Esso en Total in een hand
'Wij zijn niet echt neutraal.
We kiezen voor het slachtoffer'
De veelzijdigheid
van interieurkunst
Bewoners Vijvervreugd
kneden met marsepein
Budgetboek brengt
samenvatting van
De Jongs levenswerk
Snelle kleuren voor jong publiek
LEDENAANTAL RODE KRUIS NEEMT AF
125 JAAR ZEEUWSE SCHEEPVAART IN WOORD EN BEELD
FLUSHING
Wrakken
T reïncadeaubon:
Sinterklaasidee
van Spoorwegen
INITIATIEF VAN BAKKER MOSTERT
UN/EKE S/TUA TIE IN VLISSINGEN
Reders
Thuishulp
GOEDE SHOW BENETTON EN SINKE SPORT
Verwijsfunctie
Vernieuwde Spar
in Oost-Souburg
INTERIEURADVISEURS
Woensdag 30 november 1988
DE FAAM - DE VLISSINGER
Heijkoop schrijft recente
maritieme geschiedenis
Hij moet wel helemaal gek zijn van al die bootjes. En de fei
tenkennis - het gaat de leek duizelen bij al die gegevens.
Niettemin heeft C. Heijkoop met die kennis als kiel een zee
waardig boek samengesteld onder de titel 'Maritiem Zee
land, 125 jaar Zeeuwse scheepvaart in woord en beeld'.
Met de leerzame tekst en de rijke keuze aan historisch foto
materiaal, konden de uitgevers Den Boer en De Ruiter het
produkt bij de boekhandel neerleggen om het assortiment
Sinterklaasaankopen aan te vullen. Heijkoops recente werk
kan wedijveren met zijn vorige boek 'De Westerschelde in
storm en mist', waarin hij de rampen op dit Belgisch/Zeeuw
se water breeduit beschouwde.
'Maritiem Zeeland' begint met
geschiedenisles over de konink
lijke marine in de provincie. We
komen dan onder meer het ram-
schip De Schorpioen tegen, dat
tegenwoordig door een Zeeuw
se stichting voor ondergang
wordt behoed. Veere en Vlissin-
gen blijken dan de belangrijkste
havens en in Vlissingen is de
marine nog steeds aanwezig
omdat er oorlogsschepen wor
den gebouwd. Vlissingen krijgt
daardoor uiteraard veel aan
dacht. De Eerste Wereldoorlog
wordt behandeld alsook de bij
zondere kenmerken van het
opleidingsschip Hr. Ms. Noord
Brabant. Verder lezen we over
de typen schepen voor de
Tweede Wereldoorlog, het eer
herstel na deze gruwelijke perio
de en hoe de marine zich heden
ten dage nuttig maakt.
Heijkoop behandelt 1940-1944
in een speciaal hoofdstuk. "De
Tweede Wereldoorlog heeft ze
ker in Zeeland het gezicht be-
Voor wie zich het hoofd breekt
over de vraag wat nu weer voor
een origineel cadeau te geven
voor Sinterklaas, hebben de
Spoorwegen een aardig lokker
tje bedacht: de treincadeaubon.
Bij alle NS-loketten is deze ca
deaubon verkrijgbaar.
Er zijn bonnen van vijf, tien en
vijfentwintig gulden. Ook kun
nen allerlei andere kortingskaar
ten cadeau worden gedaan. De
NS noemt daarbij jongerenkaar-
ten, 60+ kaarten en tienertoe-
ren. De treincadeaubon is overi
gens verpakt in een feestelijke
enveloppe.
paald van de twintigste eeuw,"
schrijft hij. Na het Duitse offen
sief lagen de haven van Vlissin
gen en Breskens (en daarbuiten)
bestrooid met scheepswrakken.
Met indrukwekkend fotomateri
aal voert de maritieme schrijver
de lezer langs de kades en de
gestrande schepen. En na de
oorlog zagen de Zeeuwen plot
seling koopvaardijschepen, die
ze nog nooit eerder hadden ge
zien. De Liberty, Empire- en
Fortschepen symboliseerden
vrijheid en overwinning.
