Omroepbijdrage Prijzen verkeersveiligheid Film Verkeersles op school provinciaal autowrakkenplan ter inzage MONUMENTAAL BOEK OVER HERBOUW 1940-1948 m Lezers-aanbieding DE WEDEROPBOUW VAIM MIDDELBURG 1940 - 1948 Luctor et Emergo Vorige week woensdag zijn in Middelburg de aanmoedi gingsprijzen verkeersveiligheid uitgereikt. Zeventien prijswin naars kregen een cheque in grootte variërend van 7,5 duizend tot vijfhonderd gulden. Winnaars Vervolg provinciale griffie BON SSSSS PZC WEEKBLADEN Adres DE FAAM - DE VLISSINGER ABDIJ Inwoners van Zeeland hoeven in 1989 nog geen extra geld te beta len voor de regionale omroep. Dat komt doordat de omroep in de provincie nog niet uitzendt. In de elf andere provincies van Nederland is de regionale omroep al in de lucht of gebeurt dat zeer binnenkort. Daarom moet in die provincies een provinciale opslag worden betaald. In Zeeland wordt gewerkt aan de oprichting van een regionale om roep. De stichting Omroep Zee land is daarmee bezig. Voorwaarde voor het bestaan van een regionale omroep is de wettelijke verplichting, dat het programmabeleid wordt gedra gen door een zo groot mogelijk deel van de bevolking. Om hier aan te voldoen is het algemeen bestuur van de stichting ge vormd uit vertegenwoordigers van 29 organisaties, instellingen en instanties op maatschappe lijk, cultureel, godsdienstig en sociaal gebied. Het is de bedoeling, dat de Om roep Zeeland in 1990 begint met de uitzending van program ma's. Vanaf 1 januari 1990 krij gen de inwoners van Zeeland dan ook te maken met verho ging van hun omroepbijdrage. Voor bezitters van een radio komt de provinciale toeslag op drie gulden per jaar en voor de bezitters van een televisie op tien gulden per jaar. Heeft ie mand radio en televisie dan blijft het bedrag tien gulden. Berekend is, dat de regionale omroep Zeeland jaarlijks 3,5 mil joen gulden gaat kosten. Aan provinciale opslag op de om roepbijdrage wordt rond een mil joen gulden verwacht. Het rijk staat garant voor het resterende deel - 2,5 miljoen gulden. Wie denkt dat de Zeeuwse wa penspreuk Luctor et Emergo - ik worstel en kom boven - te ma ken heeft met de strijd van Zee land tegen de zee, komt bedrogen uit. De tekst is namelijk afkomstig van een penning, die de Zeeuw se staten in 1585 hebben laten slaan. Aanleiding was de slecht verlopende strijd tegen Spanje - in de tachtigjarige oorlog. Aan de ene kant van de penning kwam de tekst "Autore Deo, fa- vente Regina", wat staat voor "door het gezag van God en de gunst van de koningin". En aan de keerzijde werd Luctor et Emergo ingeslagen. Het is de bedoeling, dat de tekst van bei de kanten als een geheel wordt gelezen: Door het gezag van God en de koningin worstel ik en kom ik boven. De koningin is hier Elisabeth I van Engeland. Zeeuwse inwoners betalen in 1989 dus nog de gebruikelijke omroepbijdrage: f 46,— per jaar voor een radio en f 79,— per half jaar voor een televisie of zo wel radio als televisie. In 1990 wordt die bijdrage verhoogd met drie of tien gulden al naar gelang het bezit van een radio of een te levisie. BI Sinds vorige week woensdag zijn voor de scholen voor basis- en voortgezet onderwijs leskisten beschikbaar met materiaal voor ver- keersonderwijs. Straatwerk is de leskist voor het basisonderwijs. Met behulp van de inhoud van de kist kunnen kruispunten worden geconstrueerd erf verkeersborden en -lichten worden geplaatst. Doorgaand verkeer is de leskist voor het voortgezet onderwijs. Ook hierin is allerlei materiaal voorhanden om de verkeerslessen te verle vendigen. Van Straatwerk zijn acht kisten beschikbaar en van Doorgaand ver keer vijf. Zij zijn te leen bij de gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, mevrouw C. Vrij, Dam 39-41, postbus 8044, 4330 EA Middelburg, telefoon 01180-34085. De GGD heeft overigens over meer onderwerpen leskisten te leen. Per kist wordt steeds een thema belicht, zoals de gezondheidszorg, alcohol- en drugsverslaving, veiligheid in en om het