herfst- en wintermode 'ledereen een tweede bril' Ray-Ban zonnebrillen Nieuwe lady-lijn van Burberry's bij Old England Burberrys Goldy zet de maan in het zonnetje Benetton ziet mode als een mentaliteit Cruyff Sports een prima voorzet van Jan Jongepier De Vroedt/Hooftman mode: veelzijdig met eigen accent Country met stadse toon bij Peter Christ Mode FOCUS OPTIEK MIDDELBURG: jr-sSisf DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 21 september 1988 eigenlijk is het vreemd. De meeste mensen die wat mode betreft de zaken goed in de gaten houden en dus volgens de laatste mode zijn ge kleed laten het (als brildragers) afweten als het gaat om de keuze van een andere bril of extra bril. Een simpel gegeven toont aan, dat de ge- De medewerkers van Fo cus Optiek aan de Nieuwe Burg in Middelburg heb ben er eigenlijk ook geen verklaring voor. "Mis schien een ander beste dingspatroon. Geen idee. wij de glazen op sterkte maken. Een andere speci aliteit die wij hebben is dat wij vrijwel elk glas voor elk montuur kunnen maken". middelde gebruiksduur van een bril een dikke vier jaar bedraagt. Enige jaren geleden bedroeg die periode iets minder dan drie jaar. Eenvoudi ger gezegd: de bril blijft zitten waar die zit of het montuur nu eigentijds en aangepast aan het gel dende modebeeld is of niet. Porche (glazen ook op sterkte te leveren), mon turen van kunststof, me taal, de 'oldtimers' en ga zo maar door. En wat let trouwens die modebewuste man of vrouw om die 'tweede bril' eens aan het mode beeld aan te passen? Niets toch zeker? montuur staat komt bij Fo cus niet voor. Het mon tuur wordt gepast, er wor den aangepaste glazen in geklemd en de klant kan FOCUS OPTIEK NIEUWE BURG 9 MIDDELBURG 01180-13248 Burberrys' - the classic touch voor wie geklééd wil zijn - brengt voor het winterseizoen een nieu we kleurencombinatie voor de 'ladies'. Natuur lijk ook bij Old England in Middelburg. De schitterende nieuwe ruit zit in de voering van regenmantel en jack. Er is een bijpassende rok in twee modellen en een pantalon. Burberrys' besteedt vanouds veel aandacht en zorg aan de accessoires. Zo zijn er ook nu bij passende paraplu's, sjaals en tassen om het beeld compleet te maken. "„MES. OLD ENGLAND NIEUWE BURG 25 MIDDELBURG 0118043325. Maanfasenhorloges van Collection Guillaume: nieuwe trend naar oude traditie. Een bril is tenslotte geen impulsaankoop". Anders ligt het bij de zonnebrillen. Daar kijkt men heel anders tegenaan. Vaak moet-ie leuk staan en is kwaliteit natuurlijk ook belangrijk. "Wat dat betreft zitten wij als opticiëns in de goede hoek", vindt Focus. "De opticiën is bij uitstek het adres waar je een bril of (goede) zonnebril koopt. 'In' en kwalitatief aan de top is natuurlijk Ftay-Ban. Met deze topper haken wij vast in op het win- ter(sport)gebeuren en hebben een aantrekkelijke prijsstelling. Indien de klant dat wenst kunnen Een punt dat volgens Fo cus zeker meer aandacht verdient is de 'tweede bril'. "In bijvoorbeeld Amerika is het zelfs ver plicht dat een automobilist een reservebril in de auto heeft liggen. Als iemand hier zijn bril beschadigd heeft-ie in de meeste ge vallen niets. Idem voor sporters. Bij sporten, zoals squash, zouden ze een veiligheids-sportbril ver plicht moeten stellen. Op die manier voorkom je oogblessures". Het probleem van een nieuw montuur kopen, passen en dankzij het ont breken van de glazen ab soluut niet zien hoe het dus direct zien hoe het staat. "Advies is het be langrijkste", vinden de ad- viseurs/opticiëns van Fo cus. "Als een montuur ab soluut niet staat dan zeg gen wij dat ook. Daar heeft de klant recht op. Dat is ook een deel van onze taak: een goed ad vies geven. Per slot van rekening loopt de klant er een lange tijd mee rond en het moet natuurlijk ook staan, afgezien van de technische eisen die wij aan een bril stellen". Maar hoe het ook zij, binnen het Focus-aanbod van bril monturen en glazen is er genoeg te beleven. De nieuwe monturen van 'Chai', de zonnebrillen van In onze tijdrekening draait alles om de zon, net zoals de aarde om de zon draait. De zonnewijzer is dan ook de voorloper van het hedendaagse polshorloge. Toch speelde de maan al in de ver re oudheid haar rol mee en werd de tijd bepaald door de tijdspanne tussen twee gelijke maanfa- sen. De alleroudste kalenders zijn dan ook maankalenders en ook nu staat de maan cen traal in de tijdrekening van de joodse en islamiti sche kalenders. Bij Goldy, Lange