Alle fracties aan het woord Democraten '66 Politieke Partij Radikalen Volkspartij Vrijheid en voor Democratie i Woensdag 2 november 1988 DE FAAM or/iet oog van de Lange Jan Gemeentebegroting 1989 Zoals al eerder is aangekondigd is deze week meer dan de normaal beschikbare ruimte op deze en de volgende pagina nodig voor een beknopt overzicht van de op- en aanmerkingen, die de raadsfracties maken naar aanleiding van de gemeentebegroting 1989. Naar aanleiding van deze zogenaamde "algemene beschouwingen" zal het college van burgemeesters en wethouders een antwoord opstellen, waarvan wij volgende week een uittreksel publiceren op deze pagina. De complete algemene beschouwingen liggen op het bureau Voorlichting ter inzage. De mondelinge behandeling van de begroting vindt plaats op woensdag 9 november 1988 om 19.30 uur (replieken door de raad), vrijdag 11 november 1988 om 14.00 uur (duplieken door bur gemeester en wethouders) en om 19.30 uur (afronding en vaststelling). Deze vergaderingen wor den gehouden in de raadszaal en zijn openbaar. Omdat voor deze begrotingszaken zo veel ruimte vereist is. kan deze en volgende week geen aan dacht worden besteed aan de gebruikelijke onderwerpen. Publicaties over hinderwet en bestem mingsplannen vindt u in de Provinciale Zeeuwse Courant van vandaag en volgende week woens dag. Het woord is nu aan de politieke partijen in de volgorde van behandeling door de raad. Het huishoudboekje van een ge meente moet elk jaar in evenwicht zijn. Voor 1989 zijn de uitgaven en inkomsten voor Middelburg ruim 135 miljoen gulden. De in komsten komen vooral uit het ge meentefonds en diverse rijksrege lingen (zoals politie, onderwijs, sociale uitkeringen, woning bouw). Van de totale inkomsten van ruim 135 miljoen komt ruim 10 miljoen van gemeentelijke be lastingen (en dan vooral de onroe- rendgoed belasting). Het huishoudboekje van Middel burg ziet er vrij gezond uit. Van daar ook dat D'66 voorstelt af te zien van een voorgenomen verho ging van de onroerendgoedbe- lasting. Door een verandering vanuit 'Den Haag' moet de on- roerendgocdbelasting voor eige naren van huizen met 45 cent per 3000 gulden waarde naar beneden (3 maal 15 cent over 3 jaar). Om de opbrengst van de onroerend- goedbelasling gelijk te houden stelt het college voor de gebrui kers 3 maal 15 cent meer te laten betalen. D'66 vindt dat een totaal scheve verhouding. D'66 stelt dan ook voor die verhoging niet te la ten doorgaan. Het betreft een be drag van 100.000 gulden. In de begroting zijn verschillende posten die geschrapt of vermin derd kunnen worden. Burgers moeten tenslotte niet meer be lasting betalen dan nodig is. Zo zit er een flinke reservepot bij ge meentewerken die grotendeels overbodig is. Zonder veel proble men kan er bij gemeentewerken doelmatiger gewerkt worden. Al met al vindt de fractie van D'66 dat op die manier ruim 400.000 gulden over is. Daarmee kan in de eerste plaats de verho ging van de belasting voor gebrui kers van huizen geschrapt worden. Met het overblijvende deel kun nen activiteiten betaald worden die D'66 dringend nodig vindt, namelijk: -op het gebied van een schoner milieu; -handhaving en uitbreiding van kinderopvang; -vergroting gemeentelijk aandeel in emancipatieactiviteiten; -aanschaf computers voor alle ba sisscholen; -handhaving activiteiten voor mensen zonder werk (activiteiten die het college van burgemeester en wethouders wil schrappen, D'66 wil die activiteiten juist be houden); -versnelde