'SM n,25 WAPENHANDEL DE JONGE j~L V Mt4ft4#4ft4it4ft4 Bovagblad is 'razend' n WEEMAES jacks Zuinig aan met spaarlampen KIJK OP AUTO'S OOK DIT JAAR HEBBEN WIJ WEER EEN GROOTS ASSORTIMENT GOEDGEKEURD 10 4 FULL BLOSSOMS Verkoop van vuurwerk vrijdag 30 en zaterdag 31 december 1988 VARIATIE IN GROOT VLEES Diverse soorten ROLLADE FILET EN FRICANDEAU LENDE EN ROSBIEF SPECIAL FILET NOËL 100 gram 2,25 FONDUE en GOURMET keus in overvloed GE FffsroflGf« Lekkere dingen voor gezellige uren VLEESKROKETTEN SAUCIJZEBROODJES QUICHE LORAINE PASTEITJES VLAAMSE LIKKEPOT ZALMSALADE Lange Noordstraat 55, Middelburg K De Keurslager \Verstand van lekker vlees Cm amer vr'endschapsringen verlovingsringen *3?9°ed groeibriljant juwelier van den Berge Lange Delft 40 Middelburg tel. 13353 uw-rpscAooJAeeflK?' elektromonteurs gawalo medewerkers kraanmachinisten produktiemedewerkers en alg. dienst medewerkers. Heb je belangstelling, aarzel dan niet, bel ons of kom langs. VV tecvesce voce uw kezsvois i>art u-u) slager en treiter |1 yK\ZOLL^teS op ouderwetse wijze ae\n ginder, VarkensMs of gevulde extra marter. Eventueel, "óp "bestelling, zoutloos i dwense- v&cês 1 f# fondue en Qowzmev SChOü^LS ueriuardigd uit-' .w taoaltteitT^er -mals vlees specL^LLzeLvenu K gevulde folkpen - franse bibenen m braad kuikens— lijf*;, cranberries- gerookt wildzipijnfjam uir de O&s 'J diverse buitenlandse worstsoorten- J| ook VOO& wnö slagerij (gillissen 6tkend "Poelier wildzwijn jiltV^ reeboutT^ reejiletL- wilde eenden - fazanten wilde en famme konijnen fyaas en fandelen enz. Dtuerse fanVen SJare traiteurs qerecf)Ctn— fyfc vele soorten soepen -uitt'eigen ([eu\en^^ ,,,v rm al meer "dan 100 jaar ^.Walstraat 100A vllssingen ^tel. 0IIÖ4- AMO^/LUS, licur fkj DE DUlSTe^UIS/ Woensdag 21 december 1988 DE FAAM VUURWERK KEURSLAGER Energiezuinige verlichting heeft niet alleen fi nanciële voordelen voor de gebruiker van elek triciteit. Spaarlampen besparen veel brandstof en zijn dus ook schoner voor het milieu. Daarom adviseren de electriciteitsbedrijven zuinig aan te doen met verlichting. Rond zeven uur in de och tend knippen er in zo'n vijf miljoen huishoudens de lampen aan. Het elektrici teitsgebruik in Nederland stijgt dan sterk. Ditzelfde gebeurt in de avond. Dan gaat, bijvoorbeeld in janu ari, tussen vijf en zes het licht aan tot elf of twaalf uur. Voor ons thuis is één druk op de knop voldoen de om de lamp te laten branden. Bij de elektrici teitscentrale wordt op datzelfde moment hard gewerkt. Om de lampen te laten branden moet er tenslotte elektriciteit wor den opgewekt. Omdat ie dereen tegelijk het licht aandoet, moet het elektri citeitsbedrijf snel centra les inzetten. Als we alle maal spaarlampen heb ben, gebruiken we minder elektriciteit, waardoor de centrales ook minder elek triciteit hoeven op te wek ken. Het elektriciteitsbe drijf spaart hierdoor brandstof en het milieu wordt minder vervuild. De Nederlandse regering vindt het belangrijk dat er wordt bespaard op het elektriciteitsgebruik. Zij heeft in samenwerking met de nutsbedrijven de actie zuinig aan opgezet zodat iedereen van de voordelen van spaarlam pen kan kennisnemen. Op Postbus 51 wordt nu re gelmatig de televisiespot over spaarlampen uitge zonden. De bijbehorende folder is verkrijgbaar bij postkantoor en biblio theek. Ook de elektrici teitsbedrijven hebben een folder over energiebespa ring uitgebracht. Deze fol der heet zuinig aan en is verkrijgbaar bij uw plaat selijk energiebedrijf. Spaarlampen verbruiken minder elektriciteit en brandstof, zijn beter voor het milieu en schelen u veel geld in de portemon nee. Gaat er bij u ook een licht op? *(5 december 1988) Het ministerie van Econo mische Zaken, tel. 070-797624 vragen naar dhr. F.J.Q. Steinweg Geelgouden shorty met diamant f 385,- Bijpassende ring f 139,- Gouden Figaro setje. Collier (42 cm) f 598,- Armband (19 cm) f275,- Gouden zirkonia setje. Ring f 99,50 Hanger f 39,50 Oorknoppen f 69,50 Moderne gouden set met zirkonia. Collier f 370,- Ring f 225,- Oorknoppen f 265,- uitleenbedrijf - industrial services Wij hebben regelmatig werk voor: Dorpsstraat 25, 4451 BA Heinkenszand 01106-1392 Wie rekent, rekent op VLV In het Bovag-blad van eind november geeft Ben de Bruijn onder het kopje 'Razend' onverbloemd zijn mening over de manier waarop de auto in een verdomhoekje wordt gezet. 