989 | | pagina 13