Kunst van Kees van Gilst Problemen in achterbuurt Lewedorpse kunstenares eerste exposant in PZEM Jaren dertig actueel in 'Tucholsky' VEELZIJDIG EN VEEL VORMIG: Anarchisme in de Piek Zeeuws museum Van 't Hek droomt werkelijkheid 3 T/M 9 MAART IN MIDDEN ZEELAND WHO IS WHO IN DE ZEEUWSE POPMUZIEK UIT door Jan Smeekens SAMMY AND ROSIE GET LAID: DE KUNSTENAAR GESPROKEN zondagYMAART Woensdag 2 maart 1988 DE FAAM - DE VLISSINGER m mm ïg^m MW® Toestand Zeeuwse poppodia vrij stabiel Afro-reggae, jazzy tunes, rocka billy, funk, trash speed metal of simpelweg eigen muziek. Het is allemaal te vinden in het Popinfo- boek 1988 van het Zeeuws pop- overleg. Wie dacht dat live pop muziek - in ieder geval in Zeeland - op sterven na dood was, komt na inzage van deze "Who is who" van de Zeeuwse popwe reld bedrogen uit. In dit boek werk staat alle noodzakelijke in formatie over zo'n zestig bands en dertig podiaorganisatoren. Exemplaren zijn verkrijgbaar bij het Servicebureau voor Jeugd- en Jongerenwerk, Roozenburg- laan 89a in Middelburg. Boze tongen beweren dat de be langstelling voor het live-pop- gebeuren afneemt. Als dat al het geval mocht zijn dan is er in Zee land nog maar weinig van te merken. Volgens de cijfers van een onderzoek van de Zeeuwse Culturele Raad bezochten in het seizoen 1986/1987 23.920 mensen in totaal elf podia. In 1985/1986 leverden tien podia 19.800 personen op. De bezoe kers van festivals als Rythm Booze, Blues Uit-'87 en het Straatfestival werden in dit on derzoek niet meegeteld. Wan neer dat wel zou gebeuren kan het aantal oplopen tot vijfender tig a veertigduizend. Het aantal Calgary op 12 en 3; herhaald, li ve en nog eens. En als we Mart Smeets en Heinze Bakker mogen geloven, zijn we iedere twee tel len getuige van evenzoveel top- presentaties en nog meer drama tische hoogtepunten. De conver saties in TIN TOEVAL EN HET GEHEIM VAN TWEEBEENSEI- LAND zijn ook een stuk interes santer: Bas komt bij haar staan. 'Jij valt je nog eens ongeluk', zegt hij. 'Niks hoor', zegt Tin. 'Weet je wat ik wil leren? Op het zadel staan met losse handen'. 'Wie stuurt er dan?' vraagt Bas. 'Niemand, oliebol,' zegt Tin. 'Ik moet natuurlijk wel oefenen. Dus jij moet mijn fiets vasthouden'. Tin rijdt de fiets de stoep op. 'Kom dan', zegt ze. Bas slentert naar de stoep. 'Ik heb geen zin om je fiets vast te houden', zegt hij. 'Ja', zegt Tin, 'dat snap ik, maar het moet even, anders kan ik niet oefenen'. 'O', zegt Bas. (pag. 8). Het zat er in dat Guus Kuijer na 'Tin Toeval en de kunst van het verdwalen' met nog een boek zou komen over het meisje dat zoveel "grote mensengedach ten" in haar hoofd heeft zitten, maar van volwassenen toch moeilijk hoogte krijgt. Dat het "vervolg" er binnen een jaar zou zijn en van hetzelfde hoge niveau is, zal menigeen echter verbaasd hebben: Het grootste gedeelte van het boek gaat over het ongelooflijke avontuur dat Tin en haar blinde oma beleven als de kapitein van de pont over het IJ, er plotseling genoeg van heeft altijd van de ene naar de andere kant te moe ten varen. Of Sjoerd Laars die gedachte 's morgens, vroeg bij het van huis gaan al had, of dat oma hem het hoofd op hol bracht, is niet helemaal duidelijk. Onbelangrijk is ook te willen we ten, hoe groot het werkelijk heidsgehalte is van de tocht naar Tweebeens-eiland en het ge vecht met Harko de Haai - de pi raat met de twee houten poten die zijn zinnen gezet heeft op de schat van prins Dullemans. Wat telt voor zesjarigen (maar oudere kinderen zullen net zo smullen) zijn de hilarische grappen, woordspelletjes, fantastische ge beurtenissen en messcherpe