Middelbare Agrarische
School te Goes
Skoa: schakel tussen
school en arbeidsmarkt
De Waayenburgh voor richting welzijnswerk
Buys Ballotcollege Goes:
begeleiding en projecten
Studiecentrum
Nederland
wijst weg naar
recreatie en toerisme
Scholengemeenschap
Reimers-
waal biedt Mavo-
Lbo-keuze
Tweede kans voor
volwassenen via
Dag- en Avondschool
'n Groene School in
't Hart van Zeeland
Tuinbouwschool Breda
met oog voor Zeeland
MAS: technologie
in levensmiddelen
Schoonheidsspecialiste(e):
voor vrouwen én mannen
OPEN DAG
LABORATO
RIUMSCHOOL
TE GOES
Woensdag 20 januari 1988
Na opleiding ook passende functie
Wegwijs in 't onderwijs
Januari en februari zijn bij uitstek de maanden dat de scholen
en onderwijsinstituten zich gereedmaken voor het nieuwe
schooljaar. Dat mag dan in de meeste gevallen pas rond augus
tus/september 'n aanvang nemen, nii moet de keuze worden ge
maakt welke vervolgonderwijsrichting er wordt genomen. In dit
nummer treft u een groot aantal advertenties aan van onderwijs
instituten in Zeeland en daarbuiten. Tevens geven we redactio
neel een inzicht in de mogelijkheden die verschillende scholen
hebben te bieden. We realiseren ons alleszins dat het beeld niet
compleet is. Wel hebben we gepoogd een aantal karakteristieke
onderwijsrichtingen even te belichten.
Wie na LBO, Mavo, Havo 4 of
VWO 4 denkt verder te willen in
de richting van het welzijnswerk,
kan onder meer terecht bij "De
Waayenburgh" te Middelburg.
Deze christelijke scholenge
meenschap biedt een breed
scala aan opleidingen, waarbij
uiteindelijk het welzijn van de
mens centraal staat. De Waay
enburgh heeft bijvoorbeeld in
het kader van het mdgo een
opleiding activiteitenbegeleider.
Wat is dat? Je komt ze tegen in
ziekenhuizen, verpleeginrichtin
gen, revalidatiecentra, sociale
werkplaatsen, gevangenissen.
Ze proberen mensen die lange
re tijd samen verblijven een zin
volle tijdsbesteding te geven.
Dat kan op de eerste plaats door
contacten te leggen met bewo
ners van een instelling, ze te ac
tiveren. Dat kan door creativiteit,
gymnastiek, muziek. Een erg
veelzijdige job dus. En de oplei
ding is uiteraard ook veelzijdig.
Je leert veel technieken: van we
ven tot borduren, van bewegen
tot muziek. Een dynamische
opleiding dus. Maar ook een
opleiding voor jongelui die licha
melijk en geestelijk 'n stootje
kunnen hebben. Want in veel
gevallen zul je in aanraking ko
men met mensen die een inzin
king hebben. Maar juist door de
op gang te brengen activiteiten
zijn ze er weer bovenop te bren
gen. Werk dat voldoening kan
geven dus ook. Psychologie en
pedagogiek maken deel uit van
de studie. Overigens zijn er bij
"De Waayenburgh" ook andere
studiemogelijkheden. Men kan
er worden opgeleid tot agogisch
werker, vaak ook groepswerker
genoemd. Daarbij kan dan nog
de deling tussen inrichtingswerk
en cultureel werk worden ge
maakt. Verder houdt de school
in Middelburg zich bezig met
een opleiding Civiele- en con-
sumptietechnische diensten.
Een mond vol. Afgekort: CCD.
Hier wordt men opgeleid om te
helpen bij het goed laten verlo
pen van huishoudelijke diensten
in instellingen, bij het bedrijfsle-
Het Buys Ballot College is in
1985 ontstaan uit het samen
gaan van het Chr. Lyceum
voor Zeeland en de De Casem-
brootschool voor Chr. Mavo.
De school is gevestigd in twee
gebouwen: de klassen 1 en 2
zijn gehuisvest in het gebouw
Beukenstraat 2 en de klassen
3 en hoger in het gebouw
Bergweg 4. Het aantal leerlin
gen bedraagt 1130.
