Strategische toekomstverkenning DE BOEREN EN DE OVERHEID ..zebetaalden een schete aan die heren.. PROVINCIE JlÉiJ ZEELAND Thoolse wilgen onveilig Oefendagen popbands cle crisisjaren Industriële archeologie öMr.- atdfcafc vS»eJU aanvraag ontwerp-vergunning m t chemicals Nieuwe Zeeuwse selectie tegen Nationaal team Noordgouwe- Australië In de strategische toekomstverkenning Zeeland wordt be schreven welke positie Zeeland inneemt, met welke ontwikke lingen de provincie te maken krijgt en hoe op die ontwikkelingen zou kunnen worden ingespeeld. Deel 1 Verkeerd uitgelegd DOOR JAN ZWEMER Jachtgeweer Graanoogst Dieptepunt provinciale griffie Woensdag 2 november 1988 ABDIJ Maandag 7 november wordt begonnen met het rooien van wilgen langs de provinciale weg Tholen-Poortvliet. Over een lengte van an derhalve kilometer, ter hoogte van de boerderij Welgelegen, zullen zo'n zeventig wilgen worden weggehaald. Op het stukje weg zijn in vier jaar tijd vijf ongelukken gebeurd met dodelijke afloop. Auto's die van de weg raken, kunnen geen kant uit, doordat de bomen zo dicht op de weg staan. Onderzoek van provinciale wa terstaat heeft aangetoond, dat het aantal ongevallen maar iets hoger is dan gebruikelijk voor wegen als de provinciale weg Tholen-Poortvliet, maar dat de aard van de ongelukken in on gunstige zin afwijkt als gevolg van de bomenrijen. Daarom is besloten ongeveer de helft van de bomen te rooien en bovendien de strepen op de weg te vernieuwen. Dat laatste kan pas als het rooiwerk achter de rug is en bovendien moeten de weersomstandigheden gun stig zijn. Er wordt rekening mee gehouden, dat het vernieuwen van de strepen pas in het voor jaar kan gebeuren. Bedrijven, die dit soort werk doen, benut ten namelijk de wintermaanden om het materieel een uitgebrei de onderhoudsbeurt te geven. Verwacht wordt, dat de maatre gelen voldoende zijn om het aantal ongevallen terug te dringen. Het hele karwei - dus het rooien van de wilgen en de aanpassing van de markering - is begroot op dertig duizend gulden. Vorige week zaterdag is oud inwoner van Noordgouwe M.A. Vis in Adelaide, Australië voor gesteld aan Koningin Beatrix en Prins Claus. De aanleiding tot de kennisma king ligt in de watersnoodramp van 1953. De heer Vis, die tij dens de overstroming in Noord- gouwe woonde, heeft toen zijn leven gewaagd om de Schouw- sedijk ter hoogte van Kakkers weel te dichten. De Schouwsedijk, die loopt van Brouwershaven tot Zierikzee, was de enige bescherming tus sen het water (dat bij Schelp- hoek en Ouwerkerk en nog een aantal stroomgaten binnen kwam) en de nog droge polders rond Noordgouwe. De heer Vis heeft zich aan een touw in het gat van de Schouw sedijk laten afzakken om het eerste dichtingswerk, met palen en zandzakken, te kunnen doen. Mensen op de dijk hielden hem aan het touw vast, opdat hij niet met de stroom zou worden meegevoerd. Door het werk van de heer Vis bleef de dijk gespaard en kon den de nog droge polders ook droog blijven. In september 1953 is de heer Vis naar Australië geëmigreerd. Zijn verdiensten tijdens de ramp zijn nu de aanleiding geweest om de inmiddels 75-jarige oud- Schouwen-Duivelander aan het koninklijk paar voor te stellen, duizenden kilometers van Kak kersweel verwijderd. Provinciale staten beslissen 16 december over een subsidie van duizend gulden voor de werk groep industriële archeologie. De subsidie geldt de jaren 1988 en 1989 en per jaar gaat het om duizend gulden. De werkgroep archeologie, die uit vrijwilligers bestaat, inventariseert verdwijnende of al ver dwenen industriële activiteiten in" de provincie. Onderwerpen, die al aan de orde zijn geweest, zijn de meekrap- en de vlasindustrie. Een andere activiteit van de werkgroep is de ver zamelde gegevens per regio te bundelen in route