Rutabedrijf
Makker. Maatje. Metgezel.
il
^chippen.
Ford Fiesta CL Automaat
Handzaam automobiel
EEN,
BIJNA NIEUWE AUTO
TEGEN
GILDE WEG 50 /S5//7££77
tel nim-msn
FORD IS UIT VOORRAAD LEVERBAAR
1 met
uwrfiscAooSAeeft-y-
Autonieuws
FORD FIESTA CL AUTOMAAT MOET U ZIJN
BIJ
vnwiAilË OVER DE
II TfU ll
DE NISSAN PATROL en KING CAB winnen op elk terrein!
Ook op het gebied van de prijs!
AUTO v/d VLIET - GOES
m
fo
im
'i
m
CTl
Peugeot 205Accent en de ac hter- zijde
voor 18.500- niCl pk in hoogte verstelbare hoofdsteu-
ic ni
01 BOtKt
DE RODE PIJL
auto
rijschool
LnL±D*Ü7U Lnl1
PERSONENAUTO
VRACHTWAGEN - AANHANGWAGEN
BUS
CHAUFFEURS OPL. CCV° CCV'
J.H. Huyssenstr. 14, Middelburg, s 01180-16208
Gewenning
Rustige rijstijl
Prestaties:
Geld:
Conclusie
Techniek
Leninger
scherpe
Snel en
geregelc
Vrije be
geen or
Kwijtsc
Lopehci
bezwaé
Wij ver
krediet
Uniek in zijn klasse:
o.a. standaard met automatische
vrijloopnaven en stuurbekrachtiging.
alle accessoires
uit voorraad leverbaar
WËÈËÊE&fr er»»"-mmu
- - •-
Nissan Patrol
Officieel NISSAN 4 x 4 Centrum
Dealer voor geheel Zeeland
Diverse types uit voorraad leverbaar.
rg—OPEL ASCONA 1.6 S LS
NU VOOR f 24.950,-- NU VOOR f 24.750,—
'Nu ook leverbaar: OPEL KADETT COMBI 5-drs. 1.3 S.LS en 1.6 Diesel.... 1987
FORD SIERRA 2.3 Diesel Combi 5-drs1987
OPEL KADETT 1.3 S LS
NU VOOR f 22.750,-
OPEL KADETT
5-drs. 1987
Rijklaar vanaf f 26.500,-
door Rein Leppink
Verk. P. Joosse 01180-34384; B. v. Vliet 01185-1655; R.G. Deug 01184-14623
met 130
franker
De Peugeot 2üï. Puur plezier <toP van 208 k,n/u) lot de nCn SPwrÜCVC wic'Platen"
in een sportieve verpakking. exclusieve Cabriolet toe. Er is al Daarnaast is de 205 Accent
Een trouwe steun en toeverlaat Hl' ls mo°1- com'ortabel> zuini8 ecn Peugeot 205 vanaf I 17.325,-. standaard voorzien van bijvoor-
die u nooit in de sieek laat, waar "P22'2 bil 90 km/u faïjfc v«"
li ook gaat of siaaL Gewoon een constant!*). En me. A StCrKd rad,o en luidspreker,btnncn-
ijzersterke kameraad, Goed voor 1"'^^one motornn, LJL— ACCent-eXtraS. spiegel me. tlag- en nachts,and
een sterke band voor jaren en jaren. waardoor niet allccn dc De Peugeot 205 Accent heelt neerklapbare achterbank voorruit
schadelijke uitlaatgassen, maar ook een pittige 1.1 liter schone motor en van gelaagd glas mistachterlamp.
IT otCFrC S11CC0S. de Bijzondere Verbruiksbelasting
een aantal sportieve extra's zoals: 205
De successtor)-van de Peugeot aanmerkelijk vermindert. een dakspoiler# zwarte antenne 'n Sterk nummer
205 gaat maar door. Er rijden al Er zijn maar liefst 3 3 verschil- brede stootstrips met een rode
120 KM/U EN 115.4 IN Dl STAD VCXCINS KI
meer dan 2 miljoen enthousiaste lende uitvoeringen. Diesel, benzine, bies die doorloopt in de bumper» a!VJ2i^uasÏINum?C
205-vrienden rond. 3-dcurs, 5-deurs, Automatic, Junior, speciale type aanduiding op de ixu^wwbcTvas'f. mo»kmVr)£w
TAiaor
0 0 O
mm M
- ANWB - p
I Ir»!**''
ANWB - erkend
De Ford Fiesta loopt alweer zo'n 11 jaar
maar mee toont zich nog geenszins een
oude auto. Zeker niet na de laatste face
lift van I984. die de vormgeving duide
lijk up to date heeft gemaakt, zodat het
verschil met zijn grotere broers niet.meer
zo groot is. Immers, kenmerkend voorde
hedendaagse Ford's zijn de ronde vor
men cn die heeft de Fiesta nu ook mee
gekregen.
