E3 NISSAN
BMW OCCASIONS
Nieuwe Nissan Sunny's en Mieris
ENTON
VER
SAAB 900116 kat
Een automobiel met karakter
Kwaliteitstest
nieuwe Ford Fiësta
Citroen BX Chamonix
nu met f 1.000,- tot f 2.000,- korting (zonder kenteken)
Wees snel, want op op! Hoge inruil eigen auto.
AUTO V/D VLIET - GOES Nissan. Je blijft erin rijden.
lAUTO RENAULT)
AUTORIJLES?X
MOTORRIJLES?
Goed licht bij
BMW
ER ZIJN NU NOG MEER REDENEN OM
KENNIS TE MAKEN MET DE ROVER 200.
DIJKWEL BV
Auto v.d. Vliet Goes
AUTOBEDRIJF RIJK B.V.
Klein Frankrijk 23, Goes. Tel. 01100-28751
Julianastraat 20, Waarde. Tel. 01134-1769
vanaf f 2Se595,"
SPECIALE AANBIEDING
OCCASIONS ONDER DE f 7.500,—
Kom snel eens langs! Zeker zult U slagen!
Met Den Boer
Verkeersleermiddelen bent
u beter af!
NISSAN
Garantie zonder eigen risico.
AUTO- Ë- -
rijschool hrhinnnr
PERSONENAUTO
VRACHTWAGEN - AANHANGWAGEN
BUS
CHAUFFEURS 0PL. CCVB CCVC
HET ADRES VOOR UW AUTO-ONDERDELEN
Met Den Boer
Verkeersleermiddelen bent
u beter af!
Woensdag 15 februari 1989
DE FAAM - DE VLISSINGER
EEN NIEUWE ERVARING VOOR EEN INGEREDEN PRUS.
BMW' 628 CSI automaatI20 000 km I981
BMW' 528i aut arktisblauw 120.000 km 1984
BMW 525 éta blauw div. access II5.000 km I986
BMW 525i automaat diamant div access 240.000 km 1987
(V) BMW 525i Polaris vele access170.000 km 1984
BMW 520i wit125 000 km 1982
BMW 5I8> Polaris 90 000 km 1985
BMW 325i achatmct 20 000 km 1987
BMW 320i 2-drs zwart 112 000 km 1984
BMW 316 diversen... 19811982
BMW 316 - 318i, 2- en 4-deurs uitv.
bouwjaar: 1983 t/m 1986
met div. accessoires, nu bij ons te
bezien in Goes en Vlissingen
Opel Kadett 13 GL S 3-drs9.000 km 1988
Toyota Carina 1.8 GLI78.000 km 1986
(V) Mitsubishi Colt 12 GL33.000 km okt. 1986
(V) Fiat 127 Combi grijs kenteken1983
DIESEL
(V) BMW 524 turbo diesel aut151.000 km 1985
BMW 524 turbo diesel aut105.000 km 1985
Opel Kaden 1.6 D groen94.000 km 1983
LPG
BMW 316 4-drs. wit112.000 km 1986
BMW 316 wit79.000 km eind 1984
(V) BMW 316 burgundrood95.000 km 1983
(V) BMW 524 TD aut. vele acc140.000 km 1985
(V) BMW 525i opaal180.000 km 1982
BMW 524 diesel nieuw tegen aantrekkelijke prijzen
(V) Staat in Vlissingen
Goes, M.A. de Ruyterlaan 8-16, tel. 01100-28545
Vlissingen: Industrieweg 27-29, tel. 01184-14400
Vert. Goes: A. de Kort, tel. 01100-28258
10,1:1. Max. vermogen 94 kW bij
6000 tpm. Max. koppel I73 Nm bij
3000 tpm.
Voorwiclaandrijving, 5-versnellings
bak met achteruit. Wielophanging
voor onafhankelijk, draagarmen van
ongelijke lengte, schroefveren. Wiel
ophanging achter starre as. schroef
veren, Panhardstang. Stuurinrichting
tandheugel. Remmen voor geventi
leerde schijven, achter schijven.
