APANKA Melka-collectie bij Peca Gevarieerd aanbod Steketee De laatste der mohika HAN VAN DE SANDE EN VERZORGING VAN HAAR n SHOP 54 Voor elk wat wils en: modieus en betaalbaar Mode maken zonder inrijgproblemen Leer is credo bij Italiaanse schoen pafëtfa HEU STEK HERENMODE/KLEERMAKER LUXE, NIVEAU EN KLASSE UNIEKE NAAIMACHINE BIJ WILBRINK MABELIS OVER MODE: YUPPIESCHOENEN MADONNA EN DOLLY PART ON KUNNEN TERECHT IN VLISSINGEN DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 maart 1988 ketee in Vlissingen, weet er alles van. "Het gebeurt inderdaad dat ondergoed wordt ge dragen als bovenkleding. En terecht. Maar zeker als het gewoon als onder goed wordt gedragen is het belangrijk dat het er niet alleen goed uitziet, maar ook een uitstekende pasvorm heeft". Bij ver keerd ondergoed kan een prachtige jurk zijn uitwer king totaal missen als bij voorbeeld de rand van het slipje duidelijk zichtbaar De uitgebreide adviesser vice die Steketee biedt blijkt dan ook vaak hard nodig. Zonder de goede adviezen kan de beste lin gerie nog tegenvallen bij het dragen. Het assortiment van Ste ketee bestaat grotendeels uit internationale lingerie huizen als Triumph en Lo vable. Daarvan worden niet alleen de jeugdige collecties opgenomen. Ook voor de grotere en moeilijkere maten is er Vijfendertig plussers en op zoek naar een smo king, sportcolbert, pullovers, overhemden, pan talons of jacks? Dan is herenmode/kleermaker Heijstek in Vlissingen het aangewezen adres. Wie wat nettere kleding wil kopen - zowel klas siek als modieus - komt in de zaak aan het Bella- mypark volop aan zijn trekken. Maar de softe aanduiding klassiek en modieus bete-' kent niet zonder meer mo deloos. In de kleding van de Vlissingse modezaak valt volop te combineren, hetgeen vaak een nog vlotter aanzien geeft. "En gezien het grote assorti ment is er veel mogelijk.. Ook kleding voor feestelij ke gelegenheden", aldus Heijstek en hij noemt de bekende merken Top Man en Le Club, die garant staan voor kwaliteit. Heijstek adviseert met graagte de mannen die bij hem komen. Hij kan bo gen op meer dan vijftig jaar ervaring in de kleding- branche. Uniek is dat mensen met een wat moeilijke pasvorm uitste kend kunnen slagen, meldt de Vlissingse mo deman. "Ik ben van huis uit kleermaker. Samen met mijn collega verkoper/kleermaker, de heer Groesser, vermaak ik kleding zo op maat". Voor dat werk is er achter de winkel nog een atelier. "Eén van de laatste he renmodewinkels waar ook nog het ambacht De koffie is er altijd bruin, zegt hij. En volgens zeggen ontstaan in de zaken in Middelburg en Oost-Souburg de trends op haargebied. Han van de Sande - inclusief medewerkers - heeft een duidelijke filosofie over haar en mode. In zijn bruin-witte salon aan de Vlasmarkt in Veere blijft het gesprek niet steken in haar. Terwijl kappers en kapsters vriendelijk glimlachend de klanten verzorgen duurt een gesprek met Han van de Sande nooit lang. Het is boeiend, zelfs voor de leek. komen wil". zo vaak ze maar kleermaken wordt beoe fend", pronkt hij en noemt zich met recht de laatste der mohikanen. HEIJSTEK BELLAMYPARK 42 VLISSINGEN 01184-12698 Alle overdreven, gestileerde en moeizaam be dachte details en dessineringen behoren wat Melka betreft tot het verleden. De collectie van het Zweedse mannenmerk staat in het teken van de ingetogen elegantie. De kleding, die in Middelburg exclusief verkocht wordt door Peca Herenmode aan de Lange Delft, straalt luxe uit. Luxe, niveau en klasse. De shirts van de Melka zo mercollectie zijn onder verdeeld in vijf thema's. De kleuren van de Naturel-lijn, beige, zand, ecru en khaki, doen den ken aan de oogsttijd. De overhemden hebben een comfortabele, behaaglijke