r - S Rotterdammers hebben andere humor dan Vlissingers mt C? kt akikrt Familiebedrijf doet zaken in auto's met Bovag-garantie 'Ze verzorgen hun schoenen vaak beter dan hun gezicht' Vlissings Radio-tv-center won een Sanyo bestelbus Trefcenter maakt winnaars bekend Luisteravond Bang Olufsen bij Vlissingse firma Dert Joost maakt winnaar van Florado's wedstrijd bekend WEEK VAN DE MAN BIJ PARFUMERIE LOUISSE Technische hoogstandjes bij Foto Dert Show op z'n Italiaans ABN sponsort ambieuze jeugd van vc Vlissingen 10 JAAR VERBOOM: 'BESTE WORSTEN VAN NEDERLAND' DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 28 oktober 1987 Jan en alleman Zoon Rob Rookworst AUTOCENTER MIDDELBURG lM£K onoo'^823, Scheren Couturiers Fitness-afdeling in campingzaak HET ZWAARSTE BROOD VAN ZEELAND Slagerij Verboom in de Seheldestraat in Vlissingen viert deze week haar tienjarig bestaan. Specialiteit in bet jarige bedrijf is zelf gemaakte worsten. En dat gaat ze dermate goed af, dat bij landelijke wedstrijden al menige keer eremetaal in de wacht werd gesleept. Tien jaar geleden verhuisde de familie Verboom uit Rotterdam naar Vlissingen om in de Seheldestraat een slagerij over te nemen. In Rot terdam had ze al 15 jaar een slagerij gehad. Het echtpaar wilde altijd al graag in Zeeland gaan wonen. "Waarom precies? Dal is moeilijk onder woorden te brengen. Het was vooral gevoelsmatig. Zeeland is een mooie provincie en de mentaliteit van de Vlissingse bevolking stond ons aan", zegt eigenaar J. Verboom, "en in bedrijfsmatig op zicht zagen we hier goede kansen voor een kwaliteitsslagerijver volgt de slager. "We hebben er geen moment spijt van gehad", vult mevrouw A. Verboom aan. "Hoewei het de eerste jaren wel eens moeilijk was, want Rotterdammers zijn heel anders dan Vlis singers". Het verschil zit vooral in de hu mor. "Wat Rotterdammers leuk vinden, daar kunnen Vlis singers vaak nauwelijks om glimlachen, wat Vlissingers grappig vinden daar zien de meeste Rotterdammers het lol lige vaak niet van in", zegt me vrouw Verboom. "Het belang rijkste verschil is wel", onder breekt de echtgenoot zijn vrouw, "dat Zeeuwen de kat uit de boom kijken. Het duurt wel even voor dat ze vaste klant worden. En Zeeuwen willen duidelijk kwaliteitsvlees. Rot terdammers zijn minder kies keurige". duiden. terdam keurige Omdat het aantal klanten gestaag groeide werd de winkel na vijf jaar verbouwd en ruim drie keer zo groot gemaakt. "Bij het feest na die verbou wing", zegt mevrouw Ver boom, "bleek heel goed hoe de Vlissingers zijn. Wc kregen veel bloemstukken en presentjes en Jan en alleman kwam felicite ren. Zo'n overweldigende reac tie zouden we in Rotterdam nooit hebben gehad". Over de vestigingsplaats is de familie zeer tevreden. "Ook al mocht ik hier in Vlissingen vrij ergens een vestigingsplaats kie zen, dan nog zou ik hier niet weggaan", meent de eigenaar. "We zitten hier uitstekend en we hebben een goede naam op gebouwd. Ik denk dat voor veel Vlissingers slagerij Verboom een begrip is en dat komt voor al door onze zelfgemaakte worsten". Het maken van de worsten is vooral het werk van zoon Rob. "Ik maak ze in allerlei soorten: leverworsten, droge worsten, gerookte en gekookte worsten, in alle variaties. Ruim tachtig procent van de worsten die we verkopen zijn zelf gemaakt". Daarna wat peinzend: "Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er onder jongeren zo weinig ani mo is om in het slagersvak te gaan. Bij de slagersopleiding (die zes jaar duurt) valt zo'n meer dan de helft af". Heeft de staking enige tijd gele den bij slagers in supermarkten misschien een negatief beeld ge geven. Rob Verboom denkt van wel. Maar: "Die staking ging om jongeren die in super markten werken. Ze verdienen daar dertig procent minder dan jongeren die bij zelfstandige slagers werken. Ook die toestanden met die hormonen schrikken af. Maar dat zijn ex cessen". Momenteel werken er zes men sen bij slagerij Verboom. Aan uitbreiding wordt voorlopig niet gedacht, al zou zoon Rob wel wat meer ruimte in zijn worstenmakerij kunnen gebrui ken. Hij zou dan nog meer aan dacht kunnen