FAAM IIVLISSINGER
Autolak
nodig
ruime keuze uit meer
dan 30 goede gerruikte auto's
in elke prijsklasse!
Volvo 480 ES
Geraffineerde lijn, weinig presti
m
Dutch Racing School vergi
cursuspakket
De Faam en De Vlissinger
De voordelige weg
naar uw klanten
II
Donderdag 8 - vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober a.s.
AUTOBEDRIJF
HEEFT U AL MET
ONZE VERRASSINGEN
KENNIS GEMAAKT??
aHhrtin OüONHHnnr
Prestoflux
autolakspray
ra
MfM
uumhh
Herstel van alle autoschade
Moderne autospuiterij en
plaatwerkerij
Herstel roestschade
Taxatie en schadebemiddeling
'focwa
oude veerseweg 22
middelburg
het kenmerk l 011ö°-27261
voor vakwerk
0) 01 boeken'
t& met de
node pijl
handelsonderneming
Arnesteinweg 29
4338 PD Middelburg
01180-29938/14307
b.g.g. 01196-12304
Roest?? Ook u kunt zelf uw auto
een roestbehandeling geven
BOMB
60 V9n de andere schitterende prijzen)
van alle
meuken thuis
OOSTPERKWEG 35-37 MIDDELBURG
TEL. 01180-36720
mmm
wi
i
NIEUWS
fJWWHfi,
JLiJUhrHtir
m
Rekord 2.0 S 4-drs
Rekord 2.0 S 4-drs LPG
Rekord 2.0 S 4-drs
Rekord 2 0 S 4-drs. LPG
Rekord 2.0 S
Ascona 1.6 S 5-drs. GL LPG.
Ascona 1.6 Diesel 4-drs LS
Ascona 1.6 S 2-drs
Ascona 1.6 S 2-drs. automaat
Ascona 1.6 S 4-drs
Kadett E 1.2 S 5-drs GLS
Kadett E 1 3 S 5-drs LS
Kadett E 1.2 S 3-drs LS
Kadett E 1 3 S 3-drs GT Sport.
Kadett D 1.2 S 5-drs
Kadett D 1 3 S 3-drs
Kadett D 1.2 S 3-drs Caravan..
Kadett D 1.2 S 3-drs
Kadett D 1600 Diesel 3-drs
Corsa 12 S 3-drs de Luxe
Corsa 10 S 3-drs LS
Corsa 12 S 2-drs de Luxe TR
Ford Escort 1 3 Laser 3-drs
Ford Escort 1.1 Laser 3-drs
Honda Quintet 5-drs Luxe aut
VW Golf 3-drs 1600
Toyota Corolla 1300 2-drs
Toyota Carina 4-drs Luxe automaat.
Renault Fuego GTL
Fiat 127 1050 CL 3-drs
Seat Malaga 1500
Saab 99 GL 2-drs
Vergelijken we een benzine motor met een windmolen (dat is tenslot
te de schoonste motor aller tijden) dan moeten we toegeven dat we zover nog
niet zijn. De auto is nog steeds mede-verantwoordelijk voor de zure regen.
Daarom heeft Volvo de hand in eigen boezem gestoken en zijn vanaf
nu alle Volvo's -zonder meerprijs- leverbaar met schone motoren. Zoals de
2-liter injectiemotor van de 360-serie, uitgerust met het EGR-Pulsair (recy
cling-) systeem en bovendien geschikt voor alle soorten benzine.
De 240-/700- serie en de 480 ES kunnen worden voorzien van een ka
talysator met Lambda Sonde, een ingenieus filter dat schadelijke stoffen af
breekt. De nieuwe schone motoren hebben aan Volvo's principes een nieuwe
dimensie gegeven. Want naast duurzaamheid, stijl en rijplezier voelt Volvo
zich met name verantwoordelijk voor veiligheid. De zorg voor een schoon en
veilig milieu valt daaronder. -w
En daar hl in«»"
1982 1 11 500.
1982 1 12 500.
1983 f 16 250,
1981 f 9.250.