Geere 5 in Middelburg - gespeciali seerd in bijouterieën, sie raden, goud, zilver en hor loges en gericht op een modieus ingesteld pu bliek, zowel jong als oud - zet Collection Guillaume de traditie voort met een nieuwe serie maanfasen horloges voor dames en heren, "leder horloge ver meldt ook de maanfa- sen", legt Diny Spuy- Wolff van Goldy uit. "De Collection Guillaume is uitgevoerd in een gedistin geerde gun-metalkleur, gecombineerd met diep zwarte kalfsleren horloge banden. Naast de Arabi sche cijfers zijn de klassie ke Romeinse cijfers weer volledig teruggekeerd in het modebeeld". De maanfasehorloges van de Collection Guillaume hebben een secondenwij- zer plus datumaanduiding. Het topmodel bij Goldy is het Collection Guillaume multifunction horloge, dat naast een maanfase- aanduiding en de juiste datum ook de dag van de week aangeeft. De com plete serie is voorzien van een uurwerk van hoog waardige Zwitserse ma kelij. De maanfasemodel- len van Guillaume kosten f 295,— met uitzonde ring van het multifunction- horloge, dat f 395,— kost. GOLDY LANGE GEERE 5 MIDDELBURG 01180-35640 Benetton 012: de vrolijke, mooie kledingcollec tie voor de zelfbewuste jonge doelgroep, maar ook voor ouderen. Al ver voor de Olympische vlam Seoul had be reikt, presenteerden de sportkledingfabrikanten hun collecties voor de komende winter. Eén merk springt daarbij in het oog: Cruyff Sports, dat met gewaagde kleurencombinaties de con- Eén van de kleurverrassin- gen is fjordblauw met la vendel, zilvergrijs en mari ne. Voor vrouwen: een sa menspel van verschillende pasteltinten groen of van fuchsia met rose. Deze en andere kleurgroepen lo pen door de hele Cruyff Sports wintercollectie heen. Vrijwel alle trai ningspakken, sweatshirts, broeken en jacks zijn dan ook onderling uitwis selbaar. Vooral het trainingspak heeft een revolutie onder gaan, zegt Jan Jongepier. Waren sportlieden vroeger gedwongen om te 'bivak keren' in lompe unifor men, nu gaat het van een leien dakje in fraai gesne den polyester. Voor vrou wen doet Cruyff Sportmo- de er een schepje boven op met opvallende uni- pakken met geraffineerde weefeffecten en uitge voerd in ijzige pasteltin ten. Of pakken met rusti ge prints, een enkele in kleur contrasterende baan of schouderpassen, die een meer dan gewone smaak verraden. De sweatshirts zijn dit sei zoen voorzien van in het oog springende badges met thema's als: snow- jumping en ice-climbing. Ook duiken er folkloristi sche en klassieke figuren op en een variatie aan kragen. De sweatshirts laten zich moeiteloos combineren. Tenslotte brengt Jan Jon gepier goed nieuws voor amateurvoetballer en prof. Cruyff Sports intro duceert een vernieuwde voetbalschoen in 18 mo dellen, sierlijke vormge ving, kleurencombinatie (zwart, groen en wit) en de bijzondere zool met EVA-spons, die zorgt voor voetsteun op alle denkba re plaatsen hielpen Marco van Basten tijdens de EK in West-Duitsland aan een glanzende balbeheersing. currentie op het verkeerde been zet. Jan Jonge pier in Middelburg, waar u 'Cruyff' in alle maten en soorten in de winkel vindt: "Een prima voor zet voor die mannen en vrouwen die ook buiten de lijnen willen scoren". Jr 1 angeviele 35 Loek en Marike van 't Westende van Benetton in de Middelburgse Geere Passage geloven rots vast in de formule van hun modezaak voor men sen van anderhalf jaar tot pakweg 80. "Mode wordt meer op straat bepaald dan door de ont werpers achter hun tekenbord", vindt het duo. "Mode-ontwerpers hebben alleen tot taak om de smaak van 'de markt' te verwoorden of voor uit te lopen op de vraag van morgen. Kortom: mode als mentaliteit en minder als een kwestie van leeftijd". De Benetton-doelgroep omvat zowel de kleuter als zijn oudere zus, zijn moeder en zijn grootmoe der. Mannen en vrouwen, die in deze winkels kopen (Benetton voert een aan trekkelijke herencollectie) delen het streven naar kwaliteit, aantrekkelijke prijs en een sportief/ele gant/klassieke belijning in frisse of meer klassieke kleuren. Voor zowel man nen als vrouwen kunnen complete sets worden sa mengesteld. Blou ses/hemden, pull overs/vesten, panta lons/rokken en jacks en accessoires passen volle dig bij elkaar en hebben een afgewogen verhou ding tussen prijs en kwali teit gemeen. "Uit het wereldwijde suc ces van de Benettonfor- mule kan worden afgeleid dat modeklassiekers ei genlijk nooit 'uit' raken", zeggen Loek en Marike van 't Westende. Voor waarde is dat