Alle fracties aan het woord
Democraten '66
Politieke Partij
Radikalen
Volkspartij
Vrijheid en
voor
Democratie
i
Woensdag 2 november 1988
DE FAAM
or/iet oog van de Lange Jan
Gemeentebegroting 1989
Zoals al eerder is aangekondigd is deze week meer dan de normaal beschikbare ruimte op deze
en de volgende pagina nodig voor een beknopt overzicht van de op- en aanmerkingen, die de
raadsfracties maken naar aanleiding van de gemeentebegroting 1989. Naar aanleiding van deze
zogenaamde "algemene beschouwingen" zal het college van burgemeesters en wethouders een
antwoord opstellen, waarvan wij volgende week een uittreksel publiceren op deze pagina. De
complete algemene beschouwingen liggen op het bureau Voorlichting ter inzage.
De mondelinge behandeling van de begroting vindt plaats op woensdag 9 november 1988 om
19.30 uur (replieken door de raad), vrijdag 11 november 1988 om 14.00 uur (duplieken door bur
gemeester en wethouders) en om 19.30 uur (afronding en vaststelling). Deze vergaderingen wor
den gehouden in de raadszaal en zijn openbaar.
Omdat voor deze begrotingszaken zo veel ruimte vereist is. kan deze en volgende week geen aan
dacht worden besteed aan de gebruikelijke onderwerpen. Publicaties over hinderwet en bestem
mingsplannen vindt u in de Provinciale Zeeuwse Courant van vandaag en volgende week woens
dag. Het woord is nu aan de politieke partijen in de volgorde van behandeling door de raad.
Het huishoudboekje van een ge
meente moet elk jaar in evenwicht
zijn. Voor 1989 zijn de uitgaven
en inkomsten voor Middelburg
ruim 135 miljoen gulden. De in
komsten komen vooral uit het ge
meentefonds en diverse rijksrege
lingen (zoals politie, onderwijs,
sociale uitkeringen, woning
bouw). Van de totale inkomsten
van ruim 135 miljoen komt ruim
10 miljoen van gemeentelijke be
lastingen (en dan vooral de onroe-
rendgoed belasting).
Het huishoudboekje van Middel
burg ziet er vrij gezond uit. Van
daar ook dat D'66 voorstelt af te
zien van een voorgenomen verho
ging van de onroerendgoedbe-
lasting. Door een verandering
vanuit 'Den Haag' moet de on-
roerendgocdbelasting voor eige
naren van huizen met 45 cent per
3000 gulden waarde naar beneden
(3 maal 15 cent over 3 jaar). Om
de opbrengst van de onroerend-
goedbelasling gelijk te houden
stelt het college voor de gebrui
kers 3 maal 15 cent meer te laten
betalen. D'66 vindt dat een totaal
scheve verhouding. D'66 stelt dan
ook voor die verhoging niet te la
ten doorgaan. Het betreft een be
drag van 100.000 gulden.
In de begroting zijn verschillende
posten die geschrapt of vermin
derd kunnen worden. Burgers
moeten tenslotte niet meer be
lasting betalen dan nodig is. Zo
zit er een flinke reservepot bij ge
meentewerken die grotendeels
overbodig is. Zonder veel proble
men kan er bij gemeentewerken
doelmatiger gewerkt worden.
Al met al vindt de fractie van
D'66 dat op die manier ruim
400.000 gulden over is. Daarmee
kan in de eerste plaats de verho
ging van de belasting voor gebrui
kers van huizen geschrapt
worden.
Met het overblijvende deel kun
nen activiteiten betaald worden
die D'66 dringend nodig vindt,
namelijk:
-op het gebied van een schoner
milieu;
-handhaving en uitbreiding van
kinderopvang;
-vergroting gemeentelijk aandeel
in emancipatieactiviteiten;
-aanschaf computers voor alle ba
sisscholen;
-handhaving activiteiten voor
mensen zonder werk (activiteiten
die het college van burgemeester
en wethouders wil schrappen,
D'66 wil die activiteiten juist be
houden);
-versnelde verbetering van het
wegdek van de Seissingel (tussen
Sandberglaan en Noordpoort-
brug bij het ziekenhuis);
-aanstellen beroepskracht (deel
tijd) bij de activiteitencentrum
voor mensen zonder werk.