De rector van de school vertelt:
We kennen een tweejarige brug-
periode met mavo-, mavo/havo-
en havo-vwo-groepen. Aan het
eind van de twee jaar wordt een
definitieve keus gemaakt voor
mavo, havo of vwo. In de tweede
klas kan Latijn worden gekozen.
In de bovenbouw kunnen leerlin
gen kiezen uit een groot aantal
vakkenpakketten. In de mavo en
havo kan tekenen als examen
vak worden gekozen, in het vwo
latijn en/of grieks. Door dekanen
wordt voorlichting en begelei
ding gegeven bij de keuze van
vakken. Ook wordt daarbij ge
bruik gemaakt van externe des
kundigheid van een beroeps
keuzebureau. Verder kent iede
re klas of groep een mentor. De
ze mentor besteedt extra aan
dacht aan het reilen en zeilen
van de klas en van iedere klas
afzonderlijk.
In de klassen 1 en 2 worden
studie- en vakbegeleidingsles-
sen gegeven. De studielessen
van klas 1 hebben als doel alge
mene studievaardigheden aan
te leren. Dit gebeurt in de vorm
van projekten, met als afronding
een excursie. Dit jaar brachten
de leerlingen van de eerste klas
sen een bezoek aan het Mari
tiem Museum in Rotterdam. De
vakbegeleidingslessen hebben
als doel leerachterstanden in
bepaalde vakken weg te
werken.
Een goed contact met de ouders
stellen we erg op prijs, we mo
gen als bijzondere school een
'school van de ouders' ge
noemd worden. Contactavon
den, ouderavonden en ook
schriftelijke informatie spelen
daarbij een belangrijke rol.
Ouders spelen ook een rol in de
schooi. Onze goed draaiende bi
bliotheek draait voor een groot
gedeelte op ouders. Ook verle
nen ouders medewerking bij ex
cursies. Maar ouders denken
ook mee in een zogenaamde
klasse-ouderraad. Daarin wor
den allerlei schoolzaken aan de
orde gesteld, er wordt kritiek ge
geven en er worden ideeën
geuit".
Het Buys Ballot College is een
Protestants Christelijke School.
Deze identiteit krijgt vorm in de
dagopeningen met bijbellezing,
in de vieringen bv. bij kerst en
pasen.
i.
Het Studiecentrum Nederland te
Rotterdam verzorgt dagopleidin
gen voor wie zijn weg wil vinden
in de toeristische of recreatieve
sector. De opleidingen zijn sterk
afgestemd op de behoeften bin
nen 't bedrijfsleven: hostesses,
receptionistes, informatrices,
allround medewerkers toerisme,
toeristisch management, recrea
tiemedewerker. Het gaat in alle
gevallen om dynamische func
ties. Functies ook, waarmee
men zowel in eigen land als bui
tenland terecht kan, zo laat de
leiding van het Rotterdamse in
stituut ons weten. Studiecen
trum Nederland richt zich bij
haar studentenwerving mede op
Zeeland, omdat het toerisme in
onze provincie een belangrijke
economische pijler is. Er zijn
dagopleidingen in zowel Hilver
sum als Rotterdam. Maar de
school aan de Pieter de Hooch-
weg nabij de Coolhaven in Rot
terdam zal voor leerlingen uit
onze regio het meest in trek zijn.
De opleidingen duren één jaar.
In de meeste gevallen is diplo
ma havo/vwo met twee talen ge
wenst. Voor de opleiding recep
tioniste) informatrice volstaat
het mavo-diploma met twee
talen.
Gezien de verscheidenheid aan
opleidingen, kan men echter het
beste een studiegids aanvra
gen. Het adres luidt: P. de
Hoochweg 20, 3024 BH Rotter
dam, tel. 010-4254744.
Welk kind weet op twaalfjarige
leeftijd, bij het verlaten van de
basisschool, al precies wat het
wil of kan? De Scholengemeen
schap Reimerswaal, met keuze
tussen lbo en mavo, biedt dan
ook de mogelijkheid om na twee
- jaar vervolgonderwijs een defini
tieve keuze te doen.
