VOORJAARSMODE Zelfs reiskoffer is fel van kleur Jan Jongepier profiteert met van populariteit Scandinavië Marike van estende en de vrolijke jonge kleuren 1 Uitersten verenigd in badmode Jong en exclusief bij Focus Bloemetjes In de Vier Windekes Roelse volgt de schoenmode al honderd jaar op de voet BIJOU LEDERWAREN EN ZIJN Persoonlijk Reptielen M m m M Vrije tijd ALS JANE, BB OF GRACE JONES Zakelijk CHIQUE OF FLITSEND DE ZON IN EXCLUSIEVE AMERIKAANSE STOFFEN UNITED FRIENDS OF BENETTON DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 maart 1988 Eerst de juiste kleding. Dan de bijpassende schoenen. En uiteindelijk, om de outfit te vervol maken: de perfecte tas. Geen gemakkelijke keu ze. Zeker niet bij Bijou aan de Lange Delft in Mid delburg. Want daar kan de klant kiezen uit hon- Jan-Rien Slinger: "De tas wordt inderdaad pas na de schoen gekocht. Je zou hier eens op zaterdag moeten kijken. We lijken dan net een schoenen zaak, overal staan do zen". Zo klant, zo winke lier. De zomertassen wor den pas in de winter inge kocht, nadat de inkopers de verkooppercentages van de schoenenfabrikan ten hebben opgevraagd. De schoenenwinkels heb ben hun zaakjes namelijk al veel eerder geregeld. "Verder gaan de lederfa brikanten naar Duitsland en Italië, stelen daar ideeën van buitenlandse ontwerpers en verneder landsen die", verklaart Slinger. "De Nederlandse vrouw heeft natuurlijk net zoveel smaak als de bui tenlandse, maar is wel een stuk praktischer in gesteld. Er moeten veel vakken en ritsjes in zitten". Een tas is een heel per soonlijke accessoire. "De tas moet bij je kleding, je stijl, kortom bij je hele per soonlijkheid passen. Vroeger richtte de klant zich meer op één model, nu moet je van alle soor ten wat in huis hebben", aldus Rien-Jan Slinger. Het overgrote deel van de collectie is van Neder lands fabrikaat omdat, volgens Slinger, "die exact weten wat geschikt is voor Nederland". De reptielnerf en de print in de tassen werden vorig jaar op de markt gebracht. Zoals dat wel vaker met nieuwe dingen gaat moest de klant eraan wennen. Dat is gelukt. De krokodillen, reptielen, an- tilopes en zebra's zijn niet meer weg te denken uit het tassenbeeld. De in middels overbekende rug- W> v.v derden modellen, uitgevoerd in een al bijna even grote veelvoud aan kleuren en materialen. Mo menteel verkoopt eigenaar Jan-Rien Slinger nog veel bruintinten. I\la Pasen is dat afgelopen. Dan begint de grote opmars van rood, blauw en wit. vrouw kiest net als de he ren voor het attaché koffertje en de luxueuze schouderuitvofring van de aktetas. De komst van de dames in het zakenle ven betekende ook de op komst van de kleur. "De meeste kleuren werden speciaal voor die dames gemaakt. Het leuke is dat ze door de heren werden overgenomen. Het witte attaché-koffertje van Samsonite was binnen de kortste keren uitverkocht. Inderdaad. Hoofdzakelijk aan de heren". Ook de koffers krijgen dit seizoen een kleurtje. Was een ro de Samsonite of Oyster drie jaar geleden nog niet te verkopen, tegenwoor dig is fel rood de best ver kochte kleur. In de zomer duiken ze weer op. De sjouwtassen van canvas of kunststof. Gezellige zakken in felle kleuren. Goed voor één seizoen en niet merk ge bonden. Ja zelfs staan de ze tassen boven de actue le mode hoewel ze als he dendaags kunnen worden bestempeld. Ook paraplu's zijn mede bepalend voor het mode beeld. Volgens Jan-Rien Slinger schaft de Neder landse vrouw zich wel ze ker twee schouderpara plu's per jaar aan. "Alleen al in de uniekleuren zijn zestig verschillende soor ten". De herenparaplu was vroeger per definitie zwart. "Maar zelfs hier zak zit nu in de vervan- gingsmarkt. Dat wil zeg gen dat hij vervangen wordt voor een nieuwe, bijvoorbeeld van leer, die wat meer mag kosten, Toch gaat het