VIJF DAGEN OP STAP MET EMIEL
EEN ZORGELOZE WINTERSPORTVAKANTIE?
SKIMOGELIJKHEDEN IN NEDERLAND
NA GEDANE
ARBEID:
APRES - SKI
HUREN WE HIER OF HUREN WE DAAR?
3
Die wordt u bezorgd door de ANVR reisadviesburo's
VERVOER NAAR DE WINTERSPORT
IS NIET DUUR
VERHOUDING TUSSEN AANTAL BEDDEN
EN LIFTKAPACITEIT BELANGRIJK
00K WANDELEN
IS WINTERSPORT
REISADVIESBURO
De skischool is onlosmakelijk met het
hele wintersportgebeuren verbonden.
Ze bestaat al bijna net zolang als bet
skiën zelf, en verschaft iedereen die
een beetje sportief is de mogelijkheid
om het skiën te leren. In de hier vol
gende dagboekaantekeningen van een
beginnersklas krijgt men een goede
indruk van hoe dat in zijn werk gaat.
Op stap met leraar Emiel.
m&M X#' Vv iV -
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 19 oktober 1988
SPORT
GANZ LOCKER. GANZ LOCKER
DE EERSTE DAG: De Pflug
Een beetje onwennig komen we
bijeen op de verzamelplaats,
dichtbij de skiliften. De twee
hoogste groepen gaan met de
cabinelift naar boven. Met wat
gemengde gevoelens blijven wij
met het beginnersklasje achter.
We zijn een tikje jaloers en tege
lijk blij. Wij hoeven nog niet naar
boven.
Onze leraar Emiel. een sportief
ogende vijftiger (schat ik),
dirigeert ons naar het oefen-
hellinkje in het dorp. Daarvoor
bestaan vleiende uitdrukkingen
als 'Idiotenhügel'. Emiel maakt
ons snel duidelijk, dat het be
langrijkste wat een beginner
moet leren, remmen is. Op het
moment, dat je door remmen je
snelheid in de hand kunt
houden, ben je een heel eind op
weg. Hij leert ons de Pflug.
Dat woord wordt duidelijk als je
ziet hoe je de ski's in een V-vorm
moet plaatsen, met de punten
bijna tegen elkaar aan. In die
houding kun je remmen, door de
knieën wat meer naar elkaar toe
te drukken, waardoor de bin
nenkanten van de ski's dieper
wegdrukken in de sneeuw. De
eerste, die het mag proberen,
glijdt echter in een slakkegange-
tje tegen het hekwerk. Het lachen
vergaat ons als we er zelf aan
moeten geloven.
Het lijkt allemaal erg simpel,
maar met die lange latten onder
je voeten beweeg je je toch wat
ongemakkelijk. Ietwat kramp
achtig proberen we het remmen
toch onder de knie te krijgen.
Zoals wij het doen schijnt het
helemaal niet te moeten, want
Emiel roept keer op keer: 'ganz
locker, ganz locker'.
DE TWEEDE DAG: Talschi
Nou moeten we eraan geloven.
Geen babyhellinkje meer. maar
'het echte werk'. We gaan
omhoog, het skigebied in. naar
de echte oefenhelling. In een vier-
persoons cabine glijden we
omhoog langs een indruk
wekkende helling. Na twintig
minuten komen we bij het mid
denstation. in het skigebied.
Dat blijkt een wereldje op
zichzelf. Restaurants, liften links
en rechts en een drukte van je
welste. Emiel is er al. Zo te zien
heeft hij er zijn eerste (privé) les
al op zitten. Hij begint met ons
uit te leggen hoe je met een
sleeplift moet omgaan.
Dat is wel nodig ook, want met
zo'n anker tegen je achterste valt
het niet mee om overeind te
blijven.
Met de Pflug als uitgangspunt
mogen we op een echte piste
proberen onze eerste bochten te
maken. Dat het 'locker' moest
wisten we al.