dia logen. Bovendien staat na het laatste hoofdstuk iedereen weer met beide benen op de grond. Guus Kuijer heeft in het verleden zelden gedaan wat iedereen van hem verwachtte, maar als er toch een 'Tin Toeval 3' mocht komen, mag Job-met-de-doos hopelijk weer meedoen. De il lustraties zijn van Jan Jutte en zijn typering van oma maakt haar onvergetelijk. Tin Toeval en het geheim van Tweebeens-eiland door Guus Kuijer met tekeningen van Jan Jutte. Uit geverij Querido, Amsterdam f 19,90. bezoekers per concert nam wel af: in '85/'86 waren dat er tus sen de honderd en honderdvijf tig. In '86/'87 was er een daling tot honderd a vijfenzeventig be zoekers per concert. Als je de beschikbare Zeeuwse zalen vergelijkt met de landelijke blijkt dat Zeeland eigenlijk geen echte poppodia kent was de con clusie uit een vorig onderzoek van de Culturele Raad. Toch is een aantal van die podia van pro vinciaal belang voor de live muziek. Ten opzichte van de si tuatie in '86 is er weinig veran derd. Walcheren is nog steeds koploper wat het aantal podia Rassenproblematiek, geweld, seks en drugs zijn thema's die steeds weer terugkeren in de films van Stephen Frears. My Beautiful Laundrette en Sammy and Rosie get laid vertonen dan ook veel overeenkomsten. In bei de films spelen een groot aantal personen in een zeer besloten wereldje. In grote lijnen vertelt de film Sammy and Rosie get laid het verhaal van een Pakistaans politi cus die na lange tijd naar Londen terugkeert om zijn verloren zoon Sammy en zijn vroegere geliefde op te zoeken. Eenmaal in Londen wordt hij door Rosie en haar vriendinnen geconfronteerd met zijn bedenkelijke politieke verle den: in Pakistan werden onder zijn verantwoordelijkheid mensen gemarteld. Ook zijn vroegere vriendin is niet meer echt dol op hem. Door alle verwikkelingen raakt de Pakistaan verstrikt in zijn eigen verleden. De film is te zien in het Schuttershoftheater. betreft, gevolgd door Zeeuwsch- Vlaanderen, Zuid Beveland en Schouwen Duiveland. Tholen, Sint Philipsland en Noord Beve land gaan nog steeds zonder po dium door het leven. In de ge subsidieerde sector, jongeren centra en jeugdsozen zijn de meeste podia te vinden hoewel de muziekcafé's in opkomst zijn. De podiumfunctie wordt beoor deeld op zaken als programme ring, het aanbod van Zeeuwse bands, zaalcapaciteit en het po diumoppervlak. Zes podia vallen onder de A-categorie: van pro vinciaal belang, redelijk tot goed geoutilleerd en met een zelfstan dig programmeringsbeleid. De B- categorie bestaat uit elf podia. Ze voldoen niet aan alle kriteria, maar zijn wel van belang op re gionaal niveau. Al met al zijn er uit dit onderzoek weinig opzienbarende feiten te voorschijn gekomen, 't Kan vrie zen en 't kan dooien in de Zeeuwsche popmuziek. Of dat zo blijft valt nog maar af te wachten. Zonder twijfel beantwoordt hij aan het beeld dat de gemeente van een kunstenaar heeft: sober levend en immer, tot diep in de nacht aan het werk in zijn atelier (dat, heel gemakkelijk, naast zijn woning is gelegen). En dat beeld is niet eens zo ver bezijden de waarheid. De Middelburger Kees van Gilst is inderdaad altijd in de weer met (zijn) kunst. Kees van Gilst (Colijnsplaat 1952) ontving een gedegen opleiding (Academie St. Joost te Breda 1971-'76 en aanslui tend een postacademiale oplei ding aan de Academie Jan van Eyck te Maastricht 1976-'78). Hij won twee prijzen: in 1974 de Tekenprijs van de stad Heusden en in 1980 een aan moedigingsprijs van de Stich ting IONA te Amsterdam (van wege verkenningen naar de re latie schilderkunst - architec tuur). Ook exposeert hij