121 Top naar de officiële OPEL-OCCASION-WEEK ONS AANBUt VAN DEZE WEEK: nr ALLE AUT Rover 213 SE automaat Zijn pond terdege waard Mazda 121 Mod ellenserie SU2 AUTOBEDRIJF AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE TOT f 7.500, <k DE ROVER 213 Kom voor een kennismaking met de -dealer voor geheel Midden-Zeeland: .■uuen-z.eeiand: nr HEN! VÉRKOOP Bij ons in de showroom «W v.a. f 26.595,— Bij uw Volkswagen-dealer Auto-Poppe Walcheren B.V. QQ Advertere bij de Faam - d< zit U (ind. terrein Ramsburg) 01180-36815 D. Dronkersweg, Poel III Goes-Zuid, tel. 01100-31848 Hoofdstraat 95, Ovezande tel. 01195-236 OPEL CORSA 1.2 S Luxus 3 drs. OPEL CORSA 1.2 S GL 4 drs. OPELKADETT 1.2 S LS 3 drsT OPEL KADETT 1.3 S LSÏdrs. OPEL KADETT 1.2 S LS 3 drs. OPEL ASCONA 1.6 S Touring 4 drs. Fiat Panda 1000 CL1986 9.750,- Fiat Uno 45vanaf 1984 8.750,- Fiat Uno 60 S1986 14.500,- Fiat Uno 60 S 5-deurs1986 15.750,- Fiat Uno 70 SL 5-drs1986 16.750,- Fiat Uno 55 S1985 12.750,- RIJ NU, BETAAL MEI 1989 VOOR NIEUWE PANDA EN UNO 1982 4.750, Fiat Ritmo 60 L 5-deurs1985 11.750,- Fiat Regata 701986 16.250,- Fiat Regata 85 S1986 20.500,- Fiat Regata Diesel1985 12.500,- Citroen 2CV6 Club1984 7.250,- Ford Capri 2.0 S 6-cyl1981 8.500,- /IAT UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. ULnrKI HERCULESWEG 12 Industrieterrein ARMESTEIN. MIDDELBURG TEL 01180-12918 EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE 1 "m'M KROMME WEELE MIDDELBURG.—' Wij vertellen u pre cies hoe lakschade zelf te herstellen. Met de penseeltech- niek of de spuitbus methode. DEMO: Autonle Brits karakter Strak afgewerkt Fris uiterlijk Rijden INCL. APK KEURING V.W. Golf C 1,1 3-drs1981 V.W. Golf C Diesel 3-drs... 1982 V.W. Jetta C Diesel 4-drs.. 1983 Audi 100 GL 5E1978 Citroën 2CV61984 Fiat 131 2000 TC1982 Lancia A112 Elite1983 Renault 5 TL 3-drs1981 Renault 5 TL 5-drs1982 Zastava GTL 651984 Leuke occasions voor 'n leuke prijsüy Auto Poppe Walcheren BV VRIJDAG KOOPAVOND van alle Su Oostperkweg 35-37 Midde Autobedrijf Renton off. Austin/Rover dealer Noordmonsterweg 4, Middelburg AUTOBEDRIJF HJ. RIJK Bouwjaar Km. stand Kleur Extra's april 1984 40.300 Beryll Green metallic lak Bouwjaar januari 1986 Km. stand 19.200 Kleur poolwit Bouwjaar Km. stand Kleur Extra's augustus 1985 35.700 grijs metallic lak trekhaak Km. stand Kleur Extra's Bouwjaar Km. stand Kleur Extra's april 1986 54.200 grijs metallic lak sportinterieur alu.-velgen achterspoiler Bovenstaande auto's ziin en sterk in prijs verlaagd! Bouwjaar maart 1986 32.900 grijs metallic lak stoot lij sten trekhaak Bouwjaar mei 1984 109.300 almandin rood metallic lak getint glas velours interieur brede banden LPG-instalaltie ANWB-gekeurd I Plat Ritmo 65. Km. stand Kleur Extra's BLAAS Gildewen aaoo Gildeweg 22, 4483 NK Viissingen. Telefoon 01184-19610. VRIJDAG KOOPAVOND 0 0 0 "Saab 900 3-drs. LPG Saab 900 Turbo Sedan 65 000 km. Saab 900 Sedan stuurbekr Saab 90 LPG 50.000 km.. Saab 99 4-drs Saab 900 5-drs. stuurbekr. schuifd Seat Ibiza 1.2 Del Sol 30 000 km. Seat Ibiza Piaya Seat Ronda 1.2 GL Seat Marbeiia GL 15 000 km Seat Ronda 1 2 GL LPG 40.000 km Seat Ronda 16 GLX 40.000 km.. Fiat Ritmo 60 r VERF BEHANG AUTOLAK M Je| Q1180-12886 i ..••V w. Fiat Uno 45 SEAT IBIZA 1.5 GLX (S) 5-drs. blauwmetallic, 22.000 km. Nieuwprijs: f 25.500,- Nu: 19.500,- Öpel Kadett 12 LS 30.000 km. Opel Kadett 12 S LS Opel Senator 2.0 E Ford Escort 1.1 Laser 5-bak Ford Fiësta 11 Citroën Visa VW Polo i.z.g.st VW Golf VW Golf Renault 11 GTD Nissan Cherry 1.3 DX Citroën Visa Austin Mini 1000 Ritz 20.000 km 1987 f 34.950, 1984 f 28.950. 1985 f 26.950.