huis, kinderen en ziekenhuisopname, spel en opvoeding en revalidatie. De verkeerskisten zijn het idee van de heer A.Th.M. de Milliano uit Terneuzen. Hij diende het idee in bij het Regionaal orgaan verkeers veiligheid Zeeland in Middelburg in het kader van de aanmoedi gingsprijzen verkeersveiligheid. Zijn suggestie werd meteen overgenomen, waardoor de kisten nu al beschikbaar zijn. Het ROVZ zorgt ervoor, dat het lesmateriaal steeds wordt aangevuld en ver nieuwd. Woensdag 21 december 1988 - IEUWS De aanmoedigingsprijzen ver keersveiligheid zijn ingesteld door het ministerie van verkeer en waterstaat. Zij vormen onder deel van de actie - 25%: het te rugdringen van het aantal verkeersslachtoffers met een kwart. Het peiljaar is 1985 en in 2000 moet het doel bereikt zijn. Prijzen zijn te winnen in de cate gorieën overheid, bedrijven, be langengroepen en personen. Bij het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ) kwamen 82 inzendingen binnen met in totaal 170 ideeën. Vanuit overheidsinstanties kwamen 15 ideeën. Bij de bedrijven bleek men niet zo creatief, want van uit die sector was er maar één inzending. Tien belangengroe pen zonden hun idee in en parti culieren vormden de grootste categorie: 56. De meeste aan meldingen (40%) kwamen uit Zeeuwsch-Vlaanderen. In de categorie overheid werden zes prijzen uitgereikt. De ver- keersgroep Zeeland van de rijkspolitie in Middelburg kreeg vier duizend gulden voor de or ganisatie van voorlichtingsbij eenkomsten over landbouwver- keer. De gemeente Vlissingen kreeg hetzelfde bedrag voor het maken van een verkeersveilig- heidsplan en de rijkspolitie, groep West-Zeeuwsch-Vlaande- ren voor een heel pakket aan ac tiviteiten, waaronder het bevor deren van de verkeersveiligheid bij toeristische oriëntatieritten. Vier duizend gulden was er ver der voor de gemeente Borsele en voor de groep Midden- Zeeuwsch-Vlaanderen van de rijkspolitie. Borsele kreeg de prijs voor het - in samenwerking met de rijkspolitie - maken van een videoproject schoolfietsroutes in het basisonderwijs. De rijkspoli tie in de Kanaalzone kreeg de prijs voor onder meer een prakti sche verkeersproef in Sas van Gent en voor acties bij grens overschrijdend verkeer. De werkgroep Alcohol en ver keer Schouwen-Duiveland ont ving 7,5 duizend gulden voor de actie om alcoholgebruik terug te dringen als nog gereden moet worden. De actie bestond uit voorlichting en politie-optreden, waarbij de politie zowel waar schuwend als bekeurend optrad. Bij de bedrijven werden geen prijzen toegekend. In de sector belangengroepen waren er twee van elk 2,5 dui zend gulden. De stedelijke scho lengemeenschap Middelburg verdiende de prijs met ver keerslessen aan leerlingen van zestien en zeventien jaar in het vorige schooljaar. De bewoners- groep Gerbrandystraat in Vlis singen kreeg de prijs voor de verbetering van de verkeersvei ligheid in haar straat. De particuliere prijswinnaars kre gen ieder vijfhonderd gulden. De heer J.J. Segboer uit Kapelle had de suggestie fietsers in groepsverband te voorzien van een herkenningsteken. De heer A.Th.M. de Milliano uit Terneu zen zag zijn idee nog dezelfde ochtend uitgewerkt: het uitlenen van lesmateriaal voor verkeers- onderwijs op de basisscholen. Hij kreeg zelfs nog meer, want er waren ook leskoffers voor de scholen voor voortgezet on derwijs. De heer J. Minnaard uit Hein- kenszand had via een ingezon den brief in de krant automobilisten opgeroepen De Poel in Zuid-Beveland te mijden, waardoor de veiligheid van fiet sers wordt vergroot. Zijn idee bleek goed voor een prijs. De heer Minnaard heeft inmiddels op zijn dagelijkse fietstochten door De Poel al een kwart min der auto's gesignaleerd. Verbetering van de verkeersvei ligheid op de Deltaweg in Goes leverde de heer P.H. Prins uit Goes een aanmoedigingsprijs op. De heer H.J. Brinkhaus uit Oost-Souburg lanceerde het idee van cursussen voor 17- tot 24-jarigen om meer ervaring in het verkeer op te doen. Oud inwoner B. Verhagen