regel matig, de laatste jaren onder meer in de Krabbendans te Eindhoven (groepstentoonstel ling, 1986), het Zeeuws Kunstenaarscentrum (ZKC) in Middelburg (1987) en momen teel in Balans 1 7 en in de Kui perspoort (SBK), met dezelfde kunstenaars als in Eindhoven. Bovendien trad hij op als il lustrator (lino's bij het verhaal "De wandelaar" van Han van der Vegt, uitgegeven in de Slibreeks van het ZKC, en re centelijk met -soms zeer humoristische-tekeningen in "Ister nog kallek? De geschie denis van de voetbalsport in Colijnsplaat in hoofdlijnen" door Gert Groenleer). Een ac tief en veelzijdig kunstenaar derhalve. Maar ook veelvor mig, zowel wat betreft de technieken (grafiek, tekenin gen, schilderijen, objecten), als wat betreft de vormentaal. Begin jaren tachtig maakte hij bijvoorbeeld impressies van het Zeeuwse landschap (lino's van geabstraheerde vormen en kleurvlakken, bijna abstracte, maar toch herkenbare punten). Tegelijkertijd was hij bezig met ruimtelijke "driedimensionale schilderijen" (op gaas en op plastic). De laatste jaren tekent hij vooral. "Ik maak nu veel vrij grote tekeningen op wit of ge tint papier met een soort olie- krijt, soms gecombineerd met inkt of verf. Meestal begin ik te werken vanuit een anekdo tisch uitgangspunt, bijvoor beeld het thema wolven schapen, dat me de laatste tijd nogal fascineert. Gaandeweg ontstaat een gevecht tussen de figuratie en de intuïtieve krachten van het schep pingsproces, waardoor uitein delijk een naar het abstracte neigend beeld ontstaat". Het werk van Van Gilst wordt vaak gekenschetst door tegenstel lingen en een zekere drama tiek. En hoewel uiterlijk heel verschillend is er toch een dui delijke contante in zijn kunstui tingen te bespeuren. Op uitnodiging van Kees van Gilst tonen vier van zijn vroe gere studiegenoten (uit zijn Maastrichtse tijd), Theo van de Goor, Jan Roos, Teuni Tukker en Tulga Toksöz, samen met hem recent werk op een dub beltentoonstelling in Balans 17 en SBK-Zeeland (te bezichti gen tot en met 19 maart). Op die exposities springen mijns inziens met name de kleine abstracte schilderijen van Tul- ga Toksöz, die mij aan Mare Rothko doen denken, en de grote schilderingen op papier van Jan Roos eruit. En natuur lijk de werken van Kees van Gilst: twee houten objecten en vijf tekeningen. In de Balans een "woekering langs de wand" (olieverf op hout), min of meer verwijzend naar de SBK, waar dat onderwerp te rugkomt. Beide wandobjecten zijn echter tevens autonoom, op zichzelf te beschouwen, hoewel ze speciaal voor de kunstuitleengebouwen zijn ontworpen. "In de SBK heb ik de bestaande architectuur wil len integreren in mijn schilde ring", zegt Kees. De ruimte speelt dus heel duidelijk mee: de plafondbalken bereiden als het ware een omlijsting voor het schilderij voor. De be schouwer wordt er zo heenge leid. Kees van Gilst toont ook vijf recente tekeningen, waarin zijn thema schapen/wolven (dus: de strijd, de discussie, de eeuwige dualiteit der dingen) weer terugkomt. Peter Sijnke MIDDELBURG Kamagurka en Herr Seefe, hier met stomheid geslagen. Zeeuwen met een teer zieltje kunnen woensdag 9 maart maar beter dekking zoeken wanneer het Belgische duo Kamagurka en Herr Seele optreden in de Piek in Vlissingen Ik ben de Klootzak van Honolulu (Ze noemen mij Blanke Zulu)" aldus Herr Seele in zijn gelijknamige nummer. De hu mor van de beide heren laat zich nog het best omschrijven als anarchistisch. Theaterproduktie is het eerste geslaagde stuk na een reeks van mislukte pogin gen. Het duo is vooral bekend als scheppers van de stripfiguren Cowboy Henk en Bert Van- deslagmulders. Cowboy Henk verschijnt ook weer in Theater produktie. In hun theatershow worden ze ondersteund door de pianist Johan Smet. Het optre den begint om 21 uur, de zaal is vanaf 19.30 uur geopend. Reser veren is mogelijk. Locoburgemeester (wethouder) M. Vinke van Middelburg opent vrijdag 4 maart de expositie in het Zeeuws Museum waar de aanwinsten van vorig jaar wor den getoond. 