De school is gevestigd in Krui-
ningen. Gezien de streekfunctie
van de school, wordt bij het vast
stellen van de lestijden rekening
gehouden met de bustijden. De
bereikbaarheid van de school
wordt daardoor dus bevorderd.
De school is gehuisvest in de ge
bouwen van de voormalige ma
vo en Ihno op het adres Clercq's
wegje in Kruiningen.
De leiding vertelt over de opzet:
"De school biedt alle jongens en
meisjes die een mavo- en/of Ibo-
advies van de basisschool ge
kregen hebben twee jaar keuze
uitstel.
Tijdens de eerste twee leerjaren
is het programma voor alle leer
lingen gelijk. De leerlingen wor
den op geen enkele manier van
te voren geselecteerd op hun
mogelijkheden.
Het advies hoe verder te gaan
wordt pas na twee jaar gegeven.
Wij menen dan voldoende in
zicht te hebben in de mogelijk
heden van de leerlingen. De
leerlingen zelf zijn op veertien-
of vijftienjarige leeftijd beter in
staat een reële keuze te maken.
Als de keuze mavo of Ihno is,
blijven de leerlingen op de Scho
lengemeenschap Reimerswaal
en maken in het derde en vierde
leerjaar hun opleiding af (diplo
ma: mavo of Ihno)". Voor andere
vormen van lager beroepsonder
wijs kunnen de leerlingen
doorstromen naar het derde
leerjaar van de diverse scholen
in Goes en Bergen op Zoom.
Wie een opleiding op Mavo-niveau heeft, kan in het algemeen
schoonheidsspecialist(e) worden. Vakosschool "Estética" te Breda
verzorgt een 1-jarige én 2-jarige opleiding voor het Stivas-diploma.
Stivas betekent: stichting vakexamens schoonheidsverzorging. Op
zaterdag 23 januari a.s. houdt het Bredase instituut, dat in het verle
den al veel kursisten uit Zeeland opleidde, een open informatiedag op
het adres Delpratsingel 28, 2 minuten gaans van het NS- station.
Estética is aangesloten bij de Vereniging Vakopleiding Schoonheids
verzorging.
Bij het instituut kan men kiezen uit een 1-jarige opleiding (2 dagen per
week) of een 2-jarige opleiding. Die laatste omvat één dag per week
of twee avonden. Het Stivas-diploma biedt meerdere mogelijkheden:
men kan zich zelfstandig als schoonheidsspecialist(e) vestigen in een
eigen praktijk. Daarnaast kan er worden gekozen voor werk in een
ziekenhuis, verpleeg- of verzorgingshuis. Estetisch medewerkende
bij een cosmeticahuis is óók mogelijk, evenals voorlichtingsdeskundi-
ge aan instellingen. Overigens biedt de basisopleiding schoonheids-
verzorging nog tal van andere mogelijkheden. Via speciale kursussen
kan men na het behalen van het Stivas-diploma zich specialiseren op
gebied van lymfedrainage, relexzone-massage, acné-behandeling en
camouflage. Deze speciale kursussen worden eveneens bij het Bre
dase insituut gegeven. Wie belangstelling heeft, kan de open dag be
zoeken of bellen: 076 - 146466. Daarbij merkt men bij Estética nog
op, dat de opleiding al lang niet meer alleen is voorbehouden aan
vrouwen. Steeds méér mannen volgen hem tegenwoordig eveneens.
ven, zoals onderhoudsbedrijven
e.d. Ook voorlichtingswerk is
denkbaar.
Het diploma Consumptietechni-
sche dienst komt van pas om bij
voorbeeld een ziekenhuiskeu
ken goed te laten functioneren.
Binnen 't bedrijfsleven zijn er
mogelijkheden.
De Waayenburgh, welke is ge
vestigd aan de Nieuwervestraat
2 te Middelburg, biedt verder de
opleidingen LHNO, IHNO en
MHNO.