nieuwe ten densen en kleurentrends worden gevolgd en gedo seerd toegepast. Benet ton stelt zich wél modieus maar nooit mode-extreem op en neemt de klant se rieus, of het nu gaat om de modebewuste kleuter of zijn (groot)ouders. Wie deze kleren draagt moet zich ieder moment van de dag 'lekker kunnen uitle ven', vindt Benetton. Bij de kinderkleding van Be- netton 01 2 staan soepele, natuurlijke materialen, zo als wol en katoen, cen traal. En altijd houdt Be- netton de combinatiemo gelijkheid in het oog. Sweaters en blouses laten zich uitstekend dragen bij jeans en ribbroeken, jas sen tegen een poolwinter kunnen worden aange vuld met gekleurde hand schoenen, mutsen en sjaals. BENETTON GEERE PASSAGE 12 MIDDELBURG 01180-35002 Een Peter van Holland kostuum voor de bruidegom. Drie sweatshirts uit de Cruyff Sportscol/ectie. Peter Christ Mode brengt dit winterseizoen country-klassiekers met een stads accent. De good old blazer in flanel of tweed is weer sterk in opkomst, maar ook elegante ribcord broeken, rokjes en jackets. "Gekleed klassiek of ruig en Peter Christ Mode is gespecialiseerd in casual kleding voor sportieve, modebewuste mensen. In de collectie ligt de nadruk op de herenmode (80 pro cent), al vindt ook de kriti sche jonge vrouw met oog voor exclusiviteit er kleren voor een vrolijke of stijlvolle winter. Peter Christ gaat dit sei zoen uit van een discreet kleur-op-kleurprogramma van marine, donkergrijs, khaki, ecru en donker groen. Paars, lila en bour gogne doen voornamelijk mee als accentkleur. Gekleed/klassiek en ruig/warm laten zich moeiteloos vertalen door een combinatie van out- doorkleding met prachtige truien van merken als Part Two, Sevres en Chipie. Drie collecties die Peter Christ exclusief in Middel burg voert. Kleding die aanslaat bij de kwaliteits bewuste liefhebbers van eigentijdse mode met een exclusief karakter. Peter Christ voert daarnaast merkkleding van Under Cover en Equip. warm, u kiest maar", zegt Peter Christ in zijn fraai ogende hoekpand aan de Middelburgse Korte Geere/hoek Gortstraat en Plein 1940, waar hij in juni vorig jaar zijn modezaak opende. MJfcHRÏsfMÓD5 KORTE GEERE 1 MlDDELtiUM. Had De Vroedt-Hooftman aan Plein 1940 in Middelburg vroeger een exclusief klassiek ima go, de laatste jaren treffen mannen er een com plete modecollectie in de rekken, uiteenlopend van sportief tot (zeer) gekleed. Voor dames biedt de zaak een ruime sortering damesmantels en coats met bijzondere aandacht voor de korte maten. "Vaak is de lengte direct goed", zeggen ze bij De Vroedt-Hooftman. combineren: pantalons, blousons, jacks, hemden, polo's en pullovers. Mode die het helemaal maakt. Dat geldt al wat langer voor het eigen huismerk Pierre Monnée, met leuke kolberts, pullovers, panta- Voor de man die keurig in het pak moet is er - ook dit seizoen - een uitgelezen collectie herenkostuums in exclusieve merken als Promotieclub, Peter van Holland, Dressmaster en Cr.se. Wat meer sportivi teit maar zeker niet min der kwaliteit en stijl ken merken kolberts en panta lons voor elke leeftijd. Het kolbert is daarbij vaak uit gevoerd in zes- of acht- knoops en van katoen, zo als trouwens ook veel pantalons. Wie het meer in de klas sieke accenten zoekt vindt bij De Vroedt- Hooftman kolberts en bla zers in IWS-wolkwaliteit. De kleuren van het najaar zijn: de bruinen met Park Avenue als thema (beige, camel, cognac, tabac met antraciet, bordeaux en mais als steunkleur), de groenen, thema Hunting (olijf, brons, bottle, den nengroen met als steun kleuren ecru, mais en bor deaux), de neutralen, the ma Alaska (ecru, beige, grijs, anthraciet, steun kleuren: zand, camel, lila en mintgroen) en de don keren met Lindbergh als thema (anthraciet, zwart, paars, aubergine en indi go). Wie modieus het sei zoen in wil gaan, kiest voor een garderobe, die is opgebouwd uit kleuren van één van deze kleur groepen. Daarbij worden de steunkleuren beschei den-ingezet. In het meer sportieve gen re biedt De Vroedt- Hooftman exclusief C&C en John Slim Kombinatie, een sportieve collectie, die zich eindeloos laat Ions en hemden en de schitterende afdeling Pe ter van Holland-kostuums voor de aanstaande brui degom. Kompleet met een prachtige collectie hem den en eventueel aange vuld met cumberband. DE VROEDT/HOOFTMAN PLEIN 1940 2 MIDDELBURG 01180-12560 Casual voor een warme, opvallende winter bij Peter Christ Mode.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 22