VOORJAARSMODE De combinatiemode van Josiasse Ontwerpen en vermaken oude sieraden oplossing voor kluis Eva Couture heeft promotieprogramma in marine en beige Marimekko en Vuokko: katoen met kwaliteit Truienafdeling sterk uitgebreid Hoe kleedt de casual groep zich deze zomer? Nieuwe naaimachine lost nadenprobleem op ACCESSO/RESPEC/AL/ST GOLDY IN MIDDELBURG FINSE MODE IN NEDERLAND VAN VLIET WEET HET KOUSJE VAN DE NAAD Grote maten DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 maart 1988 VAN BETTY BARCLA Y TOT ANNEMAREL Dit probleem is van zuiver technische aard. De con fectiefabrieken hebben de beschikking over geavan ceerde supernaaimachines, de zogenaamde overlock- systemen. Daarmee wordt de stof aan elkaar genaaid met drie, vier en soms wel vijf draden en tegelijk wor den de stofranden afge sneden op instelbare breedtes. Het is voor de gemiddelde student en huisvrouw nooit haalbaar geweest om dergelijke machines aan te schaffen. Zodat altijd wat onvrede restte bij de per fectionisten onder hen. Sinds kort is de naden- kwestie echter uit de we reld wat Naaicentrum Van Vliet in Middelburg betreft. Adriaan Ouwerkerk van het Naaicentrum had ont dekt dat veel van zijn klan ten met dit probleem kampten. Fabrikant Singer kwam kort geleden met de oplossing: een home- lockmachine zoals dat in vaktermen meteen betiteld werd. Ouwerkerk: 'Voor bijvoorbeeld mensen die voor school werkstukken moeten maken was het ui terst frustrerend om ont zettend geconcentreerd aan iets te werken en te ontdekken dat het slordig lijkt vergeleken met een willekeurig confectiestuk. De nieuwe home- lockmachines zijn echt heel goed voor een redelijk klei ne produktie. Ze kunnen met vier draden en met een of twee naalden tege lijk werken en snijden ook de stofrand af'. Het klinkt alsof het uit de kluiten gewassen machi nes zijn, maar Singer schijnt aan alles gedacht te hebben. De home-locks zijn compact, en vergen net zo weinig onderhoud als een 'normale' machine. Dat betekent af en toe stofvrij maken en oliën, meer niet. Natuurlijk kan de home- lock niet alleen maar naad jes maken en snijden. Zo men en stofkanten aan el kaar naaien gaat bijvoor beeld ook moeiteloos. Wat zo'n home-lockmachine nu echt allemaal kan is het best 'live' te zien bij Van Vliet, het verkooppunt voor Zeeland. NAAICENTRUM VAN VLIET SEGEERSSTRAAT 9a 4331 JM MIDDELBURG 01180-12165 Modehuis Josiasse schermt graag met AnneMa- rel. Hoewel de zaak aan de Burg al jaren een be grip is in het hoofdstedelijk modegebeuren, wil het echtpaar graag de aandacht vestigen op dit ene merk. AnneMarel is een selectie van de beste onderdelen van verschillende binnen- en buitenlandse collecties. Exclusief voor de winke liers die zich aangesloten hebben bij de inkoopver eniging Topkring. De heer G. Josiasse: "Er komt veel kleding uit Nederland, maar ook uit Duitsland en Italië. De ontwerpen uit Frankrijk krijgen in deze landen een commerciële vertaling. Frankrijk is op modegebied trouwens lang niet zo belangrijk als de meeste mensen denken. Sommige streken lopen zelfs ver achter". Het mo dehuis richt zich op de mo debewuste vrouw tussen de vijfentwintig en zestig jaar. "Maar dat loopt zelfs door tot in de tachtig. We sluiten niemand uit". De collectie van AnneMarel bestaat uit betaalbare mo de, speciaal voor de wat jongere vrouw. Het echtpaar Josiasse wordt sinds kort geas sisteerd bij de inkoop door dochters Elsbeth en Gerlin- de. De inkoop