Wielbasis 252 cm. Spoorbreedte voor
143 cm, achter I44 cm. Lengte 468
cm, breedte I69 cm. hoogte I42 cm.
Massa 1270 kg. Max. aanhanggewichl
geremd 1500 kg. Tankinhoud 63 liter.
Banden 185/65 R 15. Draaicirkel
11,2 m.
Techniek
In lengterichting geplaatste viercilin-
der lijnmotor met vier kleppen per ci
linder en geregelde katalysator. Cilin
derinhoud 1985 cm3. Boring x slag
90x78 mm. Compressieverhouding
Noordmonsterweg 4
Middelburg
Tel.: 01180-36815
Eig. H. Moolenaar
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
Renaiilt
Renault
Renault
Renault
Renault
Renault
5 TL
5 C
5 TL Flash
9 GTL
9 GTL
9 TL
9 Broadway
11 TL 5-drs
11 GTX
11 GTD
11 Turbo
11 TD
1986
1987
1987
1984
1987
1987
1986
1985
1986
1988
1985
1986
f 13.500.-
f 13.900,
f 14.900,
f 9.500,
f 15.900,
f 15.750,
f 15.250.
f 14.900,
f 16.500,
f 26.500,
f 18.500,
f 16.500,
DEMONSTRATIE-AUTO'S: RENAULT 21 GTX 1988 - RENAULT 25 V6 Injectie 1988
Renault 18 GTL
Renault 21 GTS
Renault 25 TS
Citroen BX
Opel Kadett 1.2
Opel Kadett 5-drs
Ford Sierra 1 6 Laser.
Peugeot 205 XL
Peugeot 305 GL
Peugeot 505 GL
Peugeot 505 GL
Volvo 340
Opel Kadett 1 3 S
Citroen Visa
1984
1986
1986
1985
1985
1985
1986
1987
1983
1985
1986
1986
1984
1985
f 13.900,
I 20.900,
f 28.500,
f 13.900,
f 13.750,
f 14.900,
f 19.900,
f 15.900,
8.900,
f 16.900,
f 18.500,
I 15.900,
f 12.900,
f 12.500,
Renault 5 TL1983 f 6 500 -
Renault 20 LS 1979 I 2 500.-
Lada 1200 Stationcar1983 f 2.900.—
Occasions boven f 7.500,- 6 maanden garantie TOP-occasions 1 jaar
garantie gecieand en gepoetst vol benzine inruil geen probleem A
financiering direkt.
Gildeweg 16 Vlissingen
Telefoon 01184-17130
Verkoop: Hans Dijkwel. 01184-64240
Verkoop Jaap Wolferl. 01184-67596
VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
rijles
praktijkboek Verhoog uw slagingskans en
rijbewijs b gebruik het unieke
praktijkboekje "Rijles". Een
bestseller in Nederland en
België.
Vraag er uw rijschool om!
Nissan Patrol 3 3 Turbo Diesel 1988
Nissan Silvia i 8 Turbo Inject div extra s 1COGO 1987
Nissan Micra SDX 1984 t/m 1986
Nissan Micra GL automaat 1935
Nissan Sunny 1 3 LX HB nw type 3: 003 86- 87
Nissan Sunny 1.7 LX HB nw lyoe Diesel 50 C00 1987
Nissan Sunny coupe als nieuw 1985
Nissan Sunny 1 7 GL D esei 4-drs 108000 1985
Nissan Cherry i 5 GL 3-drs 44.000 1985
Nissan Cherry 1 3 5-drs 58 COO 1985
Nissan Bluebird 2 0 Diesel VAN 1938
Nissan Blueb rc 5-drs 2 0 Diesel nw type 1986
Alfa Romeo Arna 13C0 38000 '985
Chevrolet Malibu auiomaa: LPG 130000 1980
Ford Escort i3C0 Laser 30000 1936
Opel Kadett 1 2 S APK 1982
Opel Kadett 1 3 S - APK 1S83
Coel Ccrsa 1 2 S ais nieuw 59 000 1986
Toyota Corona 1 3 GL 12-Valve 30 3C0 1986
KOOPJES:
Citroen 2CV6 zeer mcoi 1981
C-ttoen Visa RE 11 Super 1982
Nissan Cherry GL 1980
Nissan Blueb rc 1.8 GL z g.st 1981
Talbot 1510 1978 I 950.—
Suzuki Carry de Luxedec. 1982
Toyota Starlet zéér mooi1981
Klein Frankrijk 23, Goes
Tel.: 01100-28751
Erkend APK-station
Off. Nissan Dealer
Prestaties
Topsnelheid 174 km/h. Acceleratie van 0
tot 100 km/h in 11,3 sec. Gemiddeld
brandstofverbruik tijdens de test 1 op 9,4.
