Kunst van Kees van Gilst
Problemen in achterbuurt
Lewedorpse kunstenares
eerste exposant in PZEM
Jaren dertig
actueel in
'Tucholsky'
VEELZIJDIG EN VEEL VORMIG:
Anarchisme
in de Piek
Zeeuws
museum
Van 't Hek
droomt
werkelijkheid
3 T/M 9 MAART
IN MIDDEN ZEELAND
WHO IS WHO IN DE ZEEUWSE POPMUZIEK UIT
door Jan Smeekens
SAMMY AND ROSIE GET LAID:
DE KUNSTENAAR
GESPROKEN
zondagYMAART
Woensdag 2 maart 1988
DE FAAM - DE VLISSINGER
m mm ïg^m MW®
Toestand Zeeuwse
poppodia vrij stabiel
Afro-reggae, jazzy tunes, rocka
billy, funk, trash speed metal of
simpelweg eigen muziek. Het is
allemaal te vinden in het Popinfo-
boek 1988 van het Zeeuws pop-
overleg. Wie dacht dat live pop
muziek - in ieder geval in Zeeland
- op sterven na dood was, komt
na inzage van deze "Who is
who" van de Zeeuwse popwe
reld bedrogen uit. In dit boek
werk staat alle noodzakelijke in
formatie over zo'n zestig bands
en dertig podiaorganisatoren.
Exemplaren zijn verkrijgbaar bij
het Servicebureau voor Jeugd-
en Jongerenwerk, Roozenburg-
laan 89a in Middelburg.
Boze tongen beweren dat de be
langstelling voor het live-pop-
gebeuren afneemt. Als dat al het
geval mocht zijn dan is er in Zee
land nog maar weinig van te
merken. Volgens de cijfers van
een onderzoek van de Zeeuwse
Culturele Raad bezochten in het
seizoen 1986/1987 23.920
mensen in totaal elf podia. In
1985/1986 leverden tien podia
19.800 personen op. De bezoe
kers van festivals als Rythm
Booze, Blues Uit-'87 en het
Straatfestival werden in dit on
derzoek niet meegeteld. Wan
neer dat wel zou gebeuren kan
het aantal oplopen tot vijfender
tig a veertigduizend. Het aantal
Calgary op 12 en 3; herhaald, li
ve en nog eens. En als we Mart
Smeets en Heinze Bakker mogen
geloven, zijn we iedere twee tel
len getuige van evenzoveel top-
presentaties en nog meer drama
tische hoogtepunten. De conver
saties in TIN TOEVAL EN HET
GEHEIM VAN TWEEBEENSEI-
LAND zijn ook een stuk interes
santer: Bas komt bij haar staan.
'Jij valt je nog eens ongeluk',
zegt hij. 'Niks hoor', zegt Tin.
'Weet je wat ik wil leren? Op het
zadel staan met losse handen'.
'Wie stuurt er dan?' vraagt Bas.
'Niemand, oliebol,' zegt Tin. 'Ik
moet natuurlijk wel oefenen. Dus
jij moet mijn fiets vasthouden'.
Tin rijdt de fiets de stoep op.
'Kom dan', zegt ze. Bas slentert
naar de stoep. 'Ik heb geen zin
om je fiets vast te houden', zegt
hij. 'Ja', zegt Tin, 'dat snap ik,
maar het moet even, anders kan
ik niet oefenen'. 'O', zegt Bas.
(pag. 8).
Het zat er in dat Guus Kuijer na
'Tin Toeval en de kunst van het
verdwalen' met nog een boek
zou komen over het meisje dat
zoveel "grote mensengedach
ten" in haar hoofd heeft zitten,
maar van volwassenen toch
moeilijk hoogte krijgt. Dat het
"vervolg" er binnen een jaar zou
zijn en van hetzelfde hoge niveau
is, zal menigeen echter verbaasd
hebben:
Het grootste gedeelte van het
boek gaat over het ongelooflijke
avontuur dat Tin en haar blinde
oma beleven als de kapitein van
de pont over het IJ, er plotseling
genoeg van heeft altijd van de
ene naar de andere kant te moe
ten varen. Of Sjoerd Laars die
gedachte 's morgens, vroeg bij
het van huis gaan al had, of dat
oma hem het hoofd op hol
bracht, is niet helemaal duidelijk.
