Glassinstruments: 12 V2 jaar een bedrijf in glas Verwachting dit jaar: het kan vriezen en dooien De Nobelaer uit Domburg met mode van top tot teen "Aan de IMieuwe Burg voelen we ons heel wat beter thuis" Midgetgolf baan en pannekoekenhuis Hoe zwaar is de grootste bolus? Ook ouderen zijn nu modebewust gekleed Teamwork bekroond bij Auto Poppe Walcheren Thielen optiek: ook in boorapparaten Windsurf evenement Domburg in aantocht WINST PZEM IN 1987 12 MILJOEN OLD ENGLAND: NU RUIMER BEHUISD 110 Standhouders tijdens Expo Goes Prijzen van paashaas in Scheldestraat Narcissen in Segeersstraat Winnaar Woensdag 30 maart 1988 DE FAAM - DE VLISSINGER Glasblazen. Glasinstrumenten en versieringen. Hans en Babs Göte zijn om pre cies te zijn twaalf en een half jaar bezig met het maken van allerlei produkten van glas. Hans richt zich vooral op het industriële vlak. Zijn vrouw houdt zich meer met de kunstzinnige mogelijkhe den bezig. Door hun samenwer king is er een groot assortiment van glasinstrumenten ontstaan in hun bedrijf 'Glassinstruments' in Arnemuiden. Tijd om dit jubileum te vieren hebben zij niet. Dat komt misschien nog. Een kleine dertien jaar geleden begon het echtpaar Göte in Vlis- singen met het maken van gla zen voorwerpen. "Toendertijd was het te moeilijk om een be drijf in Vlissingen te vestigen. Om over Middelburg maar niet te spreken", vertelt Hans Göte. "Vandaar dat we toen iets an- Voor wie tijdens de rond de Paasdagen nu eindelijk eens ken nis wil maken met de splinter nieuwe Zeelandhallen in Goes kan er terecht voor de 13e fami- lie/huisbeurs Expo Goes. Op 600 m2 stallen 110 standhouders met de meest uiteenlopende pro dukten hun waren uit. Hobby, woninginrichting en vakantie zijn er present met daarnaast een scala aan randactiviteiten. De beurs is vandaag, morgen en vrij dag 1 april open van 13.30 tot 17.30 uur en van 18.30 tot 22 uur, zaterdag 2 en maandag 4 april is de beurs geopend tussen 10.30 en 1 7.30 uur. Willy Dobbe Domburg weer in ders moesten verzinnen. De keus viel toen op Arnemuiden. Lekker rustig en toch goed te bereiken". Glasapparatuur, instrumenten van metaal en kunststof, labora toriumartikelen, opstellingen voor de chemische industrie en beschilderde vazen, spiegels en glazen zijn een deel van de mo gelijkheden die Glassinstruments biedt. Sinds enkele maanden is Babs Göte druk bezig een voor raad op te bouwen voor de glas blazerij. "Daar mocht ik echt wel tijdig mee beginnen want het is erg arbeidsintensief. Dus voordat je het een en ander in de zaak hebt staan...", doet zij uit de doeken. Met deze artikelen richt Glassinstruments zich vooral op de toeristen. Vandaar dat het in de planning ligt om dit seizoen met deze spullen naar buiten te treden. Dus toeristenmarkten en Veerse meer dagen bezoeken. In de loop der jaren heeft niet al leen het personeel een grote uit breiding ondergaan - van twee arbeidskrachten naar acht - ook Klanten die zaterdag 2 april boodschappen doen in de Schel destraat in Vlissingen hoeven niet raar staan kijken als daar de paashaas ineens voor ze staat. Die is er die dag namelijk op uit nodiging van de Scheldestraat Winkeliers vereniging. En wie ge luk heeft krijgt nog een leuke at tentie ook, uiteraard een ei maar dan met verrassing. In dat verrassingsei kunnen mooie prijzen worden aangetrof fen, uiteraard beschikbaar gesteld door de winkeliers in de Vlissingse winkelstraat. De klap per, ofwel de hoofdprijs, is een dagreis voor twee personen naar de