uitstraling. Rustig, zake lijk en verzorgd. Dat zijn de shirts uit de Simplicity- serie. De zee, met al haar 1 IVAJTVV4 SWEDISH DESIGN kleuren blauw, lavendel, grijs en zilver vormde de inspiratie voor de kleurkeuze. Tenderness, de naam zegt het al, is een com pleet schilderspallet in pastel- en vruchtkleuren, gecombineerd met wit. De olympische invloed weerspiegelt zich in de Energy-lijn. Vrolijk en energiek. Hard, uitdagend en soms een beetje provo cerend. De kleuren zijn ui teraard rood, blauw, geel en groen. De Maritiem shirts van Melka kenmer ken zich door simpelheid. De kleuren, variërend van bleu tot marine, worden gecombineerd met wit of ecru. De Melka-collectie bij Pe ca bestaat verder uit jacks, pantalons, jassen en blazers. De kwaliteit is als vanouds uitstekend. Honderd procent katoen of een mengeling met po lyester. PECA HERENMODE LANGE DELFT 46 MIDDELBURG 01180-13073 SWEDISH DESIGN SWEDISH DESIGN Komen in uw zaak alleen puur modische klanten. Han: "Helemaal niet. Ik behoor juist tot één van de weinigen die zijn me dewerkers ook klassiek opleid. Zodoende leggen ze ook een traditionele watergolf, ledereen rolt hier met net zoveel plezier een permanent of water golf als knippen en föhnen voor een modekapsel. We zijn een kapsalon voor iedereen, ongeacht de leeftijd en het type haar". U staat bekend als één van de modekappers van Nederland. Hoe komt dat? Han: "Door de jaren heen hebben we ons altijd inge zet om overal op ons vak gebied mode vandaan te halen en dat zelf te ver werken. Met het hele team hier vertalen we die informatie naar de klant. Daarbij vragen we ons af: wat leeft er in het mode- gebeuren op straat en wat wil de klant. Als enige in Zeeland zijn we lid van de Intercoiffure en de Haute Coiffure Francaise. En de ze organisaties staan al tijd vooraan als het om mode gaat". Dan bent u zeker ook duur. Han: "Absoluut niet. Ze ker niet als men de voorin formatie er bij betrekt, de tijd die er in gaat zitten om onze klanten goed voor bereid van dienst te kun nen zijn. We luisteren, be kijken de mogelijkheden en persoonlijkheid en ge ven dan pas advies. Daar naast staan we zonder meer garant voor het pro- dukt dat we leveren. Bo vendien gebruiken we bestanddelen die stuk voor stuk van topkwaliteit zijn. We zijn een grote af nemer van het merk L'Oreal, een wereldcon cern. Met name de Ke- rastaselijn van deze firma bevat produkten die er al les aan doen om het haar een optimale gezondheid te laten houden." "We werken ook met een permanent card. Deze kost f 150, en daar voor kan de klant een jaar lang om een oermanent U bent vast onmisbaar in s- V uw bedrijf. J**} Han: "Beslist niet. Ik geef leiding en breng kennis over op mijn medewer- Wx+H*'* kers. Zij spelen stuk voor 'iÊL stuk een belangrijke rol in mijn bedrijf. Ik tracht ze zeer zelfstandig te maken, waarbij de klanten er ab- soluut vanuit gaan dat de- gene die mag knippen ook ken,: een kop'e k0,,le' zal kan knippen Verder zor- k hove"9ens ,n°9 eens'n* gen ook zij ervoor dat de "S?"' a"<iers klant de tijd die hij bij ons re°9 doorbrengt aangenaam doorbrengt. En dat bete- Hoe ki'kt u aan te9en het thuiskappen? Han: "Positief. Het be treft hier een belangrijke groep mensen en die ge ven wij zeer graag advies. Onder meer door ze voor lichting te geven over on ze professionele produk ten, zodat ze thuis het haar goed kunnen verzor gen. En ook voor deze groep klanten geldt dat we er alle tijd voor nemen". keus genoeg, en niet al leen dat bekende stijve, fantasieloze "grotema- tenwerk"; ook hier wordt kant gebruikt en model lering. Een nieuwtje is het Engel se merk Charnas. Dit is een zeer "uncontinental" collectie, met aparte bo dy's en jarretelgordeltjes die nu eens