121 Top naar de officiële
OPEL-OCCASION-WEEK
ONS AANBUt
VAN DEZE WEEK:
nr
ALLE AUT
Rover 213 SE automaat
Zijn pond terdege waard
Mazda 121 Mod ellenserie
SU2
AUTOBEDRIJF
AUTOBEDRIJF
WONDERGEM EN MELSE
TOT f 7.500,
<k
DE ROVER 213
Kom voor een kennismaking met de
-dealer voor geheel Midden-Zeeland:
.■uuen-z.eeiand:
nr
HEN!
VÉRKOOP
Bij ons in de showroom
«W v.a. f 26.595,—
Bij uw Volkswagen-dealer
Auto-Poppe Walcheren B.V. QQ
Advertere
bij de Faam - d<
zit U
(ind. terrein Ramsburg)
01180-36815
D. Dronkersweg, Poel III
Goes-Zuid, tel. 01100-31848
Hoofdstraat 95, Ovezande
tel. 01195-236
OPEL CORSA 1.2 S Luxus 3 drs.
OPEL CORSA 1.2 S GL 4 drs.
OPELKADETT 1.2 S LS 3 drsT
OPEL KADETT 1.3 S LSÏdrs.
OPEL KADETT 1.2 S LS 3 drs.
OPEL ASCONA 1.6 S Touring 4 drs.
Fiat Panda 1000 CL1986 9.750,-
Fiat Uno 45vanaf 1984 8.750,-
Fiat Uno 60 S1986 14.500,-
Fiat Uno 60 S 5-deurs1986 15.750,-
Fiat Uno 70 SL 5-drs1986 16.750,-
Fiat Uno 55 S1985 12.750,-
RIJ NU, BETAAL MEI 1989
VOOR NIEUWE PANDA EN UNO
1982 4.750,
Fiat Ritmo 60 L 5-deurs1985 11.750,-
Fiat Regata 701986 16.250,-
Fiat Regata 85 S1986 20.500,-
Fiat Regata Diesel1985 12.500,-
Citroen 2CV6 Club1984 7.250,-
Ford Capri 2.0 S 6-cyl1981 8.500,-
/IAT UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE.
ULnrKI HERCULESWEG 12
Industrieterrein ARMESTEIN. MIDDELBURG TEL 01180-12918
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE
1
"m'M KROMME WEELE
MIDDELBURG.—'
Wij vertellen u pre
cies hoe lakschade
zelf te herstellen.
Met de penseeltech-
niek of de spuitbus
methode.
DEMO:
Autonle
Brits karakter
Strak afgewerkt
Fris uiterlijk
Rijden
INCL. APK KEURING
V.W. Golf C 1,1 3-drs1981
V.W. Golf C Diesel 3-drs... 1982
V.W. Jetta C Diesel 4-drs.. 1983
Audi 100 GL 5E1978
Citroën 2CV61984
Fiat 131 2000 TC1982
Lancia A112 Elite1983
Renault 5 TL 3-drs1981
Renault 5 TL 5-drs1982
Zastava GTL 651984
Leuke occasions voor 'n leuke
prijsüy
Auto Poppe Walcheren BV
VRIJDAG KOOPAVOND
van alle Su
Oostperkweg 35-37 Midde
Autobedrijf Renton
off. Austin/Rover dealer
Noordmonsterweg 4, Middelburg
AUTOBEDRIJF
HJ. RIJK
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
april 1984
40.300
Beryll Green
metallic lak
Bouwjaar januari 1986
Km. stand 19.200
Kleur poolwit
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
augustus 1985
35.700
grijs
metallic lak
trekhaak
Km. stand
Kleur
Extra's
Bouwjaar
Km. stand
Kleur
Extra's
april 1986
54.200
grijs
metallic lak
sportinterieur
alu.-velgen
achterspoiler
Bovenstaande auto's ziin
en sterk in prijs verlaagd!
Bouwjaar maart 1986
32.900
grijs
metallic lak
stoot lij sten
trekhaak
Bouwjaar mei 1984
109.300
almandin rood
metallic lak
getint glas
velours interieur
brede banden
LPG-instalaltie
ANWB-gekeurd
I
Plat Ritmo 65.
Km. stand
Kleur
Extra's
BLAAS
Gildewen aaoo
Gildeweg 22, 4483 NK Viissingen. Telefoon 01184-19610.
VRIJDAG KOOPAVOND
0 0 0
"Saab 900 3-drs. LPG
Saab 900 Turbo Sedan 65 000 km.
Saab 900 Sedan stuurbekr
Saab 90 LPG 50.000 km..
Saab 99 4-drs
Saab 900 5-drs. stuurbekr.
schuifd
Seat Ibiza 1.2 Del Sol 30 000 km.
Seat Ibiza Piaya
Seat Ronda 1.2 GL
Seat Marbeiia GL 15 000 km
Seat Ronda 1 2 GL LPG
40.000 km
Seat Ronda 16 GLX 40.000 km..