van Scha- rendijke heeft een verkeerscircu latieplan opgesteld voor de Schouwse gemeente. Marja de Putter uit Zaamslag ontwikkelde een idee om klei van de trekkerbanden te verwij deren voordat de trekkers van het land op de weg komen. De heer T. Kortsmit uit Vlissingen had de suggestie de constructie van fietsen zo te veranderen, dat de veiligheid van de berij ders wordt vergroot. De heer M.C. Viergever uit Goes vindt, dat auto's ook aan de voorkant een remlicht moeten krijgen, zo dat andere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers bij het zebra pad, kunnen zien wat een tege moetkomende auto gaat doen. Het ROVZ stuurt de ideeën en suggesties door aan de instan ties, die daarmee wat kunnen doen, zoals de wegbeheerders, het ministerie van verkeer en waterstaat en de scholen. Wie meer informatie wil hebben over het ROVZ kan terecht bij: Regionaal orgaan verkeersveilig heid Zeeland, Het Groene Woud 1, postbus 207, 4330 AE Mid delburg, telefoon 01180-34585. De maritieme en industriële acti viteiten op en rond de Wester- schelde zijn onderwerp in de film Zeeland-Voortvarend. De haven- en industriegebieden Vlissingen-Oost en de Kanaalzo ne komen erin aan bod. Getoond wordt wat er zoal omgaat: aan voer, doorvoer en distributie. Duidelijk wordt ook, dat de Westerscheldehavens niet alleen van belang zijn voor Zeeland, maar voor de hele Nederlandse economie en zelfs nog verder gaand - het Europese ach terland. Het is ook mogelijk aparte films te bekijken van de havengebie den. Voor de Kanaalzone is dat Terneuzen-The specialists en voor Vlissingen-Oost Flushing- Holland Open Port. Zeeland-Voortvarend is te leen in 16 mm-film en op video. De film is Nederlandstalig. De apar te films over de Kanaalzone en Vlissingen-Oost zijn alleen te leen op video. Terneuzen-The specialists is in het Nederlands en het Engels, Flushing Holland Open Port alleen in het Engels. Videobanden zijn er voor de systemen VHS, Betamax, VCC-2000 en U-matic. De films kunnen worden aange vraagd bij het informatiecen trum van de provincie. Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middel burg, tel. 01180-31400. m Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg telefoon 01180-31402 Hoe Middelburg werd uitgevonden Als Rijkscommissaris Seyss-lnquart, zaakwaarnemer van de Duitse bezetter, op 11 juni 1940 het verwoeste Middelburg bezoekt, huilt hij tranen met tuiten. Krokodilletranen. Want het zijn brisantbommen van de al even Germaanse Luftwaf fe die nog geen maand eerder - op 17 mei - het centrum van één van de fraaiste steden van Nederland in een puinhoop hebben veranderd. Achttien openbare gebouwen, waaron der het magnifieke stadhuis en de abdij, en 573 andere pan den worden vrijwel met de grond gelijk gemaakt. Dat het aantal slachtoffers beperkt blijft tot 22 is te danken aan snel ingrijpen van burgemeester dr. J. van Walré de Bordes, die op de ochtend van het bombardement vrouwen en kinderen met klem aanraadt om de stad te verlaten. De 'Reichskommissar' blijkt on der de indruk en be/weert dat Middelburg zal herrijzen. Ster ker nog: moet uitgroeien tot een 'Brennpunkt des Reichsgedan- kes', een monument van nationaal-socialistische cultuur politiek. Dat het daar - tot opluchting van velen - nooit van is gekomen, dankt de Zeeuwse hoofdstad aan een handvol goede Neder landers, die aanvankelijk haasje- over speelden met de niet altijd even waterdichte regels van de bezettingsmacht en het ontbre ken van deugdelijke democra tisch structuren. Middelburg werd inderdaad herbouwd. Maar dan in de rustige sfeer van de Delftse School en met be houd van een streekeigen archi tectuur, steunend op traditie en kleinschaligheid en met hoog stens wat concessies aan het moderne verkeer. In het schitterend uitgevoerde boek 'Architectuur en stede- bouw in oorlogstijd, de weder opbouw van Middelburg 1940 - 1948' onder redactie van Koos Bosma - een uitgave van De Hef in Rotterdam en Fanoy Boeken in Middelburg - wordt daarover