De Middelbare Agrarische
School te Goes behoeft nauwe
lijks nadere introduktie. Toe
komstige ondernemers en men
sen in ontwikkelingshulp, land
bouworganisaties, landschaps
verzorging e.d. werden er opge
leid. Wie verderop wil in de land
en tuinbouw krijgt aan de RMAS
niet alleen een technische, maar
vooral ook economische oplei
ding. Tevens maken praktika,
excursies, stages en algemene
vorming deel uit van de drie jaar
durende opleiding. Overigens is
het voor de leerlingen plezierig
te weten, dat de Middelbare
Agrarische School bemiddeling
verleent bij het vinden van en
passende functie na het beha
len van het diploma. Dat geldt
trouwens ook voor degenen die
al langer geleden hun examen
deden. Dit onder de naam Pro
motie Agrarische Arbeidsplaat
sen (P.A.A.).
Deze bemiddeling beperkt zich
niet tot het Zuid-Westelijk kleige
bied van Nederland, maar strekt
zich uit tot ver over de grenzen.
De R.M.A.S. wil een stimuleren
de en bemiddelende funktie ver
vullen zowel bij de vraag van be
drijven naar gekwalificeerde
mensen als bij de vraag van de
afgestudeerde leerlingen naar
regionale funkties.
Volwassenen die vroeger om
welke reden dan ook de kans
niet hadden een vervolgoplei
ding te volgen, krijgen de gele
genheid via de Zeeuwse Dag- en
Avondscholengemeenschap.
Men krijgt er alsnog de kans om
de officiële diploma's mavo, ha
vo, meao en vwo te halen. Deel
certificaten trouwens ook.
"Tweede kans onderwijs", zo
noemt men deze vorm van on
derwijs bij het ZDASG zelf. De
school is gevestigd aan de J.D.
van Mellestraat te Goes. Maar er
wordt ook les gegeven in Vlissin-
gen en Middelburg. De school
vakanties vallen samen met de
"normale" schoolvakanties.
Men hoeft niet een heel vakken
pakket te nemen. Eén vak kan
ook! De lessen kunnen worden
afgerond met het erkende
examen.
Wie niet per se het 'papier' in de
wacht wil slepen, maar meer zijn
kennis wil uitbreiden of opfris
sen, kan er evengoed terecht.
Vakken die vroeger op school
ontbraken, worden ook gege
ven. We denken dan aan
Spaans en aan informatica,
waarbij men met de computer
leert omgaan.
Meer inlichtingen: ZDASG, J.D.
van Mellestraat 61, 4461 VR
Goes, tel. 01100-15972 ('s
morgens).
De weg van basisschool naar ar
beidsmarkt is voor veel jongelui
'n lange weg. Vaak ook 'n weg
vol hindernissen. Welke studie
kies je? In welk beroep of welke
richting wil je uiteindelijk te
rechtkomen. Hoe vind je een
stageplaats wanneer je al wat
verder met je studie bent? En
ook hebben jong-volwassenen
vaak moeite om de voor hen zo
geschikt mogelijke parttime- of
avondstudierichting te vinden.
De schakel tussen school en ar
beidsmarkt wordt in veel geval
len gelegd door de Skoa. Dat is
een samenwerkingsverband
voor keuzebegeleiding en on-
derwijsarbeidscontacten. In
Zeeland is zo'n Skoa te vinden.
Het hoofdkantoor staat te Goes,
in Middelburg is er een dépen
dance. Binnen dat samenwer
kingsverband komen we ver
schillende instellingen tegen.
Op de eerste plaats is dat het
Contactcentrum Onderwijs-
Arbeid Zeeland, afgekort COA-
Zeeland. Het is één van de 13
COA's welke ons land heeft. Dat
contactcentrum houdt zich in
Zeeland bezig met het opsporen
van knelpunten in de regionale
arbeidsmarkt en knelpunten in
het onderwijs. Verder wordt ge
probeerd een samenhang te
creeëren tussen activiteiten op
gebied van schoolkeuze, studie
keuze en beroepskeuze. Dat ge
beurt veelal middels voorlich
ting. En tenslotte probeert het
COA-Zeeland stagemogelijkhe
den te scheppen. Stages bij
voorbeeld ook om docenten in
het voortgezet onderwijs in con
tact te brengen met nieuwe
technologieën.