1987 was een bij zonder jaar voor het museum aan het Abdijplein. Mede omdat een sponsoractie voor de aankoop van 'Jacob hoedt de kudde van Laban' uit 1642 van Francois Ryckhals geslaagd werd afge rond. "Een hoogtepunt", noemt de museumdirectie deze aanwinst. Maar er is nog meer te zien. Zo kon er aan de Toorop-collectie een schilderij worden toege voegd, 'Dijk met zee' en dankzij de aankoopregeling van WVC werden twee werken van Zeeuwse kunstenaars aange kocht, namelijk: van Gust Romijn en David van de Kop. Het sculp tuur van Gust Romijn bestaat uit een stalen plaat rustend op een granieten driehoek en is getiteld 'Rustpunt'. David van de Kop is behalve keramist ook beeldhou wer. Van hem werd het werk 'landschap' aangekocht, be staande uit losse gestapelde houten delen die in de voor hem zo kenmerkende kleuren, geel, blauw en wit zijn geschilderd. Tegen het eind van 1987 konden de museummedewerkers nog beslag leggen op een aquarel van Johannes Bosboom uit 1878 van het kasteel Westhove. In het kasteel is overigens het Zeeuws Museum/Natuurhistorie ge vestigd. De expositie is vanaf 5 maart da gelijks te zien dinsdag tot en met vrijdag tussen 11 en 17 uur en van zaterdag tot en met maan dag tussen 13.30 en 17 uur. Crêperie Le Heron (Reigerstraat). 7 7e eeuw se Delftsblauwe tegels van Frans de Muynck sr. Ma. t/m za. van 10 tot 18 uur. Galerie Dauvillier (L. Noordstraat 56). Gera Dauvillier, olieschilde rijen van zeegezichten en land schap. Ma. t/m za. van 9 tot 18 j uur. Galerie Wim Vader (Gortstraat 48). Het surrealisme van Willem Vader, olieverfschilderijen. Ma. t/m za. van 9.30 tot 11.30 uur en van 14 tot 17 uur. Kunstuitleen (Kuiperspoort 22). In de vitrines sieraden van Tina Gehlen, poëzie en originele il lustraties uit boekwerken van Al- bert Verburg. Tevens Kees van Gilst, schilderijen en Theo van de Goor, tekeningen en objekten. Di. t/m za. van 13 tot 17 uur, do. van 19 tot 21 uur. PZEM (Poelendaelsesingel). Nelly van Nieuwenhuijzen, aquarellen. Tijdens kantooruren. Rabobank (Lange Geere 3). Gera Dauvillier, schilderijen. Tijdens openingsuren. Roosevelt Studiecentrum (Abdij). Leven en werk van drie Roose- velts: president Theodore Roose velt (1858-1919), president Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) en zijn echtgenote Eleanor Roosevelt (1884-1962). Wo. en do. van 10 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. De Vleeshal. (Markt). Herman Pitz. 'Two works in Middelburg'. Di. t/m zo. 13 tot 17 uur. Vanaf za. Galerie "De Wijnstock" (Bel- linkstraat 32). Albert Labordus aquarellen, Carol van de Boom bronzen, Eleanore de Koning, planten, tevens versierde eieren. Vanaf za. Zeeuws Kunstenaarscentrum (p/a Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7). Fiet van de Vijsel - kollages, Carlo Ponti - fo tografie, uit privé kollektie - kera miek, Mike Werkhoven - grafiek. Ma. van 17.30 tot 21 uur, di. t/m vr. van 10 tot 21 uur, za. van 10 tot 13 uur. Zeeuws Museum (Abdij 3). Aan winsten 1987, een keuze uit.... Di. t/m vr. van 10 tot 17 uur en za. t/m ma. van 1 3.30 tot 1 7.00 uur. Aanvang za. Zeeuwse Bibliotheek. (Kousteen sedijk 7) les Lamain, foto's. Ma. van 17.30 tot 21 uur, di. t/m vr. van 10 tot 21 