beschrijvingen. Zo zijn inmiddels verschenen Schouwen-Duiveland met de klok mee en Wal cheren in het spoor van bedrijf en techniek. Ook van buiten de provincie blijkt er belangstelling voor deze uitgaven te bestaan. Het dagelijks bestuur van de provincie schrijft in het voorstel aan provinciale staten veel waarde ring te hebben voor de activiteiten van de werk groep. Het in kaart brengen van inmiddels verouderde industriële bedrijvigheid sluit aan op het provinciale beleid in de sector cultuurbe houd. Op provinciaal niveau wordt het monu menten inventarisatieproject in dezelfde lijn gezien. Via dit project worden monumenten uit het eind van de vorige eeuw tot en met de twee de wereldoorlog beschreven en gefotografeerd. De werkgroep industriële archeologie wil de pro vinciale subsidie gebruiken voor de reiskosten van de vrijwilligers. DE FAAM - DE VLISSINGER IEUWS Aangegeven wordt, dat de nota strategische toekomstverken ning moet worden gezien als de eerste aanzet om alle facet ten van het Zeeuwse beleid in grote lijnen uit te stippelen. Het voorzieningenniveau is sterk afhankelijk van de bevol kingsomvang. Om het aantal in woners van de provincie niet verder te laten afnemen, kan niet worden volstaan met alleen het aantrekken van nieuwe be drijvigheid, waardoor nieuwe werkgelegenheid ontstaat en mensen zich in Zeeland vesti gen. Evenzeer moet ervoor wor den gezorgd, dat mensen die in Zeeland wonen niet vertrekken. Dat betekent, dat de provincie veel woongenot moet kunnen bieden, niet alleen voor men sen, die er wonen of studeren, maar ook voor mensen die niet (meer) werken. Als de aandacht meer gericht zou worden op ouderen, die gepensioneerd of vervroegd zijn uitgetreden, kan mogelijk worden bewerkstel ligd, dat een goed deel van de recreatiewoningen een perma nente woonbestemming krijgt. Zeeland kan worden gekarakte riseerd als een open, schoon en groen gebied tussen de verste delijkte streken buiten de pro vincie. Behoud en versterking van die positie kunnen de aan trekkelijkheid verhogen. Het scheidende water tussen de verschillende regio's van de pro vincies heeft er in het verleden al toe geleid, dat per regio ande re ontwikkelingen op gang zijn gekomen. Zo is de grote in dustriële bedrijvigheid gecon centreerd rond de Westerschelde en zijn kleinere bedrijven en de recreatie voor het merendeel rond de Ooster- schelde tot ontwikkeling geko men. De sterke kanten moeten per gebied verder worden uitge buit, waarbij rekening moet worden gehouden met andere belangen, opdat die niet in het gedrang komen. De goederenstromen van en naar Zeeland moeten in eerste instantie worden vervoerd via de centrale noord-zuid-as, waarbij de Zeelandbrug en de Zandkreek op termijn misschien moeten worden verbreed. De Dammenroute moet vooral een toeristisch-recreatieve functie krijgen en zou dan kunnen wor den aangeduid als Zeelandbou levard. Op onderwijsgebied is het zaak te behouden wat er is en het aanbod uit te breiden op zodani- Scarlett O'Hara, The Noise en Kick the Bucket zijn de popgroe pen die met muziekdocent Ber- tus Borgers van de stichting Brabant Pop elk een dag inten sief hun repertoire doornemen. Scarlett O'Hara uit Middelburg is afgelopen zondag al onder het mes geweest, op 6 novem ber is The Noise uit Zierikzee aan de beurt en op 27 novem ber Kick the Bucket uit Middel burg. Bekeken wordt of op een zondag in december ook een oefendag kan worden georgani seerd. Het is nog niet bekend ge wijze, dat de opleidingen aansluiten op hetgeen econo misch verlangd wordt. Nieuwe opleidingen zouden dan bijvoor beeld in de richting kunnen gaan van mariene ecologie en landbouweconomie. In de nota wordt gesteld, dat de provincie niet alleen al die ont wikkelingen ter hand kan en moet nemen. Steeds