De Faam Hans de Ruyter eerste exposant in serie van zes in Bellamy 19 HET WEEKBLAD WALCHEREN WIM HOFMAN, WINNAAR ZIL VEREN GRIFFEL 'Je ziet tegenwoordig mensen met honden omgaan zoals met kinderen MET EEN ZILVEREN GRIFFEL ...Jij één, ik één, jij ccn, ik ccn, jij één, ...gauw nog'n doosje halen JA#IN 11." "3 ooftman BIJOU rtd aa° de \ass ss- BIJOU BEKROOND SPAREN We hebben onze prijzen nog lekkerder gemaakt MIDWINTER MODE VOOR ELKE LEEFTIJD EXTRA MOGELIJKHEDEN VOOR JONGE KUNSTENAARS A Er volgt een stilte. Dan wat aarzelend het antwoord. "Tja. Het zit volgens mij in de interpretatie van een bepaalde kunstvorm. Ik ben een fan van de Cobra groep, kunstenaars die het eenvoudig hielden. Vooral Lucebert spreekt me aan. Die ging helemaal terug naar het kinderlijke. Hij pakte kindertekeningen als voorbeeld. Ik denk dat ik daardoor kinderboeken ben gaan schrijven". Eigen temperament FOTO JOHN SI WA BESSY Commercieel Afwisseling Verzuiling Antwerpse of Brusselse bonbons VC Vlissingen Pompoenen Zeeuwse Komedie Poëzie Rubrieken "Speciaal geprijsd" 298- Jong modisch tot modisch klassiek Lange Delft 44 - Middelburg De zaak op de hoek OOST-SOUBURG MK MIDDELBURG r DEZE WEEK //VI oplage 22.150. wekelijks gratis huis aan huiè op geheel Walcheren in combinatie met de vlissinger. totale oplage 44.950. uitgave provin ciale zeeuwse courant b.v. administratie/advertenties: markt 51, postbus 5017, 4330 ka middelburg, 01180-81162. privé: c. c. v. d. 01184-79548. redaktie: ad hanneman. 01180-81170. Omdat door liet wegvallen van de BKR (beeldende kunstenaars re geling) de mogelijkheden voor jonge kunstenaars drastisch be perkt zijn, heeft de Culturele Raad Vlissingen zes talenten gese lecteerd om te komen exposeren in Bellamy 19. De raad maakte een selectie op grond van docu mentatie die beschikbaar was en atelierbezoeken. Zaterdag 3 okto ber om 15 uur wordt de eerste ex positie geopend. Hans de Ruyter uit Axel is de eerste, maar ook enige Zeeuw, die voor deze reeks exposities is uitgenodigd. Zijn werk is in de galerie aan het Bella- mypark te zien tot en met 28 oktober. Dc 28-jarige Axclaar heeft meege daan aan zowel solotentoonstel lingen als groepstentoonstellin gen. In 1985, '86 en '87 kocht de provincie Zeeland werk van hem aan. Ook de gemeente Axel en de jeugdherberg in kasteel Westhove in Domburg kochten doeken. De Wim Hofman (46). Kinderboekenschrijver en adjunct-directeur ("Part-time en ik heb die naam ook niet bedacht") van de Zeeuwse Culturele Raad. Vandaag (woensdag 30 september) krijgt hij zijn zoveelste erkenning als schrijver van jeugdlitera tuur. 'Zip' luidt de titel van het boek waarvoor hij een Zilveren Griffel krijgt. Het is bedoeld voor kinderen die net kunnen le zen. In Amsterdam ontvangt de Vlissinger de onderscheiding. En hij behoort nu tot de meest bekroonde kinderboekenschrij vers van Nederland. Niet alleen de Cobra-groep was basis voor het literaire werk van Hofman. "Ik schreef eerst, alle maal heel moeilijke gedichten. Maar ik las ook verhalen van Remco Campert. Die schreef ge weldig eenvoudig over zijn jeugd. Zo van 'Die nacht waaide het hard en er viel een teil van een spijker'. In die sfeer ben ik door gegaan en uiteindelijk werd het een bundeltje verhalen, die ik toen opstuurde naar Uitgeverij Van Goor. Tja. Ik begon er al vrij jong mee, maar pas op m'n 22e heb ik ze opgestuurd". Er zijn recensenten die de boeken van de Zeeuw beoordelen als niet- pedagogisch verantwoord. "Ze schrijven hem eenvoudig weg", veroordeelt onze eigen kinderboe kenrecensent Jan Smeekens die mensen op zijn beurt. In het boek 'Wim' Iaat de hoofdpersoon zijn plasser zien aan een meisje. 