In het hoofdstuk 'De schepen
van het loodswezen' wordt met
tekeningen, foto's en uitgebrei-
CONTI li ENT "ENGUttD-
Een affiche uit de eerste ja
ren van de SM Zeeland.
de tekst de geschiedenis van de
schepen die de zee- en rivier-
loodsen gebruiken om hun werk
aan boord van de vreemde be
zoekers te doen. "De loodsvaar-
tuigen van het Rijksloodswezen
kunnen chronologisch gezien
onderscheiden worden in rinke-
Honderdvijfentwintig Vijver-
vreugdbewoners mochten vori
ge week dinsdag in afwachting
van Sinterklaas marsepein be
werken. Bakkerij Mostert uit
Middelburg, de initiatiefnemer,
was met zes man ter plekke om
de helpende hand toe te steken.
Voor de bakker - en ook voor de
deelnemers - was het de eerste
keer dat iets dergelijks georgani
seerd werd. Derk Ridderbos, een
bakker van Mostert, was en
thousiast. "De baas heeft ge
woon naar hier gebeld of het op
prijs gesteld werd en ze waren
er wel blij mee. Voor ons is het
eens wat anders. En het is leuk
om te zien dat iedereen hier er
enorm plezier in heeft."
Dat plezier was inderdaad over
duidelijk. Er werden volop poe
zen, sinterklazen, dobbelstenen
en pinguins gekneed. Anderen
aten onder grote hilariteit van de
groep de marsepein op voor er
iets van werd gemaakt. Derk
Ridderbos: "Sommigen maken
echt leuke dingen. Ik heb er niet
één gezien die er geen plezier in
had. Het is dus wel voor herha
ling vatbaar, lijkt me."
De Nieuwe total-pomp in Vlissingen.
Een kwart eeuw lang had oliegi
gant Total nodig om een plekje
voor een benzinestation in Vlis
singen te vinden. Sinds woens
dag 23 november staat eindelijk
een groot Totalstation aan de
Sloeweg in Vlissingen. Tegen
over het Essostation. Vreemd?
Nee hoor.
Het nieuwe selfservice station
verkoopt alle brandstoffen en de
"shop" is een kleine super
markt. De acht pompen worden
bediend door zeven perso
neelsleden. Woensdag werd het
officieel geopend door burge
meester J. van der Doef.
In enkele kilometers toespraak
deed de directeur verkoop van
Total Nederland, P.J. Joore, de
voorgeschiedenis uit de doeken.
Al in juni 1960 werden contac
ten gelegd door het toen pas be
gonnen Total Nederland met de
gemeente Vlissingen. Die zag
geen mogelijkheid voor een ge
schikte lokatie. Toen Total in
1973 een raffinaderij in
Vlissingen-Oost neerzette, werd
met hernieuwde energie bij b. en
w. in Vlissingen aangeklopt voor
een representatief verkooppunt.
Ook toen ging het niet door: de
enige mogelijkheid was tegen
over Esso aan de Sloeweg. En
dat paste niet in het bestem
mingsplan. De Sloeweg moest
later vier banen krijgen. Dit jaar
werd dat plan echter min of
meer verlaten en gloorde er
weer hoop voor Total. Een sa
menwerking met de exploitant
van het Essostation en veel me
dewerking van de gemeente
zorgden tenslotte voor een snel
le realisatie van Totalstation
Bossenburg.
Exploitant C.D. van Noppen legt
uit hoe hij zonder kleerscheuren
twee meesters weet te dienen.
"Eerst was het best een pro
bleem om tegenover de Esso
een Totalstation te zetten. Esso
moest er geen cijfers door verlie
zen. Toen hebben we het zo op
gelost dat ik beide stations ex
ploiteer. Ik denk niet dat het el
kaar bijt". Volgens Van Noppen
is dit een tamelijk unieke situatie
in Nederland.
Zijn er nog nieuwe ontwikkelin
gen te verwachten bij het fon
kelnieuwe tankpark? Van Nop
pen: "De vloer bij de pompen is
vloeistofdicht zodat die niet
doordrenkt raakt van brandstof.
Dat betekent minder brandge
vaar. En verder denk ik dat in de
toekomst elektronische beta
lingssystemen zullen worden
geïnstalleerd. Misschien komt er
een oliecard als tegenhanger
van American Express waarmee
je bij alle stations kunt tanken".