moet wor den bekeken of door samenwer king met andere instanties de doelstellingen beter en eerder kunnen worden verwezenlijkt. Behalve aan samenwerking met de gemeenten, waterschappen en particuliere ondernemingen en instanties binnen Zeeland, wordt gedacht aan de Rotter damse agglomeratie, West- Brabant, de Vlaamse steden en de universiteiten van Rotter dam, Gent en Wageningen. Aan provinciale staten wordt gevraagd in te stemmen met de hoofddoelen: bevolkingsgroei stimuleren; voorzieningenniveau en vestigingsklimaat handha ven en verbeteren; e behoud en versterking van open, groen en schoon gebied; per regio economische ster ke kanten uitbuiten. In de tweede fase van de plan ning moeten die punten worden uitgewerkt. Provinciale staten bespreken de strategische toekomstverken ning op 16 december. welke band daarvoor dan in aanmerking komt. De oefendagen worden georga niseerd door het Zeeuws Pop- overleg in de eigen oefenruimten van de popgroepen. De provincie heeft subsidie gegeven voor een vergoeding aan de docent en voor zijn reis- en verblijfkosten. Ook voor lesmateriaal is er pro vinciaal geld. De subsidie is niet voldoende om alle kosten (zo'n zevenhonderd gulden per dag) te dekken en daarom is van de pop groepen een eigen bijdrage van 145 gulden per groep gevraagd. Volgens het Zeeuws Popoverleg krijgen de groepen die investe ring terugverdiend door het vele dat zij op de oefendag leren en vervolgens in praktijk kunnen brengen. Zaken die in het bandcoa- chingsproject, zoals de oefen dagen ook wel worden genoemd, doorgenomen wor den, zijn componeren, arrange ren, verbetering of verandering van de sound, zo doelmatig mo gelijk repeteren en podiumpre sentatie. Bertus Borgers is niet alleen do cent bij de stichting Brabant Pop. Hij doceert ook aan het Rotterdams conservatorium en hij speelt als saxofonist in Sweet d'Buster en in Groove Express. Aan de hand van ge luidsbanden en soortgelijk ma teriaal heeft Borgers zich al een beeld kunnen vormen van de bands, zodat gericht aan het werk kan worden gegaan. Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg telefoon 01180-31402 "Vader is begonen in 't jaar '19, die kocht een paard voor f 1600, kalfvaarzen voor f 600, Maar de prijs van die kalvers was in '21 al gezakt tot: 300 gulden. Dan krijg je een klap hoor, in je financiën. Ik weet wel, die koeien die blijven daar wel weer staan, maar je hebt er zo véél voor gegeven. Je zit te diere, mee zulken spul. Want toen ging dat paard dood, hij kocht een ander voor maar f 500, De neergaande lijn in de Zeeuws'e landbouw had zich al lang vóór de crisis van de ja ren dertig ingezet. Aanvanke lijk kon je het nog een te rugslag noemen na de gouden jaren van '14-'18, maar feite lijk was er sprake van opko mende concurrentie van de grote landbouwstaten van de toekomst zoals Rusland, de Verenigde Staten en Austra lië: "Maar de ergste jaren, dat was hier wel van '28 tot '35, denk ik. Op zo'n cirsis had nie mand gerekend". Ook het Walcherse platteland kreeg zijn deel van de grote wereld crisis. De bejaarde landbou wer tast in zijn herinneringen. "Pachters zaten door mekaar nog het bést van al. Die pacht die was vroeger niks, ze be taalden een schete aan die he ren. Maar eigenaars... Als je je spul écht aan je eigen had, kón het nog. Als je een hypo theek had, dan was 't niet gul, hoor". "Tegenwoordig zijn er men sen die in net zo'n lastig par ket zitten, die mensen die op d'r lasten zitten. Griezelig ge woon. Er zijn er die voor f 60.000,— per hectare ge kocht hebben. Ja, 't is niet verstandig geweest om 't ooit te doen, natuurlijk. Je houdt niks over. Maar wie kan de tijd voorzien? En in de jaren dertig was 't ook zo: bruine bonen van 8 of 9 cent de kilo, ver schrikkelijk is dat. Drie, vier cent