verbetering van het wegdek van de Seissingel (tussen Sandberglaan en Noordpoort- brug bij het ziekenhuis); -aanstellen beroepskracht (deel tijd) bij de activiteitencentrum voor mensen zonder werk. In de algemene beschouwingen voor 1989 heeft D'66 vele onder werpen aan de orde gesteld. De belangrijkste onderwerpen zijn: 1. Milieu. D'66 vindt dat het milieu niet op papier schoner moet worden, maar juist in werkelijkheid. Scheiding van afval aan de bron vermindert de enorme afvalhoop aanzienlijk. Ook de start van een kringloopwinkel laat op zich wachten. Verder wil D'66 een subsidie geven aan Greenpeace van een dubbeltje per inwoner. D'66 wil daarmee de waardering voor Greenpeace tot uitdrukking brengen. Greenpeace bereikt juist veel in de strijd voor een beter en vooral schoner milieu. 2. Onderwijs. Op het onderwijsgebied verandert er bijzonder veel. Wij vinden dat op veranderingen sneller moet worden ingespeeld. D'66 wil dat iedere basisschool (zowel openba re als bijzondere) de beschikking krijgt over computers. Dat wordt steeds afgehouden met het argu ment 'dat doen we pas als Den Haag betaalt'. D'66 vindt dat dat veel te lang duurt. Kinderen in de leef'ijd van bijvoorbeeld, 10, 11 en 12 jaar krijgen over bijvoor beeld 10 jaarNnog veel meer met dit onderwerp te maken. Met dat onderwerp moet je kinderen nu al vertrouwd maken. D'66 heeft het al enkele jaren achter elkaar aan gekaart en we zijn benieuwd of er eindelijk verandering komt.- 3. Activiteiten voor mensen zon der werk. Het college van burgemeester en wethouders wil activiteiten voor mensen zonder werk schrappen. D'66 vindt dat dat niet kan, we stellen dan ook geld beschikbaar om ervoor te zorgen dat deze acti viteiten doorgang kunnen vinden. In het verlengde daarvan past ook het voorstel voor deze activiteiten een (in deeltijd) beroepskracht aan te stellen. 4. Emancipatie Door afloop van een rijksregeling dreigt er een gat van 20.000 gul den te vallen bij activiteiten op het gebied van emancipatie. D'66 stelt voor hier geld voor beschik baar te stellen. Dat geldt ook voor kinderopvang: D'66 wil deze be langrijke voorziening veilig stel len door een aanvullend bedrag van 50.000 gulden. 5. Bouwen voor leegstand? Grootscheepse uitbreidingen van Middelburg vindt D'66 beslist niet nodig. Zeker niet als vlak bij huis (zoals Vlissingen) een flink aantal woningen leeg staan. Het is beter grote aandacht te besteden aan de kwaliteit van woning en woonomgeving. In dit verband wordt gevraagd het voorzienin genniveau in de Magistraatwijk en Reyershove op te krikken. 6. Verkeer Nu een derde kanaalkruising ver moedelijk op zich laat wachten tot het jaar 2000 zijn extra maat regelen niet te voorkomen. In ie der geval moet het mogelijk zijn maatregelen te nemen om het wachten voor de 2 bruggen tot een minimum te beperken. De si tuatie van '2 plezierbootjes en honderden wachtende auto's' moet veranderd worden. D'66 vindt dat de binnenstad van Mid delburg -in ieder geval het kernwinkelgebied- autovrij moet zijn. De rand van de binnenstad moet wat betreft parkeren be perkt worden tot bewoners en kortparkeerders. Andere onderwerpen die D'66 aan de orde stelt: -een voorstel om de functie van het ziekenhuis in medisch opzicht omhoog te krikken; -politie moet meer zichtbaar op straat aanwezig zijn; -betere bewegwijzering naar de parkeerkelder (de kosten stijgen wel, maar niet de opbrengsten); -het Maisbaai-gebied. D'66 is dit jaar de enige fractie geweest die hoogbouw