Middelbare Agrarische School te Goes Skoa: schakel tussen school en arbeidsmarkt De Waayenburgh voor richting welzijnswerk Buys Ballotcollege Goes: begeleiding en projecten Studiecentrum Nederland wijst weg naar recreatie en toerisme Scholengemeenschap Reimers- waal biedt Mavo- Lbo-keuze Tweede kans voor volwassenen via Dag- en Avondschool 'n Groene School in 't Hart van Zeeland Tuinbouwschool Breda met oog voor Zeeland MAS: technologie in levensmiddelen Schoonheidsspecialiste(e): voor vrouwen én mannen OPEN DAG LABORATO RIUMSCHOOL TE GOES Woensdag 20 januari 1988 Na opleiding ook passende functie Wegwijs in 't onderwijs Januari en februari zijn bij uitstek de maanden dat de scholen en onderwijsinstituten zich gereedmaken voor het nieuwe schooljaar. Dat mag dan in de meeste gevallen pas rond augus tus/september 'n aanvang nemen, nii moet de keuze worden ge maakt welke vervolgonderwijsrichting er wordt genomen. In dit nummer treft u een groot aantal advertenties aan van onderwijs instituten in Zeeland en daarbuiten. Tevens geven we redactio neel een inzicht in de mogelijkheden die verschillende scholen hebben te bieden. We realiseren ons alleszins dat het beeld niet compleet is. Wel hebben we gepoogd een aantal karakteristieke onderwijsrichtingen even te belichten. Wie na LBO, Mavo, Havo 4 of VWO 4 denkt verder te willen in de richting van het welzijnswerk, kan onder meer terecht bij "De Waayenburgh" te Middelburg. Deze christelijke scholenge meenschap biedt een breed scala aan opleidingen, waarbij uiteindelijk het welzijn van de mens centraal staat. De Waay enburgh heeft bijvoorbeeld in het kader van het mdgo een opleiding activiteitenbegeleider. Wat is dat? Je komt ze tegen in ziekenhuizen, verpleeginrichtin gen, revalidatiecentra, sociale werkplaatsen, gevangenissen. Ze proberen mensen die lange re tijd samen verblijven een zin volle tijdsbesteding te geven. Dat kan op de eerste plaats door contacten te leggen met bewo ners van een instelling, ze te ac tiveren. Dat kan door creativiteit, gymnastiek, muziek. Een erg veelzijdige job dus. En de oplei ding is uiteraard ook veelzijdig. Je leert veel technieken: van we ven tot borduren, van bewegen tot muziek. Een dynamische opleiding dus. Maar ook een opleiding voor jongelui die licha melijk en geestelijk 'n stootje kunnen hebben. Want in veel gevallen zul je in aanraking ko men met mensen die een inzin king hebben. Maar juist door de op gang te brengen activiteiten zijn ze er weer bovenop te bren gen. Werk dat voldoening kan geven dus ook. Psychologie en pedagogiek maken deel uit van de studie. Overigens zijn er bij "De Waayenburgh" ook andere studiemogelijkheden. Men kan er worden opgeleid tot agogisch werker, vaak ook groepswerker genoemd. Daarbij kan dan nog de deling tussen inrichtingswerk en cultureel werk worden ge maakt. Verder houdt de school in Middelburg zich bezig met een opleiding Civiele- en con- sumptietechnische diensten. Een mond vol. Afgekort: CCD. Hier wordt men opgeleid om te helpen bij het goed laten verlo pen van huishoudelijke diensten in instellingen, bij het bedrijfsle- Het Buys Ballot College is in 1985 ontstaan uit het samen gaan van het Chr. Lyceum voor Zeeland en de De Casem- brootschool voor Chr. Mavo. De school is gevestigd in twee gebouwen: de klassen 1 en 2 zijn gehuisvest in het gebouw Beukenstraat 2 en de klassen 3 en hoger in het gebouw Bergweg 4. Het aantal leerlin gen bedraagt 1130. De rector van de