De neus loopt naar beneden af. de knip
perlichten lopen door in dc voorscher-
men die ook weer rond aflopen en de
eveneens afgeronde kunststof bumper
kan kleine botsinkjes of parkeerschades
opvangen. De Fiesta ziet er nu best leuk
uit maar buiten die neus is er weinig aan
veranderd en de rest is toch nog een
beetje hoekig gebleven.
Ook de zijkant is beschermd tegen par
keerschades door middel van brede be-
schermstrippen. zodat een opengegooid
portier van de buurman nu niet meteen
van die putten in de hoekige zijkant
maakt. Erg plezierig is de wis/was iastal-
latie op de achterruit want deze vervuilt
zichzelf erg snel, hetgeen gebruikelijk is
bij auto's die geen kofferbak hebben
maar een rechte achterkant. Verder Ls de
Fiesta degelijk en netjes afgewerkt zoals
je van een Ford mag verwachten.
Het rijden met deze (Nederlandse) au
tomaat vraagt even wat gewenning voor
al van het gehoor want het is geen con
ventionele automaat met drie versnellin
gen maar een continu variabele trans
missie. Het voordeel hiervan is vooral
voor kleinere auto's dat er altijd trek-
kracht voorradig is. uiteraard afhankelijk
van de pit die het motortje levert. Het
geluid lijkt op rijden met een slippende
koppeling. Hoe meer gas er wordt gege
ven. hoe meer toeren het motortje maakt
en destemeer trekkracht hij levert.
Oftewel het rijdt soepel terwijl met de
conventionele automaat bij gebruik van
de kick down (bij vol gas geven het au
tomatische terugschakelen) het wat
schokkerig gaat en deze - wanneer je het
gas iets loslaat - onmiddellijk weer op-
schakelt. zodat je in de stad ietwat met
horten en stoten rijdt.
Ik denk dal continu variabele automaten
de toekomst hebben en baseer dat op het
feit dat Ford en Fiat, beiden grote auto
fabrikanten in Europa, allebei deze au
tomaat toepassen en deze fabrieken
houden niet van een gokje voordat de
nadelen tegen de voordelen zijn afgewo
gen.
Het enige minpuntje dat ik tegenkwam
deed zich voor toen ik met behoorlijke
tegenwind 120 km/h wilde rijden. Dan
moet het 1.1. liter motortje met zijn 50
pk helemaal opzijn tenen lopen, wat dan
gepaard gaat met behoorlijk wat motor
geluid.
Trouwens, de topsnelheid onder nor
male omstandigheden ligt gelijk aan die
van zijn handgeschakelde broertje, al
leen voor de acceleratie van 0 tot I00
km/h heeft de automaat I sec meer no
dig, namelijk 18 sec. en dat is niet echt
snel te noemen. Wel snel is hij in de stad
wanneer de luchtweerstand niet zo erg
meespeelt, dan trekt hij behoorlijk snel
op tot zo'n 80 km/h en daarboven heeft
het motortje het pas moeilijk.
Ook het brandstofverbruik is hetzelfde
als dat van de handgeschakelde versie.
Behalve in de stad. dan heeft de auto
maat duidelijk meer dorst namelijk een
liter (Euro(super op 11,6 km terwijl het
gemiddelde testverbruik op 1 op 14.8
kwam. Daartoe heeft bijgedragen dat
deze auto het lekkerst rijdt tussen de 100
en 120 km/h en dat planken gewoon niet
prettig is met deze Fiesta.
Alleen bij een verkeerslicht was ik wel
geneigd om een stoplicht-sprintje te wil
len winnen.