In de algemene beschouwingen
voor 1989 heeft D'66 vele onder
werpen aan de orde gesteld. De
belangrijkste onderwerpen zijn:
1. Milieu.
D'66 vindt dat het milieu niet op
papier schoner moet worden,
maar juist in werkelijkheid.
Scheiding van afval aan de bron
vermindert de enorme afvalhoop
aanzienlijk. Ook de start van een
kringloopwinkel laat op zich
wachten. Verder wil D'66 een
subsidie geven aan Greenpeace
van een dubbeltje per inwoner.
D'66 wil daarmee de waardering
voor Greenpeace tot uitdrukking
brengen. Greenpeace bereikt juist
veel in de strijd voor een beter en
vooral schoner milieu.
2. Onderwijs.
Op het onderwijsgebied verandert
er bijzonder veel. Wij vinden dat
op veranderingen sneller moet
worden ingespeeld. D'66 wil dat
iedere basisschool (zowel openba
re als bijzondere) de beschikking
krijgt over computers. Dat wordt
steeds afgehouden met het argu
ment 'dat doen we pas als Den
Haag betaalt'. D'66 vindt dat dat
veel te lang duurt. Kinderen in de
leef'ijd van bijvoorbeeld, 10, 11
en 12 jaar krijgen over bijvoor
beeld 10 jaarNnog veel meer met
dit onderwerp te maken. Met dat
onderwerp moet je kinderen nu al
vertrouwd maken. D'66 heeft het
al enkele jaren achter elkaar aan
gekaart en we zijn benieuwd of er
eindelijk verandering komt.-
3. Activiteiten voor mensen zon
der werk.
Het college van burgemeester en
wethouders wil activiteiten voor
mensen zonder werk schrappen.
D'66 vindt dat dat niet kan, we
stellen dan ook geld beschikbaar
om ervoor te zorgen dat deze acti
viteiten doorgang kunnen vinden.
In het verlengde daarvan past ook
het voorstel voor deze activiteiten
een (in deeltijd) beroepskracht
aan te stellen.
4. Emancipatie
Door afloop van een rijksregeling
dreigt er een gat van 20.000 gul
den te vallen bij activiteiten op
het gebied van emancipatie. D'66
stelt voor hier geld voor beschik
baar te stellen. Dat geldt ook voor
kinderopvang: D'66 wil deze be
langrijke voorziening veilig stel
len door een aanvullend bedrag
van 50.000 gulden.
5. Bouwen voor leegstand?
Grootscheepse uitbreidingen van
Middelburg vindt D'66 beslist
niet nodig. Zeker niet als vlak bij
huis (zoals Vlissingen) een flink
aantal woningen leeg staan. Het is
beter grote aandacht te besteden
aan de kwaliteit van woning en
woonomgeving. In dit verband
wordt gevraagd het voorzienin
genniveau in de Magistraatwijk
en Reyershove op te krikken.
6. Verkeer
Nu een derde kanaalkruising ver
moedelijk op zich laat wachten
tot het jaar 2000 zijn extra maat
regelen niet te voorkomen. In ie
der geval moet het mogelijk zijn
maatregelen te nemen om het
wachten voor de 2 bruggen tot
een minimum te beperken. De si
tuatie van '2 plezierbootjes en
honderden wachtende auto's'
moet veranderd worden. D'66
vindt dat de binnenstad van Mid
delburg -in ieder geval het
kernwinkelgebied- autovrij moet
zijn. De rand van de binnenstad
moet wat betreft parkeren be
perkt worden tot bewoners en
kortparkeerders.
