VIJF DAGEN OP STAP MET EMIEL EEN ZORGELOZE WINTERSPORTVAKANTIE? SKIMOGELIJKHEDEN IN NEDERLAND NA GEDANE ARBEID: APRES - SKI HUREN WE HIER OF HUREN WE DAAR? 3 Die wordt u bezorgd door de ANVR reisadviesburo's VERVOER NAAR DE WINTERSPORT IS NIET DUUR VERHOUDING TUSSEN AANTAL BEDDEN EN LIFTKAPACITEIT BELANGRIJK 00K WANDELEN IS WINTERSPORT REISADVIESBURO De skischool is onlosmakelijk met het hele wintersportgebeuren verbonden. Ze bestaat al bijna net zolang als bet skiën zelf, en verschaft iedereen die een beetje sportief is de mogelijkheid om het skiën te leren. In de hier vol gende dagboekaantekeningen van een beginnersklas krijgt men een goede indruk van hoe dat in zijn werk gaat. Op stap met leraar Emiel. m&M X#' Vv iV - DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 19 oktober 1988 SPORT GANZ LOCKER. GANZ LOCKER DE EERSTE DAG: De Pflug Een beetje onwennig komen we bijeen op de verzamelplaats, dichtbij de skiliften. De twee hoogste groepen gaan met de cabinelift naar boven. Met wat gemengde gevoelens blijven wij met het beginnersklasje achter. We zijn een tikje jaloers en tege lijk blij. Wij hoeven nog niet naar boven. Onze leraar Emiel. een sportief ogende vijftiger (schat ik), dirigeert ons naar het oefen- hellinkje in het dorp. Daarvoor bestaan vleiende uitdrukkingen als 'Idiotenhügel'. Emiel maakt ons snel duidelijk, dat het be langrijkste wat een beginner moet leren, remmen is. Op het moment, dat je door remmen je snelheid in de hand kunt houden, ben je een heel eind op weg. Hij leert ons de Pflug. Dat woord wordt duidelijk als je ziet hoe je de ski's in een V-vorm moet plaatsen, met de punten bijna tegen elkaar aan. In die houding kun je remmen, door de knieën wat meer naar elkaar toe te drukken, waardoor de bin nenkanten van de ski's dieper wegdrukken in de sneeuw. De eerste, die het mag proberen, glijdt echter in een slakkegange- tje tegen het hekwerk. Het lachen vergaat ons als we er zelf aan moeten geloven. Het lijkt allemaal erg simpel, maar met die lange latten onder je voeten beweeg je je toch wat ongemakkelijk. Ietwat kramp achtig proberen we het remmen toch onder de knie te krijgen. Zoals wij het doen schijnt het helemaal niet te moeten, want Emiel roept keer op keer: 'ganz locker, ganz locker'. DE TWEEDE DAG: Talschi Nou moeten we eraan geloven. Geen babyhellinkje meer. maar 'het echte werk'. We gaan omhoog, het skigebied in. naar de echte oefenhelling. In een vier- persoons cabine glijden we omhoog langs een indruk wekkende helling. Na twintig minuten komen we bij het mid denstation. in het skigebied. Dat blijkt een wereldje op zichzelf. Restaurants, liften links en rechts en een drukte van je welste. Emiel is er al. Zo te zien heeft hij er zijn eerste (privé) les al op zitten. Hij begint met ons uit te leggen hoe je met een sleeplift moet omgaan. Dat is wel nodig ook, want met zo'n anker tegen je achterste valt het niet mee om overeind te blijven. Met de Pflug als uitgangspunt mogen we op een echte piste proberen onze eerste bochten te maken. Dat het 'locker' moest wisten we al. Daar komt nu bij. dat we ons gewicht 'auf dem Talschi' moeten houden en in de bocht moeten overbrengen op de andere ski. die dan immers Talschi wordt. De Talschi is de dalski. de ski die eenvoudig het dichtst bij het dal is. Professioneel ziet het er echt nog niet uit, maar we maken bochten. Dan leert Emiel ons te keren, terwijl we stilstaan. Dat wordt lachen, gieren, brullen, want velen raken verstrengeld in een Gordiaanse