Fiat Ritmo 60
r
VERF BEHANG AUTOLAK M Je| Q1180-12886 i
..••V w.
Fiat Uno 45
SEAT IBIZA 1.5 GLX (S) 5-drs.
blauwmetallic, 22.000 km.
Nieuwprijs: f 25.500,- Nu: 19.500,-
Öpel Kadett 12 LS 30.000 km.
Opel Kadett 12 S LS
Opel Senator 2.0 E
Ford Escort 1.1 Laser 5-bak
Ford Fiësta 11
Citroën Visa
VW Polo i.z.g.st
VW Golf
VW Golf
Renault 11 GTD
Nissan Cherry 1.3 DX
Citroën Visa
Austin Mini 1000 Ritz 20.000 km
1987 f 34.950,
1984 f 28.950.
1985 f 26.950.-
1986 f 28.950,-
1982 f 12.500,-
1985 f 25.950,-
1986 f 14.500,-
1987 1 14.500,-
1985 10.950,-
1987 f 11.950,-
1986 f 14.500,-
1984 f 9.950,-
1983 f 7.950,-
1986 f 12.750,-
juni 1987
AUTO S BENEDEN f 7.
1985 f
1985
1984 f
1985 f
1985
1984 f
1985 f
1982 f
1983 f
1984
1984
1984 f
1985 1
16.500,-
14.950,-
16.950,-
13.950,-
13.500,-
7.950,-
12.950,-
8.950,-
9.950,-
9.950,-
12.950,-
7.950,-
8.450,-
De kleine Rover is geen echt Engels produkt maar een vergaand com
promis tussen de Japanse autofabrikant Honda en de van oudsher
oer-Engelse Austin Rover, die zeer moeilijke jaren heeft doorgemaakt
en daardoor nogal eens van naam is veranderd. Deze Rover 213 SE is
uitgerust met een 1.3 liter 12 kleppen motor uit het huis van Honda en
ook het onderstel is van een model uit datzelfde huis afkomstig. Maar
toch hebben de Britten aan deze Rover een duidelijk eigen identiteit
gegeven zodat we absoluut niet kunnen spreken van een Honda-type
met een ander naamplaatje en merkembleem.
door Rein Leppin
Bij hel openen van het portier straalt de
duur en luxueus uitziende Rover-plaat
op de dorpel de instapper tegemoet,
waardoor tevens de dorpel beschermd
wordt tegen krassen. Op de linker vloer
voorin ligt een vloermat met het Rover
embleem er in verwerkt en deze klei
nigheden geven de auto al dat typisch
Britse karakter. Achter het stuur zit
tend voelt het luxe aan op de zachte en
goed beklede zittingen, alleen is de
steun onderin de rug wat onvoldoende
op lange afstanden. De bedieningshan
dels zijn makkelijk te bedienen en goed
te overzien. Centraal op het dashboard
zit de schakelaar om de electriseh be-
dienbare spiegels te verstellen zodat het
uitzicht rondom de Rover zonder
moeite altijd goed kan zijn. Compleet
noemen ze bi j Rover dan ook echt com
pleet dus alle portierramen zijn elek
trisch te bedienen op de middenconsole,
waar ook een laatje is bevestigd voor
cassettes voor de - niet standaard - ge
monteerde radio/cassette recorder.
Op het dashboard is een uitsparing om
kleine spullen te kunnen neerleggen
maar ook deze heeft een eigen rubber-
mat zodat er niet gauw iets uitglijdt bij
het nemen van een bocht. Verder zijn er
nog kleine opbergvakjes zoals een apart
bakje voor wat parkeergeld maar of dit
toereikend zal zijn voor de steeds stij
gende parkeerdorst van de meters weet
ik niet. Doch misschien is de vijf gulden
munt daarvoor in roulatie genomen.
Achterin is het zeer redelijk toeven, be
hoorlijke beenruimte en ook daar weer
verwennerij zoals een goede armsteun
en ook de achterramen zijn aldaar
elektrisch te bedienen via een schake
laar. mits de bestuurder deze niet heeft
vergrendeld voorin.
Aan de buitenkant ziet de Rover er niet
erg opvallend uit. Hij is keurig strak
afgewerkt, zonder iets opvallends.
Rondom zijn er stootstrips aangebracht
om kleine parkeerbutsjes op te vangen
en ook de bumpers kunnen kleine tikjes
pijnloos verwerken.
Zoals al eerder gezegd is de motor van
Japanse makelij en deze twaalfklepper
levert 54 kW bij het hoge toerental van
6000 omw/min. De automaat schakelt
wat schokkerig en ook de kick-down
(terugschakelen door vol gas te geven)
komt er erg rauw in.