Geld
57.850,- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 824,-tot 858.-per jaar.
Wanneer komend voorjaar de nieuwe
Ford Fiësta in heel Europa op de markt
wordt gebracht, zal het model ruim drie
miljoen testkilometers onder werkelijke
praktijkomstandigheden achter de rug
hebben. De helft hiervan zal niet door
Ford testrijders worden afgelegd, maar zal
door gewone automobilisten op de open-
bare weg worden verreden.
Als onderdeel van een grote kwaliteits
campagne rond de nieuwe auto. zal Ford
voor het eerst in de geschiedenis een spe-
p: ciale test vloot Fiesta's uit de voorproduk
l'. tie beschikbaar stellen aan automobilisten
van geselecteerde commerciële bedrijven
P en overheidsinstanties in tal van F.uropese
P landen Deze uitgebreide praktijktest gaat
begin december van start - maanden voor-
dat de nieuwe Fiesta's aan het pukbliek
worden gepresenteerd
Voor de proef worden bijna 250 Fiesta's.
m alle geplande carrosserieversies, uit
rustingsniveaus en motor/sersnellings-
bak-combinaties, over heel Europa inge
zet en al deze auto's zullen werkelijk op
kwaliteit, duurzaamheid, bedrijfskosten
en betrouwbaarheid worden gecontro
leerd. Tot de gebruikers behoren commer
ciële bedrijven en politiekorpsen, evenals
medewerkers van de landelijke Ford ves
tigingen.
De informatie die door dit klanten-eva
luatieprogramma wordt verkregen, zal
door Ford worden geanalyseerd teneinde
eventuele kwaliteitsproblemen te kunnen
vaststellen en oplossen, lang voordat de
eerste auto's aan het publiek worden ver
kocht.
Bij de presentatie van het klanten-evalua-
tieprojekt. verklaarde de topman van Ford
in Europa, Alex J. Trotman, dat Ford naar
topkwaliteit streeft bij alles wat het con
cern onderneemt. "We geloven dal de ge
heel nieuwe Fiësta de klant de allerhoog
ste kwaliteit in zijn klasse zal bieden.
Door deze auto's aan het begin van de
Europese winter beschikbaar te stellen aan
automobilisten die veel kilometers onder
zware bedrijfsomstandigheden rijden,
kunnen we snel gegevens over praktijker
varingen verzamelen. Deze stellen ons in
staat het hoogst mogelijke kwaliteitsni
veau te garanderen wanneer we de nieuwe
Fiësta volgend jaar op de markt brengen."
Ford heeft twee officiële foto's vrijgege
ven van het nieuwe Fiësta model die in het
voorjaar in Europa op de markt wordt ge
bracht. De foto's tonen het vóór- en ach
teraanzicht van het vijfdeurs hatchback-
model. De Fiësta zal ook in een driedeurs-
uitvoering worden geleverd. Vanaf begin
december zijn zo'n 250 auto's uit de voor-
produktieserie door de gewone automobi
listen op de Europese wegen getest, als
onderdeel van een groot kwaliteitsbewa-
kingsprojekt. Al deze testwagens bij el
kaar zullen ruim 1,5 miljoen kilometer
afleggen voordat de officiële verkoop van
de Fiësta begint.
M ANWB - erkend
J.H. Huyssenstr. 14, Middelburg, s 01180-16208
Kromme Weele 6-8 - Middelburg
Tel. 01180-13915/13031
GROSSIER IN AUTOMATERIALEN EN
APPPCCniRFR
GEREEDSCHAPPEN VOOR AMBACHT EN
INDUSTRIE
OLIËN EN VETTEN
Een greep uit het assortiment:
Accu's
Uitlaten
Winterartikelen
Originele Hi-tec remdelen
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag 8.30-17.30 uur
Zaterdag 9.00-12.00 uur. 's Middags 13.00-15.00 u.