knoop. Emiel moet eraan te pas komen om die te ontwarren en ze uit hun benarde positie te bevrijden. DE DERDE DAG: De Schwung We hebben spierpijn van de onge wone houdingen en bij de liften ontmoeten we een frisse en opgewekte Emiel. Zijn leeftijd wordt de roddel van de dag. Deze skikunstenaar, die overal moei teloos naar beneden glijdt, blijkt 76 jaar te zijn. We troosten ons met de gedachte, dat tegen 73 jaar ervaring niet valt op te bok sen. Vandaag wordt de dag van het gevoel. De Grundschwung zit er behoorlijk in en Emiel dwingt ons nu tempo te maken. We krij gen een gevoel van balletdansers, die over de piste dansen. In ons achterhoofd blijft het 'ganz lock er' en voor het eerst krijgen we het idee, dat het gaat lukken. Dat wordt dan snel de grond in ge boord als Emiel ons op een aanzienlijk steilere helling zet. Ineens is alle techniek vergeten en wordt het weer vallen en opstaan. Nou is vallen in de zachte sneeuw niet zo erg, maar opstaan is een kunst op zich en veel indruk op de voorbijflitsende groep uit de hogere klas maken we niet. DE VIERDE DAG: Schietgebedje Er blijkt nog een cabinelift hele maal naar de top van de berg te gaan. Daarop heeft Emiel voor De ANVR - de Algemene Neder landse Vereniging van Reisburo's - is namelijk de branche-organi satie van de bonafide reisadvies buro's. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lid maatschap en staat borg voor de kwaliteit van uw vakantie. Veel medewerkers van de bij de ANVR aangesloten reisadviesburo's zijn deskundig op het gebied van de wintersport. Zij hebben speciale kursussen hiervoor gevolgd en kunnen u alles vertellen over de wintersportgebieden. Zij regelen uw reis en verblijf tot in de punt jes en ze geven u graag adviezen over de verschillende aspekten van een wintersportvakantie. Bij een skivakantie kan het bijzon der belangrijk zijn, dat alles goed is geregeld. Zo'n vakantie is meestal niet zo lang en als er iets niet in orde blijkt met bijvoor beeld uw hotelreservering, kan dat weekje al te snel voorbij vliegen. Vaak wordt gedacht, dat aan die kwaliteit ook een extra prijskaartje hangt. Fout. De. ook bij de ANVR aangesloten, tour operators kunnen, doordat zij in het groot inkopen, aanzienlijke kortingen bedingen, die aan de klant worden doorgegeven. Maakt u zich nu maar druk over de vraag hoe je op ski's overeind blijft, dan zorgt uw ANVR reisad- viesburo voor de rest. Zorgelozer kan het toch niet? Wie in een land als het onze woont, kan thuis weinig aan de beoefening van het skiën doen. Tenminste, dat is maar gedeel telijk waar. Sneeuw en bergen hebben wij in Nederland niet veel. maar het aantal kunst skibanen neemt elk jaar toe. Een kursus skiën op een kunst stof borstelmat is een prima voorbereiding op de wintersport vakantie. Onder leiding van pro fessionele skileraren kan men daar de eerste beginselen van het skiën leren. In een rustig tempo van elke week een les. Degenen die zo'n cursus gevolgd hebben kunnen tijdens de wintersport vakantie vaak de beginnersgroep overslaan. Maar ook voor de gevorderde skiërs bieden de kunstskibanen de mogelijkheid om de techniek te verfijnen. Er zijn wel wat beperkingen. Zo'n kunststof mat is erg hard en zon der stevige kleren is skiën op een kunststofbaan een onplezierige bezigheid. Want wie met blote handen of armen ten val komt. kan zich behoorlijk bezeren. Het aardige is dat men op de kunstskibanen het hele jaar terecht kan en vaak ook 's avonds. Met na afloop après- ski. want ook daar heeft