van 9 woningen in dit gebied heeft afgewezen (er is no- tabene met veel geld van de ge meente pas een flat afgetopt); -het Centrum voor beeldende kunst. Het schetsontwerp daar voor (van ruim anderhalfjaar ge leden) is er nog steeds niet. Dit lijkt meer een schertsvertoning te worden; openingstijden van winkels. D'66 is voorstander van langere ope ningstijden van winkels. Ook op zondag in het zomerseizoen zou den winkels open moeten zijn; -D'66 is voorstander van de vor ming van een ouderenraad (oude ren zelf hun belangen laten behar tigen). De ouderenraad laat te lang op zich wachten. PPR voor samenwerking tussen Middelburg en Vlissingen De PPR-fraktie bespeurt in de be- leidstoelichting van Burgemeester en Wethouders op de ontwerp begroting 1989 van de gemeente Bij de beoordeling van de ge meentebegroting voor het jaar 1989 is de VVD-fraktie van een aantal uitgangspunten uitgegaan. De uitgangspunten zijn de volgende: -de overheid is er voor de burger en niet andersom; -minder overheidsbemoeienis en meer verantwoordelijkheid van de burger zelf; -door de decentralisatie en dere gulering zullen er mede met de nieuwe gemeentewet meer verant woordelijkheden en taken naar de gemeentelijke overheid geschoven worden; -de gemeentelijke overheid moet hoofdzakelijk voorwaarden scheppend bezig zijn. Hoofdvraag is: Hoe ervaart de Middelburger de belangenbehar tiging van de gemeenteraad en de diverse raadsfrakties? In grote lijnen heeft de VVD frak- tie waardering voor de sluitende begroting die het college heeft ge presenteerd. Een sluitende begro ting zonder verhogingen yan de onroerendgoedbelasting. Ook het initiatief om samen met Vlissin gen daar waar het mogelijk is de provinciale- en rijksoverheid aan te spreken om op die manier meer projekten en ideeën verwezenlijkt te krijgen heeft de volledige in stemming. Maar natuurlijk is er ook een deel kritiek, beleid dat de VVD fraktie anders uitgevoerd wil zien. Om een voorbeeld te noemen: on gedisciplineerd verkeersgedrag, vandalisme en algemene onveilig heid op straat zouden verminderd kunnen worden en wij zouden graag maatregelen willen die dit verminderen. Meer politie op straat. Ook het wegennet van de gemeen te Middelburg is in een zeer slech te staat, maar 2.5% kan als goed beoordeeld worden. De VVD vindt dat ook het slechte wegdek voor verkeersonveiligheid zorgt naast het ongemak ervan. We vin den dat er eigenlijk één miljoen ekstra voor vrij gemaakt zou moeten worden om de achter stand in te lopen en verder pro- gressieve stijgingen voor de toe komst te voorkomen. Als we Middelburg doorrijden zien we dat het stratenonderhoud veel te wensen overlaat. Het ver ontrust de VVD dat voor dat on derdeel een bezuiniging is aange kondigd. Wij vinden dat dat ge zien de staat van de straten niet kan want op die manier verwordt onze mooie stad. Liever willen wij een doelmatiger onderhoud en bestrijding van onkruiden. Om het verkeer in de stad te kun nen verminderen zal er een derde kanaalkruising aangelegd moeten worden. Hoewel wij weten dat dat de verantwoordelijkheid is van de landelijke overheid en wij weten dat daar op het ogenblik de financiën ontbreken is het mis schien toch belangrijk om met een eigen creatieve oplossing te ko men in de vorm van vóór financiering. Omdat we bij een landelijk ver- keersonderzoek van de 144 ge meenten op de 112e plaats kwa men vinden wij dat Middelburg snel wat moet gaan doen aan de verkeersveilige oplossingen (pre ventie en