besteden aan de worsten. Binnenkort zijn er weer wedstrijden, de nationale roo- kworstwedstrijden in Arnhem, "de worst-stad vij uitstek". "Vorig jaar waren er zo'n 600 topkeurslagers. Wij hadden goud in de grove rookworst soort en zilver in de fijne soort". Op de vraag of die resultaten dit jaar geëvenaard zullen wor den, lacht de slagerszoon en zegt: "Nou. Dat zal niet mee vallen. Maar we doen ons best, dus wie weet...". Om het tienjarig bestaan te vie ren hangt er donderdag 29 ok tober en de aansluitende vrij- Vader, zoon en moeder Verboom dag en zaterdag een grote worst liet beste raadt, wint 100,—. in de winkel. Wie het gewicht Daarnaast zijn er nog tien 'rol- van deze worst bij benadering lades als troostprijzen. Jan Louisse, eigenaar van de parfumeriezaak aan de Walstraat in Vlissingen, heeft zich vorige week helemaal op de mannen gestort. Onder het motto 'afrekenen met vooroordelen' wijdde hij alle aandacht aan artikelen die des mans huid beschermen te gen vuiligheid in het milieu, hij toonde het sterke geslacht welke geurtjes er zoal zijn en als topper werd een mannenavond ge houden waarbij de techniek van het scheren in alle facetten werd toegelicht. De heren Blotnmendaal (links), Van Manen en Hollebrandse (rechts) tijdens de officiële overhandiging van de Sanyo- bestelbus. De schaar brug, een opmerkelijk attribuut bij het nieuwe auto bedrijf /M iLlC Papegaaistraal 9-11 /V[H/OL//V Goes Uw hoeden- en bontspecialist Volgens Louisse is het initiatief om zijn herenparfumerie in de schijnwerpers te plaatsen geen gat 'in de markt creëren, maar de markt is er. "Mannen krijgen er steeds meer plezier in om zich te hullen in weelderige of sportieve luchtjes. Uit onwetendheid kopen ze vaak verkeerde producten. Wij willen aantonen dat we deskundig omgaan met het assortiment en het juiste product bij de juiste persoon brengen. Gelukkig is de keuze tegenwoordig zo groot dat iedere man wel de after-shave en eau de toilette kan kiezen die bij hem past. Vaak kun je trouwens ook meteen zeggen die geur past bij die man. Wij proberen te hel pen. En om dat te onderstrepen hebben we die week voor de man nen gehouden". Dinsdagavond moest een top avond worden. Twee demonstra- trices van onder meer de merken Davidoff en Gucci namen met de 23 aanwezigen in de parfumerie zaak aan de Walstraat het scheren Een demonstratie van het nieuwste middelpunt van muziek: de Beocenter 9000, een combina tie van radio, cassettedeck en compact disc-spcler en muziek fragmenten. Onlangs konden lief hebbers een avond lang luisteren naar de meest moderne ontwikke lingen op muziekgebeuren in de eeuwenoude kelder van de firma Dert aan de Nieuwedijk. Ter ere van het 100-jarig bestaan van de firma, was juist voor deze plaats gekozen van de aparte de monstratieruimte. "Op deze ma- Het gewicht raden van het groot ste brood van Zeeland. Dat was de bedoeling van de wedstrijd die Trefcenter twee weken geleden heeft gehouden. Bedrijfsleider Evert Verspeek reikte afgelopen week de prijzen uit aan de winna ressen: mevrouw De Bru.vn uit Vrouwenpolder, mevrouw Si mons uit Middelburg en mevrouw Koole uit Serooskerke. Zij kregen een cadeaubon ter waarde van 100,-. Van 6 tot 10 oktober was het grootste brood van Zeeland te zien op de broodafdeling van Trefcenter. Broodleverancier van Trefcenter, Dominicus-Steketee uit Westkapclle, verzorgde dit 'reuzebrood'. 1400 mensen waag onder de loep. Vragen als elee- trisch of nat werden breed uitge meten, waarbij de vrouwen dui delijk hun voorkeur voor het mes demonstreerden. Ook werd een aantal wetenswaardige feiten uit de doeken gedaan zoals: een man is in zijn leven 3500 uur bezig met scheren en als hij het afgeschoren haardje telkens aan elkaar zou plakken zou dat een haardraad van negen meter opleveren. De dames betoogden vurig dat we tegenwoordig wel erg verwend zijn met de apparaten. De ge schiedenis: toen 'men' ontdekte dat de baard alleen maar hinder lijk was brandde men de haren er af. Dat was geen pretje, wisten de dames alsof ze er zelf bij waren geweest. Vervolgens werden ste nen gebruikt om de gezichtsharen te