niet in zwart, maar in grijs met roze zijn afgewerkt. Ook blad- en strandkle ding ontbreekt niet bij het modehuis. Weer zijn het vooral de collecties van Triumph en Lovable die de show stelen. De vraag naar aparte badkleding bleek zo groot dat het Vlissingse lingeriehuis en kele Spaanse en Italiaan se collecties heeft inge kocht. Aan fantasie geen gebrek deze zomer! MODEHUIS STEKETEE LANGE ZELKE 48 VLISSINGEN 01184-12119 STYLED BY EUROMODA ITALY Middels een prachtige vierkleurenfolder wordt het hoe en waarom van "your Opanka's" uitge legd. Op Opanka's loop je niet gewoon, nee, dan fla neer je. Bijna onbewust, want door de perfecte pasvorm loop je meteen anders. De doelgroep van Opanka is duidelijk niet jong en niet oud. Het is voor het chique casualge- beuren. Het leer wordt soms versierd met linnen applicaties, kwastjes en stiksels worden veelvul dig gebruikt bij dames- en herenmodellen. SHOERETTE SEGEERSSTRAAT 6 MIDDELBURG 01180-27841 Damesmode Shop 54 op het gelijknamige num mer aan de Scheldestraat in Vlissingen heeft al volop de nieuwe collectie japonnen, pakjes, blouses, rokken, pullovers en vesten binnen. "Allemaal modieus en toch betaalbaar", om schrijft mevrouw Kloet de collectie in haar zaak. De pullovers en vesten zijn van het bekende merk Flamingo. HAN VAN DE SANDE VLASMARKT 35 MIDDELBURG 01180-12692 De voorjaarsmode en de actuele kleuren in Shop 54 bestaan voornamelijk uit pasteltinten en stre pen. "Mijn winkel is ge richt op vrouwen boven de veertig", legt ze uit. "Ze zijn hier althans veel te vinden". Niettemin is er ook kleding voor de wat jongere vrouw. "Dus eigenlijk voor elk wat wils", stelt de Vlissingse vast. Maar: "Ik wil beslist niet zeggen dat mijn win kel als oubollig is te bestempelen. Want naast de klassieke kleding is er ook voldoende modieuze Zelf mode maken wordt steeds populairder. Lo gisch dat er steeds betere naaimachines op de markt verschijnen. De nieuwe Silverline-serie van het merk Lewenstein rekent af met een van de lastigste karweitjes die elke naaister kent: het inrijgen van de machine. Dat tijdsbesparen- de apparaat is te vinden bij Wilbrink Naaimachi nes aan de Lange Zelke te Vlissingen en in de Segeersstraat te Middelburg. KJ FASHIONS Al sinds de uitvinding van de naaimachine zijn de fa brikanten op zoek ge weest naar een goede oplossing voor het inrijg- probleem. Daartoe diende' een andere draadgeleiding te worden gevonden waarbij de draadspanning hetzelfde zou blijven. Moest bij het oude systeem de draad nog via allerlei ingewikkelde lus sen naar de naald worden geleid, bij de Silverline machines bij Wilbrink is één simpele handbewe ging genoeg. De span ningsregelaar waar de draad automatisch wordt ingevoegd geeft dan steeds de noodzakelijke optimale spanning. De zelfmodemaakster kan meteen met het naaien beginnen. Deze unieke vinding is niet het enige dat de Sil- verlines te bieden hebben. Op de eenvoudigste uit voering, de Silverline 708 is al een knoopsgatenau-' tomaat met speciale gelei ders voor exact dezelfde lengtes. Alle drie de types hebben het gepattendeer- de 'push-pull' ontkoppe lingssysteem voor het opspoelen en een traploze steekbreedte instelling. De maat van het knoops gat past zich hierbij auto matisch aan. Met een eenvoudige kleurcode kan de naaister kiezen uit respectievelijk acht, veer tien en zestien steken. Een ander probleem waar naaisters mee te kampen hebben is het bewerken van de stevigere stoffen zoals denim. Het topmo del van de serie, de Silver line 716, is daarom uitge rust met een electroni- sche motor en voetpe daal. Zo wordt constant de volle kracht behouden. Dit model valt trouwens op door zijn moderne, gestroomlijnde vorm geving. Goed nieuws