'Kan niet', vonden sommige recensen ten. "Men moet mij niet vastpin nen op dat ene boek. Ik heb ook andere verhalen geschreven". Verder speelt de antiheld door gaans een belangrijke rol in het werk van Hofman. "Misschien is dat logisch", lacht hij veelbeteke nend. "Het is misschien luiheid, want je neemt je eigen tempera ment als basis. Je bekijkt het met je eigen ogen". Wim Hofman is graag een pleit bezorger voor kinderen. Hij meent dat ze niet serieus worden genomen, dat volwassenen teveel voor ze bedisselen. "Dat begint al bij de peuterspeelzaal, waar al wordt gedacht over de vervolgop leiding. Ik erger me er wel eens aan als ik zie hoe de samenleving reageert op kinderen. Kijk naar de Sterreclame. Als kinderen in een spot worden gebruikt zijn het vaak etters of doetjes. Blijkbaar is dat het beeld dat de samenle ving heeft van kinderen. Ik let er inderdaad op hoe het allemaal in elkaar zit en maak er gebruik van als ik schrijf". Kinderen observeren is een van zelfsprekende bezigheid voor de kinderboekenschrijver Hofman. "Je leidt als het ware een dubbel leven. Ik let inderdaad overal op en ik zoek naar vergelijkingen. Overigens niet alleen kijken naar hoe kinderen doen, ook hoe vol wassenen op ze reageren". Dan maakt hij een zijsprong: "Je ziet tegenwoordig mensen met hon den omgaan zoals met kinderen. Dan denk ik wel eens: wat verve lend voor die hond. Maar mis schien toch ook wel goed dat het geen kind is. Overigens wij ik met die vergelijking geen waardeoor deel uitspreken. Die hond heeft kennelijk een fupetie. Anders zouden er geen honden zijn". "Na de oorlog zag je veel kinde ren. Die speelden dan 's avonds op straat. Dat zie je niet meer. Ze kijken tv. Nu moet ik dat als kin derboekenschrijver natuurlijk af keuren en zeggen dat kinderen moeten lezen. Dat is onzin. Tv kijken en lezen is als autorijden en wandelen. Wie wandelt ziet meer van de omgeving. Maar er zijn mensen die er helemaal geen behoefte aan hebben om meer te zien. Trouwens als je in een auto rijdt is het ook net tv kijken. De raampjes lijken op het televisie scherm". Prijzen winnen is voor Wim Hof man niet zo bijzonder meer. Gela ten constateert hij dat hij nu de derde Zilveren Griffel krijgt en dat hij al twee Gouden Penselen voor de illustraties in boeken kreeg. "Griffels en penselen zijn bij de massa bekend. Het is na tuurlijk commercieel'en de schrij ver of tekenaar die hem ontvangt is er van verzekerd dat het boek hoge oplages haalt. Dat is het prettige. Nee. Waar ik echt waar de aan hecht is de Nienke van Hichtumprijs in 1975. Dat was een erkenning van de literaire waarde van mijn werk". Volgens Wim Hofman is de sfeer rond het kinderboek en tussen de schrijvers er van vrienderlijker. "Schrijvers van literatuur voor volwassenen zijn verdeeld in kam pen die elkaar bestrijden". Dat heeft volgens hem ook te maken met het publiek. "Kinderen zijn minder blasé. Je kunt rechtstreeks tot ze praten. Het is allemaal niet zo zwaarwichtig. Kinderboeken schrijvers gaan doorgaans zeer prettig met elkaar om. Je voelt dat je bij de jeugd hoort, dat je in de marge zit. Het is niet de echte literatuur. Het boek moet boven dien sterker en toch goedkoper zijn. De meeste auteurs worden ook niet goed betaald. Daar bo venop komt nog dat in kinderboe ken veel illustraties zitten. En de mensen die dat doen moeten ook geld krijgen. Dat is trouwens niet de reden waarom ik zelf illustreer. Ik vind het gewoon leuk om te doen". Hofman beweegt zich vaak tussen ambtenaren. Als adjunct directeur van de Zeeuwse Cultu rele Raad vergadert hij er heel wat uurtjes mee. Vaak moet hij ver wensingen wegslikken over hun bureaucratie. Zeker als creatief man, die houdt van vrijheid van handelen. Hem knellen die amb telijke boeien nog wel eens. "Het heeft nadelen om zo te moeten werken. Je ziet dat het allemaal steeds ambtelijker wordt. Een goeie