1980 6 500,
1985 I 21.500,
1986 f 19 900,-
1985 f 19.750.-
1983 f 16 500.-
1982 I 9 750.-
1985 f 20.400.-
1984 f 17.500.-
1986 f 19.500.-
1984 f 20.500,-
1982 f 11.950.-
1982 f 11.500.-
1980 f 6.950.-
1983 f 13.750,-
1983 M 3 500,
1985 I 15.900.-
1984 12 250,-
1985 f 15 400,
1986 f 19.500.-
1983 f 13 500 -
1982 10 900.-
1983 f 12 750,-
1982 f 7 250.-
1981 f 7.950,-
1981 f 8 750,-
1986 f 11.500.-
1986 I 16 500.-
1983 f 13 500.-
^^TrTo buu
GROTE JUBILEUM
OCCASION SHOW
r
Het is een uiterst fraaie en goed dtxir-
timmerde sportcoupé, deze Volvo 480
ES. Jammer genoeg komt deze razend
snel uitziende Volvo 480 ES domweg
snelheid te kort om het een echt sportie
ve automobiel te kunnen noemen. Er
gens doet hij mij denken aan de zeer
populaire Volkswagen Karmann Ghia
uit de jaren zestig. Ook deze bezat toen
een zeer sportieve uitstraling, die ze niet
waar maakte.
Toen ik de 480 ophaalde in Beesd en de
motor netjes op temperatuur gereden
had werd mijn argwaan al gewekt. Een
Golf GTi 16-klepper passeerde mij en
wekte mijn competitiegeest op. Ik had
echter geen sphijn van kans tegen dit
snelle monster want in een mum van tijd
was de GTi uit mijn gezichtsveld ver
dwenen en dat was werkelijk een fru
strerende ervaring om met een flitsende
sportcoupé, zoals de 480 ES, gepakt te
worden door een er doodgewoon uit
ziende Golf GTi.
De Volvo 480 ES is een uiterst fraai gelijnde sportcoupé.
Boeken
Thuis heb ik de boeken er eens op nage
slagen en gekeken hoe groot het vermo
gen van de motor was en wat de presta
ties zouden moeten zijn. Dat zag er best
wel veelbelovend uit want deze motor,
die uit het huis Renault stamt, heeft een
zuigerverplaatsing van 1721 cm3 en een
prachtig motormanagement systeem en
zou een vermogen van 80 kW 109 pk)
bij 5800 omw/min naar de voorwielen
moeten dirigeren.
Niet echt indrukwekkend maar dit zou
toch voldoende moeten zijn om deze
fraaie automobiel met enig geduld naar
de door Volvo opgegeven topsnelheid
van 190 km/h te br<
echter niet gelukt om I
h te komen, wat ik c
snelheidsmeter daarc
halsstarrig om mij wi
op dat moment ruim
Wat betreft het sprii
km/h. daarbij kwam
niet aan de door de
9,5 sec. Mijn compa
bloei van zijn jaren is
sec en ook hij kwam
die de fabriek ópget
Opvallend is ook zo
van pakweg 130 km
halen. In dit snéllit
op het oog veel zv
voorbij, terwijl jczi
pedaal zo ongevcei
Ondanks het gekrakeel over ons natio
nale Zandvdortse circuit gaan de beken
de cursussen van de DRS daar gewoon
door en worden dit jaar nog uitgebreid
ook met een rally-cursus, die gegeven
wordt door nationale rally-grootheden
zoals Ouattro-specialist John Bosch,
voorwiclaandrijving expert Paul Maas
kant en een van onze beste navigators,
Andre Schoonenwolf.
Deze gedegen opleiding vindt plaats op
een zestal zondagen en leidt tevens op
voor het officiële examen van de KNAF.
Uiteraard gaan de "normale" cursussen
als vanouds door, zoals dc bekende
toerwagcn-cursus, die als voorbereiding
en verdere opleiding voor een race-li
centie kan dienen maar ook nuttijys voor
diegene die zijn of haar rijstijl op een
hoger niveau wil brengen.
Wie echt een liefhebber is van gecontro
leerd glijden, mag een Cursus drift en
Powcrslide niet missen. Onder leiding
van specialisten wordt die u veilig en be
kwaam bijgebracht met als enige eis dat
een auto met achterwielaandrijving moet
worden meegebracht.
Als enige in Nederland geeft de DRS een
opleiding voor Formule-wagens, waar
toe de DRS buiten de 12 eigen Formule
wagens ook beslag heeft weten te leggen
op bekende Nederlandse Formule-rij
ders. ie weten Allard Kalff. Gerrit van
»ii
7
hüêI
PMifiP
Spectaculair en leuk om te doen een cursus Drift en..
Kouwen en Gerald van Uilert. Behalve
het zelf volgen van zo n cursus is het ook
heel leuk en gezellig om de cursussen
vanuit de pits te bekijken, waar ook gele
genheid is o
schouweh. A
leiding van'H
tic kunt u be
Uwrj
I 'Hinül-ïl.*rtx
l"ko(Tcm'
Kxin
'iS'iui IMII#.,,,
I '"'hrwziftk,.