Keukenhof. het aantal produkten wordt steeds nog uitgebreid. "In princi pe werken wij voor de industrie. Instrumenten die niet standaard worden gemaakt, produceren wij. We werken voor een groot deel dus op vraag", aldus de eigenaar. De volgende maand en ook de daarop volgende is het weer zo ver. Dan kunnen ervaren surfers de strijd weer beginnen in Dom burg. Evenals het afgelopen jaar organiseert Windsurfcentrum Zeeland weer deze wedstrijd. Dit is nu dus de tweede keer. Het ligt in de bedoeling om ook de najaarsrace jaarlijks terug te laten keren. De dichtstbijzijnde wedstrijden, eind april en begin mei, krijgen natuurlijk eerst de aandacht. Zo'n 60 windsurfers kunnen zich dan weer uitleven. Maar niet iedereen die zich staande kan houden op een surfplank is welkom. "We hebben er niet zo veel trek in om hier wat lijken te zien aanspoelen", doet mede werker van het windsurfcen trum Dave Borstlap wat cru uit de doeken. "Vandaar dat we zelf de surfers uitzoeken, om niet voor vervelende verrassin gen te komen staan. We nodi gen dus alleen ervaren mensen uit. Overmoedige mensen slaan we over. Via de zaak en onze ei gen relaties in deze sport kun nen we vast wel aan genoeg deelnemers komen. Nu nog ho pen dat er veel toeschouwers komen op 30 april en 1 mei. Want die kiezen wij natuurlijk niet uit". Net als vorig jaar viert een aantal winkeliers in de Mid delburgse Segeersstraat Pa sen samen met zijn klanten. Elke consument die aan staande donderdag, vrijdag of zaterdag iets van vijfen twintig gulden of meer bij de deelnemende zaken aan schaft, krijgt daar gratis een paasbloemetje bij. De deelne mers zijn: Revij, Schoenma kerij Laven, Minet radio, tv en electro, Het Stoffenhuis, Van Vliet Naaimachines, Pe- ka Herenmode, Bijou, Meul- broek, Shoerette, Elegant Mode, Wilbrink Naaimachi nes en Parfumerie Jan Laban. De PZEM heeft in 1987 32 miljoen gulden hoger ge scoord dan in 1986. Toen werd een verlies geleden van 20 miljoen. Vorig jaar was het aantal guldens aan de goede kant van de rekening dus 12 miljoen. De winst werd bereikt door een andere manier van afschrijving, meldt de PZEM. De Zeeuwse energiemaatschappij doet nu wat elders in het land ook al ruim schoots gebeurde: de SEP- normen worden gehanteerd. Verder nam de gemiddelde Zeeuw 4,5 procent meer electri- citeit af. Die verhoging komt vooral op rekening van de groot verbruiker (Pechiney en Hoechst bijvoorbeeld). Ook stroomde er 2,4 procent meer gas door de lei dingen dan in 1986. Iets meer dan anderhalf procent namen de huishoudens voor hun rekening. Verder had de opwekking door de goedkope centrale, annex Waterfabriek in Terneuzen, een gunstig effect op de resultaten. Debet aan het negatieve resul taat in 1986 was ook het prijsri- sico. Dat wordt nu landelijk ge dragen. De Overeenkomst van samenwerking met andere energie-opwekkers heeft er voor een belangrijk deel toe geleid dat de boekhouders van de PZEM de cijfers gunstiger konden rang schikken. Overigens bleven de gastarieven voor 'de gewone man/vrouw' drie cent onder de landelijk gead viseerde prijzen. De reductie op de gasprijs zal voor 1988 ge handhaafd blijven op twee cent per m3. Voor 1989 - zo heeft de raad van bestuur besloten - blijft die reductie gehandhaafd. Voor de toekomst is de PZEM voorzichtig. Het kan vriezen en dooien. Vorig jaar werd in de laatste maanden vier miljoen gul den minder winst gemaakt dan was geraamd. Niettemin klinken optimistische woorden door, want de kolencentrale is klaar