Binnen het Skoa is verder de
Stichting Studie- en Beroeps
keuze Zeeland actief, afgekort
SBZ. Dit beroepskeuzeburo kan
worden ingeschakeld wanneer
men na de basisschool een
studie- of vakrichting moet gaan
kiezen. Ook bij verandering van
studie- of werkkring kan men ad
vies vragen. Hoe kan ik mijn car
rière plannen? Hoe vul ik m'n
vrije tijd in? Ook die vragen
helpt SBZ oplossen.
Het SBZ heeft een eigen infor-
matheek. Die is te vinden op het
adres Nieuwstraat 2 te Goes,
waar Skoa zetelt. Deze informa-
theek is dinsdagmiddag tussen
half twee en half vijf geopend.
De derde pijler is dan nog het
Regionaal Orgaan voor het leer
lingenwezen Zeeland, afgekort
Rolz. Dit regionaal orgaan geeft
informatie over theorie- en prak
tijkonderdelen. Dit strekt zich uit
over ruim 400 beroepen. De
kern daarvan wordt gevormd
door opleidingen in het kader
van de Wet op het Leerlingwe
zen. Consulenten geven daarbij
voorlichting over beroep en
opleiding bij deeltijdonderwijs,
leggen contacten met bedrijven
en organisaties, vangen voortij
dige schoolverlaters op, begelei
den randgroepjongeren en ge
ven voorlichting aan culturele
minderheden.
Het Skoa werkt overigens sa
men met het Arbeidsburo. In
Middelburg is een Beroepen In
formatie Centrum te vinden op
het adres St. Sebastiaanstraat
12. Dat is elke werkdag ge
opend van negen tot half één en
van half twee tot vier.
In Kapelle bij Goes, ook wel ,,'t Groene Hart van Zuid-Beveland" ge
noemd, staat de Groene School. Binnen 't Zeeuwse is die school
een begrip. Er worden juist in deze periode weer open dagen ge
houden, waarbij men van nabij kan zien en horen wat de Groene
School heeft te bieden. Die open dagen zijn op 20 en 27 januari van
14.45 - 17.00 uur en van 19 -'21 uur.
De Groene School biedt een veelheid aan opleidingsmogelijkheden.
Er kan worden gekozen uit de volgende opleidingen:
- de lagere agrarische school: bestemd voor leerlingen na het basis
onderwijs;
- het individueel landbouw onderwijs: bedoeld voor leerlingen die
agrarisch onderwijs willen volgen, maar niet voldoen aan de eis van
6 jaar basisonderwijs en/of wat meer begeleiding nodig hebben;
- de leerlingstelsels: voortgezet onderwijs na l.a.s./l.b.o./m.a.v.o.
akkerbouw: min. toelatingseis l.b.o. (2 vakken op b nivo), dipl. vak
bekwaam akkerbouwer.
groenverzorger-b: toelatingseis min. l.b.o. (2 vakken op b-nivo,
waarbij wiskunde aan te raden is), dipl. groenverzorger-b.
fruitteler: toelatingseis min. l.b.o. (2 vakken op b-nivo) dipl. vakbe
kwaam fruitteler.
- de assistentenopleidingen: bestemd voor leerlingen met een i-
opleiding.
assistent-akkerbouwer: dipl. assistent-akkerbouwer.
assistent-tuinonderhoud: dipl. assistent-tuinonderhoud.
assistent-fruitteelt: dipl. assistent-fruitteler.
De Groene School hield kort geleden al enkele open dagen. Maar
oudercommissies of basisscholen die méér informatie willen over
de Groene School, kunnen te allen tijde er even contact mee zoe
ken. Het telefoonnummer is: 01102-1812.
Het vakkenpakket is gevarieerd en zowel theoretisch als praktijkge
richt. Jongens en meisjes die van de basisschool komen en zich in
teresseren voor alles wat groeit en bloeit en bovendien graag met
hun handen werken, hebben er een geschikte opleiding. De eerste
twee jaren zijn brugjaren, daarna krijgen zaken als plantenteelt, het
houden van dieren, aanleg en onderhoud van tuinen vooral aan
dacht. Het diploma geeft toegang tot de Middelbare Land- en Tuin
bouwschool, tot Vakscholen, Middelbare Laboratoriumschool en
cursussen voor vervolgonderwijs.
Ook voor hen die internationale
ervaring willen opdoen kan men
adviserend en bemiddelend op
treden.