'Stommiteiten en nergens staat hoeveel de auto de schatkist oplevert', stelt De Bruijn vast. De volledige tekst drukken we hierbij af. Echt het gaat vanzelf: je wordt razend a/s je de stom miteiten leest die sommige mensen met een gezicht van 'ik heb altijd gelijk' uitbraken als het gaat over de auto. Dit soort Heden praat steevast over 'de heilige koe', of, als ze een wetenschappelijke ach tergrond hebben, 'milieupro bleem nummer één'. Alleen al die stereotype aanduidingen van een vervoermiddel onthul len dat bij hen het laatste stukje objectiviteit ontbreekt als ze hun gedachten over de auto verwoorden. Indirect worden ook nog eens de ge bruikers van dit vervoermiddel aangeklaagd a/s 'milieu ver krachters', als 'instandhou- ders van de verkeersonveilig heid', dus a/s criminelen. Op dit moment is er een anti- autolobby aan de gang die geen enkele realiteitszin kent. Zowel dat feit ais de impliciete beschuldiging dat iedereen die maar met auto's te maken heeft eigenlijk een crimineel is, maakt me razend. Neem nu een rapport van het Centrum voor Energiebespa ring en Technologie, waarin becijferd is dat de auto de Ne derlandse staat jaarlijks zo'n 6,2 miljard gulden kost. Dat is schrikken. Maar nergens staat wat de baten zijn van de auto. Niemand heeft het er over hoeveel mensen met en in die auto hun brood verdienen, hoeveel produkten iedere Ne derlander alleen maar met be hulp van die auto in huis kan krijgen. Of we zouden terug moeten naar het tijdperk van paard en wagen. Hier is dus geen sprake van een kosten- batenanalyse, maar alleen van het optellen van de kostenfac toren. En zelfs bij die kosten kunnen we een vraagteken zetten, want ze betekenen geen kapitaalvernietiging, maar vaak omzet voor andere bedrijven. Niemand ontkent dat uitlaat gassen milieuvervuilend zijn. Maar in verhouding zorgen de industrie en niet te vergeten onze agrariërs voor een milieu vervuiling die drie tot vier keer zo erg is a/s die de vijf en een half miljoen auto's in Neder land voortbrengen. Dat alleen ai geeft te denken. Er is verder geen industrie die zoveel doet om produkten milieuvriendelij ker te maken als juist de auto- industrie. De steeds meer mi lieubewuste burger koopt ook in overwegende mate milieu vriendelijkere auto 's. Niemand zal het in zijn hoofd ha/en om een congres te hou den onder de titel "De in dustrie de lucht uit". Het Ko ninklijk instituut van inge nieurs doet dat wei in samen werking met de Vereniging Lucht. Zij praten rustig een he le dag vol onder het motto: 'Het wegverkeer uit de lucht'. Dat zijn dan onze techneuten, de bloem van de natie, de mensen waar we trots op moeten zijn, waar we afhan kelijk van zijn voor onze tech nologische vooruitgang. En ze komen niet verder dan na het scheuren van de teennagel het gehele been te amputeren. Net zulke borrelpraat debiteert de Vereniging Milieudefensie. Op zich terecht hoor dat men sen zich druk maken over het milieu, maar mijn hemel, bete kent het warm lopen voor een idee ook dat je vervolgens je zelf oogkleppen moet voorbin den? Gaan ze midden op straat een auto met een slijp tol halveren, omdat ze zo'n leuke actieweek hebben af gesloten die de titel mee kreeg: 'Halveer het autover keer, fiets en bus 'ns meer'. Ze zijn zeker ook vergeten dat we tegenwoordig sloperijen hebben die dit soort klusjes milieuvriendelijk klaren. En dan hoor je de minister weer zeggen, dat het autover keer moet worden terugge drongen ten gunste van het openbaar vervoer, dat daar tot 2010 twaalf miljard gulden voor krijgt. Want zegt de be windsvrouw: "Het gaat er im mers om de automobilist te beperken en niet de mobili teit". ik ben benieuwd. Want hoewel die proef evenmin we tenschappelijk waarde heeft, vond ik het wei een aardig idee: vijf mensen met een au to en twee met de trein in het spitsuur een reis laten maken van een Brabants dorp naar Schiphol. Over de weg een af stand van 110 kilometer. De routes waren verschillend. De langste autoroute was 165 ki lometer, maar de chauffeur die die route nam, kwam vrij wel gelijk aan met degene die de kortste route nam, alleen had degene die omreed min der last gehad van files. En de treinreizigers? De eerste arri veerde een uur nadat de laat ste auto op het parkeerterrien was gezet! En dan te beden ken dat het wachten in de files vorig jaar voor 11,28 miljoen verloren uren zorgde.... Razend maakt het me a/s de maatschappelijke en economi sche waarde van de auto a/s vervoermiddel wordt ontkend tegen beter weten in en a/s er alleen surrogaatoplossingen worden aangedragen voor maatschappelijke problemen waar we allemaal mee te ma ken hebben en waaraan we dus ook allemaal een bijdrage moeten leveren om ze op te lossen. is er trouwens wei eens uitge rekend hoeveel het kost om e/ke file weg te voorzien van een extra rijstrook en elke kneipuntbrug te verdubbelen? En is ai eens becijferd hoeveel kleiner het verlies aan produk- tieve uren dat is, of het dan nog wei bestaat, hoeveel werkgelegenheid dat oplevert, hoeveel koopkracht dat op brengt en hoeveel meer omzet dat bij tal van andere bedrijven tot gevolg heeft? Zou toch leuk zijn om daar eens een we tenschappelijke kosten- batenanalyse op los te laten. Ben de Bruijn |S LAGER U POULIER SM

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 10