'SM
n,25
WAPENHANDEL DE JONGE j~L
V
Mt4ft4#4ft4it4ft4
Bovagblad is 'razend'
n
WEEMAES
jacks
Zuinig aan
met spaarlampen
KIJK OP AUTO'S
OOK DIT JAAR HEBBEN WIJ WEER EEN GROOTS ASSORTIMENT GOEDGEKEURD
10
4 FULL BLOSSOMS
Verkoop van vuurwerk
vrijdag 30 en
zaterdag 31 december 1988
VARIATIE IN
GROOT VLEES
Diverse soorten
ROLLADE
FILET EN FRICANDEAU
LENDE EN ROSBIEF
SPECIAL
FILET
NOËL
100 gram
2,25
FONDUE
en
GOURMET
keus in
overvloed
GE FffsroflGf«
Lekkere dingen voor
gezellige uren
VLEESKROKETTEN
SAUCIJZEBROODJES
QUICHE LORAINE
PASTEITJES
VLAAMSE LIKKEPOT
ZALMSALADE
Lange Noordstraat 55, Middelburg
K
De Keurslager
\Verstand van
lekker vlees
Cm
amer vr'endschapsringen
verlovingsringen
*3?9°ed groeibriljant
juwelier van den Berge
Lange Delft 40
Middelburg tel. 13353
uw-rpscAooJAeeflK?'
elektromonteurs
gawalo medewerkers
kraanmachinisten
produktiemedewerkers en
alg. dienst medewerkers.
Heb je belangstelling, aarzel dan niet,
bel ons of kom langs.
VV
tecvesce
voce uw
kezsvois
i>art u-u) slager en treiter |1
yK\ZOLL^teS op ouderwetse wijze ae\n
ginder, VarkensMs of gevulde
extra marter. Eventueel, "óp "bestelling, zoutloos i
dwense- v&cês 1
f# fondue en Qowzmev
SChOü^LS ueriuardigd uit-'
.w taoaltteitT^er -mals vlees
specL^LLzeLvenu
K gevulde folkpen - franse bibenen m braad kuikens—
lijf*;, cranberries- gerookt wildzipijnfjam uir de O&s 'J
diverse buitenlandse worstsoorten- J|
ook VOO& wnö
slagerij (gillissen 6tkend "Poelier
wildzwijn jiltV^ reeboutT^ reejiletL-
wilde eenden - fazanten
wilde en famme konijnen
fyaas en fandelen enz.
Dtuerse fanVen SJare traiteurs qerecf)Ctn—
fyfc vele soorten soepen -uitt'eigen ([eu\en^^ ,,,v
rm
al meer "dan 100 jaar
^.Walstraat 100A vllssingen ^tel. 0IIÖ4-
AMO^/LUS, licur fkj DE DUlSTe^UIS/
Woensdag 21 december 1988
DE FAAM
VUURWERK
KEURSLAGER
Energiezuinige verlichting heeft niet alleen fi
nanciële voordelen voor de gebruiker van elek
triciteit. Spaarlampen besparen veel brandstof
en zijn dus ook schoner voor het milieu. Daarom
adviseren de electriciteitsbedrijven zuinig aan te
doen met verlichting.
Rond zeven uur in de och
tend knippen er in zo'n vijf
miljoen huishoudens de
lampen aan. Het elektrici
teitsgebruik in Nederland
stijgt dan sterk. Ditzelfde
gebeurt in de avond. Dan
gaat, bijvoorbeeld in janu
ari, tussen vijf en zes het
licht aan tot elf of twaalf
uur. Voor ons thuis is één
druk op de knop voldoen
de om de lamp te laten
branden. Bij de elektrici
teitscentrale wordt op
datzelfde moment hard
gewerkt. Om de lampen
te laten branden moet er
tenslotte elektriciteit wor
den opgewekt. Omdat ie
dereen tegelijk het licht
aandoet, moet het elektri
citeitsbedrijf snel centra
les inzetten. Als we alle
maal spaarlampen heb
ben, gebruiken we minder
elektriciteit, waardoor de
centrales ook minder elek
triciteit hoeven op te wek
ken. Het elektriciteitsbe
drijf spaart hierdoor
brandstof en het milieu
wordt minder vervuild. De
Nederlandse regering
vindt het belangrijk dat er
wordt bespaard op het
elektriciteitsgebruik. Zij
heeft in samenwerking
met de nutsbedrijven de
actie zuinig aan opgezet
zodat iedereen van de
voordelen van spaarlam
pen kan kennisnemen. Op
Postbus 51 wordt nu re
gelmatig de televisiespot
over spaarlampen uitge
zonden. De bijbehorende
folder is verkrijgbaar bij
postkantoor en biblio
theek. Ook de elektrici
teitsbedrijven hebben een
folder over energiebespa
ring uitgebracht. Deze fol
der heet zuinig aan en is
verkrijgbaar bij uw plaat
selijk energiebedrijf.