Ook het algehele weggedrag Ls afge
stemd op een rustige rijstijl. Gaat het
hard of wilt u snel een bocht om. dan
maakt de Fiesta middels het piepen van
dc banden bijtijds kenbaar dat er voor
zo'n stevige aanpak veel sportievere
Fiesta's zijn en dat hij een rustige behan
deling verlangt.
Alles gaat plezierig maar nogmaals, zo
lang het beheerst gaat. Hij heeft dan een
heel goedmoedig stuifrkarakter, licht
onderstuurd. wat een goede rechtuit sta
biliteit geeft cn een geringe zijwindge
voeligheid.
Het interieur is afgestemd op gemak, zo
als de in 60/40 verhouding deelbare en
neerklapbare achterbank, die in neerge
klapte toestand een enorme laadvloer
biedt met ecn handige bereikbaarheid
door de grote achterklep die geen drem
pel heeft. Ook de voorstoelen bieden
voldoende zijdelingse steun, zijn redelijk
te verstellen en zijn evenals de achter
bank bekleed met een stevig aandoende
stof.
Het dikke stuur ligt lekker in de hand en
de meters en lampjes op het dashboard
zijn goed te overzien. Alleen het lampje-
van de achterruitverwarming lijkt wel op
een mistlamp oftewel Ls hinderlijk fel.
zodat is 's avonds vermeed om deze te
gebruiken. Verdere functies zoals ver
lichting, ruitenwissers, claxon en natuur
lijk de richtingaanwijzer zijn allen ver
deeld om het stuur heen, over drie han
dels en dus zeer goed te bedienen. Aan
opbergruimte ook geen gebrek.
I inks van het dashboard is eer ruim vak
terwijl er rechts een kastje zit waar ook
de nodige spullen kunnen worden be
waard. Aan de portieren zijn ook nog
eens vakken gemonteerd, zodat daar ecn
zeer ruime kaartenvoorraad gehuisvest
kan worden.
Het Ls even een weet maar de auto moet
gestart worden op de handchoke, die
links onder op het dashboard zit en ik
vind het altijd prettig om de choke zelf te
regelen. Zeer handig is de van binnenuit
verstelbare buitenspiegel. Dit vergroot
het gemak en tevens de veiligheid.
Topsnelheid 140 km/h. Acceleratie van
0 tot 100 km/h in 18 sec. Gemiddeld
brandstofverbruik tijdens de test I op
14.8.
22.285.- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 375,- tol 387.- per
jaar.
Deze Fiesta CL. Automaat Ls een leuke
auto voor zi jn prijs van .22
ondanks zijn facelift valt h
beetje uit de toon bij zijn bro
ronde vormen van voor tot i
eigenlijk ook aan een gehee
toe, de continu variabele
leen als modernisatie is nii
meer.
Overdwars voorin geplan
linder lijnmotor. Cilii
I I I7cm3. Boringx slag 7
Compressieverhouding 1
vermogen 37 kW bij 500
Max. koppel 83 Nm bij
min.
Voorwielaandrijving. A
continu variabele transr
ophanging voor c
McPherson met schroei
IcscopLsche schokdempe
rolradius. Onderste di
bonden met trekstang
ging achter schroefvere
Telescopische schok<
aparte steun gemonte,
met geleide armen
Stuurinrichting tandhe
Schijfremmen voor e
trommels achter, diag
den en bekrachtigd. S
dc maat 13x4 112 i
radiaalbanden in de rr
Wielbasis 229cm.Spi
136.7 cm. Spoor!
132,1.
I-engte 365 cm. bi
hoogte I32.7cm. Ma
aanhanggcwicht gen
houd brandstoftank
Wilt u iet
de telefo
voordelic
v.a. f 30.091,-
NiSSan pickup King Cab
v.a. f 19.616,-
Klein Frankrijk 23 Goes - Tel. 01100-28751
Julianastraat 2d Waarde - Tel. 01134-1769
rwnü ö,cnnM l,ü 4-drs. 1987. 10.000 a 20.000 km 5 versn.
5-drs. 1987. 15.000 a 25.000 km, incl. radio incl. radio cass., tectyl ML behandeling,
cass., tectyl ML behandeling, autogordels mistlamp, autogordels achterbank enz.
achterbank enz. Fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie.
5-drs. 1987 5 versn. 10.000 a 20.000 km,
incl. radio, mistlamp, matten, tectyl ML
behandeling, autogordels achterbank enz.
Fabrieksgarantie.