Wanneer we ons redelijk aan de hier
geldende snelheden houden en absoluut
geen aspiraties hebben om met deze
Rover de overige weggebruikers te Ia-
De Rover 213 SE auto
is een wagen met veel
Japanse techniek maar
met een Brits karakter.
ten zien hoe snel dez
comfortabel maar mi
vol intrappen, dan
krachtbron behoorlij
toerentallen boven
windgeluiden zijn b
den niet hinderlijk t
De topsnelheid bed
bcstuurderveelgedi
maar de acceleratie
Voor wie de 323 te groot werd, heeft
Mazda nu een keurige aanbieding in de
vorm van de 121 -serie. Het is een vol
wassen automobiel, die te vergelijken
valt met de Ford Fiësta en met de Opel
Corsa. om een paar concurrenten te
noemen. Dat wil dus zeggen dat liet
absoluut geen mini-auto is maar een
kleine middenklasser. Fen week bij mij
te gast was de duurste 121. namelijk de
C'abrio Top en omdat ik een liefhebber
ben van open auto's, ligt deze keuze
misschien een beetje voor de hand.
De C'abrio Top is geen Cabriolet maar
gewoon een zeer luxe auto met een
schuifdak. dat ook daadwerkelijk tol
achter aan toe open kan en met een
druk op een knop schuift het dak elek
trisch aangedreven open of dicht. Na
deel van zo'n schuifdak is wel dat men
met extra windgeruis door het leven
moet. zowel in gesloten toestand als ge
opend. Nog een nadeel vond ik dat er af
en toe de zure uitlaatgassen te ruiken
zijn bij een geopend dak en dat zure
kennen we allemaal wel wanneer we
achter een loodvrije uitvoering rijden,
die niet is voorzien van een katalysator
(geregeld) en de uitlaatgassen naar bin
nen komen in de stad of in een file.
Aan de buitenzijde is het een modern
gelijnde auto. die bij de achterwielen
wat breder uitloopt, wat een grappig
effect geeft. De kunststofbumpers kun
nen tegen een stootje en aan de voorzij
de is er een spoiler aan de onderkant
gemonteerd. Aan de zijkanten zitten
stootstrips met een biesje dat op dezelf
de hoogte doorloopt in de bumpers en
dat de auto een langer aanzien geeft. Op
het linker achterscherm, vlak bij het
voorportier, zit de tankdop wal ik ei
genlijk een beelje raar gesitueerd vind
maar dat is een kwestie van noodzaak
ten opzichte van de ligging van de ben
zinetank. De achterklep gaat in zijn ge
heel open zonder dat er een drempel
overblijft, zodat de bagageruimte goed
toegankelijk is. Deze bagageruimte kan
vergroot worden door de achterbank in
gedeeltes naar beneden te klappen zo
dat er een twee- of driepersoons auto
ontstaat met een extra bagageruimte.
De auto is op een vrolijke en gewaagde
manier bekleed met een rood-grijze be
kleding. die een beetje glimt maar de
stoelen zitten goed zonder dat je over de
zittingen glijdt. Ook hebben de voor-
stoelen een goede zijdelingse
steun en de verstelmogelijkheden
zijn ruim voldoende.
Plezant detail is dat de achter-
illl!
bank voorzien is van hoofdsteunen. Het
dashboard is strak uitgevoerd met al het
noodzakelijke er op maar niets extra's
zoals een toerenteller, die bij het open
rijden eigenlijk wel bruikbaar zou zijn.
vooral bij iets hogere snelheden want
dan begint de rijwind toch de boven
toon te voeren.
De motor starten gaat nog met een
handchoke, wat ikzelf een prettiggege-
ven vind want ik duw de choke zo vlug
mogelijk weer uit. terwijl een automa
tische choke er veel langer over doet.
De 13 liter motor levert 44 kW en zorgt
toch voor behoorlijke prestaties, mede
natuurlijk door het lage eigen gewicht
van deze 775 kg wegende Mazda 121.
Cijfers zoals binnen de 12 sec. van 0 tot
I ()0 km/h accelereren zijn zeer behoor
lijke waarde
he id kan m
schamen op
meekomen,
ruim 150 ki
viel ook me
testperiode
loodvrije n<
wat een ze<
De Mazda
geeft de bi
ook al omd
wegligging
breekt hij r
uit. Nee. g;
hij de boel
hetgeen o
Ook de re
beeldig zo
verscheidt
Fiat 127.
Fiat Ritmo
Citroen 2CV6
Ford Mustang
Renautta 38 000 km
slaïïóo' G? 5 a's 45
500,-
1980 1
1979
1983 f
1980
2.950,-
1.950,-
4-.250,-
4.500,-
6.950,-
6.950,-
'»öJ t 5.950 -
'98" 1 7.450,'-
1981 1 7.450,-
1981
1983
Industrieweg 31, Viissingen. Tel. 01184-15220
Gildeweg 22, 4483 NK Viissingen. Tel01184-19610