controle). Verheugd is de VVD fraktie dat we nu in de gemeente mogelijkhe den krijgen om grotere bouwka- vels te kunnen kopen, zodat wij niet die inwoners die grotere ka vels wensen over de gemeente grenzen laten gaan. Naast deze verheugende tendens zou de VVD er bij het college op aan willen dringen om ook te zoeken naar mogelijkheden voor grotere huur woningen in de binnenstad. In de binnenstad vinden wij ook dat er verschillende panden zijn die in een niet goede staat van on derhoud zijn. Wij zouden het col lege willen uitnodigen om met de eigenaren te onderhandelen en ze de mogelijkheden van onder- houdssubsidies te wijzen, zodat het straatbeeld weer een verzorg de aanblik vertoond. Voordat er met nieuwe woonpro- jekten begonnen gaat worden moeten we steeds de woonvoor- raad inventariseren, want we moeten niet bouwen om te in vesteren. We maken ons naast een eventueel woonoverschot zorgen over de kantorenleegstand in de stad. Bij het laatste raadsbezoek aan Ramsburg zijn we tot de konklu- sie gekomen dat de gemeente daar zo spoedig mogelijk stimulerend en voorwaardenscheppend moet bezig zijn, waarna de bedrijven daar ook zullen volgen en het ge heel weer een stimulans krijgt die het verdient. Omdat vorig jaar het kunst grassportveld als eerste op de wensenlijst stond is het niet ac ceptabel dat het nu niet als eerste uitgevoerd zal gaan worden. Ook het zwembad laat te wensen over in gebruik en doelmatigheid, maar voor een instruktiebad voor schoolkinderen en voor medisch- curatief gebruik voor ouderen denken wij dat het geschikt zal kunnen zijn eventueel na aanpas singen. Zwemparadijzen zien wij meer in de particuliere sektor. Na de verbouwing van de Stads schouwburg willen wij het ge bouw gebruiken voor culturele-, vergader- en congresdoeleinden maar dan wel met een gedifferen tieerd tarief: een gesubsidieerd ta rief en een commercieel tarief. Voor het beleidsterrein van het welzijn vindt de VVD dat de ver houding van de subsidie moet staan tegenover een redelijk eigen bijdrage. Wel vinden we dat de ouderen buiten de eventuele be zuinigingen moeten vallen en het zelfde geldt ook voor de kinder opvang. Over ouderenbeleid vinden we als VVD fraktie dat het een beleid moet zijn op verschillende terrei nen zoals woningbouw, maat schappelijke en medisch-sociale voorzieningen, het moet dus een integraal beleid worden. Zoals zo veel jaren zegt de VVD dat het cultuur beleid in Middelburg een gemeleerd aanbod moet zijn voor zoveel mogelijk Middelburgers, dat geldt ook voor het Vieeshal- beleid. Daarnaast zou er een ver- koopstimulerend beleid gevoerd kunnen worden voor de Zeeuwse kunstenaars. Middelburg allerlei aankno pingspunten voor nauwere sa menwerking tussen de gemeenten Middelburg en Vlissingen. De PPR ondersteunt deze samenwer king van harte. Waar beide ge meenten aan elkaar grenzen dient gezamenlijk een planning ge maakt te worden voor de we- genstruktuur en woonbebouwing. Wellicht hebben beide gemeenten belang bij de projektie van het tracee voor de dammenroute tus sen beide steden in. Ook in de ontwikkeling van het detailhan- delsbeleid is nauwe samenwerking tussen Vlissingen en Middelburg aan te bevelen. Ook kontakten met zusterstad in Oost-Europa Naast de bestaande zusterstad kontakten met Vilvoorde in Bel gië, Folkestone in Engeland en Nagasaki in Japan ziet de PPR graag een nieuw kontakt met een gemeente in Oost-Europa: onder zocht worden reeds de mogelijk heden met Cottbus in de D.D.R. De PPR acht deze