vanuit een breed perspectief ge schreven. En hoewel het mis schien wat zwaar klinkt, kan de ze architectuurgeschiedenis best worden beschouwd als een leesbaar geschreven verant woording, 40 jaar na datum en aan de vooravond van de ambi tieuze bouwplannen voor de Maïsbaai, waarmee het laatste open terrein binnen de oude kern wordt gedicht. Gedeputeerde Staten van Zeeland maken bekend dat vanaf 22 december 1988 het provin ciale plan inzake de verwijdering van autowrakken (autowrakkenplan) voor een ieder ter inzage ligt. Het autowrakkenplan is vastgesteld door Provinciale Staten op 30 oktober 1987 en goedge keurd bij Koninklijk Besluit van 23 juni 1988, no. 24. Het plan bevat de hoofdlijnen van het beleid inzake de verwijdering van autowrakken in de provincie Zeeland en geldt tot 30 ok tober 1992. Het plan ligt ter inzage bij: - de gemeenten in Zeeland; - het bureau Voorlichting van de provincie Zeeland, Abdij 9 te Middelburg. Het plan is tegen betaling van f 10,— verkrijgbaar bij het bureau Voorlichting van de pro vincie Zeeland (telefoon: 01180-31400). Middelburg, 21 december 1988. sint pieterstraat 42, postbus 6001, 4330 la middelburg, tel. 01180-31011 Het Middelburgse stadhuis op 1 7 juni 1940. w v D o r n i M o Woningen in de wijk 't Zand met geverfde gevels. Middelburg als 'bedachte' histo rische stad: het thema kwam eerder dit jaar uitgebreid in beeld op een symposion en een ten toonstelling, waaraan werd meegewerkt door deskundigen, die ook tekenden voor het royaal geïllustreerde boek. Dat de vie ring landelijk aandacht trok - en niet alleen van architecten - vormt een aanwijzing voor het uitzonderlijke karakter van de Middelburgse renaissance. In steden als Nijmegen en Arnhem Ir. P Verhagen, de grote man van de wederopbouw van Middelburg -niet minder oorlogsslachtoffer dan de Zeeuwse hoofdstad - zouden uiteindelijk de in ere her stelde gemeenteraden en het economisch belang het karakter van de nieuwbouw bepalen, in Middelburg kwamen de grote lij nen in de oorlog - en met alle be perkingen vandien - tot stand en ging het meer om het reconstru eren van wat toen werd gezien als een 'Middelburgse sfeer' dan om royale avenues voor een winkelend publiek. Het streekei gen bouwen was voor topmen sen uit die tijd, zoals de alge meen gemachtigde voor de we deropbouw en de bouwnijver heid ir. J.A. Ringers en ir. P. Ver hagen, die met ijzeren hand de ideeën van ir. J. de Ranitz zou uitvoeren - bovendien een daad van verzet, doordat er typisch Nederlandse verworvenheden mee werden benadrukt. Bosma en andere auteurs, zoals E.R.M. Taverne en K. Ver schoor, verhelen niet dat die be zadigde aanpak inzet werd van een felle richtingenstrijd tussen de avantgarne van het Nieuwe Schets doorkijk op de Grote Markt vanuit de Pottenmarkt uit 1942. Bouwen en de architecten rond de Delftse School, al doen ze ook een - geslaagde - poging om de meningen en uitgangspunten te nuanceren. Of, zoals de tekst op de omslag het kernachtig omschrijft: "Als in dit boek een ding duidelijk wordt, dan is het wel dat de na-oorlogse beoorde ling van het gedrag van betrok ken Nederlanders in termen van 'goed' en 'fout' met de grootste voorzichtigheid moet worden bekeken. Ook de na-oorlogse vi sie op het traditionalisme in de architectuur, de 'Delftse School' als tegenhanger van het 'Nieu we Bouwen' geldt niet voor de periode van de bezetting. Als nationaal produkt genoot het streekeigen bouwen grote popu lariteit als profilering tegenover de vreemde mogenheid". Architectuur en stedebouw in oorlogstijd Uitgegeven door Fanoy boeken Bij inlevering van deze bon krijgt u maar liefst f 7,— korting op het boek 'Architectuur en stedebouw in oorlogstijd'. Normaal kost deze prachtige en voor iedereen begrijpelijke uitgave 39,90, na 1 januari zelfs f 45,—. Wie dit boek dus nu koopt, betaalt slechts f 32,50 Deze bon kan bij elke Zeeuwse boekwinkel worden ingeleverd. Naam Woonplaats

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 13