Daar komt nu bij. dat we ons
gewicht 'auf dem Talschi' moeten
houden en in de bocht moeten
overbrengen op de andere ski. die
dan immers Talschi wordt. De
Talschi is de dalski. de ski die
eenvoudig het dichtst bij het dal
is. Professioneel ziet het er echt
nog niet uit, maar we maken
bochten. Dan leert Emiel ons te
keren, terwijl we stilstaan. Dat
wordt lachen, gieren, brullen,
want velen raken verstrengeld in
een Gordiaanse knoop. Emiel
moet eraan te pas komen om die
te ontwarren en ze uit hun
benarde positie te bevrijden.
DE DERDE DAG: De Schwung
We hebben spierpijn van de onge
wone houdingen en bij de liften
ontmoeten we een frisse en
opgewekte Emiel. Zijn leeftijd
wordt de roddel van de dag. Deze
skikunstenaar, die overal moei
teloos naar beneden glijdt, blijkt
76 jaar te zijn. We troosten ons
met de gedachte, dat tegen 73
jaar ervaring niet valt op te bok
sen. Vandaag wordt de dag van
het gevoel. De Grundschwung zit
er behoorlijk in en Emiel dwingt
ons nu tempo te maken. We krij
gen een gevoel van balletdansers,
die over de piste dansen. In ons
achterhoofd blijft het 'ganz lock
er' en voor het eerst krijgen we
het idee, dat het gaat lukken. Dat
wordt dan snel de grond in ge
boord als Emiel ons op een
aanzienlijk steilere helling zet.
Ineens is alle techniek vergeten
en wordt het weer vallen en
opstaan. Nou is vallen in de
zachte sneeuw niet zo erg, maar
opstaan is een kunst op zich en
veel indruk op de voorbijflitsende
groep uit de hogere klas maken
we niet.
DE VIERDE DAG: Schietgebedje
Er blijkt nog een cabinelift hele
maal naar de top van de berg te
gaan. Daarop heeft Emiel voor
De ANVR - de Algemene Neder
landse Vereniging van Reisburo's
- is namelijk de branche-organi
satie van de bonafide reisadvies
buro's. Deze vereniging hanteert
strenge normen voor het lid
maatschap en staat borg voor de
kwaliteit van uw vakantie. Veel
medewerkers van de bij de ANVR
aangesloten reisadviesburo's zijn
deskundig op het gebied van de
wintersport. Zij hebben speciale
kursussen hiervoor gevolgd en
kunnen u alles vertellen over de
wintersportgebieden. Zij regelen
uw reis en verblijf tot in de punt
jes en ze geven u graag adviezen
over de verschillende aspekten
van een wintersportvakantie. Bij
een skivakantie kan het bijzon
der belangrijk zijn, dat alles goed
is geregeld. Zo'n vakantie is
meestal niet zo lang en als er iets
niet in orde blijkt met bijvoor
beeld uw hotelreservering, kan
dat weekje al te snel voorbij
vliegen. Vaak wordt gedacht, dat
aan die kwaliteit ook een extra
prijskaartje hangt. Fout. De. ook
bij de ANVR aangesloten, tour
operators kunnen, doordat zij in
het groot inkopen, aanzienlijke
kortingen bedingen, die aan de
klant worden doorgegeven.
Maakt u zich nu maar druk over
de vraag hoe je op ski's overeind
blijft, dan zorgt uw ANVR reisad-
viesburo voor de rest. Zorgelozer
kan het toch niet?
Wie in een land als het onze
woont, kan thuis weinig aan de
beoefening van het skiën doen.
Tenminste, dat is maar gedeel
telijk waar. Sneeuw en bergen
hebben wij in Nederland niet
veel. maar het aantal kunst
skibanen neemt elk jaar toe.
Een kursus skiën op een kunst
stof borstelmat is een prima
voorbereiding op de wintersport
vakantie. Onder leiding van pro
fessionele skileraren kan men
daar de eerste beginselen van het
skiën leren. In een rustig tempo
van elke week een les. Degenen
die zo'n cursus gevolgd hebben
kunnen tijdens de wintersport
vakantie vaak de beginnersgroep
overslaan. Maar ook voor de
gevorderde skiërs bieden de
kunstskibanen de mogelijkheid
om de techniek te verfijnen.
Er zijn wel wat beperkingen. Zo'n
kunststof mat is erg hard en zon
der stevige kleren is skiën op een
kunststofbaan een onplezierige
bezigheid. Want wie met blote
handen of armen ten val komt.
kan zich behoorlijk bezeren.