verwijderen en daarna raakte glas in zwang. Het barbiersmes werd rond 1850 uitgevonden. "Tegenwoordig zijn de scheerac- cessoires zo gemakkelijk te hante ren, dat een bezoek aan de kapper om te laten scheren alleen nog in luxe-kappersshops zoals in Am- nier blijven we in de sfeer van ons 100-jarig bestaan", vertelt Aart Schram, de man van het audio- gebeuren van deze zaak. Ruud Koutstaal, audioconsulent van Bang Olufsen liet de bezoe kers verschillende stijlen muziek horen zoals opera-, mars-, jazz- en klassieke muziekfragmenten. Na de pauze ging de audioconsu lent dieper in op het linksysteem van Bang Olufsen. Vanuit een centrale installatie kunnen zowel beeld als geluid naar meerdere ka- sterdam mogelijk is. Daar duurt <jen behandeling dan ook ruim een uur. Een mode rond de baard is ook al niet steeds dezelfde". De demonstratrices verwezen naar het zogenaamde macho-baardje, stoppels die iets nonchalants mannelijks hebben. "De industrie ziet er brood in, dus er is ook daarvoor een speciaal apparaat ontwikkeld". Maar mannen gaan doorgaans slecht om met hun baard. "Ze verzorgen hun schoe nen vaak beter dan hun gezicht", waarschuwden de dames. De ontwikkelingen rond mannen- parfumerie staat niet stil. Jan Louisse: "Mannen vinden het steeds belangrijker om mooie, luxueuze kleding te dragen. Ze zijn speelser en ongedwongener geworden. Het is dus niet vreemd dat een aantal kledingmerken met een eigen stijl voor hun klanten een bijbehorende geur hebben ontwikkeld. Sander en Boss zijn er voorbeelden van. Maar ook Silver van Etienne Aigner, Bog- ner van Willie Bogner, Gucci en KI. Homme van Karl Lagerfeld zijn voorbeelden. Ze maken alle maal gedistingeerde parfums zo als je dat mag verwachten van couturiers van naam. En de ver pakking is al net zo exclusief als de geuren zelf". En in het bos van geurtjes voor de man zijn de bomen voor iemand mers van een huis worden gestuurd. Deze via de "link" ver bonden kamers kunnen uitgerust worden zoals dat per vertrek wordt verlangd. Wanneer kinde ren bijvoorbeeld op hun kamer een televisietoestel hebben, dan kunnen zij de videorecorder in de woonkamer op afstand bedienen en op hun eigen kamer een video film bekijken. Op datzelfde mo ment kan ook in de huiskamer het lopende tv-programma worden bekeken. die de ean-de-cologne-achtige af ter shave wil verruilen voor iets 'dat echt lekker ruikt' niet meer zichtbaar. Jan Louisse werpt zich voor die mannen graag op als des kundige en adviseert - "vrijblij vend", beklemtoont hij - graag. Een splinternieuwe Sanyo bestel bus staat sinds kort bij Radio- Een fotozaak is niet altijd een winkeltje waar je filmrolletjes kan halen. Bij Foto Dert in Vlis singen bijvoorbeeld wordt van woensdag 4 tot en met zaterdag 7 november een winkelshow gehou den met als hoogtepunt een foto avond op 4 november met foto graaf Wout Gilhuis als middel punt. Op de winkelshow worden de nieuwste fotografisch- technisehe snufjes gepresenteerd. T.V.-Center in de Seheldestraat voor de deur. Hollebrandse, de eigenaar heeft een bestelbusje ge wonnen. Verkoop-direkteur van Sanyo, Cees van Manen, over handigde onlangs de sleutels van de bus aan de nieuwe eigenaar. "Alle Sanyo-dealers kunnen loten verdienen door producten te ko pen bij ons. In de maanden okto ber tot en met december wordt er elke maand een bus verloot. No taris Hendriks uit Mijdrecht trekt hier een lootje voor. Hoe meer produkten een zaak koopt, hoe meer loten ze krijgt. Meneer Hol lebrandse heeft pas nog wat inge kocht bij ons. Hij maakt dus ook de volgende maand weer kans op een bestelbusje", zegt Cees van Manen. "Ze kunnen die busjes beter met een allemaal hier voor de deur zetten", reageerde Hollebrandse hierop. Eén busje winnen was voor hem kennelijk niet genoeg. "Toen ik de loten kreeg voor deze Het dertien-jarig jeugdlid van de voetbalclub Vlissingen, Yvel Blokland, nam onlangs een che que van 500,— in ontvangst. Deze cheque bood Grimbrère, di recteur van de ABN-kantoren in de regio Vlissingen, aan. De ABN Bank wil hiermee de jeugdactiviteiten van deze vereni ging financieel steunen. Op deze manier