Onbelangrijk is ook te willen we
ten, hoe groot het werkelijk
heidsgehalte is van de tocht naar
Tweebeens-eiland en het ge
vecht met Harko de Haai - de pi
raat met de twee houten poten
die zijn zinnen gezet heeft op de
schat van prins Dullemans. Wat
telt voor zesjarigen (maar oudere
kinderen zullen net zo smullen)
zijn de hilarische grappen,
woordspelletjes, fantastische ge
beurtenissen en messcherpe dia
logen. Bovendien staat na het
laatste hoofdstuk iedereen weer
met beide benen op de grond.
Guus Kuijer heeft in het verleden
zelden gedaan wat iedereen van
hem verwachtte, maar als er
toch een 'Tin Toeval 3' mocht
komen, mag Job-met-de-doos
hopelijk weer meedoen. De il
lustraties zijn van Jan Jutte en
zijn typering van oma maakt haar
onvergetelijk.
Tin Toeval en het geheim van
Tweebeens-eiland door Guus Kuijer
met tekeningen van Jan Jutte. Uit
geverij Querido, Amsterdam
f 19,90.
bezoekers per concert nam wel
af: in '85/'86 waren dat er tus
sen de honderd en honderdvijf
tig. In '86/'87 was er een daling
tot honderd a vijfenzeventig be
zoekers per concert.
Als je de beschikbare Zeeuwse
zalen vergelijkt met de landelijke
blijkt dat Zeeland eigenlijk geen
echte poppodia kent was de con
clusie uit een vorig onderzoek
van de Culturele Raad. Toch is
een aantal van die podia van pro
vinciaal belang voor de live
muziek. Ten opzichte van de si
tuatie in '86 is er weinig veran
derd. Walcheren is nog steeds
koploper wat het aantal podia
Rassenproblematiek, geweld,
seks en drugs zijn thema's die
steeds weer terugkeren in de
films van Stephen Frears. My
Beautiful Laundrette en Sammy
and Rosie get laid vertonen dan
ook veel overeenkomsten. In bei
de films spelen een groot aantal
personen in een zeer besloten
wereldje.
In grote lijnen vertelt de film
Sammy and Rosie get laid het
verhaal van een Pakistaans politi
cus die na lange tijd naar Londen
terugkeert om zijn verloren zoon
Sammy en zijn vroegere geliefde
op te zoeken. Eenmaal in Londen
wordt hij door Rosie en haar
vriendinnen geconfronteerd met
zijn bedenkelijke politieke verle
den: in Pakistan werden onder
zijn verantwoordelijkheid mensen
gemarteld. Ook zijn vroegere
vriendin is niet meer echt dol op
hem. Door alle verwikkelingen
raakt de Pakistaan verstrikt in
zijn eigen verleden. De film is te
zien in het Schuttershoftheater.
betreft, gevolgd door Zeeuwsch-
Vlaanderen, Zuid Beveland en
Schouwen Duiveland. Tholen,
Sint Philipsland en Noord Beve
land gaan nog steeds zonder po
dium door het leven. In de ge
subsidieerde sector, jongeren
centra en jeugdsozen zijn de
meeste podia te vinden hoewel
de muziekcafé's in opkomst zijn.
De podiumfunctie wordt beoor
deeld op zaken als programme
ring, het aanbod van Zeeuwse
bands, zaalcapaciteit en het po
diumoppervlak. Zes podia vallen
onder de A-categorie: van pro
vinciaal belang, redelijk tot goed
geoutilleerd en met een zelfstan
dig programmeringsbeleid. De B-
categorie bestaat uit elf podia.
Ze voldoen niet aan alle kriteria,
maar zijn wel van belang op re
gionaal niveau.
Al met al zijn er uit dit onderzoek
weinig opzienbarende feiten te
voorschijn gekomen, 't Kan vrie
zen en 't kan dooien in de
Zeeuwsche popmuziek. Of dat
zo blijft valt nog maar af te
wachten.
Zonder twijfel
beantwoordt hij aan het
beeld dat de gemeente
van een kunstenaar heeft:
sober levend en immer,
tot diep in de nacht aan
het werk in zijn atelier
(dat, heel gemakkelijk,
naast zijn woning is
gelegen). En dat beeld is
niet eens zo ver bezijden
de waarheid. De
Middelburger Kees van
Gilst is inderdaad altijd in
de weer met (zijn) kunst.
Kees van Gilst (Colijnsplaat
1952) ontving een gedegen
opleiding (Academie St. Joost
te Breda 1971-'76 en aanslui
tend een postacademiale oplei
ding aan de Academie Jan van
Eyck te Maastricht 1976-'78).