is een be langrijke zaak, want Josi asse heeft een goede naam binnen en buiten Zeeland hoog te houden. Trends zijn er bij Josiasse niet te vinden. Wel mode van goede kwaliteit. Het algemene kleurenbeeld: de Olympic colours rood, groen en blauw en marine en zandkleur. Rood, altijd al een moeilijke kleur ge weest, gaat in combinatie met wit nu echt de boven toon voeren. Nieuw zijn de bloemen. De heer Josias se: "Ik was er wat huiverig van, want al die grote bloe- menpatronen doen toch wat ouderwets aan. Maar zeker in de hoogzomer gaan ze goed lopen". Als voorloper op de herfstmo- de heeft Josiasse nu al de kleuren lila en paars in het assortiment. De rok, al dan niet gecom bineerd met een blazer, is terug van weggeweest. De wat klassiekere exempla ren zijn onder meer bij het merk Ravens onderge bracht. De jongeren bij het Duitse merk Britta. Het probleem van de rok is het vinden van de juiste jas. Bij Modehuis Josiasse is er dan ook een overvloed aan keuze. In de collectie van Betty Barclay bijvoorbeeld. De jassen zijn wijd en kort, tot net op de taille, strak of iets getailleerd. "Echt nieuw zijn de rechte, sim pele manteltjes, tot halver wege de kuit, met een zak je op de achterkant", aldus de heer Josiasse. "Dat zakje heeft een afsteken de, gedessineerde voering. Iets wat je veel ziet, dit seizoen". Behalve rokken en jassen en de genoemde merken heeft Josiasse natuurlijk nog veel meer bekende en minder bekende collecties in huis. Pantalons van Gar- deur, shirts van Passport en Tiffany, blouses van Kerko, tricot van Sandpi per, van katoen tot zuiver scheerwol, het is er al lemaal. MODEHUIS JOSIASSE NIEUWE BURG 33 MIDDELBURG 01180-13254 Accessoires zijn soms net zo belangrijk als de kle ding waarbij ze gedragen worden. Omdat siera den meestal worden gekocht met de bedoeling ze jarenlang te dragen, ligt het met de mode in siera den wat anders dan bij kleding, die na een seizoen of twee 'op' is. Je zou zeggen dat je dan al snel vervalt in neutra le, klassieke ontwerpen. Niets is minder waar. Tenminste, volgens Diny Spuy-Wolff van Goldy in Middelburg. 'Vaak zie je dat mensen na een jaar of twee hun siera- den in de kluis laten zitten omdat ze ze beu zijn of een j heel ander soort garderobe j/ J hebben dan toen ze het li .1 sieraad kochten. Dat is na- |U|| wjê tuurlijk zonde, niet alleen sB van het geld, maar ook van \PvWL— het materiaal. Wij maken ^=s=— er bijvoorbeeld op verzoek nieuwe sieraden van. De goudsmid is daarvoor, en voor reparaties, elke mid dag van dinsdag tot zater dag aanwezig in de winkel'. Het is niet zo dat deze al leen maar komt om oude sieraden te vermaken. Ook kunnen klanten in overleg met hem een ontwerp ma ken voor een heel persoon lijk sieraad. Diny Spuy: 'Je bent toch altijd wel wat geld kwijt als je een be hoorlijke ketting, armband, ring of setje koopt. Dan is het natuurlijk niet leuk als je datzelfde sieraad bij nog twee mensen op het feest tegenkomt. En ook is het ideaal als cadeau: alle ont werpen die op die manier tot stand komen zijn uniek. Vandaar dat we deze servi ce op het program hebben gezet'. Naast deze bijzondere ser vice heeft Goldy natuurlijk ook een gewone collectie sieraden. Op dit moment zijn vooral parels in trek, vooral in combinatie met zilveren bolletjes, met gou den slotjes (die eigenlijk sieraden op zich zijn) of met verschillende edelste nen. In de ruime show room zijn ook horloges te zien, veelal heel actuele modellen van Swatch en Lorus. En manchetknopen. En dasspelden. En broches voor melktandjes. Kortom: een echte sieradenspe- cialist. GOLDY LANGE GEERE 5 MIDDELBURG 01180 - 35640 Nee. Minirokken of petticoats heeft Eva Couture niet. 