Het aardige is dat men op de
kunstskibanen het hele jaar
terecht kan en vaak ook
's avonds. Met na afloop après-
ski. want ook daar heeft men aan
gedacht. Uw reisburo kan u
informeren waar men in Neder
land kan skiën. Let ook op de
mogelijkheden van een proefles
tegen gereduceerd tarief.
vandaag zijn zinnen gezet. Niks
flauwe blauwe piste (blauw is de
kleur van de makkelijkste cate
gorie). maar een spannend avon
tuur in het hooggebergte. Er
klinkt wat gemor uit de groep,
maar Emiel verzekert ons, dat hij
ons veilig naar beneden zal lood
sen. Gezien onze vorderingen
vindt hij, dat we toe zijn aan iets
pittigers. We houden ons goed.
maar met vlinders in de buik
kruipen we gedwee in de cabines.
Wat we daarboven te zien krijgen
overtreft onze stoutste verwach
tingen: een enorm uitgestrekt
gebied van sneeuwvlaktes en
bergkammen. Het begin blijkt
makkelijk. Op een lang pad langs
een bergwand mogen we de Pflug
van de eerste dag nog eens oefe
nen.
Op een heel lange en uitgestrekte
piste begint Emiel dan aan onze
techniek te schaven. De Grund
schwung blijkt dan een opstapje
te zijn naar een meer verfijnde
techniek: de Parallelschwung. We
moeten nu proberen om ook in
li»
Après-ski is een Frans woord
voor een sfeer, die je typisch in
Oostenrijk en Zwitserland vindt.
Dat genoegelijk bijeen zitten,
voldaan na een volbrachte ski
dagtaak in een berghut of restau
rant met een heerlijk drankje.
Deze gezelligheid betekent voor
velen de charme van de winter
sport. Het biedt leerlingen van de
skischool de mogelij kheid tot een
wat meer ontspannen kontakt
met de klasgenoten, onder het
genot van een welverdiend
drankje. Voor velen is dat de
klassieke Glühwein. Dat is een
warme rode wijn. waaraan een
aantal kruiden zijn toegevoegd.
Het lijkt een onschuldig drankje,
maar na een vermoeiende dag in
de open lucht - en bovendien op
grote hoogte - kan alcohol stevig
aankomen. Vaak zie je skiërs
nagenieten met een frisdrank.
Après-ski beschrijven is haast
onmogelijk. Je moet er eigenlijk
zelf voor op ski's hebben gestaan,
je een dag lekker hebben inge
spannen om met het gevoel 'ge
slaagd te zijn' neer te zitten in
een kring van gelijkgestemde zie
len. Dat ontspannen sfeertje
werkt wel verslavend, want wie
het eenmaal heeft meegemaakt,
kan er geen dag meer buiten.
de bochten onze ski's parallel te
houden en met een soort stap-
beweging te proberen het gewicht
van de ene ski op de andere te
brengen. Emiel had al ge
waarschuwd. dat het laatste stuk
van de afdaling wat moeilijker
zou worden. Nou, dat was
voorzichtig uitgedrukt, want het
bleek een zeer steile helling, die
bovendien nog vol met bulten
zat. We doen een paar schiet
gebedjes, want terug kunnen we
niet. Stapje voor stapje loodst
Emiel ons naar beneden. Hij legt
uit, dat het met die bulten juist
makkelijker wordt om een bocht
te maken, als je draait op die
bult. Sommigen lukt dat ook,
maar de meesten zijn blij als we
heelhuids beneden komen. En
Emiel had gelijk: met zijn hulp
kom je overal naar beneden.
DE LAATSTE DAG: Bronzen
medaille
Op een van de pistes is een
parkoers voor ons uitgezet. Het
wordt niet zozeer een wedstrijd
als wel een behendigheidstest,
legt Emiel uit. Er vallen medailles
te verdienen. Na de avonturen
van gisteren schrikken we ner
gens meer voor terug. We slagen
allemaal voor de test en daaruit
blijkt dan wel. dat we iets hebben
geleerd.
Emiel voegt er fijntjes aan toe,
dat hij niet anders had verwacht.
