herfst- en wintermode Tassenmode 88/89: royaal, modisch en gemakkelijk Een compleet nieuw hoofd bij Roland Romantiek in de schoenmode terug Mannenmode Robert Bijleveld: mode moet je zien De warmte van het noorden in Het Finse Winkeltje it Mevrouw Soons: 'We kennen onze klanten' 'Clinique is de toekomst op het gebied van make-up Wol- en handwerkzaak Pinquin biedt kwaliteit en service BIJOU EN HET HELE BEESTJE even kijken of m'n kapper nog tijd heeft. VAN DER SLOOT SCHOENMODE ITALIAANS NAAST DEGELIJK pinquin langeviele 24 middelburg Kinderschoen van der sloot lange delft 48 middelburg 01180-13926 het finse winkeltje langeviele 69 middelburg 01180-29523 MAKE-UP VOOR DE GEVOELIGE HUID carla mes damplein 19 middelburg DE TUDLOZË CHIC VAN MADAME COUTURE lange delft 19 middelburg 01180-13481 madame couture lange delft 111 middelburg DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 21 september 1988 "Ik verkoop het hele beestje", zegt'ie wel eens. En daarmee bedoelt Janrien Slinger van Bijou dat hij voor iedereen wel wat in huis heeft. Duur, goedkoop, chic, sportief, doelmatig en trendy zijn de clichés die zo kunnen worden op gelepeld. De tas speelt per slot van rekening een belangrijke rol in de mode. Men zou ze 'het af- kleden' kunnen noemen. "We hebben boven dien veel merken", meldt de eigenaar van de tassenzaak op de hoek Lange Delft/Se- geerstraat. Hij noemt: Lamode, Duncher, Tula Bags, Claudio Ferrici, L'Azura, Jolly Bag, La Bor- sa, Lennies, Picard, Penings, Pamela, Triple D Comp, Jetbag en My Lady. Kenmerkend voor de nieu we tassenmode, stelt Janrien Slinger vast, is dat de tassen, van groot tot klein, de vorm van de schooltas hebben. "Voor al voor de werkende vrouw levert dat voor deel", geeft hij als voor beeld. "Trouwens: de overheersende kleuren in de herfst/wintermode zijn rood en bruin. Hoewel ik net de schooltassen als Bij een nieuw seizoen hoort natuurlijk ook een nieuw kapsel. Voor de tien kappers en kapsters van Haarstijlstudio Roland in Middelburg is dat geen enkel probleem. Ze staan te popelen om hun klanten, zowel dames als heren, een 'nieuw hoofd' aan te meten. Hoewel de klant er natuur lijk ook gewoon voor het klassieke bijpunten te recht kan. "De haarmode gaat gelijk op met de veranderingen in de kleding", zegt kapster Henny de Groot. "De invloeden uit de jaren veertig, vijftig en zestig zijn dan ook duidelijk in de kapsels te merken". De heren gaan het volgens haar deze winter helemaal maken met een jaren veertig-koppie: kort aan de zijkanten en wat langer bovenop. Eventueel ge kruld en met een kleurtje. Warme tinten als licht rood, goud of mahonie, die we ook op de dames- hoofden tegen komen. "En waar je echt niet maanden mee rond hoeft te lopen", zegt Henny de Groot. "We hebben ook uitwasbare kleurspoelin- gen". Lang, krullend haar mag weer bij de dames. "De vrouw mag weer ge zien worden", zegt Henny gedecideerd. "Het punk idee is weer een beetje weg". Haarstijlstudio Roland heeft alle produkten van het kwaliteitsmerk Schwarzkopf in huis. On der meer de Natural Sty ling lijn, speciaal voor ge permanent, geverfd of be schadigd haar en de Bona Cure-lijn, voor vet of nor maal haar en tegen roos. Wie een compleet ander hoofd wil kan zich door de visagiste van Roland met Ellen Betrix-make-up op laten maken. voorbeeld nam, heerst er grote verscheidenheid. Strenge geometrische vormen staan tegenover barokke romantische vor men. En sportieve vormen met een oude look nemen het op tegen de op folklo re geïnspireerde vormen". Overigens wordt er in een aantal landen beeldbepa lend voor dat land ge werkt. Zo onderscheidt het Duitse comité van ledermode-ontwerpers vijf thema's. Down town is een mode voor alle leeftij den, 'Retro sport' gaat he lemaal op de sportieve toer, 'Moderne barok' gaat in op het gebruik van bijzondere materialen zo als geiteleder, lak of leder bedrukt met bloemen, 'Heroes' staat voor het ro buuste, 'Nevada' laat de folklore weer leven en zo is er nog een aantal trends vastgesteld door dat co mité. Parijs bevestigt de dualiteit die heerst in het modebeeld. Toch houdt deze modestad zich aan de slogan 'er is een tijd om te verdienen en een tijd om te behagen'. En om te behagen zijn er meer en meer vrouwelijke model len in - wat wordt ge noemd - 'nobele materia len'. En zo is er nog veel meer te vertellen over de tassenmode, waarover Janrien Slinger graag het woord doet. Naast de degelijkheid