Lavooij en Premier, de sympathieke| generatiekloof in de herenmode JACKY'S JEANS EN DE MODEGEVOELIGHEID VAN DE ECHTE JEANS Het belangrijkste is dat de klant zich zeker voelt Peter Christ en 't gevoel voor vriendschap bij kleren DE A EN DE X LUN VAN J. GOEDVOLK (MSBswt l centraal bij Bobbe Mode Gil jEhet Lavooij Dynamisch Maatkleding Jaren 30 en 50 Schootje SARIE MAAS EN DE SPIEGEL DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 maart 1988 Men zou kunnen zeggen: wat vader leuk vindt verkoopt hij en wat de zoon het liefst aantrekt, daaromheen heeft hij weer zijn assortiment op gebouwd. Lavooij en Premier. Twee Middel burgse modezaken uit een stal maar dan nèt ietsje anders. "Niet wat betreft kwali teit", benadrukt de senior A.J. Lavooij van de gelijk namige winkel (sinds 1900) aan de Gortstraat. "We kiezen nadrukkelijk voor betaalbare mode. Dat geldt voor beide za ken. In principe komt het er op neer dat mijn zoon Frank het wat vlottere ge beuren voor zijn rekening neemt en wij het vlot en klasiek. Nu is klassiek een beladen woord, dat 'stijf heid' en ouderwets kan suggereren. En dat is het beslist niet. Ook de klas sieke kleding, zowel voor dames als voor heren, is aan de mode onderhevig wat betreft belijning en revers. In sommige mer ken overlappen we elkaar. Bijvoorbeeld met het merk Frans Molenaar, hoewel Premier aan de Lange Delft daarvan de moderne lijn voert". Bij Lavooij aan de Gortstraat vinden we on der meer de merken Stur- ka, Wilson Glenny, Frans Molenaar en enkele Duitse topmerken. Bij Pre mier zijn de merken Frans Molenaar, Melka en leuke vlotte jongeren merken te vinden. En voor de dames heeft Lavooij in de Gortstraat een hele etage met - ook weer - klassieke en vlotte kleding, van combinaties tot jacks, truien en accessoires. Lavooij aan de Gortstraat heeft een zeer vaste klan tenkring. Voor de winter hangt de zaak vol met lo den jassen, die gretig af trek vinden. En de sfeer is er vertrouwd. Nog maar heel kort geleden werkten vader en zoon Lavooij aan een face-lift. "Er is nog geen enkele klant die het heeft gezien", wijst hij naar de witte bespanning met kaasdoek op het pla fond en de muren die wit werden geschilderd. "Dat zegt toch wel wat". La vooij senior verklaart dit uit het feit dat de winkel een vertrouwde aanblik biedt voor de vaste klanten. Als het om de keuze van materialen gaat zijn de La- vooij's heel duidelijk. "We verkopen bij voorkeur na tuurlijke materialen zoals scheerwol en katoen. Die zijn lekker te dragen en het publiek vraagt er Deze pagina's over mo de op Walcheren wer den samengesteld door de redacteuren Bettie Hollestelle en Ad Han- neman van de PZC- weekbladen en de mo demedewerkster Caroli ne Dieleman. Realisatie en acquisitie Charles van den Oosterkamp en Jerry Tupawael. steeds meer naar". Dan benadrukt Frank Lavooij: "We zoeken altijd naar goeie kwaliteit. We zijn niet in voor eendags vliegen". "We zijn in beide zaken optimaal gesorteerd voor de komende lente en zo mer. De fabrikanten heb ben al vrij vroeg geleverd. We hopen op een goed seizoen na deze kwakkel- winter. We merken ook dat de mensen het grijze gedoe allemaal beu zijn. Ze zijn op zoek naar iets fleurigs. We merken dat door de belangstelling. Niet dat al volop wordt gekocht, maar er is ont zettend veel belang stelling". Mode is heel dynamisch. "We zijn altijd op pad. Nu moet ik weer een dag of drie naar het buitenland om in te kopen voor het winterseizoen. Het is voor ons heel belangrijk dat we met de neus er bovenop zitten om zo te pakken te krijgen wat de klanten willen. Vroeg er bij zijn, betekent uiteindelijk de juiste keuzes maken". Lavooij en Premier zijn - zoals