en dat betekent dat de pot 'investe ringen' aanzienlijk lager wordt dan vorig jaar. De investering suitgaven voor 1988 worden ge raamd op 114 miljoen gulden, waarin de bouw van het nieuwe districtskantoor in Vlissingen is begrepen. Vorig jaar investeerde de PZEM 171 miljoen gulden in de ombouw van de conventione le centrale naar kolenbouw en 18 miljoen in de vernieuwing van de computer in de kerncentrale. De jaarlijkse modeshow die De Nobelaer in Domburg afgelopen woensdag hield, was weer een groot succes. Volgens traditie presenteerde Willy Dobbe de avond, die door meer dan hon derd bezoekers, meest trouwe klanten van de zaak, werd be zocht. Gerrie en Hans Pijnen burg hadden er alles aan gedaan om de topmerken van hun mo dezaak zo goed mogelijk te pre senteren. De mannequins gaven met hun "Total Look" aan de klant een duidelijk beeld van wat er van top tot teen te koop is in de win kel: kleding met bijpassende schoenen, ceintuurs en/of shawls, zowel in kinder- als da- mesmaten. Daarbij kiest het merk Oilily voor felle vrolijke kleuren. Bij andere merken is er nu een duidelijke tendens naar combinaties van verschillende stoffen, zoals linnen met zijde of katoen met viscose. De Nobelaer heeft veel vaste klanten in het buitenland, die volgens de eigenaar elk jaar *De mannequins weer terug komen. Hij streeft er dan ook naar ieder zo persoon lijk mogelijk te adviseren. Vanaf begin april is de zaak ook weer poseren voor onze fotograaf. zondags geopend van 11 tot 18 uur. In de avonduren bovendien van maandag tot en met vrijdag van 1 9 tot 21 uur. Van drie zaken hebben ze er nu nog één. Niet meer in de Lange Delft. Daar voelde ze zich niet meer zo thuis tussen de groot winkelbedrijven. Vandaar de ver huizing naar de Nieuwe Burg promenade. Sinds afgelopen donderdag zitten Marius en Jan- ny Sinke met hun kledingzaak Old England tussen de wat klei nere zaken waar ze zich nu al be ter thuisvoelen. De babyzaak Duimelot en een zaak in textielspullen had de fa milie Sinke al eerder in de Nieu we Burgpromenade gehad. "Passé Partout, de zaak in lin nengoed, hebben we het eerst afgestoten. Toen kwam het pand ernaast te koop te staan. Omdat het pand van je buren maar één keer te koop staat, hebben we dat meteen gedaan. Maar dat was te groot voor Pas- se Partout, vandaar dat we daar toen iets anders mee hebben ge daan", doet Janny Sinke uit de doeken. "Toen hadden we dus drie zaken. Omdat onze dochters geen van beiden een van de za- Het nieuwe gezicht van de modezaak Old England. ken over wilde nemen, hebben Delft is gedeeltelijk mee we ze maar uitgestoten. Eén vin- huisd. Wat wel veranderd den we eigenlijk wel genoeg. Veel is er niet veranderd in de modezaak Old England.' Nog steeds biedt deze zaak sportieve en exclusieve mode voor zowel dames als heren. Ook het inte rieur van het pand in de Lange ver is, is het feit dat de hoek met dames kleding nu heel wat ruimer is van opzet. Dat geldt trouwens ook voor de rest van de zaak. "Nu kunnen we alles heel wat beter presenteren dan dat eerst het ge val was". Tot en met vandaag konden de Hema-fans gissen naar het ge wicht van de grootste bolus. De bakkerij van de Hema heeft deze bolus gebakken. Na zeker een week in de zaak te hebben gestaan, was de bolus al wel wat ingezakt. Maar aan het ge wicht zal dat niets afdoen. Met deze bolus wilde de Hema in Middelburg wat meer aandacht vestigen op haar broodafdeling. Dat dat aardig is gelukt, was dui delijk. Soms koste het enige moeite