nonchalan te eraf. "De elegantie in de tassenmode komt te rug", voorspelt Jan-Rien. "Een goed voorbeeld is het merk La Moda. Een elegante tas hoeft niet duurder te zijn, omdat de ontwerpers ook kunststof gebruiken". verschijnt af en toe een ander, soms zelfs fel kleurtje. Blauw met don kergroen bijvoorbeeld". Allemaal accessoires. Zelfs wandelstokken zijn te vinden in de gezellige winkel op de hoek van de Segeersstraat/Lange Delft. En dan hebben we het niet eens gehad over de overvloed aan reistas sen die overzichtelijk in de rekken staan in donkere hoofdkleuren met felle contrasterende kleuren. Met de nieuwste badmode is deze zomer van al les mogelijk. Alle uitersten zijn er in verenigd. Wie heupwiegend wil flaneren als BB in Saint Tropez, van de zon genieten als Jane uit de jungle of een duik wil nemen in een pak dat Gra ce Jones niet misstaat, moet dringend een kijkje gaan nemen bij Livera op de Grote Markt in Mid delburg. Het eendelige badpak be heerst nog steeds het mo debeeld, maar dan met nog meer variatie in mo del en stijl. Origineler dus. De schouderbanden zijn breed, de beenuitsnijding iets minder hoog of juist nog hoger. Bij de bikini is het bovenstukje aanzien lijk ruimer bemeten dan voorheen. Als het al niet door een bustier is ver vangen. Veel modieuze badmodedetails zoals strikjes, kant en beugels, zijn ontleend aan de cor- setterie en lingerie. Me Tarzan, you Jane. Met een gerafeld namaak tij gervelletje, of dessins als olifanten, zebra's en kron kelende pythons is de nieuwe badmode soms echt bij de wilde beesten af. Ook zwart-wit, bij voorbeeld verwerkt in noppen, strepen en blok ken, is een belangrijk the ma in de bad- en strand- mode. Er is zelfs een zwart-badpak dat een smoking suggereert. Vooral voor de jonge gar de is er veel leuks. Le vensgrote stripfiguren, tropische fruit- en bloe- menmotieven, exempla ren die aan de vijftiger ja ren doen denken, plastic- en wetlook, het kan alle maal. De wat rijpere vrouw die iets flatteus zoekt heeft natuurlijk ook een enorme keus uit bij zonder mooi vormgege- ven en gedessineerde badpakken. LIVERA MARKT 31 MIDDELBURG 01180-12005 De zakelijke, aktieve Functioneel, modisch, hoge kwaliteit en veel draagcomfort. Op basis van die wensen gingen de ontwerpers van modische sportkleding voor Craft of Sweden aan het werk. Het resultaat is te zien bij Sporthuis Jan Jongepier aan de Lan- geviele in Middelburg. Bij de vervaardiging van de collectie is weer uitge gaan van het bekende Craft-principe. Deze fabri kant - begonnen als leve rancier van ondergoed voor het Zweedse leger - heeft de door weten schappelijk verkregen know how ook toegepast op de sportkleding. Het belangrijkste aspect daar bij is dat-het lichaam door de speciale weefwijze van het materiaal beter kan functioneren, omdat transpiratievocht wordt afgevoerd naar een vol gende kledinglaag. Min der transpireren betekent minder vochtverlies, dus beter presteren. Jan Jongepier meldt dat het nieuws van Craft of Sweden is ondergebracht in acht lijnen. "Twee looppakken die qua kleurstelling sterk in de belangstelling zullen staan komen uit de Zeus- en Poseidonlijn". Jonge pier noemt het trai ningspak Calgory uit de Zeus-lijn dat uit 100 pro cent polyamide tactel bestaat. Dit pak is water afstotend en blijft onder alle omstandigheden luch tig, aldus Jongepier. Bij de Windjammer (Posei don) is gebruik gemaakt van een nieuw materiaal (Craft techno Multifila ment) dat eveneens water- en winddicht is en niettemin goed ademt. "De stof is licht en draagt erg comfortabel", legt Jongepier uit. De Noordeuropese mode is momenteel in Neder land erg populair, weet Jongepier. "Het moet uit Scandinavië komen, wil je in de winkel meedoen. Het zijn vooral de grote mate van functionaliteit en frisse kleuren