men aan gedacht. Uw reisburo kan u informeren waar men in Neder land kan skiën. Let ook op de mogelijkheden van een proefles tegen gereduceerd tarief. vandaag zijn zinnen gezet. Niks flauwe blauwe piste (blauw is de kleur van de makkelijkste cate gorie). maar een spannend avon tuur in het hooggebergte. Er klinkt wat gemor uit de groep, maar Emiel verzekert ons, dat hij ons veilig naar beneden zal lood sen. Gezien onze vorderingen vindt hij, dat we toe zijn aan iets pittigers. We houden ons goed. maar met vlinders in de buik kruipen we gedwee in de cabines. Wat we daarboven te zien krijgen overtreft onze stoutste verwach tingen: een enorm uitgestrekt gebied van sneeuwvlaktes en bergkammen. Het begin blijkt makkelijk. Op een lang pad langs een bergwand mogen we de Pflug van de eerste dag nog eens oefe nen. Op een heel lange en uitgestrekte piste begint Emiel dan aan onze techniek te schaven. De Grund schwung blijkt dan een opstapje te zijn naar een meer verfijnde techniek: de Parallelschwung. We moeten nu proberen om ook in li» Après-ski is een Frans woord voor een sfeer, die je typisch in Oostenrijk en Zwitserland vindt. Dat genoegelijk bijeen zitten, voldaan na een volbrachte ski dagtaak in een berghut of restau rant met een heerlijk drankje. Deze gezelligheid betekent voor velen de charme van de winter sport. Het biedt leerlingen van de skischool de mogelij kheid tot een wat meer ontspannen kontakt met de klasgenoten, onder het genot van een welverdiend drankje. Voor velen is dat de klassieke Glühwein. Dat is een warme rode wijn. waaraan een aantal kruiden zijn toegevoegd. Het lijkt een onschuldig drankje, maar na een vermoeiende dag in de open lucht - en bovendien op grote hoogte - kan alcohol stevig aankomen. Vaak zie je skiërs nagenieten met een frisdrank. Après-ski beschrijven is haast onmogelijk. Je moet er eigenlijk zelf voor op ski's hebben gestaan, je een dag lekker hebben inge spannen om met het gevoel 'ge slaagd te zijn' neer te zitten in een kring van gelijkgestemde zie len. Dat ontspannen sfeertje werkt wel verslavend, want wie het eenmaal heeft meegemaakt, kan er geen dag meer buiten. de bochten onze ski's parallel te houden en met een soort stap- beweging te proberen het gewicht van de ene ski op de andere te brengen. Emiel had al ge waarschuwd. dat het laatste stuk van de afdaling wat moeilijker zou worden. Nou, dat was voorzichtig uitgedrukt, want het bleek een zeer steile helling, die bovendien nog vol met bulten zat. We doen een paar schiet gebedjes, want terug kunnen we niet. Stapje voor stapje loodst Emiel ons naar beneden. Hij legt uit, dat het met die bulten juist makkelijker wordt om een bocht te maken, als je draait op die bult. Sommigen lukt dat ook, maar de meesten zijn blij als we heelhuids beneden komen. En Emiel had gelijk: met zijn hulp kom je overal naar beneden. DE LAATSTE DAG: Bronzen medaille Op een van de pistes is een parkoers voor ons uitgezet. Het wordt niet zozeer een wedstrijd als wel een behendigheidstest, legt Emiel uit. Er vallen medailles te verdienen. Na de avonturen van gisteren schrikken we ner gens meer voor terug. We slagen allemaal voor de test en daaruit blijkt dan wel. dat we iets hebben geleerd. Emiel voegt er fijntjes aan toe, dat hij niet anders had verwacht. Met onze bronzen medaille opge speld besluiten we, voor de verandering, helemaal naar het dorp te skiën. Het is een lange tocht van zeker anderhalf uur. die een waardige afsluiting van onze skiles betekent. Over