Andere onderwerpen die D'66
aan de orde stelt:
-een voorstel om de functie van
het ziekenhuis in medisch opzicht
omhoog te krikken;
-politie moet meer zichtbaar op
straat aanwezig zijn;
-betere bewegwijzering naar de
parkeerkelder (de kosten stijgen
wel, maar niet de opbrengsten);
-het Maisbaai-gebied. D'66 is dit
jaar de enige fractie geweest die
hoogbouw van 9 woningen in dit
gebied heeft afgewezen (er is no-
tabene met veel geld van de ge
meente pas een flat afgetopt);
-het Centrum voor beeldende
kunst. Het schetsontwerp daar
voor (van ruim anderhalfjaar ge
leden) is er nog steeds niet. Dit
lijkt meer een schertsvertoning te
worden;
openingstijden van winkels. D'66
is voorstander van langere ope
ningstijden van winkels. Ook op
zondag in het zomerseizoen zou
den winkels open moeten zijn;
-D'66 is voorstander van de vor
ming van een ouderenraad (oude
ren zelf hun belangen laten behar
tigen). De ouderenraad laat te
lang op zich wachten.
PPR voor samenwerking tussen
Middelburg en Vlissingen
De PPR-fraktie bespeurt in de be-
leidstoelichting van Burgemeester
en Wethouders op de ontwerp
begroting 1989 van de gemeente
Bij de beoordeling van de ge
meentebegroting voor het jaar
1989 is de VVD-fraktie van een
aantal uitgangspunten uitgegaan.
De uitgangspunten zijn de
volgende:
-de overheid is er voor de burger
en niet andersom;
-minder overheidsbemoeienis en
meer verantwoordelijkheid van
de burger zelf;
-door de decentralisatie en dere
gulering zullen er mede met de
nieuwe gemeentewet meer verant
woordelijkheden en taken naar de
gemeentelijke overheid geschoven
worden;
-de gemeentelijke overheid moet
hoofdzakelijk voorwaarden
scheppend bezig zijn.
Hoofdvraag is: Hoe ervaart de
Middelburger de belangenbehar
tiging van de gemeenteraad en de
diverse raadsfrakties?
In grote lijnen heeft de VVD frak-
tie waardering voor de sluitende
begroting die het college heeft ge
presenteerd. Een sluitende begro
ting zonder verhogingen yan de
onroerendgoedbelasting. Ook het
initiatief om samen met Vlissin
gen daar waar het mogelijk is de
provinciale- en rijksoverheid aan
te spreken om op die manier meer
projekten en ideeën verwezenlijkt
te krijgen heeft de volledige in
stemming. Maar natuurlijk is er
ook een deel kritiek, beleid dat de
VVD fraktie anders uitgevoerd
wil zien.
Om een voorbeeld te noemen: on
gedisciplineerd verkeersgedrag,
vandalisme en algemene onveilig
heid op straat zouden verminderd
kunnen worden en wij zouden
graag maatregelen willen die dit
verminderen. Meer politie op
straat.
Ook het wegennet van de gemeen
te Middelburg is in een zeer slech
te staat, maar 2.5% kan als goed
beoordeeld worden. De VVD
vindt dat ook het slechte wegdek
voor verkeersonveiligheid zorgt
naast het ongemak ervan. We vin
den dat er eigenlijk één miljoen
ekstra voor vrij gemaakt zou
moeten worden om de achter
stand in te lopen en verder pro-
gressieve stijgingen voor de toe
komst te voorkomen.
Als we Middelburg doorrijden
zien we dat het stratenonderhoud
veel te wensen overlaat. Het ver
ontrust de VVD dat voor dat on
derdeel een bezuiniging is aange
kondigd. Wij vinden dat dat ge
zien de staat van de straten niet
kan want op die manier verwordt
onze mooie stad. Liever willen wij
een doelmatiger onderhoud en
bestrijding van onkruiden.
Om het verkeer in de stad te kun
nen verminderen zal er een derde
kanaalkruising aangelegd moeten
worden. Hoewel wij weten dat
dat de verantwoordelijkheid is
van de landelijke overheid en wij
weten dat daar op het ogenblik de
financiën ontbreken is het mis
schien toch belangrijk om met een
eigen creatieve oplossing te ko
men in de vorm van vóór
financiering.
Omdat we bij een landelijk ver-
keersonderzoek van de 144 ge
meenten op de 112e plaats kwa
men vinden wij dat Middelburg
snel wat moet gaan doen aan de
verkeersveilige oplossingen (pre
ventie en controle).