combina ties die hoog scoren". Craft of Sweden profi teert duidelijk van deze eigenschappen. Deze fa brikant heeft de Zweedse Olympische ploeg on langs voorzien van kleding. Focus Optiek aan de Middelburgse Nieuwe Burg heeft de zonnebrillencollectie flink uitgebreid. De jongeren gaan er, als het aan Focus ligt, deze zomer flitsend uitzien. Back to the sixties, liefst met spiegelglazen of in ieder geval zo donker mogelijk is het motto. Deze nieuwe collectie zal ook bij de beurs van de zwartkijkende jongere in de smaak vallen. De prijzen variëren tussen de f 12,50 en de f 30, Voor.het oudere publiek heeft de Optiek een exclusievere serie, met mer ken als Porche, Zeiss en Rodenstock. DE VIER WINDEKES LANGE DELFT 90 MIDDELBURG 01180-14200 SPORTHUIS JAN JONGEPIER LANGEVIELE 33-37 MIDDELBURG 01180-12514 Judith Molhoek van Fo cus Optiek: "We hebben voor het eerst een hele jongerenserie. Kijk, er zijn natuurlijk wel opticiens die er al één hadden, maar qua prijs konden de jonge ren over het algemeen al leen maar in de warenhui zen terecht". Gaat het bij de meeste klanten in de winkel om het nut van de zonnebril, bij de jongeren telt de invloed op uiterlijk en image even zwaar mee. Focus Optiek heeft dat goed begrepen. De strakke, zwarte of zwart witte vlindermodellen worden afgewisseld met originele uitspattingen. Wat te denken van paars blauwe spiegelglazen, een krantenprint of een links blauw-rechts roze - in het midden afgewisseld - bril? Voor jongeren dus keus genoeg, daar bij Fo cus Optiek. In al dit jongerengeweld wordt niet zomaar aan de exclusievere smaak voor bijgegaan. Porche, Zeiss, Lacoste en Rodenstock ontbreken niet in de zon nebrillencollectie. "De Porche is typisch iets voor de macho-man, als ik het tenminste zo mag noe men" vertelt Judith Mol hoek. "De stijl van Porche is niet echt veel veranderd in al die jaren. De montu ren zijn goudkleurig of in bi-colour (goud met zilver) uitgevoerd. De glazen zijn lichter, zodat je de ogen wat beter kunt zien". Dat laatste geldt voor de Zeiss modellen, de wat chique re stijl in zonnebrillenland. Rodenstock heeft wat meer kleuren aan de bril len toegevoegd. De mon turen blijven klassiek maar zijn aktueel door het gebruik van zwart, wit, rood en paarstinten. FOCUS OPTIEK NIEUWE BURG 9 MIDDELBURG 01180-13248 José en Aarnout Dorleijn houden van folklore. Dat is ook nodig om een winkel als de Vier Win dekes met zoveel succes als zij draaiende te houden. Het kunsthuis verkoopt aparte ca deaus, maar heeft zich ook op de folkloristische stoffen toegelegd. Het nieuwste van het nieuwste in het pand aan de Middelburgse Lan ge Delft is een collectie Amerikaanse quilt- stoffen. Deze stoffen zijn eigenlijk bestemd voor de Amerikaanse versie van het Engelse patch work maar lenen zich ook uitstekend voor het maken van kleding. In Nederland zijn maar tien winkeliers die deze stoffen verkopen. In Zeeland is De Vier Windekes de enige. "Ik was al een hele tijd op kantoen kwaliteit zijn zoek naar leuke gebloem de stofjes", zegt José Dorleijn. "En van deze was ik meteen helemaal weg. Ik sta er gewoon zelf bij te zwijmelen". De stof fen hebben zachte pastel kleuren. Ze zijn effen of hebben romantische bloempatronen, van heel fijn tot wat grover. Speci aal voor lieve kinderjurk jes met ruches en kantjes en voor omslagen van stoere spijkerbroekjes. Door de honderd procent men ze dus weer bij ons terug". José selecteerde haar voorraad, die uit 32 stuks bestaat uit 250 ver schillende stoffen. De col lectie wordt jaarlijks ver nieuwd. Het quilten, waarvoor de stoffen in de VS worden gemaakt, is een oude vorm van handwerken die in Nederland heel populair aan het worden is. Met kleine lapjes stof maken de quiltsters allerlei bij zondere figuren op een grote lap. Speciaal voor