de heer Lavooij het omschrijft - uiterst mer kentrouw. Daardoor wordt een lijn getrokken en weten de klanten waar ze aan toe zijn. Vooral de zaak aan de Gortstraat heeft in dit opzicht een re putatie hoog te houden. Door de'merkentrouw is ook een vaste klanten schare opgebouwd. Bij Premier is dat iets minder van belang, omdat er aan de Lange Delft veel pas santen zijn. Maar in beide zaken geldt de slogan: "Goede vlotte artikelen, tegen betaalbare prijzen". Daarbovenop staat de ge zelligheid hoog in het vaandel met vakkundig winkelpersoneel dat op Het college van J. Goedvolk is duidelijk. Als er een merk beantwoordt aan de vraag van de mo debewuste en zelfstandige vrouw is dat wel Gil Bret. Het appeleert aan de levensstijl van de niet te miskennen vrouw die weet wat ze wil op alle terreinen. "Een heel belangrijk merk met talrijke mogelijkheden", weet de eigenaar van Bobbe Mode aan de Coosje Buskenstraat. geen enkele wijze zal trachten de klanten iets op te dringen. Toch bestaat nog wel eens de indruk dat met name Lavooij niet goed koop is. De eigenaar van de zaak aan de Gortstraat ontkent dat weliswaar maar heeft een pasklaar antwoord. "Ik vind het nooit zo erg als ze denken dat wij duur zijn. Ik zou het veel erger vinden als de mensen zouden zeg gen dat we slechte pro- dukten afleveren". Wat niet veel mensen we ten, is dat Lavooij aan de Gortstraat gespeciali seerd is in maatkleding. "We hebben een eigen atelier waar de gekochte kleding kan worden aan gepast. Maar ook voor moeilijke figuren kunnen we pakken bestellen. Van klein en dik tot heel groot en smal. De meesten den ken dat ze voor grote kle ding naar bijvoorbeeld Rotterdam moeten. Maar ook hier kan men terecht - zelfs goedkoper dan vaak wordt gedacht. De prijs varieert tussen de 800,- en f 1200,-". LAVOOIJ MODE GORTSTRAAT 32-34 MIDDELBURG 01180-12508 PREMIER HERENMODE LANGE DELFT 11 MIDDELBURG 01180-13891 Modebewust is die vrouw, volgens Goed volk. Ze weet te combine ren. En juist dat combine ren van verschillende stij len komt ook zo goed tot zijn recht in voorjaars- en zomermode anno nu. "Het is een geraffineerde mengeling van stijlen waar met de lengte wordt gespeeld in zowel rokken, broeken als blazers". Om daar iets meer van te begrijpen neemt Goedvolk ons mee naar een ge schiedenisles mode. Hij toont de X-lijn uit de jaren dertig, zeer vrouwelijk met - wat wel eens popu lair wordt aangeduid - een wespentaille, breed van boven en breed beneden. Net als de letter x. "In de jaren vijftig", vervolgt Goedvolk, "kwam de A- lijn. Eigenlijk verborg deze lijn de vormen van de vrouw, maar de rokken bijvoorbeeld waren kor ter. En een combinatie van die twee lijnen vinden we in de voorjaars- en zo mermode van nu terug. Bij Gil Bret ligt het accent bij de city-mode op de mo dellen uit de jaren vijftig. Korte rokken, zeg maar knie-omspelend. De bla zers en mantels daarte genover zijn lang volgens de A-lijn. Gil Bret legt het accent op de mode uit de jaren vijftig, maar knip oogt nadrukkelijk naar de jaren dertig". Het materiaal van Gil Bret is gabardin in voorgewas sen kwaliteit hetgeen een linnenachtig uiterlijk aan de stoffen geeft. In de dessins is gekozen voor ruiten en krijtstreep. De basiskleuren voor deze ci tymode zijn marine en wit, gecombineerd met de kleur van kiezelsteen, lin degroen en zalmrose. Veel mantels en blazers zijn gevoerd met ge bloemde en gestreepte zijde-achtige stof, die aan de mouwslag naar buiten komen. De blouses die bij al dit Jeans. Ze worden gedragen door prinsessen en prinsen, presidenten en popzangers, dames en heren, jongens en meisjes. Op straat, in de disco en in het theater; nergens ontbreken