Hij won twee prijzen: in 1974
de Tekenprijs van de stad
Heusden en in 1980 een aan
moedigingsprijs van de Stich
ting IONA te Amsterdam (van
wege verkenningen naar de re
latie schilderkunst - architec
tuur). Ook exposeert hij regel
matig, de laatste jaren onder
meer in de Krabbendans te
Eindhoven (groepstentoonstel
ling, 1986), het Zeeuws
Kunstenaarscentrum (ZKC) in
Middelburg (1987) en momen
teel in Balans 1 7 en in de Kui
perspoort (SBK), met dezelfde
kunstenaars als in Eindhoven.
Bovendien trad hij op als il
lustrator (lino's bij het verhaal
"De wandelaar" van Han van
der Vegt, uitgegeven in de
Slibreeks van het ZKC, en re
centelijk met -soms zeer
humoristische-tekeningen in
"Ister nog kallek? De geschie
denis van de voetbalsport in
Colijnsplaat in hoofdlijnen"
door Gert Groenleer). Een ac
tief en veelzijdig kunstenaar
derhalve. Maar ook veelvor
mig, zowel wat betreft de
technieken (grafiek, tekenin
gen, schilderijen, objecten), als
wat betreft de vormentaal.
Begin jaren tachtig maakte hij
bijvoorbeeld impressies van
het Zeeuwse landschap (lino's
van geabstraheerde vormen en
kleurvlakken, bijna abstracte,
maar toch herkenbare punten).
Tegelijkertijd was hij bezig met
ruimtelijke "driedimensionale
schilderijen" (op gaas en op
plastic). De laatste jaren tekent
hij vooral. "Ik maak nu veel vrij
grote tekeningen op wit of ge
tint papier met een soort olie-
krijt, soms gecombineerd met
inkt of verf. Meestal begin ik te
werken vanuit een anekdo
tisch uitgangspunt, bijvoor
beeld het thema wolven
schapen, dat me de laatste tijd
nogal fascineert. Gaandeweg
ontstaat een gevecht tussen
de figuratie en de intuïtieve
krachten van het schep
pingsproces, waardoor uitein
delijk een naar het abstracte
neigend beeld ontstaat". Het
werk van Van Gilst wordt vaak
gekenschetst door tegenstel
lingen en een zekere drama
tiek. En hoewel uiterlijk heel
verschillend is er toch een dui
delijke contante in zijn kunstui
tingen te bespeuren.
Op uitnodiging van Kees van
Gilst tonen vier van zijn vroe
gere studiegenoten (uit zijn
Maastrichtse tijd), Theo van de
Goor, Jan Roos, Teuni Tukker
en Tulga Toksöz, samen met
hem recent werk op een dub
beltentoonstelling in Balans 17
en SBK-Zeeland (te bezichti
gen tot en met 19 maart). Op
die exposities springen mijns
inziens met name de kleine
abstracte schilderijen van Tul-
ga Toksöz, die mij aan Mare
Rothko doen denken, en de
grote schilderingen op papier
van Jan Roos eruit. En natuur
lijk de werken van Kees van
Gilst: twee houten objecten en
vijf tekeningen. In de Balans
een "woekering langs de
wand" (olieverf op hout), min
of meer verwijzend naar de
SBK, waar dat onderwerp te
rugkomt. Beide wandobjecten
zijn echter tevens autonoom,
op zichzelf te beschouwen,
hoewel ze speciaal voor de
kunstuitleengebouwen zijn
ontworpen. "In de SBK heb ik
de bestaande architectuur wil
len integreren in mijn schilde
ring", zegt Kees. De ruimte
speelt dus heel duidelijk mee:
de plafondbalken bereiden als
het ware een omlijsting voor
het schilderij voor. De be
schouwer wordt er zo heenge
leid. Kees van Gilst toont ook
vijf recente tekeningen, waarin
zijn thema schapen/wolven
(dus: de strijd, de discussie, de
eeuwige dualiteit der dingen)
weer terugkomt.
Peter Sijnke
MIDDELBURG
Kamagurka en Herr Seefe,
hier met stomheid geslagen.