school vertelt: We kennen een tweejarige brug- periode met mavo-, mavo/havo- en havo-vwo-groepen. Aan het eind van de twee jaar wordt een definitieve keus gemaakt voor mavo, havo of vwo. In de tweede klas kan Latijn worden gekozen. In de bovenbouw kunnen leerlin gen kiezen uit een groot aantal vakkenpakketten. In de mavo en havo kan tekenen als examen vak worden gekozen, in het vwo latijn en/of grieks. Door dekanen wordt voorlichting en begelei ding gegeven bij de keuze van vakken. Ook wordt daarbij ge bruik gemaakt van externe des kundigheid van een beroeps keuzebureau. Verder kent iede re klas of groep een mentor. De ze mentor besteedt extra aan dacht aan het reilen en zeilen van de klas en van iedere klas afzonderlijk. In de klassen 1 en 2 worden studie- en vakbegeleidingsles- sen gegeven. De studielessen van klas 1 hebben als doel alge mene studievaardigheden aan te leren. Dit gebeurt in de vorm van projekten, met als afronding een excursie. Dit jaar brachten de leerlingen van de eerste klas sen een bezoek aan het Mari tiem Museum in Rotterdam. De vakbegeleidingslessen hebben als doel leerachterstanden in bepaalde vakken weg te werken. Een goed contact met de ouders stellen we erg op prijs, we mo gen als bijzondere school een 'school van de ouders' ge noemd worden. Contactavon den, ouderavonden en ook schriftelijke informatie spelen daarbij een belangrijke rol. Ouders spelen ook een rol in de schooi. Onze goed draaiende bi bliotheek draait voor een groot gedeelte op ouders. Ook verle nen ouders medewerking bij ex cursies. Maar ouders denken ook mee in een zogenaamde klasse-ouderraad. Daarin wor den allerlei schoolzaken aan de orde gesteld, er wordt kritiek ge geven en er worden ideeën geuit". Het Buys Ballot College is een Protestants Christelijke School. Deze identiteit krijgt vorm in de dagopeningen met bijbellezing, in de vieringen bv. bij kerst en pasen. i. Het Studiecentrum Nederland te Rotterdam verzorgt dagopleidin gen voor wie zijn weg wil vinden in de toeristische of recreatieve sector. De opleidingen zijn sterk afgestemd op de behoeften bin nen 't bedrijfsleven: hostesses, receptionistes, informatrices, allround medewerkers toerisme, toeristisch management, recrea tiemedewerker. Het gaat in alle gevallen om dynamische func ties. Functies ook, waarmee men zowel in eigen land als bui tenland terecht kan, zo laat de leiding van het Rotterdamse in stituut ons weten. Studiecen trum Nederland richt zich bij haar studentenwerving mede op Zeeland, omdat het toerisme in onze provincie een belangrijke economische pijler is. Er zijn dagopleidingen in zowel Hilver sum als Rotterdam. Maar de school aan de Pieter de Hooch- weg nabij de Coolhaven in Rot terdam zal voor leerlingen uit onze regio het meest in trek zijn. De opleidingen duren één jaar. In de meeste gevallen is diplo ma havo/vwo met twee talen ge wenst. Voor de opleiding recep tioniste) informatrice volstaat het mavo-diploma met twee talen. Gezien de verscheidenheid aan opleidingen, kan men echter het beste een studiegids aanvra gen. Het adres luidt: P. de Hoochweg 20, 3024 BH Rotter dam, tel. 010-4254744. Welk kind weet op twaalfjarige leeftijd, bij het verlaten van de basisschool, al precies wat het wil of kan? De Scholengemeen schap Reimerswaal, met keuze tussen lbo en mavo, biedt dan ook de mogelijkheid om na twee - jaar vervolgonderwijs een defini tieve keuze te doen. De school is gevestigd in Krui- ningen. Gezien de