dus voor de modebewuste doe-het- zelvers. Want de serie is ook nog eens betaalbaar. De prijzen van de Silverli- nes liggen tussen de acht honderd en duizend gul den. Wie regelmatig ge bruik maakt van de naai machine heeft deze inves tering dus zo weer terug verdiend. De nieuwe vin ding wordt bij Wilbrink met plezier gede monstreerd. kleding te vinden". En wie er een kijkje neemt, zal verrast zijn over de jeugdige fleur die de zaak uitstraalt. SHOP 54 EIGENAAR MEVROUW KLOET SCHELDESTRAAT 54 VLISSINGEN 01184-19028 WILBRINK NAAIMACHINES LANGE ZELKE 95 VLISSINGEN TELEFOON 01184-13694 WILBRINK NAAIMACHINES SEGEERSSTRAAT 24 MIDDELBURG 01180-12127 Er zijn schoenen en schoenen. Bij Shoerette in Middelburg is sinds kort de Opanka collectie te koop. De naam op zich zal weinigen iets zeggen. De onwetenden hebben geen gelijk. Naast een zeer degelijk fabrikaat is het een merk met een image, getuige het verhaal van Louis Cijvat van Shoerette. "Het is een echt Italiaans merk" zegt Cijvat. "Er is over nagedacht. De schoenen zijn stuk voor stuk van echt leer en wor den voor het grootste ge deelte met de hand ge maakt. Ze zijn heel soepel en dus prettig draagbaar. Terwijl ze toch dat Ita liaanse "en vogue" tintje hebben". een soort yuppieschoen. Je danst er tango's mee, je zit ermee bij een haciën da in Mexico met een fles Mescal. De bruintinten overheer sen, zelfs voor het zomer seizoen. De modellen pas sen zich echter moeite loos bij elke soort kleding aan, hoewel het voorna melijk bedoeld lijkt te zijn is het zelfs zonde om over een prachtige kanten bustier nog een blouse te trekken. De heer Geervliet! van Modehuis Ste- Een van de zaken die grondig antwoordt op de vraag wat mode is, is Maison Bollen van Zwienen. De collec tie bestaat uit stukken van Henk Jan Mabelis. Hij geeft aan waar het om draait in de mode en - vooral - in zijn collectie. Kleding blijkt een belangrij ke functie te hebben in de beeldvorming van een per soon. 'Kleding is een mid del voor mensen om zich 'bloot' te geven, om iets van hun persoonlijkheid te laten zien. Iemands sociale rang, macht of rijkdom schrijven hem bepaalde kleding voor. Sommige mensen laten hun afkeer daarvan blijken en dragen alternatieve of provoceren de kleding. Een echte ma nager loopt niet in te wijde jeans en een shirt met een of andere popgroep erop. Kleding drukt een le vensstijl uit, soms een overtuiging en soms een niet-overtuiging. Sommige mensen dragen kleding waarin ze zich niet thuis- voelen om maar aan een bepaald beeld te voldoen, de zogenaamde wanna-be's. Naast het aangeven van de persoonlijkheid van de dra ger kan kleding ook een weerspiegeling van een tijdperk, of zelfs een be paalde beschaving. Mode is een sociaal-ekonomisch verschijnsel en dient vorm gegeven te worden aan de hand van en met ontwik kelingen op andere ge bieden. De punkbeweging is daar een voorbeeld van. Toen de werkeloosheid in Enge land steeg en uitkeringen minimaal waren kwam er kleding die deze situatie weerspiegelde. Heel don kere kleuren, veel metaal, kapsels die anti-netjes wa ren. Ratjes als huisdieren. Zo moet kleding altijd met zijn tijd meegaan, voor elke doelgroep apart soms, maar altijd met een hoofdlijn. Het credo van Henk Jan Mabelis is dan ook: volg al le ontwikkelingen op de voet, zorg dat de kleding in het leven van de dragers past. Niet alleen de kleding van Mabelis is echter bij de tijd. De accessoires spoe den zich met de ontwikke ling van de kleding mee. MAISON BOLLEN VAN ZWIENEN SINT JAC0BSSTRAAT 9 4382 EK VLISSINGEN 01184-12194 Madonna wist het enkele jaren geleden al. On dergoed is vaak veel interessanter dan wat er overheen zit. Soms

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 20