een pad, dat dwars door de bossen voert, skiën we achter elkaar naar beneden. Het is stil en het enige geluid komt van het kraken van de sneeuw onder de ski's. Beneden aangeland komen we langs de babyhelling, waarop we de eerste dag zo hebben staan ploeteren en zwoegen. We kun nen eenvoudig de verleiding niet weerstaan deze 'helling' nog een keer 'te nemen'. Dan merkje pas hoeveel je in één week hebt geleerd. Na een afscheidsborrel bedanken we Emiel voor zijn vakkundige manier van lesgeven. Zijn 'ganz locker, ganz locker' zullen we niet gauw vergeten. Een aantal jaren geleden kon u uw ski's en skischoenen verre weg het beste daar huren, dat wil zeggen in de plaats, waar u uw wintersportvakantie ging door brengen. U had er in het alge meen meer keus, de kwaliteit was beter en de deskundigheid van het verhuurbedrijf was duidelijk groter. Daarin is de laatste jaren verandering geko men. U kunt nu ook in eigen land uitstekend terecht voor het huren van ski-materiaal. Soms beter dan in een aantal winter sportplaatsen. vooral als u in het hoogseizoen gaat. Voordelen van het huren in Nederland zijn: u kunt ruim de tijd uittrekken om u te laten adviseren, te passen en desnoods te ruilen: u bent minder afhankelijk van wat er - zeker in drukke periodes - aan materiaal be schikbaar is: u verliest geen tijd bij aan komst met materiaal. het huren van Voordelen van het huren ter plaatse zijn: u betaalt een paar dagen min der huur: u zit niet met het vervoer: als ter plaatse iets niet in orde blijkt of kapot gaat, is ruilen of herstellen geen probleem;. Het prepareren van de ski's en het afstellen van de bindingen kan in Nederland door een deskundige wintersportdetail- zaak even goed worden gedaan als in de wintersportplaatsen zelf. Als u met kinderen gaat is het aan te bevelen om ter plaatse ski's en skischoenen te huren. Het is vaak moeilijk in een Nederlandse winkel te beoordelen of de schoenen 'lekker' zitten. In dit geval kunt u ter plaatse gehuurd materiaal zonder moei lijkheden ruilen. In een kompleet wintersportar rangement is ook het vervoer opgenomen. Veel touroperators bieden echter ook (beperkte) mogelijkheden om alleen de reis bij hen te boeken. Vaak worden tarieven gehanteerd, die ver onder het normale prijsnivo liggen. Daarbij moet u bedenken, dat alle waar naar zijn geld is. In het touringcarvervoer treffen we heel scherpe prijzen aan. Voor een wat meer komfortabel ver voer en op een lange rit naar een wintersportbestemming zullen veel reizigers een paar tientjes voor extra komfort er best voor over hebben. Naar de meest po pulaire van alle wintersport- bestemmingen. Oostenrijk, vindt u al een busretour voor f 125,-. In het hoogseizoen ligt deze prijs uiteraard hoger. Voor nog geen f 200,- kunt u met de speciale wintersporttrein richting Innsbruck mee. Hoewel de trein uiteraard veel minder stations aandoet dan een bus stopplaat sen, is vaak de transfer per bus(je) van het station naar uw wintersportoord in de prijs ven een touroperator-aanbieding in begrepen. Ook vliegen naar de wintersport is mogelijk. Voor een vliegretour naar Innsbruck betaalt u in de wintermaanden zo'n f 520,-. Uiteraard kunt u ook met de eigen auto reizen. Daarbij moet u wel bedenken, dat zowel de auto als de bestuur der in een optimale konditie moeten verkeren voor de lange rit. De prijzen, die hier zijn genoemd, zijn pure vervoersprij- zen, zonder akkommodatie. Het is echter vaak goedkoper om een all-in arrangement te boeken, dan afzonderlijk