streekfunctie van de school, wordt bij het vast stellen van de lestijden rekening gehouden met de bustijden. De bereikbaarheid van de school wordt daardoor dus bevorderd. De school is gehuisvest in de ge bouwen van de voormalige ma vo en Ihno op het adres Clercq's wegje in Kruiningen. De leiding vertelt over de opzet: "De school biedt alle jongens en meisjes die een mavo- en/of Ibo- advies van de basisschool ge kregen hebben twee jaar keuze uitstel. Tijdens de eerste twee leerjaren is het programma voor alle leer lingen gelijk. De leerlingen wor den op geen enkele manier van te voren geselecteerd op hun mogelijkheden. Het advies hoe verder te gaan wordt pas na twee jaar gegeven. Wij menen dan voldoende in zicht te hebben in de mogelijk heden van de leerlingen. De leerlingen zelf zijn op veertien- of vijftienjarige leeftijd beter in staat een reële keuze te maken. Als de keuze mavo of Ihno is, blijven de leerlingen op de Scho lengemeenschap Reimerswaal en maken in het derde en vierde leerjaar hun opleiding af (diplo ma: mavo of Ihno)". Voor andere vormen van lager beroepsonder wijs kunnen de leerlingen doorstromen naar het derde leerjaar van de diverse scholen in Goes en Bergen op Zoom. Wie een opleiding op Mavo-niveau heeft, kan in het algemeen schoonheidsspecialist(e) worden. Vakosschool "Estética" te Breda verzorgt een 1-jarige én 2-jarige opleiding voor het Stivas-diploma. Stivas betekent: stichting vakexamens schoonheidsverzorging. Op zaterdag 23 januari a.s. houdt het Bredase instituut, dat in het verle den al veel kursisten uit Zeeland opleidde, een open informatiedag op het adres Delpratsingel 28, 2 minuten gaans van het NS- station. Estética is aangesloten bij de Vereniging Vakopleiding Schoonheids verzorging. Bij het instituut kan men kiezen uit een 1-jarige opleiding (2 dagen per week) of een 2-jarige opleiding. Die laatste omvat één dag per week of twee avonden. Het Stivas-diploma biedt meerdere mogelijkheden: men kan zich zelfstandig als schoonheidsspecialist(e) vestigen in een eigen praktijk. Daarnaast kan er worden gekozen voor werk in een ziekenhuis, verpleeg- of verzorgingshuis. Estetisch medewerkende bij een cosmeticahuis is óók mogelijk, evenals voorlichtingsdeskundi- ge aan instellingen. Overigens biedt de basisopleiding schoonheids- verzorging nog tal van andere mogelijkheden. Via speciale kursussen kan men na het behalen van het Stivas-diploma zich specialiseren op gebied van lymfedrainage, relexzone-massage, acné-behandeling en camouflage. Deze speciale kursussen worden eveneens bij het Bre dase insituut gegeven. Wie belangstelling heeft, kan de open dag be zoeken of bellen: 076 - 146466. Daarbij merkt men bij Estética nog op, dat de opleiding al lang niet meer alleen is voorbehouden aan vrouwen. Steeds méér mannen volgen hem tegenwoordig eveneens. ven, zoals onderhoudsbedrijven e.d. Ook voorlichtingswerk is denkbaar. Het diploma Consumptietechni- sche dienst komt van pas om bij voorbeeld een ziekenhuiskeu ken goed te laten functioneren. Binnen 't bedrijfsleven zijn er mogelijkheden. De Waayenburgh, welke is ge vestigd aan de Nieuwervestraat 2 te Middelburg, biedt verder de opleidingen LHNO, IHNO en MHNO. De Middelbare Agrarische School te Goes behoeft nauwe lijks nadere introduktie. Toe komstige ondernemers en men sen in ontwikkelingshulp, land bouworganisaties, landschaps verzorging e.d. werden er opge leid. Wie verderop wil in de land en tuinbouw krijgt aan