Zeeuwen met een teer zieltje
kunnen woensdag 9 maart maar
beter dekking zoeken wanneer
het Belgische duo Kamagurka en
Herr Seele optreden in de Piek in
Vlissingen Ik ben de Klootzak
van Honolulu (Ze noemen mij
Blanke Zulu)" aldus Herr Seele in
zijn gelijknamige nummer. De hu
mor van de beide heren laat zich
nog het best omschrijven als
anarchistisch. Theaterproduktie
is het eerste geslaagde stuk na
een reeks van mislukte pogin
gen. Het duo is vooral bekend als
scheppers van de stripfiguren
Cowboy Henk en Bert Van-
deslagmulders. Cowboy Henk
verschijnt ook weer in Theater
produktie. In hun theatershow
worden ze ondersteund door de
pianist Johan Smet. Het optre
den begint om 21 uur, de zaal is
vanaf 19.30 uur geopend. Reser
veren is mogelijk.
Locoburgemeester (wethouder)
M. Vinke van Middelburg opent
vrijdag 4 maart de expositie in
het Zeeuws Museum waar de
aanwinsten van vorig jaar wor
den getoond. 1987 was een bij
zonder jaar voor het museum aan
het Abdijplein. Mede omdat een
sponsoractie voor de aankoop
van 'Jacob hoedt de kudde van
Laban' uit 1642 van Francois
Ryckhals geslaagd werd afge
rond. "Een hoogtepunt", noemt
de museumdirectie deze
aanwinst.
Maar er is nog meer te zien. Zo
kon er aan de Toorop-collectie
een schilderij worden toege
voegd, 'Dijk met zee' en dankzij
de aankoopregeling van WVC
werden twee werken van
Zeeuwse kunstenaars aange
kocht, namelijk: van Gust Romijn
en David van de Kop. Het sculp
tuur van Gust Romijn bestaat uit
een stalen plaat rustend op een
granieten driehoek en is getiteld
'Rustpunt'. David van de Kop is
behalve keramist ook beeldhou
wer. Van hem werd het werk
'landschap' aangekocht, be
staande uit losse gestapelde
houten delen die in de voor hem
zo kenmerkende kleuren, geel,
blauw en wit zijn geschilderd.
Tegen het eind van 1987 konden
de museummedewerkers nog
beslag leggen op een aquarel van
Johannes Bosboom uit 1878 van
het kasteel Westhove. In het
kasteel is overigens het Zeeuws
Museum/Natuurhistorie ge
vestigd.
De expositie is vanaf 5 maart da
gelijks te zien dinsdag tot en met
vrijdag tussen 11 en 17 uur en
van zaterdag tot en met maan
dag tussen 13.30 en 17 uur.
Crêperie Le Heron (Reigerstraat).
7 7e eeuw se Delftsblauwe tegels
van Frans de Muynck sr. Ma. t/m
za. van 10 tot 18 uur.
Galerie Dauvillier (L. Noordstraat
56). Gera Dauvillier, olieschilde
rijen van zeegezichten en land
schap. Ma. t/m za. van 9 tot 18
j uur.
Galerie Wim Vader (Gortstraat
48). Het surrealisme van Willem
Vader, olieverfschilderijen. Ma.
t/m za. van 9.30 tot 11.30 uur
en van 14 tot 17 uur.
Kunstuitleen (Kuiperspoort 22).
In de vitrines sieraden van Tina
Gehlen, poëzie en originele il
lustraties uit boekwerken van Al-
bert Verburg. Tevens Kees van
Gilst, schilderijen en Theo van de
Goor, tekeningen en objekten.
Di. t/m za. van 13 tot 17 uur, do.
van 19 tot 21 uur.
PZEM (Poelendaelsesingel). Nelly
van Nieuwenhuijzen, aquarellen.
Tijdens kantooruren.
Rabobank (Lange Geere 3). Gera
Dauvillier, schilderijen. Tijdens
openingsuren.
Roosevelt Studiecentrum (Abdij).
Leven en werk van drie Roose-
velts: president Theodore Roose
velt (1858-1919), president
Franklin Delano Roosevelt
(1882-1945) en zijn echtgenote
Eleanor Roosevelt (1884-1962).
Wo. en do. van 10 tot 12 uur en
van 14 tot 16 uur.
De Vleeshal. (Markt). Herman
Pitz. 'Two works in Middelburg'.
Di. t/m zo. 13 tot 17 uur. Vanaf
za.
Galerie "De Wijnstock" (Bel-
linkstraat 32). Albert Labordus
aquarellen, Carol van de Boom
bronzen, Eleanore de Koning,
planten, tevens versierde eieren.
Vanaf za.