hopen zij ook de jeugd nog meer voor sport te interesse ren. De bank had voor de leden Autocenter Middelburg, van de familie Jansen is vorige week be gonnen met de verkoop van ge bruikte auto's. Jansen senior neemt de inkoop-afdeling voor zijn rekening. Jansen junior de verkoop, en mevrouw Jansen ver zorgt de administratie. "Door de opzet van een familiebedrijf kun nen we de prijzen laag houden", vertelt Jansen senior. Het bedrijf is gevestigd aan de Kanaalweg in de Zeeuwse hoofdstad. eerste ronde had ik dat namelijk ook al gezegd en dat heeft blijk baar geholpen". Italië, staat centraal in de all-in modeshow op donderdag 29 ok tober in Britannia. Er is een show met damesmode, herenmode, sportmode, haarmode, er zijn kraampjes waar meer informatie voorhanden is en bovendien toont AMZ-reizen in de pauze een film over de nieuwste mode wat reizen naar Italië betreft. De speakers zijn Ellen Bil en Hans Franken. Habee Intesport, de sport- campingzaak aan de Middelburg se Nieuwe Burg heeft een nieuwe afdeling Fitness artikelen inge richt. Deze apparatuur heeft alles te maken met een gezonde bin nenhuistraining. Azalea was de naam van de plant die deze week ingevuld moest worden voor Florado's najaarsac tie. De derde trekking leverde nog meer inzendingen van deelnemers op dan de voorafgaanden. Nu waren er zo'n 65 antwoorden. Af gelopen donderdag maakte de twee-jarige Joost de Graaf de der de winnaar van de najaarsactie van VC Vlissingen een speciale ABN-rebus gemaakt. De te ver dienen prijzen bij deze prijsvraag zijn een eerste inleg op een spaar rekening van 100,—, 50,— of f25,-. De overhandiging van de cheque was het startsein voor de ABN- jeugdspaaractie. Deze wordt ge houden tot en met vrijdag 13 no vember. Wie tijdens deze spaarac tie een rekening opent bij de ABN krijgt een sportieve stopwatch cadeau. De familie Jansen komt uit het Brabantse Uden. Daar zat Jansen senior al heel wat jaartjes in het autovak. Hij is als monteur be gonnen en heeft zijn kennis van auto's uitgebreid met taxatie en verkoop. "Hel bedrijf in Uden bood te weinig toekomst voor ons. We konden daar niet uitbrei den", legt Jansen senior uit. "Toen zat John nog op school en werkte af en toe in de zaak. Nu is van Florado bekend. Deze week was J. de Keijzer uit Middelburg de gelukkige. Zoals gebruikelijk bij deze actie kreeg Joost een tas met allerlei verrassinkjes en zijn moeder een bos bloemen. Donderdag 29 ok tober om 16 uur zal de laatste trekking van de najaarsaktie hij klaar met zijn opleiding aan de MEAO en zit dus permanent in de zaak. Vandaar dat we naar Zee land zijn gekomen". Het Autocenter verkoopt alleen auto's met Bovag-garantie. Jan sen Junior geeft hier uitleg over: "Het is landelijk geregeld dat een auto van meer dan 7500,— drie maanden Bovag-garantie krijgt. De garantieperiode kan eventueel ook worden uitgebreid'. plaatsvinden, ook weer door de jongste dan aanwezige klant in de winkel aan de Lange Delft. Florado houdt een najaarsactie waarbij de naam van de in een ad vertentie afgebeelde plant moet worden geraden. De advertentie verschijnt wekelijks in deze krant. De actie duurt tot eind oktober. den de gok te raden naar het juiste gewicht van het brood. De winnaressen onthulden tijdens de prijsuitreiking hun tactiek: "Schatten hoeveel broden van acht ons in dat grote brood pasten", probeerde de één. "Het grote brood oppakken om het ge wicht zo'n beetje te bepalen", probeerde de ander. Louter en al leen gokken hadden deze dames duidelijk niet gedaan. "14 Mensen wisten het juiste ge wicht te raden van het brood: 13,5 kilo. Hier hebben we drie prijswinnaars uit getrokken. Trefcenter had oorspronkelijk een eerste, tweede en derde prijs beschikbaar gesteld. Dat hebben we veranderd in drie hoofdprij zen. De drie prijswinnaars had den namelijk het juiste gewicht geraden", legt de bedrijfsleider uit. De winnaressen met bedrijfsleider Ver speek. Joost trekt de winnaar. Yvel Blokland met de reuzecheque. Links AEN-üireLieui Grimbrère en rechts J. Zoutewelle van de vc Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1987 | | pagina 9