de RMAS niet alleen een technische, maar vooral ook economische oplei ding. Tevens maken praktika, excursies, stages en algemene vorming deel uit van de drie jaar durende opleiding. Overigens is het voor de leerlingen plezierig te weten, dat de Middelbare Agrarische School bemiddeling verleent bij het vinden van en passende functie na het beha len van het diploma. Dat geldt trouwens ook voor degenen die al langer geleden hun examen deden. Dit onder de naam Pro motie Agrarische Arbeidsplaat sen (P.A.A.). Deze bemiddeling beperkt zich niet tot het Zuid-Westelijk kleige bied van Nederland, maar strekt zich uit tot ver over de grenzen. De R.M.A.S. wil een stimuleren de en bemiddelende funktie ver vullen zowel bij de vraag van be drijven naar gekwalificeerde mensen als bij de vraag van de afgestudeerde leerlingen naar regionale funkties. Volwassenen die vroeger om welke reden dan ook de kans niet hadden een vervolgoplei ding te volgen, krijgen de gele genheid via de Zeeuwse Dag- en Avondscholengemeenschap. Men krijgt er alsnog de kans om de officiële diploma's mavo, ha vo, meao en vwo te halen. Deel certificaten trouwens ook. "Tweede kans onderwijs", zo noemt men deze vorm van on derwijs bij het ZDASG zelf. De school is gevestigd aan de J.D. van Mellestraat te Goes. Maar er wordt ook les gegeven in Vlissin- gen en Middelburg. De school vakanties vallen samen met de "normale" schoolvakanties. Men hoeft niet een heel vakken pakket te nemen. Eén vak kan ook! De lessen kunnen worden afgerond met het erkende examen. Wie niet per se het 'papier' in de wacht wil slepen, maar meer zijn kennis wil uitbreiden of opfris sen, kan er evengoed terecht. Vakken die vroeger op school ontbraken, worden ook gege ven. We denken dan aan Spaans en aan informatica, waarbij men met de computer leert omgaan. Meer inlichtingen: ZDASG, J.D. van Mellestraat 61, 4461 VR Goes, tel. 01100-15972 ('s morgens). De weg van basisschool naar ar beidsmarkt is voor veel jongelui 'n lange weg. Vaak ook 'n weg vol hindernissen. Welke studie kies je? In welk beroep of welke richting wil je uiteindelijk te rechtkomen. Hoe vind je een stageplaats wanneer je al wat verder met je studie bent? En ook hebben jong-volwassenen vaak moeite om de voor hen zo geschikt mogelijke parttime- of avondstudierichting te vinden. De schakel tussen school en ar beidsmarkt wordt in veel geval len gelegd door de Skoa. Dat is een samenwerkingsverband voor keuzebegeleiding en on- derwijsarbeidscontacten. In Zeeland is zo'n Skoa te vinden. Het hoofdkantoor staat te Goes, in Middelburg is er een dépen dance. Binnen dat samenwer kingsverband komen we ver schillende instellingen tegen. Op de eerste plaats is dat het Contactcentrum Onderwijs- Arbeid Zeeland, afgekort COA- Zeeland. Het is één van de 13 COA's welke ons land heeft. Dat contactcentrum houdt zich in Zeeland bezig met het opsporen van knelpunten in de regionale arbeidsmarkt en knelpunten in het onderwijs. Verder wordt ge probeerd een samenhang te creeëren tussen activiteiten op gebied van schoolkeuze, studie keuze en beroepskeuze. Dat ge beurt veelal middels voorlich ting. En tenslotte probeert het COA-Zeeland stagemogelijkhe den te scheppen. Stages bij voorbeeld ook om docenten in het voortgezet onderwijs in con tact te brengen met nieuwe technologieën. Binnen het Skoa is verder de Stichting Studie- en Beroeps keuze Zeeland actief, afgekort SBZ. Dit beroepskeuzeburo kan worden ingeschakeld wanneer