Spaarlampen verbruiken
minder elektriciteit en
brandstof, zijn beter voor
het milieu en schelen u
veel geld in de portemon
nee. Gaat er bij u ook een
licht op? *(5 december
1988)
Het ministerie van Econo
mische Zaken, tel.
070-797624
vragen naar dhr. F.J.Q.
Steinweg
Geelgouden shorty
met diamant f 385,-
Bijpassende
ring f 139,-
Gouden Figaro setje.
Collier
(42 cm) f 598,-
Armband
(19 cm) f275,-
Gouden zirkonia setje.
Ring f 99,50
Hanger f 39,50
Oorknoppen f 69,50
Moderne gouden set
met zirkonia.
Collier f 370,-
Ring f 225,-
Oorknoppen f 265,-
uitleenbedrijf - industrial services
Wij hebben regelmatig werk voor:
Dorpsstraat 25, 4451 BA Heinkenszand
01106-1392
Wie rekent, rekent op VLV
In het Bovag-blad van
eind november geeft Ben
de Bruijn onder het kopje
'Razend' onverbloemd
zijn mening over de
manier waarop de auto in
een verdomhoekje wordt
gezet. 'Stommiteiten en
nergens staat hoeveel de
auto de schatkist
oplevert', stelt De Bruijn
vast. De volledige tekst
drukken we hierbij af.
Echt het gaat vanzelf: je
wordt razend a/s je de stom
miteiten leest die sommige
mensen met een gezicht van
'ik heb altijd gelijk' uitbraken
als het gaat over de auto. Dit
soort Heden praat steevast
over 'de heilige koe', of, als ze
een wetenschappelijke ach
tergrond hebben, 'milieupro
bleem nummer één'. Alleen al
die stereotype aanduidingen
van een vervoermiddel onthul
len dat bij hen het laatste
stukje objectiviteit ontbreekt
als ze hun gedachten over de
auto verwoorden. Indirect
worden ook nog eens de ge
bruikers van dit vervoermiddel
aangeklaagd a/s 'milieu ver
krachters', als 'instandhou-
ders van de verkeersonveilig
heid', dus a/s criminelen. Op
dit moment is er een anti-
autolobby aan de gang die
geen enkele realiteitszin kent.
Zowel dat feit ais de impliciete
beschuldiging dat iedereen die
maar met auto's te maken
heeft eigenlijk een crimineel
is, maakt me razend.
Neem nu een rapport van het
Centrum voor Energiebespa
ring en Technologie, waarin
becijferd is dat de auto de Ne
derlandse staat jaarlijks zo'n
6,2 miljard gulden kost. Dat is
schrikken. Maar nergens staat
wat de baten zijn van de auto.
Niemand heeft het er over
hoeveel mensen met en in die
auto hun brood verdienen,
hoeveel produkten iedere Ne
derlander alleen maar met be
hulp van die auto in huis kan
krijgen. Of we zouden terug
moeten naar het tijdperk van
paard en wagen. Hier is dus
geen sprake van een kosten-
batenanalyse, maar alleen van
het optellen van de kostenfac
toren. En zelfs bij die kosten
kunnen we een vraagteken
zetten, want ze betekenen
geen kapitaalvernietiging,
maar vaak omzet voor andere
bedrijven.