'Bij de inkoop letten we niet alleen op de mo- dische aspekten, maar vooral op de coupe en draagbaarheid. De kollekties van gerenommeerde Europese merken moeten langer meegaan dan 'n seizoen'. De specialiteit van Eva Couture aan de Scheldestraat in Vlissingen is klassiek-sportieve basisstukken combineren met 'wat modieuze' items. trenchcoat regenjas, jacks en coats en pantalons. Al les in de kleuren marine en beige en in de maten 38 tot 42. 'Uiteraard is het wel zo dat dat 'hoe exclusiever, hoe duurder' ook opgaat voor kleding. Toch zoeken we steeds naar merken die niet elders in de regio wor den verkocht en ook nog betaalbaar zijn. Vaak horen we: jullie verkoper zeker al leen maar kleine maten. Dat is beslist niet waar. Juist in de grote maten hebben we een ruime sor tering. En de kleinste ma ten vergeten we evenmin, want ook die mensen kun nen niet altijd mode vinden'. EVA COUTURE MEVROUW VAN WESTRENE SCHELDESTRAAT 13 VLISSINGEN 01184-13296 Mevrouw Van Westrene houdt er van om de klan ten te adviseren. Sterker nog: 'Het is een must', zegt ze vastberaden. 'Van de vaste klanten weten wij zodoende wat ze in de loop van de tijd hebben aange schaft. Samen kunnen we dan bepalen welke aanvul ling voor de garderobe no dig is voor het volgende seizoen'. Volgens Mevrouw Van Westrene is met enkele kledingstukken de gardero- 'Met deze werkwijze heb- HENK SIES: PAR/JSE FA VOR/ETEN IN MIDDELBURG ben we een vaste klan tenkring opgebouwd, die de weg naar de Schel destraat altijd weet te vin den'. En ze weet het zeker: Bij het woord Finland denkt iedereen meteen aan meren, bossen en toendra's. Minder bekend, maar wel zo interessant, is dat er uit Finland ook mode komt. En die is zelfs in Middelburg te koop, bij - hoe kan het anders - Het Finse Winkeltje. Ontwerpster Marimekko (ook bekend door het tafel linnen van haar naam) te kende deze zomer voor een aparte collectie kleur rijke katoenen. De stukken zijn meestal effen, maar door combinatie met ande re unie kledingstukken ont staat een warm, kleurrijk geheel. Ook grafische pa tronen keren regelmatig terug. Marimekko is niet de enige ontwerpster waar Het Fin se Winkeltje de etalages mee decoreert. Ook de col lectie van Vuokko mag er wezen. Zij heeft een heel ander principe. De belijning is door de hele collectie mooi eenvoudig gehouden. De tinten zijn daaraan aan gepast: natuurlijke, niet vaak overheersende tinten. Het werk van beide dames is echter altijd kwalitatief uitstekend, maar doordat Het Finse Winkeltje zelf im porteert is het prijskaartje zonder schrikken aan te kij ken. Belangrijk is ook dat de kleding bijna exclusief voor Nederland is. HET FINSE WINKELTJE LANGE VIELE 69 MIDDELBURG 01180 - 29523 'Onze klanten komen doel bewust naar onze winkel. Maar zelden is de weg te vergeefs geweest'. Zoals zovelen pleiten, stelt ook mevrouw Westrene dat goede kwaliteit niet duur hoeft te zijn. 