Wat zyn het toch eigenwijze, karaktervolle automobielen die SAAB's. Neem nu
bijvoorbeeld even de 900i 16 klepper, een automobiel met een carrosserie die je
beslist niet verwart met een ander. Naar mijn mening een verademing in een
autowereld, die hoofdzakelijk bestaat uit eenheidsworsten. En of we nu de twee-
deurs, vierdeurs of de vjjfdeurs nemen, ze hebben allemaal dat tijdloze, waardoor
ze ook in de jaren negentig nog steeds hun opvallende plaats in het verkeer zullen
innemen.
Maar hoeveel deuren er ook aanhangen, ze hebben allemaal een ding gemeen. In
het vooronder hangt een 2-liter mechaniek dat de voorwielen middels een puik
schakelende vjjfbak aandrijft. Dat ai die uitvoeringen een 2-liter aandrjjfaggregaat
hebben, betekent overigens niet dat ze hetzelfde zijn. Er is voor elk wat wils, van
een goedmoedige uitvoering met carburateur en acht kleppen tot een geweldenaar,
voorzien van brandstofiiyectie, 16 kleppen en een turbo.
16-klepper
Voor deze rij-impressie heb ik beslag we
ten te leggen op de 900i 16-klepper, niet
de tamste en ook niet de snelste uitvoe
ring. Ik heb juist deze uitvoering genomen
omdat hij is voorzien van de vrij nieuwe
16-kleps injeotiemotor en uiteraard een
milieu sparende katalysator heeft.
De motor levert een vermogen van 128 pk
bij 6000 tpm en heefteen max. koppel van
173 Nm bij 3000 tpm, wat hem bestempelt
tot een prima caravantrekker, vooral ook
omdat het koppel zich over een groot ge
bied uitsmeert. Want het eerste dat opvalt
bij deze SAAB 900i met zijn 16 kleppen is
de buitengewone soepelheid, die deze
motor ten toon spreidt. Schakelluie men
sen zullen dan ook ervaren dat ze
probleemloos in een hoge versnelling met
het verkeer mee kunnen sukkelen maar als
de nood aan de man komt en er moet gas
gegeven worden, dat die motor zonder te
protesteren er al vanaf 1500 tpm vandoor
wil gaan. Dit wil echter ook weer niet
zeggen dat deze 16-klepper een lui beest
is, want mij dunkt dat een acceleratie van
0 tot 100 km/h in 11,3 sec. en een topsnel
heid van 174 km/h beslist niet kinderach
tig is. Maar het gekke is dat deze SAAB
900i niet vraagt om hard te gaan, al kan hij
het wel. Zo af en toe rijd ik ook wel eens in
dat kleine GTi-spul, dat mij onder andere
door het driftige gejank van de motor op
jaagt om toch vooral maar het onderste uit
de kan te halen. Niets van dit alles, deze
vorstelijke 16-klepper probeert je alleen
maar middels zijn vriendelijk brommende
motor te vertellen: moet dat nu zo nodig,
wanneer er eens flink gas gegeven wordt.
Een brave motor dus die totaal geen
problemen heeft met de hedendaagse
maximum snelheden. Houden we ons
trouwens aan die maximum snelheden,
dan wordt er 10 liter loodvrije brandstof
per 100 km geconsumeerd. Trekken we
erg fors van leer, dan moeten we rekenen
op 13 liter per 100 km.
Bochtengedrag
Om te kijken hoe het bochtengedrag is heb
ik me weer eens laten verleiden om op te
stomen naar ons circuit in Zandvoort,
waar men ongestraft de meest vreemde
capriolen uit kan halen. Daar bleek deze
SAAB 900i echt van wanten te weten.