penningmeester voor een vereniging is niet meer te vinden. Die deed het vroeger met een siga renkistje, het is nu bijna een dag taak. Ik zie gelukkig ook dat er zo hier en daar wat meer creativiteit in het ambtelijke apparaat komt. Dat is nodig voor de hele samen leving". "Ik denk trouwens niet dat ik al leen boeken wil schrijven. Dat zou op den duur dodelijk zijn. Want afwisseling is belangrijk. Je moet uiteraard je inspiratie blij ven houden en er wat voor doen om van die schrijfkamer af te ko men. Er zijn schrijvers, zoals Em- mely Dickinson, die er niets an ders bij deden. Ik vind het een voordeel dat ik dagelijks andere dingen te zien krijg. Als ik bij voorbeeld een vergadering in een boek wil beschrijven, heb ik daar voorbeelden voor nodig! Behalve een baan er bij vindt Wim Hofman ook reizen heel be langrijk. Kortgeleden heeft hij een reisverhaal geschreven dat dit najaar uitkomt in een bundel 'Tien keer uit' geheten. Er zitten tien verhalen van verschillende schrijvers in. De grens tussen kin derboeken en reisverhalen, zo stelt hij vast, is trouwens moeilijk te trekken. "Ik denk wel eens: wat maakt het in wezen uit. Zo wel voor een reisverhaal als voor een kinderboek is het taalgebruik eenvoudig. Een kinderboek on derscheidt zich misschien omdat het kind zich moet herkennen. Ik schrijf dan ook meestal over kin deren of dieren". Hijzelf identificeerde zich in zijn jeugdjaren ("Maar ook later") met Huckleberry Finn, het ver volg op Tom Saywer van Mark Twain. Ik vind dat boek zo mooi omdat het over een zelfstandige jongen gaat. Het mooiste vind ik dat hij zich onttrok aan de be schaving. Plus de verhouding die hij met een neger had. Dat is enorm sterk, een schitterende vondst van Mark Twain, dat je pas mens wordt als je je aan de beschaving onttrekt". rivier. Het deed Hofman denken aan zijn eigen jeugd toen hij met $en vlot op de Westerschelde spe levaarde. "Ik ben met een boek over die jeugdjaren bezig. Daar komt dat vlot ook in voor. Het verhaal speelt in Vlissingen. Ik ben daarvoor op onderzoek uitge trokken. Je komt dan eigenaardi ge dingen tegen. De verzuiling kort na de oorlog bijvoorbeeld. Iedere geloofsgroep had bijvoor beeld zijn eiigen woningbouwver eniging. Ondanks de nood kreeg je het niet voor elkaar om als niet kerkelijke in een woning van een katholieke woningbouwvereni ging te komen. Toen mijn vader na de oorlog op zoek was naar een woning - wij zaten in een noodwoning - stuurde wethouder Van Oorschot hem weg met de mededelingen dat als hij zonder huis zat dat zijn eigen schuld was. 'Had je er maar niet moeten uit trekken', zei Van Oorschot. Ik heb trouwens geen archieven doorgenuffëld voor dit bock. Ik heb het allemaal van horen zeggen". Nu Wim Hofman wat ouder is en geen kleine kinderen meer heeft wordt het moeilijker om contact te houden. Ook stelt-hij vast dat de verhoudingen anders zijn dan vroeger. "Veel kinderen hebben twee papa's. Zoals het nu op de scholen gaat is niet te vergelijken met de discipline van vroeger. Het is allemaal veel geraffineerder ge worden. Bovendien heeft de tv een enorme invloed op het gedrag van de jeugd. Je ziet dat bijvoor beeld aan de kinderen op de ten nisbaan en aan de wijze waarop jongens voetballen. Ze maken een doelpunt en juichen. Ze spelen zelfs de herhaling na. Het veran dert allemaal. En daar heb je toch rekening mee te houden". Nieuwe TV., videorecorder of stereoset? 3 Huckleberry Finn trekt op gege ven moment met een vlot over de géén groot lied rag op tafel, maar lijdelijk 'n lage huur (v.a. I 7,!)5 per week). altijd 100"" gratis service eu garantie, dus nooit meer onver wachte peperdure reparaties Binnen enkele dagen liet beste van liet nieuwste gratis thuis geïnstalleerd. automatisch eigendom zonder bijbetaling door uniek spaar systeem. Vrijblijvend informatie en demon stratie bij l w l'avoricl-dealer: Cinerent Scheldestraat -12. Vlissin gen (voor Walcheren). Ook "s avonds open. BELGISCHE 8? Doos 500 gr. Aanbieding geldig t/m 3 oktober, zolang de voorraad strekt. 