Met onze bronzen medaille opge
speld besluiten we, voor de
verandering, helemaal naar het
dorp te skiën. Het is een lange
tocht van zeker anderhalf uur.
die een waardige afsluiting van
onze skiles betekent. Over een
pad, dat dwars door de bossen
voert, skiën we achter elkaar
naar beneden. Het is stil en het
enige geluid komt van het kraken
van de sneeuw onder de ski's.
Beneden aangeland komen we
langs de babyhelling, waarop we
de eerste dag zo hebben staan
ploeteren en zwoegen. We kun
nen eenvoudig de verleiding niet
weerstaan deze 'helling' nog een
keer 'te nemen'. Dan merkje pas
hoeveel je in één week hebt
geleerd. Na een afscheidsborrel
bedanken we Emiel voor zijn
vakkundige manier van lesgeven.
Zijn 'ganz locker, ganz locker'
zullen we niet gauw vergeten.
Een aantal jaren geleden kon u
uw ski's en skischoenen verre
weg het beste daar huren, dat wil
zeggen in de plaats, waar u uw
wintersportvakantie ging door
brengen. U had er in het alge
meen meer keus, de kwaliteit
was beter en de deskundigheid
van het verhuurbedrijf was
duidelijk groter. Daarin is de
laatste jaren verandering geko
men. U kunt nu ook in eigen
land uitstekend terecht voor het
huren van ski-materiaal. Soms
beter dan in een aantal winter
sportplaatsen. vooral als u in het
hoogseizoen gaat.
Voordelen van het huren in
Nederland zijn:
u kunt ruim de tijd uittrekken
om u te laten adviseren, te
passen en desnoods te ruilen:
u bent minder afhankelijk van
wat er - zeker in drukke
periodes - aan materiaal be
schikbaar is:
u verliest geen tijd bij aan
komst met
materiaal.
het huren van
Voordelen van het huren ter
plaatse zijn:
u betaalt een paar dagen min
der huur:
u zit niet met het vervoer:
als ter plaatse iets niet in orde
blijkt of kapot gaat, is ruilen of
herstellen geen probleem;.
Het prepareren van de ski's en
het afstellen van de bindingen
kan in Nederland door een
deskundige wintersportdetail-
zaak even goed worden gedaan
als in de wintersportplaatsen
zelf.
Als u met kinderen gaat is het
aan te bevelen om ter plaatse
ski's en skischoenen te huren.
Het is vaak moeilijk in een
Nederlandse winkel te beoordelen
of de schoenen 'lekker' zitten.
In dit geval kunt u ter plaatse
gehuurd materiaal zonder moei
lijkheden ruilen.
In een kompleet wintersportar
rangement is ook het vervoer
opgenomen. Veel touroperators
bieden echter ook (beperkte)
mogelijkheden om alleen de reis
bij hen te boeken. Vaak worden
tarieven gehanteerd, die ver
onder het normale prijsnivo
liggen. Daarbij moet u bedenken,
dat alle waar naar zijn geld is. In
het touringcarvervoer treffen we
heel scherpe prijzen aan. Voor
een wat meer komfortabel ver
voer en op een lange rit naar een
wintersportbestemming zullen
veel reizigers een paar tientjes
voor extra komfort er best voor
over hebben. Naar de meest po
pulaire van alle wintersport-
bestemmingen. Oostenrijk, vindt
u al een busretour voor
f 125,-. In het hoogseizoen ligt
deze prijs uiteraard hoger. Voor
nog geen f 200,- kunt u met de
speciale wintersporttrein richting
Innsbruck mee. Hoewel de trein
uiteraard veel minder stations
aandoet dan een bus stopplaat
sen, is vaak de transfer per
bus(je) van het station naar uw
wintersportoord in de prijs ven
een touroperator-aanbieding in
begrepen. Ook vliegen naar de
wintersport is mogelijk. Voor een
vliegretour naar Innsbruck
betaalt u in de wintermaanden
zo'n f 520,-. Uiteraard kunt u
ook met de eigen auto reizen.