van Duitse en Nederland se schoenen kiest J. van der Sloot nadrukkelijk voor Italiaanse ontwerpen. "De mode uit Italië onderscheidt zich door de ontwerpen. Ik zie er "De Italianen", vervolgt de Middelburgse schoen winkelier, "combineren mooi en souplesse met el kaar. Duur? Nee toch. We proberen schoenen in Ita lië te kopen. De prijs ervan begint al bij f 120, En hoe zit dat met de mo- Pinquin, Langeviele 24 in Middelburg, verkoopt sinds kort ook panty's en kniekousjes. Een uit breiding van het garenassortiment, waarmee deze wol- en hand werkzaak in goed vijf jaar een naam wist op te bouwen. Breimode, kleuren combinaties, advies bij breiproblemen zijn de specialiteiten van Trudy van der Meulen en Els Geelen. geven we advies bij brei problemen en tips om het breiwerk er zo netjes en professioneel mogelijk te laten uitzien", zeggen Trudy van der Meulen en Els Geelen. Vaak wordt er voor bepaalde klanten wol weggelegd of gereser veerd. Tegen gespreide betaling, een aardige bij komstigheid. de. Van der Sloot haalt een aantal damesschoe nen tevoorschijn. "De Madonna-lijn", helpt de verkoopster die toevallig in de buurt is. "Inder daad", stelt de eigenaar van de winkel aan de Lan ge Delft vast. Hij wijst op de halve laarsjes, de strik jes, inventief verwerkte vetertjes, knoopjes en de diabolohakken. "De ba- rokmode", noemt hij het. "Het romantische komt terug". Talrijke kleuren zijn ver werkt in de schoenmode najaar/winter anno nu. "Niettemin voert zwart de boventoon". Daartegen over is er een aantal mo dekleuren te noemen. Paars, groen en bordeaux rood plus de natuurkleu- ren. "En we hebben onze eigen Middelburgse stan daardkleur marineblauw". Van der Sloot toont daar naast Nubuck, geschuurd leer dat een fluweelachti ge indruk maakt. Bij Van der Sloot mogen Pinquin, een franchisebe- drijf van het wereldwijde concern met dezelfde naam, heeft een groot en breed assortiment in wol len, katoenen, acryl en mohair garens, die per sei zoen worden aangepast aan de nieuwe mode en de vraag van de consu ment. Trudy van der Meu len en Els Geelen beste den veel zorg en aandacht aan de etalages. "Het is het visitekaartje van onze zaak en bovendien be schouwen we 't als een hobby om kleuren, acces soires en modellen op el kaar af te stemmen". Ook in de winkel liggen de garens gerangschikt op kleur. Dat geeft niet alleen een mooier beeld maar maakt het zoeken naar ga rens in eenzelfde kleur een stuk efficiënter. De 's' van 'service' bestaat bij Pin quin Middelburg uit het helpen van klanten bij het combineren van kleuren en wolsoorten. "Maar ook Pinquin wordt gedreven op franchisebasis. De zaak is eigendom van Tru dy en Els maar de voor raad wordt ingekocht bij het internationale Pinquin- concern. Dit heeft voor de klant een aantal voorde len. Zo is de zaak steeds snel op de hoogte van re cente ontwikkelingen. Of het nu gaat om mode trends, assortiment, kleu ren of kwaliteit. Die ken nis kan vervolgens recht streeks worden overge dragen aan de con sument. natuurlijk de kinderschoe nen niet ontbreken. Hij heeft daarin - zou men kunnen zeggen - een verfijnde ontwerpen in en zeer mooie belijnin gen. Misschien zijn ze wat minder degelijk, maar daartegenover staat dat ze extra soepel zijn". derschoenen maken. Ze zijn in het komende mode beeld in elk geval volwas sen meegenomen. Ze zijn kleuriger en vlotter. En dat is een goeie zaak". goeie naam hoog te hou den. "Gelukkig gaat een aantal schoenfabrikanten ook wat modieuzere kin- Zachte materialen in wol en winterkatoen, kleu rige dessins. Het maakt de mode uit Skandina- vië razend populair bij vrouwen, die op zoek zijn naar sportieve exclusiviteit. 'De warmte van het noorden' is in Middelburg sinds 12 jaar te vinden bij damesmode Het Finse Winkeltje aan de Lan geviele, Voor het koude jaargetijde bedachten mode ontwerpers uit Finland een opvallende, mooie maar toch zeer draagbare collectie jacks en sportie ve jassen met bijpassende voeringen in frisse en vro lijke kleuren. De prijs blijkt verrassend betaalbaar en de gebruiksmogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. "Met het ene jack kun je zo naar de wintersport, met het andere - of met een mooie mantel - wan del je door de bossen", zegt J.M. Dalebout van Het Finse Winkeltje, die uiterst tevreden is over 'zijn' selectie uit het over vloedige nieuws van het hoge noorden. Dat Finland hoog scoort op de lijst van modelan- den blijkt uit de vakpers. Het klimaat inspireerde (jonge) ontwerpers tot ori ginele toepassing van ma terialen en dessins. 