'JEANS INN MEXX MEXXMEN DOBBER HANES Mortomod LEVIS LEE Mustonq Rifle Scotch en Soda Edwin Panmo So What Ccimpri News BALL PRIVATA SAM PA 4 Ruyter volgde van 1977 tot 1982 een opleiding tekenen en textiel in Tilburg. Jos de Putter beschrijft het werk van de Zeeuwsch-Vlaming als een 'weloverwogen studie omtrent kleur en vorm, wat op het eerste oog een spontane heftige kleurstelling lijkt'. Ook looft De Putter de delikate balans. 'De Ruyters stijl beweeg zich namelijk tussen lijn en vlak; zijn werken zijn sterk grafisch getint, maar toch onmiskenbaar schilderijen'. De Putter noemt het werk noch abstract noch eenduidig figu ratief. Bij de keuz.e voor deze reeks ex posities heeft de Culturele Raad Vlissingen zich dus laten leiden door het wegvallen van de BKR. In een begeleidend schrijven bij de aankondiging van deze eerste expositie stelt functionaris Leon Riekwel vast dat pas afgestudeer de kunstenaars de mogelijkheid om zich te oriënteren cq. experi menteren tegenwoordig drastisch beperkt zijn. "Men dient zich zo snel mogelijk te bewijzen, in beeld te komen, een positie te ver werven in het circuit", schrijft Riekwel. En het gaat om meer dan een inkomenspositie, name lijk de erkenning van het beroep van beeldende kunstenaar, on derstreept Riekwel dc doelstelling van zijn reeks exposities. "De ja ren na het afstuderen zijn voor velen het moeilijkste, met name wanneer het werk zich minder leent voor de dan geldende trend in het circuit van galerie en mu sea. Daarnaast is het aanbod aan kunstenaars aanmerkelijk groter dan de vraag". De reeks tentoonstellingen van zes jonge kunstenaars duurt tot eind maart. Achtereenvolgens ex poseren - na De Ruyter - Mark Pijnappels uil Nijmegen (31 okto ber tot en met 25 november), Krien Clevis uit Steyl (28 novem ber tot en met 23 december), Koen van Sparrentak uit Amster dam (23 december tot en met 20 januari), Bernaar Leenders uit Amsterdam (23 januari lot en met 17 februari) en Stefan Axel Valdi- marsson (IJsland) uit Maastricht (27 februari tot en met 23 maart). IN DEZE KRANT EEN HELE PAGINA OVER DE KINDER BOEKENWEEK. EN: ER ZIJN PRIJZEN TE WINNEN VOOR DE JEUGD DfE EEN TEKE NING OF EEN VERHAALTJE AAN ONS STUURT. Wim (van de) Kastee- len (69) blikt terug op toen. Doelpunten ma ken op z'n Engels, luidt de titel van een verhaal over deze legendari sche Vlissinger. Dit on derwerp en kijken naar aanstaande zondag, al lemaal op de gespon sorde pagina van VC Vlissingen. Bij Moesbosch in Kou- dekerke was het afge lopen weekeinde ge weldig druk. Talrijke amateurkwekers voer den pompoenen aan, de een nog groter dan de andere. Aanstaande zaterdag wordt bekend gemaakt wie de groot ste had. De Zeeuwse Komedie speelt 'De Vossejacht' van Hugo Claus. 'Een stuk dat dicht bij de mensen staat', oor deelt regisseur Willem Huybreghs. Andreas Oosthoek de buteert met de bundel (gedichten) 'De bladen terug'. Maar de flap tekst pas lezen na de fraai gestileerde poë zie van weemoed, ver langen en nog zo het een en ander. Korte informatie, film, podium, expositie, le zen, kerkdiensten, me dische weekeinddien- sten en voorlichting van gemeente en pro vincie. servies Wedgwood-groep 6-persoons "Plain White" Uw voordeel: 118,— Oe serviezen-specialist: SI RVICt KWALITEIT GARANTIE lANGE OEI ft SO MIDDELBURG 01180 13221 Plein 1940-2 - Telefoon 01180-12560 4331 LH MIDDELBURG n'teU l k\eu(en wsseo W De grootste speciaalzaak in vrijètjjdskleding

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1987 | | pagina 1