- 1986 f 28.950,- 1982 f 12.500,- 1985 f 25.950,- 1986 f 14.500,- 1987 1 14.500,- 1985 10.950,- 1987 f 11.950,- 1986 f 14.500,- 1984 f 9.950,- 1983 f 7.950,- 1986 f 12.750,- juni 1987 AUTO S BENEDEN f 7. 1985 f 1985 1984 f 1985 f 1985 1984 f 1985 f 1982 f 1983 f 1984 1984 1984 f 1985 1 16.500,- 14.950,- 16.950,- 13.950,- 13.500,- 7.950,- 12.950,- 8.950,- 9.950,- 9.950,- 12.950,- 7.950,- 8.450,- De kleine Rover is geen echt Engels produkt maar een vergaand com promis tussen de Japanse autofabrikant Honda en de van oudsher oer-Engelse Austin Rover, die zeer moeilijke jaren heeft doorgemaakt en daardoor nogal eens van naam is veranderd. Deze Rover 213 SE is uitgerust met een 1.3 liter 12 kleppen motor uit het huis van Honda en ook het onderstel is van een model uit datzelfde huis afkomstig. Maar toch hebben de Britten aan deze Rover een duidelijk eigen identiteit gegeven zodat we absoluut niet kunnen spreken van een Honda-type met een ander naamplaatje en merkembleem. door Rein Leppin Bij hel openen van het portier straalt de duur en luxueus uitziende Rover-plaat op de dorpel de instapper tegemoet, waardoor tevens de dorpel beschermd wordt tegen krassen. Op de linker vloer voorin ligt een vloermat met het Rover embleem er in verwerkt en deze klei nigheden geven de auto al dat typisch Britse karakter. Achter het stuur zit tend voelt het luxe aan op de zachte en goed beklede zittingen, alleen is de steun onderin de rug wat onvoldoende op lange afstanden. De bedieningshan dels zijn makkelijk te bedienen en goed te overzien. Centraal op het dashboard zit de schakelaar om de electriseh be- dienbare spiegels te verstellen zodat het uitzicht rondom de Rover zonder moeite altijd goed kan zijn. Compleet noemen ze bi j Rover dan ook echt com pleet dus alle portierramen zijn elek trisch te bedienen op de middenconsole, waar ook een laatje is bevestigd voor cassettes voor de - niet standaard - ge monteerde radio/cassette recorder. Op het dashboard is een uitsparing om kleine spullen te kunnen neerleggen maar ook deze heeft een eigen rubber- mat zodat er niet gauw iets uitglijdt bij het nemen van een bocht. Verder zijn er nog kleine opbergvakjes zoals een apart bakje voor wat parkeergeld maar of dit toereikend zal zijn voor de steeds stij gende parkeerdorst van de meters weet ik niet. Doch misschien is de vijf gulden munt daarvoor in roulatie genomen. Achterin is het zeer redelijk toeven, be hoorlijke beenruimte en ook daar weer verwennerij zoals een goede armsteun en ook de achterramen zijn aldaar elektrisch te bedienen via een schake laar. mits de bestuurder deze niet heeft vergrendeld voorin. Aan de buitenkant ziet de Rover er niet erg opvallend uit. Hij is keurig strak afgewerkt, zonder iets opvallends. Rondom zijn er stootstrips aangebracht om kleine parkeerbutsjes op te vangen en ook de bumpers kunnen kleine tikjes pijnloos verwerken. Zoals al eerder gezegd is de motor van Japanse makelij en deze twaalfklepper levert 54 kW bij het hoge toerental van 6000 omw/min. De automaat schakelt wat schokkerig en ook de kick-down (terugschakelen door vol gas te geven) komt er erg rauw in. Wanneer we ons redelijk aan de hier geldende snelheden houden en absoluut geen aspiraties hebben om met deze Rover de overige weggebruikers te Ia- De Rover 213 SE auto is een wagen met veel Japanse techniek maar met een Brits karakter. ten zien hoe snel dez comfortabel maar mi vol intrappen, dan krachtbron behoorlij toerentallen boven windgeluiden zijn b den niet hinderlijk t De topsnelheid bed bcstuurderveelgedi maar de acceleratie Voor wie de 323 te groot werd, heeft Mazda nu