een glimp op te vangen van de bolus. Dat was niet te wijten aan de afmeting. Er ston den nogal wat mensen naar de bolus te staren Het 'super-bolus-evenement' is nog maar een begin van allerlei acties bij de Middelburgse Hema. Binnenkort komen andere pro dukten en afdelingen ook nog in de spotlichten te staan. "Acties en aanbiedingen is de komende tijd ons motto", vertelt be- De super-bolus die in de Middelburgse Hema te zien is. drijfsleider Tim van Iperen. "Eind volgende maand is de cosmetica- afdeling aan de beurt. Dan komt er ondermeer een visagiste. Be- Auto Poppe Walcheren heeft een hoofdprijs gewonnen in het kader van Teamwork '87. Directeur G.M. Poppe van de Vlis singse garage ontving de prijs uit handen van rayonvertegen woordiger A. de Vroome. De winnende ploeg bij Auto Pop pe Walcheren werd door de ra yonvertegenwoordiger in het zonnetje gezet en de betreffende medewerkers kregen een at tentie. Bij Poppe waren ze duidelijk in de nopjes met de prijs waarnaar alle Volkswagen-dealers meedingen. Jaarlijks wordt deze wedstrijd gehouden. Service, kwaliteits zorg, klantenbinding en efficien cy van magazijn zijn de punten die worden beoordeeld. Directeur Poppe liet zijn mede werkers duidelijk delen in de eer en onderstreepte dat de lauwe ren naar Vlissingen kwamen dankzij de inzet van iedereen bin nen de onderneming. "Het past in onze bedrijfsstrategie om de mensen van de vloer meer bij het geheel te betrekken en ze een stuk verantwoordelijkheid te la ten dragen. Het is bij ons een ac tiepunt om onze medewerkers klantgericht te laten denken en werken en daarbij de kwaliteit van het werk te bewaken", al dus de directeur. Overigens - en we meldden dat al uitvoerig in deze krant - heeft de Bovag het woord kwaliteit hoog in het vaandel staan. "Maar wij waren daar al eerder mee begonnen", onderstreept Poppe. De winnende ploeg van Auto Poppe. zoekers kunnen zich niet alleen op laten maken, ook een uitge breide advisering zal bij het ge beuren horen. En niet te vergeten aanbiedingen". Ook in de perio de voor Vaderdag kunnen de klanten rekenen op een soortge lijke actie. Gereedschap hoort traditioneel bij deze dag. Vandaar dat juist deze produkten dan on der de aandacht van de consu ment worden gebracht. Een stuntwerker komt dan uitleg ge ven over de Hema- gereedschappen. Ook kunnen klanten deze artikelen dan eens even uitproberen. Nieuwsgierige wedstrijddeelne mers moeten tot vrijdag afwach ten of zij tot de gelukkigen horen die of een cadeaubon of een slagroomtaart hebben gewon nen. Op deze dag is er in de He ma een affichte te zien waar de namen van de winnaars op te zien zijn. Maar de gelukkige zal dit nieuws toch niet ontgaan. Zij krijgt namelijk ook een persoon lijk berichtje thuisgestuurd. Hans Schneider en Frank Thielen, twee vliegen in één klap. De optiek van Frank Thielen aan de Kanaalstraat in Souburg blijft wat hij was. Wel is er sinds de vorige week een uitbreiding in service en kennis van zaken ge komen. "Ik zelf blijf me met de optische kant van het vak bezig houden, dus brillen en contact lenzen. Maar voortaan komt Hans Schneider eens per week, op donderdagochtend, om klan ten service te geven over hun hoorapparaat. Zelf ben ik geen audiospecialist. Dus geef ik dat liever uit handen. Bij iemand van 'Beter horen' zit dat dus wel goed", volgens de opticiën. Vooral omdat veel klanten van Thielen's optiek niet alleen bril- dragend zijn, maar ook een hoorapparaat nodig hebben, heeft Frank Thielen