men na de basisschool een studie- of vakrichting moet gaan kiezen. Ook bij verandering van studie- of werkkring kan men ad vies vragen. Hoe kan ik mijn car rière plannen? Hoe vul ik m'n vrije tijd in? Ook die vragen helpt SBZ oplossen. Het SBZ heeft een eigen infor- matheek. Die is te vinden op het adres Nieuwstraat 2 te Goes, waar Skoa zetelt. Deze informa- theek is dinsdagmiddag tussen half twee en half vijf geopend. De derde pijler is dan nog het Regionaal Orgaan voor het leer lingenwezen Zeeland, afgekort Rolz. Dit regionaal orgaan geeft informatie over theorie- en prak tijkonderdelen. Dit strekt zich uit over ruim 400 beroepen. De kern daarvan wordt gevormd door opleidingen in het kader van de Wet op het Leerlingwe zen. Consulenten geven daarbij voorlichting over beroep en opleiding bij deeltijdonderwijs, leggen contacten met bedrijven en organisaties, vangen voortij dige schoolverlaters op, begelei den randgroepjongeren en ge ven voorlichting aan culturele minderheden. Het Skoa werkt overigens sa men met het Arbeidsburo. In Middelburg is een Beroepen In formatie Centrum te vinden op het adres St. Sebastiaanstraat 12. Dat is elke werkdag ge opend van negen tot half één en van half twee tot vier. In Kapelle bij Goes, ook wel ,,'t Groene Hart van Zuid-Beveland" ge noemd, staat de Groene School. Binnen 't Zeeuwse is die school een begrip. Er worden juist in deze periode weer open dagen ge houden, waarbij men van nabij kan zien en horen wat de Groene School heeft te bieden. Die open dagen zijn op 20 en 27 januari van 14.45 - 17.00 uur en van 19 -'21 uur. De Groene School biedt een veelheid aan opleidingsmogelijkheden. Er kan worden gekozen uit de volgende opleidingen: - de lagere agrarische school: bestemd voor leerlingen na het basis onderwijs; - het individueel landbouw onderwijs: bedoeld voor leerlingen die agrarisch onderwijs willen volgen, maar niet voldoen aan de eis van 6 jaar basisonderwijs en/of wat meer begeleiding nodig hebben; - de leerlingstelsels: voortgezet onderwijs na l.a.s./l.b.o./m.a.v.o. akkerbouw: min. toelatingseis l.b.o. (2 vakken op b nivo), dipl. vak bekwaam akkerbouwer. groenverzorger-b: toelatingseis min. l.b.o. (2 vakken op b-nivo, waarbij wiskunde aan te raden is), dipl. groenverzorger-b. fruitteler: toelatingseis min. l.b.o. (2 vakken op b-nivo) dipl. vakbe kwaam fruitteler. - de assistentenopleidingen: bestemd voor leerlingen met een i- opleiding. assistent-akkerbouwer: dipl. assistent-akkerbouwer. assistent-tuinonderhoud: dipl. assistent-tuinonderhoud. assistent-fruitteelt: dipl. assistent-fruitteler. De Groene School hield kort geleden al enkele open dagen. Maar oudercommissies of basisscholen die méér informatie willen over de Groene School, kunnen te allen tijde er even contact mee zoe ken. Het telefoonnummer is: 01102-1812. Het vakkenpakket is gevarieerd en zowel theoretisch als praktijkge richt. Jongens en meisjes die van de basisschool komen en zich in teresseren voor alles wat groeit en bloeit en bovendien graag met hun handen werken, hebben er een geschikte opleiding. De eerste twee jaren zijn brugjaren, daarna krijgen zaken als plantenteelt, het houden van dieren, aanleg en onderhoud van tuinen vooral aan dacht. Het diploma geeft toegang tot de Middelbare Land- en Tuin bouwschool, tot Vakscholen, Middelbare Laboratoriumschool en cursussen voor vervolgonderwijs. Ook voor hen die internationale ervaring willen opdoen kan men adviserend en