Zeeuws Kunstenaarscentrum
(p/a Zeeuwse Bibliotheek,
Kousteensedijk 7). Fiet van de
Vijsel - kollages, Carlo Ponti - fo
tografie, uit privé kollektie - kera
miek, Mike Werkhoven - grafiek.
Ma. van 17.30 tot 21 uur, di.
t/m vr. van 10 tot 21 uur, za.
van 10 tot 13 uur.
Zeeuws Museum (Abdij 3). Aan
winsten 1987, een keuze uit....
Di. t/m vr. van 10 tot 17 uur en
za. t/m ma. van 1 3.30 tot 1 7.00
uur. Aanvang za.
Zeeuwse Bibliotheek. (Kousteen
sedijk 7) les Lamain, foto's. Ma.
van 17.30 tot 21 uur, di. t/m vr.
van 10 tot 21 uur, za. van 10 tot
13 uur. Tevens Arquitectonica,
gisteren, vandaag en morgen.
OOST-SOUBURG
Openbare Bibliotheek. Ka
naalstraat 56. Godfried Bomans.
Ma. t/m vr. van 13.30 tot 17.30
uur. Di. en do. van 18 tot 20uur,
za. van 10 tot 12.30 uur.
OOSTKAPELLE
Zeeuws Museum/Natuurhistorie
(Duinvlietweg 6). Zeehonden in
de Zeeuwse wateren. Di. t/m vr.
van 11 tot 17 uur, za. t/m ma.
van 13.30 tot 17 uur, t/m za.
VLISSINGEN
Bellamy 19 (Bellamypark 19).
Stefan Axel Valdimarsson acryl -
schilderijen en tekeningen. Di.
t/m vr. van 10 tot 12.30 uur en
van 13.30 tot 17 uur, za. van 13
tot 1 7 uur.
Ahrend (Pres. Rooseveltlaan).
Gerrit de Jong, olieverfschilderij-
en. Tijdens kantooruren.
Art-Titude (Singel 14): Vitrine
galerie. Eric Brandts, serie raket
ten en gemengde technieken.
Iguana (Bellamypark 35). Leven
de reptielen, amfibieën en insek-
ten. Dagelijks van 14 tot 17.30
uur.
De PZEM opende afgelopen
maandag een galerie in het
hoofdkantoor aan de Poelendae-
lesingel. Hoewel dit initiatief in
de eerste plaats is bedoeld om
het eigen personeel kunst uit
Zeeland te laten zien, wordt toch
ook even geknipoogd naar de
burgerij. Nelly van Nieuwenhui-
zen uit Lewedorp is de eerste
Zeeuw die haar kunst toont.
Henk Koch, directeur van de
Zeeuwse Culturele Raad, hield bij
de opening een toespraak over
de relatie kunst-bedrijfsleven/
semi-overheid. Ir. A. Tiktak, alge
meen direkteur van de PZEM
opende de galerie. De muzikale
intermezzo's werden verzorgd
door de Amerikaanse fluitiste Ali
Reyerson.
De getoonde aquarellen in het
PZEM-gebouw van Nelly Nieu-
wenhuizen hebben als thema
'Zeeuws landschap'. Ze probeert
'n haar werk beeldend de Zeeuw
se hemels te vangen. Het land
schap - in een paar pennestreken
neergezet - wordt in een paar
penseelstreken neergezet. Er is
veel weggelaten. Daardoor juist
wordt de toeschouwer getrok-
DONDERDAG 3 MAART
Youp van 't Hek, solo-show
'Hond op het ijs'. Schouwburg,
Middelburg, 20 uur.
VRIJDAG 4 MAART
Concert van Geoffrey Madge
(piano). Centrum Nieuwe Mu
ziek, Middelburg.
"Wat doen we met Jenny"
(toneel) door Don Wilde, Mini
theater Middelburg, 20.30 uur.
Hot Legs Boogie band. Bar
American, Plein 40. Middelburg,
21.30 uur.
Youp van 't Hek, solo-show
'Hond op het IJs', Schouwburg,
Middelburg, 20 uur.
ZATERDAG 5 MAART
Stichting Middelburgs Theater
met Lang Weekend van Pools.
Minitheater Middelburg, 20.30
uur.
Laurens van Rooyen Ensem
ble, Concertzaal, Middelburg, 20
uur.
De Zwarte Komedie, 'Tuchols-
ky'. Vestzaktheater, Vlissingen,
20.30 uur.
ZONDAG 6 MAART
Hard-rock formatie Vortex, Bar
American, Plein 40, Middelburg,
14.30 uur.