Met P.A.A. worden géén nieuwe
banen gegarandeerd, noch ge
creëerd, maar wordt juist in een
moeilijke periode van de agrari
sche sektor een optimale bezet
ting gepropageerd.
In grote delen van Zeeland
speelt de fruitteelt een belangrij
ke rol. In Kapelle werd bijvoor
beeld enkele maanden geleden
de op één na grootste veiling
van ons land in gebruik geno
men, waar 't fruit in tientallen
miljoenen kilo's wordt aange
voerd. Geen wonder dus dat de
school in Goes aandacht geeft
aan dit vak. Het kan worden ge
kozen in plaats van het vak
"dierlijke produktie". Per 1 au
gustus kan men zelfs al in de
éérste klas (zowel A als B) voor
dit vak kiezen.
Verder biedt de RMAS te Goes
parttime- en kursusonderwijs.
Dat parttime onderwijs wordt
jaarlijks door 200 deelnemers
gevolgd. "Er is een groot aan
bod van vervolgkursussen: van
spuiten in de landbouw tot cur
sus "kampeerboeren".
De school in Goes is gevestigd
aan Ravelijn de Groene Jager 8.
De Laboratoriumschool Zeeland
houdt zaterdag 30 januari a.s.
van 10.00 - 15.00 uur een Open
Dag in het gebouw aan de Rom-
merswalestraat 1 te Goes.
Deze Open Dag is bestemd voor
toekomstige studenten en geïn
teresseerden.
Medewerkers en studenten zul
len door middel van o.a. instru
mentale technieken en proeven
op diverse laboratoria een in
druk van het beroep van che
misch, klinisch chemisch en mi
crobiologisch laboratoriumme
dewerker geven.
De opleidingen worden verzorgd
op twee nivo's: het Middelbaar
Laboratoriumonderwijs (MLO)
en het Kort Middelbaar Labora
torium Onderwijs (KMLO). Het
MLO kent een chemische en
een medische (klinisch che
misch en microbiologisch) stu
dierichting. De kursusduur van
deze opleidingen is 4 jaar. Het
KMLO kent alleen een chemi
sche studierichting met een kur
susduur van 2Vz jaar.
Om de bezoekers een goed
beeld te geven van de opleidin
gen, worden in een aantal loka
len door studenten praktijkproe
ven uitgevoerd. Bovendien
wordt een diapresentatie gege
ven over het beroep en de oplei
ding. Daarnaast wordt uitge
breid voorlichting gegeven over
de toelatingsvoorwaarden, de
beroepsmogelijkheden en de
studie.
De school met de meeste stu
diemogelijkheden op agrarisch
gebied in ons land staat in Bre
da. Niet direct naast de deur.
'Toch wordt de middelbare land
en tuinbouwschool in deze stad
•door veel jongeren uit Zeeland
bezocht. De studiemogelijkhe
den in Breda hebben zowel be
trekking op richting als niveau.
Middelbare Land- en Tuin
bouwschool met studierich
tingen
Landbouw, met differentiaties:
- Akkerbouw met groenteteelt
- Rundveehouderij
- Intensieve veehouderij
Groenteteelt/Bloementeelt,
met differentiaties:
- Glas- en Vollegrondsgroen-
teteelt
- Groenteteelt en Bloementeelt
Aanleg en Onderhoud van tui
nen en groenvoorzieningen, met
differentiaties:
- Kleinschalig Groen
- Grootschalig Groen
Boomteelt
Bloemschikken en
binden/Bloementeelt
Het praktijkonderwijs wordt ge
geven in de schooltuin, maar
ook op vele gespecialiseerde
Land- en Tuinbouwbedrijven in
de regio. Alle studierichtingen
zijn te volgen op 2 niveau's, de
A-leergang en de B-leergang.
De A-leergang is meer theore
tisch en geeft mogelijkheid van
doorstuderen.
Leerlingen, die dat willen, krij
gen als voorbereiding op een
hogere beroepsopleiding een
uitgebreid programma in exacte
vakken. De B-leergang is eind
onderwijs.
Zowel de A- als de B-leergang
leidt op voor een diploma, dat
voldoet aan alle eisen op gebied
van vakbekwaamheid en onder
nemerschap.