uitwisselingen van belang voor een groeiende waardering voor ieders sociale en kulturele waarden en daardoor voor meer internationale solidari teit. Daarin is voor de PPR met name ook het belang gelegen in het gezamenlijk adopteren van het jongereninstituut op de Kaap- verdische Eilanden: het inzamelen van gelden is wel belangrijk, maar mag nooit de hoofdzaak vormen. Op allerlei manieren moet de Middelburgse bevolking bij dit projekt betrokken worden. Verkeersbeleid richten op betere leefbaarheid Allerlei maatregelen op het gebied van het verkeer dienen vooral de leefbaarheid van de (binnen)stad te bevorderen. Daarbij moet al lereerst de aandacht uitgaan naar de belangen van voetgangers en fietsers, zowel in het eigen belang van deze belangrijke groep ver keersdeelnemers als in het alge meen belang, omdat deze ver keersdeelnemers geen of nauwe lijks beslag leggen op ruimte en milieu. Aanpassing van ver keerslichtinstallaties moet opstoppingen (en dus extra mi lieubelasting) verminderen, ter wijl tevens busbeïnvloedingssyste- men het openbaar vervoer kun nen bevorderen. Een werkgroep onderzoekt het beter afstemmen van de openingstijden van de bei de kanaalbruggen. Parkeren moet nog meer aan de buitenzijde van de stad plaatsvinden. Op straat verlichting moet niet bezuinigd worden, als daardoor de veilig heid vermindert. Meer aandacht voor een kring loopwinkel in Middelburg In het enkele jaren geleden uitge breid behandelde rapport Milieu brigade werd voorgesteld te ko men tot een kringloopwinkel: daarmee zou de hoeveelheid huisr vuil teruggebracht kunnen wor den, zou een bescheiden bijdrage geleverd worden aan de werkgele genheid en zouden vooral minder- draagkrachtigen goedkoop aan tweedehandsartikelen kunnen ko men. Hoewel de gemeenteraad zich vóór dit plan heeft uitgespro ken, is het tot nog toe niet uitge voerd. Er zou geen pand beschik baar zijn en er zouden geen vrij willigers zijn om de winkel te run nen. De PPR dringt er op aan, dat al het mogelijke wordt gedaan om de kringloopwinkel alsnog van de grond te krijgen. Gescheiden ophalen klein che misch afval kan heter Er bestaat in Middelburg een mo gelijkheid om allerlei chemisch afval los van het huisvuil aan de reinigingsdienst aan te bieden. Hiervan wordt wel gebruik ge maakt, maar de PPR meent dat dat nog beter kan. Het moet wel licht beter bekend worden bij het publiek, ook welk belang daar mee gediend is voor behoud van een gezond milieu. Maar ook moet bekeken worden, of het nog niet gemakkelijker gemaakt kan worden. Kunnen bijv. voor spe ciale produkten verzamelvaatjes beschikbaar worden gesteld? Nog beter is het natuurlijk, als mensen bewuster kopen, zodat minder (schadelijke) afvalstoffen ontstaan. Niet bezuinigen op kinderopvang en sociaal-kultureel werk Het Rijk geeft steeds minder geld voor allerlei welzijnsinstellingen en laat het aan de gemeenten over om in deze tekorten te voorzien. Maar ook de gemeenten krijgen steeds minder geld van het Rijk. Eigenlijk een onmogelijke situa tie. Hoewel de PPR begrip heeft voor de moeilijke positie van de gemeente, wil zij toch pleiten voor zo min mogelijk bezuinigin gen op voorzieningen voor jeugd en jongeren. Daarbij wordt ge dacht aan de kinderopvang, die behalve voor de kinderen minstens zo belangrijk is voor de ouders, die daardoor in de gele genheid zijn om naast het thuis voor de kinderen zorgen ook zich in werk buitenshuis kunnen ont plooien. Vervolgens aan de kin dercentra, die erg belangrijk