bemiddelend op treden. Met P.A.A. worden géén nieuwe banen gegarandeerd, noch ge creëerd, maar wordt juist in een moeilijke periode van de agrari sche sektor een optimale bezet ting gepropageerd. In grote delen van Zeeland speelt de fruitteelt een belangrij ke rol. In Kapelle werd bijvoor beeld enkele maanden geleden de op één na grootste veiling van ons land in gebruik geno men, waar 't fruit in tientallen miljoenen kilo's wordt aange voerd. Geen wonder dus dat de school in Goes aandacht geeft aan dit vak. Het kan worden ge kozen in plaats van het vak "dierlijke produktie". Per 1 au gustus kan men zelfs al in de éérste klas (zowel A als B) voor dit vak kiezen. Verder biedt de RMAS te Goes parttime- en kursusonderwijs. Dat parttime onderwijs wordt jaarlijks door 200 deelnemers gevolgd. "Er is een groot aan bod van vervolgkursussen: van spuiten in de landbouw tot cur sus "kampeerboeren". De school in Goes is gevestigd aan Ravelijn de Groene Jager 8. De Laboratoriumschool Zeeland houdt zaterdag 30 januari a.s. van 10.00 - 15.00 uur een Open Dag in het gebouw aan de Rom- merswalestraat 1 te Goes. Deze Open Dag is bestemd voor toekomstige studenten en geïn teresseerden. Medewerkers en studenten zul len door middel van o.a. instru mentale technieken en proeven op diverse laboratoria een in druk van het beroep van che misch, klinisch chemisch en mi crobiologisch laboratoriumme dewerker geven. De opleidingen worden verzorgd op twee nivo's: het Middelbaar Laboratoriumonderwijs (MLO) en het Kort Middelbaar Labora torium Onderwijs (KMLO). Het MLO kent een chemische en een medische (klinisch che misch en microbiologisch) stu dierichting. De kursusduur van deze opleidingen is 4 jaar. Het KMLO kent alleen een chemi sche studierichting met een kur susduur van 2Vz jaar. Om de bezoekers een goed beeld te geven van de opleidin gen, worden in een aantal loka len door studenten praktijkproe ven uitgevoerd. Bovendien wordt een diapresentatie gege ven over het beroep en de oplei ding. Daarnaast wordt uitge breid voorlichting gegeven over de toelatingsvoorwaarden, de beroepsmogelijkheden en de studie. De school met de meeste stu diemogelijkheden op agrarisch gebied in ons land staat in Bre da. Niet direct naast de deur. 'Toch wordt de middelbare land en tuinbouwschool in deze stad •door veel jongeren uit Zeeland bezocht. De studiemogelijkhe den in Breda hebben zowel be trekking op richting als niveau. Middelbare Land- en Tuin bouwschool met studierich tingen Landbouw, met differentiaties: - Akkerbouw met groenteteelt - Rundveehouderij - Intensieve veehouderij Groenteteelt/Bloementeelt, met differentiaties: - Glas- en Vollegrondsgroen- teteelt - Groenteteelt en Bloementeelt Aanleg en Onderhoud van tui nen en groenvoorzieningen, met differentiaties: - Kleinschalig Groen - Grootschalig Groen Boomteelt Bloemschikken en binden/Bloementeelt Het praktijkonderwijs wordt ge geven in de schooltuin, maar ook op vele gespecialiseerde Land- en Tuinbouwbedrijven in de regio. Alle studierichtingen zijn te volgen op 2 niveau's, de A-leergang en de B-leergang. De A-leergang is meer theore tisch en geeft mogelijkheid van doorstuderen. Leerlingen, die dat willen, krij gen als voorbereiding op een hogere beroepsopleiding een uitgebreid programma in exacte vakken. De B-leergang is eind onderwijs. Zowel de A- als de B-leergang leidt op voor een diploma, dat voldoet aan alle eisen op gebied van vakbekwaamheid en onder nemerschap. Toelating is mogelijk met M.A.V.O.