ze. Maar zijn jeans dan niet modegevoelig? Zeker wel. Ze zijn uit geen enkele mode meer weg te denken en zijn grandioos om mee te combineren. Jaap van de Hiele van Jacky's Jeansshop in Middelburg wijst ons op het merk Bogart, dat juist alle nieuwe trends volgt, zonder de specifieke eigenschap van jeans (lekker losjes) uit het oog te verliezen. De ware kleur van jeans is trouwens weer terug, at tendeert Van de Hiele ons. Het is de bekende kleur True Blue waarbij de denim niet zes tot acht keer, maar wel twaalf keer wordt geverfd. Toch blijft hij soepel en heeft een prachtige diepblauwe kleur. En dan is er een di versiteit aan mogelijkhe den die variëren van su perstrakke stretch tot wij de bandplooimodellen. De Bogart jeans zijn er in mo re washed en stone was hed, en verder in een groot aantal andere kleu ren waaronder donker blauw, zwart, grijs en naturel. Een nieuw tijdsbeeld vor men de versierde jeans met stiksels, badges, bor duursels of knoopsluiting. Nonchalant comfort. Vertrouwde kwaliteiten. Heldere kleuren. Vrolijk, aktief en sportief. De trefwoorden van de collectie van het merk Part Two, te vinden bij Peter Christ Mode aan de Middelburgse Korte Geere. "Het is belangrijk dat je een gevoel van vriendschap hebt voor de kleding die je draagt. Hoe vaker je het draagt, hoe meer je ervan gaat houden. Het is een vorm van wederzijds respect, dat zich ontwikkelt tot een langdurige relatie. De collectie van Part Two weerspiegelt dat gevoel". "Fashion that stays in die het algemene beeld fashion". De strijdkreet in bepalen. Vooral in de Van de Hiele merkt ook op dat jeans prachtig zijn te combineren. Bijvoorbeeld een strakke broek met een oversized colbert. En dan kan dit gedragen wor den met een gewoon hemd met stropdas of met een bij de broek pas send shirt. JACKY'S JEANSSHOP ST. JANSSTRAAT 32 MIDDELBURG 01180-11194 het logo van Part Two en kenmerkend voor het ima ge van Peter Christ Mode. Geen trends bij Part Two. maar zeer persoonlijke kleding. Niet te extreem maar wel degelijk mo dieus. Een makkelijke dracht. De natuur staat centraal in de collectie. Dat geldt voor de kleuren maar zeker ook voor de materialen. Veel katoen en linnen, al dan niet ge combineerd. De broeken zijn vrij wijd, naar bene den smal toelopend. De shirts, colberts en blazers oversized. Om krimpen te voorkomen is alle katoe nen kleding voorgewas sen. Deze veelzijdige col lectie mannen- en vrou wenmode is opgesplitst in drie thema's: Natural Escape, Lazy Days en Ri ver Brights. Kleuren van verre vlakten, blauwe hemels en koren bloemen, verpakt in zach te, soepele materialen. De inhoud van de Natural Escape lijn. Lekker non chalante kleding in kaki, turquoise en blauw. Uit stekend te combineren en een waar genot om te dra gen. Ideaal voor het voorjaar. Als de temperaturen stij gen en de zon hoog aan de hemel staat, breken de Lazy Days aan. Het is warm en iedereen ge draagt zich losjes en ont spannen. Zo ook de kle ding van de Lazy Days se rie van Part Two. Marine en pastel zijn de kleuren shirts zien we de kleuren lila, mint, lichtblauw en zachtgeel. De dessins zijn enigszins klassiek. De ontwerpers lieten zich hiervoor door Botanische tuinen inspireren. Hoogzomer. Buiten is het bloedheet. Wie de kans krijgt ontsnapt naar het water, de plaats waar nog enige koelte is te vinden. De River Bright lijn bestaat uit makkelijk draagbare modellen. Ook hier weer nonchalant. De kleuren zijn zwart en wit, hier en daar gecombi neerd met felle contrast kleuren. De strepen, niet langer trend maar echte mode, zijn sterk vertegen- moois worden gedragen zijn vaak zonder kraag, maar ook de bekende polo-trui mag. De blouses