SELECTIE UIT 'KONINKRIJK DER NEDERLANDEN IN WO II'
Bij Budgetboeken BVio is een
verkorte versie van verschenen
van 'Het koninkrijk der Neder
landen in de Tweede Wereld
oorlog'. Van de 26 delen tellen
de boekenserie van dr. L. de
Jong heeft de uitgever een se
lectie gemaakt, speciaal ge
schikt voor jongeren. Bij de vijf
delen tellende verkorte versie is
één nieuwtje: over De Jong en
zijn levenswerk.
"Jongeren kunnen een omvang
van bijna 25.000 bladzijden niet
zo goed hanteren," redeneert de
uitgever. En juist bij jongeren,
die wekelijks verhalen over op
gepakte NSB'ers en jodenver
volging lezen, is een groeiende
behoefte aan informatie over die
walgelijke periode te bespeuren.
De selectie is gemaakt in nauw
overleg tussen de uitgever en De
Jong. De delen zijn: 'De Duitse
invasie', 'Het illegale werk', 'De
jodenvervolging', 'Nederlands
Indië' en 'Auteur en werk'.
De vijf deeltjes zijn royaal voor
zien van fotomateriaal en opge
borgen in een cassette. Samen
kosten deze vijf delen f 14,90.
Dr. L. de Jong
laars, kotters, schoeners,
stoomloodsboten en motor
loodsboten...". En: "Aan het
begin van de vorige eeuw ge
bruikte men vissersvaartuigen
voor de loodsdiensten, maar ze
werden geleidelijk aan vervan
gen door loodsrinkelaars. De rin
kelaar had nog een binding met
de visserij, want het schip was
afgeleid van de bekende Sche-
veningse vissersbont."
Hoofdstuk vier behandelt de 're
ders uit heden en verleden'.
Daarin is onder meer de per
soonlijke anecdote opgenomen
van de heer K. Matroos uit
Schiermonnikoog. Zijn vader
was kapitein voor rederij Lensen
in Terneuzen. Onder meer de be
manning van een getorpedeerd
Engels vrachtschip redde Ma
troos senior, na een aanval van
een Duitse onderzeeër. De kapi
tein stond op zijn 54e op straat
omdat de rederij de schepen
ging uitvlaggen.
In het hoofdstuk veerdiensten
zien we interessante foto's en
even zo interessante teksten
over veerboten. De 'Stad Mid
delburg', een van de eerste
Zeeuwse veerboten bijvoorbeeld
en de 'Zeeland' die in de Eerste
Wereldoorlog gecamoufleerd
voer met de zogenaamde 'dazz
le painting'. Uiteraard wordt niet
alleen de verbinding tussen de
Zeeuwse eilanden besproken,
maar ook de veerdienst met En
geland.
Hoe het de Zeeuwse scheeps
werven verging? Net als elders
uiteraard; een noodlijdende be
drijfstak. Maar ooit was het een
welvarende industrie, zo lezen
we. Spectaculaire foto's zien
we bij het hoofdstuk over de
sleepvaart. Actiefoto's over de
berging, gestrande schepen die
vlot worden getrokken en een
stukje over de Duitse onderzee-
De berging van de HMS 'Valentine' nabij Terneuzen.
boten die in de Eerste Wereld
oorlog voor Walcheren ver
gingen.
Met 'Binnenvaart op de Zeeuw
se stromen' besluit Heijkoop zijn
boek. Ook daarbij weer zeer spe
ciale en attractieve foto's en uit
leg over de specifieke eigen
schappen van de binnenvaart in
Zeeland.
'Maritiem Zeeland, 125 jaar Zeeuw
se scheepvaart in woord en beeld'
is een uitgave van De Ruiter Boeken
in Vlissingen en Den Boer Drukkers
in Middelburg. Auteur: C. Heijkoop,
prijs f 49,50.
Het Nederlandse Rode Kruis verliest leden.
Door verhuizing en vergrijzing is het aantal de
laatste jaren met meer dan honderdduizend
gedaald. Sinds de watersnoodramp van
1953, waarbij de organisatie in Zeeland ie
ders bewondering kreeg voor de wijze waar
op alom hulp werd geboden, is het Rode
Kruis niet meer zo sterk in beeld. De rampoe
feningen, waarvan de kranten verslag doen,
ontlokken vaak nauwelijks meer dan een
glimlach bij het publiek. Komende tijd gaat
het Rode Kruis er hard tegen aan om zijn ima
go bij het publiek te versterken. Niet alleen
via een huis-aan-huisfolder en afficherecla
me, maar ook via programma's op radio en
tv, wordt geprobeerd het vele werk dat het
Nederlandse Rode Kruis voor de samenleving
verzet, naar voren te brengen.