voor een liter melk in '30, een cent voor een ei. Peeën die ik leverde voor negen gul den per ton. D'r was hier man die molk leuk koeien, goeie koeien, maar hij kon 't niét rooien, 't Was maar een hofje van nog geen 20 gemeten, maar hij moest er af. Hier door de rondte waren 't al boertjes; maar een paar grote. En de grote hadden 't ook benauwd alles komt uit op den duur. M'n zusters waren getrouwd mee kérels van grote hoven, maar ze hadden él een hypo theek. Had je een hof van 60, 70 gemeten mee een hypo theek van f 15.000, dat was dat glad zo véél niet. Maar 't was dan toch zó, dat ze 't niet afgelost konden krijgen". "D'r gingen er failliet, maar sommigen hielden ook vrijwil lig op. Die hadden wel zoons om de boerderij over te ne men, maar ze konden de rente niet betaald krijgen. Dan had den ze wel borgen, maar die borgen bleven daar óók niet voor in staan. Dan wier je de broek gelicht, zoals ze zeiden, en dan kwam er koopdag op zo'n hof. En bij de één liep het meer tegen als bij de ander, natuurlijk. Mee een goeie zo mer viel de opbrengst mee. Maar in '27 was het té droog, dan was er ook niks. Je rente had je niet, en éten doe je dan toch éérst nog, ee. Ja, er was een berg schijn bij, hoor, bij de rijkdom van de grote boeren. Mee de verewagen naar stad rijden en te visite gaan, dat leek heel wat, maar méér kon den ze niet. De meesten ble ven net zo groots als vroeger, en dat hebben de arbeiders wel eens verkeerd uitgelegd, denk ik. Schone schijn, jongens". De Zeeuwse boerenstand kwam dan ook, op de grote 'crisisvergadering van novem ber 1 930, tot de conclusie dat zij steun van de overheid no dig had. En die steun kwam, al kwam ze op onderdelen laat en voor sommige boeren té laat. De Tarwewet was een belangrijke stap in 1931, daarna volgden de crisis- zuivelwet, de crisis- varkenswet en wettelijke maatregelen die de teelt van aardappels, bieten en vlas, en Steun betekende immers re geling en controle. Niet ieder een ging even vrolijk over tot het inkrimpen van zijn veesta pel. "De verplichting toe te treden tot een organisatie als de crisisvarkenscentrale er voer menige agrariër als nau- de paardenfokkerij steunden. Een groot nadeel was echter, dat de kleine bedrijfjes, zoals er in Walcheren zoveel waren, nauwelijks van de regelingen profiteerden. En ook aanpas singen zoals verdergaande mechanisatie of teelt van min der arbeidsintensieve produc ten waren voor de kleine land bouwers niet mogelijk. En ver tegenwoordigde de ZLM, de boerenorganisatie, wel ge noeg de belangen van de klei ne boeren? Zo sprak het dage lijks bestuur zich op de 15e mei 1933 erover uit dat de overheidsbemoeiingen in de eerste plaats gericht moesten zijn op de "agrarische hoofd producten". Nu is het ook goed mogelijk, dat men met deze uitspraak iets anders uitdrukte, namelijk de weerzin van de boe renstand tegen overheidsbe moeienis in het algemeen. welijks duidbare tyrannie", schreef L.W. de Bree. "Verge ten wij niet dat de boer zich vóór de crisjaren koning wist op eigen domein". Maar als een boer zich aan controle onttrok, kon dat hem eventueel op intrekking van de steun komen te staan, of op een boete. De CCD, de Cri sis Controle Dienst, was in boerenkringen dan ook niet zo'n geliefde instelling: "Ik zag ze liever van 't hof gaan als komen. Een mens wordt niet graag gecontroleerd, en dat waren we glad niet ge woon". Soms waren de amb tenaren van de CCD wel érg onwelkom. Dat ondervond de controleur van de crisiszuivel- wet Bolijn in november '33 toen een Duivelandse boer, wiens productieboek hij in beslag wilde nemen, hem met een jachtgeweer het erf af blies. Gelukkig misten de scherpe patronen, van 50 me ter afgevuurd, de controleur. Toen de boer die winter voor de rechtbank moest verschij nen, sprak de