'Zo ma ken sommige fabrikanten zogenaamde promoties, zoals bijvoorbeeld Huches dit seizoen deed. Om u een idee te geven van dit soort artikelen hebben wij een set-programma samen gesteld dat bestaat uit twee modellen blazerpak- ken, twee modellen Op de grote shows in Parijs waren dit jaar nieuwe ontwerpers voor een vlotte doelgroep nadrukke lijk aanwezig. Merken als Diesel en Radio bordu ren voort op de gedachte en het image van Esprit, die met het chique casual voor de 15 tot 35 groep begon. In Middelburg zijn de nieuwe Parijse favo rieten verkrijgbaar bij Henk Sies aan de Potten- markt. Daarnaast heeft hij ook de collecties van Matinique en In Wear in huis, die uitstekend in het gamma passen. Het nieuwe element van Matinique voor deze zomer is de stoere, mannelijke lijn die in de hele collectie te rugkomt. Natuurlijke stof- Wat onderscheidt een gewone rok van een echt goede rok? Juist. De kwaliteit. En die wordt op de eerste plaats gedemonstreerd door de afwerking van on der meer de naden. Voor mensen die zelf kleding maken is het echter een probleem om die hele maal netjes te krijgen. fen (vooral katoenen) wor den gesneden in soepele, het lichaam volgende lij nen. Dit maakt de kleding prettig om te dragen. De look is klassiek, sober, maar door de belijning toch heel nonchalant. De collectieve omvat drie thema's: de marine-look, de ijspastels en de tropi sche look. Bij de marine look ziet men er niet meer min of meer uit als een zeeman, zoals enige tijd geleden. Het gaat nu meer om de kleurstellingen: wit/donkerblauw en gebro ken wit. Dit wordt deze zo mer gecombineerd met pastels of juist met heel felle kleuren. Bij de ijspastels overheersen de aquatinten, maar ook zalmroze komt voor. Com binaties: alleen met andere ijspastels. Het tropische thema bestaat uit basics in bruin tinten en zwart, gecombi neerd met felgekleurde grote prints. Wat In Wear betreft gaan de dames Country, Beach of Sweet gekleed deze zo mer. Op een enkele kobalt na versluieren natuurlijke tinten de vrouwelijke lij nen. De kunst is om de stukken zo te combineren dat deze lijnen versluierd, maar niet verborgen blij ven. De wat neutrale kleu ren - zwart, marine, grijs, beige, wit, ecru - kunnen met pastels gecombineerd worden. HENK SIES POTTENMARKT 15 MIDDELBURG 01180 - 13655 NIEUWE TOPMERKEN BIJ SCARPIDOE Twee nieuwe topmerken sieren de collectie van Scarpidoe aan de Korte Delft in Middelburg. Het zijn Mondi en Lecomte. Mondi is weliswaar niet echt nieuw in Middelburg. Op bescheiden schaal werd het merk al in de hoofdstad ge voerd. Connie en Huub Kemper van Scarpidoe hebben echter nu beslag weten te leggen op de modische collectie van Mondi, met daarnaast de beroemde basistruien van Mondi. tal breigoedfabrikanten. We maken dan zelf de ontwerpen en zo krijg je Nieuw is ook het merk Le comte, een uitgebreide collectie waaronder veel truien in betaalbare prij zen. "Trouwens", zegt Connie Kemper, "de trui is onze specialiteit. En we adviseren onze klanten vaak om er uitgebreid mee te combineren. In zijn of haar garderobe zitten de basisstukken. Een broek bijvoorbeeld. Met een nieuwe trui er op zit je zo in de laatste mode. Een paar jaar geleden kon dat niet. De mode wordt klas sieker, dus het kan". Huub Kemper stelt vast dat de mensen steeds be ter gekleed gaan. "Er wordt meer gelet op kwa liteit. We laten zelf ook truien maken bij een aan- exclusieve modellen die niettemin betaalbaar zijn". Goed nieuws voor men sen met grote maten. Met ingang van het komende winterseizoen krijgt Scar pidoe exclusief voor Wal cheren het Zweedse merk Big is Beautiful (BIB) met jonge mode van maat 40 tot 52. SCARPIDOE CONNIE EN HUIB KEMPER KORTE DELFT 2 MIDDELBURG 01180-23711

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 18