deze mensen - en voor de makers van poppenmode - staat er in De Vier Win dekes een mand met op kleur gesorteerde, voor- geknipte lapjes stof. Ver der is er speciaal quilt garen. Overigens hebben Dorleijns nog veel meer stoffen en kant en klare babymode van Vera Borly in de winkel hangen. ze ook geschikt voor luchti ge zomerjurken. "Sommige dessins doen een beetje denken aan de Sits-stoffen die de VOC uit India meenam", aldus een enthousiaste José. "De grote bloemen waren er met de hand op geschil derd. De invloed daarvan is gebleven. Je ziet ze vaak bij klederdrachten, zoals in Hindeloopen. De Europeanen namen de pa tronen mee naar de Ver enigde Staten en nu ko- Het schoenmodebeeld van nu - aldus Roelse aan de Scheldestraat in Vlissingen - wordt wat hem betreft bepaald door Young Fashion, de nieuwe ballerinastijl. Instappers, zijn dat, geaccen tueerd door textiel ribband, hoog opgesneden vlechtballerina's met elastieke sluiting. "Perfect passend in het modebeeld van nu", aldus Roelse. Maar er is meer. De man nenmode trends 88 met simpele, maar geraffi neerde belijning en in de kleurstelling wordt uitge gaan van geschuurd le der, bruin nubuck. Op de bekende tv-serie is de Miami-look - gebaseerd, sportieve instappers in zachte leersoorten en soepele rubberzolen. Ook in de college-lijn heeft Roelse voor de moderne man veel te bieden. Terug naar de dames ko men we terecht bij slang backs de open hiel stijl en de flamenco pumps, klei ne lage hakken met dichte hiel. Net als bij de mannen wordt hier een simpele maar geraffineerde belij ning gevolgd. "Een schoenmode waarvan men veel plezier heeft", weet Roelse zeker. In de City-fashion vinden we nieuwe details zoals carrvormen en geprante leersoorten. Klassieke Bovenop de nieuwste mode zitten, kleur- ontwikkelingen bijhouden of zelf voorschrijven hoe het beeld van kinderen en tieners (maten 98 tot en met 176) er uit moet zien. Met deze pre tenties kan alleen Benetton zich presenteren, een wereldwijd merk dat in 53 landen aan hoog uit 4.000 winkels levert. Sinds kort is er ook zo'n zaak in Middelburg: in de splinternieuwe Geere Passage waarin Marike van 't Westende de scepter zwaait. Benetton is een succes- hebben oog voor vrij on- formule van een Italiaanse dernemerschap, want el- familie. Maar de Italianen ke winkelier kan zijn eigen collectie inkopen, leert Marike van 't Westende ons. Aanpassen aan wat de klant in de omgeving van de 01 2-Benetton- zaak verwacht. De voorjaar- en zomercol lectie is bij Marike van 't Westende al volop in voorraad en zeer uitge breid. Sweaters, jeans, katoenen truien, broeken, bermuda's, jacks, jurkep. vesten, blouses, t-shirts, badpakken, zwembroe ken en accessoires, alle maal uitgevoerd in vrolijke jonge kleuren. 012 BENETTON GEERE PASSAGE 12 MIDDELBURG 01180-35002 nen vormen de basis, maar ze zijn vernieuwd met de carr-neusvorm en een moderne leerbewer- king en natuurlijke kleu ren. Tevens wordt er in de Citylook de hoogoplopen de voorschoen geleverd met vetersluiting. In de schoen voor jonge ren komen we op een merk waarop het spreek woord goede wijn behoeft geen krans van toepas sing is. We hebben het over de Renataschoen die ver boven de mode verhe ven is, maar niettemin trenden volgt. Pasvorm staat hier echter centraal. De voet van het kind moet nog groeien. En volgens Roelse kan er niet genoeg op worden gehamerd dat de pasvorm voor de groei ende kindervoet van es sentieel belang is. Roelse Schoenenhuis volgt de mode al bijna honderd jaar op de voet. Modieus en toch betaal baar, noemt de eeuwling het uitgangspunt voor het beleid, met merknamen als Gabor, Christall, Clarks, Colly, Renata en Rohde. ROELSE SCHOENENHUIS SCHELDESTRAAT 60 VLISSINGEN 01184-13714

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 21