zijn voor de sociale ontwikkeling van de peuters. En ook het sociaal- kultureel werk, dat voor de jonge re en opgroeiende jeugd en ook de volwassenen een belangrijke vor mende funktie vervult. Uiteinde lijk is onze gehele samenleving ge baat bij het goed funktioneren van dit soort instellingen. De PPR kent deze werksoorten, naast de opvoeding thuis en op school, een belangrijke taak toe in het terugdringen van vanda lisme en criminaliteit. Tenslotte... Nog enkele wensen van de PPR in Middelburg in het kort: -Aansluiting van de gemeente Middelburg bij de landelijke or ganisatie L.O.T.A. (Lagere Over heden Tegen Apartheid). -Onderzoeken of door verschui ving van taken meer gedaan kan worden aan het M.U.P. (Milieu Uitvoerings Programma), zonder dat het extra geld kost. -Eindelijk eens realisering van kinderbouwspeelplaatsen. Voor de economie in Middelburg denken we dat het promotiebeleid daarin kan gaan stimuleren zeker wat het toerisme betreft. Daarom denken we ook dat het behoud van parkeermogelijkheden in de stad een essentieel onderdeel is van het welslagen van een gezelli ge binnenstad met een goed aan bod van bedrijvigheid. WEEKEND Waterzooi, net even anders De Vlaamse waterzooi is een ge recht dat ook al in de middeleeu wen werd bereid. Oorspronkelijk bereidde men de waterzooi met verschillende soorten vis. Te genwoordig bereidt men dit kostelijke gerecht ook met kalfs vlees en gekookte ham. Men dient het gerecht, dat lijkt op een dikke soep, op in diepe bor den en er wordt (stok)brood bij gegeten. Reken voor 4 personen op 400 gram kalfslapjes van de frican- RECEPT deau, 1 50 gram gekookte ham in dikke plakken, 1 ui, 1 dunne prei, 6 stengels bleekselderij, 1 stukje foelie, 4 takjes peterselie, bloem, 1 ei, 1 deciliter slagroom en citroen- of limoensap. Maak het vlees droog met keu kenpapier en snijd het in vinger brede repen. Snijd de ham in smalle reepjes met dezelfde lengte als de reepjes vlees. Snip per de ui ragfijn, snijd de prei (uitsluitend het witte en licht geel-groene gedeelte) in smalle ringetjes, de bleekselderij schuin in smalle reepjes en hak de pe terselie ragfijn. Verhit in een pan 50 gram boter en fruit de ui er zolang in tot ze glazig ziet. Voeg het vlees toe en laat alles dan nog zolang, onder voortdurend roeren en omscheppen zachtjes bakken tot de ui begint te kleu ren. Schep de ham, prei en bleekselderij er door. Strooi er door een zeefje 1 eetlepel bloem over en schep alles enkele malen goed om. Voeg de foelie er aan toe en schenk er 1 liter kokend water (of bouillon) bij. Roer alles goed door en wacht tot alles aan de kook is gekomen. Temper de warmtebron en laat alles, met het deksel op de pan, 30 tot 35 minuten heel zachtjes doorko ken. Verwijder dan het stuk foe lie. Roer in een kom 1 eierdooier en 1 deciliter slagroom (of crè me fraïche) goed los en voeg er 4 eetlepels van het kokende vocht uit de pan bij. Roer het mengsel samen met wat fijnge hakte peterselie door de water zooi en blijf er 20 tot 30 secon den in roeren. Neem onmiddellijk daarna de pan van de warmte bron en blijf er dan nogmaals 20 tot 30 seconden in roeren. Voeg eventueel hierna naar eigen smaak wat zout en/of peper toe. Tip: U maakt er een typische he dendaagse waterzooi van wan neer u de helft van de bleeksel derij vervangt door 2 a 3 struik jes in smalle reepjes gesneden witlof. Bereidingstijd: 30 minuten. Energie per portie: 1570 kJ (375 kcal).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 4