Gillend middels zijn banden smeekte hij
mij om het wat rustiger aan te doen maar ik
had geen medelijden want ik wilde nu echt
wel eens weten waar de grens lag. En ik
kan u verzekeren dat die grens wel erg ver
weg ligt! De zaak begint, als het heel hard
gaat in een bocht, eerst goedmoedig op
zijn voorwielen naar de buitenkant van die
bocht te schuiven. Nemen we iets gas te
rug, dan komt de achterkant evenzo
goedmoedig bij maar gillen doet hij dan
praknjkboeK Er ligt een kostelijk
rijbewijs a praktijkboekje voor u klaar dat
uw lessen stap voor stap
ondersteunt.
Vraag er uw rijschool om!
Citroën heeft de BX Chamonix nog completer dan compleet gemaakt. Deze 5-deurs
BX met een neerklapbare achterbank is ook nog voorzien van een radio-uitrusting met
stereo/cassette recorder, een sportieve achterspoiler, veilig reflecterend paneel, van
binnenuit verstelbare rechter buitenspiegel en beschermende stootstrips rondom.
Om al deze luxe zaken uw eigendom te kunnen noemen, moet u 22.990 neertellen.
Het interieur van de SAAB 900i 16-klepper
wel. Een heel eerlijk en voorspelbaar
bochtengedrag dus.
Meteen heb ik maar van de gelegenheid
misbruik gemaakt om ook de remmen
(schijven rondom, voor geventileerd) eens
duchtig aan de tand te voelen. Na ettelijke
keren vol gas het rechte eind van het cir
cuit te zijn afgedaverd, om daarna fors op
die hohouwers te gaan staan en zorgend
dat ze net niet blokkeerden, bleek dat de
hele handel iedere keer weer keurig recht
lijnig tot stilstand te brengen was. Zelfs
nog toen de voorste remschijven
roodgloeiend waren. Zoals met wel meer
de veiligheid dienende zaken was SAAB
de eerste die het dashboard zo vormde dat
letterlijk alles wat de stuurman nodig
heeft, direkt voorhanden is. Ieder knopje,
handeltje en wat dies meer zij, kan de
stuurman zonder enige inspanning bedie
nen. Zo van: daar is goed over nagedacht.
Vanzelfsprekend zitten dus ook alle me
ters, metertjes en waarschuwingslampjes
zo dat ze in een blik zijn te overzien.
Contactslot
Een vreemde constructie moet ik u trou
wens nog wel even melden en dat betreft
het contactslot. In eerste instantie zoek je
je wezenloos naar dat ding en ook na da
gen probeer je iedere keer weer de sleutel
ergens onder de stuurkolom contact te la
ten maken. Nu, dat lukt dus niet want de
geeigende plaats is op de tunnel voor de
versnellingspook. En die contactsleutel
kan ook alleen worden verwijderd wan
neer de pook in de achteruitversnelling
staat. Een grapje dat voorkomt dat de
SAAB rustig een helling afrolt, mochten
wc vergeten zijn om de parkeerrem aan te
trekken.
De SAAB 900 is een zeer karaktervolle automobieT die je niet snel met een andere wagen verwart.
Dat de Zweden klimatologisch iets meer
van de kou te lijden hebben dan wij in ons
kikkerlandje, blijkt we! uit het verwar
mingssysteem. Binnen de kortste keren
geeft die apparatuur een ongekende hitte
af, waardoor je even vlug de knop terug
draait tot bijna nul, ook als het behoorlijk
fris is.
Ach. die SAAB 900i 16 klepper is gewoon
een hele fijne rij- en reisautomobiel, die je
niet voor verrassingen zet en 57.850,-
kost. Een redelijke'prijs vooreen dermate
karaktervolle automobiel.
Sinds dit modeljaar zijn alle BMW's
voorzien van dimlicht waarbij gebruik
gemaakt wordt van ellisoide techniek. Dit
maakt het mogelijk binnen een geringe
koplampdiameter een even grote en kwa
litatief betere lichtopbrengst te bereiken
als bij een conventionele koplamp. De el
lisoide koplamp maakt gebruik van het
projectie principe, waarbij de lichtbundel
vanuit een ellipsvormige reflector naar
een nauwkeurig geslepen lens wordt ge
voerd. die voor de samenstelling van de
lichtbundel zorgt.