uur, za. van 10 tot 13 uur. Tevens Arquitectonica, gisteren, vandaag en morgen. OOST-SOUBURG Openbare Bibliotheek. Ka naalstraat 56. Godfried Bomans. Ma. t/m vr. van 13.30 tot 17.30 uur. Di. en do. van 18 tot 20uur, za. van 10 tot 12.30 uur. OOSTKAPELLE Zeeuws Museum/Natuurhistorie (Duinvlietweg 6). Zeehonden in de Zeeuwse wateren. Di. t/m vr. van 11 tot 17 uur, za. t/m ma. van 13.30 tot 17 uur, t/m za. VLISSINGEN Bellamy 19 (Bellamypark 19). Stefan Axel Valdimarsson acryl - schilderijen en tekeningen. Di. t/m vr. van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur, za. van 13 tot 1 7 uur. Ahrend (Pres. Rooseveltlaan). Gerrit de Jong, olieverfschilderij- en. Tijdens kantooruren. Art-Titude (Singel 14): Vitrine galerie. Eric Brandts, serie raket ten en gemengde technieken. Iguana (Bellamypark 35). Leven de reptielen, amfibieën en insek- ten. Dagelijks van 14 tot 17.30 uur. De PZEM opende afgelopen maandag een galerie in het hoofdkantoor aan de Poelendae- lesingel. Hoewel dit initiatief in de eerste plaats is bedoeld om het eigen personeel kunst uit Zeeland te laten zien, wordt toch ook even geknipoogd naar de burgerij. Nelly van Nieuwenhui- zen uit Lewedorp is de eerste Zeeuw die haar kunst toont. Henk Koch, directeur van de Zeeuwse Culturele Raad, hield bij de opening een toespraak over de relatie kunst-bedrijfsleven/ semi-overheid. Ir. A. Tiktak, alge meen direkteur van de PZEM opende de galerie. De muzikale intermezzo's werden verzorgd door de Amerikaanse fluitiste Ali Reyerson. De getoonde aquarellen in het PZEM-gebouw van Nelly Nieu- wenhuizen hebben als thema 'Zeeuws landschap'. Ze probeert 'n haar werk beeldend de Zeeuw se hemels te vangen. Het land schap - in een paar pennestreken neergezet - wordt in een paar penseelstreken neergezet. Er is veel weggelaten. Daardoor juist wordt de toeschouwer getrok- DONDERDAG 3 MAART Youp van 't Hek, solo-show 'Hond op het ijs'. Schouwburg, Middelburg, 20 uur. VRIJDAG 4 MAART Concert van Geoffrey Madge (piano). Centrum Nieuwe Mu ziek, Middelburg. "Wat doen we met Jenny" (toneel) door Don Wilde, Mini theater Middelburg, 20.30 uur. Hot Legs Boogie band. Bar American, Plein 40. Middelburg, 21.30 uur. Youp van 't Hek, solo-show 'Hond op het IJs', Schouwburg, Middelburg, 20 uur. ZATERDAG 5 MAART Stichting Middelburgs Theater met Lang Weekend van Pools. Minitheater Middelburg, 20.30 uur. Laurens van Rooyen Ensem ble, Concertzaal, Middelburg, 20 uur. De Zwarte Komedie, 'Tuchols- ky'. Vestzaktheater, Vlissingen, 20.30 uur. ZONDAG 6 MAART Hard-rock formatie Vortex, Bar American, Plein 40, Middelburg, 14.30 uur. WOENSDAG 9 MAART Kamagurka en Herr Seele (theater). De Piek, Vlissingen, 21 uur. Sanders en Ko (kindertheater). De Prins van Oranje, Goes, 15 uur. In zijn programma 'Hond op het ijs' gooit Youp van 't Hek droom en werkelijkheid door elkaar. Donderdag en vrijdag is deze ca baretier in de Middelburgse Schouwburg. Hij speelt er een jongen die zoveel mogelijk droomt om het leven aantrekke lijk te maken. De jongen vlucht in de meest ab surde verzinsels. Maar hoe hij ook verzint, steeds als het leuk wordt loopt de wekker af en staat hij weer met beide benen op de grond. En die werkelijkheid dan? Die verzin je niet, maar is toch te dromen. De titel staat voor de hond op het ijs die zich op dramatische wijze tracht te redden, terwijl het publiek uitbundig lacht. ken naar en geboeid door het wijdse uitspansel. Nieuwenhui- zen gebruikt steeds wisselende kleuren, de ene keer is het de he lende rust, dan het dreigende of de verzoenende gloed die uit haar aquarellen spreekt. ZATERDAG 