"We moeten weer terug naar de
één miljoen leden. Het Rode
Kruis heeft nog altijd een goede
naam. Zeker in Zeeland, waar de
link naar 1 953 nog steeds wordt
gelegd," zegt J.J. Marteijn,
kringsecretaris van het Zeeuwse
Rode Kruis. "Maar er is sprake
van vergrijzing: de mensen ko
men te overlijden, anderen ver
huizen en er komen niet genoeg
jongeren voor in de plaats. De
organisatie heeft te weinig aan
beeldvorming gedaan en wij
hebben in ons land, gelukkig,
Vrijwilligers
van het Rode
Kruis tijdens
een oefening.
geen grote rampen meer gehad,
waarbij het Rode Kruis zich had
kunnen bewijzen. Het vele ande
re werk, dat wij doen kent de
burger soms maar zijdelings. Dat
"Internationaal kent iedereen
ons van de televisie: van de hulp
bij oorlgos- en natuurrampen.
Dat spreekt de mensen aan,
maar men moet goed bedenken
dat alleen al in Zeeland ruim 900
mensen g Mddeld eenmaal per
week bezig zijn met rampbestrij-
dingsoefeningen. En dat alleen
maar voor het geval er hier iets
dergelijks gebeurt. Iedere ge
meente heeft een rampenplan,
dat regelmatig moet worden ge
toetst en waar een enorme orga
nisatie achter zit," zegt Marteijn
die al zeventien jaar een volledi
ge dagtaak heeft als secretaris
bij het Zeeuwse Rode Kruis aan
het Molenwater in Middelburg.
moet veranderen, zodat we niet
alleen nieuwe betalende leden
krijgen, maar ook meer vrijwilli
gers, die het werk kunnen
doen."
Met de flitsende disco De Hooi
zolder als achtergrond werden
afgelopen vrijdag de wintercol
lecties van Benetton en
Sportstijl Sinke gepresenteerd.
Het publiek zag zich weerspie
geld op de planken: vlot, maar
toch niet te apart.
Jeans zijn al lang niet meer het
alleenrecht van "rebels". Benet
ton liet dat nog eens duidelijk
zien. De klassieke korte rechte
rokjes naast keurige getailleerde
jasjes in denim. Aan de andere
kant zijn witte blouses ook niet
meer alleen voor secretaresses.
Lekker tuttig met pastel bor-
duursteltjes, maar ook wat vlot
ter met allerlei details als rand
jes, epauletten en zakjes. Ook
prints worden op witte blouses
gebruikt.
Typisch Benetton waren de een
voudige combinaties in eerlijke
kleuren. Donkere ribbroeken
met turtlenecks (coltruitjes) in
rood, groen of blauw. De korte
rokjes voor de dames, zowel
strak als geplooid, hadden het
zelfde kleurschema.
De collectie (wintersport) van
Sinke sloot mooi aan bij die van
Benetton. In de bergen mag dit
jaar een veelheid aan kleur wor
den verwacht. Populair zijn
vooral roze en de combinatie
geel/paars, iets waar vijf jaar ge
leden nog hartelijk om gelachen
zou zijn, maar dat over enkele ja
ren wellicht al burgerlijk is. Fluo-
tinten blijven, maar niet voor he
le pakken zoals in voorgaande
jaren. Het blijft bij enkele stre
pen of vlakken op een veelal
donkere achtergrond. Bij zowel
de skikleding als bij de joggings
viel het merk O'Neill het meest
in het oog. Op alle kledingstuk
ken staat het merk met grote
letters vermeld. Niet om nu even
het merk te laten zien, maar
meer als excuus om wat kleur
en sportiviteit aan te brengen.
De tamelijk gevulde zaal zag
een goed verzorgde, niet te lan
ge en afwisselende show. Loka
tie, tijd, collecties en doelgroep
waren zorgvuldig op elkaar af
gestemd en dat is een hele
prestatie.
Het Rode Kruis wordt echter
niet alleen bij rampen ingezet.