Daarbij moet u wel bedenken,
dat zowel de auto als de bestuur
der in een optimale konditie
moeten verkeren voor de lange
rit. De prijzen, die hier zijn
genoemd, zijn pure vervoersprij-
zen, zonder akkommodatie. Het
is echter vaak goedkoper om een
all-in arrangement te boeken,
dan afzonderlijk de reis en het
hotel of appartement te regelen.
Het reisadviesburo kan u
hierover alles vertellen. Goede
Een uitgeslapen wintersporter,
die geen trek heeft in lange rijen
wachtenden vóór hem bij de
skilift, kan zichzelf veel ergernis
besparen. Op de eerste plaats
door eens goed te kijken of er
geen minder druk bezette lift het
skigebied in voert, al ligt die dan
misschien iets verder van uw
hotel of appartement. Dat hoeft
uiteindelijk met de (gratis) skibus
geen enkel probleem te zijn.
Daarnaast kunt u natuurlijk zor
gen net buiten de piekuren bij de
liften te komen. Het is duidelijk,
dat geen enkele skilift de massale
drukte van alle wintersporters
inééns kan verwerken. Even vóór
of even na de spits komen kan
lang wachten en veel ergernis
voorkomen. Er is nog iets anders.
Van alle liften is de kapaciteit
bekend. Dat wil zeggen het aan
tal personen, dat per uur kan
worden vervoerd. Als u de
kapaciteit van de dalstations
(dus van die liften, die in het dal
of dorp beginnen) vergelijkt met
het aantal beschikbare gasten-
bedden in een plaats, krijgt u al
een aardige indruk van wat u te
wachten kan staan in de
piekuren. Stel dat een dorp één
lift heeft, die per uur 1000 perso
nen kan vervoeren, en het dorp
zelf beschikt over 12.000 gas-
tenbedden. Hoe lang staat u dan
te wachten als u met zijn allen
tegelijk wilt gaan skiën? Natuur
lijk zijn er nog andere faktoren.
die de wachttijd beïnvloeden. De
nabijheid van grote steden en het
weekend-toerisme zijn er een
paar van. Als u wat meer wilt
weten over deze en andere pro
blemen in de wintersport, stap
dan bij uw reisadviesburo bin
nen. De medewerkers vertellen u
graag alles wat u wilt weten over
uw wintersportbestemming.
Naast de liefhebbers van alpine
skiën en langlaufen neemt het
legioen wandelaars onder de win
tersporters van jaar tot jaar toe.
Geen wonder. Waar vinden we
zulke ideale omstandigheden
voor een gezonde en sportieve
wandeling als juist in de winter
sportplaatsen. waar steeds meer
plaatsen zorgen voor goed
schoongehouden wandelwegen.
Wandelwegen, die vaak door heel
fraaie stukjes natuur voeren en
die voor jong en oud goed be
gaanbaar zijn. U moet daarbij
wel zorgen voor goed schoeisel én
voor goede kleding. Niet alleen
als u hoog in de bergen wilt gaan
wandelen, waarbij u met de ca-
binebaan naar het bergstation
wordt gebracht, maar evengoed
als u een fikse wandeling buiten
het dorp wilt gaan maken.
Al te vaak gebeuren er onge
lukken doordat wandelaars niet
het goede schoeisel aan hebben.
Trek stevige wandelschoenen
aan, snowboots mogen er wat
mal uitzien, in de wintersport
loopt iedereen erop en je krijgt
gegarandeerd geen natte voeten.
Wie goede kleding draagt hoeft
niet bang te zijn voor de kou,
zelfs als het stevig vriest. Veeleer
is een waarschuwing tegen zon
nebrand op zijn plaats. In de
hoge, ijle omgeving van een win
tersportplaats kunt u veel sneller
last krijgen van zonnebrand door
de indringende werking van de
ultraviolette stralen. Een goede
crème met een hoge bescher-
mingsfaktor moet u zeker meene
men. Als u wat grotere wandel
tochten wilt gaan maken, stap
dan even bij de plaatselijke VW
binnen. Daar heeft men over het
algemeen wandelkaartjes be
schikbaar, waardoor u misschien
kunt voorkomen, dat u tweemaal
hetzelfde trajekt zou moeten
afleggen. Overigens, de reisad
viesburo's beschikken ook over
een goede informatie omtrent de
wandelmogelijkheden in de win
tersport en ze geven u graag
advies.