-diploma of diploma L.B.O. (afhankelijk van pakket en niveau A- of B-leergang). Andere mogelijkheden zijn: deeltijd middelbaar agrarisch onderwijs voor volwassenen, kort middelbaar agr. onderwijs, kursussen. In het land- en tuinbouwonder- wijs worden komende jaren gro te veranderingen verwacht. Over een kleine tien jaar zullen er in ons land zo'n 25 agrarische opleidingscentra zijn, waarvan de school in Breda één. Door mee te werken aan de tot standkoming van A.O.C.'s denkt de Middelbare Land- en Tuin bouwschool van Breda samen met Goes nog meer te kunnen doen aan het beroepsonderwijs in een regio die heel Zeeland, het westen en het midden van Noord-Brabant en een groot deel van Zuid-Holland beslaat, zowel voor jongens als meisjes (per vakrichting varieert het aan tal meisjes van ca. 10% tot 70%) is er naar de mening van de Middelbare Land- en Tuin bouwschool in Breda nog volop toekomst in de Land- en Tuin bouw, de hovenierssector, de bloemisterij en de boomkweke rij. Dat geldt gelukkig voor jonge mensen met een agrarische achtergrond, maar ook voor hen, die deze achtergrond niet hebben, maar sterk genoeg ge motiveerd zijn voor een toe komst in de agrarische sector of in de periferie. Aan het eind van het tweede leerjaar wordt de keuze Ihno of mavo gemaakt. Het advies is af hankelijk van: studieresultaten, advies van de schooldecaan en het advies van de docentenver gadering. De mogelijkheid tot een havo advies in het eerste leerjaar blijft aanwezig. In de bovenbouw (klas 3 en 4) wordt een vrije pakketkeuze en keuze van afstudeerrichtingen geboden, die leidt tot een Ihno- of een mavodiploma. De afstudeerrichtingen van het Ihno zijn de volgende: - verzorgend - textiel verwerkend - verkooppraktijk - vrije richting. SPORT: Afhankelijk van de belangstel ling wordt deelgenomen aan di verse toernooien, leder schooljaar wordt een sportdag en een sponsorloop georganiseerd. Daarnaast wordt geprobeerd om met alle leerlin gen een dag te gaan langlaufen in de Belgische Ardennen. SCHOOLREIZEN: In voorafgaande jaren zijn één- daagse schoolreizen en meer daagse schoolkampen georga niseerd. Voor het komende schooljaar wil men dit continue ren, zodat iedere klas elk jaar een uitstapje heeft. Hoewel niet direct naast de deur, blijkt er jaarlijks vanuit het Zeeuwse belangstelling te bestaan voor de opleidingen van de Middelbare Agrarische School te Boxtel. En daar is wel een reden voor te geven. Want deze school heeft zich sterk gespecialiseerd in de levensmidde lentechnologie. Anders gezegd: de verwerking van grondstoffen tot levensmiddelen, genotmiddelen en voedsel voor dieren. Dezer dagen betrekt de school, die wordt bestuurd door de NCB, doch open staat voor alle gezindten, een nieuw gebouw. De school leidt op tot middenkaderfuncties in produktiebedrijven en controlerende instituten. Dit via een A-opleiding. Daarnaast is er een B-richting die opleidt tot geschoold vakman met achtergrondkennis van de produktieprocessen. De praktische mogelijkheden: het maken van kaas, suiker uit bieten, brood bakken, inblikken, visserijproduk- ten maken etc. Voor de A-opleiding zijn de toelatingsvoorwaarden Mavo 4 met liefst wis-, schei- en natuurkunde op D-nivo. Verder: LBO met Ned., En gels, wis-, schei- en natuurkunde C, alsmede Havo van vergelijkbaar niveau. Adres: MAS, Pastoor Erasstraat 14, 5281 GW Boxtel, tel. 04116-72431.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 15