zijn getailleerd (x-vorm) en met een schootje kun nen ze over de rok of broek worden gedragen. Ook voor voorjaarsmode van de vrije tijdskleding van Gil Bret valt veel te zeggen. Wat opvalt is de invloed van de Olympi sche Spelen die dit jaar in Seoul worden gehouden. De kleuren van die Spelen - marine, groen, rood en wit - komen gecombi neerd terug. Ook de em- bleempjes op de truien herinneren aan de spelen; ze tonen talrijke zo merspelen. Bij de mantels en de jacks zien we veel coll-kragen, waarin - weliswaar achter een ritsje - een capuchon verborgen zit. Er zijn bij deze overjassen veel kleu- rencontrasten met em- bleems en knopen. En als de zomer eindelijk echt komt, kan de vrouw die voor Gil Bret heeft geko zen zich tooien in de ber muda die - ook hier dus - korter is dan we gewend zijn. Over de vrijetijdskleding van Gil Bret wil Goedvolk wel kwijt dat het meer om sportieve mode gaat dan vrijetijdskleding in de let terlijke betekenis van het woord. Overigens is er van Gil Bret een uitgebreide fol der verkrijgbaar bij Bobbe Mode aan de Coosje Bus kenstraat. BOBBE MODE J. GOEDVOLK COOSJE BUSKENSTRAAT 149 VLISSINGEN 01184-12260 woordigd. Het accent in deze lijn ligt duidelijk op - hoe kan het ook anders in de zomer - de t-shirts. Natuurlijk is Part Two niet het enige merk dat Peter Christ in de winkel heeft hangen. Behalve kleding is er ook een grote collec tie modeaccessoires, va riërend van dasspelden tot horloges. PETER CHRIST MODE KORTE GEERE 1 4331 LE MIDDELBURG 01180-37003 Al zes jaar heeft Sarie Maas een eigen zaak en in totaal zit de eigenaresse van De Spiegel aan de Lange Geere in Middelburg al 20 jaar in de verkoop. Toch is het elke dag weer spannend wie er binnenkomt", zegt ze. En: "Mode vind ik enorm leuk". Aan het woord de inkoopster, ver koopster en huisvrouw. "Ik voel me er happy bij". je oordelen of het allemaal bij elkaar past". Een modieuze moeder kan net zo goed slagen bij De Spiegel als de dochter. "En dat alles voor een leu ke prijs", meent Sarie Maas. "Ik verkoop geen massa. Van elk produkt heb ik drie maten. Dat is om de exclusiviteit te waarborgen. Bovendien is de ruimte er niet naar om rekken vol kleding te plaatsen". Met de slechte zomer van vorig jaar en de vreselijke winter nog maar net ach ter ons probeert ze kle ding te verkopen die niet echt seizoengevoelig is. Het gesprek van de dag is volgens haar de rokleng- te. "Er gaat veel verande ren. De strakke korte rok en de accentuering van de taille maken de mode weer helemaal vrouwe lijk", weet ze. En er kan veel. Zeker wat stoffen betreft. Er zijn strepen, bloemen en veel kleine motieven. De kleuren van pastels tot Olympic look. "Dus alles mag". Het belangrijkste vindt ze dat de klant tevreden de deur uit gaat en zich niet onzeker voelt. "Als ik dat merk, laat ik mijn mening horen en stuur iemand nog liever naar een andere winkel dan dat ik iemand iets aansmeer. Ik ken be slist geen broodnijd. De klant is koning en je kunt nu eenmaal niet alles in huis hebben. Want mode is meer dan een rok en een blouse". De vraag hoe benader je een klant is voor Sarie Maas heel belangrijk. "Een van mijn hobby's is combineren. Zonder dat ik de klant iets opdring pro beer ik dat ook op ze over te brengen. En je merkt heel snel dat je tot verras sende resultaten komt bij het combineren. Maar je moet het wel eerst durven aantrekken, dan pas kun Haar merken zijn: Blacky Dress (zie foto) combina tie 'verse' damesmode, true blouses, Bardehle, Heideman, Colette (re genjassen en blazers), Do lores (truien). DE SPIEGEL SARIE MAAS LANGE GEERE 28 MIDDELBURG 01180-35213

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 17