5 MAART Alhambra I Vlissingen 'De Red- dertjes' 14 uur. Schuttershof theater Middelburg 'Labyrinth' 14 uur. ZONDAG 6 MAART Alhambra I Vlissingen 'De Red- dertjes' 14 uur. Grand Theater Goes 'De Troe telbeertjes in Wonderland' 14 uur. Schuttershoftheater Mid delburg 'Labyrinth' 14 uur. Alhambra theater, Coosje Bus- kenstraat 144, tel. 01184 - 12260. Grand theater Goes, Sin gelstraat 5A, tel. 01100 - 15165. Filmtheater Electro, Markt 79, tel. 01180 - 38900. Schuttershoftheater, Schutter- hofstraat 1tel01180 13482. Bibliotheektheater, Kousteense dijk 7, tel. 01180 30235. 't Beest, Beestenmarkt 3, Goes, tel. 01100 - 28142. DONDERDAG 3 MAART Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 20 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 20 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 20.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'Sammy and Rosie get laid' 20.30 uur. VRIJDAG 4 MAART Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 19 en 21.30 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 19 en 21.30 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 19 en 21.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'The Witches of Eastwick' 20 uur, 'Sammy and Rosie get laid' 22.30 uur. ZATERDAG 5 MAART Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 14, 19 en 21.30 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 19 en 21.30 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 14, 19 en 21.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'The Witches of Eastwick' 20 uur, 'Sammy and Rosie get laid' 22.30 uur. Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 19 en 21.30 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 14, 19 en 21.30 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 19 en 21.30 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 14 en 20.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'Sammy and Rosie get laid' 20.30 uur. MAANDAG 7 MAART Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 20 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 20 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 20.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'Sammy and Rosie get laid' 20.30 uur. DINSDAG 8 MAART Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 20 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 20 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 20.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'Sammy and Rosie get laid' 20.30 uur. WOENSDAG 9 MAART Alhambra I Vlissingen 'Amster- damned' 20 uur. Alhambra II Vlissingen 'Dirty Dancing' 20 uur. Grand Theater Goes 'Dirty Dancing' 20 uur. Electro Middelburg 'Amster- damned' 14 en 20.30 uur. Schuttershof Theater Middel burg 'Labyrinth' 14 uur. 'Sammy and Rosie get laid' 20.30 uur. De Zwarte Komedie uit Antwerpen brengt het stuk 'Tucholsky', de naam van een Duitse dich ter die in de jaren dertig trachtte een halt toe te roepen aan het facisme. De Belgen zijn met dit programma zaterdag 5 maart in het Vestzak theater in Vlissingen. Kurt Tucholsky's teksten - de belangrijkste uit zijn leven - zijn vertaald en door de Zwarte Ko medie op muziek gezet. Het resultaat is een be klemmend, aangrijpend theaterprogramma dat aantoont dat het werk van schrijvers als Tu cholsky anno 1988 niets aan actualiteit heeft in geboet. Voor literatuurkenners is Tycholsky een begrip. Voor jongeren is hij doorgaans een onbekende. In het uitgevoerde werk ontmoeten twee werel den elkaar: verleden in de tekst en hedendaagse muziek.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 7