Niemand ontkent dat uitlaat
gassen milieuvervuilend zijn.
Maar in verhouding zorgen de
industrie en niet te vergeten
onze agrariërs voor een milieu
vervuiling die drie tot vier keer
zo erg is a/s die de vijf en een
half miljoen auto's in Neder
land voortbrengen. Dat alleen
ai geeft te denken. Er is verder
geen industrie die zoveel doet
om produkten milieuvriendelij
ker te maken als juist de auto-
industrie. De steeds meer mi
lieubewuste burger koopt ook
in overwegende mate milieu
vriendelijkere auto 's.
Niemand zal het in zijn hoofd
ha/en om een congres te hou
den onder de titel "De in
dustrie de lucht uit". Het Ko
ninklijk instituut van inge
nieurs doet dat wei in samen
werking met de Vereniging
Lucht. Zij praten rustig een he
le dag vol onder het motto:
'Het wegverkeer uit de lucht'.
Dat zijn dan onze techneuten,
de bloem van de natie, de
mensen waar we trots op
moeten zijn, waar we afhan
kelijk van zijn voor onze tech
nologische vooruitgang. En ze
komen niet verder dan na het
scheuren van de teennagel
het gehele been te amputeren.
Net zulke borrelpraat debiteert
de Vereniging Milieudefensie.
Op zich terecht hoor dat men
sen zich druk maken over het
milieu, maar mijn hemel, bete
kent het warm lopen voor een
idee ook dat je vervolgens je
zelf oogkleppen moet voorbin
den? Gaan ze midden op
straat een auto met een slijp
tol halveren, omdat ze zo'n
leuke actieweek hebben af
gesloten die de titel mee
kreeg: 'Halveer het autover
keer, fiets en bus 'ns meer'.
Ze zijn zeker ook vergeten dat
we tegenwoordig sloperijen
hebben die dit soort klusjes
milieuvriendelijk klaren.
En dan hoor je de minister
weer zeggen, dat het autover
keer moet worden terugge
drongen ten gunste van het
openbaar vervoer, dat daar tot
2010 twaalf miljard gulden
voor krijgt. Want zegt de be
windsvrouw: "Het gaat er im
mers om de automobilist te
beperken en niet de mobili
teit". ik ben benieuwd. Want
hoewel die proef evenmin we
tenschappelijk waarde heeft,
vond ik het wei een aardig
idee: vijf mensen met een au
to en twee met de trein in het
spitsuur een reis laten maken
van een Brabants dorp naar
Schiphol. Over de weg een af
stand van 110 kilometer. De
routes waren verschillend. De
langste autoroute was 165 ki
lometer, maar de chauffeur
die die route nam, kwam vrij
wel gelijk aan met degene die
de kortste route nam, alleen
had degene die omreed min
der last gehad van files. En de
treinreizigers? De eerste arri
veerde een uur nadat de laat
ste auto op het parkeerterrien
was gezet! En dan te beden
ken dat het wachten in de files
vorig jaar voor 11,28 miljoen
verloren uren zorgde....
Razend maakt het me a/s de
maatschappelijke en economi
sche waarde van de auto a/s
vervoermiddel wordt ontkend
tegen beter weten in en a/s er
alleen surrogaatoplossingen
worden aangedragen voor
maatschappelijke problemen
waar we allemaal mee te ma
ken hebben en waaraan we
dus ook allemaal een bijdrage
moeten leveren om ze op te
lossen.
is er trouwens wei eens uitge
rekend hoeveel het kost om
e/ke file weg te voorzien van
een extra rijstrook en elke
kneipuntbrug te verdubbelen?
En is ai eens becijferd hoeveel
kleiner het verlies aan produk-
tieve uren dat is, of het dan
nog wei bestaat, hoeveel
werkgelegenheid dat oplevert,
hoeveel koopkracht dat op
brengt en hoeveel meer omzet
dat bij tal van andere bedrijven
tot gevolg heeft? Zou toch
leuk zijn om daar eens een we
tenschappelijke kosten-
batenanalyse op los te laten.
Ben de Bruijn
|S LAGER U
POULIER SM