WOENSDAG 9 MAART
Kamagurka en Herr Seele
(theater). De Piek, Vlissingen, 21
uur.
Sanders en Ko (kindertheater).
De Prins van Oranje, Goes, 15
uur.
In zijn programma 'Hond op het
ijs' gooit Youp van 't Hek droom
en werkelijkheid door elkaar.
Donderdag en vrijdag is deze ca
baretier in de Middelburgse
Schouwburg. Hij speelt er een
jongen die zoveel mogelijk
droomt om het leven aantrekke
lijk te maken.
De jongen vlucht in de meest ab
surde verzinsels. Maar hoe hij
ook verzint, steeds als het leuk
wordt loopt de wekker af en
staat hij weer met beide benen
op de grond. En die werkelijkheid
dan? Die verzin je niet, maar is
toch te dromen.
De titel staat voor de hond op
het ijs die zich op dramatische
wijze tracht te redden, terwijl het
publiek uitbundig lacht.
ken naar en geboeid door het
wijdse uitspansel. Nieuwenhui-
zen gebruikt steeds wisselende
kleuren, de ene keer is het de he
lende rust, dan het dreigende of
de verzoenende gloed die uit
haar aquarellen spreekt.
ZATERDAG 5 MAART
Alhambra I Vlissingen 'De Red-
dertjes' 14 uur. Schuttershof
theater Middelburg 'Labyrinth'
14 uur.
ZONDAG 6 MAART
Alhambra I Vlissingen 'De Red-
dertjes' 14 uur.
Grand Theater Goes 'De Troe
telbeertjes in Wonderland' 14
uur. Schuttershoftheater Mid
delburg 'Labyrinth' 14 uur.
Alhambra theater, Coosje Bus-
kenstraat 144, tel. 01184 -
12260.
Grand theater Goes, Sin
gelstraat 5A, tel. 01100 -
15165.
Filmtheater Electro, Markt 79,
tel. 01180 - 38900.
Schuttershoftheater, Schutter-
hofstraat 1tel01180 13482.
Bibliotheektheater, Kousteense
dijk 7, tel. 01180 30235.
't Beest, Beestenmarkt 3, Goes,
tel. 01100 - 28142.
DONDERDAG 3 MAART
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 20.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'Sammy and Rosie get laid'
20.30 uur.
VRIJDAG 4 MAART
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 19 en 21.30 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 19 en 21.30 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 19 en 21.30 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 19 en 21.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'The Witches of Eastwick'
20 uur, 'Sammy and Rosie get
laid' 22.30 uur.
ZATERDAG 5 MAART
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 19 en 21.30 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 14, 19 en 21.30 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 19 en 21.30 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 14, 19 en 21.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'The Witches of Eastwick'
20 uur, 'Sammy and Rosie get
laid' 22.30 uur.
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 19 en 21.30 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 14, 19 en 21.30 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 19 en 21.30 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 14 en 20.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'Sammy and Rosie get laid'
20.30 uur.
MAANDAG 7 MAART
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 20.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'Sammy and Rosie get laid'
20.30 uur.
DINSDAG 8 MAART
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 20.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'Sammy and Rosie get laid'
20.30 uur.
WOENSDAG 9 MAART
Alhambra I Vlissingen 'Amster-
damned' 20 uur.
Alhambra II Vlissingen 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Grand Theater Goes 'Dirty
Dancing' 20 uur.
Electro Middelburg 'Amster-
damned' 14 en 20.30 uur.
Schuttershof Theater Middel
burg 'Labyrinth' 14 uur.
'Sammy and Rosie get laid'
20.30 uur.
De Zwarte Komedie uit Antwerpen brengt het
stuk 'Tucholsky', de naam van een Duitse dich
ter die in de jaren dertig trachtte een halt toe te
roepen aan het facisme. De Belgen zijn met dit
programma zaterdag 5 maart in het Vestzak
theater in Vlissingen.
Kurt Tucholsky's teksten - de belangrijkste uit
zijn leven - zijn vertaald en door de Zwarte Ko
medie op muziek gezet. Het resultaat is een be
klemmend, aangrijpend theaterprogramma dat
aantoont dat het werk van schrijvers als Tu
cholsky anno 1988 niets aan actualiteit heeft in
geboet.
Voor literatuurkenners is Tycholsky een begrip.
Voor jongeren is hij doorgaans een onbekende.
In het uitgevoerde werk ontmoeten twee werel
den elkaar: verleden in de tekst en hedendaagse
muziek.