een keurige aanbieding in de vorm van de 121 -serie. Het is een vol wassen automobiel, die te vergelijken valt met de Ford Fiësta en met de Opel Corsa. om een paar concurrenten te noemen. Dat wil dus zeggen dat liet absoluut geen mini-auto is maar een kleine middenklasser. Fen week bij mij te gast was de duurste 121. namelijk de C'abrio Top en omdat ik een liefhebber ben van open auto's, ligt deze keuze misschien een beetje voor de hand. De C'abrio Top is geen Cabriolet maar gewoon een zeer luxe auto met een schuifdak. dat ook daadwerkelijk tol achter aan toe open kan en met een druk op een knop schuift het dak elek trisch aangedreven open of dicht. Na deel van zo'n schuifdak is wel dat men met extra windgeruis door het leven moet. zowel in gesloten toestand als ge opend. Nog een nadeel vond ik dat er af en toe de zure uitlaatgassen te ruiken zijn bij een geopend dak en dat zure kennen we allemaal wel wanneer we achter een loodvrije uitvoering rijden, die niet is voorzien van een katalysator (geregeld) en de uitlaatgassen naar bin nen komen in de stad of in een file. Aan de buitenzijde is het een modern gelijnde auto. die bij de achterwielen wat breder uitloopt, wat een grappig effect geeft. De kunststofbumpers kun nen tegen een stootje en aan de voorzij de is er een spoiler aan de onderkant gemonteerd. Aan de zijkanten zitten stootstrips met een biesje dat op dezelf de hoogte doorloopt in de bumpers en dat de auto een langer aanzien geeft. Op het linker achterscherm, vlak bij het voorportier, zit de tankdop wal ik ei genlijk een beelje raar gesitueerd vind maar dat is een kwestie van noodzaak ten opzichte van de ligging van de ben zinetank. De achterklep gaat in zijn ge heel open zonder dat er een drempel overblijft, zodat de bagageruimte goed toegankelijk is. Deze bagageruimte kan vergroot worden door de achterbank in gedeeltes naar beneden te klappen zo dat er een twee- of driepersoons auto ontstaat met een extra bagageruimte. De auto is op een vrolijke en gewaagde manier bekleed met een rood-grijze be kleding. die een beetje glimt maar de stoelen zitten goed zonder dat je over de zittingen glijdt. Ook hebben de voor- stoelen een goede zijdelingse steun en de verstelmogelijkheden zijn ruim voldoende. Plezant detail is dat de achter- illl! bank voorzien is van hoofdsteunen. Het dashboard is strak uitgevoerd met al het noodzakelijke er op maar niets extra's zoals een toerenteller, die bij het open rijden eigenlijk wel bruikbaar zou zijn. vooral bij iets hogere snelheden want dan begint de rijwind toch de boven toon te voeren. De motor starten gaat nog met een handchoke, wat ikzelf een prettiggege- ven vind want ik duw de choke zo vlug mogelijk weer uit. terwijl een automa tische choke er veel langer over doet. De 13 liter motor levert 44 kW en zorgt toch voor behoorlijke prestaties, mede natuurlijk door het lage eigen gewicht van deze 775 kg wegende Mazda 121. Cijfers zoals binnen de 12 sec. van 0 tot I ()0 km/h accelereren zijn zeer behoor lijke waarde he id kan m schamen op meekomen, ruim 150 ki viel ook me testperiode loodvrije n< wat een ze< De Mazda geeft de bi ook al omd wegligging breekt hij r uit. Nee. g; hij de boel hetgeen o Ook de re beeldig zo verscheidt Fiat 127. Fiat Ritmo Citroen 2CV6 Ford Mustang Renautta 38 000 km slaïïóo' G? 5 a's 45 500,- 1980 1 1979 1983 f 1980 2.950,- 1.950,- 4-.250,- 4.500,- 6.950,- 6.950,- '»öJ t 5.950 - '98" 1 7.450,'- 1981 1 7.450,- 1981 1983 Industrieweg 31, Viissingen. Tel. 01184-15220 Gildeweg 22, 4483 NK Viissingen. Tel01184-19610

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 12