Verheugd is de VVD fraktie dat
we nu in de gemeente mogelijkhe
den krijgen om grotere bouwka-
vels te kunnen kopen, zodat wij
niet die inwoners die grotere ka
vels wensen over de gemeente
grenzen laten gaan. Naast deze
verheugende tendens zou de VVD
er bij het college op aan willen
dringen om ook te zoeken naar
mogelijkheden voor grotere huur
woningen in de binnenstad.
In de binnenstad vinden wij ook
dat er verschillende panden zijn
die in een niet goede staat van on
derhoud zijn. Wij zouden het col
lege willen uitnodigen om met de
eigenaren te onderhandelen en ze
de mogelijkheden van onder-
houdssubsidies te wijzen, zodat
het straatbeeld weer een verzorg
de aanblik vertoond.
Voordat er met nieuwe woonpro-
jekten begonnen gaat worden
moeten we steeds de woonvoor-
raad inventariseren, want we
moeten niet bouwen om te in
vesteren. We maken ons naast een
eventueel woonoverschot zorgen
over de kantorenleegstand in de
stad.
Bij het laatste raadsbezoek aan
Ramsburg zijn we tot de konklu-
sie gekomen dat de gemeente daar
zo spoedig mogelijk stimulerend
en voorwaardenscheppend moet
bezig zijn, waarna de bedrijven
daar ook zullen volgen en het ge
heel weer een stimulans krijgt die
het verdient.
Omdat vorig jaar het kunst
grassportveld als eerste op de
wensenlijst stond is het niet ac
ceptabel dat het nu niet als eerste
uitgevoerd zal gaan worden.
Ook het zwembad laat te wensen
over in gebruik en doelmatigheid,
maar voor een instruktiebad voor
schoolkinderen en voor medisch-
curatief gebruik voor ouderen
denken wij dat het geschikt zal
kunnen zijn eventueel na aanpas
singen. Zwemparadijzen zien wij
meer in de particuliere sektor.
Na de verbouwing van de Stads
schouwburg willen wij het ge
bouw gebruiken voor culturele-,
vergader- en congresdoeleinden
maar dan wel met een gedifferen
tieerd tarief: een gesubsidieerd ta
rief en een commercieel tarief.
Voor het beleidsterrein van het
welzijn vindt de VVD dat de ver
houding van de subsidie moet
staan tegenover een redelijk eigen
bijdrage. Wel vinden we dat de
ouderen buiten de eventuele be
zuinigingen moeten vallen en het
zelfde geldt ook voor de kinder
opvang.
Over ouderenbeleid vinden we als
VVD fraktie dat het een beleid
moet zijn op verschillende terrei
nen zoals woningbouw, maat
schappelijke en medisch-sociale
voorzieningen, het moet dus een
integraal beleid worden. Zoals zo
veel jaren zegt de VVD dat het
cultuur beleid in Middelburg een
gemeleerd aanbod moet zijn voor
zoveel mogelijk Middelburgers,
dat geldt ook voor het Vieeshal-
beleid. Daarnaast zou er een ver-
koopstimulerend beleid gevoerd
kunnen worden voor de Zeeuwse
kunstenaars.
Middelburg allerlei aankno
pingspunten voor nauwere sa
menwerking tussen de gemeenten
Middelburg en Vlissingen. De
PPR ondersteunt deze samenwer
king van harte. Waar beide ge
meenten aan elkaar grenzen dient
gezamenlijk een planning ge
maakt te worden voor de we-
genstruktuur en woonbebouwing.
Wellicht hebben beide gemeenten
belang bij de projektie van het
tracee voor de dammenroute tus
sen beide steden in. Ook in de
ontwikkeling van het detailhan-
delsbeleid is nauwe samenwerking
tussen Vlissingen en Middelburg
aan te bevelen.
Ook kontakten met zusterstad in
Oost-Europa
Naast de bestaande zusterstad
kontakten met Vilvoorde in Bel
gië, Folkestone in Engeland en
Nagasaki in Japan ziet de PPR
graag een nieuw kontakt met een
gemeente in Oost-Europa: onder
zocht worden reeds de mogelijk
heden met Cottbus in de D.D.R.