Officier van Justitie over "de vele moeilijk heden die de controleurs on dervinden". Daarom wilde hij een voorbeeld stellen en de man streng straffen. Het bleef echter bij één maand hechte nis. Zeeland was het Wilde Westen niet, en het geval werd niet door andere gevolgd. Maar de CCD kreeg ook ande re kritiek en die was ook scherp, al was ze dat niet zó letterlijk als die waar Bolijn mee te maken had gehad. "De steun aan den landbouw is uitgedijd tot één grote baantjes-vergeverij" stond in een ingezonden stuk in de Middelburgsche Courant van 9 februari 1934. Het waren deskundigen die tóch al werk hadden, die van de nieuwe ba nen bij de controle profiteer den, en niet de werkelozen! En de steunmaatregelen wa ren zó ingewikkeld gemaakt "dat de meeste boeren de hulp moeten inroepen van deskundigen op het gebied van boekhouding en admi nistratie. "Ze waren van de regen in de drup geholpen, want die hulp was ook niet gratis. aardappels verbouwen dan het jaar ervoor en... de bie- tensteun zou met tien procent verminderd worden. En daar waren de Zeeuwse boeren nu juist zo bang voor geweest, aan de bietensteun alléén had den ze een tweede grote cri sisvergadering gewijd. Eén he le gulden minder zouden ze krijgen voor een ton peeën, was 't niet verschrikkelijk? Ja, men wist wel dat je met de eindproducten van de biet maar amper de verwerkings kosten in de fabriek kon beta len, maar toch... Gaf de rege ring nu niet te kennen dat ze de steun aan de boeren gelei delijk aan verslagen wilde? Vrees kwam boven, en ge ruchten staken de kop op. Was de buitenwereld nog wel te vertrouwen? In dezelfde maand deed het gerucht de ronde dat in Bergen op Zoom elf miljoen kilo bieten uit Enge land ingevoerd waren. Inge voerd nota bene, met het ge rucht werd als onjuist weer legd. En was het niet zo, dat bepaalde fabrikanten van var kensvlees bij de crisismaatre gelen bevoordeeld waren? Het werd ontkend, maar de rege ring stelde toch een commis sie van onderzoek in. Niet al leen was de verhouding tus sen de landbouwende bevol king en de overheid énders dan voorheen, ze was nu ook gespannen. Nu was het geen wonder ,dat de stemming zo verslechter de. Voor de Zeeuwse land bouw was het afgelopen jaar Maar het dieptepunt in die verhouding was in de eerste maanden van '34 bereikt, er was verbetering op komst. In juli van dat jaar schreven de kranten dat er 'een uitsteken de graanoogst' op komst was. .V V. 'V'. *De aardappeloogst kon wel mooi zijn, de prijs was het niet. Op gegeven moment kon je voor honderd kilo maar f 1,25 krijgen van de overheid. Foto Zeeuws Doe. centrum zo ongeveer het jaar van de laagste prijzen -het dieptepunt van de crisis. Land werd ver kocht voor f 750,— per hec tare en vooral voor vee golden ongehoord lage bedragen. In '34 bereikte de boterprijs een laagterecord met 46 cent voor een kilo. En dan hadden de oogsten van '32 en '33 nog een "reuze beschot" gege ven, maar wat zou er gebeu ren als in '34 het weer zou te genwerken? Tot overmaat van ramp maak te de regering in februari van dat jaar bekend dat de richt prijs vaan de tarwe omlaag zou gaan, en dat maar één derde van de grond met tarwe bezaaid mocht zijn. Dat niet alleen: niemand mocht méér Ook het vorige jaar was de tarwe goed geweest, het eni ge product waar de boeren aan overgehouden hadden. Zeker op Walcheren werd de richtprijs van de tarwe dan ook nauwlettender gevolgd dan de kansen van de 'bie tensteun'. Walcheren ver bouwde immers altijd minder peeën dan de andere eilanden. Toen later op het jaar de ver wachtingen bewaarheid wer den en zelfs bleek dat de Zeeuwse boer gemiddeld weer winst had gemaakt, zag het er al weer beter uit. 'Winst' was een woord dat al lang niet gehoord was op de markten en de hofsteden. Het was nog crisis, maar er was hoop op beter... Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van de artikelen 12 en 29 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend. Aanvraag M T Chemicals BV te Vlissingen heeft bij hen op 30 september 1988 een aanvraag om vergunning ingevolge de Hinderwet ingediend voor het uitbreiden en wijzigen van een fa briek voor organische verbindingen, in hoofdzaak organotinverbindingen, op een perceel aan de Europaweg te Vlissingen-Oost, kadastraal bekend gemeente Vlissingen, sectie M. no. 519. Het betreft het creëren van 2 opslagplaatsen voor chemisch afval. Ter inzage De aanvragen met bijlagen, de ontwerp-vergunning (waarin opgenomen voorschriften tot het voorkomen of beperken van gevaar, schade of hinder buiten de inrichting) en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 3 november 1988 lol en met 2 december 1988 op de volgende plaatsen en tijden: in het gemeentehuis van Vlissingen op werkdagen van 830-12.30 en van 1330-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.15-2015 uur (voor inzage op woensdagavond telefonisch afspreken: 01184-87204): op het bureau Milieuzaken van de provinciale griffie. St Pieterstraat 42 te Middel burg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Na 2 december 1988 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de aangevraagde vergunning, liggen de stukken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur Bezwaren Een ieder kan bij Gedeputeerde Staten van Zeeland. St. Pieterstraat 42. 4331 EW Middel burg een gemotiveerd bezwaarschrift indienen tegen zowel het geven van de gevraagde vergunning, als tegen de ontwerp-vergunning en wel tot en met 2 december 1988 Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom wordt verzocht kunnen tot en met 25 november 1988 tegen de aanvraag en/of ontwerp-vergunning mondelinge bezwaren worden ingebracht. Hierbij wordt de aan vrager in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn (telefoon: 01180-31364) Middelburg, 2 november 1988. sint pieterstraat 42, postbus 6001, 4330 la middelburg, tel. 01180-31011 VOORBEREIDING WERELDKAMPIOENSCHAP ZAALVOETBAL In de aanloop naar het wereld kampioenschap zaalvoetbal (wordt in januari in Nederland verspeeld) werkt het Neder lands zaalvoetbalteam een fiks aantal trainingen en oefen wedstrijden af. Op zaterdag 5 november komt de nationale selectie naar Zee land. Bondscoach Ron Groene- woud is al om half vijf in Goes en werkt dan met zijn selectie een training af, waarna om acht uur een wedstrijd wordt gespeeld van driemaal 25 minu ten tegen de nieuwe Zeeuwse selectie. Die nieuwe selectie wordt pas woensdagavond 2 november in Vlissingen samen gesteld. Dan kiest de Zeeuwse coach Ar- mand Doesburg uit de spelers Geijs en Chris Bal van Schelde International, Stoffel Schipper, Chris Mouthaan, Haro Hazelaar, John Tahapary, Jean Pierre van Lieshout en Michael Dijkstra van Maartense tapijt, Ron de Visser van WBG, René van Vliet van Feesthuis Goes, Rein Telussa van Jong Ambon, Kees de Put ter van Huzavo/van Westen, Re ne Schreuder van Maric, Tom Huiskens en Arsenio van Aerde van El Toro, Marco Tefal van Delphi, Rob Post van BW, Ge rard en Dennis de Nooijer en Mi chael Boedhoe van Schinkel As surantiën, Jeffrey van de Velde van TCV, Marcel Nijssen en Marco Tefal van Delphi en Luc Rombout en Hans de Kort van ZVA/Verpoorte. Ron Groenewoud komt met de volledige nationale selectie naar Goes, te weten: A. Bakhuis, A. Bakker. E. Demandt, J. Forée, Vic Hermans, R. v.d. Heuvel, H. van Leeuwen, Marcel Loosveld, M. Seitner, A. Tielens, W. van Vijfeiken en M. Wentzel. Er wordt gespeeld volgens de FIFA-regels, met onder meer di recte en indirecte vrije trappen en een vier secondenregel.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 11