'Het Milaan van het noorden' wordt Finland wel ge noemd. De Italiaanse mo de heeft dan ook duidelijk haar sporen nagelaten in de dames- en herenkle ding. De jaren '60 werden sterk bepaald door Mari- mekko. Het bedrijf is naarstig op zoek naar een nieuw, sterk imago met ready-to-wearkleding voor dagelijkse en feestelijke gelegenheden. Finse mo de wint snel veld in landen als Frankrijk, Italië en West-Duitsland. Speciali teit en kwaliteit zijn - van ouds - de sleutelwoorden. Bij parfumerie Carla Mes is ruimte gemaakt voor nieuwe make-up produkten van Clinique. "Clini que is bij uitstek de oplossing voor vrouwen die een gevoelige of allergische huid hebben", zegt Carla Mes, die het merk als de toekomst van de make-up ziet. "Maar ook vrouwen die niet over gevoelig zijn kunnen Clinique gebruiken, omdat het in elk opzicht zo goed is voor de huid". Clini que werd door huidartsen ontwikkeld, op aller gie getest en is 100% parfum-vrij. Nieuw van clinique is de Stay-true make-up, een vet- en alcoholvrije make up voor de vette en ge combineerde huid. "De make-up is eenvoudig aan te brengen, ziet er mat uit, blijft de hele dag mooi van kleur, irriteert niet en geeft geen droog of strak gevoel", zegt Carla Mes. De Stay-true lijn is in ze ven kleuren verkrijgbaar. Touch Liner is een vloei bare eyeliner om snel de ogen te omlijnen. Het heeft een crèmige, dunne samenstelling en een dun kwastje. Touch Liner is er in zeven kleuren. De mas cararoller van Super mas cara, verkrijgbaar in drie kleuren, maakt de wim pers in een beweging lan ger en voller. Binnen al het trendy kanongebulder zou je Ma dame Couture in Middelburg de klassieke rots in de branding kunnen noemen. Kwaliteit, draag baar, sportief en mooie, tijdloze chic. Dat zijn de kenmerken van de damesmode in de zaak van het echtpaar Soons. Mode voor de vrouw van dertig, maar ook voor die van zestig of tachtig jaar, van maat 38 tot maat 48. Mevrouw L. Soons bouwde in de loop der jaren een grote klantenkring op. Ze kent haar klanten. En dat is volgens haar meteen de grote kracht van haar zaak: "We weten precies wat onze klanten zoe ken. Ik ken ze zo goed dat ik op hen inkoop". Robert Bijleveld van Mannenmode Robert Bijle veld in Middelburg heeft zo zijn twijfels. "Mode moetje zien. We kunnen hele kranten volschrij ven over kleuren zus en modellen zo. Bijzonder interessant natuurlijk, maar het blijft een papie ren boodschap. Als je werkelijk wilt weten wat mode is, dan moet je gaan kijken, vergelijken en passen. Want nogmaals: mode moet je zien". Mannenmode Robert Bijle- John, Martin's, Marc O Melka, Arrow, Point en Gardeur. Maar het devies blijft: "U of jij worden overspoeld met informa tie... maar mode moet je zien". veld heeft een uitgebreide en gevarieerde collectie voor zowel de man, die een mooi kostuum of een fijne combinatie weet te waarderen als de liefheb ber van een gezellig jack of een leuke trui. Voor de échte trendvolgers is er een speciale, actuele trendafdeling. Mannenmode Robert Bijle veld - dit voorjaar ingrij pend vernieuwd en nu vol ledig berekend op de eisen van de tijd - brengt een groot aantal bekende mer ken samen. Een greep uit de collectie: Ciao, Big Polo, State of art, Tenson, Robert Bijleveld voert ook een collectie sportie ve jacks van kwaliteitsmerken. JÊÊË*. Ook klassieke kleding is aan de mode onderhevig. "Deze winter krijgen we een eigentijdse, stadse mode, geïnspireerd op de haute couture uit de jaren vijftig", vertelt mevrouw Soons. "Knielange rok ken en jurken met het ac cent op de taille. Rechte of wijd uitlopende man tels, afgezet met bont. Blouses van zijdeachtige stoffen, in zachte poeder- tinten of juist felle kleu ren". Of het nou om groen, taupe, zwart of bordeauxrood gaat, com binatiemogelijkheden zijn er bij Madame Couture volop. Als voorbeelden noemt mevrouw Soons de rokken en blouses van Alexander, mantelpakjes van Jobis en rokken en truien van de Sporting Life. Voor speciale, wellicht feestelijke gelegenheden heeft mevrouw Soons ja ponnen van onder meer Avantgarde en het Ita liaanse huis Gibi in de winkel hangen. "Geklede japonnen die je toch door kunt blijven dragen", be nadrukt ze nog eens ex tra. "Bijpassende acces soires als sjaals en kettin gen maken het geheel compleet".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 24