De PPR acht deze uitwisselingen
van belang voor een groeiende
waardering voor ieders sociale en
kulturele waarden en daardoor
voor meer internationale solidari
teit. Daarin is voor de PPR met
name ook het belang gelegen in
het gezamenlijk adopteren van
het jongereninstituut op de Kaap-
verdische Eilanden: het inzamelen
van gelden is wel belangrijk, maar
mag nooit de hoofdzaak vormen.
Op allerlei manieren moet de
Middelburgse bevolking bij dit
projekt betrokken worden.
Verkeersbeleid richten op betere
leefbaarheid
Allerlei maatregelen op het gebied
van het verkeer dienen vooral de
leefbaarheid van de (binnen)stad
te bevorderen. Daarbij moet al
lereerst de aandacht uitgaan naar
de belangen van voetgangers en
fietsers, zowel in het eigen belang
van deze belangrijke groep ver
keersdeelnemers als in het alge
meen belang, omdat deze ver
keersdeelnemers geen of nauwe
lijks beslag leggen op ruimte en
milieu. Aanpassing van ver
keerslichtinstallaties moet
opstoppingen (en dus extra mi
lieubelasting) verminderen, ter
wijl tevens busbeïnvloedingssyste-
men het openbaar vervoer kun
nen bevorderen. Een werkgroep
onderzoekt het beter afstemmen
van de openingstijden van de bei
de kanaalbruggen. Parkeren moet
nog meer aan de buitenzijde van
de stad plaatsvinden. Op straat
verlichting moet niet bezuinigd
worden, als daardoor de veilig
heid vermindert.
Meer aandacht voor een kring
loopwinkel in Middelburg
In het enkele jaren geleden uitge
breid behandelde rapport Milieu
brigade werd voorgesteld te ko
men tot een kringloopwinkel:
daarmee zou de hoeveelheid huisr
vuil teruggebracht kunnen wor
den, zou een bescheiden bijdrage
geleverd worden aan de werkgele
genheid en zouden vooral minder-
draagkrachtigen goedkoop aan
tweedehandsartikelen kunnen ko
men. Hoewel de gemeenteraad
zich vóór dit plan heeft uitgespro
ken, is het tot nog toe niet uitge
voerd. Er zou geen pand beschik
baar zijn en er zouden geen vrij
willigers zijn om de winkel te run
nen. De PPR dringt er op aan,
dat al het mogelijke wordt gedaan
om de kringloopwinkel alsnog
van de grond te krijgen.
Gescheiden ophalen klein che
misch afval kan heter
Er bestaat in Middelburg een mo
gelijkheid om allerlei chemisch
afval los van het huisvuil aan de
reinigingsdienst aan te bieden.
Hiervan wordt wel gebruik ge
maakt, maar de PPR meent dat
dat nog beter kan. Het moet wel
licht beter bekend worden bij het
publiek, ook welk belang daar
mee gediend is voor behoud van
een gezond milieu. Maar ook
moet bekeken worden, of het nog
niet gemakkelijker gemaakt kan
worden. Kunnen bijv. voor spe
ciale produkten verzamelvaatjes
beschikbaar worden gesteld? Nog
beter is het natuurlijk, als mensen
bewuster kopen, zodat minder
(schadelijke) afvalstoffen
ontstaan.
Niet bezuinigen op kinderopvang
en sociaal-kultureel werk
Het Rijk geeft steeds minder geld
voor allerlei welzijnsinstellingen
en laat het aan de gemeenten over
om in deze tekorten te voorzien.
Maar ook de gemeenten krijgen
steeds minder geld van het Rijk.
Eigenlijk een onmogelijke situa
tie. Hoewel de PPR begrip heeft
voor de moeilijke positie van de
gemeente, wil zij toch pleiten
voor zo min mogelijk bezuinigin
gen op voorzieningen voor jeugd
en jongeren. Daarbij wordt ge
dacht aan de kinderopvang, die
behalve voor de kinderen
minstens zo belangrijk is voor de
ouders, die daardoor in de gele
genheid zijn om naast het thuis
voor de kinderen zorgen ook zich
in werk buitenshuis kunnen ont
plooien. Vervolgens aan de kin
dercentra, die erg belangrijk zijn
voor de sociale ontwikkeling van
de peuters. En ook het sociaal-
kultureel werk, dat voor de jonge
re en opgroeiende jeugd en ook de
volwassenen een belangrijke vor
mende funktie vervult. Uiteinde
lijk is onze gehele samenleving ge
baat bij het goed funktioneren
van dit soort instellingen. De
PPR kent deze werksoorten,
naast de opvoeding thuis en op
school, een belangrijke taak toe
in het terugdringen van vanda
lisme en criminaliteit.