Het publiek kent de vrijwilligers
met de rood-witte band om de
mouw ook van evenementen
waar veel mensen bijeenkomen:
sportwedstrijden, popconcer
ten, wandelmarsen en dergelij
ke. Ook de vakanties voor lang
durig zieken naar één van de va
kantiehuizen of met het Henri
Dunantschip zijn bekend bij de
bevolking. "Minder bekend is,
dat wij ook vakantieweken orga
niseren voor terminale patiën
ten, mensen die gaan sterven,
dus. Dit jaar was er voor het
eerst een Rode Kruis-vakantie
voor homosexuele mensen met
Aids. Het is duidelijk hoeveel
voorbereiding dit van de vrijwilli
gers vergt," stelt Marteijn.
In de thuiszorg, bij het Rode
Kruis liever thuishulp genoemd,
waren de mensen van de Welfa
re van oudsher al betrokken.
Momenteel is er binnen de orga
nisatie een discussie gaande om
deze vorm van hulp meer te
structureren en ook meer con
tact te zoeken met andere hulp
verleningsorganisaties op dat
gebied. Door zitting te nemen in
het vrijwilligersplatform van de
streek of gemeente kunnen de
thuishulpaktiviteiten meer op el
kaar worden afgestemd. Als
concreet voorbeeld op Walche
ren van samenwerking noemi
Marteijn het dagverzorgingspro
jekt voor ouderen van de Huma
nistische Stichting Jacob Rog
geveen en de Stichting Huis
vesting en Verzorging van oude
ren in Vlissingen. Het Rode Kruis
werd gevraagd voor dit projekt
het vervoer te willen regelen. In
dit geval kwam dat neer op het
halen en brengen van ouderen
van hun huis naar de dagopvang
en terug. Een proefprojekt dat
momenteel door de vrijwilligers
van de Welfare en de Colonne
wordt uitgevoerd en goed ver
loopt volgens de kringsecretaris.
Marteijn: "Nu ouderen steeds
langer in de thuissituatie blijven
of daar weer terugkeren, zal het
Rode Kruis in toenemende mate
hulp kunnen bieden bij het bood
schappen doen, voorlezen, be
geleiding naar het ziekenhuis en
steun aan terminale patiënten.
Een en ander altijd onder super
visie van professionele hulpver
leners. Wij doen zelf echter heel
veel aan deskundigheidsbevor
dering van onze vrijwilligers
door middel van cursussen en
training."
Ook het Jeugd Rode Kruis
(EHBO-cursussen) en de Rode
Kruis Bloedbank (donorschap)
zijn bekende begrippen. In de le
denwerfcampagne richt Yvonne
van Gennip zich als ambassadri
ce van het Rode Kruis met name
op de jongeren als potentiële le
den in het vergrijzende bestand.
Op de televisie staat bij Veronica
de Nieuwslijn-special van
woensdag 30 november geheel
in het teken van het werk van
het Rode Kruis in ons land en in
het buitenland. In Zeeland gaat
er met goed weer een vliegtuigje
met een wervende tekst de
lucht in.
Marteijn tenslotte: "Wij merken
heel duidelijk dat het Rode Kruis
ook een verwijsfunktie heeft.
Vaak krijgen wij hier mensen
aan de deur, die ons als laatste
redmiddel zien en hier echt met
de gedachte komen: 'Nu ik het
helemaal niet meer weet, ga ik
naar het Rode Kruis'. Je bent
dan zelf geneigd om je porte-
monnaie te trekken voor een
vrouw, die haar gasrekening niet
kan betalen, ook al kan dat na
tuurlijk niet. Gelukkig kunnen
we zo iemand wel verwijzen.
Het Rode Kruis helpt altijd en
overal zonder aanziens des per-
soons is de slogan, maar echt
neutraal zijn wij niet, want we
kiezen voor het slachtoffer."
Donderdag 1 december her
opent de geheel vernieuwde
Spar Markt aan de
Paspoortstraat in Oost-
Souburg. Vandaag (woens
dag 30 november) is er in de
zaak een receptie.
El N DUIDELIJK ANTWOORD IN I EN W! KI I I) VAN OMI'KOMISSI N.
KRLMLKM KAAI (IN T VIERKANTJE) HEKGEN OP ZOOM. 11 LEI OON oi<i4..-ï4Hf.4