de reis en het hotel of appartement te regelen. Het reisadviesburo kan u hierover alles vertellen. Goede Een uitgeslapen wintersporter, die geen trek heeft in lange rijen wachtenden vóór hem bij de skilift, kan zichzelf veel ergernis besparen. Op de eerste plaats door eens goed te kijken of er geen minder druk bezette lift het skigebied in voert, al ligt die dan misschien iets verder van uw hotel of appartement. Dat hoeft uiteindelijk met de (gratis) skibus geen enkel probleem te zijn. Daarnaast kunt u natuurlijk zor gen net buiten de piekuren bij de liften te komen. Het is duidelijk, dat geen enkele skilift de massale drukte van alle wintersporters inééns kan verwerken. Even vóór of even na de spits komen kan lang wachten en veel ergernis voorkomen. Er is nog iets anders. Van alle liften is de kapaciteit bekend. Dat wil zeggen het aan tal personen, dat per uur kan worden vervoerd. Als u de kapaciteit van de dalstations (dus van die liften, die in het dal of dorp beginnen) vergelijkt met het aantal beschikbare gasten- bedden in een plaats, krijgt u al een aardige indruk van wat u te wachten kan staan in de piekuren. Stel dat een dorp één lift heeft, die per uur 1000 perso nen kan vervoeren, en het dorp zelf beschikt over 12.000 gas- tenbedden. Hoe lang staat u dan te wachten als u met zijn allen tegelijk wilt gaan skiën? Natuur lijk zijn er nog andere faktoren. die de wachttijd beïnvloeden. De nabijheid van grote steden en het weekend-toerisme zijn er een paar van. Als u wat meer wilt weten over deze en andere pro blemen in de wintersport, stap dan bij uw reisadviesburo bin nen. De medewerkers vertellen u graag alles wat u wilt weten over uw wintersportbestemming. Naast de liefhebbers van alpine skiën en langlaufen neemt het legioen wandelaars onder de win tersporters van jaar tot jaar toe. Geen wonder. Waar vinden we zulke ideale omstandigheden voor een gezonde en sportieve wandeling als juist in de winter sportplaatsen. waar steeds meer plaatsen zorgen voor goed schoongehouden wandelwegen. Wandelwegen, die vaak door heel fraaie stukjes natuur voeren en die voor jong en oud goed be gaanbaar zijn. U moet daarbij wel zorgen voor goed schoeisel én voor goede kleding. Niet alleen als u hoog in de bergen wilt gaan wandelen, waarbij u met de ca- binebaan naar het bergstation wordt gebracht, maar evengoed als u een fikse wandeling buiten het dorp wilt gaan maken. Al te vaak gebeuren er onge lukken doordat wandelaars niet het goede schoeisel aan hebben. Trek stevige wandelschoenen aan, snowboots mogen er wat mal uitzien, in de wintersport loopt iedereen erop en je krijgt gegarandeerd geen natte voeten. Wie goede kleding draagt hoeft niet bang te zijn voor de kou, zelfs als het stevig vriest. Veeleer is een waarschuwing tegen zon nebrand op zijn plaats. In de hoge, ijle omgeving van een win tersportplaats kunt u veel sneller last krijgen van zonnebrand door de indringende werking van de ultraviolette stralen. Een goede crème met een hoge bescher- mingsfaktor moet u zeker meene men. Als u wat grotere wandel tochten wilt gaan maken, stap dan even bij de plaatselijke VW binnen. Daar heeft men over het algemeen wandelkaartjes be schikbaar, waardoor u misschien kunt voorkomen, dat u tweemaal hetzelfde trajekt zou moeten afleggen. Overigens, de reisad viesburo's beschikken ook over een goede informatie omtrent de wandelmogelijkheden in de win tersport en ze geven u graag advies.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 22