deze veran dering doorgevoerd. "Nu hoe ven deze klanten niet meer speciaal naar Middelburg of Vlissingen, iets wat voor hen toch wel een belemmering was, nu komen ze voortaan naar mij. Ik verkoop al een tijdje wat on derdeeltjes voor een hoorappa raat, zoals bijvoorbeeld batterijen. Voortaan krijgen de ze klanten ook de service en vakkennis die ze anders elders moesten halen". Ook voor zijn eigen produkten is deze extra service natuurlijk mooi meegenomen. Dat wil de opticiën dan ook grif toegeven. "Zeker, veel klanten die voor een batterijtje voor hun hoorap paraat komen, zien nu ook wat voor artikelen ik in de zaak heb. Zo kunnen er mooi twee vliegen in één klap geslagen worden. Zowel door de klanten als door mij". *De trotse eigenaar Jerry van Zuylen en zijn vrouw voor hun nieuwe horecabedrijfje. De 26-jarige Jerry van Zuylen is nogal rigoureus te werk gegaan. Hij vond dat de midgetgolfbanen en het pannekoekhuisje aan de Vlissingse Van Woelderenlaan wel eens een opknapbeurtje kon den gebruiken. Een beetje op knappen draaide uit op een totale nieuwbouw van de eetgelegen heid, het aanleggen van een speeltuin en de banen zagen er uit als herboren. Het oude ge bouwtje waar eerst de panne koeken en wafels werden gebak ken, is met de grond gelijk gemaakt. Nog geen drie jaar is Jerry van Zuylen nu bezig met zijn eigen zaak in Vlissingen. Maar de hore ca is hem met de paplepel inge goten. "Mijn ouders hebben ook al diverse horecagelegenheden gehad. Het kwam mij niet onbe kend voor. Toen ik een aantal ja ren geleden portier was bij een discotheek, kwam mijn moeder op het idee om iets met dit kippe- hok hier te gaan doen", vertelt hij. Toen ben ik eens gaan kijken en kreeg toen ook wat ideeën", doet hij uit de doeken. Tijdens het hoogseizoen richt het pannekoekhuis en de midgetgolf- baan zich vooral op Jan Toerist. Buiten dit seizoen ziet de eige naar vooral partijen en perso- neelsfeestjes in zijn etablisse- mentje komen. Maar als nieuwe doelgroep ziet hij toch wel het gezin. Niet voor niets heeft hij het aantal plaatsen binnen zijn zaak vergroot, maar de panne koeken, wafels, mosselen en an dere gerechten zijn natuurlijk voor iedereen bedoeld. Een modes how in een bejaardenhuis. Waarom niet? Het is tegen woordig allang niet meer noodzakelijk dat de 65-plusser in stemmig grijs of blauw man telpakje door het leven gaat. Dat was duidelijk te zien tijdens de mode show van mo dehuizen Ste- ketee en Heijstek, beide uit Vlissingen. De zaken pre senteerden vorige week dinsdag, in sa menwerking met de Stich ting Welzijn voor Ouderen, de mode voor deze leeftijdscategorie in Bachten Reede, aan de Vrede hoflaan te Vlissingen. Reeds jaren zorgt deze show voor een goedgevulde zaal met rond de honderd bezoekers, die daar niet alleen naar de nieuwste trends voor hun eigen leeftijd konden kijken, maar tussen door ook verrast werden met hippe mode, zoals die door hun doch ter/zoon of kleindochter/klein zoon dit jaar gedragen gaat wor- Mode van Heijstek en Steketee: ook voor de jeugd. den. Voor dames in de senioren leeftijd bracht Steketee veel blousonpakjes, met elastiek in de taille en japonnen met jasjes. Ook de lange pantalon behoort tegenwoordig thuis in de garde robe van de dame op rijpere leeftijd. De firma Heijstek liet de manne lijke bezoekers zien hoe zij ge kleed kunnen gaan, waarbij ook hier Roovers Lederwaren en Roelse Schoenenmode hun me dewerking verleenden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 11