Tenslotte...
Nog enkele wensen van de PPR in
Middelburg in het kort:
-Aansluiting van de gemeente
Middelburg bij de landelijke or
ganisatie L.O.T.A. (Lagere Over
heden Tegen Apartheid).
-Onderzoeken of door verschui
ving van taken meer gedaan kan
worden aan het M.U.P. (Milieu
Uitvoerings Programma), zonder
dat het extra geld kost.
-Eindelijk eens realisering van
kinderbouwspeelplaatsen.
Voor de economie in Middelburg
denken we dat het promotiebeleid
daarin kan gaan stimuleren zeker
wat het toerisme betreft. Daarom
denken we ook dat het behoud
van parkeermogelijkheden in de
stad een essentieel onderdeel is
van het welslagen van een gezelli
ge binnenstad met een goed aan
bod van bedrijvigheid.
WEEKEND
Waterzooi, net even anders
De Vlaamse waterzooi is een ge
recht dat ook al in de middeleeu
wen werd bereid. Oorspronkelijk
bereidde men de waterzooi met
verschillende soorten vis. Te
genwoordig bereidt men dit
kostelijke gerecht ook met kalfs
vlees en gekookte ham. Men
dient het gerecht, dat lijkt op
een dikke soep, op in diepe bor
den en er wordt (stok)brood bij
gegeten.
Reken voor 4 personen op 400
gram kalfslapjes van de frican-
RECEPT
deau, 1 50 gram gekookte ham
in dikke plakken, 1 ui, 1 dunne
prei, 6 stengels bleekselderij, 1
stukje foelie, 4 takjes peterselie,
bloem, 1 ei, 1 deciliter slagroom
en citroen- of limoensap.
Maak het vlees droog met keu
kenpapier en snijd het in vinger
brede repen. Snijd de ham in
smalle reepjes met dezelfde
lengte als de reepjes vlees. Snip
per de ui ragfijn, snijd de prei
(uitsluitend het witte en licht
geel-groene gedeelte) in smalle
ringetjes, de bleekselderij schuin
in smalle reepjes en hak de pe
terselie ragfijn. Verhit in een pan
50 gram boter en fruit de ui er
zolang in tot ze glazig ziet. Voeg
het vlees toe en laat alles dan
nog zolang, onder voortdurend
roeren en omscheppen zachtjes
bakken tot de ui begint te kleu
ren. Schep de ham, prei en
bleekselderij er door. Strooi er
door een zeefje 1 eetlepel bloem
over en schep alles enkele malen
goed om. Voeg de foelie er aan
toe en schenk er 1 liter kokend
water (of bouillon) bij. Roer alles
goed door en wacht tot alles aan
de kook is gekomen. Temper de
warmtebron en laat alles, met
het deksel op de pan, 30 tot 35
minuten heel zachtjes doorko
ken. Verwijder dan het stuk foe
lie. Roer in een kom 1 eierdooier
en 1 deciliter slagroom (of crè
me fraïche) goed los en voeg er
4 eetlepels van het kokende
vocht uit de pan bij. Roer het
mengsel samen met wat fijnge
hakte peterselie door de water
zooi en blijf er 20 tot 30 secon
den in roeren. Neem onmiddellijk
daarna de pan van de warmte
bron en blijf er dan nogmaals 20
tot 30 seconden in roeren. Voeg
eventueel hierna naar eigen
smaak wat zout en/of peper toe.
Tip: U maakt er een typische he
dendaagse waterzooi van wan
neer u de helft van de bleeksel
derij vervangt door 2 a 3 struik
jes in smalle reepjes gesneden
witlof.
Bereidingstijd: 30 minuten.
Energie per portie: 1570 kJ
(375 kcal).