Toelating is mogelijk met
M.A.V.O.-diploma of diploma
L.B.O. (afhankelijk van pakket
en niveau A- of B-leergang).
Andere mogelijkheden zijn:
deeltijd middelbaar agrarisch
onderwijs voor volwassenen,
kort middelbaar agr. onderwijs,
kursussen.
In het land- en tuinbouwonder-
wijs worden komende jaren gro
te veranderingen verwacht.
Over een kleine tien jaar zullen
er in ons land zo'n 25 agrarische
opleidingscentra zijn, waarvan
de school in Breda één.
Door mee te werken aan de tot
standkoming van A.O.C.'s denkt
de Middelbare Land- en Tuin
bouwschool van Breda samen
met Goes nog meer te kunnen
doen aan het beroepsonderwijs
in een regio die heel Zeeland,
het westen en het midden van
Noord-Brabant en een groot
deel van Zuid-Holland beslaat,
zowel voor jongens als meisjes
(per vakrichting varieert het aan
tal meisjes van ca. 10% tot
70%) is er naar de mening van
de Middelbare Land- en Tuin
bouwschool in Breda nog volop
toekomst in de Land- en Tuin
bouw, de hovenierssector, de
bloemisterij en de boomkweke
rij. Dat geldt gelukkig voor jonge
mensen met een agrarische
achtergrond, maar ook voor
hen, die deze achtergrond niet
hebben, maar sterk genoeg ge
motiveerd zijn voor een toe
komst in de agrarische sector of
in de periferie.
Aan het eind van het tweede
leerjaar wordt de keuze Ihno of
mavo gemaakt. Het advies is af
hankelijk van: studieresultaten,
advies van de schooldecaan en
het advies van de docentenver
gadering.
De mogelijkheid tot een havo
advies in het eerste leerjaar blijft
aanwezig.
In de bovenbouw (klas 3 en 4)
wordt een vrije pakketkeuze en
keuze van afstudeerrichtingen
geboden, die leidt tot een Ihno-
of een mavodiploma.
De afstudeerrichtingen van het
Ihno zijn de volgende:
- verzorgend
- textiel verwerkend
- verkooppraktijk
- vrije richting.
SPORT:
Afhankelijk van de belangstel
ling wordt deelgenomen aan di
verse toernooien,
leder schooljaar wordt een
sportdag en een sponsorloop
georganiseerd. Daarnaast wordt
geprobeerd om met alle leerlin
gen een dag te gaan langlaufen
in de Belgische Ardennen.
SCHOOLREIZEN:
In voorafgaande jaren zijn één-
daagse schoolreizen en meer
daagse schoolkampen georga
niseerd. Voor het komende
schooljaar wil men dit continue
ren, zodat iedere klas elk jaar
een uitstapje heeft.
Hoewel niet direct naast de deur, blijkt er jaarlijks vanuit het Zeeuwse
belangstelling te bestaan voor de opleidingen van de Middelbare
Agrarische School te Boxtel. En daar is wel een reden voor te geven.
Want deze school heeft zich sterk gespecialiseerd in de levensmidde
lentechnologie. Anders gezegd: de verwerking van grondstoffen tot
levensmiddelen, genotmiddelen en voedsel voor dieren. Dezer dagen
betrekt de school, die wordt bestuurd door de NCB, doch open staat
voor alle gezindten, een nieuw gebouw.
De school leidt op tot middenkaderfuncties in produktiebedrijven en
controlerende instituten. Dit via een A-opleiding. Daarnaast is er een
B-richting die opleidt tot geschoold vakman met achtergrondkennis
van de produktieprocessen. De praktische mogelijkheden: het maken
van kaas, suiker uit bieten, brood bakken, inblikken, visserijproduk-
ten maken etc.
Voor de A-opleiding zijn de toelatingsvoorwaarden Mavo 4 met liefst
wis-, schei- en natuurkunde op D-nivo. Verder: LBO met Ned., En
gels, wis-, schei- en natuurkunde C, alsmede Havo van vergelijkbaar
niveau.
Adres: MAS, Pastoor Erasstraat 14, 5281 GW Boxtel, tel.
04116-72431.